فهرست مطالب

نشریه تحقیقات مدیریت آموزشی
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 29، پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/09/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فاروق یزدان ستا*، فاتح اسعدی صفحات 17-30

    هدف از پژوهش حاضر ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه اخلاق حرفه ای کارکنان است. جامعه پژوهشی شامل تعدادی از ادارات شهرستان سقزاست که به صورت تصادفی خوشه ایی انتخاب شدند. ازآنجایی که در ساخت و هنجاریابی ابزارها هر چه نمونه بیشتر باشد بهتر است ما در این پژوهش 458 نفر را به عنوان نمونه پژوهشی قراردادیم. ابزار پژوهش حاضر عبارت بود از پرسشنامه محقق ساخته اخلاق حرفه ای کارکنان بود. روش های آماری بکار رفته در این پژوهش عبارت بود از آزمون K-S به منظور برآورد فرض نرمال بودن داده ها، آزمون KMO و تحلیل عامل اکتشافی است. یافته ها نشان دهنده آن بود که از بین گویه های انتخاب شده به منظور تعیین مولفه های اخلاق حرفه ای سه مولفه تحت عنوان: فرهنگی، وظیفه ای و برابری به دست آمد و هیچ کدام از گویه های پرسشنامه حذف نشدند.

    کلیدواژگان: اخلاق حرفه ای، اخلاق، حرفه
  • سهیلا علیزاده، آزیتا جویباری صفحات 31-42

    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه مهارت های ارتباطی معلمان با انگیزه به مطالعه در دانش آموزان بود. بدین منظور از میان 160 معلم و 1700دانش آموز ابتدایی کلاس ششم منطقه 4 تهران بر اساس جدول مورگان و کرجسی 400 نفر (300 دانش آموز و 100 معلم) به روش تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات برای مهارت های ارتباطی معلمان، پرسشنامه مهارت های ارتباطی بارتون جی. ای (1990) بود. ابزار پژوهش در زمینه انگیزه مطالعه دانش آموزان پرسشنامه محقق ساخته ای بود که در دو مولفه مطالعه درسی و غیر درسی تنظیم شد و از نظر روایی متخصصین و پایایی (آلفای 74/0) مورد تایید قرار گرفت. فرضیه های تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار spss بررسی شدند. نتایج نشان داد که یکی از مولفه های مهارت های ارتباطی یعنی گوش دادن ارتباط معناداری با انگیزه مطالعه نداشت، اما 2 مولفه دیگر، یعنی مهارت بیان و بازخورددهی ارتباط معناداری با انگیزه مطالعه دانش آموزان داشتند. به طورکلی مهارت های ارتباطی معلمان نیز با انگیزه مطالعه دانش آموزان ارتباط معناداری داشت، که این ارتباط بیشتر در سطح مطالعه درسی بود و در زمینه مطالعه غیردرسی ارتباط معناداری دیده نشد. در نتیجه طبق یافته های پژوهش معلمان توانسته اند از قدرت کلام و بیان خود و همچنین مهارت بازخورددهی به صورت موثری در ایجاد انگیزه مطالعه دانش آموزان استفاده کنند.

    کلیدواژگان: مهارت ارتباطی، مهارت های ارتباطی معلمان، انگیزه
  • بهارک شیرزاد کبریا، معصومه برازیده صفحات 43-70

    این پژوهش به منظور تعیین میزان بهره وری منابع انسانی در بانک ملی ایران و راه های افزایش آن صورت گرفته است. پژوهش پیش رو، از نظر هدف کاربردی و از دید روش، در دسته پژوهش های توصیفی-از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن کلیه کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب شرق تهران هستند که برای جمع آوری داده ها، تعداد 317پرسشنامه میان نمونه آماری توزیع شد نمونه گیری به روش نمونه برداری خوشه ای تصادفی تک مرحله ای صورت گرفته است. با نظر اساتید و متخصصان مدیریت، روایی سوال ها در حد مطلوبی ارزیابی شد که ضرایب آلفای کرونباخ، پایایی مناسبی را برای پرسشنامه ها نشان داد آزمون سوال های پژوهش با استفاده از آزمون های کولموگروف اسمیرنوف و آزمون t و با بکارگیری نرم افزار spss انجام شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد، میزان توانایی، درک و شناخت، حمایت سازمانی، انگیزش، بازخورد ، اعتبار و سازگاری منابع انسانی در بانک ملی ایران در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

    کلیدواژگان: بهره وری، توانایی، درک و شناخت، حمایت سازمانی، انگیزش، بازخورد، اعتبار و سازگاری
  • آرش متقیان، علیرضا کاکاوند، طهمورث آقاجانی صفحات 71-82

    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش التقاطی با عنوان خود آگاهی تجربی بر افسردگی، استرس و اضطراب انجام شده است. روش پژوهش حاضر آزمایشی همراه با دو گروه آزمایش و کنترل با اجرای پیش آزمون، پس آزمون بود. تعداد 200نفر از نمومه های در دسترس در دو گروه آزمایش و کنترل100 نفره قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت آموزش التقاطی و گروه کنترل در لیست انتظار قرار داده شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل  مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس لاویبوند و لاویبوند(1995) بود که در دو مرحله پیش آزمون، پس آزمون توسط افراد تکمیل شد. داده ها با استفاده از روش تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که نمرات پس آزمون افسردگی، استرس و اضطراب در گروه آزمایش کاهش چشمگیری یافت(01/0>P). می توان از آموزش التقاطی در جهت کاهش نشانه های افسردگی، استرس و اضطراب افراد استفاده نمود.

    کلیدواژگان: آموزش التقاطی، خود آگاهی تجربی، افسردگی، استرس، اضطراب
  • غلامحسین حیدری تفرشی، مهدی قلی پور صفحات 83-102

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر میزان بکار گیری شایسته سالاری در شهرداری منطقه یک شهر تهران برعملکرد نیروی انسانی از دید کارکنان می باشد،این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی،جامعه آماری تحقیق حاضرشامل کلیه مدیران وکارکنان شاغل در شهرداری منطقه یک شهرتهران که به تعداد 1000نفر می باشد.حجم نمونه آماری بااستفاده از فرمول اول کوکران نمونه آماری 278 نفرو با روش نمونه گیری ساده مشخص شد.ابزار گردآوری داده ها دراین پژوهش جهت اندازه گیری شایسته سالاری،پرسشنامه شایسته سالاری مصلحی(1391)که شامل8 بعداصلی و51 گویه می باشدوبرای اندازه گیری متغیر عملکرد نیروی انسانی ازعملکرد شغلی پاترسون استفاده شدکه داری 15 گویه می باشد.روایی پرسشنامه ها ازطریق اساتید صاحب نظر مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ که به ترتیب برای پرسشنامه شایسته سالاری وعملکرد نیروی انسانی(890/0، 870/0) برای هردو پرسشنامه موردتایید قرار گرفت.در این پژوهش ازدو روش آمار توصیفی واستنباطی برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شده است.برای بررسی فرضیه اصلی ازآزمون های تحلیل رگرسیون و فرضیه های فرعی از آزمون تحلیل مسیر استفاده شد.یافته های حاصل از فرضیه اصلی وفرعی نشان داد که تمامی مولفه ها شایسته سالاری از جمله:مهارت های ارتباطی ،مشارکت در تصمیم گیری،تشویق و نوآوری و تغییر،ارتباطات کاری،مهارت های رهبری،مهارت های حرفه ای،به کارگیری قابلیت های مثبت خود ودیگران بر عملکرد نیروی انسانی بر عملکرد نیروی انسانی موثر است وهمچنین یافته های نشان داد که توسعه فعالیت های تیمی بر عملکرد نیروی انسانی در شهرداری منطقه یک شهرتهران موثر نیست.

    کلیدواژگان: شایسته سالاری، عملکرد نیروی انسانی، تشویق و نوآوری، ارزشیابی عملکرد شغلی، شهرداری منطقه یک تهران
  • رضا والا، سحر دادفر صفحات 103-129

    با توجه به نوپایی و اهمیت ارزشیابی توصیفی در کشور و اجرای آزمایشی آن در پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی تحصیلی، تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و یادگیری در دانش آموزان ابتدایی از دیدگاه معلمان ابتدایی شهر دماوند انجام شده است. در همین راستا و به منظور آزمون فرضیه های تحقیق کاربردی حاضر از روش پژوهش توصیفی - پیمایشی استفاده شده است. به همین منظور محقق پرسشنامه محقق ساخته با 24 گویه ای که سه بعد (اعتماد به نفس، اضطراب، یادگیری معنادار) در دانش آموزان دوره ابتدایی را اندازه گیری می نماید و ضریب پایایی 85/0 را دارا است را بین186 معلم دوره ابتدایی(120 معلم زن و 26 معلم مرد) که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ساده از میان کل معلمان زن و مرد دوره ابتدایی شهرستان دماوند که تعداد آنها 354 نفر برآورد شده بود، انتخاب گردیدند، توزیع نموده و در نهایت ضمن ارایه آمار جمعیت شناختی نمونه آماری با استفاده از شاخص های آمار توصیفی مانند جدول فراوانی و درصد و نمودار دایره ای، به توصیف متغیرهای تحقیق و با استفاده از آزمون کلموگروف - اسمیرنف، آزمون تی و آزمون تحلیل واریانس به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته شد. در انتها از آزمون فرضیات تحقیق چنین نتیجه گیری شد که؛ از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهرستان دماوند ارزشیابی توصیفی در کاهش اضطراب، افزایش اعتماد به نفس و یادگیری در دانش آموزان ابتدایی تاثیر معنادار دارد. جنسیت معلمان بر دیدگاه ایشان در خصوص، نقش ارزشیابی توصیفی در افزایش یادگیری معنادار، کاهش اضطراب و افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان ابتدایی تاثیری ندارد.

    کلیدواژگان: ارزشیابی توصیفی، اعتماد به نفس، اضطراب، یادگیری، معلمان دوره ابتدایی، شهرستان دماوند
  • فرهاد شفیع پور مطلق، اسدالله خدیوی، منیره ترابی نهاد صفحات 129-140

    هدف تحقیق حاضر، تعیین عوامل موثر بر توسعه ذهنیت فلسفی آموزشی آینده پژوهانه دانشگاهی ادراک شده بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق،مشتمل بر کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات در سال تحصیلی 94-1393 بوده است. شیوه نمونه گیری، به دلیل محدودیت جامعه آماری، سرشماری بوده ، بدین معنا که همه  جامعه آماری به عنوان نمونه تحقیق، انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سه دسته پرسشنامه بوده است:1.پرسشنامه محقق ساختهعوامل موثر بر توسعه ذهنیت فلسفی آموزشی آینده پژوهانه دانشگاهی(94/0=α)، 2. پرسشنامه محقق ساخته  بهبود پویایی تدریس(91/0=α)  و 3. پرسشنامه محقق ساخته  ذهنیت فلسفی آموزشی آینده پژوهانه دانشگاهی ادراک شده(95/0=α). برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای همیستگی پیرسون، و مدل معادله ساختاری استفاده شده است. به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد، بین ابعاد ششگانه ذهنیت فلسفی آموزشی آینده پژوهی(انعطاف پذیری، شکاکیت، نوگرانه، چالش ساز، دورنگرانه و تحول ساز) و توسعه ذهنیت فلسفی آموزشی آینده پژوهانه دانشگاهی ادراک شده، در سطح 05/0P< رابطه معناداری وجود دارد. بهبود پویایی تدریس، رابطه بین ابعاد ششگانه ذهنیت فلسفی آموزشی آینده پژوهی را  با توسعه ذهنیت فلسفی آموزشی آینده پژوهانه دانشگاهی ادراک شده، واسطه گری می کند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد، مدل تجربی تحقیق از برازش نسبتا مطلوبی برخوردار بوده است.

    کلیدواژگان: ذهنیت فلسفی آموزشی آینده پژوهانه، بهبود پویایی تدریس، دانشگاه
  • افشین میری، عبدالله پارسا، حمید فرهادی راد صفحات 141-157

    این تحقیق به منظور «بررسی وضعیت انگیزش شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهر اندیمشک و رابطه آن با ویژگی های جمعیت شناختی آنان در سال تحصیلی 93-92» اجرا گردیده است. روش انجام این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر اندیمشک به تعداد 380 نفر می باشد که تعداد 191 نفر از آن ها به صورت تصادفی مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسش نامه انگیزش شغلی رابینسون (2004) با 11 سوال از نوع مقیاس 4 درجه ای لیکرت استفاده شده است. پایایی ابزار 95/0 است که با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است. روایی ابزار نیز مورد تایید کارشناسان و اساتید محترم دانشگاه بود. داده های گردآوری شده با بهره گیری از آزمون های آمار توصیفی نظیر میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد، و همچنین آزمون های آماری استنباطی نظیر آزمون تی تک گروهی، تی مستقل و تجزیه وتحلیل واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که: انگیزش شغلی معلمان از وضعیت نامطلوبی برخوردار است. از میان متغیرهای جمعیت شناختی، متغیر جنسیت و مدرک تحصیلی رابطه معنی داری با انگیزش شغلی داشتند، اما بین انگیزش شغلی معلمان بر اساس رشته تحصیلی و سابقه خدمت هیچ گونه تفاوت معنی داری یافت نشد.

    کلیدواژگان: انگیزش شغلی، ویژگی های جمعیت شناختی، مدارس ابتدایی
|
  • Pages 17-30

    The current research aimed to develop and validate Staffs' Professional Ethics questionnaire. The research population included a number of offices in the city of Saghez which were randomly chosen. Since it is better to have more samples in constructing and standardizing tools, we selected the number of 458 people as the research sample. The research tool was a researcher made inventory on staffs' professional ethics. Statistical methods applied in this research consisted of a K-S Test for estimating the assumption of data normalcy, KMO Test as well as exploratory factorial analysis. Findings suggested that in order to specify professional ethics components, from among items selected, three components under the heading of cultural, duty-based and equality components were obtained, and none of the inventory's items were deleted.

    Keywords: professional ethics, ethics, profession
  • Pages 31-42

    The purpose of this study is to examine the relationship between teachers’ communication skills and study motivations of students. To do that 400 people (300 students and 100 teachers) amongst teachers and students of 6-th grade of elementary school from Tehran region 4  have been chosen as statistical sample using simple random sampling based on Krejcie and Morgan Table. The Barton J.A (1990) communication skills questionnaire was used to collect data on teachers’ communication skills. This standard questionnaire includes 3 subscales: 6 items related to verbal communication skills, 6 items related to listening skills and 6 items related to feedback skills. The data collection tool used for students’ study motivations was a questionnaire developed by researchers with two components: academic and non-academic, and it was approved by specialists regarding validity and reliability (alpha 0.74). Assumptions of the study have been examined using Pearson Correlation Coefficient. Results showed that one of the subscales (i.e. listening skills) did not have a meaningful relationship with study motivations but the other two (i.e. verbal and feedback skills) had. There has been a meaningful relationship as a whole between teachers’ communication skills and students’ study motivation, mostly at academic levels and no significant relationship was found at non-academic levels.  Hence based on the results from this study teachers have succeeded in using their verbal expression skills and also their feedback skills effectively to improve students’ study motivations. More discussions and comparisons are included in the passage.

    Keywords: communication skill, communication Skills of teachers, motivation
  • Pages 43-70

    this research in order to Determine the Human Resource Productivity In Bank Melli Iran And ways to increase it There have been Study, The purpose From the perspective of methodology In investigations Cross-sectional survey Population of Employees of Bank Melli Iran East branches of the government of Tehran To collect data The sample was distributed 317 questionnaires Sampling Sampling Method Single-stage random cluster has been done With professors and Management professionals Content validity was assessed in a satisfactory conditio Cronbach's alpha coefficient,n To questionnaires showed great reliability Test research hypotheses using Kolmogorov-Smirnov and And t and And was conducted using the software spss Analysis of the data showed The ability Understanding Organizational support Motivation, feedback Reliability and adaptability of human resources In Bank Melli Iran Is in good condition

    Keywords: Productivity, ability, Understanding, Organizational support Motivation, feedback, Reliability, compatibility
  • Pages 71-82

    The aim of this study is to investigate the effectiveness of eclectic teaching called empirical consciosness approach on depression, stress, and anxiety. In this research, two separate experimental and control groups have been studied using pretest-posttest technique. 200 subjects have been randomly placed in two separate experimental groups and one control group of 100 subjects. The experimental group has been assigned to receive eclectic teaching while the control group has been put in the wait list. The technique applied in this research consists of depression, anxiety, and stress scale which have been filled up by subjects during pretest and posttest stages. The data have been analyzed by independent t-test method. The results show that depression, stress and anxiety posttest scores of experimental group have declined (P < 0.01). Therefore, the eclectic teaching approach can be effectively applied for reduction of depression, stress, and anxiety symptoms.

    Keywords: Eclectic teaching, depression, Stress, anxiety, empirical consciousness
  • Pages 103-129

    Given the nascent and the importance of descriptive evaluation in the country and its pilot implementation in the first grade of elementary school to sixth, The present study aimed to investigate the role of descriptive evaluation on anxiety, increase self-confidence and learning in primary school children of primary school teachers approach Damavand is done. In this way and in order to test hypotheses have applied descriptive research method - has been used. For this purpose, the researcher made questionnaire with 24 items, of which three (self-esteem, anxiety, meaningful learning) measures the elementary school students And has the reliability vary from 850 to between 186 elementary school teachers (120 female teachers and 26 male teachers) that simple stratified random sampling method from among the total number of male and female teachers in primary schools in the city of Damavand estimated 354 people had been recruited, distributed the research was carried out. At the end of the research study, it was concluded that, from the perspective of primary school teachers in the city of Damavand descriptive evaluation reduce anxiety, increase self-confidence and learning in primary school has a significant impact. Teacher's gender on their perception about the role of descriptive evaluation in meaningful learning increasing, decreasing anxiety and increasing confidence elementary students have no effect.

    Keywords: descriptive evaluation, Self-esteem, anxiety, learning, elementary school teachers, city of Damavand
  • Pages 141-157

    This study was investigated to "check the status of primary school teachers motivation and its relation to the demographic characteristics year 2013-2014 in Andimesh city . “Methods of this research is describable – survey. The population includes all of elementary teachers in Andimishek that they’re about 380 people that choose 191 people random as sample. For collecting information was used one kind of questioner That is based 4 rate Likert to evaluate job motivation of teachers with 11 questions. Stability of questioner with Cronbach’s Alpha formula about is 0.95. Tool’s vitality approved by honorable experts and professors of university. A collected givens analyzed with utilization of descriptive statistics similar average, standard deviation, Frequency, percentage and also deduction statistics similar independent T-test , One-sample t test and Analysis of variance . Results demonstrated that Teachers motivation was very low and Among the demographic variables, gender and level of education had a significant relationship with job motivation, but the job motivation of teachers based on the degree and work experience, no significant difference was not found.

    Keywords: Elementary schools, Job motivation, demographic variables