فهرست مطالب

صنعت لاستیک ایران - پیاپی 98 (تابستان 1399)

نشریه صنعت لاستیک ایران
پیاپی 98 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/05/23
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سمیه محمدیان گزاز*، محمد برغمدی صفحات 3-8
    لاستیک NBR یک لاستیک قطبی بوده و در تماس با بنزین، روغن یا چربی ها متورم  نمی گردد. همچنین این لاستیک مقاومت خوبی در مقابل نفوذ گازها از خود نشان می دهد. رزین های فنولیک دارای خواص مکانیکی و همچنین مقاومت حرارتی، الکتریکی، شیمیایی و مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی برتری نسبت به سایر رزین ها می باشد. آمیزه های NBR/Phenolic خواص حرارتی، چسبندگی و کاربردی قابل توجهی دارد. در این مطالعه، مشخصات پخت، خصوصیات مکانیکی و حرارتی آمیزه ی NBR/Phenolic حاوی مقادیر مختلف رزین فنولیک بررسی شد. نتایج نشادن داد که، سرعت پخت آمیزه ها با افزایش مقدار رزین فنولیک افزایش یافت و همچنین زمان پخت آمیزه ها نیز کاهش پیدا کرد. در بررسی خصوصیات مکانیکی، مدول کششی (در 100 افزایش طول) نمونه ها با افزایش میزان رزین بالا رفت و متعاقبا افزایش طول در شکست با روند کاهشی مواجه شد. همان طور که انتظار می رفت، نمونه ها با افزودن رزین سخت تر شده و کمیت سختی آن ها با استفاده بیشتر از رزین فنولیک افزایش نشان داد. همچنین مشاهده شد که با افزایش میزان این رزین در آمیزه NBR/Phenolic، سایش حرارتی نمونه ها کاهش و مقاومت شعله بهبود یافت. ضمن آن که، هدایت گرمایی با افزایش مقدار رزین، کمتر شد.
    کلیدواژگان: آمیزه لاستیک نیتریل، رزین فنولیک، ولکانش، خواص مکانیکی، رفتار حرارتی
  • خواص لاستیک های ضایعاتی در بتن
    رضا عابدی*، سلمان امام جمعه زاده صفحات 9-26
    تایرهای بازیافتی یکی ازمواردی است که به دلیل افزایش سریع و تحولات مدرن در سراسر جهان باعث مشکلات جدی زیست محیطی می شود، بنابراین بازیافت ضایعات لاستیکی به شکل مکمل مصالح ساختمانی بسیارسودمند است. در این مقاله منابع ضایعات لاستیکی، کامپوزیت های سیمانی به همراه خواص مواد، کاربردها، دوام وقابلیت استفاده آن ها مورد بررسی قرارگرفته است. این مطالعه همچنین برنامه های کاربردی یکپارچه ازمواد کامپوزیت بتن لاستیکی برای بهبود روش های ساخت وساز و تقویت پایداری زیست محیطی سازه های بتنی را ارایه می دهد. جایگزینی دانه های بازیافت شده لاستیکی، بتن را سبک کرده، عمروخستگی آن را افزایش داده و خواص پویا، و شکل پذیری را بهبود می بخشد. بتن با توده لاستیکی بازیافت شده درگرما وسرما عملکرد خوبی دارد و نتایج قابل توجهی درشرایط بحرانی بدست می آید. اگرچه بتن لاستیکی به طورکلی ازاستحکام مکانیکی کمی برخوردار است، اضافه کردن مواد افزودنی خاص می تواند یک راه حل خوب برای بهبود خواص آن باشد. بررسی بتن های لاستیکی به عنوان مواد، در دسترس است اما تحقیقات در مورد اجزای ساختاری بتن لاستیکی باید مورد توجه باشد.
    کلیدواژگان: تایرهای ضایعاتی، بازیافت، بتن لاستیکی، بتن خالص، پودر لاستیک
  • بررسی مدل های پیش بینی کننده جریان سیال درون اکسترودر؛ بخش اول: مدل کاستر
    محمد مهدی کامیابی* صفحات 27-37

    اکسترودر به عنوان یک ابزار شکل دهی مواد، تجهیزی اساسی و مهم در فرایند تولید در صنایع مختلف بسپاری از جمله صنعت لاستیک، صنایع مبتنی بر شکل دهی پلاستیک ها، صنایع غذایی و... محسوب می گردد. شناخت عوامل اثرگذار بر برونداد اکسترودر در پیش بینی عملکرد و تعیین نقاط بهینه ی کارکرد این نوع از تجهیزات بسیار موثر است. از این رو در پژوهش حاضر و در دو بخش به بررسی دو مورد از مهم ترین روش های مدل سازی جریان سیال درون اکسترودرها پرداخته می شود و نقاط ضعف و قوت هر یک در پیش بینی نیم رخ جریان و همچنین برونداد خروجی از اکسترودر مشخص می گردد. در بخش اول مدل کاستر (1) مورد بررسی قرار گرفته است و در بخش دوم که متعاقبا منتشر خواهد شد مدل تدمور و گاگس (2) مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نتیجه ی بدست آمده از مدل کاستر برونداد خروجی از اکسترودر را به صورت رابطه ی صریحی از شعاع داخلی سیلندر، شعاع شفت ماردان، زاویه ی پره و سرعت زاویه ای ماردان پیش بینی می کند. برای جبران اختلاف بین برونداد نظری بدست آمده از مدل کاستر و برونداد واقعی اکسترودرها نیز ضریب عمکلرد واقعی (که در واقع نسبت برونداد واقعی به برونداد نظری است) تعریف شده است و نحوه محاسبه و استفاده از آن بیان گردیده است. نکته قابل اهمیت که تاکنون در مورد مدل های مربوط به اکسترودرها مغفول مانده است این می باشد که با وجود ساده سازی های مختلف در تبیین آن ها، می توان از نتایج حاصل از این مدل ها برای پیش بینی قابل قبولی از عملکرد اکسترودرهای مختلف در صنایع از جمله صنعت لاستیک استفاده نمود.

    کلیدواژگان: اکسترودر، مدل سازی، سیال، ظرفیت تولید، مدل کاستر
  • گولیا نیک روان* صفحات 39-44
    مزیت اصلی لاستیک استایرن-بوتادین هیدروژن دار شده در کاربرد به عنوان رویه تایر، ناشی از تعداد کمتر پیوندهای دوگانه فعال در ساختار این لاستیک است؛ بدین ترتیب احتمال افزایش نقاط اتصال عرضی و شکست زنجیر پلیمری کاهش یافته و در نتیجه با جلوگیری از افت خواص با گذر زمان، تحت تنش و دمای بالا، منجر به بهبود 50 درصدی پیری می شود. این مزیت شیمیایی یک حاصل فیزیکی دارد و آن بزرگ شدن شعاع ژیراسیون زنجیر است که منجر به درهم فرورفتگی بیشتر زنجیرها و افزایش گره خوردگی ها و به دنبال آن افزایش استحکام مکانیکی لاستیک استایرن-بوتادین هیدروژن دار شده در مقایسه با لاستیک استایرن-بوتادین معمولی می گردد. به علاوه، توزیع نقاط اتصال عرضی در لاستیک استایرن-بوتادین هیدروژن دار شده در مقایسه با لاستیک استایرن-بوتادین معمولی همگن تر بوده و این باعث کاهش تمرکز تنش، به عنوان یکی از عوامل مهم شکست، می گردد. به علاوه، پیوندهای کربن-کربن شکسته شده در لاستیک استایرن-بوتادین هیدروژن دار شده، بر خلاف لاستیک استایرن-بوتادین معمولی، در مقابل اکسیژن مقاوم بوده و قابل بازگشت به حالت اولیه هستند.
    کلیدواژگان: لاستیک استایرن-بوتادین هیدروژن دار شده، رویه تایر، مقاومت سایشی، چنگ زنی، مقاومت به پیری
  • شناخت عوامل موثر بر دوام تایر و ارتباط بین آن ها
    مرتضی رشیدی*، فرشید ذوالعلی، فرحناز حاج ابراهیمی صفحات 45-58

    تایر به دلیل آن که مستقیما با عملکردهایی همچون ترمزگیری، شتاب گیری و راحتی سرنشین در ارتباط می باشد، یک جزء بسیار مهم و ویژه برای خودرو می باشد. افزایش دوام تایر و اهمیت دادن به این پارامتر باعث افزایش امنیت جاده ای خواهد شد. نکته قابل توجه این است که عمر خستگی تایر باید همواره بیشتر از عمر سایش آن باشد و اگر عمر سایش افزایش یابد متناسب با آن عمر خستگی نیز باید افزایش می یابد. خستگی یک علت معمول در مورد واماندگی تایرهای رادیال با بلت فولادی می باشد. پارامترهایی همچون گرما، سرعت، ساختار تایر و پیرشدگی بر روی عمرخستگی تایر اثر گذار می باشد. در این مقاله اثر عواملی همچون گرما، سرعت، عمر خستگی و پیرشدگی بر روی دوام تایر و ارتباط بین آن ها مطالعه شده است. همچنین نحوه ایجاد ترک و شروع رشد ترک در سر بلت بررسی شده است. در انتها تاثیر تعداد سیم های بلت و آرایش آن بر روی استحکام ناحیه بلت نشان داده شده است. در این مقاله نشان داده شده است که عامل مکانیکی به خصوص بحث خستگی تایر باعث ایجاد ترک و شروع رشد ترک بر اثر بارهای نوسانی می شود. همچنین به علت خاصیت ویسکوالاستیک کامپاند، در نواحی بحرانی تایر گرمای زیادی ایجاد می شود که این گرما باعث کاهش عمر تایر می شود. همچنین پیرشدگی همراه با گرما باعث کاهش استحکام کششی و تخریب تایر می شود.

    کلیدواژگان: دوام تایر، خستگی، پیرشدگی، بلت
  • تاثیر مدیریت دانش بر کیفیت خدمات و مدیریت ارتباط با مشتری با توجه به نقش تعدیل کننده اقدامات راهبردی منابع انسانی
    همایون یوسفی*، انسیه ویژه، محمد سعیدنیا، ایمان کناری زاده صفحات 59-74
    هدف از انجام این تحقیق، بررسی تاثیر مدیریت دانش بر کیفیت خدمات و مدیریت ارتباط با مشتری با توجه به نقش تعدیل کننده اقدامات راهبردی منابع انسانی در بانک پارسیان، می باشد. از روش توصیفی- همبستگی برای انجام این تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان شعب بانک پارسیان شهر تهران می باشد که تعداد آن ها برابر با 1511 نفر است. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه لازم 362 نفر تعیین شد. برای بررسی متغیر های تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شد که دارای 49 سوال است و 4 متغیر اقدامات راهبردی منابع انسانی، مدیریت دانش، مدیریت ارتباط با مشتری، کیفیت خدمات را می سنجد. پایایی پرسش نامه ها به وسیله ضریب آلفای کرونباخ تایید شد، روایی محتوایی پرسش نامه ها توسط جمعی از اساتید دانشگاه و روایی سازه آن ها توسط تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. از روش های آمار استنباطی از نوع پارامتری، از قبیل آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای اطمینان از نرمال بودن داده ها و مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به کمک نرم افزار ایموس جهت آزمون فرضیه ها استفاده شده است. مهم ترین یافته های تحقیق نشان داد که، مدیریت دانش بر کیفیت خدمات  تاثیر مثبت و معنادار دارد، مدیریت دانش بر مدیریت ارتباط با مشتری تاثیر مثبت و معنادار دارد، مدیریت ارتباط با مشتری بر کیفیت خدمات تاثیر مثبت و معنادار دارد، اقدامات راهبردی منابع انسانی تاثیر مدیریت دانش و کیفیت خدمات را تعدیل می کند.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، کیفیت خدمات، مدیریت ارتباط با مشتری، منابع انسانی راهبردی
  • معصومه حسین زاده شهری، زهرا میرزایی چشمه، ایمان قاسمی همدانی* صفحات 75-94
    پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و از لحاظ روش گردآوری داده ها توصیفی، و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کارکنان فروشگاه های تلفن همراه در سطح شهر تهران هستند. نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و برای تعیین حجم نمونه نیز از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود استفاده شد. بنابراین حجم نمونه آماری براساس فرمول کوکران تعداد نمونه، 384 نفر محاسبه شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد؛ به منظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا استفاده شد که بر اساس تایید اساتید و متخصصین این حوزه و همچنین پژوهش های پیشین مورد تایید قرار گرفته است. در مورد روایی سازه نیز از روش مدل معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS استفاده شد. برای روایی همگرا از معیار AVE (میانگین واریانس استخراج شده) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد عدم قطعیت بازار و تعهد قراردادی بر تسهیم اطلاعات میان فروشندگان و تامین کنندگان اثر مثبت داشته ضمن اینکه تسهیم اطلاعات نیز بر عملکرد عملیاتی تامین کننده اثر مثبت دارد. حفاظت نظارتی رابطه عدم قطعیت بازار و تسهیم اطلاعات و همچنین رابطه تعهد قراردادی و تسهیم اطلاعات را تعدیل نکرده اما حفاظت هنجاری و حفاظت شناختی رابطه تعهد قراردادی و تسهیم اطلاعات را تعدیل و رابطه عدم قطعیت بازار و تسهیم اطلاعات را تعدیل نمی کند.
    کلیدواژگان: تسهیم اطلاعات، عدم قطعیت، کانال های بازاریابی، نیروهای نهادی
  • تاثیر مشارکت مشتری در شبکه های اجتماعی شرکت بر پیوند مشتری با در نظر گرفتن متغیر میانجی خلق ارزش مشتری
    لیلا آندرواژ*، انسیه ویژه، محمد سعیدنیا صفحات 95-109
    امروزه شبکه های اجتماعی شرکت‎ها به ابزار مهمی برای بازاریابی اجتماعی شرکت‎ ها تبدیل شده‎اند، از این رو چالش جدید شرکت‎ها در مورد چگونگی جذب مشتریان است. بنابراین، هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر مشارکت مشتری در شبکه‎های اجتماعی شرکت بر پیوند مشتری با نقش میانجی خلق ارزش مشتری بانک ملی شهرستان اهواز است. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان بانک ملی شهرستان اهواز بود و با توجه به نامحدود بودن تعداد جامعه آماری مورد مطالعه، حداقل حجم نمونه 384 نفر تعیین شد، روش نمونه گیری نیز نمونه گیری در دسترس انتخاب شده است. ابزار جمع آوری داده های این تحقیق پرسشنامه بود. بر این اساس 384 پرسشنامه تکمیل و جمع آوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام گرفت. در پایان، نتایج تحقیق حاضر نشان داد مشارکت اجتماعی بر خلق ارزش مشتری و پیوند مشتری تاثیر مثبت و معنادر دارد. همچنین نتایج نشان داد خلق ارزش مشتری تاثیر مثبت و معناداری بر پیوند مشتری دارد. در پایان نیز نقش میانجی خلق ارزش مشتری در رابطه بین مشارکت مشتری و پیوند مشتری تایید شد.
    کلیدواژگان: مشارکت مشتری، خلق ارزش مشتری، پیوند مشتری، شبکه های اجتماعی