فهرست مطالب

فناوری های آموزشی در یادگیری - پیاپی 10 (بهار 1396)

نشریه فناوری های آموزشی در یادگیری
پیاپی 10 (بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1399/04/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی جعفری*، سعید فرامرزیانی، محمود ملک پور صفحات 1-15

    هدف از تحقیق حاضر تعیین رابطه مهارت های ارتباطات انسانی با سطح یادگیری دانشجویان علمی کاربردی شهر اردبیل است. ازلحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی، ازلحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی و ازلحاظ شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی اردبیل در سال 1396 تشکیل می دهند که تعداد آن ها برابر 7000 نفر است. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه برابر 364 نفر به دست آمد که با روش نمونه گیری طبقه ای سهمیه ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده های موردنیاز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تحلیل فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین مهارت های ارتباطات انسانی با سطح یادگیری دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. ضریب همبستگی بین دو متغیر 56/0 است. همچنین نتایج نشان می دهد که بین ابراز صحیح افکار و احساسات، مهارت خوب گوش دادن، میزان تمرکز و توجه به اساتید، ارتباط کلامی مناسب و مهارت بازخورد دهی با سطح یادگیری دانشجویان رابطه مثبت معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی مجازی، اینستاگرام، تلگرام، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان
  • کیومرث تقی پور*، حسین دهقانزاده، داریوش نوروزی صفحات 17-47
    پژوهش حاضر به تبیین جایگاه مدل طراحی آموزش واقع گرا در میان رویکردهای عمده به طراحی آموزشی و چگونگی کاربرد آن در عمل پرداخته است. روش پژوهش در این مطالعه، روش تحلیل محتوای کیفی به‎شیوه استقرایی بوده که با مطالعه منابع تخصصی مرتبط در حوزه آموزش واقع گرا، اطلاعات لازم جهت پاسخ گویی به سوالات پژوهش فراهم گردید. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که مدل طراحی آموزش واقع گرا به دلیل تاثیرپذیری از دیدگاه های یادگیری موقعیتی، استاد- شاگردی، و یادگیری مشارکتی؛ بخشی از اهداف سازنده گرایی در آموزش و پرورش را تحقق می بخشد و بنابراین، این مدل در دسته مدل های طراحی آموزشی براساس رویکرد سازنده گرایی قرار می گیرد. آموزش واقع گرا علی رغم مشابهت با یادگیری مبتنی بر مساله؛ درنوع و نقش مساله، فرایند حل مساله، چگونگی جمع آوری داده و ابزارهای مورد استفاده با آن تفاوت دارد. این مدل؛ با تلفیق اصول یادگیری موقعیتی و زمینه کلان از طریق تکنولوژی ویدیوی تعاملی در محیط یادگیری مبتنی بر مساله، تفکر و تعقل یادگیرندگان را ارتقاء می دهد. با گنجاندن مسایل قیاسی و مسایل گسترش یافته در آموزش، یادگیرندگان را قادر می سازد که ضمن کشف مفاهیم اصلی درس به انتقال یادگیری نیز دست یابند. مدل طراحی آموزش واقع گرا با اتکا به اصول سازنده گرایانه که در این مطالعه معرفی می شود، می‎تواند راهنمای عمل مناسبی برای طراحان آموزشی و معلمان باشد.
    کلیدواژگان: آموزش واقع گرا، طراحی آموزش، سازنده گرایی
  • عیسی ثمری*، بهزاد رسول زاده، آذر نصیرزاده صفحات 49-70
    نظام آموزش فنی و حرفه ای نیازمند بهره مندی از رویکرد های نوین فنآوری آموزشی در ابعاد مختلف مفهومی آن به صورت منطقی و هوشمندانه است. پژوهش حاضر به بررسی چگونگی موفقیت و اثر بخشی فرایند یاددهی ویادگیری در آموزشگاه های فنی و حرفه ای پرداخته است. روش تحقیق ، روش نیمه تجربی و مشاهده بوده و نمونه آماری آن شامل 144 نفر از مربیان می باشند که به دو گروه کنترل و آزمایش با روش نمونه گیری تصادفی ساده تقسیم شده اند.برای اجرای طرح در آغاز به مربیان گروه آزمایش طرح ویژه آموزشی با محتوا و مولفه هایی مانند کاربرد و نحوه طراحی منظم آموزشی ، بهره گیری از روش های فعال تدریس ، بکارگیری مواد و وسایل آموزشی ،نشستها و جلسات توجیهی و آموزشی لازم و مورد نیاز ترتیب داده شد و مربیان این طرح و روش را در فرآیند آموزشی خود مورد استفاده قراردادند .بعد از پایان دوره میزان یادگیری فراگیران دو گروه آزمایش و کنترل بررسی و مقایسه گردیده و با روش های آماری میانگین ،آزمون tبرای دو گروه مستقل و غیره تحلیل شد. نتایج مطالعه ،نشان می دهد که میانگین یادگیری فراگیران گروه آزمایش به جهت استفاده مربیان آموزشی آنها از مولفه های مربوط به فنآوری آموزشی اشاره شده در فوق متناسب با شرایط و محتوای آموزش ها به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بوده و استفاده صحیح و مناسب این فرآیندها موجب بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری فراگیران شرکت کننده در آموزش های فنی و حرفه ای می گردد.
    کلیدواژگان: فنآوری آموزشی، فنی و حرفه ای، یادگیری، طراحی آموزشی
  • مریم لاریجانی، سحر رشیدی* صفحات 71-85

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر چندرسانه ای در آموزش محیط زیست در مقایسه با آموزش های سنتی برای آموزش محیط زیست به دانش آموزان دبستانی انجام شد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دبستانی شهر تهران می باشد. نمونه آماری با روش تصادفی 44 دانش آموز در قالب 2 گروه (1 گروه مداخله و 1 گروه شاهد) انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه است که بعد از تعیین روایی و محاسبه پایایی آن (92/0) اجرا گردید. داده ها به کمک آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیه ها نشان می دهد که سطح معنی داری برای متغیر دانش، نگرش و رفتار طرفدار محیط زیستی کوچکتر از 05/ 0 به دست آمده است در نتیجه فرضیات پژوهش مبنی بر اثر بخشی آموزش چندرسانه ای در آموزش محیط زیست تایید می گردد. بنابراین با توجه به تاثیرات قابل ملاحظه کاربرد چندرسانه ای در آموزش محیط زیست، به سمت استفاده گسترده از این فن آوری در امرآموزش حرکت کرد.

    کلیدواژگان: آموزش محیط زیست، چندرسانه ای آموزشی، آموزش سنتی
  • توران سلیمانی*، محسن مولاپناه، مینا رنجبری صفحات 87-112
    هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر و بازدارنده در استقرار رویکرد تفکر محوری در برنامه درسی ملی ایران است. این پژوهش کیفی با رویکرد نظریه زمینه ای می باشد و از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. جامعه پژوهش حاضر را معلمان مجرب حوزه آموزش وپرورش ابتدایی در استان های تهران، خوزستان، اردبیل و اصفهان تشکیل داده اند. 17 نفر از معلمان با روش نمونه گیری هدفمند بر اساس اصل اشباع به عنوان نمونه انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. نتایج حاصل طی سه مرحله کد گذاری باز (اولیه)، محوری و گزینشی (انتخابی) تهیه شد. کدهای باز شامل 26 مفهوم و کدهای محوری نیز شامل شش مقوله عمده مشتمل بر تجزیه وتحلیل مسایل زندگی، خداشناسی، خودشناسی، عوامل آموزشی، عوامل بازدارنده، شناخت طبیعت می باشد. بررسی ها نشان داد اگرچه متخصصان امر تلاش زیادی در خصوص جابجایی سیستم آموزشی داشته و قطعا برای استقرار آن با مشکلات زیادی مواجه بوده اند، ولی متاسفانه برای اجرا موفق موانعی چون عدم اطلاع رسانی کافی ، شکاف بین اولیا و دانش آموزان، عدم پشتیبانی مالی و... سد راه دیده می شوند. لذا با نظارت بیشتر برنامه ریزان بر اجرای برنامه درسی در بخش مدیریت، روش های آموزشی و دیگر عوامل آموزشی می توان عوامل بازدارنده را کم و عوامل موثر موجود را تقویت نمود.
    کلیدواژگان: نظام آموزشی، تفکرمحوری، برنامه درسی ملی، پژوهش کیفی
  • روح الله فتح آبادی*، مرتضی بختیاروند، پریسا حاجی علی صفحات 113-124

    پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی بازی های رایانه ای شناختی بر حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال اتیسم  9 تا 12 سال مراکز آموزشی، درمانی و توانبخشی شهر تهران در سال 1397 بود. از بین جامعه هدف 12 کودک پسر مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس براساس پرسشنامه سنجش دامنه طیف اتیسم (1999) به عنوان حجم نمونه انتخاب و در دوگروه آزمایش (6نفر) و کنترل (6نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. در ابتدا هردو گروه توسط آزمون حافظه کاری کورنولدی مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از آن گروه آزمایش مداخله بازی های رایانه ای شناختی در 12 جلسه 40 دقیقه ای در طول 4 هفته دریافت کردند. در پایان هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که بازی های رایانه ای شناختی موجب بهبود حافطه کاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا می شود. از این رو می توان از بازی های رایانه ای شناختی به عنوان یک روش مداخله ای موثر در بهبود حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا سود جست.

    کلیدواژگان: اختلال اتیسم، بازی های رایانه ای شناختی، حافظه کاری
|
  • Ali Jafari *, Saeed Faramarziani, Mahmood Malekpour Pages 1-15

    This study aimed to investigate the impact of virtual social networks on students' academic performance (case study: first and second secondary school students in ardabil) is. To achieve this level of survey and questionnaire were students in first and second sections namin area. According to population size using Cochran sampling formula, 384 subjects were selected through cluster multistage. To collect the data, a valid approved by expert and university professor, and a steady level (alpha Kronbakh) 0.859 reliabled. To analyze the data using Spearman correlation was used SPSS19 software. The results showed that the correlation coefficient between the use of virtual social networks and academic performance was significant and negative. The highest correlation between the intensity of use of virtual social networks correlation with academic performance was significantly negative. The relationship between the use of virtual social networks and academic performance correlation was significant. The results showed that the advantages and disadvantages of the use of virtual social networks for students are significant and impact on their academic performance.

    Keywords: Virtual Social Networks, Instagram, Telegram, Academic Performance, students
  • Kiumars Taghipour *, Hossein Dehganzadeh, Daryosh Norozi Pages 17-47
    The present study was designed to clarify the status of a anchoring model of the main approaches to instructional design and how to apply it in practice. Methods In this study, qualitative content analysis: inductive approach to the study of specialized information in a anchoring instruction, relevant data to answer the research questions were provided. approach is constructive. Despite similarities, anchoring instruction with problem-based learning, in the kind of problem solving process, the tools used to collect data is together different. The anchored instruction approach is an attempt to help students become more actively engaged in learning by situating or anchoring instruction around an interesting topic. Anchored instruction emphasizes the need to provide students with opportunities to think about and work on problems, which is an emphasis of cognitive constructivists. Anchored instruction also emphasizes group or collaborative problem solving, which is an emphasis of social constructivists. anchoring model based on constructive principles presented in this study, can be a good practice guide for instructional designers and teachers.
    Keywords: anchoring instruction, Instructional design, constructivism
  • Easa Samari *, Behzad Rasool Zade, Azar Nasirzadeh Pages 49-70
  • Maryam Larijani, Sahar Rashidi * Pages 71-85

    The purpose of of this study is evaluate the effect of multimedia in environmental education in comparison to traditional teaching environmental education to school children. The method of this study was pretest-posttest with control group. The research community primary school students in Tehran Subjects. The statistical sample of 44 students randomly into two groups (1 control and 1 control group) were selected. Data were collected, which is calculated after determining the validity and reliability (92/0) was conducted. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics. The results from the questionnaires showed that the level of significance for changing the knowledge, attitudes and behavior of environmentalists smaller than / 05 is obtained. As a result, the study's assumptions on the effectiveness of multimedia teaching environmental education to be confirmed. . Therefore, given the significant impact of the use of multimedia in environmental education, to the widespread use of this technology in education move. Keywords: environmental education, Multimedia training, traditional education

    Keywords: Environmental education, Multimedia training, traditional education
  • Tooran Soleinani *, Mohsen Molapanah, Mina Ranjbari Pages 87-112
    The purpose of this study is to investigate the effective and inhibitory factors in establishing a thinking environment in Iran's national curriculum.This qualitative research is based on grounded theory approach and is used for semi-structured interviewing tool. The population of the present study is composed of experienced teachers in primary education in the provinces of Tehran, Khuzestan, Ardebil and Isfahan. 17 teachers were selected by sampling method based on saturation principle and interviewed.The results were obtained in three stages: open (primary), axial and selective (selective) coding. Open codes, including 26 core concepts and codes, also include six major categories, including the analysis of life issues, theology, self-knowledge, educational factors, deterrent factors, and cognition of nature. Studies have shown that although experts have been struggling to move the educational system and have certainly faced a lot of problems in establishing a thinking-based approach, unfortunately, successful implementation of the barriers, such as lack of adequate and timely information, the gap between parents and students, lack of financial support, Teachers' attitudes and parenting attitudes. Therefore, with more supervision of the planners on the implementation of curriculum in the management, educational methods and other educational factors, factors can reduce the deterrent factors and enhance existing factors.
    Keywords: educational system, Thinking, National Curriculum, Qualitative research
  • Roohallah Fathabadi *, Morteza Bakhtiarvand, Parisa Hajiali Pages 113-124

    The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive computer games on the working memory of children with high-functioning autism disorder. The research method was semi-experimental with pre-test post-test design with control group. The statistical population of this study included all children with autism disorder 9-12 years old in Tehran's educational, therapeutic and rehabilitation centers in 2018. Out of the target population, 12 boys with high functioning autism disorder were selected by sampling method based on the Autism Spectrum Screening Questionnaire (ASSQ) (1999). They were randomly assigned into two groups of experimental group (6 subjects) and control group (6 subjects). Initially, both groups were evaluated by Cornoldy working memory test. After that, the experimental group received cognitive computer games in 12 sessions of 40 minutes in 4 weeks. At the end, both groups were re-evaluated. Data were analyzed using covariance analysis. The findings of this study showed that cognitive computer games improve the working memory of children with high functioning autism disorder. Hence, cognitive computer games can be used as an effective interventions to improve the working memory of children with high functioning autism disorders.

    Keywords: Autism Disorder, Cognitive Computer Games, Working memory