فهرست مطالب

فصلنامه علوم اجتماعی
سال بیست و ششم شماره 4 (پیاپی 87، زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/11/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمود تقی زاده داوری* صفحات 1-20

    مقاله حاضر درصدد است تا شرح های علامه طباطبایی در زمینه حیات اجتماعی انسان را به لحاظ همخوانی و یا ناهمخوانی مورد ارزیابی قرار دهد. نوشته های ایشان در این مقوله، دو دسته است. یک دسته با ادبیات کاملا فلسفی نوشته شده و دسته ای دیگر دارای ماهیتی الهیاتی فلسفی می باشد. این مقاله از روش اسنادی و کتابخانه ای بهره برده و بر مجموعه آثار مکتوب علامه در این زمینه متمرکز است. فیش گیری داده های لازم و سپس تجزیه وتحلیل عمیق به شیوه توصیفی استنباطی، روش انجام این پژوهش بوده است. از یافته های پژوهش حاضر این است که علامه به طور مکرر اصل مدنی بالطبع بودن انسان را به اصل مستخدم بالطبع بودن انسان تفسیر و تحویل نموده است که با یکدیگر ناهمخوان و ناسازگار است. اگر اصل اولی در انسان، مدنی بالطبع باشد، اجتماع برای او امری طبیعی بوده و او موجودی تعاونی تلقی شده که برای بقاء نوع با همنوعان خود همکاری می کند و هر گاه اصل اولی در بشر، اصل استخدام باشد، او بالطبع (یعنی طبیعت اولی) موجودی استخدام کننده و رقابت کننده با دیگران برای استخدام بیش تر، تصور می شود. او بالذات موجودی اجتماعی نیست بلکه از روی ناچاری تن به زندگی اجتماعی می دهد تا از ثمرات دیگران بیشتر بهره مند گردد.

    کلیدواژگان: علامه طباطبایی، الانسان مدنی بالطبع، الانسان مستخدم بالطبع، فلسفه اجتماع
  • علیرضا بی زبان*، مصطفی اجتهادی صفحات 21-58
    نوشتار حاضر به توضیح چرایی و چگونگی وقوع مکرر بی ثباتی های سیاسی و عدم تداوم دولت نوپدید مشروطه از منظر رابطه بین جامعه و دولت می پردازد. برای این منظور، در ابتدا به بررسی ویژگی های جامعه و دولت و سپس با استمداد از رویکرد نهادگرایی میگدال نشان داده است که چگونه نهادها و نیروهای اجتماعی این دوره جهت کسب حق تعیین «قواعد» و قدرت انحصاری «کنترل اجتماعی»، دولت مشروطه را به میدان کشمکش و گاه با ایتلاف موقتی ای که با برخی نیروهای اجتماعی قدرتمند ایجاد می کردند آن را به «کارگزار» خود تبدیل می نمودند که به نوبه خود مخالفت دیگر نیروها و در نتیجه تشدید منازعات سیاسی را موجب می شد. فقدان خودمختاری و تضاد منافع این نهادها تضعیف قدرت عاملیت دولت را موجب شد که به تدریج زمینه افزایش نارضایتی و بی اعتمادی، کاهش مشروعیت دولت، تعمیق شکاف بین دولت و جامعه و در نهایت بروز رویدادهایی از قبیل کودتا، فروپاشی پی درپی کابینه های دولتی، جنبش های گریز از مرکز و... را فراهم کرد که ثبات نظام سیاسی مستقر در این دوره را با چالش ها و یا دگرگونی های نامتعارف مواجه نمود. در واقع، بی ثباتی های پس از انقلاب مشروطه را باید در عدم تقارن قدرت دولت با قدرت جامعه یا به عبارتی به مثابه پیامد «رابطه نامتقارن» بین جامعه پراکنده و نامنسجم و دولت ضعیف دانست.
    کلیدواژگان: بی ثباتی سیاسی، مناسبات بین دولت و جامعه
  • ابوتراب طالبی، سجاد علیزاده* صفحات 59-91

    وضعیت اقلیت های قومی در ایران از نظرگاه نابرابری و تبعیض قومی دهه هاست که موضوع دغدغه ها و مباحثات عمومی در داخل و خارج از ایران بوده است، اما تجربه واقعی و انضمامی قومیت ها در درون میدان های اجتماعی و نهادهای مدرن ایران به ندرت موضوع بررسی های علمی و تجربی بوده است؛ بررسی تجربه های زیسته کردها و ترک ها درون نهاد تاثیرگذاری همچون دانشگاه می تواند فهم ما را از کارکردهای قومی نهادهای مدرن در ایران ژرفا ببخشد؛ براین اساس، این مقاله با رویکردی کیفی و پدیدارشناسانه، تجربه زیسته قومیتی دانشجویان ترک و کرد را با تمرکز بر تجربه های تبعیض و نابرابری در چهار دانشگاه در ایران بررسی می کند. بدین منظور، مصاحبه های نیمه ساختاریافته ای با 35 دانشجو انجام شده است. داده ها با تکنیک تحلیل مضمون تجزیه وتحلیل شده اند که برآیند آن، 3 مضمون اصلی و 8 مضمون فرعی بوده است. یافته ها نشان می دهند که تجربه دانشگاه برای دانشجویان ترک و به خصوص کرد، دربردارنده وجوه قابل توجهی از حس تبعیض و نابرابری قومی به خصوص حول دو محور زبان و مذهب است.

    کلیدواژگان: تبعیض و نابرابری قومی، دانشجویان ترک و کرد، دانشگاه، نابرابری زبانی، تبعیض مذهبی
  • عبدالله کریم زاده* صفحات 93-114
    این مقاله با تکیه بر استعاره ی پالیمسست کنش داستان نویسی نویسندگان ایرانی دور از وطن را واکاوی می کند و نشان می دهد که آنان فرایند ترجمه شدن خود به سوژه های دیاسپورایی را چگونه روایت می کنند و از این رهگذر چگونه پالیمسست های فرهنگی و ادبیات لهجه دار تولید می کنند. برای این منظور، متون پالیمسستی دو نویسنده ی ایرانی مقیم آمریکا را که به ترتیب به دیاسپورای ایرانی پیش از انقلاب و پس از انقلاب تعلق دارند، با رویکرد «قرایت تنگاتنگ» مورد خوانش قرار می دهیم وخودبیانگری آنان را از منظر سیاست هویتی تحلیل می کنیم. این دو نویسنده که نمونه ای خصیصه نما از سوژه های دیاسپورایی پیشا و پساانقلاب هستند، عبارت اند از فریدون اسفندیاری و فیروزه جزایری دوما. در این تحلیل نشان می دهیم که این دو نویسنده در کنش روایی خود چگونه دنیای ایرانی را به ترتیب به دنیای کافکایی و رویای آمریکایی ترجمه کرده اند. همچنین با تحلیل پالیمسست های فرهنگی برآمده از این ترجمه ها نشان می دهیم که چگونه می توان دیالکتیک هویتی سوژه های دیاسپورایی را رویت پذیر کرد. نتایج این تحلیل نشان می دهد که سیاست هویتی دیاسپورای ایرانی پس از انقلاب امتداد همان سیاستی است که در دیاسپورای ایرانی پیش از انقلاب شاهد بودیم.
    کلیدواژگان: ادبیات دیاسپورا، نویسندگان ایرانی دور از وطن، ادبیات لهجه دار، پالیمسست فرهنگی، سیاست هویتی
  • سعیده سعیدی* صفحات 115-154
    در سال های اخیر مهاجرت به تجربه زیسته بسیاری از ایرانیان مبدل شده است. مطالعه دیاسپورای ایرانی پیش درآمد فهم روابط فراملی و همچنین بازگشت به عنوان استراتژی مهاجران در ارتباط با کشور مبدا است. این پژوهش با تمرکز بر جامعه مهاجران ایرانی در کشور آلمان به دنبال شناخت مختصات دیاسپورای ایرانی است که از خلال آن تصویری جامع از میان ذهنیت مهاجران نسبت به مفهوم وطن، ارتباط با آن و همچنین فهم تعاملات دیاسپوریک ارایه نماید. این مطالعه در چارچوب پارادایم کیفی و با رویکردهای مردم نگارانه به صورت میدانی انجام شده و تکنیک های گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته (48 مهاجر ایرانی ساکن آلمان) و مصاحبه متخصصان (9 انجمن فعال مهاجران)، مشاهده مشارکتی و بررسی های اسنادی است. دلایل متعددی همچون زمان مهاجرت، انگیزه های خروج از کشور، تنوع قومیتی، مذهبی، سوگیری های سیاسی و ایدیولوژیک، مرزبندی های نسلی، وضعیت اقامتی، پایگاه طبقاتی و همچنین نحوه ارتباط با کشور مبدا منجر به پررنگ شدن مرزهای هویتی در میان مهاجران ایرانی شده به طوری که دیاسپورایی ناهمگون، متنوع، پیچیده، چهل تکه و چندلایه را شکل داده است. این مساله در مصرف فرهنگی مهاجران و همچنین جغرافیایی زدایی از وطن نمود یافته و به ضعف هویت دیاسپوریک و تعاملات درون دیاسپورا منجر شده است. همچنین مفهوم وطن به عنوان برساختی متصور در میان ذهنیت دیاسپورا ایرانی در آلمان سه بعد معنایی عاطفی/فرهنگی، ملی/جغرافیایی و مذهبی/سیاسی داشته و وابستگی مهاجران به وطن در سه سطح وابستگی قوی، وابستگی پاندولی و وابستگی ضعیف قابل تحلیل است.
    کلیدواژگان: دیاسپورا، وطن، فراملی گرایی، ایرانیان در آلمان، میان ذهنیت، هویت
  • شکوه افیونی*، عاصمه قاسمی صفحات 155-178

    به نظر می رسد الگوی سنتی مهاجرت که مردان را گزینه های اصلی می دانست و زنان را تابع مردان، تغییر کرده است. ارزش گذاری مثبت تحصیلات و کسب تخصص به خصوص در کشورهای پیشرفته و دانشگاه های بزرگ باعث می شود که افراد امتیازاتی را برای موقعیت اجتماعی خود کسب کنند. افزایش میزان مهاجرت زنان ایرانی در سال های اخیر نگارندگان را کنجکاو کرد تا به دنبال دلیل این افزایش باشند. در مقاله ی حاضر بر آن بوده ایم تا به این سوال پاسخ دهیم که: زنان مهاجر ایرانی با مدرک کارشناسی ارشد به بالا ساکن در دو شهر تورنتو و مونترال کانادا چه تجربه ای از مهاجرت دارند؟ برای پاسخ به این سوال، با 11 نفر از زنان ایرانی (گروه سنی 20 - 40) که برای ادامه ی تحصیل در مقاطع بالاتر (کارشناسی ارشد و دکتری) کشور کانادا را انتخاب کرده بودند مصاحبه شد. در این پژوهش که با رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی انجام پذیرفته، در مرحله ی تحلیل اطلاعات به دست آمده، از روش کلایزی استفاده شده است. از تحلیل اطلاعات به دست آمده می توان مدعی شد که به نظر می رسد تجربه ی زنان از مهاجرت در زندگی روزمره با تحول روبرو شده است. همچنین شرایط زیست اجتماعی شان با تغییری ملموس روبرو شده است.

    کلیدواژگان: مهاجرت، مهاجرت برون مرزی، مهاجرت زنان، تجربه ی زیسته
  • علی نوری ثانی، رضا علی محسنی*، مجید کوششی صفحات 179-215

    سدهای مخزنی زمینه جابجایی بیش از 80 میلیون نفر از محل زندگی خود شده است. مطابق نتایج بررسی حاضر، در ایران نیز بیش از 2 میلیون نفر جمعیت تحت تاثیر احداث سدها قرار گرفته اند. هدف این پژوهش بررسی آثار و پیامدهای اجتماعی و فرهنگی تحت تاثیر مدیریت آزادسازی مخازن سدها، نقد این سیاست ها و شناسایی عوامل علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردی و پیامدهای آن بوده است. روش پژوهش کیفی و از تکنیک نظریه زمینه ای استفاده شده است. شرکت کنندگان این پژوهش 47 نفر از مطلعین و خبرگان محلی بودند که با پرسشنامه نیمه ساختمند مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه وتحلیل با سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در دستور کار قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها 391 مفهوم کلی، 118 مقوله فرعی، 21 مقوله اصلی و 2 مقوله مرکزی را نشان می دهد. یافته های پژوهش بر اساس مدل پارادیمی، پایداری نسبی حوزه اجتماعی و فرهنگی را در سیاست جابجایی و اسکان مجدد و ازهم گسیختگی ساختار اجتماعی و بافت فرهنگی را در سیاست جبران نقدی خسارت نشان می دهد. نتایج حاصل از پژوهش به ضرورت تغییر رویکرد، اصلاح لوایح قانونی، متولی حوزه اجتماعی و پایش تاثیرات اجتماعی طرح ها منتهی شده است.

    کلیدواژگان: تاثیر اجتماعی، پیامد فرهنگی، نظریه زمینه ای، سیاست آزادسازی، مخازن سدها، الگوی پارادایمی
|
  • Mahmoud Taghizadeh Davari * Pages 1-20

    The current study aims to evaluate whether the explanations of Allameh Tabataba’i in human social life aspect are consistent or inconsistent. His writings on this subject come into two categories. Although the first one has entirely philosophical literature, the other one has theological-philosophical nature. This paper used the documentary and library methods and shed light on the collection of written works of Allameh Tabataba’i. The method of the study has been note-taking of the needed data and then analyzing them through descriptive-inferential ways. One of the findings of this study is that he has repeatedly interpreted and quoted the principle of Madani Beltab’e (social essence of human beings) to the principle of Mostakhdem Beltab’e (Taking others into one’s service essence) that are inconsistent with each other. If the first principle of human essence is being social (Madani Beltab’e), a society is a natural thing for him, and he is considered a cooperative creature who collaborates with other human beings to survive. Whenever the first principle of human essence would be the principle of Mostakhdem Beltab’e, his first essence assumed to be a person who takes into his service and competes with others to engage more services. He is not inherently a social being, but is forced to have a social life to benefit more from other mankind’s usefulness.

    Keywords: Allameh Tabataba’i, Madani Beltab’e (social essence) of human beings, Mostakhdem Beltab’e (taking others into one’s service essence), Philosophy of society
  • Alireza Bizaban *, Mostafa Ejtehadi Pages 21-58
    In this paper, repeated occurrence of political instability and lack of continuity of newly founded constitutional states are explained from the perspective of the relationship between society and state. At first, properties of the characteristics of society and the state are examined, and via institutional approach of Migdal, it is shown that how the institutions and social forces of this era are in continuous effort to obtain the right to determine "Rules" and exercise the exclusive power of "Social Control". They challenged the constitutional state, and sometimes with temporary coalition formed with some powerful social forces, turned states into their "agent," which in turn led to opposition from other forces which, as a result, escalates political strife. Lack of autonomy and conflict of interests between these institutions weakened the agency power of state, which gradually increased dissatisfaction and mistrust, reduced legitimacy of the state, deepened the gap between state and society, and ultimately provided situations for events such as coups, collapse of cabinets, centrifugal movements and so on which leads to challenges or unconventional changes for political stability. In fact, post-revolutionary instability should be seen as a mismatch between the power of the state and the power of society, or in other words, the consequence of an "Asymmetrical Relationship" between a fragmented and incoherent society and a weak state.
    Keywords: Political instability, Relations between society, state
  • Abotorab Talebi, Sajad Alizadeh * Pages 59-91

    The situation of ethnic minorities in Iran in terms of ethnic discrimination and inequality has been the subject of concerns and public debates both inside and outside Iran for decades, but the actual and concrete experiences of the ethnic groups within the modern institutions of Iran has rarely been the subject of empirical studies. The study of lived experiences of the Turks and Kurds within an influential institution like the university can deepen our knowledge of the ethnic functions of modern institutions in Iran. Therefore, using the qualitative and phenomenological approach, this article studies the ethnic lived experiences of the Kurdish and Turkish students focusing on experiences of discrimination and inequality in four universities in Iran. For this purpose, semi-structured interviews conducted with 35 students. Data were analyzed using the thematic analysis technique that resulted in 3 main themes and 8 sub-themes. The findings show that the university experiences for the Kurdish and Turkish students especially for the latter includes significant aspects of the sense of ethnic discrimination and inequality occurring especially around two lines of language and religion.

    Keywords: Ethnic discrimination, inequality, Turkish, Kurdish Students, university, Linguistic inequality, Religious discrimination
  • Abdollah Karimzadeh * Pages 93-114
    Drawing on the palimpsest metaphor, the present paper explores the practice of fiction writing by the Iranian diasporic writers to show the way they translate the process of their translation into diasporic subjects and the way this translation results in cultural palimpsests and accented literature. To this end, two Iranian diasporic writers belonging to per-revolutionary and post-revolutionary diaspora have been selected and their self-expression has been scrutinized from the perspective of identity politics by a close reading. They include Fereidoun Esfandiary and Firoozeh Dumas. An attempt has been made to show these diasporic writers translate the Iranian universe into a Kafkaesque universe and the American dream. Moreover, it has been shown that how the cultural palimpsests from these translations can be read to make visible the identity dialectics of the diasporic writers. This analysis indicates that the identity politics of the post-revolutionary Iranian diaspora the continuation of that of the pre-revolutionary diaspora.
    Keywords: Diasporic literature, Iranian diasporic writers, Accented literature, Cultural palimpsest, Identity politics
  • Saideh Saidi * Pages 115-154
    Migration become a lived experience for millions of Iranian in the last decades. This paper tries to shed light on the Iranian diaspora and its transnational relations with the homeland. Based on a qualitative method this ethnographic research has been conducted through 48 semi-structured interviews with Iranian migrants’ lives in Germany. It also followed by participant observation and expert interview with 9 associations which work for immigrants in selected cities in Germany. Because of various reasons such as time of migration, motivations for immigration, differences in terms of class, ethnicity and religious affiliation, intergenerational challenges and political perspectives Iranian migrants make a fragmented, hybrid and contested diaspora which impact upon diasporic identity.
    Keywords: Diaspora, Homeland, Transnationalism, Iranian in Germany, intersubjectivity, Identity
  • Shokouh Afyouni *, Asemeh Ghasemi Pages 155-178

    Historically men have notably migrated more often than women. However, these migration patterns have changed vastly during recent years; more women are now able to access higher forms of education which often allow them to attain a more privileged level of social status. There has especially been an increase in the number of Iranian women migrating and as a result many authors have been questioning why such changes may have occurred. In this article, we attempt to answer the question: What are the experiences of Iranian immigrant women with a master's degree or higher living in the Canadian cities of Toronto and Montreal? To explore this question, 11 Iranian women (ages 20-40) who had chosen Canada to continue their higher education (masters and doctoral degrees) were interviewed. The study was conducted using the social interpretive approach and during the stage of information analysis the Colaizzi method was used. From the information obtained, it can be said that the lives of the participating women have changed immensely as a result of having migrated. This especially applies to their social lives, which seems to have been impacted drastically.

    Keywords: Migration, Overseas Migration, Women's migration, Lived experience
  • Ali Nourisani, Reza Ali Mohseni *, Majid Koosheshi Pages 179-215

    The implementation of reservoir dams has caused the displacement of more than 80 million people. According to the present study, more than 2 million people have been affected by the construction of dams in Iran. The present study aims at investigating into the socio-cultural impacts and consequences of two methods of managing the release of dam reservoirs. Criticizing these two policies and consequences and identifying the causal, contextual, intervening, strategic occur. The research method is qualitative and the Grounded Theory is used. The study participants were 47 informants and local experts who were interviewed with a semi-structured questionnaire. The data were analyzed based on three methods of open, axial and selective coding. The results of the interview analysis included 391 general concepts, 118 subcategories, 21 main categories and 2 central categories. The research findings based on the paradigmatic model show the relative stability of social, cultural domains in relocation, resettlement policy, the disruption of social structure and cultural context in cash compensation policy. The results of the present study can be considered in terms of the necessity of changing the approaches, determining the social sphere and the need to monitor and evaluate the social impacts of the projects.

    Keywords: Social Impact, Cultural Consequences, Grounded Theory, Liberalization Policy, Dams Reservoir, paradigmatic model