فهرست مطالب

نشریه پژوهش های بالینی دامپزشکی
سال سوم شماره 3 (پاییز و زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/07/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیما نصری، زینب نیکنامی، سید علی ضیایی*، مهرادا روغنی، محمد کمالی نژاد صفحات 129-141

    بیماری پارکینسون یک اختلال تخریب کننده نورونی پیشرونده است.در این بیماری فعالیت نورون های دوپامینرژیک جسم سیاه و میزان دوپامین جسم مخطط کاهش می یابد.شواهد زیادی در تاثیر استرس اکسیداتیو به عنوان عامل پاتوژن پیشرفت بیماری پارکینسون وجود دارد.آنژیوتانسین II اکسیدازهای وابسته به NADPH را فعال می کند و سوپراکسیدازها را تولید می کند.عصاره آبی برگ شاتوت در محیط برون سلولی اثرات مهرکنندگی ACE خوبی از خود نشان می دهد.در این مطالعه هدف، بررسی اثرات آنتی اکسیدانی عصاره برگ شاتوت در کنترل بیماری پارکینسون و اثر آن بر مارکرهای استری اکسیداتیو است.48 سر موش صحرایی نر به صورت تصادفی به 4 گروه (n=12) 1) شم 2)توکسین 3)کاپتوپریل 4)درمان تقسیم شدند.موشها در گروه شم به عنوان شاهد(سالم) استفاده شدند،گروه توکسین 6- هیدروکسی دوپامین دریافت کردند،گروه درمان عصاره برگ آبی شاتوت (10mg/kg) را (روزانه 6 روز قبل از تزریق نوروتوکسین در جسم سیاه و 4 و24 ساعت بعد از آن) به صورت داخل صفاقی(ip) دریافت کردند. در گروه کاپتوپریل به جای عصاره گیاه،از کاپتوپریل (5mg/kg) استفاده شد.تست های رفتاری سفتی عضلانی،چرخش و همچنین مطالعات بافتی در 6 موش پس از دو هفته و اکسیداسیون پروتیین ها ،پراکسیداسیون لیپیدها،اندازه گیری آنزیم ACE مغزی در 6 موش دیگر در همه گروه ها 24 ساعت پس از تزریق نوروتوکسین بررسی شدند.نتایج به دست آمده نشان داد که عصاره آبی برگ شاتوت می تواند در کاهش علایم بیماری پارکینسون موثر باشد و باعث کاهش مارکرهای استرس اکسیداتیو و مرگ سلولهای دوپامینرژیک شود.

    کلیدواژگان: بیماری پارکینسون، دوپامین، برگ شاتوت، اکسیداتیو استری، ACE
  • پیام حقیقی خوشخو*، سعید مخیری صفحات 143-150

    از آنجایی که اشریشیاکلی های پاتوژن طیور مسیول ضررهای قابل توجهی به صنعت پرورش طیور هستند لذا شناخت مولکولی و تعیین فراوانی عوامل حدت آنها می تواند زمینه ساز برای روش های پیشگیرانه همچون ساخت واکسن باشد.توانایی سویه های اشریشیاکلی در بیماری زایی به واسطه داشتن عوامل حدت متنوعی می باشد که توسط ژنهای مختلف بیان می شوند.در این مطالعه تعداد 60 جدایه اشریشیاکلی از موارد کلی باسیلوز مزارع جوجه گوشتی استان گلستان انتخاب و پس از استخراج DNA به روش جوشاندن، حضور و فراوانی سه ژن مرتبط به حدت ompT,iss,iroN به کمک روش multiplex PCR مورد بررسی قرار گرفت. ژن iss یکی از مهمترین ژنهای شناسایی شدن در مقاومت به سرم می باشد.iroN در بیان سیستم اکتساب آهن نقش دارد و ompT سبب بیان پروتنازی می شود که در غیر فعال سازی کلی سین نقش دارد.فراوانی ژنهای ompT, iss, iroN به ترتیب 38.3% و 43.3% و 40% بدست آمد و در 35% جدایه ها این سه ژن به طور همزمان وجود داشتند.با توجه به این نتایج و وجود تنوع در فراوانی این ژنها در مناطق مختلف دنیا به نظر می رسد که عوامل حدت اشریشیاکلی در مناطق مختلف دنیا با هم متفاوت باشند زیرا عوامل حدت،پدیده ای چند عاملی هستند.همچنین این احتمال وجود دارد که این جدایه ها، اشریشیاکلی های فرصت طلبی بوده اند که به دلیل وجود عوامل مستعد کننده توانسته اند سبب بیماری شوند.

    کلیدواژگان: اشریشیاکلی، کلی باسیوز، ژنهای حدت، شناسایی مولکولی، ایران
  • سهراب رسولی، امین خدادادی*، موسی توسلی، شهام سقایی، مجید صدقیانی صفحات 151-163

    در این مطالعه که از اردیبهشت ماه سال 1389 تا مهرماه سال 1390  صورت پذیرفت در مجموع 265 راس خرگوش وحشی مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد نمونه، تعداد 117 راس (44.2%) الوده به تک یاخته آیمریا بودند.در مطالعه حاضر وضعیت آلودگی خرگوش های وحشی،نابالغ و بالغ فراوانی کوکسیدیوز و گونه های شایع و پراکندگی جنسیتی در میزبان و میزان اووسیست های دفع شده و ارتباط آن با ایجاد آلودگی، تاثیر آن در سن و تعداد گونه آیمریا در ایجاد بیماری و غیره مورد بررسی قرار گرفت.درصد آلودگی نمونه های مثبت هر استان نسبت به نمونه های کل هر استان، به ترتیب استان اردبیل 80.2%، آذربایجان غربی 87.2%، آذربایجان شرقی 76.2% مشاهده گردید.نتایج نشان داد که از خرگوشهای مورد بررسی نابالغ 91 راس آلوده به انواع آیمریاها بودند.میانگین دفع اووسیست در خرگوش های بالغ 35.53 عدد در هر گرم مدفوع بود ولی این مقدار در خرگوشهای نابالغ 30.18 عدد در هر گرم مدفوع بود .آلودگی در خرگوش های نابالغ بیشتر از خرگوشهای بالغ بود و این ارتباط معنی دار بود (p=0.00490, p=0.0348)

    کلیدواژگان: آیمریا، خرگوش وحشی، اووسیست، آلودگی، ایران
  • مهرداد یادگاری*، پیروز بابا میری، شاهین نجات، محمدرضا افشار زاده صفحات 165-171

    اولتراسونوگرافی تکنیک انتخابی، حساس و دقیق برای ارزیابی آناتومی و هیستوپاتولوژی در انسان، سگ، گربه و سایر حیوانات است. در مناطق دامپزشکی گزارشی در خصوص اولتراسونوگرافی طبیعی تیرویید در بز دیده نمی شود.هدف از انجام این تحقیق ارزیابی پارانشیم و لوب های غده ی تیرویید با استفاده از تکنیک سونو گرافی و مقایسه ی یافته ها در دو جنس نر و ماده و همچنین در لوب های چپ و راست تیرویید می باشد.در این تحقیق 14 راس (7 راس نر و 7 راس ماده) بالغ انتخاب گردید.برای اطمینان از سلامت حیوانات معاینات بالینی و آزمایش خون جهت اندازه گیری هورمون های T3, T4 و اطمینان از سلامت غده ی تیرویید انجام شد.اولتراسونوگرافی به منظور یافتن هر لوب تیرویید انجام گرفت.پس از یافتن محل غده تیرویید به کمک اولتراسونوگرافی،اکوژنیسیته، طول و عرض و عمق هر کدام از لوب های چپ و راست و همچنین ایسموس اندازه گیری شد.با توجه به نتایج به دست آمده از یافته های سونوگرافی هر دو لوب تیرویید در هر قسمت قابل اسکن و متقارن بود. شکل غده ی تیرویید در اسکن طولی دوکی شکل و کشیده و در اسکن عرضی بیضی یا مثلثی شکل بود.پارانشیم غده تیرویید دارای اکوژنیسیته ی یکنواخت بود و اکوونیسیته ی غده تیرویید از ادوانتیس احاطه کننده ی آن کمتر ولی نسبت به عضلات گردن بیشتر است.میانگین طول، عرض و عمق لوب راست به ترتیب 2.39و 0.52و 0.90 بود که در جنس نر این اعداد به ترتیب 2.25و 0.47و 0.78 و در جنس مادهبه ترتیب 2.54و 0.57 و 1.03 بودند.میانگین طول ،عرض و عمق لوب چپ به ترتیب 2.34 و 0.55 و 0.83 بود که در جنس نر این اعداد به ترتیب 2.25 و 0.51 و 0.77 و در جنس ماده 2.43 و 0.59و 0.89 بودند.میانگین ایسموس 0.20 بود که این عدد در بزهای نر و ماده ثابت بود. در مقایسه ی طول لوب راست در دو جنس نر و ماده اختلاف معنی داری وجود داشت و در جنس ماده بیشتر بود (p<0.05). همچنین در مقایسه اندازه عرض لوب چپ در دو جنس نر و ماده اختلاف معنی داری وجود داشت و در جنس ماده بیشتر بود (p<0.05).در مقایسه اندازه عرض لوب راست در دو جنس نر و ماده نیز اختلاف معنی داری وجود داشت و در جنس ماده بیشتر بود ح<0.05 . در مقایسه ی عمق لوب راست در دو جنس نر و ماده اختلاف معنی داری وجود داشت و در ماده بیشتر از نر بود (p<0.05). از نتایج فوق می توان در تشخیص عوارض غده تیرویید در بز به وسیله سونوگرافی استفاده نمود.

    کلیدواژگان: سونوگرافی، تیروئید، بز
  • مرضیه تاجدینی*، حامد مکاری، مهدی فیضی صفحات 173-179

    این مطالعه به منظور آگاهی از حضور مخمر در لاینرهای دستگاه شیردوشی گاوداری های صنعتی ایتان تهران انجام شده است. از سطح داخلی لاینرهای دستگاه شیردوشی 15 گاوداری نمونه گیری به عمل امد و به آزمایشگاه قارچ شناسی دانشکده دامپزشکی منتقل گردید.نمونه ها در محیط سابورو دکستروز آگار کشت داده شد و در دمای 25 درجه سانتی گراد انکوباسیون گردید.پس از 5 تا 7 روز بررسی محیط ها صورت گرفت و محیط هایی که در آن مخمر رشد کرده بودند،در یخچال نگهداری شد و سپس به منظور شناسایی و تعیین دقیق گونه های مخمرهای جداشده از کیت تجاری به نام Radio yeast plus system استفاده شد که گونه های جدا شده عبارتند از : candida, albicans, candida, krusei, candida. nugosa, crytococcus. neoformanse, cryptococcus.humiculus, crytococcus. albicus, rodotrola.rubra, geotrichum, trichosporon, beigrlly, sporodiobolus. salmonicolor.تجزیه و تحلیل آماری نتایج نشان می دهد بین تعداد شستشوی دستگاه شیردوشی در روز با جدا شدن مخمرهای خطرناک ارتباط آماری معناداری وجود دارد.

    کلیدواژگان: دستگاه شیر دوشی، لاینر شیر دوشی، آلودگی مخمری
  • میثم هاشم زاده، سعید خلج زاده*، جعفر یدی، کیومرث امینی صفحات 181-190

    تعداد سلول های سوماتیک (SCC) ،نمره سلولهای سوماتیک (SCS)، و بار میکروبی (TBC) از شاخصهای مهم ارزیابی کیفیت و سلامت شیر می باشد.هدف از این تحقیق بررسی کیفیت شیر از لحاظ تعداد سلولهای سوماتیک و بار میکروبی در یک گاوداری صنعتی در منطقه دزفول بود. اطلاعات مربوط به 3 سال با لستفاده از رویه مدل خطی عمومی (GLM) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد اثر سال و ماه بر تغییرات تعداد سلولهای سوماتیک،نمره سلولهای سوماتیک و بار میکروبی معنی دار است. صفات مورد بررسی در 3 سال بررسی به طور معنی داری افزایش یافتند (P<0.01). حداکثر شمار سلولهای سوماتیک و حداکثر نمره سلولهای سوماتیک  در دی ماه و حداقل انها در شهریورماه مشاهده گردید.همچنین حداکثر با میکروبی در دی ماه و حداقل در اردیبهشت ماه مشاهده گردید.نتایج تحقیق لزوم اعمال سیاست های کارامدتر جهت کنترل این پارامترها به منظور تولید شیر با کیفیت تر را نشان می دهد. همچنین وجود بار میکروبی بالا نشان داد انجام پاستوریزاسیون به منظور عرضه شیر بهداشتی ضروری بوده و همچنین باید از عرضه و مصرف شیر خام اجتناب شود.

    کلیدواژگان: بار میکروبی، سلول سوماتیک، شیر خام، گاو شیری
  • حمیدرضا فتاحیان*، روزبه مرید پور، حمید محی الدین، علیرضا حسین زاده، فاطمه سعدی نام صفحات 191-194

    یک قلاده توله سگ نر از نژاد شارپی، 2 ماهه با وزن 4 کیلو گرم با علایم لنگش و بدشکلی اندام قدامی چپ،کوتاهی،انحراف داخلی و عدم وزن گیری پس از تولد به درمانگاه خصوصی دامهای کوچک ارجاع داده شد.پس از اخذ تاریخچه مشخص گردید بیمار تحت ضربه قرار نگرفته است و از نقطه نظر معاینات درمانگاهی دچار بیماریهای عمومی نبوده است. در مطالعه تصویر برداری در نامی قدامی-خلفی و جانبی-میانی عدم تشکیل مادرزادی یندزبرین را نشان داد. سپس به صاحب بیمار پیشنهاد جراحی اصلاحی پس از 6 ماهگی داده شد. بررسی این بیمار نشان میدهد اختلالات مادرزادی عدم تشکیل کامل و ناقص اندام ها به عنوان دسته ای از مشکلات اندام های حرکتی در حیوانات جوان می باشد و جراحان باید بادقت،تجربه کافی و انجام تصویر برداریهای تشخیصی پس از موافقت صاحب بیمار نسبت به جراحی اصلاحی اینگونه بیماران در چند مرحله اقدام نمایند.

    کلیدواژگان: عدم تشکیل استخوان زند زبرین، اختلالات مادرزادی اندام حرکتی، سگ
  • فریبرز معیر*، آریا بدیعی، علیرضا شقایق، فرهاد موسی خانی صفحات 197-202

    در بهار سال 1391 دو راس میش از یک گله گوسفند داشتی مربوط به منطقه ای در غرب استان البرز با علایم عصبی شدیدی چون چرخیدنب ه دور خود،عدم تعادل،ضعف و بی اشتهایی به کلینیک بیمارستان آموزشی دانشکده دامپزشکی دانشگاه ازاد اسلامی واحد کرج مراجعه نمود. در معاینه اولیه اختلالات سیستم اعصاب مرکزی تشخیص داده شد.به منظوز تایید تشخیص یکی از گوسفندان ذبح گردید.در کالبد شکافی ضایعات ماکروسکوپیک پرخونی و کدورت پرده مننژ،افزایش حجم مایع مغزی-نخاعی و ابری شدن و نقاط زرد تا قهواه ای با قطر 1 میلی متر در برش بصل النخاع مشاهده گردید.تکروز سلولهلی عصبی،گلیوزیس،تجمع آستین وار سلولهای آماسی در اطراف عروق و حضور میکروآبسه های نوتروفیلی در ناحیه ساقه مغزی،ارتشاح سلولهای آماسی و افزایش ضخامت پرده مننژ از یافته های میکروسکوپیک نمونه های مغزی برداشته شده بودند. در بررسی میکروب شناسی باکتری لیستریا مونوسیتوژنز از بافت مغز و مایع CSF جدا گردید.با توجه به نتایج میکروب شناسی و یافته های ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک، فرم عصبی (مننگوآنسفالیت) لیستریوز تشخیص داده شد.

    کلیدواژگان: مننگوآنسفالیت، لیستریوز، گوسفند
|
  • S .Nasri, Z. Niknami, S.A. Ziaei *, M. Roghani, M. Kamali Nejhad Pages 129-141

    In this study which was conducted from ordibehesht 1389 to mehr 1390, a total of 265 wild rabbits were investigated from which 117(44.2%) were contaminated with eimeria protozoa.in this study,the contamination of wild rabbits,mature and immature,abundance of Coccidiosis,geographically disturbed and common species,sexual distribution rate in the host,and the rate of excreted oocytes and its relation with onset of contamination,its effect on age and number of eimeria species responsible for onset of the disease,and etc. were evaluated.the contamination percentage of positive samples of each province compared to total samples of the province were observed to be 80.2% for Adabil,87.2% for Western Azarbayjan, and 76.2 for Eastern Azarbayjan.results showed that among the investigated immature rabbits,91 were contaminated with Eimeria.mean of oocytes excreted in mature rabbits was 35.53 per gram of feces.but this amount was 30.18 per gram of feces for immature rabbits.contamination in immature rabbits was more than mature rabbits and this relation was significant(p=0.0490 and  p=0.0348).

    Keywords: Eimeria, wild rabbits, Oocyst, Contamination, Iran
  • P. Haghighi Khoshkho *, S. Mokhaeri Pages 143-150

    Ultrasonography is an accurate method to assess anatomical variations and histopathological changes of thyroid gland.it is considered as a clinical index to detect  some diseases of thyroid gland in different mammalian species.there is no study about ultrasonography of normal thyroid gland in goats.the present study was designed to Ultrasonography evaluation of the parenchyma and the lobes of healthy thyroid gland in different dimensions,in male and female goats.the study was conducted on 14 adult goats(7 male,7 female).in order to confirm healthy thyroid gland,clinical examinations were performed and T3 and T4 hormones were measured before accomplishing Ultrasonography.thyroid area on the neck was shaved and washed.Ultrasonography was performed on the neck midline bilaterally,from cranial to caudal and from left to right to find each lobe of thyroid gland.thereafter,the echogenecity of the gland was determined.length,width and height of the each lobe and also the size of isthmus were measured.the scan results of this study showed a fusifrom shape of the gland in sagittal plane and an oval or roughly triangular structure in transverse plane.the echogenecity of the gland is less than the surrounding adventitia but more than the neck muscles.the parenchyma was homogenously echogenic and thyroid lobs were marginated properly.the means of length,width and height in the right lobe were 2.39,0.52,0.90 cm respectively.thses numbers in the right lobe of male goats(and females)were 2.25(2.54),0.47(0.57),0.78(1.03) cm.the means of length,width and height in the left lobe were 2.34,0.55,0.83 cm respectively.these numbers in the left lobe of male goats(and females) were 2.25(2.43),0.51(0.59),0.77(0.89)cm.the mean of isthmus was 0.20 cm in the both genders.according to the results,the length of the right lobe,the width of the right lobe and the width of the left lobe were significantly larger in the females goats(p<0.05).the height of the right lobe was significantly larger in the females goats(p<0.05).the width of the left lobe was significantly larger than the right lobe in all goats of this study(p<0.05).

    Keywords: Ultrasonography, thyroid, Goat
  • S .Rasooli, P. Khodadadi *, M. Tavasoli, SH .Saghaei, M. Sedghiani Pages 151-163

    For the purpose of identifying the most probable type of yeast which manifests the milk claws,15 industrials farms, which held holstein cattle for milk production,were selected randomly.samples were taken from the internal surface of the liners by sterile swabs and then the samples were taken to the mycology laboratory.the samples were cultured in sabourauds dextrose agar and kept in room temperature.the final and definite recognition was done by the yeasts recognition kit(rapid yeast plus system).the type of yeasts which detected were include:C.albicansl C.krusei C.rugosal Cryptococcus.neoformanse,Cryptococcus.humiculus,Crytococcus.albicus,Rodotrola.rubra,Geotrichum.candidum,Trichosporon.beigelly,Sporodiobolus.salmonicolor.in this study,relationship between number of milk claws washing per day and type of disinfected solution with detection of saprophyte yeasts were also considered.

    Keywords: milk claws, yeast detection, Linear
  • M. Tajodini *, H. Makari, M. Fiezi Pages 173-179

    A two months male sharpie puppy,4 kg body weight has been referred to small animal clinic with forelimb non-weight bearing lameness,limb deformity and varus deviation of forepaw.history taking showed that puppy did not undergo with any trauma and also did not suffer from any systemic disease.Craniocuadal and lateral-medial radiographs were shown congenital absence of radius.then surgical correction was recommended after 6 month age.this case study showed that congenital hemimelia is group of congenital deficiencies that occur in young dogs and cats.therefore surgeons take the hereditary defoemities into consideration with accurate diagnostic imaging and apply for staged corrective surgeries.

    Keywords: radius hemimelia.congenital limb deficiencies, Dog
  • M. Hashem Zadeh, S. Khalaj Zadeh *, J. Yadi, K .Amini Pages 181-190

    In spring of 2012,two ewes of a sheep flock from west region of Alborz province with neurological disorders as circling,dullness,depression,incoordination and anorexia  were referred to veterinary school hospital of Islamic Azad University of Karaj branch.on initial examination,cantral nervous system lesions were suspected.in order to confirm the diagnosis,one of them utanaized.macroscopic findings in necropsy were leptomeningial opacity,cloudy cerebrospinal fluid and meningeal vessels congestion.many foci of yellow-brown discoloration (0.1 mm in diameter) were seen in brain stem section.microscopically,neuronal necrosis,gliosis,perivascular cuffing,neutrophilic micro abscesses and meningoencephalitis were observed.listeria monocytogenes was isolated from brain samples and CSF in bacteriological Lab.on the basis of macroscopic signs,histopathological findings and microbiological test results,meningoencephalic listeriosis was detected in these cases.

    Keywords: meningoencephalitis, listeriosis, Sheep
  • H.R .Fattahian *, R .Moridpour, H. Mohyodin, A.R .Hosein Zadeh, F .Saedinam Pages 191-194

    Avian pathogenic E.coli (APEC) are responsible for significant economic losses in chicken industry,thus identification of virulence genes and their prevelence can be helpful to preventative methods such as productions of vaccine.the pathogenicity of APEC strains is due to a variety of several virulence factors that expressed by several genes.in this study,60 E.coli strains were selected from cases of avian colibacillosis in commercial broilers from Golestan province.DNA was extracted by boiling method and three important virulence genes,iss,opmT and iroN, were detected by multiplex PCR, iss is one of the important gene in creased serum survival.iroN involves in iron acquistion mechanism and opm T encodes protease,which has been shown to cleave colinins.prevalence of iss, omp T and iro N genes were detected in 38.3%,43.3% and 40% of isolates respectively and 35% of isolates were positive for the presence of three genes altogether.with regard to final results and the exiatence of varieties in frequency of these genes in different parts of the world it concluded that virulence factors were different in different parts of the world because virulence factors are multifactorial phenomenon.it seems that these isolates are opportunitic E.coli and because of existence of predisposing factors they could cause disease in poultry.

    Keywords: Escherichia coli, avian colibacilosis, Virulence genes, Molecular detection, Iran
  • F. Moayer *, A. Badiei, A.R. Shaghayegh, F .Mosa Khani Pages 197-202

    Parkinson,s disease (PD) is a progressive neurodegenerative disorder.in this disease activity of dopaminergic neurons in the substantia nigra and dopamine level in the striatum.there is much evidence in effect bof oxidative stress as pathogen agents of parkinson,s disease progression.angiotensin II activates NADPH depending oxidases and produce superoxides formation.morus nigar L.extract shows good angiotensin converting enzyme(ACE) inhibitory effects,in vitro.the aim of this study is to study the antioxidant effects of morus nigar L.leaf extract on parkinson,s disease symptoms and oxidative stress markers.48 male rats divided randomly into four groups(n=12 each):1) sham,(2) toxin, (3) captopril, (4) treatment.rate in sham group were used as normal controls.rats in toxin group were injected with 6-OHDA. captopril group were injected i.p. with captopril (5mg/kg) daily 6 days before and 4 &24 hrs after the injection of 6-OHDA and treatment group were injected i.p. with morus nigra L.(10mg/kg) extract daily 6 days before the injection of 6-OHDA in the substantia nigra and 4 &24 hrs after it.muscle stiffness,rotation test and histological test were assessed in 6 rats of any groups after 2 weeks.protein oxidation,lipid peroxidation and ACE activity were assessed in brain in 6 rats of any groups 24 hrs,after the 6-OHDA injection.the results suggested that the use of aqueous extract of morus nigra can be useful in reduction of parkinson,s disease symptoms and reduce oxidative stress markers and dopaminergic neuronal death.

    Keywords: Parkinson, s disease, Dopamine, morus nigra, Oxidative stress, ACE