فهرست مطالب

نشریه مطالعات اعتبار سنجی حدیث
پیاپی 1 (بهار و تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/06/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید محمدجواد سیدشبیری* صفحه 9
  • سعید طاووسی مسرور*، رسول جعفریان صفحات 11-35

    کتاب فهرست اسماء مصنفی الشیعه اثر ابو العباس احمد بن علی نجاشی مشهور به رجال نجاشی مهم ترین اثر فهرستی و رجالی امامیه است. با وجود اهمیت و شهرت کتاب نجاشی، از مولف آن که جزء اکابر علمای امامیه در نیمه اول قرن پنجم هجری بوده در مقایسه با دیگر بزرگان امامیه در آن دوران مانند سید مرتضی و شیخ طوسی اطلاعات اندکی در دست است تا جایی که حتی مسایلی چون کنیه، محل سکونت و تاریخ وفات وی نیز محل اختلاف است. در این مقاله موارد محل اختلاف و دیگر مسایل حیات شخصی نجاشی مانند نسب، اجداد و بستگان بر اساس اطلاعات منابع موجود ارایه شده و در مسایل محل اختلاف با نظر به جدیدترین بحث ها درباره نجاشی، یکی از اقوال با ارایه شواهد و قراین برگزیده شده و به نظرات مخالف پاسخ داده شده است. این مقاله بر وفات نجاشی در سال 450 ھ.ق تاکید کرده و نظر برخی محققان درباره زنده بودن وی تا سال 463 ھ.ق را نمی پذیرد. هم چنین به این ادعا که کتاب فهرست، تدوین پسر وی علی بن احمد بوده نه خود او، پاسخ می دهد.

    کلیدواژگان: احمد بن علی نجاشی، علی بن احمد بن علی نجاشی، فهرست اسماء مصنفی الشیعه، رجال نجاشی، بغداد، مطیرآباد، محمد باقر بهبودی
  • مرتضی فریزنی*، سید علی دلبری صفحات 36-60

    یکی از مسایل مهم در کتب استدلالی رجالی متداول که در دوره های اخیر تدوین می شود، توجه به دلیل و مبنای قبول جرح و تعدیل های رجال شناسان درباره راویان است. از دیرباز، کیفیت مقبولیت و ارزش گذاری گفته های رجالیان متقدم در اعتبار اسانید روایات در میان فقها و رجالیان حایز اهمیت بوده و براین اساس مبانی متعددی در قبال حجیت گفته های بزرگانی نظیر نجاشی و شیخ طوسی و ابن غضایری در مورد احوال راویان وجود دارد. مشهورترین مبانی میان فقهای معاصر، مسلک حجیت خبر واحد و مسلک اطمینان است که برای هریک استدلال های متعدد اقامه شده و نقدهای گوناگون نیز بر آن ها وارد شده است. در برخی ادوار افرادی همچون محقق حلی و شیخ حسن عاملی صاحب منتقی الجمان به سود مسلک و مبنای شهادت استدلال کرده اند. در این نوشتار که تقدیم می گردد، به روش توصیفی، تحلیلی و به صورت کتابخانه ای به بررسی و تحلیل هشت مبنای پذیرش قول رجالی پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: حجیت قول رجالی، مسلک اطمینان، مسلک خبر واحد، مسلک شهادت، صاحب منتقی الجمان
  • عباس مفید*، سید علیرضا حسینی شیرازی صفحات 61-84

    بدون تردید، فطحیان یکی از پرکارترین زیرگروه های اعتقادی شیعه در چرخه انتقال احادیث در امامیه هستند. در میان فطحیان نیز خاندان بنوفضال (به ویژه حسن بن علی بن فضال و علی بن حسن بن فضال) از جایگاهی ویژه برخوردار می باشند. تجلیل و بزرگداشت رجالیان از این خاندان و اعتماد محدثان بر روایات آنان گواه این ادعاست. در این نوشتار سعی شده پس از بیان تاریخچه مختصری از فطحیان، فعالیت فرهنگی آنان در عرصه انتقال حدیث امامیه به تصویر کشیده شود. براین اساس فعالیت فرهنگی بنوفضال به روش توصیفی و تحلیلی و با توجه به کتاب های تالیف شده توسط بنوفضال -که نام آن در کتاب فهارس ضبط شده است- و نیز طرق صاحبان فهارس به نگاشته های اصحاب و حضور پررنگ در اسناد کتاب الکافی بحث و بررسی شده است.

    کلیدواژگان: فطحیه، حسن بن علی بن فضال، علی بن حسن بن فضال، عبدالله افطح، بنوفضال
  • سید محمدجواد سیدشبیری، محمد باقر ملکیان* صفحات 85-116

    فهرست شیخ طوسی یکی از مصادر رجالی است که به صورت کامل نقل شده است. موقعیت علمی شیخ طوسی و جایگاه کتاب فهرست در اعتبار سنجی، باعث شده است نسخه های زیادی از این کتاب رونوشت شود، ولی این نسخه ها دارای اختلاف بوده و اشتباهاتی دارند. از این رو برخی از محققین همچون الویس اسپرنگر، سید محمد صادق بحر العلوم، شیخ جواد قیومی و سید عبد العزیز طباطبایی در صدد بر آمدند تا نسخه ای تصحیح شده از این کتاب ارایه نمایند. در این نوشتار با بررسی فرضیه هایی به منظور دست یافتن به علل کاستی های کتاب فهرست و شناخت عوامل اثرگذار در آن، موفقیت محققین در تصحیح مورد ارزیابی قرار گرفته و بر اساس صحیح ترین و عالمانه ترین تصحیح این کتاب یعنی تصحیح محقق طباطبایی، به پژوهش درباره لغزش های باقی مانده در این تصحیح و اصلاح آنها پرداخته شده است. هر چند شمار این خطاها در مقایسه با حجم کتاب فهرست به واقع ناچیز است، اما همین تعداد هم می تواند در پژوهش های رجالی بسیار اثرگذار باشد. از این رو بر پایه روش استنادی- تحلیلی و با استفاده از کتب رجالی و حدیثی بیست و پنج مورد از این اشتباهات را برشمرده و آنها را تصحیح می کنیم.

    کلیدواژگان: شیخ طوسی، تحریر نهایی کتاب فهرست، تصحیح سیدعبدالعزیز طباطبایی، اشتباهات فهرست شیخ، تصحیف در اسانید، تصحیح متون، مصادر رجالی
  • امین حسین پوری* صفحات 118-144
    این نوشتار به بررسی سفر های علمی «ابن قولویه قمی» محدث بلند آوازه شیعه به برخی مناطق جهان اسلام آن روزگار و رهاوردهای این سفرها می پردازد. پرسش اساسی این است که بر پایه داده های تاریخی و رجالی موجود، ابن قولویه به چه شهرهایی سفر کرده و در هر شهر از چه مشایخی حدیث شنیده است و تاثیر این شنیده ها را در نگارش کامل الزیارات چگونه می توان تحلیل کرد؟ با بررسی های انجام گرفته روشن گشت ابن قولویه به سه منطقه « ری»، «عسکر مکرم» و «مصر» سفر کرده است. او در ری میراث حدیثی «الحسین بن علی الزعفرانی» را شنیده است و در عسکر مکرم اجازه روایت میراث حدیثی علی بن مهزیار الاهوازی را از «ابوعبدالرحمن محمدبن احمدبن الحسین العسکری» دریافت نموده است. ابن قولویه به مصر هم سفری داشته که در آن از «محمد بن احمد بن إبراهیم بن سلیمان ابو الفضل الجعفی الکوفی معروف به «الصابونی» ،«ابو عیسی عبید الله بن الفضل الطایی النبهانی»، «ابو علی احمد بن علی بن مهدی الرقی الانصاری» و «ابوالحسین احمدبن عبدالله بن علی بن اسحاق الناقد» حدیث شنیده است . ابن قولویه از مسموعات خود در این سفرها به عنوان منبعی برای تالیف کامل الزیارات بهره برده است.
    کلیدواژگان: ابن قولویه، کامل الزیارات، سفرهای علمی، منابع حدیثی، حوزه های حدیثی
  • علیرضا صاحبی*، سید محمدحسن موسوی مهر صفحات 143-164

    یکی از راویان قرن سوم که افزون بر نقل روایت از افراد گوناگون، در حفظ و نشر اخبار فقیه و متکلم بزرگ امامی اثنی عشری ، فضل بن شاذان نقشی موثر داشته است، شاگرد وی، علی بن محمد بن قتیبه نیشابوری است. قبول وثاقت این راوی در پذیرش بسیاری از روایات فقهی ، رجالی و اعتقادی موثر است. در تحقیق پیش رو ضمن معرفی این شخصیت و نگاهی به دیدگاه های رجالیان در ارتباط با وی، به بررسی راه های اثبات وثاقت یا ممدوح بودن وی پرداخته و دو راه جدید برای اثبات اعتبار ایشان ارایه شده است . راه های اثبات وثاقت یا مدح ابن قتیبه در این نوشتار عبارتند از: 1. توصیف وی به «فاضل» در کلام شیخ طوسی؛ 2. اعتماد کشی به وی و کثرت روایت ایشان از او؛ 3. کثرت روایت احمد بن ادریس از وی؛ 4. توثیق ضمنی کشی؛ 5. تصحیح خبر وی توسط علامه حلی؛ 6. شیخ اجازه کشی یا دیگر بزرگان بودن؛ 7. تصحیح شیخ صدوق؛ 8. تایید وثاقت او توسط فاضل جزایری صاحب کتاب «الحاوی»؛ 9. روایت اجلاء از ابن قتیبه، که مهم ترین این موارد نه گانه عبارت است از: اعتماد کشی و نجاشی به او و روایت بزرگانی همچون ابوعلی اشعری، احمد بن ادریس و ابوعلی محمد بن حمزه از ایشان که این سه، خود، دلیل بر وثاقت این راوی محسوب می شوند.

    کلیدواژگان: علی بن محمد بن قتیبه، ابن قتیبه، توثیق، مدح، علم رجال، فضل بن شاذان
|
  • Sayyed Mohammad Javad Sayyed Shobeyri * Page 9
  • Saeed Tavousi Masrour *, Rasoul Ja’Farian Pages 11-35

    The book, “Fehrest-e-Asma’e mosannefi al-Shi’a” written by Abu al-Abbas Ahmad ibn Ali al-Najashi, also known as the “Rijal-e-Najashi” is the most important bio-bibliographical book of Shi’a.  Despite the importance and reputation of this book, there is little information about its author Abu al-Abbas Ahmad ibn Ali Najashi, who was one of the greatest scholars of Shi’a, in the first half of the 5th century AH, in comparison to other Shi’a scholars of that age such as Sayyid Murtaḑa and Shaykh Tusi. Issues like his cognomen, the place of residence and the date of his death are also a matter of dispute. In this article, the information about the cases of dispute and also other issues of Najashi’s personal life such as his parentage, ancestors and relatives are presented, based on the available sources. Besides, in cases of dispute, considering the latest discussions about Najashi, one of the opposing opinions has been selected by providing evidence and opposing views have been answered. This article confirms Najashi’s death in 450 AH and does not accept some researchers’ opinion about his survival until 463. Also, this article replies to the claim that Najashi's book was written by his son, Ali ibn Ahmad, and not by he himself.

    Keywords: Ahmad ibn Ali Najashi, Ali ibn Ahmad Najashi, Rijal-e-Najashi, Baghdad, Motirabad, Mohammad Bagher Behboudi
  • Morteza Farizani *, Ali Delbari Pages 36-60

    Paying attention to the reasons why biobibliographers deem a tradition narrator trustworthy and reliable or untrustworthy and unreliable is amongst the starting discussions of the common dialectic books of the late age.  From the very past, evaluating the sayings of the biobibliographers about the narrators was of importance in order to find out which traditions are trustworthy. Therefore, there are a lot of basic approaches regarding the reliability of the viewpoints of great biobibliographers like Najāshī, Shaikh al-Tūsi and Ibn al-Ghazāeri about the status of the narrators.  ‘Reliability of the individual narration’ and ‘trust’ are two famous approaches that have received different criticisms and reasons.  Testimony approach, also, was once used by some scholars like Muhaqqiq al-Hillī, Shaykh Hassan Ameli and the writer of Muntaqa al-Joman. In this paper, we have used the descriptive analytical librarian method to analyze the eight basic approaches in accepting the viewpoints of the bio-bibliographers about narrators.

    Keywords: Reliability of biobibliographer`s Words, Course of Reliance, Single Narrator Course, the Author of Muntaqa al-Joman, Course of Testification
  • Omid Mofid *, Sayyed Alireza Hosseini Shirazi Pages 61-84

    Undoubtedly the Fathieh are one of the most active Shi’a groups in the Narration cycle. Amongst Fathieh, two households of Banu-Faḑḑal (Specially Hasan ibn Ali ibn Faḑḑal and Ali ibn Hasan ibn Faḑḑal) are of great importance. High respect of the bio-bibliographers towards these households and the trust they put in their narrations proves this. In this paper, we have tried to explain their cultural activity in terms of Shi’a Hadith narration after talking about their backgrounds. Considering the books written by Banu-Faḑḑal and also the references made by the other authors of bio-bibliographies and their solid presence in the references of Al-Kafī, the cultural activities of Banu-Faḑḑal has been offered in a descriptive analytical method.

    Keywords: Fathieh, Hasan ibn Ali ibn Faḑḑal, Ali ibn Hasan ibn Faḑḑal, Banu-Faḑḑal
  • Sayyed Mohammad Javad Sayyed Shobeyri, Muhammad Baqir Malekian * Pages 85-116

    Fehrest of shaykh Tusī is one of the bio-bibliography books that has reached our hands completely. Due to the high scientific status of Shaykh and also the importance of these books, many versions of this books have been written-copied. However, they vary from each other and have some errors. It was due to this fact that many scholars like Elvis Sprenger, Seyyed Muhammad sadiq Bahr ol-olum, Shaykh Jawad Qayumi and Seyyed Abdul-Aziz Tabātabāī tried to present an edited version of this book. In this article, we studied some theories in order to reach the reason of these shortcomings and the factors which had impact on them and by doing so we were able to evaluate the success rate of the editors in editing out those errors. Also by checking the most correct and accurate edit of this book (The edit of Seyyed Tabātabāī) we were able to study the errors left in the book and to edit them to be correct. Although considering the volume of Fehrest, the amount of these mistakes is not that much, but even this few mistakes also can have significant effect on the bio-bibliography researches. Considering all this, in this paper, we have extracted 25 mistakes and corrected them using the Citation-analytical method and also by referring to the other bio-bibliography books.

    Keywords: Fehrest, Shaykh Tusī, Final edit, Editing done by the Professors, Abdul-Aziz Tabātabāī
  • Amin Hoseinpouri * Pages 118-144
    This paper studies the trips of Ibn Qūlawayh, great and famous Shi’a tradition narrator, to the different places of the Islamic world of his time and the results of these trips. The main questions in this regard are that, based on the historical and bio-bibliographical information, which cities were visited? In each city from which scholars he heard traditions? and what was the effect of these hearings in the writing of Kāmil al-zīyārāt? According to the researches done, we realized that Ibn Qūlawayh visited three regions of Rey, Askar Mokram and Egypt. In Rey, he heard the hadith legacy of Hussain ibn Ali al-Za’farāni and in Askar Mokram, he received the permission to narrate the hadith legacy of Ali ibn mahzīār al-Ahvāzi from Muhammad ibn Ahmad ibn Hussain al-Askari. Ibn Qūlawayh also had a trip to Egypt, during which he heard hadith from Muhammed ibn Ahmad ibn Ibrahim ibn Suleiman al-Faḑl al-je'fi al-Kufi, known as al-Sabuni, Abū Iṣa Obeid Allah bin al-Faḑl al-ta'ī al-Nābhānī, 'Abu Ali' Ahmad ibn Ali ibn Mahdi al-Raggi al-Ansari and Abul-Hussain Ahmad bin Abdullah bin Ali bin eshaq al-Naqed. Ibn Qūlawayh used the things he heard in this trip as the sources to write the book Kāmil al-zīyārāt.
    Keywords: Ibn Qūlawayh, Kāmil al-zīyārāt, Scientific Trips, Hadith Sources, Hadith Areas
  • Alireza Sahebi *, Muhammad Hosein Musavi Mehr Pages 143-164

    Bio-bibliography is a knowledge that contains the recognition of the Hadith narrators’ status in order to decide if the narrations of a narrator will be accepted or not. One of the revered narrators of the third century that besides narrating traditions from different scholars, has had an important impact on preserving and spreading the books and also narrations of the great Twelver Shi’a scholar Faḑl ibn Shazan Neyshaburi, is his student, Ali ibn Muhammad ibn Qatiba. Credibility and reliability of this character is very important since it affects accepting or rejecting many narrations that can be used in jurisprudence, bio-bibliography and the study of beliefs. In this research, besides introducing this character, we have analyzed the methods by which we can prove his credibility and reliability and also, we have introduced two new methods that can be used in this regard.

    Keywords: Ali ibn Muhammad ibn Qatiba, Reliability, Bio-bibliography, Rījāl, Faḑl ibn Shazan