فهرست مطالب

نشریه تحقیقات مدیریت آموزشی
سال هشتم شماره 2 (پیاپی 30، زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • جعفر نجات، عبدالرضا خوشرفتار، عبدالرسول فدایی دولت صفحات 17-28

    هدف از این پژوهش بررسی نقش برنامه درسی پنهان در جامعه پذیری دانش آموزان در مدارس مقطع متوسطه اول شهر بوشهر می باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی -همبستگی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری موردبررسی این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بوشهر در سال تحصیلی 94-93 می باشد که تعداد 362 نفر از آن ها بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه مورداستفاده قرارگرفته اند. برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه محقق ساخته با 52 سوال 4 گزینه ای که بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شده است استفاده گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و روش های آماری در سطح توصیفی و استنباطی استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان داد که برنامه های درسی پنهان و ابعاد آن (جو اجتماعی مدرسه،ساختار فیزیکی مدرسه،ساختار سازمانی،روابط درونی مدرسه و تشویق و تنبیه) با جامعه پذیری همبستگی معناداری دارد.همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر برنامه درسی پنهان و ابعاد آن 37/0 از تغییرات در وضعیت جامعه پذیری دانش آموزان را تبیین می کند.

    کلیدواژگان: جامعه پذیری، برنامه درسی پنهان، جو اجتماعی مدرسه، ساختار فیزیکی مدرسه، روابط درون مدرسه، ساختار سازمانی مدرسه
  • آرزو دریابگیان، صمد کریم زاده، فتاح ناظم صفحات 29-48

    هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل موثر در توسعه اخلاق حرفه ای در میان مدیران آموزشی بوده است. این پژوهش از حیث هدف در زمره پژوهش های کاربردی قرار می گیرد و روش پژوهش با توجه به ذات و ماهیت موضوع از نوع روش تحقیق آمیخته یا ترکیبی می باشد. پس از استخراج عوامل موثر در توسعه اخلاق حرفه ای از منابع معتبر موجود، در بخش کیفی پژوهش با استفاده از تکنیک دلفی مهم ترین عوامل ازنقطه نظر متخصصان تعلیم و تربیت مشخص شدند. سپس بر اساس عوامل شناسایی شده پرسشنامه ای 67 سوالی تدوین و پس تایید روایی و پایایی آن، در میان یک نمونه 264 نفر از مدیران مدارس دوره دوم متوسطه استان فارس به اجرا درآمد. این گروه نمونه با عنایت به جدول مورگان و کرجسی و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تک مرحله ای از میان 760 مدیر از 56 منطقه استان فارس انتخاب شده بودند. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. یافته های تحقیق منجر به تایید چهار دسته از عوامل شناسایی شده ی موثر در توسعه اخلاق حرفه ای مدیران مدارس متوسطه استان فارس گردید. این عوامل عبارت اند از 13 عامل فردی، 10 عامل سازمانی، 5 عامل محیطی و 5 عامل زمینه ای.

    کلیدواژگان: توسعه، اخلاق، حرفه، اخلاق حرفه ای
  • نصرالله قشقایی زاده، نسابگم موسوی صفحات 49-70

    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه معنویت در محیط کار، عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان است. پژوهش به روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری (190= N) این پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان بود. حجم نمونه مورد نیاز (123= n) با استفاده از جدول کرسی و مورگان تعیین شد و از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه های معنویت محیط کار، عدالت سازمانی، اعتماد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی استفاده شد. داده های حاصل با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین معنویت محیط کار، عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که هر سه متغیر معنویت محیط کار، عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی توانایی پیش بینی رفتار شهروندی سازمانی را دارند.

    کلیدواژگان: رفتار شهروندی، معنویت محیط کار، عدالت سازمانی، اعتماد سازمانی
  • عادله دهقانی قهنویه، محمد مهدی افشار صفحات 71-88

    باگسترش فضای مجازی در تمامی ابعاد زندگی افراد فرصت های مناسبی را برای اشتراک گذاری دانش فراهم نموده است. عوامل بسیاری بر اشتراک گذاری دانش در فضای مجازی تاثیرگذار است. اهدف این پژوهش، بررسی تاثیر ابعاد سرمایه اجتماعی و عوامل برانگیزنده بر اشتراک گذاری دانش در فضای مجازی است. روش تحقیق مطالعه از لحاظ نتیجه کاربردی و از نظر هدف توصیفی و به روش پیمایشی انجام گرفته است. کلیه دانشجویان ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان به عنوان جامعه آماری بودند که از میان آن ها 253 نفر براساس فرمول کوکران به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از مدل سازی معادلات ساختاری براساس نرم افزار Smart-PLS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بعد رابطه ای و عوامل برانگیزنده فردی بر اشتراک گذاری دانش در فضای مجازی تاثیری مثبت و معناداری دارند؛ بنابراین هرچه بعد رابطه ای (اعتماد، هویت و رابطه ی متقابل) بهبود یابد باعث افزایش اشتراک گذاری دانش می شود.

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، اشتراک گذاری دانش، عوامل برانگیزنده فردی، دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
  • فریباحنیفی، زهرا امینی صفحات 89-108

    مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که هدف آن بررسی رابطه بین سبک های مقابله ای با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهر تهران بود. پژوهشگر با طرح این پرسش که چه رابطه بین سبک های مقابله ای با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وجود دارد به تحلیل و تبیین موضوع پژوهش پرداخت. جامعه ی آماری مشتمل بر 56000 از دانش آموزان دوره دوم مقطع متوسطه در شهر تهران اعم از دانش آموزان دختر و پسر که در سال تحصیلی 1395-96 مشغول به تحصیل بودند که با استفاده از جدول برآورد حجم نمونه مورگان 382 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد سبک های مقابله ای استفاده شد. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS با روش های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه دلالت بر این امر داشت که بین سبک های مقابله ای و پیشرفت تحصیلی رابطه ای معکوس وجود دارد، بین سبک مقابله ای مسئله مدار - سبک مقابله ای هیجان مدار و پیشرفت تحصیلی رابطه ای معکوس وجود دارد و سبک هیجان مدار بیشترین سهم را در تبیین پیشرفت تحصیلی دارا می باشد.

    کلیدواژگان: سبک مقابله ای مسئله مدار، سبک مقابله ای هیجان مدار و پیشرفت تحصیلی
  • محمود رضایی زاده صفحات 109-128

    رفتارهای شهروندی سازمانی در شیوه های مختلفی به سازمان کمک می کنند. این رفتارها موجب افزایش صرفه جویی در منابع سازمان می شود، کیفیت خدمات را بهبود، کار آیی و عملکرد سازمان را افزایش و هزینه ها را نیز کاهش می دهد. در این تحقیق به بررسی وضعیت عدالت سازمانی و رفتار شهروندی در گروه های مختلف جمعیت شناختی می پردازیم. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان ستادی شرکت ملی گاز ایران تشکیل می دهند که تعداد آن ها 812 نفر هست. حجم نمونه این تحقیق 261 نفر تعیین شده است. به منظور مقایسه متغیرهای تحقیق از آزمون های مقایسه میانگین دو و یا چند جامعه استفاده می شود. نتایج تحقیق نشان داد که سطح معنی داری آماره آزمون در بحث تحصیلات عدالت سازمانی، سن در رفتار شهروندی و سابقه کاری در عدالت سازمانی کمتر از معیار 0.05 هست؛ بنابراین تفاوت معنی داری در بین گروه های مختلف مطرح شده در جامعه موردبررسی وجود دارد. سایر معیارهای مطرح شده تفاوت معنی داری را در گروه های مختلف جمعیت شناختی نشان نداده اند.

    کلیدواژگان: عدالت سازمانی، رفتار شهروندی، شرکت ملی گاز ایران
  • مرسا آذر، سید یوسف صالحی، سپیده صفرپور، بهزاد شوقی صفحات 127-148

    هدف  این پژوهش تحلیل عوامل موثر بر سکوت سازمانی و تاثیر آن بر تعهد  کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان ستاد مرکزی واقع در پردیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (معاونت پشتیبانی، معاونت آموزشی، معاونت دانشجویی و معاونت پژوهشی) با تعداد  1264 نفر تشکیل دادند. بر اساس جدول مورگان تعداد 290 پرسشنامه به عنوان حجم نمونه تعیین و توزیع گردید و روش نمونه گیری در این پژوهش، تصادفی ساده بود. به منظور تعیین ضریب پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن برای سه پرسشنامه شامل: پرسشنامه ی تعهد کارکنان (آلن و مایر 1997) ؛ پرسشنامه ی سکوت سازمانی (واکلا و دمیتریس 2005) ؛ پرسشنامه ی عوامل موثر بر سکوت سازمانی (محقق ساخته)،  به ترتیب 88/0 و 90/0 و 85/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها آمار توصیفی و آمار استنباطی بیان می شود، بخش آمار استنباطی شامل رویکرد دو مرحله ای تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی تحلیل معادلات ساختاری می باشد. از نرم افزارهای  20SPSS  و  Amos 20 در این پژوهش استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل اجتماعی، مدیریتی، سازمانی و فردی و همچنین زیر مولفه های آن ها بر سکوت کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان موثر بوده است. همچنین یافته ها نشان داد که رفتار و جو سکوت در سازمان تاثیر منفی بر تعهد کارکنان و مولفه های آن داشت.

    کلیدواژگان: سکوت سازمانی، تعهد کارکنان، عوامل اجتماعی، عوامل سازمانی
  • مریم دربندی، غلامحسین حیدری تفرشی صفحات 149-170

    هدف اصلی این تحقیق «بررسی تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شرکت بیمه ایران» بوده است که در این راستا ابعاد ساختار سازمانی (پیچیدگی، رسمیت و تمرکز) به عنوان متغیرهای وابسته و فناوری اطلاعات به عنوان متغیر مستقل می باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان شرکت بیمه ایران شعب شمال تهران می باشد. روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی با رویکرد کاربردی می باشد. روش گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و پیمایشی است. تحقیق حاضر باهدف بررسی تاثیر به کارگیری فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی شرکت سهامی بیمه ایران شعب شمال تهران انجام شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان شرکت بیمه ایران شعب شمال تهران به تعداد 340 نفر می باشد. تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان 181 نفر تخمین زده شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسش نامه استفاده شده است. روایی پرسش نامه با استفاده ازنظر اساتید محترم و خبرگان مورد تایید قرار گرفت و آلفای کرونباخ، میزان پایایی پرسش نامه را٪803 نشان داد برای تجزیه وتحلیل داده ها از آماره های توصیفی (جدول و نمودار آماری) و آزمون های آمار استنباطی (رگرسیون چند متغیره) در قالب نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها نشان داد که رابطه معنی داری بین فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی وجود دارد همچنین معنی داری رابطه رسمیت، پیچیدگی و تمرکز در ساختار سازمانی با فناوری اطلاعات مورد تایید قرار گرفت. شایان ذکر است پاسخگویان فناوری اطلاعات را در شرکت موردمطالعه ضعیف ارزیابی نمودند؛ و ساختار سازمانی در شرکت بیمه در حد بالا ارزیابی شده و این به معنای انعطاف ناپذیر بودن ساختار، وجود بوروکراسی و رسمیت بیش ازحد می باشد.

    کلیدواژگان: تاثیر فناوری اطلاعات، شرکت بیمه ایران، ساختار سازمانی
|
  • Pages 17-28

    The aim of this study was to investigate the role of hidden curriculum in socialization of students in secondary schools in Bushehr. The research method is descriptive as a survey. The statically population of this study included all high school students in Bushehr at 94-93 school year hat 362 of them has been used as an example based on cluster sampling method. The data was collective from the questionnaire with 52 questions 4 options that is based on the Likers scale. To analyze the data were used SPSS software and descriptive and inferential statistical methods. The results showed that the hidden curriculum and its components (social atmosphere of school, school physical structure, organizational structure, relations within the school and reward and punishment) is significantly correlated with sociability.The Multiple regression analysis showed that the hidden curriculum and its dimensions 37/0 of changes in students' socialization explains.

    Keywords: socialization, hidden curriculum, school social climate, the physical structure of the school, inter-school relations, Organizational structure
  • Pages 29-48

    Detecting the effective factors on professional ethics development among the administrational managers, was the aim of this research. This study, according to its nature, is a mixed method research(qualitative & quantitative). First 68 factors that affecting professional ethics was extracted from available reliable sources by the researcher, then these factors were refined by the 18 educational experts on the basis of Delphi technique.  In the following a self-made questionnaire with 67 items used to survey about the opinion of high school administration managers in Fars province about the factors too. So among all of the high school managers(760 individuals), 264 persons selected by random single step cluster sampling method from 56 area as sample group. Descriptive and inferential statistics methods have used for data analysis. According to the questions of this research , findings indicate that  4 types of factors that affecting the development of professional ethics are: individual factors(with 13 factor), organizational factors(with 10 factor), environmental factors(with 5 factor) and context factors(with 5 factor). Furthermore, the results showed that organizational factors are more important than other factors.

    Keywords: development, ethics, profession, professional ethics
  • Pages 49-70

    The aim of this study was investigate of the relationship between spirituality in job environment, organizational justice and organizational trust with organizational citizenship behavior among staff of Islamic Azad university of Behbahan. The method of research was a descriptive. The population of this research (N= 190) was all staff of the Islamic Azad university of Behbahan. The 123 of the personal were determined by Morgan table. To collect data, 4 questionnaires including spirituality in job environment, organizational justice, organizational trust and organizational citizenship behavior questionnaire were used. To analyze data, Pearson correlation coefficient and regression were used. The analysis of the data showed thatThere is meaningful relationship between spirituality of job environment, organizational justice with organizational citizenship behavior.

    Keywords: spirituality in job environment, Organizational Justice, Organizational Trust, organizational citizenship behavior
  • Pages 71-88

    Expansion of cyberspace in all aspects of people's lives provides opportunities to share knowledge. Many factors affect knowledge sharing in cyberspaceThe purpose of this research was Evaluation of the impact of social capital and individual motivating factor on knowledge sharing in virtual space.This research was descriptive and Applied Survey. The populaition of research was M.A students Islamic Azad University Isfahan Khorasgan Branch. 253 sample were chosen based on Cochran formula and by classes sampling. Tool of data collection is a questionnair. And to analyze data has been used Smart PLS software Findings showed that Relationship and personal factors motivating Positive affect influence on knowledge sharing in virtual space. So whatever the relationship (trust, identity and Interrelationships) can be improved to increase knowledge sharing.

    Keywords: social capital, share knowledge, individual motivating factor, students master Islamic Azad University Isfahan Khorasgan Branch
  • Pages 89-108

    Thepresent artiche has been taken from a research purpose that its goal was analysis of Relationship between contrastive styles and second high school student's academic achievement in Tehran. Researcherhas done it with arising the question of is there any Relationship between contrastive styles and student's academic achievement. The statistical population involved all male and female second high school students of Tehran and 382 students were chosen by clustral random sampling based on Morgan estimated sample Table. The present study was descriptive and correlational one. In order to collect the data standardized questionnaire in contrastive styles was used. Collected data with the aid at spss statistical software with descriptive and inference statistics were analyzed. The research results obtained with Pierson correlation and linear regression indicated that there is a significant vise Relationship between contrastive styles and student's academic achievement, so there is a significant Relationship between contrastive Problem-orientedstyle and contrastive Emotion-focused style with academic achievement,too.

    Keywords: contrastive Problem-oriented, contrastive Emotion-focused style, Academic Achievement
  • Pages 109-128

    The effect of organizational justice and organizational citizenship behavior among staff of National Iranian Gas Company

    Keywords: Organizational Justice, citizenship, National Iranian Gas Company
  • Pages 127-148

    This study analyzed the factors affecting organizational silence and its impact on employees' commitment. The population of the research includes staff at headquarters, located on the campus of the University of Medical Sciences (Protection Department, Vice Chancellor of Education, Vice Chancellor for Student and Research) with a total of 1264 people.  According to Morgan table 290 questionnaires were determined and distributed as a sample size and sampling in this study was simple random. A total of 285 questionnaires were returned and accepted that were the basis for research.  Cronbach's alpha was used to determine reliability coefficient that its value for the three questionnaires included 1-Questionaire of employee commitment (Allen & Meyer, 1997), 2.Questionnaire of organizational silence (Vakola and Dimitris 2005), and 3. Questionnaire of factors affecting organizational silence (self-made), were 0.88 and 0.90 and 0.85, respectively. In order to data analyze, SPSS20 and Amos 20 software was used. The results showed that social, managerial, organizational and individual factors and their sub-components affect the staff silence at the Isfahan University of Medical Sciences. Behavior and silent atmosphere in the organization had a negative impact on employee commitment and its components.

    Keywords: Organizational silence, the commitment of staff, Social factors, Organizational factors
  • Pages 149-170

    The main purpose of this research was to "investigate the impact of information technology on the organizational structure of Iran's insurance company". In this regard, dimensions of organizational structure (complexity, formalization and concentration) as dependent variables and information technology as independent variables. The statistical population of the research is all employees of Iran Insurance Company of Northern Branches of Tehran. The research method is descriptive survey with applied approach. The method of collecting information is library and survey method. The purpose of this study was to investigate the effect of using information technology on the organizational structure of Iran Insurance Joint Stock Company in Northern Branch of Tehran. The statistical population of the research is all employees of Iran Insurance Company of Northern Branch of Tehran with 340 people. The number of samples was estimated using the Morgan table of 181 people. A questionnaire was used to collect data. Validity of the questionnaire was confirmed by the respected professors and experts. The Cronbach's alpha, the reliability of the questionnaire was 803%. To analyze the data, descriptive statistics (tables and charts) and inferential statistics (multivariate regression) were analyzed using SPSS software. used. The results showed that there is a significant relationship between information technology and organizational structure, and the relationship between formalization, complexity and focus in organizational structure with IT has been confirmed. It is worth noting that IT respondents in the poorly investigated company have been evaluated; and the organizational structure of the insurance company is highly evaluated, which means that the structure is rigid, bureaucracy and formalization are excessive.

    Keywords: Influence of Information Technology, Iranian Insurance Company, Organizational structure