فهرست مطالب

نشریه پژوهش های بالینی دامپزشکی
سال هفتم شماره 2 (پاییز و زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • وریا توحیدی*، سعید عظیم پور صفحات 67-75

    برای آنکه اشیاء به صورت دقیق و واضح دیده شوند لازم است مسیری که نور در چشم طی می کند شفاف باشد و قرنیه و عدسی نور را درست روی شبکیه متمرکز کنند. در کاتاراکت بعلت تیره و تار شدن عدسی چشم نور کمتری از عدسی عبور می کند. دراین بیماری توانایی تطابق و وضوح بینایی چشم با گذشت زمان کاهش می یابد و در نتیجه به همراه این بیماری حساسیت تفریق از بین خواهد رفت توانایی دید در نور روشن کاهش خواهد یافت. هدف از مطالعه حاضر ایجاد کاتاراکت سریع توسط تزریق سلنیت سدیم در خرگوش بود. به این منظور 12 سر خرگوش به مدت دو هفته جهت حصول اطمینان از سالم بودن کلینیکی آنها نگهداری شدند و جهت بررسی سالم بودن چشم هایشان از نظر وجود کاتاراکت و سایر بیماری های دیگر با افتالموسکوپی، اسلیت لامپ بیومیکروسکوپی و اولتراسونوگرافی معاینه شدند. کاتاراکت سریع با تزریق زیر جلدی سلنیت سدیم با دوز 1 میلی گرم بازای هر کیلوگرم وزن بدن و دو بار تزریق مجدد با فواصل دو روز در میان (در مجموع 3 میلی گرم بازای هر کیلوگرم وزن بدن) در 12 سر خرگوش ایجاد گردید. نه روز پس از تزریق سلنیت سدیم در همه خرگوش ها کاتاراکت قشری و زیر کپسول خلفی مشاهده گردید. افتالموسکوپی و اولتراسونوگرافی مد روشنایی به صورت روزانه و معاینه با اسلیت لامپ بیومیکروسکوپی هر چهار روز یک بار تا ظهور نشانه های کاتاراکت در روز نهم به عمل آمد. چشم های چهار خرگوش پس از مرگ بی درد، جهت بررسی آسیب شناسی عدسی چشم ها در روز بیست و سوم به آزماییشگاه آسیب شناسی ارسال گردید. نتایج هیستوپاتولوژی کاتاراکت را در خرگوش های مورد مطالعه تایید کرد.

    کلیدواژگان: خرگوش، کاتاراکت، سلنیت سدیم
  • سعید عظیم پور*، سعید نظیفی، پرهام متقیان صفحات 77-83

    در گاوها انتقال خون برای درمان کم خونی های شدید ناشی از زخم شیردان، حوادث زایمانی، تیلریوز، بابزیوز، لپتوسپیروز حاد و... از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هدف از این مطالعه بررسی امکان انتقال خون بین گونه ای از گوسفند به گاو بود. بدین منظور 5 راس گوسفند با حدود سنی 2تا 3 سال و 5 راس گوساله نر با حدود سنی 1 سال انتخاب شدند. از گوسفندان خون به حجم 280 سی سی جمع آوری شد. خون جمع آوری شده از طریق ورید وداج و با استفاده از ست مخصوص به گوساله ها انتقال داده شد. گوساله ها از نظر نشانه های بالینی تحت نظر قرار گرفتند. همچنین بلافاصله پیش از انتقال خون و در ساعت های 12 و 24 پس از انتقال خون نمونه خون از ورید وداج گوساله ها اخذ شد.  شمارش کامل و تفریقی گلبول های سفید خون و اندازه گیری پارامتر های بیوشیمیایی سرم از جمله پروتیین تام، بیلی روبین تام، لاکتات دهیدروژناز، گلوبولین و آلبومین انجام پدیرفت. نتایج حاصله با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس و دانکن بررسی شد. در مطالعه حاضر که انتقال خون برای نخستین بار از گوسفند به گاو صورت گرفت، مشخص شد که این روش در اولین انتقال هیچ گونه واکنش هماتولوژیک و بیوشیمیایی را به همراه ندارد، که علت آن احتمالا تنوع وسیع گروه های خونی و نیز فقدان آنتی بادی های قوی در بیشتر گاوها می باشد.

    کلیدواژگان: انتقال خون بین گونه ای، گاو، گوسفند
  • علی نوبخت* صفحات 85-95

    آزمایشی جهت بررسی اثرات استفاده از سطوح افزایشی مکمل های مواد معدنی و ویتامینی بر عملکرد، کیفیت تخم مرغ، فراسنجه های بیوشیمیایی و سطح سلول های ایمنی خون مرغ های تخم گذار در مرحله ی آخر تخم گذاری با جیره های بر پایه ی ذرت- سویا انجام گرفت. آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با تعداد 240 قطعه مرغ تخم گذار سویه های- لاین (W36) از سن 65 تا 76 هفتگی در 5 تیمار و 4 تکرار و 12 پرنده در هر تکرار شامل سطوح صفر، 25/0 (سطح پیشنهادی مکمل ها توسط کارخانه سازنده)، 35/0، 45/0 و 55/0 درصد از مکمل های معدنی و ویتامینی و به مدت 12 هفته انجام گردید. استفاده از سطوح مختلف مکمل ها اثرات معنی داری بر عملکرد، صفات کیفی تخم مرغ مرغ های تخم گذار داشت (05/0>P). بیشترین مقادیر مربوط به وزن و تولید توده ای تخم مرغ، خوراک مصرفی، بالاترین درصد تولید، بهترین ضریب تبدیل غذایی، کمترین هزینه خوراک به ازای هر کیلوگرم تخم مرغ تولیدی و بالاترین واحد هاو با استفاده از 45/0 درصد از مکمل های مواد معدنی و ویتامینی در جیره ها مشاهده شد. بیشترین مقادیر مربوط به خوراک مصرفی، وزن مخصوص تخم مرغ و درصد سفیده با استفاده از 55/0 درصد از مکمل ها به دست آمد. استفاده از سطوح مختلف مکمل های مواد معدنی و ویتامینی اثرات معنی داری بر فراسنجه های بیوشیمیایی و سطح سلول های ایمنی خون مرغ ها نداشت (05/0> P). به طور کلی در مرغ های تخم گذار در مرحله آخر تخم گذاری با جیره های بر پایه ذرت، استفاده از سطوح 45/0 درصدی از مکمل های مواد معدنی و ویتامینی موجب بهبود عملکرد و کاهش هزینه خوراک به ازای هر کیلوگرم تخم مرغ تولیدی می گردد.

    کلیدواژگان: صفات کیفی تخم مرغ، عملکرد، مرغ های تخم گذار، مکمل های معدنی و ویتامینی، مرحله آخر تخم گذاری
  • صفورا صفاری*، پروین تراب زاده، سبا راستگار قره شیران صفحات 97-107
    زمینه و هدف

    کلرپیریفوس یکی از حشره کش های ارگانوفسفره است که در سالهای اخیر به دلیل عوارض مخرب فراوان بر روی پوست، دستگاه عصبی، تنفسی و گوارشی بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است. اما تا کنون مطالعه ای از اثر این سم بر روی جنین در دسترس نیست. بنابراین در این پژوهش به بررسی اثرات کلرپیریفوس بر روی رشد و نمو کمی جنین های موش C/Balb پرداختیم.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه 50 سر موش بطور تصادفی به 6 گروه مساوی، کنترل (عدم تزریق)، شم (تزریق آب مقطر) و4 گروه تجربی تقسیم شدند. دوز کشنده LD50 bw.kg/ml 32/25 بود و دوز تزریقیbw.kg/ml 4/0 انتخاب شد. تزریقات بصورت درون صفاقی انجام و موش ها در روز 15 بارداری تشریح شدند. داده ها با نرم افزارSPSS17 با روش ANOVA و تست Duncan با سطح معنی داری 05/0<P و 001/0<Pمورد سنجش قرار گرفتند.

    یافته ها

    پس از یک مطالعه تطبیقی در این دوز، کاهش معنی داری در وزن جنین، وزن جفت و اندازه فرق سر- نشیمنگاهی (CR)گروه تجربی در مقایسه با گروه های شم و کنترل مشاهده شده است.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های فوق، مصرف کلرپیریفوس به عنوان یکی از سموم کشاورزی، تاثیرات منفی بر روی جنین دارد و توصیه می شود برای حفظ محیط زیست و سالمتی انسان ها، مخصوصا خانم های باردار از روش های غیر شیمیایی برای کنترل آفات استفاده شود.

    کلیدواژگان: سموم کشاورزی، کلرپیریفوس، وزن جنین، وزن جفت، جنین موش
  • سید مهرزاد پهلوانی*، اوستا صدرزاده، سایما محمدی صفحات 109-115

    نور؛ فاکتور محیطی مهم در پرورش طیور می باشد و در کنترل بسیاری از فرآیندهای رفتاری و فیزیولوژیکی پرندگان موثر است. اندازه گیری ابعاد بورس فابرسیوس به عنوان مهمترین کانون لنفاوی پرنده و تعیین نسبت وزن بورس به وزن بدن هم شاخص مهمی برای ارزیابی سلامت و توان عملکرد دستگاه ایمنی است. تعداد 34700 قطعه جوجه ی یک روزه از سویه راس 308 از گله ی مادر 26 هفته مورد استفاده قرار گرفتند. جوجه ها فاقد مایکوپلاسما ها وسالمونلا های قابل انتقال از مادر به نتایج بودند. جوجه ها به صورت تصادفی به سه گروه طبق ظرفیت سالن های پرورش تقسیم شدند. هر گروه تحت شرایط پرورشی یکسان با دیگر گروه ها قرار گرفت و تنها عامل متفاوت در پرورش گروه های مختلف طول موج نور دریافتی آنها بود. در 1، 24 و 46 روزگی  10 قطعه پرنده با دقت گرم توزین  شد و سپس کشته شده اند. بورس فابرسیوس به دقت خارج شده و با دقت 0.001 گرم توزین شده و جهت تعیین نسبت وزن بورس به وزن بدن و همینطور وزن طحال مورد استفاده قرار گرفت. اندازه گیری وزن طحال در 24 و46 روزگی تفاوت معنی داری (p>0/05) بین گروه های مختلف در سطح مزرعه مشاهده نشد. در سن 24 روزگی تفاوت معنی داری بین وزن بورس فابرسیوس، میانگین وزن بدن و وزن بورس فابرسیوس به وزن بدن مشاهده نشد. در سن 46 روزگی در بررسی های آماری صورت گرفته در مورد شاخص وزن بورس فابرسیوس به وزن بدن و وزن بورس فابرسیوس تفاوت معنی داری (p>0/05) بین گروه های سبز، زرد و آبی مشاهده نشد اما در مورد وزن نیمچه های گوشتی پرورش یافته تحت رنگ های سبز و آبی تفاوت معنی دار نبود اما این میانگین در رنگ سبز از رنگ آبی بیشتر بود.

    کلیدواژگان: طول موج های کوتاه نوری، وزن طحال، B.B.W. ratio
  • فاطمه سهیلی، پروین تراب زاده*، صفورا صفاری صفحات 117-128
    مقدمه

    عصاره آبی گیاه اسطوخودوس علاوه بر خواص آرامبخشی، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی می باشد . اما تاکنون اثر این گیاه، بر روی باروری بررسی نشده است . بنابراین در این پژوهش، اثرات عصاره آبی گیاه اسطوخدوس بر روی باروری و جنین موش Balb/C مورد بررسی قرار گرفته است .

    مواد و روش ها

    پس از تهیه عصاره، آزمایش بر روی 65 موش با انتخاب دوزهای g/kg.bw 6 (گروه1: 15 موش)، g/kg.bw 12 (گروه2: 15 موش)، g/kg.bw 18 (گروه 3: 15 موش) و تزریق طی 12 روز به صورت درون صفاقی انجام گرفت . نتایج هم زمان با گروه های تجربی، گروه کنترل (عدم تزریق:10 موش) و شم (تزریق سرم فیزیولوژی: 10 موش) مقایسه شد . داده ها با نرم افزارSPSS20.0 و تست ANOVA وDuncan با سطح معنی داری 05/0P< و 001/0>P مورد سنجش قرار گرفت .

    یافته ها

    باتوجه به نتایج، گروه تجربی1 زودتر از سایر گروه ها باردار شد و کاهش معنی دار 05/0>P و 001/0>P در تعداد نوزادان گروه 2و3 نسبت سایر گروه ها وجود داشت.در گروه 1 تمام نوزادها سالم اما در گروه 2 و 3 شاهد افزایش معنی دار 001/0>P در ناهنجاری جنین ها بودیم. در گروه 2 تعداد زیادی از نوزادان دارای خونریزی چشم، سر و جمجمه بودند؛ در گروه 3 انحراف اندامهای حرکتی از محور تقارن، خونریزی وسیع در تمام بدن مشاهده شد و در جنین تمام گروه های تجربی کاهش معنی دار وزن نسبت به گروه کنترل و شاهد دیده شد.

    نتیجه گیری

    می توان این گونه بیان کرد که مصرف اسطوخودوس در دوز بالا، باعث اختلال در باروری و ناهنجاری جنین می شود. در نتیجه شاید بتوان در آینده از آن به عنوان قرص ضدبارداری استفاده نمود.

    کلیدواژگان: اسطوخودوس، باروری، ناهنجاری، جنین موش
  • حمید محی الدین*، حمیدرضا فتاحیان صفحات 129-134

    توصیف بیمار: یک قلاده گربه چهارماهه، نژاد مو کوتاه اهلی با علایم بدشکلی اندام خلفی چپ، عدم وزن گیری ودرد در انتهای اندام بدون سابقه تصادف یافته های بالینی:  نشانه های رادیوگرافیک شامل، نقص در تشکیل استخوان درشت نی واجد اپی فیز بالایی (درشت نی هیپوپلاستیک)، ضخیم شدن استخوان نازک نی و انحراف به داخل ،بلند تر بودن استخوان پاشنه، غیر طبیعی بودن مفاصل ، بین مچی و مچ پایی- قلم پایی،  عدم تشکیل قلم و بند اول و دوم انگشت چهارم ، بد شکل شدن مفصل زانو و در حالت گماری جانبی علاوه بر نشانه های مذکور تنها باقی ماندن اپی فیز بالایی درشت نی مشاهده می شود. کاربرد بالینی: عدم تشکیل کامل یا ناقص استخوان های بلند (همی میلیا) و یا هیپوپلازی آنها،  عارضه ای مادرزادی است و استخوان های زند زبرین، درشت نی و زند زیرین بیشترین میزان رخداد این عارضه را دارا می باشند. در بیمار حاضر شکل همی میلیا از نوع ترمینال می باشد و عدم تشکیل کامل استخوان درشت نی به  همراه قلم ها و بند های انگشتان و در اندام خلفی مقابل هم تنها درناحیه قلم و بندهای انگشت مشاهده می شود. در درمان همی میلیا استخوان زند بالایی، چون امکان تشخیص زود هنگام وجود دارد، ممکن است بتوان ازانقباض دایمی عضلات، بدشکلی های استخوان و انحراف به داخل اندام جلو گیری کرد اما در مورد بیمار ذکر شده به دلیل بد شکلی استخوان، چرخش اندام و عدم امکان تثبیت مفصل عمل قطع عضو انتخاب گردید.  برای این حیوانات جراحی های عقیم سازی برای جلوگیری از انتقال به نسل بعدی همچنین، رادیوگرافی از نواحی دیگر بدن هم به دلیل امکان همزمانی وقوع عوارض مادرزادی توصیه می شود .

    کلیدواژگان: همی میلیا انتهایی درشت نی، آژنزیس انگشتان، رادیوگرافی، گربه
|
  • Voria Tohidi *, Saeed Azimpour Pages 67-75

    For the clear and precise vision, it is necessary that the light way in your eyes to be transparent and the cornea and lens focus light on the retina correctly. In cataract, less light passes through the lens as a result of blurring of the lens. The ability of lens adaptation reduces with time. As a result, the sensitivity of subtraction will go away. The aim of this study was to try to make a rapid cataract in rabbits by injection of sodium selenite. For this purpose, 12 rabbits were kept for two weeks prior to injection for assuring of being clinically healthy and their eyes were examined for being free of cataract and other disorders by means of ophthalmoscopy, slit lamp biomicroscopy and ultrasonography. Rapid cataract was induced by subcutaneous injection of 1 mg/kg bw of sodium selenite and repeated two more times with 2 days interval (3 mg/kg bw totally). All rabbits were examined by ophthalmoscopy and B-mode ultrasonography daily and slit lamp biomicroscopy with three days interval until cataract was developed at day 9. At this time, Linear Cortical and posterior subcapsular cataract were observed in all rabbits. 4 rabbits were euthanized at day 23 for histological examination of the lenses and Induction of cataract was confirmed histology.

    Keywords: Rabbit, Cataract, Sodium selenite
  • Saeed Azimpour *, Saeed Nazifi, Parham Mottaghian Pages 77-83

    In cattle, blood transfusion is done in severe anemia as a result of abomasal ulcers, parturition accident and hemolytic diseases. The aim of this investigation was to observe the clinical reactions, hematological and serum biochemical alterations in interspecies blood transfusion from sheep to cow. 5 sheep aged 2 – 3 years old and 5 calves aged around 1 year old were selected. Blood was collected from the selected sheep. 280 ml of blood were transfused from sheep to calves. No any serious clinical reactions was observed after blood transfusion. Blood samples were taken from recipients before blood transfusion and at the times 12 and 24 hours post-transfusion. Total white blood cells, differential leukocyte count and determination of serum total protein, total bilirubin, lactate dehydrogenase, total globulin and albumin were performed. The data were analyzed by analysis of variance (ANOVA) and Duncan's multiple range test to detect significant differences among the means. There were no significant hematological and biochemical changes in the calves (p≥0.05), maybe as a result of vast variety of blood groups in cattle.

    Keywords: interspecies blood transfusion, Sheep, cattle
  • Pages 85-95

    An experiment was conducted to evaluate the effects of different levels of mineral and vitamin premixes on performance, egg traits and blood parameters of laying hens in late laying period on corn – soybean base diets. Experiment was carried out in a completely randomized design with 240 Hi-Line (W36) laying hens from 65-76 weeks of age with 5 treatments, 3 replicates and 12 hens in each replicate. The levels of mineral and vitamin premixes in experiment diets were 0, 0.25 (factory recommended level), 0.35%, 0.45% and 0.55% and fed to laying hens for 12 weeks. The results showed that using different levels of mineral and vitamin premixes significantly affect the performance and egg traits of laying hens (P0.05). The overall results indicated that in laying hens in late laying period on corn base diets, 0.45% of mineral and vitamin premixes can improve their performance and decrease the feed price for production each kilogram of egg.

    Keywords: Egg traits, late laying period, laying hens, mineral, vitamin premixes, performance
  • Safoora Saffari *, Parvin Torabzadeh, Saba Rastgar Gharahshiran Pages 97-107
  • S.M. Pahlavani *, A. Sadrzadeh, S. Mohamadi Pages 109-115

    Lighting is a critical parameter in poultry breeding controlling many behavioral and physiological functions effectively. Measuring bursa of fabricius as the most important lymph node of the birds and setting the ratio of the bursa weight to the total body weight are also important parameters to assess the health and functionality of the immune system. To do so, 34700 day-old chicks were selected from a 26-week Ross 308 breeder farm randomly. The chicks were free from congenital mycoplasma and salmonella infections. They were divided into three groups according to the capacity of the poultry house randomly. The only difference among the groups was the lighting wavelengths. On days 1, 24 and 46; 10 chicks were weighed in gram and euthanized each time; following the bursa of fabricius and spleen was weighed separately in 0.001 g to make the ratio of it with the total body weight. In case of measuring the spleen, there was no significant difference between the green and yellow lights in day 24 but both were less than the blue one while in day 46, there were no significant differences (P>0/05) among the groups. In day 24, the weight of bursa of fabricius was not significantly different between the yellow and green lights but both were more than the blue light; also, it was true for the ratio of bursa of fabricius weight to the total body weight. In day 46, the analyses indicated that there were no significant differences (p>0.05) in the ratio among the groups but the total body weight of the chicks breeding in blue light was a little more than the green one.

    Keywords: short light wavelength, spleen weight, B.B.W. ratio
  • Fatemeh Soheili, Parvin Torabzadeh *, Safoora Saffari Pages 117-128
  • H. Mohyeddin *, HR. Fattahian Pages 129-134

    Hemimielia is a congenital complete or partial absence of one or more bones. All appendicular bones can be affected and many variations have been showed. There is maximum incidence in radial, tibial and ulnar hemimielia. A 4- months- old domestic short hair (DSH) kitten with deformed, non weight bearing painful left pelvic limb without any history of trauma.  Clinical signs showed hind limb anomaly. Hence, radiographic survey was carried out in lateral and craniocaudal recumbency. Amputation was selected as a treatment of choice because of severity of deformation and pain. In the present clinical report we found terminal hemimielia in left limb and agenesis of metatarsus and phalanges in both pelvic limbs.

    Keywords: tibial hemimielia, agenesis of toe, Kitten