فهرست مطالب

فصلنامه آنستزیولوژی و مراقبتهای ویژه ایران
سال چهل و یکم شماره 4 (پیاپی 108، زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/19
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رضا آخوندزاده، فرحزاد جنت مکان، شبنم سالمی، محمدرضا پیپل زاده، فرشته امیری* صفحات 2-8
    هدف

    جهت کنترل آنالژزی طی جراحی دیلاتاسیون وکورتاژبیهوشی عمومی یالوکال یابلاک پاراسرویکال بکار میرود. هدف ازاین مطالعه بررسی اثربی دردی تزریق داخل رحمی بوپیواکایین در کاهش درد بعداز دیلاتاسیون و کورتاژ می باشد.

    مواد وروش ها

    دراین مطالعه کارآزمایی بالینی مداخله ای نیمه تجربی ، 35خانم 50-18ساله که کاندید عمل جراحی دیلاتاسیون و کورتاژ الکتیو بودند تحت بیهوشی عمومی با سدیشن قرار گرفتند پس از اتمام جراحی cc 25 بوپیواکایین 25/0%تزریق داخل رحمی از طریق کاتترفولی وارد حفره رحم می شود ،ضربان قلب وفشارخون در واحدریکاوری وساعات 1،2،3،4بعداز اتمام جراحی ، میزان شدت درد براساس VAS،طپش قلب،پارستزی،خارش ومیزان رضایتمندی بیماران از آنالژزی ثبت گردید.

    یافته ها

    خارش گذرا در 3بیمار (57/8%) وپارستزی گذرا در 2بیمار (7/5%) مشاهده شد.9بیمار نیازمندشیاف دیکلوفناک 100میلی گرمی شدند.متوسط اسکور درد در واحدریکاوری 4/0وبعداز 4ساعت1بوده است.ضربان قلب تغییرمعنی داری از حالت پایه نداشت (p>0.05).ولی فشار متوسط شریانی در ساعت3بطورمعنی دار افزایش داشت (p=0.001) ودرساعت4 بطورمعنی داری کاهش داشت. (p=0.03)

    نتیجه

    تزریق بوپیواکایین داخل رحمی یک وسیله موثر در کنترل کاهش درد بعداز دیلاتاسیون وکورتاژاست.هرچند همراه با عوارض جانبی میتواندباشد.

    کلیدواژگان: بوپیواکائین، کورتاژ ودیلاتاسیون، تزریق سرویکال داخل رحمی، درد
  • حسام الدین مدیر*، علیرضا کمالی، اسماعیل مشیری، آناهیتا فتحی، امیر الماسی حشیانی صفحات 9-20
    هدف

    هدف از مطالعه فوق مقایسه اثر افزودن نیوستیگمین به روپیواکایین و سوفنتانیل به روپیواکایین در اسپاینال انستزی برای جراحی هرنیورافی بود.

     روش اجرا:

     دراین مطالعه کارازمایی بالینی دوسوکور تعداد105 بیمارکه کاندید هرنیورافی در بیمارستان ولیعصر اراک بودند وارد مطالعه شده و براساس روش تصادفی سازی بلوکه ای به سه گروه 35 نفره تقسیم شدند. در تمام بیماران از روپیواکایین 5/0 درصد 3 میلی لیتر (15 میلی گرم) جهت اسپاینال استفاده نمودیم. در گروه اول بیماران 50 میکروگرم نیوستیگمین، در گروه دوم بیماران 5 میکروگرم سوفنتانیل و در گروه سوم بیماران 1 میلیلیتر اب مقطر اینتراتکال دریافت نمودند. بلوک حسی و حرکتی و درد در ریکاوری ودرساعتهای 1 و 2 و 4 و 6 و 12 پس از عمل و مقدار مخدر مصرفی ثبت گردید. داده ها توسط نرم افزار spss 20 آنالیز گردید.

    نتایج

    در زمان 105 و120 دقیقه بعد از شروع جراحی درگروه سوفنتانیل ضربان قلب کمتر از گروه نیوستیگمین بود (027/0=P).مدت زمان سپری شده تا شروع بلوک حسی در گروه پلاسبو بیشتر از سایر گروه ها و طول مدت بلوک حسی و حرکتی در گروه پلاسبو از همه کمتر بود(0001/0= P). اما از نظر مدت زمان سپری شده تا شروع بلوک حسی و حرکتی و طول مدت یا دوام بلوک حسی و حرکتی بین دو گروه سوفنتانیل و نیوستیگمین اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد (05/0 P>). درد در گروه پلاسبو به جز ریکاوری از دو گروه دیگر بیشتر بود (0001/0= P). اما بین دوگروه سوفنتانیل و نیوستیگمین اختلاف آماری معنی داری در هیچ یک از زمان ها مشاهده نشد (05/0< P). مقدار مخدر مصرفی در گروه پلاسبو بیشتر بود (0001/0= P).اما اختلاف آماری معنی داری از نظر مقدار مخدر مصرفی بین 2گروه مشاهده نشد.05/0

    کلیدواژگان: نئوستیگمین، روپیواکائین، سوفنتانیل، اسپاینال آنستزی، هرنیورافی
  • امیرعلی بحرینی، افسانه نوروزی*، بهنام محمودیه، علیرضا کمالی، حسام الدین مدیر، رسول جعفری اریسمانی صفحات 21-30
    مقدمه

    هدف از این مطالعه بررسی تاثیر روش تجویز توپیکال ترانگزامیک اسید ‏بر کاهش خونریزی در جراحی های ‏پروستات ‏بود .

    روش اجرا: 

    این مطالعه کارآزمایی بالینی دو سو کور بود که 93 بیمار که کاندید عمل جراحی پروستات در بیمارستان ولیعصر اراک بودند وارد مطالعه شدند. بیماران به صورت تصادفی ساده با استفاده از روش پاکت نامه به سه گروه تقسیم شدند. یک گروه ترانگزامیک اسید وریدی و در گروه دوم ترانگزامیک اسید خوراکی و در گروه سوم ترانگزامیک اسید توپیکال داده شد. تعداد ضربان قلب ، متوسط فشار خون شریانی و درصد اشباع اکسیژن شریانی ، میزان خونریزی و میزان رضایتمندی جراح و میزان هموگلوبین (قبل و 6 ساعت بعد از جراحی) ثبت شد. داده ها توسط نرم افزار Spss 20 تجزیه و تحلیل شدند.

    نتایج

    کمترین مقدار خونریزی در گروه ترانگزامیک اسید وریدی و بیشترین میزان خونریزی در گروه ترانگزامیک اسید توپیکال مشاهده شد. هموگلوبین بیماران قبل و 6 ساعت بعد از جراحی در سه گروه اختلاف آماری معنی داری نداشت. هیچ کدام از بیماران نیازمند دریافت خون نشدند. بیشترین میزان رضایت جراح از گروه ترانگزامیک اسید وریدی و کمترین رضایت جراح در گروه ترانگزامیک اسید توپیکال بود.

    نتیجه گیری

    ترانگزامیک اسید وریدی در کنترل خونریزی تاثیر بهتری نسبت به سایر روش های داروی ترانگزامیک اسید داشت وسبب بروز عوارض قلبی و عروقی در بیماران در حین جراحی نشد. از طرفی رضایت جراح را در حین جراحی به همراه داشت. لذا توصیه می شود در بیماران کاندید جراحی پروستات از ترانگزامیک اسید وریدی جهت مدیریت خونریزی استفاده شود.

    کلیدواژگان: ترانگزامیک اسید توپیکال و وریدی و خوراکی، کاهش خونریزی، جراحی های پروستات
  • راضیه حیدرپور، علی صادقی، رسول فراست کیش، محمد ضیا توتونچی، ناهید عقدایی، فاطمه شیما هادی پور زاده، رسول آذرفرین، محسن ضیایی فرد، کوروش تیرگر فاخری، زهرا فریطوس صفحات 31-43

    پیوند قلب عمل طلایی جراحی است که طی آن قلب دچار نارسایی و بیماری با قلب اهدایی که از سلامت بیشتری برخوردار است جایگزین می شود. انتخاب پیوند قلب زمانی به عنوان گزینه درمانی صورت می گیرد که مصرف داروها و یا سایر جراحی ها و اقدامات انجام شده باشد و عارضه قلبی کماکان ادامه یافته و بهبودی حاصل نشده باشد. عمل جراحی پیوند قلب نخستین بار در سال 1967 میلادی توسط پروفسور بارنارد در کیپ تاون آفریقای جنوبی انجام شد و با فراز و نشیب هایی پشت سر گذاشته در حال حاضر سالانه نزدیک 4000 عمل پیوند قلب در دنیا انجام می شود که سهم جمهوری اسلامی ایران کمتر از 200 مورد در سال است.

    کلیدواژگان: پیوند قلب، پروفسور بارنارد، خون ریزی، نارسایی قلب، انتخاب روش بیهوشی
  • سارا رنجبر، عباس معلمی*، فریدون فکرت صفحات 44-49
    مقدمه

    سزارین یکی از رایج ترین جراحی ها در تمام جهان است هدف از این مطالعه شناسایی عوارض وشکایات شایع بعد از بیهوشی نخاعی برای جراحی سزارین وکاهش آنها می باشد.

    مواد وروش ها

    این مطالعه بصورت توصیفی مقطعی بر روی 385 نفر که برای عمل جراحی سزارین به بیمارستان مراجعه کرده بودند وبروش دردسترس انتخاب شده بودند انجام شد.روش مطالعه به این صورت بود که از بیماران 24 ساعت بعد از عمل طبق چک لیست طراحی شده از عوارض بیهوشی نخاعی و همچنین هر شکایت دیگری که موجب آذار واذیت بیمار شده بود سوال گردید. سپس یافته ها با آزمونهای کای دو وتی مستقل وآنالیز واریانس یکطرفه مورد بررسی آماری قرار گرفتند.

    یافته ها

    شکایات بیماران بترتیب ازکمردرد (73%) لرز (2/72%) بازگشت سریع درد 6/22%) درد عضلانی (14%) بیداری در طول عمل (8/7%) تهوع واستفراغ (9/3%) سردرد (4/3%) گلودرد (1/3%) وخارش (6/2%) بود.

    نتیجه گیری

    کمر درد ولرزاز شکایات عمده بیماران بعد از جراحی سزارین با بیهوشی نخاعی است .بررسی عوامل تاثیر گذار بر روی این دو عامل ورفع آنها نقش عمده ای در افزایش رضایتمندی بیماران دارد .

    کلیدواژگان: سزارین، بیهوشی نخاعی، شکایات بعد از عمل
  • عوض حیدرپور، مهناز صفایی هوادرق* صفحات 50-57

    با هجوم ارتش عراقی به قصد تصرف بخش هایی از خاک جمهوری اسلامی به مرزهای غربی و جنوبی کشور علاوه بر نیروهای مسلح مردم ایران بسیج شدند که از پیشروی ارتش بعث جلوگیری کنند. از جمله واحدهایی که از همان روز اول جنگ تحمیلی با آثار جنگ درگیر شد بهداری رزمی در نیروهای مسلح بود. بهداری رزمی با آغاز جنگ ناخواسته درگیر یک کار عظیم و طاقت فرسا شد که دانش لازم برای مقابله با گرفتاریهای جنگ در دانشکده های پزشکی تدریس نمی شد و باید همزمان با انجام وظیفه نسبت به به روز رسانی علمی فعالیت ها نیز اقدام کرد.

    کلیدواژگان: کار جهادی، دفاع مقدس، بهداری رزمی
  • ملاحت شعبانی مینااباد* صفحات 58-67
    مقدمه

    آموزش از راه دور موهبتی است در خدمت بشریت در زمانی که حضور فیزیکی به واسطه شیوع و انتقال ویروس کرونا-2019 در جمع باعث به خطر افتادن زندگی فردی است آموزش از راه دور باعث کاهش خطرات و اضطراب و استرس ابتلاع به ویروس کرونا-2109شده و کیفیت آموزش را بالا می برد.

    هدف

    هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش از راه دور پکیج آموزشی پیشگیری ازابتلا به بیماری کووید19 (ویروس کرونا-2019) بر کاهش ترس و اضطراب بیماری کووید19 (ویروس کرونا-2019) در کلاس مجازی زبان انگلیسی زبان آموزان زبان آموزان بود. مواد و

    روش

    روش پژوهش حاضر پایلوت ازنوع نیمه تجربی و طرح آن از نوع پیش آزمون پس آزمون بود. جامعه آماری این تحقیق شامل بیماران شامل زبان آموزان تحت آموزش از راه دور استان اردبیل است که به صورت روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر (در دو گروه 15 نفره گروه آزمایشی و گروه کنترل) بودند. ابزار به کار رفته در این پژوهش آزمون مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS) و مقیاس محقق ساخته فوبیا کرونا بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شد.

    یافته ها

    نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که بسته آموزشی طراحی شده در در کاهش اضطراب بیماری کرونا (005/0P<003/3=F) و ترس از بیماری کرونا (005/0P<38/5=F) زبان آموزان موثر می باشد.

    نتیجه گیری

    یکی از را ه های که می توان در این زمان شیوع بیماری ویروس کرونا جهت کاهش ترس و اضطراب بیماری کرونا استفاده کرد استفاده از روش های ترکیبی از نظریات جهت بالا بردن آکاهی از این ویروس و اصلاح تفکرات معیوب می باشد.

    کلیدواژگان: بیماری کووید19، آموزش از راه دور، اضطراب بیماری ویروس کرونا-2019، فوبیای ویروس کرونا-2019
  • احسان باستان حق، ساغر صمیمی سده، رضا امین نژاد، سعید صفری، علیرضا بهسرشت* صفحات 68-77

    سردرد پس از زایمان شکایت شایعی می باشد که درروزهای اولیه پس از زایمان و اوج مشغله ی مادر که نیاز به نگهداری از نوزاد خود دارد ، میتواند بسیار ناتوان کننده باشد.این شکایات اغلب از نوع سردرد های اولیه بوده و برخلاف تصور بیماران ،معمولا" به عللی غیر مرتبط با بیهوشی است . با توجه به این مساله ،باید با نگرش جامعی به ارزیابی این مادران پرداخت و ابتدا علل خطرناکتر ، مهمتر و شایعتر سردرد را بررسی کرد. برای این منظور گرفتن شرح حال و معاینه دقیق شامل علایم حیاتی(خصوصا فشار خون بیمار و تغییرات سطح هوشیاری) ،سابقه فشار خون بالا و اکلامپسی یا پره اکلامپسی ،درجه حرارت بیمار و علایم تنفسی (جهت رد عوامل عفونی بخصوص بیماریهای ویروسی مانند کرونا که تب و سردرد در آن شایع است)، وجود تب و سفتی گردن و نورگریزی (جهت ارزیابی مننژیت) و تاریخچه دقیق ازسردردهای قبلی باید گرفته شود. معاینات عصبی خصوصا" با توجه بیشتر به اعصاب جمجمه ای و حس و حرکت اندامها نیز لازم است (زیرا اعصاب داخل جمجمه ای 6و7 بعلت موقعیت آناتومیک خاصی که در جمجمه دارند ،نسبت به تغییرات فشار مایع مغزی نخاعی حساستر هستند).در صورت مشاهده علایم هشداردهنده عصبی در شرح حال و معاینات توصیه میشود بیمار را تحت نظر گرفته واز مشاوره های تکمیلی مرتبط (مانند مغزواعصاب ، عفونی) استفاده شود. اما آنچه با متخصص بیهوشی مورد مشاوره قرار می گیرد، درمان یا رد سردرد پس از سوراخ شدن سخت شامه ((Dura است که بدون در نظر گرفتن سایر تشخیصها امریست محال، در این مقاله به تشخیصهای افتراقی سردرد پس از سوراخ شدن دورا (PDPH) و درمانهای آن میپردازیم.

    کلیدواژگان: سردرد پس از زایمان، سردرد پس از سوراخ شدن دورا