فهرست مطالب

رسانه - سال سی و یکم شماره 1 (پیاپی 118، بهار 1399)

فصلنامه رسانه
سال سی و یکم شماره 1 (پیاپی 118، بهار 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/03/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محبوبه علیمحمدی* صفحات 5-26

    متون تلویزیونی با به کارگیری واژگان، تصاویر و صدا معناهایی را می سازند که به رویدادها و پدیده ها از زوایه ای خاص نگاه می کند. در واقع این متون، حوادث و وقایع اجتماعی و سیاسی را بر مبنای اهدافی خاص تفسیر و بازآفرینی می کنند. مطالعه نحوه بازنمایی این حوادث در متون تلویزیونی که مجموعه های نمایشی را نیز در بر می گیرد، چگونگی برجسته سازی یک گفتمان و طرد گفتمان یا گفتمان های دیگر را نشان می دهد. با این نگاه مقاله حاضر بر آن است،  با مطالعه سریال  انقلاب زیباکه در سال 1393 از سیمای ج.ا.ا پخش شد، شیوه روایت انقلاب اسلامی را در آن مشخص کند. برای این منظور،  مجموعه نام برده با استفاده از روش نشانه شناسی فیسک مطالعه شد. یافته های این مطالعه نشان داد که رمزگان های فنی و اجتماعی، در آن به شیوه ای قطب بندی شده، به دنبال تبیین گفتمان انقلاب بوده اند. گفتمان انقلاب اسلامی بر مبنای این بازنمایی، در تقابل و تعارض با گفتمان استبدادی است. دال های برسازنده گفتمان انقلاب اسلامی با ارجاع به هویت خویشتن، پیوند با گذشته و رایزنی با پیشگامان معرفی می شود و با دانش، ارزش های انسانی، آگاهی و حضور اجتماعی می آمیزد. در مقابل گفتمان ضد انقلاب، گفتمانی شرور، بی ریشه، مستبدانه و مردسالار در پی نفوذ و ایجاد ناامنی است.

    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، گفتمان، سریال تلویزیونی، بازنمایی، نشانه شناسی
  • آمنه صرامی* صفحات 27-46

    در عصر کنونی موضوع حمایت از داده و مباحث حقوقی مربوط به آن، اهمیت بسیاری یافته است. موضوعی که در نظام های حقوقی مختلف و در زمینه مسایل حقوقی داده با چالش های بیشتری روبه رو شده، مبحث انتقال فرامرزی داده است. در این نوشتار تلاش شده تا به این مسئله از مسیر بررسی توافقنامه  حامی حریم خصوصی (Privacy Shield) که میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا منعقد شده، پرداخته شود. در همین راستا، ابتدا رویکرد آن ها نسبت به مبحث حمایت از داده، بررسی شده و سپس تحولات موجود در زمینه انتقال فرامرزی داده در اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا از توافقنامه بندرگاه امن (Safe Harbor) تا توافقنامه حامی حریم خصوصی و اصول حمایت از داده موجود در این دو سند موشکافی شده است؛ تا از این طریق بتوان به یک دیدگاه جامع و مانع در زمینه انتقال فرامرزی داده در این دو نظام حقوقی مهم در سطح جهان و خلاهای مربوط به آن در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران دست یافت.

    کلیدواژگان: داده، حمایت از داده، انتقال فرامرزی داده، توافقنامه بندرگاه امن، توافقنامه حامی حریم خصوصی
  • داود زارعیان*، فائزه واحد صفحات 47-72

    با پیشرفت های بشری و افزایش سطح آگاهی اشخاص درباره حقوق اولیه خود، توجه به حفظ و نگهداری از داده های شخصی افزایش یافته است. اما در عین حال، زندگی در دنیایی که شکل جدیدی از ارتباطات را رقم می زند، بسترهای تحول یافته و مختلفی را برای نقض این حق به وجود می آورد. اگرچه قوانین و مقررات مربوط به حمایت از داده های شخصی و حفظ مطالعه قرار گرفته و وضعیت ایران در مقایسه با آن ها بررسی و راهکار مناسب برای برطرف کردن این خلا ارایه شده است حریم خصوصی تلاش می کنند تا دایره شمول قواعد مذکور را با تحولات بشری منطبق سازند، اما اشکال جدید نقض حق، نیازمند بررسی های بیشتر و کارآمدتری است. چالش اصلی زمانی مطرح می شود که علاوه بر ظهور اشکال جدید نقض حریم خصوصی، ارتباطات گسترده و فراملی دایره نقض حق را گسترش داده و نیاز به اصولی را آشکار می سازد که جامع تمام تعاریف از حریم خصوصی باشد. بر همین اساس، ضروری است نهادی مستقل و حقوقی وجود داشته باشد تا با نظارت صحیح بر نحوه اجرای قواعد حمایت از داده، از نقض این حق جلوگیری کند؛ موضوعی که در بیشتر کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته، ولیکن در نظام حقوقی ایران مغفول مانده است. لذا در این پژوهش نمونه های مشابه مورد.

    کلیدواژگان: داده، رگولاتوری، حمایت، حقوقی، شخصی
  • علیرضا عمادالدین* صفحات 73-98
    نشانه شناسی دانشی است که به مطالعه نظام های نشانه ای و کشف رمزگان اثر می پردازد. اگرچه بنا به تعاریف ارایه شده، هر عکس، خود صحنه، یا همان واقعیت برابر با اصل را انتقال می دهد؛ اما بی شک در گذر از شیء به تصویر آن، تقلیلی صورت می گیرد؛ تقلیلی در ابعاد، اندازه ها و زاویه دید. پس تصویر، به یقین خود واقعیت نیست و عکاس یا گزینشگر عکس (در رسانه)، در مراحل مختلف  انتشار عکس، با گزینشی که خودآگاه یا ناخودآگاه اتفاق می افتد، در چگونگی ارایه معنا تاثیر خواهد داشت. زمانی که صحبت از رمزگشایی و ساز و کار تولید معنا در عکس به میان می آید، موضوع ابعاد پیچیده تری به خود می گیرد؛ چراکه «عکاسی، رسانه ای رمزگذاری شده است و به شکل همان گویانه واقعیتی را که به آن ارجاع می یابد، بازتولید نمی کند» (سونسون، 1391: 50). در همین نقطه است که اهمیت نشانه شناسی عکس نمایان می شود. عکس علاوه بر خصلت ارجاع دهنده و بازنمایی، از قابلیت بیان گرایانه نیز برخوردار است. از آنجا که هرچیزی، غیر از آنچه هست عمل کند، می تواند نشانه باشد، پس می توان عکس را هم به مثابه متنی نشانه ای دانست که دلالت های متعددی را در معرض تفسیر و تاویل و فهم مخاطب قرار می دهد. از این رو، هدف این مقاله، ارایه روشی برای نشانه شناسی عکس های خبری است.
    کلیدواژگان: نشانهشناسی، عکس خبری، نشانهشناسی عکس، فتوژورنالیسم، عکاسی خبری
  • سعید قنبری*، عاطفه آقایی، سیاوش صلواتیان، توحید سلطانی صفحات 99-122

    بحران های طبیعی، رویداد هایی هستند که رسانه ها به طور خاص، آن ها را پوشش خبری می دهند. یکی از تکنیک هایی که در این نوع پوشش های خبری استفاده می شود، چارچوب بندی است که در واژه ها، جمله ها و تصاویر به طور گسترده به کار گرفته می شود؛ بدین ترتیب برخی از جنبه های پدیده برجسته شده و تلاش می شود تا افکار عمومی حول آن جنبه شکل بگیرد. هدف پژوهش حاضر، بررسی چارچوب بندی بصری خبرگزاری های کشور از زلزله 1/7 ریشتری 21 آبان سال 1396 کرمانشاه است. در همین راستا، ابتدا پنج خبرگزاری” مهر“،” فارس“،” تسنیم“،” ایرنا“و” ایسنا“بر اساس رتبه خبرگزاری ها در الکسا انتخاب شدند و سپس تمام تصویرهای آن ها در ده روز نخست بحران زلزله کرمانشاه، استخراج و 370 قطعه عکس، بر اساس قاعده اشباع نظری، تحلیل و کدگذاری کیفی شد. یافته ها نشان داد که چارچوب بندی بصری خبرگزاری های مورد مطالعه، به سه مرحله” شروع بحران“،” اوج بحران“و” سکون و آرامش پس از بحران“قابل  تقسیم بندی است. در قالب این سه مرحله، چارچوب های جزیی تری مانند کنش های عاطفی، کنش های ارتباطی، مصایب و مشکل ها، کنش های آیینی، کنش های بین فردی، امداد رسانی و تلاش برای بازگشت به زندگی عادی نیز شناسایی شد. پژوهش حاضر نشان داد که خبرگزاری های کشور سعی کرده اند در چارچوب بندی خود، جنبه انسانی پدیده را پررنگ کنند و به چارچوب بندی فرهنگی نیز  به عنوان چارچوبی نوین توجه داشته باشند که در گونه شناسی چارچوب های پیشین مورد توجه نبوده است.

    کلیدواژگان: خبرگزاری، چارچوب بندی بصری، زلزله، کرمانشاه، بحران
  • صدرالدین طاهری*، احمد مصطفوی صفحات 123-146
    بازی های دیجیتال نقطه تلاقی شمار بسیاری از هنر ها همچون ادبیات، نقاشی، معماری، سینما، پویانمایی، موسیقی و... در یک رسانه هنری هستند. این مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی و تطبیقی و با هدف توسعه ای نگاشته شده و یافته های کیفی آن به شیوه اسنادی داده اندوزی شده اند. هدف اصلی پژوهش حاضر شناخت ویژگی هایی از بازی های دیجیتال است که از طریق دیدن و شنیدن بر مخاطب تاثیر می گذارند. این مقاله در پی پاسخ به این سوال است که به طور عام چه گونه هایی از بن مایه های دیداری و شنیداری در رسانه بازی دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند. پژوهشگران حوزه مطالعات بازی به وجود سه سبک دیداری سبک وار، انتزاعی و واقع گرا در بازی های دیجیتال اشاره می کنند. مهم ترین دسته های طراحی بن مایه های دیداری در بازی های دیجیتال را می توان طراحی شخصیت، طراحی لوازم، طراحی محیط بازی و طراحی جلوه های دیداری دانست. همچنین، صداهای موجود در بازی های دیجیتال را می توان به دو دسته صداهای پویا و غیرپویا تقسیم بندی کرد. صدا در بازی دیجیتال ذات تعاملی دارد و عاملیت بازیکن در همه مراحل بازی مهم است. عناصر پنج گانه شنیداری در بازی های دیجیتال شامل دیالوگ، عناصر شنیداری غیرکلامی، جلوه های شنیداری، صداهای محیطی و موسیقی هستند. راز آفرینش یک بازی دیجیتال نیرومند و موفق در جذب مخاطب را می توان در شناخت دقیق این بن مایه ها دانست. در باب آینده بن مایه های دیداری رسانه بازی دیجیتال معمولا از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی سخن می رود. یکی از مواردی که در آینده در زمینه بن مایه های شنیداری بازی رخ خواهد داد، به احتمال گسترش استفاده از موسیقی روندی یا موسیقی زایا در بازی های دیجیتال است.
    کلیدواژگان: بازی دیجیتال، گونه شناسی، بن مایه های دیداری، بن مایه های شنیداری
  • بهنام رضاقلی زاده* صفحات 147-166
    این پژوهش به شناسایی و بررسی آسیب های اجتماعی نوجوانان از دیدگاه کارشناسان و نقش رسانه در پیشگیری و کنترل این آسیب ها می پردازد. هدف مطالعه حاضر، آگاه سازی، پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی، با اتخاذ روش شناسی کیفی و تکنیک مصاحبه عمیق است. جامعه آماری، شامل کارشناسان حوزه های جامعه شناسی، روانشناسی و رسانه است که به صورت نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شده اند. چارچوب نظری بر اساس نظریه های آسیب شناسی اجتماعی یا نظریه های مرتبط با جامعه شناسی و روان شناسی تدوین شده است. یافته ها نشان می دهند که مهم ترین آسیب های اجتماعی نوجوانان شامل آسیب های فردی، آسیب های محیطی، آسیب های نوپدید در حوزه فضای مجازی و آسیب های مدیریتی و حاکمیتی است. عوامل فردی و روانی موثر در بروز آسیب های اجتماعی نوجوانان به دو دسته عوامل درونی (خود) و بیرونی (محیط) تقسیم بندی می شوند. از مهم ترین عوامل اجتماعی و فرهنگی می توان به عوامل ساختاری و حاکمیتی، ارتباط با گروه همسالان، انتقال ارزش های جوامع غربی به کشور، در نتیجه پیشرفت های رسانه ای و کم رنگ شدن اخلاق ها و ارزش های جهانشمول اشاره کرد. آسیب های نوپدید از پیامدهای ظهور و توسعه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند و عناصر آموزشی، خانوادگی، فردی، اجتماعی و سیاسی در بروز این گونه پدیده ها نقش دارند.
    کلیدواژگان: آسیب اجتماعی، نوجوان، رسانه، پیشگیری، کنترل و مقابله با آسیب
|
  • Mahboobeh Alimohammadi * Pages 5-26

    The TV texts by employing words. Images and sounds, create meanings which look at events and phenomenon from an especial angle. In fact. Such texts interprets and recreate incidence and social events on basis of particular objectives. Studying the way such events are represented or reflected in TV texts which include performances which demonstrate how a discourse is given prominence or discarded or shows other discourses. From this perspective, this study is aimed at by studying the TV series of the “Beautiful Revolution “that was aired in 2014 from Iranian State TV, provided the narration of the Islamic Revolution. For this reason, the said TV series was studied by using John Fiske Semiotics Method. The findings of this study show that technical and social codes in a polarized manner have been used to define the discourse of the revolution. The discourse of the Islamic Revolution based on this representation, is in contrast to dictatorial discourse. The forming elements of the discourse of the Islamic Revolution is introduced by referring to personal identity, connection to the past and deliberation with pioneers and is combined with knowledge, human values, awareness and social presence. While, the anti- revolution discourse is villain, rootless, dictatorial and democratic which is after gaining influence and creating insecurity.

    Keywords: Islamic Revolution, Discourse, TV Series, Representation, Semiotics
  • Ameneh Sarami * Pages 27-46

    In toddy world, the question of protection of data and relevant legal matters have become of great importance. The question of transnational transfer of data is the most ever increasing challenge of legal issue in various legal systems. This paper is an effort to review this topic in reference to an agreement titled Privacy Shield signed between the United States of America and the European Union. At first, their approach towards the question of protection of data has been investigated and then developments taken place in exchange of data between the US and EU, covering the Safe Harbor agreement to the above mentioned document signed by them, has been thoroughly scrutinized so that by such investigation to arrive at a comprehensive and exclusive approach on the question of transnational data transfer between these two important global legal systems and the relevant gaps in the legal system of the Islamic Republic of Iran.

    Keywords: Data, Data protection, Transnational Data Transfer, Safe Harbor Agreement, Privacy Shield Agreement
  • Davoud Zareian *, Faezeh Vahed Pages 47-72

    Along with progress made by mankind and increased awareness of people about their basic legal rights, protecting and preserving personal data has drawn more attention. But at the same time, living in a world that has brought about new forms of communications, various newly developed contexts have emerged that endanger those basic rights. While laws and regulations adopted to protect the personal data and the personal privacy try to make such laws and regulations compatible with human developments, but new forms of violation of rights require further and more effective considerations. The fundamental problem arise when that in addition to appearance of new cases of violation of personal privacy , widespread and transnational communications has paved the way for more frequent violation of privacy and  providing more comprehensive definition of personal privacy, has become inevitable. Therefore, it is necessary an independent and legal entity to be formed so that by proper monitoring of implementation of the data protection regulations to prevent such violations, an issue that has been taken into consideration in many countries but  has been disregarded in Iranian legal system. This is why in this research work the similar cases have been studied and comparison has been made between situation in Iran and other countries as well as appropriate solution that has been provided to fill up the gap

    Keywords: Regulatory, Data, Data protection, Personal Privacy, European Union, Human rights, Legal system
  • Alireza Emadedin * Pages 73-98
    Semiotics is a branch of science which studies the systems of sign process and coding discovery of works. Although based on the given definition every photograph itself represent a scene or is a copy resembling the original, but undoubtedly during the process of transforming from an object into an image  a reduction takes place , reduction in size and viewing angle. In this sense, picture is not the same as the reality and the picture or the one who selects the picture in the media during the various stages of the publication of the picture, through a deliberate or undeliberate selection, it modifies the presentation of the meaning. When we talk about decoding and mechanism of generation of the meaning in the picture, the case become more complicated, because photography is an encrypted media and does not reproduce the realty it refers to (Sunson, 2012:50). At this same point, the importance of the semiotics of a photograph becomes evident. In addition to reference and representation, photograph is also capable of expressing itself. Since everything acts differently from what it is, therefore it can be a sign. Therefore, a photograph can be also considered as semiotic text that puts forward various attributions for interpretation and understanding by the audience. Therefore, this paper provide a clear outlook for semiotics of news photos.
    Keywords: Semiotics, News Photos, Semiotics of News Photos, Photojounalism, news photography
  • Saeid Ghanbary *, Atefeh Aghaei, Siavash Salavatian, Tohid Soltani Pages 99-122
  • Sadreddin Taheri *, Ahmad Mostafavi Pages 123-146
    The main objective behind this research Digital games are the converging point of numerous arts like literature, painting, architecture, cinema, animation, Music… in a single art media. This paper has been written using descriptive, analytical and comparative approach and developmental objective and its qualitative findings are based on data gather in referral way. work is to find out the characteristics of the digital games which influence the user, audio- visually. The paper tries to find answer to this question that in general what kinds of themes are used in audio-visual digital games. The researchers of the game studies talk about three light visual, abstract and realistic themes in digital games. The most important categories of the themes used in digital games are personality designs, object designs, playing environment designs, visual effects designs. Meanwhile, the sounds used in digital games are also divided into two categories of dynamic and non-dynamic sounds. Sound in the digital games have interactive nature and active role of the player is important in all stages of the game. There are 5 audio elements in digital games namely dialog, nonverbal visual element, audio effects, environmental sounds and music. The secret of a highly appealing and successful digital game in attracting audience, could found in proper understanding of these themes. When talking about the future of visual themes of the digital games, usually topics such as augmented reality and cyber reality are brought up. One of future developments in the field of themes of visual games, is probably using Randi or Zaya music in such games.
    Keywords: : Digital game, typology. Visual themes, audio themes
  • Behnam Rezagholizadeh * Pages 147-166
    This research work is an effort to identify and examine the social injury from the perspective of experts and the role played by the media in their prevention and controlling. The objective behind this study is awareness, prevention and combating of social injuries by adopting a qualitative approach and in-depth interview technic. The statistical population of the study includes experts of sociology, psychology and media who have been selected on based objective non-random sampling. The theoretical framework of this research work is based on social pathology or other socio- psychological theories. Findings show that the most important social injury among the adolescences, includes individual, social, newly emerged cyberspace and, managerial and administrative harms and injuries. The individual and psychological factors causing social harms and injuries among the teenagers are divided into two groups of internal (oneself) and external (environment). Among the most important socio-cultural factors responsible for social injuries are structural and administrative, relations with peers of people of the same age group, imported western values, advance of media technology, loosening of ethics and universal values. The newly emerged social injuries are outcome of expansion and development of cyberspace and social media as well as educational, family, individual, social and political factors.
    Keywords: social injuries, young adults, Media, Prevent, control, fighting harms