فهرست مطالب

نشریه مطالعات اسلامی زنان و خانواده
سال ششم شماره 2 (پیاپی 11، پاییز و زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/03/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حمیده قاسمی*، اسماعیل هاشمی صفحه 7

    پژوهش حاضر، به تبیین نقش میانج یگر سبک دلبستگی ایمن، ویژگی های شخصیتی صداقت-فروتنی، همسازی و وظیفه شناسی و سبک فرزندپروری اقتدارگرا در رابطه بین ادراک از دینداری والدین با دینداری فرزندان در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز پرداخته است. برای این منظور، 600 دانشجو با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از دانشکده های واقع در دانشگاه شهید چمران اهواز انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسش نامه جهت گیری مذهبی با تکیه بر اسلام (آذربایجانی)، مقیاس سبک دلبستگی (کولینز و رید)، پرسش نامه شخصیت هگزاکو (اشتن و لی) و پرسش نامه ابعاد و سبک های فرزندپروری (رابینسون و همکاران) است. یافته ها نشان می دهد که ادراک از دینداری والدین به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر دینداری فرزندان اثر می گذارد. همچنین ویژگی های شخصیتی صداقت-فروتنی، همسازی و وظیفه شناسی به عنوان متغیر میانجی گر بر دینداری فرزندان تاثیر دارد. رابطه ادراک از دینداری والدین و دینداری فرزندان از طریق سبک دلبستگی ایمن و سبک فرزندپروری اقتدارگرا معنادار نشد. از آنجا که ویژگی های شخصیتی می تواند نقش واسطه ای را بین ادراک از دینداری والدین و دینداری فرزندان ایفا کند، لزوم توجه به این متغیرها در حوز ه دینداری ضرورت دارد.

    کلیدواژگان: ادراک از دینداری والدین، سبک دلبستگی ایمن، ویژگی های شخصیتی، سبک فرزندپروری اقتدارگرا، دینداری فرزندان
  • معصومه حافظی*، طیبه حسام پور صفحه 25

    پژوهش حاضر، با هدف تبیین و مقایسه دو رویکرد معر وف گرا و حقوق گرا و تاثیر آن بر انعطاف روابط همسران و حقوق زنان، به بررسی «اصل معاشرت به معروف » در آیه 228 سوره بقره پرداخته و نگرش قرآن پژوهان را واکاوی، مقایسه و ارزیابی کرده است. نتایج بررسی این دو رویکرد نشان می دهد که در برداشت های حقو قگرا، جایگاه اساسی قاعده معروف، به حاشیه رفته، یا اصلا مورد توجه قرار نگرفته و تبیین آیه، بیشتر به جنبه حقوق ثابت و خشک در روابط همسران اختصاص یافته است. برخلاف برداشت های معروف گرا که در آن ها، لفظ معروف، کاربردی گشته و در کانون توجه قرآن پژوهان قرار گرفته است و نیز به عنوان یک اصل در روابط همسران، به چگونگی روابط آن ها و حقوق زنان انعطاف بخشیده است. نگاه معروف گرا به اصل معاشرت به معروف را می توان به دو شاخه معروف گرایی الزامی و غیر الزامی تقسیم کرد. معروف گرایی الزامی، برخلاف معروف گرایی غیر الزامی، به اصل مزبور به عنوان اصلی اخلاقی-حقوقی می نگرد و به آن ضمانت اجرایی می دهد که در پرتوی آن، روابط همسران_ در کنار معیارهای ثابت دینی_ بر پایه عرف متدینین، از انعطاف برخوردار گشته و به حقوق اجتماعی زنان از جنبه های مختلف جریان بخشیده است. این نوع نگرش در آثار برخی از مفسران و حقوقدانان معاصر، جایگاه برجسته ای را به خود اختصاص داده است.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، اصل معاشرت به معروف، معروف گرایی، حقوق گرایی، روابط همسران، حقوق زنان
  • محدثه کامیار*، لیلا ثمنی صفحه 45

    یکی از تعابیری که در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران و در بیان مناسبات میان زوجین مطرح می شود، ریاست شوهر است. با توجه به آنکه قانون مدنی بر پایه فقه امامیه است، قانون گذار به زعم خود مفهوم ریاست را از قرآن کریم و دیگر منابع فقهی استنباط کرده است. تحقیق حاضر که از نوع کتابخانه ای و با روش توصیفی-تحلیلی صورت گرفته، درصدد آن است که این برداشت مفهومی از منابع را دوباره بررسی کرده و ادله و دیدگاه های مختلف را در این باره مطالعه و ارزیابی کند. نتایج بررسی در این پژوهش نشان می دهد که با توجه به دیدگاه های متفاوت و بعضا متضاد در دلالت منابع فقهی بر ریاست شوهر و حدود و ویژگی های آن و وجود دلایل روشن بر حقوق و اختیارات مالی زوجه در موارد قطعی و متعدد، به کارگیری این واژه آن هم به این شکل مبهم و کلی، صحیح به نظر نم یرسد. از این رو، بهتر است به منظور جلوگیری از سوء استفاده از عبارت مذکور و نیز اقدام موثر در بهبود نگاه بین المللی به قوانین مربوط به زنان در ایران، نسبت به استعمال این واژه در قانون مدنی تجدیدنظر صورت گیرد.

    کلیدواژگان: ریاست شوهر، قوامیت، ولایت، زوج، زوجه
  • فراست محمدی بلبان آباد، امیر حمزه سالارزایی* صفحه 67

    فراهم آوردن مایحتاج روزانه و همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن، نفقه است. از دیدگاه فقها، نفقه با عقد و تمکین واجب می شود و عواملی مانند نشوز، فوت و طلاق باین و نیز حدوث اختلاف دین بین زوجین در سقوط و تزلزل موثر است. این پژوهش به بررسی تاثیر حدوث اختلاف دین بین زوجین بر نفقه زوجه از منظر فقه اسلامی، با روش توصیفی-تحلیلی پرداخته است. یافته ها عبارت است از اینکه در نظر مشهور با حدوث اختلاف دین- پذیرش اسلام از طرف یکی از زوجین غیر مسلمان یا مرتد شدن یکی از زوجین مسلمان- و عدم حصول اتفاق دین بین زوجین حداکثر تا پایان عده، جدایی حاصل شده و به تبع، نفقه نیز حتی در مدت عده ساقط است؛ مگر اینکه طرف مسلمان در این مسئله زوجه باشد که در این صورت در زمان عده نیز نفقه دارد. اما برخی فقها، حدوث اختلاف دین بین زوجین را در ابطال عقد نکاح و به تبع، سقوط نفقه بدون تاثیر و با وجود این اختلاف، به استمرار نکاح و ثبوت نفقه زوجه رای داد هاند. در نتیجه، با توجه به عموم و اطلاق ادله ثبوت نفقه زوجه و استصحاب زوجیت و احتباس با وجود حدوث اختلاف دین و معاوضی بودن عقد نکاح، مدعا این است که نفقه زوجه از هر دین و آیینی با وجود حدوث اختلاف دین بین زوجین تا فسخ کامل نکاح و پایان عده در طلاق رجعی ثابت باشد.

    کلیدواژگان: نفقه، زوجین، اختلاف دین، فقه مذاهب
  • محدثه معینی فر صفحه 87

    کاهش میزان باروری در کشورهای مختلف به دغدغه ای اساسی برای دولت ها تبدیل شده است؛ به گونه ای که در مقابل این پدیده، سیاست های مختلفی را برمی گزینند که از آن با عنوان «سیاست های خانواده » یاد می شود. جمهوری اسلامی ایران نیز در برهه کنونی با مشکل کاهش میزان باروری به همراه مسئله سالمندی جمعیت رو به رو است که طبعا سیاست گذاری های جدیدی را در این باره می طلبد. پرسش اصلی پژوهش آن است که سیاست خانواده جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربیات کشورهای دیگر باید در برابر کاهش میزان باروری چگونه باشد. هر کشوری با توجه به ساخت درونی و ویژگی های اندیش های، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خویش باید مدلی واحد یا ترکیبی از الگوهای گوناگون را در حوزه سیاست خانواده برگزیند که مهم ترین مدل های واحد شامل حامی زاد و ولد، عدم مداخله، حامی سنت و طرفدار برابری یا تساوی هستند. با توجه به این موضوع و تفاوت ایران با کشورهای دیگر، به ویژه از جهت اندیش های و اعتقادی و عدم وجود سیاستی مناسب در این حوزه، جمهوری اسلامی ایران باید با توجه به ارزش های درونی نظام که در سیاست های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است، هدف ها و اولویت های خود را تعیین کند و سپس با به کارگیری ابزارهای سیاستی مناسب در تحقق آن ها بکوشد.

    کلیدواژگان: سیاست خانواده، ابزار سیاستی، میزان باروری، برابری جنسیتی، خانواده
  • طیبه سادات صالحی، حسین رضائیان بیلندی* صفحه 119

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبک های فرزندپروری ادراک شده و سبک های دلبستگی در پیش بینی صمیمیت زناشویی زنان متاهل انجام شده است. طرح پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. به این منظور، 288 نفر از جامعه زنان متاهل طلبه حوزه علمیه قم در سال تحصیلی 1396 - 1397 به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسش نامه های سبک های فرزندپروری یانگ (YPI) ، سبک های دلبستگی کولینز و رید (AAS) و صمیمیت زناشویی اولیاء پاسخ دادند. در تحلیل داده ها، از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته ها نشان می دهد که بین سبک های فرزندپروری ادراک شده خودگردانی و عملکرد مختل، گوش به زنگی و بازداری و سبک دلبستگی ایمن با صمیمیت زناشویی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین سبک های فرزندپروری بریدگی و طرد، محدودیت های مختل و سبک دلبستگی اضطرابی با صمیمیت زناشویی، رابطه منفی و معنادار برقرار است. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام بیانگر آن است که سبک فرزندپروری ادراک شده محدودیت های مختل، گوش به زنگی و بازداری و نیز سبک دلبستگی اضطرابی در مجموع 31 درصد از واریانس صمیمیت زناشویی را پیش بینی می کنند. این یافته ها به خوبی نقش مهم سبک های فرزندپروری ادراک شده و سبک های دلبستگی در پیش بینی صمیمیت زناشویی را نشان می دهد و می تواند اطلاعات مناسبی را به مشاوران و روان شناسان خانواده ارایه کند.

    کلیدواژگان: سبک های فرزندپروری ادراک شده، سبک های دلبستگی، دلبستگی ناایمن، دلبستگی ایمن، صمیمیت زناشویی
  • صفحه 140
|
  • Hamideh Qasemi, Ismail Hashemi Page 7

    The purpose of the present study was to explain the mediating role of secure attachment style, the personality traits of honesty and modesty, compatibility, conscientiousness and authoritarian parenting style in the relationship between perception of parental religiosity and that of child religiosity in undergraduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz. For this purpose, 600 students were selected through multistage random sampling from the departments in Shahid Chamran University of Ahvaz. The research instruments were the Religious Orientation Questionnaire based on Islam (Azerbaijani), Attachment Style Scale (Collins & Reed), the Hexaco Personality Inventory (Ashton & Lee) and the Questionnaire of Parenting Dimensions and Styles Questionnaire (Robinson et al). The findings showed that perception of parental religiosity directly and indirectly affects children’s religiosity. The personality traits of honesty and modesty, compatibility, and conscientiousness are mediating variables that influence children’s religiosity. The relationship between perception of parental religiosity and that of child religiosity through secure attachment style and authoritarian parenting style. Since personality traits can play a mediating role between perception of parental religiosity and child religiosity, it is necessary to consider these variables in religiosity.

    Keywords: perception of parental religiosity, safe attachment style, personality traits, authoritarian parenting style, children’s religiosity
  • Masoumeh Hafezi, Tayyebeh Hesampour Page 25

    The purpose of this study is to explore and compare the goodness-oriented approach and the law-oriented approach and their impact on the flexibility of relationships between spouses and women’s rights. It examines, compares and evaluates the attitude of Qur’anic scholars towards verse 228 of Sura Baqarah. The Examination of these two approaches has made it clear that in law-oriented perceptions, the basic position of the principle of goodness has been marginalized or not taken into account at all, and that the explanation of the verse is devoted mostly to inflexible and fixed rights in marital relationships, unlike goodness-oriented approaches in which the word Ma’roof (goodness) has become applicable, and come into the focus of the Qur’anic researchers and, as a principle, has dominated the relationships of spouses and made their relationships and women’s rights flexible. The goodness-oriented approach to the principle of Mu’asherat be Ma’roof (treating kindly and well) can be divided into two branches: obligatory and non-obligatory goodness-orientedness. Unlike non-obligatory goodness-orientedness, obligatory goodness-orientedness, has taken this principle as a moral-legal principle, and has given it an executive guarantee in the light of which, besides the fixed religious standards, the relationships of the spouses, based on the norms of religious people, have been given flexibility and have shaped the social rights of women from various aspects; this attitude has been prominent in the works of some contemporary commentators and jurists.

    Keywords: the Holy Qur’an, principle of Mu’asherat be Ma’roof (treating kindly andwell), goodness-orientedness, law-orientedness, marital relationships, women’s rights
  • Mohaddese Kamyar, Leila Samani Page 45

    Husband’s superintendence is one of the terms used in the civil law of the Islamic Republic of Iran and in the expression of relationships between couples. Since civil law is based on Imamiyyah’s jurisprudence, the legislator in his opinion has inferred the meaning of husband’s superintendence from the Holy Quran and other jurisprudential sources. Using the descriptive-analytical method, the present library-based research seeks to re-examine this conceptual understanding of the sources and to evaluate and study various arguments and views in this regard. The results of the study show that due to different and sometimes contradictory views on the implication of jurisprudential sources on the husband’s superintendence, its limits and features, and the existence of clear reasons for the wife’s financial rights and powers in definite and numerous cases, the usage of this term in this vague and general way does not seem to be correct. It is therefore advisable to reconsider the usage of the term in civil law in order to prevent abuse of the term and to take effective actions to improve the international view on women’s laws in Iran.

    Keywords: husband’s superintendence, Qawamiyyat (protection, maintenance), Wilayat (authority), husband, wife
  • Farasat Mohammadi Bolban Abad, Amir Hamze Salarzayi Page 67

    Wife’s alimony includes all her conventional needs, and those commensurate with her situation. According to jurists, alimony becomes obligatory with marriage and wife’s deference, and factors such as wife’s violation of marital duties, death and irrevocable divorce as well as difference in couples’ religion have been regarded effective in making the alimony non-obligatory. Using the descriptive-analytical method, this study examines the pivotal issue of the effect of the difference in couples’ religion on alimony from the viewpoint of Islamic jurisprudence. The findings show that most of the jurists believe that when a non-Muslim spouse becomes Muslim or a Muslim spouse turns apostate - and the couple do not have the same religion at most until the end of the waiting period, separation occurs and consequently alimony becomes non-obligatory even during the waiting period. Of course if the wife is Muslim, alimony remains obligatory even during the waiting period. However, some juris have argued that difference in spouses’ religions does not annul the contract of matrimony and alimony, and despite disagreement in terms of religion, the contract of matrimony and alimony will be continued. In general, according to majority of jurist’s ideas and the application of the proof for wife’s alimony and the presumption of continuity of conjugality and retention despite the existence of difference in religion and the commutativeness of the contract of matrimony, it is claimed that in revocable divorce, regardless of religion and the existence of difference in couples’ religion, wife’s alimony is fixed till the complete dissolution of marriage and the end of the waiting period.

    Keywords: alimony, couples, difference in religion, jurisprudence of religions
  • Mohaddese Mo’inifar Page 87

    In many countries around the world, the decline in fertility rates has become a major concern for governments, and countries adopt different policies in this regard, referred to as “family policies”. Studies show that the scope of these policies varies depending on the social, economic and political structures of each country. The Islamic Republic of Iran is also facing the problem of declining fertility at the present time, along with the issue of population aging, which naturally calls for new policies. Using the documentary approach, the current research has attempted to address the family policy of the Islamic republic of Iran compared to other countries’ experiences in the decline dealing with fertility rate. The results of the present study show that, depending on its internal structure and the intellectual, cultural, social and economic characteristics, each country has chosen a model or combination of different models in the field of family policy the most important of which include advocating fertility, non-interference, advocating tradition and advocating equality. Given this issue and Iran’s differences with other countries, especially in terms of ideas and beliefs and the lack of appropriate policy in this area, the Islamic republic of Iran taking into account the Islamic system’s internal values mentioned in the macro policies declared by the supreme Leader, should set its goals and priorities, and then strive to achieve them through appropriate policy tools.

    Keywords: family policy, policy tool, fertility rate, gender equality, family
  • Tayyebeh Sadat Salehi, Hossein Rezaian Bilondi Page 119

    The purpose of this study was to investigate the role of perceived parenting styles and attachment styles in predicting marital intimacy in married women. The research design was descriptive and correlational. For this purpose, 288 married women from the seminary school of Qom in the academic year 1396 -1397 were selected through the random sampling method. The participants completed the questionnaires of Young Parenting Style (YPI), Collins and Reed Attachment Styles (AAS) and Parental Marital Intimacy. Correlation test and stepwise regression analysis were used for data analysis. The research findings showed that there is a significantly positive relationship between perceived parenting styles of impaired limits, vigilance-inhibition and secure attachment styles with marital intimacy. There was also a significantly negative relationship between disconnection and rejection, impaired limits and anxious attachment parenting styles and marital intimacy. The results of stepwise multiple regression analysis showed that perceived parenting styles of impaired limits, vigilance and inhibition as well as anxious attachment style in total predicted 31% of variance in marital intimacy. These findings well illustrate the important role of perceived parenting styles and attachment styles in predicting marital intimacy, and can provide useful information to family counselors and psychologists.

    Keywords: perceived parenting styles, attachment styles, insecure attachment, secureattachment, marital intimacy