فهرست مطالب

نشریه پژوهش های بالینی دامپزشکی
سال نهم شماره 1 (بهار و تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/06/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • پیام حقیقی خوشخو*، حسین حسینی، گیتا اکبری آزاد، امیر بخشی صفحات 135-143

    متاپنوموویروس پرندگان قادر به ایجاد عفونت حاد و مسری قسمت فوقانی دستگاه تنفس در ماکیان و بوقلمون است. از راه های کنترل بیماری، استفاده از واکسن می باشد. هدف این مطالعه، ارزیابی کارایی یک نوع واکسن زنده پنوموویروس در یک مرغداری جوجه گوشتی بود. در یک مرغداری جوجه گوشتی با سابقه درگیری به پنوموویروس، واکسن پنوموویروس در 14 روزگی به روش قطره چشمی به گروه آزمایش تجویز شد. شاخص های پرورشی بصورت هفتگی تا آخر دوره پرورش (42 روزگی) برای گروه های آزمایش و کنترل منفی محاسبه شد. هم چنین در روزهای 1 و14، 28 و42 روزگی، تیتر آنتی بادی علیه پنوموویروس و برونشیت عفونی با روش الایزا و علیه نیوکاسل و آنفلونزا با روش HI اندازه گیری شد. مقایسه نتایج آماری به روش Mann-Whitney در دو گروه نشان داد که شاخص های پرورشی (درصد تلفات، میانگین وزن، ضریب تبدیل غذایی و شاخص کارایی اروپایی) بصورت هفتگی، در گروه های آزمایش و کنترل منفی فاقد اختلاف معنی دار می باشند (05/0<P). گرچه مقایسه عددی دو گروه، تلفات کمتر و میانگین وزن بالاتر را در گروه آزمایش نشان داد. همچنین مقایسه آماری تیتر های آنتی بادی و ضریب تغییرات هر دو گروه برای آنتی بادی علیه پنوموویروس و هم چنین برای نیوکاسل، برونشیت عفونی و آنفلونزا اختلاف معنی داری را نشان ندادند (05/0<P). پایین بودن تیترهای آنتی بادی ناشی از واکسن در این مطالعه تایید می کند که ایمنی همورال متعاقب یک نوبت واکسیناسیون زنده پنوموویروس ضعیف بوده و حداقل در گله های گوشتی یا در مدت زمان کم بعد از تجویز، افزایش چندانی ندارد و ردیابی آن توسط آزمونهای سرولوژیک ارزش تشخیصی و تاییدی برای صحت واکسیناسیون ندارد.

    کلیدواژگان: ارزیابی فارمی، متاپنوموویروس، جوجه گوشتی، واکسن
  • وریا توحیدی*، سعید عظیم پور صفحات 145-153

    در کاتاراکت بعلت تیره و تار شدن عدسی چشم نور کمتری از عدسی عبور می کند. دراین بیماری توانایی تطابق و وضوح بینایی چشم با گذشت زمان کاهش می یابد و در نتیجه حساسیت تفریق از بین خواهد رفت توانایی دید در نور روشن کاهش خواهد می یابد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر داروی سیلیمارین در کاهش کاتاراکت در خرگوش بود. به این منظور 12 سر خرگوش به مدت دو هفته جهت حصول اطمینان از سالم بودن کلینیکی آنها نگهداری شدند. کاتاراکت سریع با تزریق زیر جلدی سلنیت سدیم با دوز 1 میلی گرم بازای هر کیلوگرم وزن بدن و دو بار تزریق مجدد با فواصل دو روز در میان (در مجموع 3 میلی گرم بازای هر کیلوگرم وزن بدن) در 12 سر خرگوش ایجاد گردید. نه روز پس از تزریق سلنیت سدیم در همه خرگوش ها کاتاراکت قشری و زیر کپسول خلفی مشاهده گردید. افتالموسکوپی و اولتراسونوگرافی مد روشنایی به صورت روزانه و معاینه با اسلیت لامپ بیومیکروسکوپی هر چهار روز یک بار تا ظهور نشانه های کاتاراکت در روز نهم به عمل آمد. در این روز خرگوش ها به دو گروه شاهد و مطالعه تقسیم شدند و به گروه مطالعه 140 میلی گرم بازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت خوراکی داروی سیلیمارین داده شد. به مدت 22 روز چشم خرگوش های هر دو گروه شاهد و مطالعه به وسیله افتالموسکوپی و اولتراسونوگرافی مد روشنایی به صورت روزانه و معاینه با اسلیت لامپ بیومیکروسکوپی هر چهار روز یک بار بررسی شدند. چشم های چهار خرگوش  از دو گروه پس از مرگ بی درد، جهت بررسی آسیب شانسی عدسی چشم ها در روز بیست و سوم به آزمایشگاه آسیب شناسی ارسال گردید. به وسیله افتالموسکوپی، اولتراسونوگرافی مد روشنایی و اسلیت لامپ بیومیکروسکوپی و نیز آسیب شناسی کاتاراکت ایجاد شده در دو گروه باهم مقایسه شدند. اسلیت لامپ بیومیکروسکوپی و آسیب شناسی کاهش نشانه های کاتاراکت در گروه درمان با سیلیمارین نسبت به گروه کنترل را نشان داد ولی اولتراسونوگرافی مد روشنایی نتوانست اثر سیلیمارین را در کاهش نشانه های کاتاراکت نشان دهد.

    کلیدواژگان: خرگوش، کاتاراکت، سیلیمارین
  • محمدرضا یوسفی*، پیام محمودی، آرمین ابراهیمی صفحات 155-159

    در کشورهای درحال توسعه پرورش ماکیان علی الخصوص بوقلمون بیشتر به صورت سنتی انجام میشود بنابراین این حیوانات در معرض ابتلا به انواع انگل ها قرار می گیرند. هدف از این بررسی تعیین آلودگی کرمی در بوقلمون های شمال ایران درسال 1394 می باشد. در این بررسی تعداد 45 بوقلمون از کشتارگاه های سنتی چند شهرستان اصلی در شمال ایران جمع آوری گردید. سپس دستگاه گوارش آنها به آزمایشگاه انگل شناسی دانشگاه آزاد واحد بابل انتقال یافت. در آزمایشگاه با دقت دستگاه گوارش این حیوانات باز شده و پس از الک کردن محتویات، انگلها در الکل 70 درجه جمع آوری گردیده و سپس نماتد های جدا سازی شده و پس از شفاف سازی با لاکتوفنل مورد شناسایی قرار گرفتند همچنین سستودهای جدا شده نیز با رنگ آمیزی استو کارمن رنگ و مورد شناسایی قرار گرفت. یافته های این مطالعه نشان داده که از میان 45 بوقلمون 33 عدد آلوده به انگل بوده و گونه های جدا شده از آنها شامل آسکاریدیا گالی (69/22%)، هتراکیس گالیناروم (68/48%)، سوبولورا برومپتای (31/26%)، رایه تینا تتراگونا (30/2%) می باشد. شیوع نسبتا بالای آلودگی در بوقلمون های شمال ایران نشان دهنده بی توجهی به نکات بهداشتی در پرورش این پرنده است و این موضوع خسارات اقتصادی زیادی را در صنعت پرورش این حیوان ایجاد می کند. لذا با انجام اقداماتی چون مبارزه با انگل های داخلی و کنترل مکرر وضعیت بهداشتی همراه با آموزش شیوه صحیح پرورش می توان آلودگی انگلی را در بوقلمون های شمال ایران کاهش دهد.

    کلیدواژگان: بوقلمون، آسکاریدا گالی، هتراکیس گالیناروم، سوبولورا برومپتای، رایه تنیا تتراگونا
  • محمدحسن ربیعی، علیرضا شقایق*، سید شاپوررضا شجاعی صفحات 161-169

    کریپتوسپوریدیوم یکی از انگل های مسبب اسهال در گوسفندان می باشد. بیماری ناشی از این عامل ژیونوز محسوب می شود. بنابر همین اهمیت، این مطالعه با هدف بررسی میزان آلودگی به انگل کریپتوسپوریدیوم در گوسفندان بخش نوبران شهر ساوه در سال 1393 انجام شده است در این مطالعه مقطعی از 266 راس گوسفند فاقد نشانه درمانگاهی نمونه مدفوع جمع آوری شده و به آزمایشگاه منتقل شدند و در آزمایشگاه پس از تغلیظ، با استفاده از روش ذیل نلسون اصلاح شده رنگ آمیزی شدند و با استفاده از میکروسکوپ نوری مورد بررسی قرار گرفتند  میزان شیوع آلودگی به کریپتوسپوریدیوم در نمونه های مورد بررسی 10.5 درصد بود. نتایج بررسی حاکی از بالاتر بودن میزان آلودگی در گوسفندان نر نسبت به گوسفندان ماده، بالاتر بودن میزان آلودگی در گوسفندان کمتر از 1 سال نسبت به گوسفندان بیش از 1 سال و بالاتر بودن میزان آلودگی درگله های بیش از 100 راس نسبت به گله های کمتر از 100 راس بود. که البته در مورد هیچ کدام از عوامل مورد بررسی شامل سن، جنس، تعداد دام گله و بیماری ارتباط آماری معنی داری بدست نیامد (p>0.05) مطالعه حاضر نشان داد گوسفندان این منطقه آلودگی قابل ملاحظه ای با کریپتوسپوریدیوم دارند. همچنین با توجه به این که این مطالعه بر روی دام های فاقد نشانه های درمانگاهی صورت گرفته است، بنابراین گوسفندان بدون علامت بالینی می توانند یک خطر بالقوه در جهت انتشار آلودگی به انسان و نهایتا بهداشت عمومی جامعه باشد.

    کلیدواژگان: کریپتوسپوریدیوم، گوسفند، ساوه
  • کریم الله بخشی، عزت الله فتحی هفشجانی*، مجید غلامی اهنگران صفحات 171-179

    مطالعات نشان داده که عوامل مختلفی در بروز درماتیت کف پا نقش دارند، ولی به نظر می رسد عامل مستعد کننده بیماری، رطوبت بستر می باشد که از عوامل تاثیر گذار روی بقای بیماری در سالن های مرغداری است.این مطالعه در فاصله بین ماه های مرداد تا آبان سال 1393 بر روی 200 هزار قطعه مرغ گوشتی(10 مرغداری) در شهرستان شهرکرد که سن آنها بالای 30 روز بود و واجد بیماری التهاب بالشتک کف پا در جوجه های پرورشی بودند انجام گردید. جهت اخذ نمونه به ازای هر 10000 قطعه پرنده 10 نمونه و جمعا 200 نمونه از جوجه های دارای زخم کف پا گرفته شد. درجه بندی ضایعات کف پا بر اساس میزان شدت زخم در کف پا بود. میانگین رطوبت بستر در کل واحد ها 23/24 درصد و میانگین دمای عمق بستر آنها 03/36 درجه سانتیگراد بود. میانگین بروز بیماری در10 گله مورد مطالعه 2/29 درصد برآورد گردید. از مجموع از 200 کشت باکتریایی انجام شده 60درصد آلودگی با باکتری استافیلوکوکوس،5/12درصد آلودگی با استرپتوکوک ، 16درصد آلودگی با باکتری اشرشیاکلی و 5/11درصد آلودگی با سایر کلی فرم ها مشاهده گردید. از نظر آماری بین رطوبت بستر و میزان بروز بیماری التهاب بالشتک های کف پای طیور ارتباط معنی دار به دست آمد(0/05>P).

    کلیدواژگان: : درماتیت کف پا، جوجه گوشتی، رطوبت بستر
  • علی نوبخت*، محمد ولی زادگان صفحات 181-192

    این آزمایش به منظور ارزیابی اثرات استفاده از سطوح مختلف تفاله انار بر عملکرد، صفات کیفی تخم مرغ، فراسنجه های بیوشیمیایی و سطح سلول های ایمنی خون مرغ های تخم گذار مسن انجام گرفت. در این آزمایش تعداد 144 قطعه مرغ تخم گذار سویه های لاین (W36) از سن 65 تا 77 هفتگی در قالب طرح کاملا تصادفی با 4 تیمار و 3 تکرار (هر تکرار دارای 12 قطعه مرغ) مورد استفاده قرار گرفتند. جیره های آزمایشی عبارت بودند از: 1) تیمار شاهد، 2) جیره حاوی 5/1% تفاله انار، 3) جیره حاوی 3% تفاله انار، و 4) جیره حاوی 5/4% تفاله انار. استفاده از تفاله انار خشک در جیره های غذایی مرغ های تخم گذار دارای اثرات معنی دار بر عملکرد، صفات کیفی تخم مرغ و فراسنجه های خونی مرغ ها بود (05/0>P). بیشترین مقادیر وزن و تولید توده ای تخم مرغ و خوراک مصرفی، بالاترین درصد تولید تخم مرغ، بهترین ضریب تبدیل غذایی و کمترین هزینه خوراک به ازای هر کیلوگرم تخم مرغ تولیدی، بیشترین مقادیر وزن مخصوص و شاخص رنگ زرده، بالاترین سطح پروتیین کل، هماتوکریت و هموگلوبین خون با استفاده از 3 درصد تفاله انار به دست آمد. استفاده از 3 درصد تفاله انار در مقایسه با شاهد موجب کاهش درصد زرده تخم مرغ شد. به طور کلی با توجه به نتایج آزمایش می توان اظهار داشت که در مرغ های تخم گذار مسن، استفاده از 3 درصد تفاله انار خشک باعث بهبود عملکرد، صفات کیفی تخم مرغ و سطح فراسنجه های خونی و کاهش هزینه خوراک به ازای هر کیلوگرم تخم مرغ تولیدی می گردد.

    کلیدواژگان: صفات تخم مرغ، تفاله انار خشک، عملکرد، مرغ تخم گذار، متابولیت های خون
  • فاطمه فروهی، هادی زمانی، سجاد یزدان ستاد، رضا نجف پور، الهه شمس، حسین وزینی* صفحات 193-200
    مقدمه

    پاراآسکاریس یکی از شایعترین عفونت های نماتودی اسب در دنیا می باشد. تهیه آنتی ژن یکی از کارهای بنیادی در پی ریزی روش های تشخیصی سرولوژی و همچنین تهیه واکسن می باشد. هدف از این مطالعه بررسی خاصیت ایمنی زایی آنتی ژن های انگل پاراآسکاریس اکویوروم با استفاده از روش کانترایمنوالکتروفورز می باشد.

    مواد و روش ها

    روده باریک اسب به صورت طولی باز شده و انگل جدا، جنس و گونه کرم بالغ جدا شده طبق اصول مورفولوژیک و مورفومتریک شناسایی و تمامی نمونه ها در دمایC°20- نگهداری شدند. کرم ها به روش خیساندن در محلول (Phosphate Buffered Saline) PBS ، به کمک هاون و در نهایت سونیکاسیون به فرم هموژن تبدیل شدند. آنتی ژن ها در رقت های مختلف و به صورت مجزا و نیز به همراه ادجوانت به خرگوش تزریق و تولید آنتی بادی با استفاده از روش ایمنوالکتروفورز مورد بررسی قرار گرفتند.

    نتایج

    میزان تاثیر آنتی ژن جدا شده از انگل پارا آسکاریس اکیوروم در تولید آنتی بادی نسبت به گروه کنترل منفی از لحاظ آماری معنی دار بود. تزریق آنتی ژن به همراه ادجوانت موجب افزایش پاسخ ایمنی می شود. در این مطالعه نشان داده شده است که میزان تولید آنتی بادی در خرگوش هایی که 2 بار در هر 7 روز آنتی ژن دریافت کردند، بیشتر از آن هایی بود که یکبار در هر 7 روز دریافت نموده اند.

    نتیجه گیری

    آنتی ژن تام انگل کرمی پاراآسکاریس اکیوروم دارای خاصیت آنتی ژنیکی و تحریک کنندگی می باشد و می تواند به عنوان کاندیدی جهت تهیه کیت های تشخیصی و همچنین تولید واکسن باشند.

    کلیدواژگان: ایمنی زایی، پاراآسکاریس اکوئوروم، کانترایمنوالکتروفورز
|
  • Payam Haghighi Khoshkhoo *, Hossein Hosseini, Gita Akbairazad, Amir Bakhshi Pages 135-143

    Avian Metapneumovirus (AMPV) belonged to Paramixoviridae family has potential to produce acute contagious upper respiratory tract infections in fowl and turkey. Strategy of vaccination is one of the most important ways to control of AMPV disease. The objective of this study was evaluation of efficacy of a commercial live AMPV vaccine in a broiler farm. Vaccine was administrated by ocular rout at 14 days old of age in one broiler farm with a history of AMPV contamination. Zootechnical performance was evaluated and recorded until the end of rearing period (42 days of age) for test and negative control groups. Also in the days of 1, 14, 28 and 42, antibodies titers against AMPV and IBV were measured by ELISA and against ND and AI by HI methods. Statistical analyses by Mann-Whitney method showed that no significant differences (P>0.05) between two groups in zootechnical performance (mortality, body weight, FCR and EEF). Although these parameters were better in test group numerically. Also, no significant differences were found in antibody titers and CV against AMPV, ND, IBV and AI statistically (P>0.05) too. Vaccination against AMPV induces low humeral antibodies and so, serological tests can not prove the vaccine efficacy. It should be considered that CMI immunity play a great roll in protection against AMPV and seronegative birds are not lack of immunity against AMPV.

    Keywords: Field evaluation, Metapneumovirus, Broiler, Vaccine
  • Voria Tohidi *, Saeed Azimpour Pages 145-153

    In cataract, less light passes through the lens as a result of blurring of the lens. The ability of lens adaptation reduces with time. As a result, the sensitivity of subtraction will go away. The aim of this study was to evaluate the effect of silymarin in treatment of cataract in rabbits. For this purpose, 12 rabbits were kept for two weeks prior to injection for assuring of being clinically healthy and their eyes were examined for being free of cataract and other disorders by means of ophthalmoscopy, slit lamp biomicroscopy and ultrasonography. Rapid cataract was induced by subcutaneous injection of 1 mg/kg BW of sodium selenite and repeated two more times with 2 days interval (3 mg/kg BW totally). All rabbits were examined by ophthalmoscopy and B-mode ultrasonography daily and slit lamp biomicroscopy with three days interval until cataract was developed at day 9. At this time, Linear Cortical and posterior subscapular cataract were observed in all rabbits. Rabbits were divided in experimental group that received 140 mg/kg BW of silymarin and control group without silymarin treatment at this day. Rabbits in both groups were examined by ophtalmoscopy and B-mode ultrasonography daily and slit lamp biomicroscopy with three days interval up to day 22. four rabbits of each group were euthanized at day 23 for histological examination of the lenses. Reduction in progression of cataract in silymarin treated rabbits were confirmed by slit lamp biomicroscopy and histology. B-mode ultrasonography was unable to show effect of silymarin in reduction of progression of cataract.

    Keywords: Rabbit, Cataract, silymarin
  • MohammadReza Youssefi *, Payam Mahmoudi, Armin Ebrahimi Pages 155-159

    In developing countries there are traditional poultry production systems particularly for turkeys and led these bird to be exposed to several parasitic infections. The aim of the present study was to determine the parasites infecting turkeys in north of Iran in 2015. In this experiment the gastrointestinal tract of 45 turkeys were obtained from local traditional slaughterhouses in north of Iran. They were transferred to laboratory of parasitology, faculty of veterinary medicine, Islamic Azad University, Babol branch and then were dissected and their content was carefully screened and parasites were separated. Obtained nematodes were diagnosed after clarification with lactophenol. Cestodes also were stained by acetocarmine stain and species determined. Data obtained in this experiment showed that out of 45 turkeys 33 cases were infected with parasites and they were Ascaridia galli (22.6%), Heterakis gallinarum (48.68%), Subulura brumpti (26.31%) and Raillietina tetragona(2.30%). The high prevalence of parasitic infection in turkeys of north of Iran indicates inattention to hygiene is breeding of this bird and this will cause great economic losses to turkeys production industry. Therefore, by fighting against internal parasites and frequent monitoring of health status and teaching appropriate farming techniques can reduce parasitic infection in turkeys in north of Iran.

    Keywords: Turkey, Ascaridia galli, Heterakis gallinarum, Subulura brumpti, Raillietina tetragona
  • MohammadHasan Rabiee, Alireza Shaghayegh *, Shapourreza Shojaei Pages 161-169

    Cryptosporidium is a parasite that can cause diarrhea in sheep. Disease caused by Cryptosporidium is a zoonotic disease. Given its importance, this study carried out to evaluate the Cryptosporidium infection rate in sheep in Noubaran distinct of Saveh County in 2014.  In this cross-sectional study on 266 asymptomatic sheep, fecal samples were collected and transported to the laboratory and condensed. then samples were stained using modified Ziehl-Neelsen technique and examined by the use of an optical microscope.  The prevalence of Cryptosporidium infection in studied samples was 10.5%. The results indicate that the rate of infection in rams was higher than ewes, the rate of infection in less than 1 year old sheep was higher than over 1 year old ones, and the rate of infection in herds with over 100 sheep was higher than herds with less than 100 sheep. Of course, no statistically significant relation was seen between factors such as age, gender and the number of herds with disease (p>0.05) This study showed that Cryptosporidium infection in sheep in this area was noticeable. Meanwhile, as this study has been done on animals without clinical signs, asymptomatic sheep could be a potential source to spread the infection to humans and ultimately the community.

    Keywords: Cryptosporidium, Sheep, Saveh
  • KARIM ALLAHBAKHSHI, Ezatollah Fathi Hafshejani *, MAJED GHOLAMI AHANGARAN Pages 171-179

    Some studies represent that different factors play role in foot pad dermatitis but it seems the predisposing factor in this complication in wet litter that lead to maintain of this complication in poultry flock. This study was carried out in July to September of 2015, on 200000 broiler chickens (10 poultry flocks) that were suspected to foot pad dermatitis. Totally 200 samples (10 samples per 10000 chickens) were taken from foot pad lesions. The grading of lesions carried out based of severity of lesions. The mean of litter humidity and the mean of temperature in deep litter were 24.23 and 36.03 (respectively). The mean of foot pad dermatitis incidence in 10 flocks were 29.2%. In this experiment, in 200 bacterial cultures, the frequency of Staphylococcus, Streptococcus, Escherichia coli and coliforme infections were 60, 12.5, 16 and 11.5 percent (respectively). In this study, there was a significant relationship between humidity of litter and foot pad dermatitis (P<0.05).

    Keywords: Foot pad dermatitis, Humidity of litter, broiler chicken
  • Mohammad Valizadeghan Pages 181-192

    This experiment was conducted to evaluate the effects of different levels of dried pomegranate pulp on performance, egg traits and blood metabolites of aged laying hens. In this experiment 144 Hy- line (W36) laying hens from 65-75 weeks of age in 4 treatments, 3 replicates and 12 hens in each replicate were used in a completely randomized design. Experimental groups included: 1) control group, 2) group with 1.5% pomegranate pulp, 3) group with 3% pomegranate pulp, and 4) group with 4.5% pomegranates pulp. Using pomegranate pulp had significant effects on performance, egg traits and blood parameters of laying hens (P

    Keywords: blood metabolites, Dried pomegranate pulp, egg production, laying hens, performance
  • Fatemeh Forohi, Hadi Zamani, Sajjad Yazdansetad, Reza Najafpur, Elaheh Shams, Hossein Vazini * Pages 193-200
    Introduction

    Parascaris equorum, is an important cosmopolitan nematode parasite of foals. The preparation of antigen is a basic practice to adjust a new sero-diagnostic method and also for produce vaccine. This study is aimed to evaluate the antigenic effects of Parascaris antigens by Counter immunoelectrophoresis (CIEP).

    Materials and Methods

    In current work the intestine of the horses were longitudinally opened and the worm were collected. The genus and species of the worms were assessed by morphologic and morphometric techniques and stored in -20 ºC until to use. Worms were crushed in PBS method and then sonicated. Antigens in different concentrations alone or with adjuvant were injected to the rabbit and the production of Antibodies was analyzed by CIEP method.

    Results

    The effect of antigen isolated from Parascaris equorum parasite in the production of antibodies was significantly in comparison with the negative control group. Also, indicated that production of antibody was increased by use of adjuvant with antigen. The productions of antibody in rabbits that receive antigen two times per a week were more than ones, which receive one time per a week.

    Conclusion

    Total antigens of Parascaris equorum parasite is an anti-geneticaly and stimulating agent. These antigens could be a candidate for provision diagnostic kits and also for produce vaccine.

    Keywords: Immunogenicity, Parascaris equorum, Counter immunoelectrophoresis method