فهرست مطالب

نشریه جاویدان خرد
سال هفدهم شماره 1 (پیاپی 37، بهار و تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/06/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • محمدجواد اسماعیلی* صفحات 5-34

    بیش از صد سال از انتشار جمله های طبیعیات و الهیات الشفاء، دانشنامه مشهور فلسفی ابن سینا، در مطبعه دارالفنون در تهران می گذرد. این اثر دو جلدی که به ویراست «چاپ سنگی طهران» نامبردار است، سنگ بنایی مهم در عرصه ابن سینا پژوهی در منابع عربی باید قلمداد گردد. این اثر موجبات التفات به کتاب الشفاء را در سطح ملی و بین المللی فزونی بخشید. در ایران قریب به نیم قرن پس از نشر آن، سه فن نخست طبیعیات الشفاء به همت محمد علی فروغی (1321-1294) به فارسی ترجمه شد. انتشار همین ترجمه بود که میرزا مهدی مدرس آشتیانی (1332-1268) را بر آن داشت تا مناقشات خود را به تفصیل ناظر به ترجمه کتاب از منظر متن شناسی و فلسفی بیان کند. بیرون از ایران، فن سماع طبیعی الشفاء به ترتیب در چهار کشور مصر، لبنان، ترکیه و آمریکا نشر یافت و قلمرو پژوهش در باب طبیعت شناسی ابن سینا در سطح جهانی گسترده تر شد. در این میان، چاپ قاهره (که در اوایل دهه 1950 میلادی انتشارش آغاز شد) در کنار چاپ سنگی طهران تاثیری شگرف بر پژوهشگران سنت ابن سینا پژوهی مبتنی بر منابع عربی پدید آورد که تا آن روزگار عمدتا نه از سنت ابن سینا پژوهی لاتینی که قدمتی نهصد ساله داشت آگاهی داشتند و نه بدان ابراز تمایل نشان می دادند. بر پایه تصحیح های امروزی متن عربی و مطالعات و ترجمه های مبتنی بر آن متن، می توان گفت که ابن سینا حقیقتا پس از تاثیر شگرفی که بر اروپا در سده های میانه و رنسانس داشته است، دیگر بار، جهانی شد.

    کلیدواژگان: ابن سینا، الشفاء، فن سماع طبیعی، نسخه شناسی، روش تصحیح متن
  • محمدرضا اسمخانی* صفحات 35-57
    در این مقاله می کوشم به تحلیل فلسفی جایگاه و نقش «قواعد» در چارچوب زندگی اجتماعی بپردازم، و نشان دهم که یک علم اجتماعی قواعدبنیاد چه مبادی و لوازمی دارد. در این راستا، ابتدا بحثهای کلاسیک وینچ درباب «کنشهای معنادار» را بازسازی می کنم، و نشان می دهم که چگونه وینچ با تحلیل «زندگی اجتماعی قاعده مند» نوعی «جامعه شناسی تفسیری» پی می ریزد. سپس به سه نقد اصلی به استناد به «قواعد» به عنوان منبع تحلیلهای جامعه شناختی می پردازم، که به نظر می رسد خزانه فلسفی وینچ برای پاسخ به آنها کفایت ندارد. در گام آخر این ادعا مطرح می گردد که بسیاری از این نقدها به فقدان نوعی «نظریه عاملیت» در «نظریه ساختاری» ویتگنشتاینی وینچ بر می گردد، و از اینرو می توان با افزودن یک نظریه عاملیت مقتضی آن نقدها را پاسخ گفت. بدین منظور، ایده های دیویدسن، دیگر فیلسوف تفسیرگرای سده بیستم، به عنوان منبعی ارزشمند برای دستیابی به فهم بهتری از رابطه کنشگران با قواعد اجتماعی معرفی می شود.
    کلیدواژگان: قواعد، کنش معنادار، کنش اجتماعی، علیت، عاملیت، علوم اجتماعی
  • بهمن پازوکی* صفحات 59-84

    ارسطو به نسبت نظر و عمل در دفتر ششم از کتاب اخلاق نیکوماخس در طی تعریف دو مفهوم کیاست (phrónesis) و درایت (sophía) می پردازد. این دو مفهوم هر دو از فضایل عقلی اند و با مفهوم عقل (noûs) ارتباطی تنگاتنگ دارند. البته قرار گرفتن کیاست در کنار دیگر فضایل عقلی شامل درایت (sophía)، فن (techne) و معرفت (episteme) و بشمار آوردن آن چون یکی از انحاء ناپوشیده سازی (aletheuein) برای هیدگر این امکان را فراهم می آورد تا مانع از ورود این مفهوم به حوزه مباحث اخلاقی شود. او سه صفت برای مفهوم phrónesis قایل است: یکم دید پیرامون نگر (umsichtig) داشتن؛ دوم مصمم (entschlossen) بودن و بالاخره وجدان یا شعور باطن (Gewissen) داشتن. بنا بر نظر هیدگر آنچه در نسبت میان phrónesis و sophía آشکار می شود، پیوند فلسفه با دانشی است که ما را در کارهای روزمره راهبر است.

    کلیدواژگان: ارسطو، کیاست، درایت، نظر، عمل، نگاه پیرامون نگر
  • سید هادی جلالی*، نیر طهوری، ایرج اعتصام صفحات 85-106

    باتوجه به شکل گیری جریان های شناخت شناسانه ی متفاوت در شناخت هنر اسلامی، به نظر می رسد از آنجایی که حکمت معنوی اسلام در صورت و معنای هنرهای آن متجلی است، پژوهشگران درتبیین چیستی معماری اسلامی از وجوه مختلف آن غافل مانده اند. پژوهش حاضر باهدف مطالعه ی تطبیقی آراء تیتوس بورکهارت و الگ گرابار به دنبال تبیین چیستی معماری اسلامی است. سنت گرایان با رویکردی معناگرا، معماری اسلامی را در قالب قواعدی فراتاریخی و فرازمانی، متاثر از جوهره ی اسلام می دانند و تاریخ باوران با توجه به آموزه های فلسفه ی تاریخ هگل، معماری اسلامی را ادامه ی هنر بیزانسی و ساسانی می شمارند. با مفروض دانستن اینکه علیرغم تفاوت روش شناختی در رویکرد ایشان، معماری اسلامی را باتوجه به نقش مولفه ی دینی تبیین می کنند؛ سوال این است تفاوت دیدگاه آنان چه تاثیری در تعریف شان از معماری اسلامی دارد؟ یافته ها نشان می دهد بورکهارت، شکل گیری معماری و عناصر آن را برگرفته از سنت های دین اسلام می داند؛ اما گرابار از اسلام به عنوان مولفه ای فرهنگ ساز در کنار مولفه های تاریخی و اجتماعی یاد می کند.

    کلیدواژگان: معماری اسلامی، سنت گرایی، تاریخ باوری، مسجد، تیتوس بورکهارت، الگ گرابار
  • زهرا دشتی*، شهرام پازوکی صفحات 107-126
    امکان شناخت خدا از مهم ترین پرسش های الهیاتی در ادیان مختلف است. در پاسخ به این سوال که آیا می توان خدا را شناخت یا خیر مطالب مختلفی بیان شده و ادله مختلفی اقامه شده است. در این میان اریگن اسکندرانی از بزرگترین الهیدانان صدر مسیحیت و صاحب اولین الهیات نظامند مسیحی، دلایلی در دفاع از امکان شناخت خدا بیان کرده است که در این مقاله این ادله از میان آثار او استخراج، واکاوی و بررسی شده اند. اریگن اسکندرانی با دو دلیل عقلی و سه دلیل نقلی ممکن بودن شناخت خدا را اثبات می کند. وی با معرفی مسیح به عنوان یگانه میانجی (لوگوس) و حکمت مجسم، تنها راه شناخت خدا را شرکت در ذات مسیح و تمسک به او برمی شمرد. با این حال اعتقاد اریگن به ممکن شدن شناخت خدا به واسطه تجسد مسیح برای عموم مردم، با دلایل عقلی ای که بیان کرده است سازگار نمی نماید.
    کلیدواژگان: امکان شناخت خدا، مسیح (علیه السلام)، تجسد، لوگوس، دلیل عقلی، الهیات ایجابی
  • حسین شقاقی * صفحات 127-144

    ویلارد کواین در آزمایش ذهنی معروف ترجمه ریشه‌ای سعی دارد از برخی مواضع فلسفی خود در باب معنا و ارجاع دفاع کند. او در ترسیم شرایط اولیه این آزمایش مفروضاتی دارد و همین مفروضات مسیر استدلال‌های او را جهت‌دهی می‌کنند. برخی از این مفروضات در تفسیر ریشه‌ای دونالد دیویدسون مورد مناقشه قرار می‌گیرد. دیویدسون بستر اولیه بحث (استفاده از آزمایش ذهنی ترجمه/تفسیر ریشه‌ای) را از کواین وام می‌گیرد ولی برخی از مفروضات اولیه آن را مورد انتقاد قرار می‌دهد. از نگاه دیویدسون این مفروضات کار ترجمه/تفسیر ریشه‌ای را ناممکن می‌کنند. این رویکرد انتقادی دیویدسون منجر می‌شود بین ترجمه ریشه‌ای کواین و تفسیر ریشه‌ای دیویدسون سه تفاوت عمده ایجاد شود. این تفاوت‌ها فهرست‌وار عبارتند از (1) دیدگاه نزدیک‌باش کواین؛ که منجر به عصب شناختی شدن ترجمه و معنا می-شود، در برابر دیدگاه دورباش دیویدسون، (2) پذیرش یا عدم پذیرش رویکردهای گزاره‌ای و حالت‌های ذهنی، و (3) تفاوت در روایت‌های حمل به صحت. در اینجا این تفاوت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

    کلیدواژگان: ترجمه ریشه ای، تفسیر ریشه ای، دیدگاه نزدیک باش، دیدگاه دور باش، رویکردهای گزاره ای، اصل حمل به صحت
  • الهه صفری *، ابوالفضل محمودی صفحات 145-167

    یکی از مفاهیم مطرح در سنت بودایی و به ویژه بودایی مهایانه مفهوم‌" بدهی‌چیته" است.مفهوم‌بودایی بدهی‌چیته در دو معنای اولیه و ثانویه‌ یا جزیی وکلی به‌کارمی‌رود. بدهی‌چیته‌درمعنای‌ اول‌که می‌توان آن را بیداری دل ترجمه کرد تقریبا معادل مفهوم یقظه در عرفان اسلامی‌است، و آن ‌سرآغاز مسیری است که یک سالک بودایی طی می‌کند تا خود و سایر موجودات را از رنج نجات و به رهایی ‌برساند. به همین دلیل این مفهوم در بودایی مهایانه ‌دارای اهمیت ویژه است. در این طریقت بدهی‌چیته از‌گام‌های دهگانه "بدهی‎ستوه "یا سالک آرمانی این طریق در سیر وسلوک عرفانی ‌به شمار نمی‌آید و آن را از‌ مقدمات ورود سالک به طریقت می‎دانند.بدهی‌چیته در معنای کلی‌ و اصلی امری وجودی و مطلقی است که همگان در ذات خود از آن بهره‌مند هستند و تا ابد بدون تغییر باقی می‌ماند. این مفهوم از بدهی‌چیته معادل "شونیتا،" "دهرمه‌کایه "و "تتهتا "است.

    کلیدواژگان: بدهی‎چیته، بدهی ستوه، مهایانه، شونیتا، دهرمه کایه، کرونا، پرجنیا
  • محمد سوری، مهدی عسگری*، فاطمه انصاری صفحات 169-186
    قاعده «الواحد» یکی از قواعد جنجالی در فلسفه و کلام اسلامی است. فیلسوفان برای تبیین آفرینش از این قاعده استفاده کرده و سعی در برهانی کردن آن داشته اند. یکی از برهان هایی که برای قاعده الواحد اقامه شده برهان ابن سیناست. فخر رازی به این برهان اشکال گرفته است، ولی دوانی از برهان ابن سینا دفاع کرده است. یکی از فیلسوفان کمترشناخته شده به نام میرزا ابراهیم حسینی همدانی نیز در رساله ای کوتاه به اشکال فخر جواب داده است. به نظر او، اگر علتی دو معلول داشته باشد، آنگاه هر کدام از این معلول ها نسبت به آن علت خصوصیتی دارند که دیگری ندارد. فی المثل «آ» خصوصیتی با علت دارد که «ب» آن خصوصیت را ندارد و بالعکس. باتوجه به اینکه اگر واحد حقیقی مصدری برای آ و برای غیر آ باشد، آنگاه لازم می آید بر واحد حقیقی خصوصیتی که با «آ» دارد غیر از خصوصیتی باشد که با «ب» دارد و اگر این واحد، واحد حقیقی باشد، آنگاه لازم می آید که از حیثیت واحد هم مصدر برای غیر«آ» باشد و هم مصدر برای غیر«آ» نباشد و این تناقض است. در نوشته حاضر رساله همدانی را تصحیح انتقادی کرده و برهان ابن سینا و اشکالات و دفاع های مربوط به آن را تحلیل کرده ایم.
    کلیدواژگان: قاعده واحد، قاعده سنخیت، ابن سینا، فخر رازی، جلال الدین دوانی، میرزا ابراهیم همدانی
  • حمید علایی نژاد*، محمدمسعود خداوردی صفحات 187-205

    چکیده یکی از مشخصه های نظام منطق سینوی، چگونگی بیان چیستی قضیه است. در این نظام از منطق قضیه قولی دانسته شده است که می توان گوینده ی آن را در آن چه اظهار کرده صادق یا کاذب دانست؛ درحالی که در دیگر نظام های منطق صدق و کذب را ویژگی خود قضیه دانسته اند. در مقاله ی حاضر تلاش کرده ایم تا با ارایه ی تبیینی نوین از این مشخصه ی منطق سینوی، دلایل این بیان از قضیه و برتری آن را نسبت به دیگر نظام های منطق ارسطویی مشخص نماییم. بر اساس این تبیین می توان دلیل ابن سینا را در بیان خود در مورد قضیه این چنین بیان نمود که اولا او درصدد ارایه ی معیاری برای تشخیص قضیه بوده است تا از مشکل دور در تعریف قضیه رهایی یابد؛ ثانیا ازآن جایی که ابن سینا نه قضیه بالقوه بل که قضیه ی بالفعل را حامل اولیه ی صدق و کذب می داند، صدق و کذب را به گوینده ی قضیه ی بالفعل، یعنی شخصی نسبت می دهد که حکمی را اظهار می کند.

    کلیدواژگان: کلیدواژه ها صدق، قضیه ی بالقوه، قضیه ی بالفعل، مشکل دوری بودن، منطق سینوی
  • معصومه فتح اللهی *، محمودرضا اسفندیار صفحات 207-232

    بحث از حقیقت مطلق که در واقع بحث از ذات متعال است از مهم ترین مباحث ادیان و مکاتب عرفانی در طول تاریخ بوده است. ذات حق، غیب‌الغیوب و فاقد هرگونه تجلی و ظهور، حتی تجلی غیبی است و حقیقتی مبرا از نام و نشان است. مبحث حقیقت مطلق در اندیشه ناگارجونه و ابن عربی ریشه در متون دینی و مقدس دارد. در متون مقدس هر دو اندیشمند، حق در مقام ذات، حقیقتی ورای جهان پدیداری و متمایز با خلق است و در تعالی و تقدس خود هیچ گونه ارتباط و نسبتی با هستی ندارد. به همین دلیل معرفت و شناخت و ایجاد هر نوع ارتباطی با او غیر ممکن است. حق در مرتبه ذات، خاصیت بیان ناپذیری دارد و مهم ترین شیوه در توصیف آن سکوت است. از این روی، در این پژوهش کوشیده ایم به بررسی مفهوم حقیقت مطلق در اندیشه ناگارجونه و ابن عربی بپردازیم.

    کلیدواژگان: حقیقت مطلق، ناگارجونه، ابن عربی، ذات، شونیه، نیروانه
  • لیلا کیان خواه *، سید حسین موسویان صفحات 233-253

    نیروزیه نام رساله‌ای از ابن‌سینا در تفسیر قرآن است که در آن بر اساس اصول فلسفی خویش و نیز بر اساس حساب جمل، تلاش می‌کند تا حروف مقطعه قرآنی را تفسیر کند. ابن‌سینا در ابتدای این رساله مقدمه‌ای ذکر می‌کند و در آنجا توضیح می‌دهد که این رساله را به رسم هدیه نوروزی به شخصی با لقب «الشیخ الامیر» تالیف کرده است. نام مهدی الیه نامی مبهم است و در نگاه اول با هیچکدام از اطرافیان و معاصران ابن‌سینا انطباق کامل ندارد. از این‌رو بررسی و پژوهش در هویت مهدی إلیه از جمله جنبه‌های مهم این اثر است. از جمله ابعاد دیگر پژوهش در این اثر، تحقیق در روش ابن‌سینا در تفسیر حروف مقطعه و ارتباط آن با سایر آثار ابن‌سینا است. تصحیح انتقادی این اثر بر مبنای چهار نسخه برگزیده انجام شده که قدیمی‌ترین آن‌ها نسخه‌ای متعلق به سال 702 هجری قمری است.

    کلیدواژگان: ابن سینا، نیروزیه، تفسیر قرآن کریم، حروف مقطعه قرآنی، نظریه فیض
|
  • M.J.Esmaeili* Pages 5-34

    It is already more than a hundred years ago that the Natural Philosophy and Metaphysics parts of Avicenna’s famous philosophical encyclopaedia al-Shifāʾ (The Cure) were published by the printing house of the Dār al-Funūn (‘Polytechnic’) academy at Tehran. This printing, which is usually referred to as the ‘Tehran lithographic edition’, is a milestone in Avicenna studies based on Arabic sources. It increased the level of attention for The Cure at a national and international level. About half a century after publication of the above edition, the first three volumes of the Natural Philosophy (al-Ṭabīʿiyyāt) part of The Cure were translated into Persian by Muḥammad ʿAlī Furūghī (b. 1294/1877, d. 1321/1942). It was this translation which incited the famous Iranian scholar Mīrzā Mahdī Mudarris Ashtiyānī (b. 1306/1888-89, d. 1372/ 1952-53) to write a critical study of it, both textually and philosophically. Outside Iran, the Physics of the Natural Philosophy part of The Cure was published four times: in Egypt, Lebanon, Turkey, and the United States. It is especially the Cairo printing (begun in the nineteen-fifties and the first of the editions just mentioned) which had a huge impact, especially among Arabists, who until then mostly had no knowledge of or interest in the Latin Avicenna tradition, which goes back some nine-hundred years. With the modern printings of the Arabic text and the studies and translations that are based on it, one could say that Avicenna truly ‘went global’ for a second time, after his huge imprint on Western

    Keywords: Avicenna, The Cure, physics, codicology, Methodology of Text Editions
  • Mohammadreza Esmkhani * Pages 35-57
    In this essay, I'll try to deal with the philosophical analysis of the status and role of 'rules' in the framework of social life, and show what the foundations of a rule-based social science are. Thus, first, I'll reconstruct Winch's classical discussion about 'meaningful actions', and show how Winch, through the analysis of 'the rule-governed social life', builds up a certain type of 'interpretive sociology'. Then, I'll turn to three basic criticisms of the appeal to rules as some source of sociological explanations, which seems Winch's philosophical apparatus can't handle them. In the last section, this claim will be put forward that these criticisms are mainly due to the lack of some 'agency theory' in Winch's 'Wittgensteinian structuralist theory', and so, one can, by devising an adequate theory of agency, resolve the problems involved. For this purpose, Davidoson's ideas will be presented as a worthwhile, well-grounded source to obtain a clear, distinct understanding of the relationship between the social rules and agents.
    Keywords: rules, meaningful action, Social action, causality, Agency, Social Science
  • bahman pazouki* Pages 59-84

    Aristotle deals with theory and practice in the sixth book of Nicomachean Ethics by defining the two concepts of phrónesis and sophía. These two concepts are both intellectual virtues and are closely related to the concept of reason (nous). Of course, placing phrónesis alongside other intellectual virtues, including sophía, techne and episteme and counting it as one of the aspects of aletheuein makes it for Heidegger possible to prevent this concept from entering in to the field of ethical discussions. He attributes three meanings to the concept of phrónesis: first, having circumspection; the second is being resolute (entschlossen) and finally to have conscience (Gewissen). According to Heidegger, what is revealed in the relationship between phrónesis and sophía is the connection of philosophy with the knowledge that guides us in our daily works. By interpreting the concept of phrónesis in Aristotle, Heidegger achieves the source of the everyday understanding of Being.

    Keywords: Aristotle, Prudence . Understanding, theory, Practice, Circumspection, Conscience
  • Seyed Hadi Jalali *, Nayyer Tahoori, Iraj Etesam Pages 85-106

    The present study deals with the comparative study of Islamic architecture in the views of Titus Burckhardt and Oleg Grabar. Since the spiritual wisdom of Islam is manifested in the form and meaning of its arts, it seems that some scholars have neglected its various aspects in explaining the Islamic architecture’s meaning. Traditionalists with a semantic approach consider Islamic architecture to be influenced by the essence of Islam and historians consider Islamic architecture to be a continuation of Byzantine and Sassanid Art. Assuming that,despite the methodological differences in Burckhardt and Grabar's approaches,they explain Islamic architecture according to the role of religious component. The question is what influence their views have on the definition of Islamic architecture? Findings show that Burckhardt believes the formation of architecture and its elements have been derived from the Islamic traditions while Grabar refers to Islam as a cultural component along with historical and social ones.

    Keywords: Islamic architecture, Traditionalism, historicism, mosque, Titus Burkhart, Oleg Grabar
  • Zahra Dashti *, Shahram Pazouki Pages 107-126
    The possibility of knowing God is one of the most important theological questions in different religions. In responding to the question of whether God can be known or not, different statements and arguments have been brought up. In the meantime, Origen of Alexandria, one of the greatest and most popular ante-Nicene fathers and the owner of the first systematic theology in Christianity has cited arguments supporting the possibility of knowing God; which were elicited from among his works, investigated and analysed in this essay. Origen proves the possibility of knowing God by protesting two rational and three scriptural arguments. He presents participating in Christ, the sole Mediator (Logos) and incarnated wisdom, as the only way to know God. However, Origen's belief that knowing God through the incarnation of Christ is the only possible way for the public to know God is inconsistent with the rational arguments he has stated.
    Keywords: Possibility of knowing God, Jesus Christ(PBUH), incarnation, Logos, rational argument, Karaphatic theology
  • Hossein Shaqaqi * Pages 127-144
  • elahe sarari *, abolfazl mahmoodi Pages 145-167

    One of the concepts in Buddhist tradition and specifically Mahayana Buddhism is bodhicitta.Bodhicitta is explained in the two primary and secondary meanings and total bodhicitta.The primary bodhicitta can be considered as the concept of yagza in Islamic theosophy and that is the beginning of the path that a bodhisattva passes in order to save themselves and other beings from suffering and get them to salvation.In Buddhist theosophy, bodhicitta is not considered as a step of bodhisattva in mystical conduct, and they consider it as a requisite for the seeker to reach the path.The primary bodhisattva is an intuitive-mystical concept which happens in a moment in an instant illuminative manner in the person and the person becomes comprehensible. In its main meaning, bodhicitta is an absolute matter which everyone has in their nature, and it remains intact forever.This concept of bodhicitta, is equivalent to shonita, dharmakaya and tathata.

    Keywords: Bodhiçitta, bodhisattva, Mahayāna, Śunyatā, dharmakaya, karuna, prajna
  • Mohammed Soori, Mehdi Asgari *, Fatimث Ansari Pages 169-186
  • Hamid Alaeinejad *, MohammadMasood Khodaverdi Pages 187-205

    One of the ways in which Avicennian logic is different from the other logical systems, is in the definition of propositions. In Avicennian logic, a proposition is a speech which we can truly say the speaker is true or false in what she has said. But in other logical systems, truth and falsehood are properties of propositions themselves. In the present article, we attempt to present a new explanation of this feature of Avicennian logic to determine its superiority over other logical systems. According to this explanation, Avicenna’s reasons for the definition are (i) he sought to provide a criterion for identifying propositions to avoid the problem of circularity in defining the propositions; and (ii)Since Avicenna considers not the potential proposition but the actual proposition as the primary bearer of truth, he attributes truth and falsehood to the speaker of the actual proposition, i.e., the person who utters the sentence.

    Keywords: Avicennian logic, actual proposition, potential proposition, Truth, the problem of circularity
  • masumeh fathollahi *, Mahmoodreza Esfandiar Pages 207-232

    The discussion of absolute truth, which is in fact the discussion of the transcendent essence, has been one of the most important topics in mystical religions and schools throughout history. The essence of truth is the unseen of the unseen and without any manifestation, even the manifestation of the unseen, and it is a truth free from name and symbol. The issue of absolute truth is rooted in the thought of Nagarjooneh and Ibn Arabi in religious and sacred texts. In the sacred texts of both thinkers, right as essence is a truth beyond the world, apparent and distinct from creation, and in its transcendence and sanctity has nothing to do with existence. For this reason, it is impossible to know and recognize and establish any kind of relationship with him. Right has an indescribable nature in terms of essence, and the most important way to describe it is silence.

    Keywords: Absolute truth, Nāgārjuna, Ibn Arabi, essence, śūnya, Nirvana
  • leia kiankhah*, hossein mosuavian Pages 233-253
  • Mohammad Azadpur* Pages 5-35

    John McDowell and Richard Rorty draw on Kant’s influential account of experience. For Rorty, Kant is the antagonist who succumbs to foundationalism or what Sellars calls the Myth of the Given and Wittgenstein is the hero who helps in overcoming the siren call of the Myth. McDowell, however, is ambivalent toward Kant. With Sellars, he applauds Kant as the hero who helped us vanquish the Myth of the Given. But he argues that Kant failed to recognize the full strength of his account of experience and capitulated to a subjective idealism. Wittgenstein, for McDowell, is the hero who helps us achieve an account of experience that gets to the things themselves. I adjudicate the philosophical and the exegetical tensions between Rorty and McDowell and support the latter’s approach to experience and to the reading of Kant and Wittgenstein.

    Keywords: Experience, conceptual content, Myth of the Given, space of reasons, coherentism, scientism, Private LanguageArgument, skeptical paradox