فهرست مطالب

نشریه پژوهش های بالینی دامپزشکی
سال چهارم شماره 3 (پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/07/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رامین حاجی خانی*، محمدرضا رحیم نژاد، علی ضرغامی صفحات 149-153

    با وجود اینکه عوامل متعددی در فرآیند ادراک درد شرکت دارند، مطالعه شایستهای بر روی این عوامل صورت نگرفته است. یکی از این عوامل میدانهای الکترومغناطیسی است که واجد تاثیر غیر قابل انکاری بر حس درد میباشد.تحقیق حاضر بر روی 2 گروه موش ازمایشگاهی، با هدف بررسی تاثیر میدانهای الکترومغناطیسی بر حس درد احشایی انجام شد.موشها در ابتدا به دو گروه تقسیم و گروه در معرض میدان به مدت یک هفته و هر روز، روزی یک ساعت در معرض میدان الکترو مغناطیس قرار گرفتند ودر ادامه میزان درد احشایی موشها با تزیق داخل صفاقی اسید استیک اندازه گیری شد.نتایج این پژوهش نشان داد قرار گرفتن موشها در معرض میدان الکترومغناطیسی باعث کاهش معنی دار وقابل ملاحظه حس درد احشایی در موشها میگردد.با وجود موثر بودن میدانهای الکترومغناطیسی بر حس درد شناخت مکانیسم های ایجاد کننده این اثر نیاز به بررسیهای بیشتر دارد.

    کلیدواژگان: میدان الکترومغناطیسی، موش الکترومغناطیس، درد
  • علی نوبخت* صفحات 155-166

    این آزمایش با تعداد  144قطعه مرغ تخمگذار سویه های لاین W36از سن  65تا   76هفتگی در قالب طرح کاملا تصادفی با  4تیمار و  3تکرار (هر تکرار دارای  12قطعه مرغ) اجراء گردید. جیره های آزمایشی عبارت بودند از:  )1تیمار شاهد بدون استفاده از سیب ضایعاتی،   2جیره حاوی  2/5درصد سیب ضایعاتی) 3 جیره حاوی  5درصد سیب ضایعاتی و  ) 4 جیره حاوی  7/5درصد سیب ضایعاتی. استفاده از سیب ضایعاتی در جیره های غذایی مرغهای تخمگذار اثرات معنیدار بر عملکرد و فراسنجه های خون مرغها داشت.P>0/05 بیشترین مقادیر وزن تخممرغ، وزن توده تخممرغ، بالاترین درصد تولید تخممرغ، بهترین ضریب تبدیل خوراک و کمترین هزینه خوراک به ازای هر کیلوگرم تخممرغ تولیدی با استفاده از  5درصد سیب ضایعاتی مشاهده گردید. استفاده از  7/5درصد سیب ضایعاتی باعث کاهش معنیدار مقدار خوراک مصرفی مرغها شد. ضایعات سیب در مقدار بیشتر از  2/5درصد به صورت معنیداری باعث کاهش درصد پوسته، ضخامت پوسته، درصد زرده و واحد هاو شد. پایینترین سطح کلسترول خون با استفاده از  2/5درصد ضایعات سیب و بالاترین درصد لنفوسیت با جیره حاوی  5درصد ضایعات سیب به دست آمد. به طوری کلی مرغها بهترین عملکرد و بالاترین سطح لنفوسیت را با استفاده از  5 درصد ضایعات سیب داشتند. هر چند استفاده بیشتر از  2/5درصد ضایعات سیب، اثرات منفی بر صفات کیفی تخم مرغها داشت.

    کلیدواژگان: صفات کیفی تخم مرغ، ضایعات سیب درختی، عملکرد، مرغ تخمگذار تجاری، فراسنجه های خون
  • نواب قبادی* صفحات 167-175

    مطالعه حاضر جهت بررسی اثرات سطوح مختلف جایگزینی کنجاله کلزا با کنجاله سویا و تاثیر آن بر مصرف ماده خشک، تولید و ترکیب شیر،گلوکز ونیتروژن غیرآمینی خون گاوهای شیری بود.در این مطالعه از بیست وچهار راس گاوشیری هلشتاین در قالب طرح کاملا تصادفی استفاده شد.در تیمارهایآزمایشی ازکنجاله کلزای حاوی سطوح مختلف 10 ،5 ،0و 15درصد جایگزین با کنجاله سویا استفاده گردید سپس نمونه های شیر و خون از دامها اخذ شدو نمونه ها با رویه GLM و SAS آنالیز شد.نتایج نشان داد که تولید شیر،درصد پروتیین، درصد چربی و درصد لاکتوز،سطوح گلوکز و نیتروژن غیر آمینیخون در بین هیچکدام از تیمارها تفاوت معنی داری نداشت.P < 0/50ولی زمان بر روی همه مولفه های مورد بررسی اثرگذار بود.P > 0/50به طور کلینتایج این آزمایش نشان داد که میتوان درجیره گاوهای شیرده کنجاله کلزا را بدون اثرات مضر بر روی فراسنجه های تولیدی و متابولیت های خونی، در هرسطحی،جایگزین کنجاله سویا نمود.

    کلیدواژگان: کنجاله کلزا، کنجاله سویا، گاوهای هلشتاین، ترکیب شیر
  • مرتضی اصغریه اهری، محمدرضا فرهپور* صفحات 177-187

    التیام زخم به عنوان یکی ازاصلیترین مباحث جراحی،همواره ذهن محققان را به خود معطوف داشته است . یکی از روش های مختلفی که در راستای اثرگذاریبر سرعت التیام وکیفیت بافت التیامی نهایی میتوان از آن بهره برد، استفاده از مواد بیولوژیک، چه با منشاء گیاهی و چه با منشاء حیوانی، میباشد. تحقیقاتاخیر در مورد استفاده از عصاره گیاه هیپریکوم پرفوراتوم (گیاه گل راعی،) حاکی از وجود آثار شفا بخش آن در روند التیام زخم و درمان بیماریهای پوستمیباشد . در این مطالعه که برروی 36موش صحرایی (رت) نژاد ویستار با میانگین وزنی 200±10گرم و از جنس نر انجام گرفت، ابتدا اقدام به ایجاددو زخمهای دایره وار استانداردی به قطر 7میلیمتر روی پوست پهلوهای راست وچپ حیوان مورد مطالعه شد و سپس هر 12موش به طور تصادفی دریک گروه مطالعاتی قرار داده شدند ؛ بدین ترتیب که یک گروه به عنوان شاهد و دو گروه دیگر به عنوان گروه های درمانی تلقی گشتند ؛ وجهت بررسی اثرعصاره گیاه گل راعی بر روند التیام زخم در گروه های درمان از پماد حاوی %1و %2عصاره مزبور و در گروه شاهد از پماد فاقد عصاره (دارونما) استفادهگردید و این شیوه درمانی تا پایان هفته سوم پس از ایجاد زخم ادامه یافت . درطول اجرای طرح، در پایان روزهای سوم، هفتم، چهاردهم و بیست ویکم اززخمهای گروه های مختلف، به منظور بررسیهای هیستو پاتولوژیک میزان خونریزی، نفوذ سلولهای نوتروفیل و لنفوسیت، نو عروق زایی و تشکیل بافتپوششی،توسط پانچ مخصوص بیوپسی،جهت بررسی نمونهای اخذگردید. لازم به ذکر است جهت جلوگیری از ایجاد اختلال در نتایج حاصل، هرحیوان که موردنمونه برداری قرار میگرفت از دور مطالعه خارج میگشت. نتایج بدست آمده از ارزیابی کیفی التیام در گروه های کنترل و آزمایش، نشان دهنده اختلاف بسیارچشمگیر بین دو گروه بوده به نحوی که نشان دهنده اثرات مثبت عصاره هیدروالکلی سرشاخه گلدار گیاه گل راعی بر روند التیام زخمها میباشد در مجموعاز لحاظ تاثیر گذاری، پماد 2درصد عصاره هیدروالکلی سرشاخه گلدار گل راعی نسبت به گروه پماد 1درصد عملکرد بهتری را نشان میداد

    کلیدواژگان: گل راعی، عصاره هیدرواتانولی، پماد، برش تمام ضخامت پوست، التیام زخم، موش صحرائی
  • سمیه حامدی* صفحات 189-198

    ترکیبات جیره غذایی از عوامل موثر در تغییرات مورفولوژی روده میباشند که با ایجاد این تغییرات، سبب تغییر در هضم و جذب مواد مغذی میشوند. دراین پژوهش هیستومورفومتری روده باریک در جوجه های گوشتی در ارتباط با مصرف آویشن شیرازی  ZatariaMultifora مورد مطالعه قرار گرفته و باتغذیه معمولی مقایسه شد. بدین منظور تعداد 50 قطعه جوجه گوشتی یک روزه را با استفاده از طرح ک املا تصادفی به 5 گروه 10تایی تغذیه با نسبتهایمختلف آویشن شیرازی بصورت پودر اضافه شده به جیره (افزودن آویشن شیرازی با نسبت های %1/5 ،%1 ،%0/5و %2به جیره اصلی) و شاهد (جیره تجاری رایج) تقسیم و به مدت 40روز تحت رژیم آزمایشی قرار داده سپس جوجه ها وزن کشی و کشتار شدند و از سه بخش دیودنوم، ژیوژنوم و ایلیوم بافاصله 2سانتی متر نمونه برداری انجام شد و نمونه ها با بافر فرمالین %10فیکس شده و پس از انجام مراحل معمول بافت شناسی برش های 6 میکرونی به روش H&E رنگ آمیزی شده و با میکروسکوپ نوری مورد مطالعه قرار گرفت. در این مطالعه طول کرکها، عرض کرک ها، عمق کریپت، ضخامت مخاطو زیر مخاط با گراتیکول خطی اندازه گیری و داده ها با تستهای آماری به روش ANOVA بررسی شدند. در مطالعه حاضر مصرف گیاه آویشن شیرازیدر دوزهای مصرفی تغییرات قابل توجهی در طول و عرض کرکها و نسبت طول کرک به عمق کریپت در مخاط روده باریک جوجه های تغذیه شده با اینگیاه ایجاد نکرد که بیانگر عدم تغییر در سطح جذب روده ای بوده و میتواند تا حدی نشانگر دلیل عدم تفاوت معنی دار در وزن جوجه های تغذیه شده بااین گیاه نسبت به گروه کنترل باشد. در کل چنین به نظر میرسد که آویشن شیرازی در مقادیر مصرف شده در این پژوهش دست کم از طریق اثر گذاری برهیستولوژی روده نمی تواند روی قابلیت جذب آن موثر باشد

    کلیدواژگان: هیستومورفومتری، روده باریک، آویشن شیرازی، جوجه گوشتی
  • ام البنین قاسمیان کریک*، علی عباسی هرمزی صفحات 199-211

    بیماری کیست هیداتید و فاسیولوز بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان بوده و فاقد علایم بالینی اختصاصی میباشند و تشخیص قطعی آنها در دامها بوسیله کالبد گشایی و یا بازرسی پس از کشتار است. بی شک بهداشت کشتارگاه ها ارتباط مستقیمی با بهداشت و سلامتی جامعه دارد که کوچکترین بی توجهی در این راه خطراتی را متوجه افراد جامعه خواهد کرد. بنابراین تعیین وضعیت این بیماریها در دامها میتواند کمکی در جهت کنترل خسارات اقتصادی و بهداشتی ناشی از آنها باشد. کلیه کبدها و ریه های گوسفند و بزهای کشتاری در کشتارگاه شهرستان گچساران در تابستان  1391مورد بررسی ماکروسکوپی قرار گرفتند. در مجموع  3802 راس گوسفند و  7873 راس بز طی فصل تابستان مورد کشتار گردید، از  11753کبد و ریه بازرسی شده،  1531عدد از آنها ضبط و از چرخه مصرف خارج شدند. نتایج نشان داد از این تعداد، درکبد گوسفند و بز به ترتیب: (فاسیولا  ،%9/99کیست هیداتید  % 6/20و آبسه)% 3/46؛ (فاسیولا  ،%9/27کیست هیداتید: % 9/60و آبسه) % 3/91؛ در ریه گوسفند و بز به ترتیب: (پنومونی و پرخونی  ،%12/86کیست هیداتید % 4/96 و آبسه) % 5/81؛ (پنومونی و پرخونی  ،%16/98کیست هیداتید % 4 /76و آبسه  )%12/14بدست آمد. بنابراین نظارت و کنترل بهداشتی سازمانهای بهداشتی ذیربط ضروری به نظر میرسد.

    کلیدواژگان: کیست هیداتید، فاسیولا، کشتارگاه، پنومونی، آبسه
  • حمیدرضا فتاحیان*، حمید محی الدین، روزبه مریدپور، علیرضا حسین زاده، فرشته خمجانی فراهانی، فاطمه سعدی نام صفحات 213-219

    یک قلاده سگ از نژاد باکسر هفت ماهه به وزن پانزده کیلوگرم با سابقه راه رفتن روی کف دست در اندام حرکتی قدامی چپ، به کلینیک خصوصی حیوانات کوچک ارجاع گردید. در اخذ تاریخچه سابقه آسیب و ضربه دیده نشد و علایمی دال بر بیماری عمومی گزارش نگردید. در معاینه بالینی، لنگش و وضعیت راهرفتن ناحیه متاکارپ مشاهده شد. در مطالعه رادیوگرافی جانبی اندام حرکتی قدامی چپ هایپراکستنشن مفصل ساعد و مچ تایید شد. بر اساس شواهد بالینی وتصویر برداری درمان جراحی پن آرترودزیس (بستن کامل مفصل) در مفصل مچ انجام پذیرفت. آنتی بیوتیک به مدت سه روز تجویز گردید و تثبیت خارجی،با گچ به مدت هشت هفته بکار گرفته شد. هایپراکستنشن مچ از جمله آسیبهای جدی در گوشت خوران میباشد و پن آرترودزیس در مفصل مچ کاربرد دارد.این روش در مقایسه با قطع عضو و حفظ آن و از نظر زیبایی و عملکرد اندام در تحمل وزن بسیار مناسب بنظر میآید.

    کلیدواژگان: هایپراکستنشن، پن آرترودزیس، مچ، سگ
  • امین خدادادی*، سهراب رسولی، کاظم عبدی، رستا عزیزی صفحات 221-225

    در طول یک بررسی در تابستان سال  1391بر روی ماهیان کپور معمولی Cyprinus carpioسد ارس استان آذربایجان غربی تعداد  50 قطعه ماهی بصورت تصادفی جهت اجرای فاز دوم یک مطالعه انتخاب گردیده بود که در بررسی سطح شکمی و احشایی این ماهیان شیوع نماتود آنیزاکیس Anisakis sp در محوطه بطنی  2قطعه از ماهیها مشاهده گردید. با توجه به این مطلب که نماتود آنیزاکیس یکی از انگلهای مشترک بین آبزیان و انسان میباشد و مصرف ماهیهای آلوده به صورت نیم پز سبب ایجاد سندروم ایوزینوفیلیک گرانولوما در دستگاه گوارش انسان میگردد و چون کپور ماهیان یکی از منابع عمده اغذیه دریایی مصرفی در استانهای و شمال و شمال غرب کشور میباشد، احتمال شیوع این بیماری در بین مردم این استانها وجود دارد و لزوم این گزارش احساس گردید.

    کلیدواژگان: انگل، آنیزاکیس، کپور ماهیان، بیماری مشترک
|
  • R. Hajikhani *, M.R Rahimnejad, A. Zarghami Pages 149-153

    Although numerous factors participate in pain sensation, effcient studies have never been done on these factorsyet. Among these factors modifying effect of Electro Magnetic Field (EMF) on both intensity and duration of painsensation is undeniable.This study has been done on two groups of mice In order to investigate the effect of electromagnetic felds on visceralpain. The frst group were exposed to EMF (one hour in a day for 7 days), where as the second group weren’t. Bothgroups were treated with the acetic acid Intra-Peritoneally for measurement of visceral pain separately.The results revealed that Exposure of mice to electromagnetic feld led to in signifcant and considerable reductionof visceral pain sensation. Understanding the mechanisms creating analgesic effects of electromagnetic feldsrequires further studies.

    Keywords: Electromagnetic feld, pain, Mice
  • A. Nobakht * Pages 155-166

    In this experiment 144 Hy- line (W36) laying hens were used from 65-76 weeks of age in 4 treatments, 3 replicatesand 12 hens in each replicate in a completely randomized design. Experimental groups included: 1) control group,2) 2.5% of apple wastes, 3) 5% of apple wastes, 4) 7.5% of apple wastes. The results showed that using apple wastehas signifcant effects on performance, egg quality and blood parameters of commercial laying hens (p<0.05). Thehighest amounts of egg weight and egg mass, the highest egg production percentage, the best feed conversion,and the lowest price of feed intake for production per kilogram of egg were resulted by using 5% of apple waste.Using 7.5% of apple waste signifcantly decreased the amount of feed intake. Using more than 2.5% of apple wastein laying hens diets had adverse effects on egg traits. In this case the percentages of eggshell, egg yolk, Haughunit and eggshell thickness decreased. The lowest level of blood cholesterol was resulted by using 2.5% of applewastes, whereas the highest level of lymphocyte was obtained by using 5% of apple wastes. The overall resultsshowed that using 5% of apple wastes improve the performance of laying hens, however using more than 2.5% ofapple waste has adverse effects on egg traits.

    Keywords: Apple wastes, blood parameters, Egg traits, commercial laying hens, Performance
  • N. Ghobadi * Pages 167-175

    The aim of in this study was effect of different level replacement soybean meal and canola meal and its effectin Dry matter, production and milk composition Glocose and BUN of dairy cow. here of 24 Holstein cows wereselected randomly.Treatments were diets containing different levels of 0,5,10 and 15 percent rapeseed mealwas replaced with soybean meal. Then The blood and milk samples from cows were then and Analyzed by Sasand Glm.The results showed no signifcant differences between any of the treatments (P≥0.50) in case of milkprotein percentage, fat percentage, the percentage of lactose, glucose levels and blood BUN. Effect of time on allcomponents of the study was signifcant (P≤ 0.50).The test results showed that the soybean meal with canola mealwithout detrimental effects on production parameters and blood metabolites in dairy cows fed soybean meal wasreplaced every level.

    Keywords: rapeseed meal, soybean meal, Holstein cows, milk composition
  • M Asghariehahary, M.R Farahpour * Pages 177-187

    Wound healing has always been of great concern for the surgeon and therefore using different effective biologicalsubstances of either plant or animal origin for a faster and more effcient wound healing (repair) has been considered.The aim of this study was to investigate the accelerating effects of Hypericumperforatumhydroethanolextracton open wound healing in rats. Study design: thirty-six adult male Wistar-albino rats (weight 200±10 g) wererandomly allocated to three groups (one control and two treatment groups). Two seven-mm, circular, fullthicknesses, skin wounds were created on the back of each rat (2 on the left and 2 on the right side). In the controlgroup, wounds were treated by an ointment with no extract. The treatment groups were treated by standardizedointment containing 1% and 2% Hypericumperforatum extract. For histopathological studies, the 3 groups weresubdivided into 4 subgroups with 4 rats in each. Samples were taken from the groups 1 to 4 on days 3, 7, 14, and21, respectively. After taking the sample, the rats were euthanized. The sequential wound biopsies were evaluatedhistopathologically for their heamorrage,neutrophils and lymphocyte, new vascularization and re epithelialization.According to the results of this study, the ointment with 2% extract was much better and slightly better than thecontrol and 1% extract ointments, respectively.

    Keywords: Hypericumperforatum, Hydroethanolextract, ointment, Full-Thickness Skin Incision, Wound, Healing, Rat
  • Somayeh Hamedi * Pages 189-198

    The composition of diet can influence morphological features of intestines which may lead to changes in digestion and absorption of nutrients.The present study evaluates the histomorphometric changes of small intestine due to Zataria Multiflora in broiler chickens. To this end, Fifty, one-day old chickens were randomly divided into fve equal groups and fed with diets contained 0.5, 1, 1.5, and 2% of Z. multiflora (experimental groups) or basal diet (Control Group) for 40 days. At the end of the treated period, all animals were weighted and sacrifced. Small intestine was removed from the bodies immediately after death; transverse sections were successively cut with 2cm intervals and fxed in 10% buffered formalin. The sections were stained with H&E, and then studied under light microscope. Height and width of villi, depth of crypts, and width of sub-mucosal and muscular layer were measured by linear Graticule, then data were analyzed by using the ANOVA statistical test. The result showed that, villus height, crypt dept, and villus height/crypt dept ratio as well as submucosal and muscular layer width did not signifcantly changed in the experimental groups as compared to control; this indicated either the lack of any change in intestinal absorption or the weights of the experimental chickens as compared to the control. In conclution, the consumed ration of Z. Multiflora that used, could not effect on absorption ability via intestinal histological changes.

    Keywords: Histomorphometry, Small intestine, Zataria Multiflora, Broiler
  • O. Ghasemian Karyak *, A. Abbasi Hormozi Pages 199-211

    Hydatid cyst and fasciolosis are zoonotic diseases without a specifc clinical sign. Final diagnosis in animals can be made only by necropsy and post mortem insepction. Undoubtedly, hygiene of slaughterhouses has upstanding correlation with Community hygiene and health, fewer no attentions to this subject will follow more hazards to the people of society. Total liver and lungs of the slaughtered Sheep and goats in Gachsaran slaughterhouse were studied .Overall 3082 of sheep cases and 7873 goat cases slaughtered in summer season. A total of 11753 of liver and lung studied, 1153 samples deleted and out of consume cycle. The results showed that liver of sheep and goat infected (9.99% Fasciola, 6.20% hydatid cyst, abscess 3.46%); (9.27% Fasciol ,9.60% hydatid cyst, 3.91% abscess) respectively, (12.86% Pnemonia and permia, 4/96% hydatid cyst, 5.81% abscess); (16.98% pnemonia and permia, 4.76% hydatid cyst, 12.14% abscess) obtanined in lung of sheep and goats respectively. As a conclusion, so more attention of related control organizations seems to be needed.

    Keywords: hydatid cyst, Fasciola, slaughterhouse, Pneumonia, Abscess
  • H.R. Fattahian *, H. Mohyeddin, R. Moridpour, A.R. Hosseinzadeh, F. Farahani Khomejani, F .Saadinam Pages 213-219

    A seven month male Boxer dog, 15 kg body weighting has been referred to private small animal clinic with left forelimb palmigrade stance. The history of trauma was not reported and patient also did not suffer from any systemic disease. Left forelimb (lateral view) stress radiograph was shown hyperextension at the antebrachiocarpal joint. Then based on history and clinical examination surgical treatment of pancarpal arthrodesis was performed. The postoperative care was antibiotic administration and limb was supported in a cylinder cast at least for 8 weeks. The hyperextension of the carpus is the serious injury to the canine carpus and pancarpal arthrodesis involves surgical fusion of all joint levels. This has been a satisfactory limb sparing procedure in comparison to limb amputation.

    Keywords: Hyperextension, Pancarpal arthrodesis, Carpus, Dog
  • A. Khodadadi *, S .Rasouli, K .Abdi, R. Azizi Pages 221-225

    The aim of this survey from summer of 2012 we muster about 50 number of common carp (Cyprinus carpio) from Aras dam in west Azerbaijan province and them isolated a parasite that name is Anisakis sp. From two fsh. That parasite are isolated from the muscle of abdomen and abdomen cavity for frst time in the common carp (Cyprinus carpio) in iran. We know Anisakis parasite one of the most important disease human can be infected from sea aquatic animal and from fsh. If the human have ate the fsh are not complicity cooking, the parasite can translate to human body and live in G.I system and make a bad illness. The cyprindeh family is the one of cheeped and widespread fsh are growing in Iran and people are used in our foot. This survey showed the some common carp (Cyprinus carpio) fsh of Aras dam are infected with zoonotic Anisakis sp. parasite and for frst time report of common carp (Cyprinus carpio) fsh in Aras dam of west Azerbaijan.

    Keywords: Parasite, Anisakis sp, Cyprinus carpio, zoonotic Disease