فهرست مطالب

مجله علوم سیاسی
پیاپی 41 (زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/10/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمد طاهری خنکداری*، مجید توسلی رکن آبادی صفحات 7-24

    سید حسین نصر ازجمله فیلسوفانی است که در سنت فلسفی عرفانی (اسلام) تفکر و تدبر می نماید ودر این راستا، بالغ بر 50 کتاب و بیش از 500 مقاله به رشته تحریر درآورده است و در حال حاضر در دهه هشتاد عمر خویش، همچنان پرانرژی و با انگیزه مشغول فعالیت علمی است. همین امر اهمیت واکاوی در اندیشه وی را دوچندان می سازد. از آنجا که اشاره صریح و آشکاری راجع به امر سیاسی در فلسفه ی نصر نشده است، پی بردن به مضامین سیاسی در آرا و اندیشه های وی کاری است بس دشوار که با بکارگیری روش هرمنوتیکی در این پژوهش شاید بتوان به بخشی از اندیشه هایش دست یافت. هدف نوشتار حاضر نیز پی بردن به زوایای سیاسی و اجتماعی اندیشه نصر می یاشد. در پاسخی صریح و فرضی به سوال مربوط به تضمنات سیاسی . اجتماعی اندیشه سیدحسین نصر شاید بتوان این گونه بیان کرد که وی در اندیشه خود به حاکمیت حکمت الهی و عقلانیت اسلامی نظر دارد.

    کلیدواژگان: _ سیدحسین نصر، امر قدسی، سنت، سیاست، جامعه، حکومت
  • قاسم ترابی*، راضیه صانعی صفحات 25-40

     ترکمنستان یکی از جمهوری های استقلال یافته از اتحادیه جماهیر شوروی است که با دارا بودن منابع عظیم گاز طبیعی، از دیرباز دارای موقعیت برجسته ژیواکونومیکی بوده است. در این راستا رهبران ترکمنستان برای بهره برداری از این موقعیت به دنبال تنوع بخشی به بازارهای صادراتی و کسب آزادی عمل بیشتر از روسیه از طریق ساخت خط لوله انتقال گاز به افغانستان، پاکستان و هند هستند. علی‏رغم نیاز فراوانی که این کشورها به تحقق و عملی‏شدن خط لوله تاپی دارند، با این حال هنوز این طرح به مرحله اجرا نرسیده است. پرسش اصلی مقاله این است که چه موانعی باعث شده تا این خط لوله تاکنون به مرحله اجرا در نیاید؟ فرضیه اصلی مقاله بر این امر تاکید دارد که موانعی نظیر اختلافات هند و پاکستان، اختلافات افغانستان و پاکستان، موضع‏گیری روسیه نسبت به خط لوله تاپی و تلاش برای حفظ انحصار بر خطوط انرژی و گروه‏های تروریستی باعث تاخیر و ایجاد موانع در اجرای عملیات احداث خط لوله تاپی شده‏اند. بر این اساس پیش‏بینی می‏شود خط لوله تاپی در کوتاه یا میان‏مدت تحقق نیابد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی_تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانه ای و اینترنتی است.

    کلیدواژگان: خط لوله تاپی، نظریه همگرایی منطقه ‏ای، اختلافات منطقه ‏ای، گروه ‏های تروریستی، موانع
  • معصومه غنی لو*، سیدفرشید جعفری پابندی، سعید وثوقی صفحات 41-59
    «ریالیسم» و «مکتب انگلیسی» جزو مهمترین مکاتب روابط بین الملل در طول تاریخ این رشته بوده و کماکان جایگاه خود را حفظ کرده اند. با توجه به نقش مکاتب در فهم پدیده های بین المللی، داشتن تصویر جامع و دقیق نسبت به این مکاتب ضروری می نماید. بر همین اساس در مقاله حاضر با معرفی اجمالی ریالیسم و مکتب انگلیسی، چهار مفهوم «نظام بین الملل»، «موازنه قوا»، «حقوق بین الملل» و «نهادهای بین المللی» با توجه به اهمیت شان در مطالعات روابط بین الملل به عنوان نمونه انتخاب شده و ضمن بررسی تعریف این دو مکتب از این چهار مفهوم، میزان تطابق آن ها مورد سنجش قرار گرفته است. از نتیجه این تطبیق، درجه هم پوشانی و سازگاری دو مکتب مورد ارزیابی قرار گرفته است. یافته های این پژوهش که روش آن توصیفی-تحلیلی-مقایسه ای است، نشان می دهد این دو مکتب، با اندک تفاوت، نگاه تقریبا مشابهی به این چهار مفهوم کلیدی در روابط بین الملل دارند. لذا با وجود دیدگاه رایج نسبت به مکتب انگلیسی به عنوان دیدگاهی میانه، این مکتب هم در هدف و هم در ماهیت با مکتب ریالیسم قرابت بیشتری دارد.
    کلیدواژگان: رئالیسم، مکتب انگلیسی، جامعه بین الملل، نظام بین الملل، نهادهای بین المللی، حقوق بین الملل
  • سروش امیری*، زهرا رجائی صفحات 61-83
    زمینه و هدف

    توسعه صنعت گردشگری مهم ترین فعالیت اقتصادی جهان و ایجاد رضایت گردشگران از خدمات ارایه شده از مهم ترین عوامل افزایش درآمد جهانگردی و رونق فعالیت های هتلداری بوده و برنامه ریزی در زمینه ارایه خدمات در مکان های اقامتی نقش مهمی در نگرش مثبت گردشگران و ایجاد مزیت رقابتی و برند ملی در اذهان گردشگران دارد. هدف از این تحقیق شناخت نقش استراتژیهای احیای خدمات در سیاست گذاری گردشگری هست که این مطالعه در دو فاز انجام شده است .

    روش

    مقاله حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی- تحلیلی هست جامعه و نمونه آماری (سرشماری). تحقیق حاضر کلیه گردشگران شاکی از ارایه خدمات بوده، که در شهرستان مشهد در بازه زمانی خرداد ماه 1391 اقامت داشته اند و پرسشنامه استاندارد اکیز و ارسلی 2007 مبنا قرارگرفته است. فرضیه ها: استراتژی های احیاء خدمات (پوزش خالصانه، فوریت، توضیح، توجه). تاثیر معنادار مثبتی در رضایت گردشگران شاکی شهر مشهد دارد. رضایت گردشگران شاکی تاثیر معنادار مثبتی بر وفاداری گردشگران دارد و رضایت و وفاداری گردشگران تاثیر معنادار مثبتی بر ارتباطات کلامی دارد و سیاستگذاری گردشگری با توجه به استراتژیهای احیای خدمات منجر به افزایش گردشگران در بلند مدت می شود.

    نتایج

    اطلاعات آماری موجود و ادبیات تحقیق با کمک نرم افزار vensim به تشریح سناریوهای مختلف شامل درجه جذابیت نزد گردشگران، تربیت و به کارگیری کادری آموزش دیده و مجرب، کیفیت نیروی انسانی، کیفیت خدمات، هزینه تمام شده گردشگران (قیمت).، و حل وفصل سریع ادعاها و شکایات گردشگران بودند که هم در برند سازی صنعت گردشگری هم در افزایش گردشگران می تواند تاثیر داشته باشد.

    کلیدواژگان: احیاء خدمات، رضایت گردشگران، ارتباطات کلامی گردشگران، جایگاه بین المللی، سیاست گذاری
  • جمیل حسن پور* صفحات 85-107

    بدون تردید رعایت قواعد آمره از جمله اصول مسلم ، قطعی و لازم الاجرا در حقوق بین الملل می باشد . قواعدی که تخطی از آن به هیچ وجه امکان پذیر نیست .لذا احترام به دو اصل حاکمیت ملی و حقوق بشر نیز امری بدیهی و مسلم می باشد. . اما آنچه که در اینجا مورد سوال می باشد این است که در صورت تضاد بین این دو اصل از د قواعده آمره ، کدامیک را باید به عنوان اصلی برتر در نظر گرفت . که در اینجا دو دیدگاه کاملا متضاد در برابر یکدیگر قرار دارند . اول  عده ای از صاحب نظران که با استدلال های حقوقی و یا بعضا سیاسی  به دنبال تاکید جدی یر اصل حاکمیت ملی کشورها دارند . و در نهایت گروهی دیگر که با استدلال های حقوقی ، اخلاقی و حتی فطری - بشری به دنبال برتری قایل شدن اصل حمایت از حقوق بشر می باشند . اما آنچه که در این پژوهش  بدان اشاره شده است ، تاکید بر اولویت به حقوق بشر می باشد . اما نه بدان معنا که کاملا به حاکمیت ملی  کشورها خدشه وارد خدشه وارد گردد، بلکه این امر بستگی به آن دارد که از چه منظری به حاکمیت ملی کشورها نگریسته می شود . اگر به حاکمیت ملی نگاهی غیر  سنتی و عاری از نگاه دوران وستفالی داشته باشیم ، می توان گفت که  مداخلات بشردوستانه در جهت حمایت از حقوق بشر هیچگونه منافاتی با حاکمیت ملی کشورها نخواهد داشت .

    کلیدواژگان: مداخلات بشردوستانه، حقوق بشر، حاکمیت ملی، قواعد آمره
  • محمد بیدگلی*، صادق زیباکلام صفحات 109-128
    مقایسه میان اندیشه هایی که باعث ایجاد تحولات اجتماعی- سیاسی در یک جامعه می شوند، دارای اهمیت بسیاری است. در دو برهه از تاریخ معاصر ایران، دو اندیشه مهم وجود دارد که بر تحولات پس از خود تاثیر به سزایی بر جای گذاشته اند. این دو اندیشه عبارتند از مشروطه مشروعه و ولایت فقیه که اولی را در دوره شکل گیری مشروطه و دومی در دوره حاکمیت جمهوری اسلامی ایران پایه گذاری شده است. بر این اساس، این مقاله در پی مقایسه میان بخشهایی از دو اندیشه سیاسی نامبرده است. بنابراین، روش پژوهش آن، تحلیل مقایسه ای است و با توجه به این پرسش اصلی که در مقایسه میان اندیشه سیاسی آیت الله لاری و آیت الله خامنه ای چه شباهت ها و تفاوت هایی را می توان یافت، به بررسی آرای آنها درباره حکومت در زمینه های مبانی فقهی، حدود اختیارات، نقش روحانیت، مشروعیت و مصلحت و قانون و قانونگذاری پرداخته است. مقاله در نتیجه کلی در مقایسه میان اندیشه سیاسی دو فقیه در عصر انقلاب مشروطه و عصر انقلاب اسلامی، به شباهت، بهره گیری از اسلام در چگونگی شکل حکومت اما با برداشت های متفاوت یعنی بقای سلطنت و اجرای احکام اسلام برای شیخ آیت الله لاری و تاسیس حکومت اسلامی و اجرای احکام اسلام، توجه به مشروعیت مردمی و مصلحت برای آیت الله خامنه ای رسیده است.
    کلیدواژگان: اندیشه سیاسی، مشروطه مشروعه، ولایت فقیه، آیت الله خامنه ای، آیت الله سید عبد الحسین لاری
  • علی دلفانی*، مجتبی زارع اشکذری، غلامرضا احمدی پنجکی صفحات 129-149
    پارلمان به عنوان مهم ترین مرجع قانونگذاری در کشورها، قلب تپنده دموکراسی به شمار می رود. به دنبال شکل گیری نظام های دموکراتیک در جهان و به وجود آمدن اصل تفکیک قوا در دولت ها، پارلمان به عنوان یک رکن اساسی در چنین نظام ها تلقی شده و امروزه در نظام های دموکراتیک، این رکن نظام نقش تعیین کننده و سر نوشت سازی را در تصمیم گیری های کلان ملی دارا می باشد. اساس مشروعیت نمایندگان پارلمان، وکالت از جانب شهروندانی است که آنها را انتخاب کرده اند. عمدتا حضور و مشارکت مردم در قدرت و تعیین نظام در چوکات همین نهاد تجلی پیدا می کند و به دلیل اینکه در شرایط حاضر زمینه های مشارکت مستقیم و حضور مفید و موثر مردم در تصمیم گیری های دولتی فراهم نیست، لذا این نمایندگان است که از موکلین شان نمایندگی نموده و خواست و قدرت شان را در امور مملکت به نمایش می گذارند. در این مقاله با توجه به موضوع پژوهش به بررسی و تریح پارلمان در هر دو نظام حقوقی ایرن و انگلستان میپردازیم.
    کلیدواژگان: پارلمان، قانون اساسی، حکومت، مقررات، قانون
  • ساناز رستم جبری، سید جواد امام جمعه زاده* صفحات 130-156

    برمبنای رویکرد ریالیسم تهاجمی قدرتهای بین المللی به صورت دایم در پی افزایش قدرت خود هستند و این می تواند با توجه به مشکلات امنیتی و مشکلات نظام بین الملل تغییر کند،به این معنی که دولتی به سمت تغییر وضع موجود حرکت یا خواهان حفظ وضع موجود باشد. روسیه به عنوان یک قدرت برتر (سابق)، خواهان تغییر وضع موجود برای بازگشت به وضعیت سابق و دست یافتن به امنیت منطقه ای و جهانی خود می باشد. به این ترتیب این نظریه می تواند تحلیل مناسبتری از سیاست خارجی روسیه در خاورمیانه ارایه، و این درحالی است که خاورمیانه برای روسیه از اولویت بالایی در سیاست خارجی برخوردار است. به این ترتیب این سوال مطرح می شود که سیاست روسیه در خاورمیانه چه روندی را طی می کند؟ مقاله پیش رو با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی در تلاش است نشان دهد روسیه برای بازگشت به عرصه بین المللی به عنوان یک قدرت مطرح،نگاه به خاورمیانه و ارتباط با کشورهای مختلف آن را به خصوص در دوره دوم ولادمیر پوتین در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است.

    کلیدواژگان: ایران، خاورمیانه، رئالیسم تهاجمی، سیاست خارجی، روسیه
  • علی کاظم زاده* صفحات 157-180

    حقوق سیاسی، بخشی از حقوق بشر است که به حقوق انسان ها در حوزه سیاست می پردازد و اموری از قبیل حق تعیین سرنوشت و مقدرات سیاسی و حق آزادی های سیاسی را شامل می شود. حق تعیین سرنوشت و مقدرات سیاسی مهمترین حقوق سیاسی است؛ حوزه عمومی ملک مشاع انسان هاست و میزان رای مردم است . متصدیان امور عمومی به نیابت و انتخاب مردم انجام این خدمات را به عهده می گیرند. تصرف و دخالت در حوزه عمومی، بدون رضایت و اذن مردم مجاز نیست؛ در نظام مردم سالاری معیار بهره مندی از حقوق عمومی رضایت اکثریت با احترام به حقوق اقلیت می باشد؛ از جمله حق مشارکت سیاسی که شامل حق تعیین سرنوشت، حق شرکت مردم در انتخابات و همه پرسی ها، حق شرکت در تصمیم گیری ها، حق دسترسی شهروندان به مناصب دولتی، حق انتقاد و اعتراض، حق عزل، حق انتخاب رهبران و شرکت مستقیم و غیرمستقیم در سیاست گذاری عمومی و حق برخورداری از آزادی های سیاسی، حق برخورداری از آزادی بیان و آزادی احزاب می باشد. این حقوق سیاسی ابزارهای اعمال نظارت مردم بر دولت می باشند؛ که هریک از این ها نوعی نظارت مردم بر دولت است اگر مردم از هیات حاکمه منتخب خویش ناراضی شوند در انتخابات بعدی فرد دیگر را انتخاب می کنند یا در آن شرکت فعال پیدا نمی کنند و بدین طریق مراتب نارضایتی خود را اعلام داشته و ابزار نظارتی را نسبت به هیات حاکمه اعمال می کنند.

    کلیدواژگان: دولت، حقوق سیاسی، همه پرسی، مشارکت سیاسی، نظارت مردم
|
  • Mohammad Taheri Khonakdari * Pages 7-24

    Seyyed Hossein Nasr is among philosophers concerned mainly with the mystical philosophical tradition (Islam) and in this regard, he wrote over 50 books and 550 articles and now in the eighty decade of his life, he is still energetic and motivated, engaging still in his scientific activity. This will double the importance of analysis of his thought. Since there is no explicit referral to the political matter in Nasr's philosophy, understanding the political implications of his views and thoughts is extremely difficult apparent in this study, in some of his ideas that are based on a hermeneutic approach. The aim of the present paper is to understand the social and political aspects of Nasr's thought. In a clear and hypothetical answer to the questions related to the political and social implications of Seyyed Hossein Nasr's thought, it may be stated that he focuses his thoughts on the role of theosophy and Islamic rationality.

    Keywords: _ Seyyed Hossein Nasr, The Sacred, Tradition, Politics, society, Government
  • Ghasem Torabi *, Raziyeh Sanei Pages 25-40

    The groundbreaking ceremony of the TAPI gas pipeline was held in Ashgabat on December 12, 2015, the four parties being represented, respectively, by President G. Berdimuhamedov, President Ashraf Ghani, Prime Minister Mian Muhammad Nawaz Sharif and Indian Vice President Mohammad Hamid Ansari. The conference was titled “A policy of neutrality: international co-operation for peace, security and development” and was held as part of the International Conference convened in Ashgabat to celebrate the 20th anniversary of Turkmenistan’s Permanent Neutrality. All in all, despite questions being raised by the worldwide press in the past regarding the skepticism addressed towards the hydrocarbon projects, the event was successful. Turkmenistan is one the independent republic of the Soviet Union. It has huge reserves of natural gas and geo-economic position. In this regard the Turkmen leaders to take advantage of this opportunity to seek diversification of export markets and gain more freedom from Russia via transporting to Afghanistan , Pakistan and India. The main question is “what are the obstacles the implementation of the pipeline”. The main hypothesis is emphasized that disputes between India and Pakistan, between Afghanistan and Pakistan. Russia s position on the TAPL and trying to maintain a monopoly and terrorist groups are such obstacles. The method in this paper is based on described – analysis.

    Keywords: “Convergence Theory”, “TAPI “, “Regional differences”, “Export markets”, “Terrorist groups”
  • Masoumeh Ghanilou *, Seyyed Farshid Jafari Pabandi Pages 41-59
    Realism and English School from the main schools in international relation history and maintained their place in international relation study. in attendance to role of theories in understanding of international phenomenones, it is necessary to have a complete and precise view about them. So in this article first we have some explain about Realism and English School then four concept "Int. system", "balance of power", "Int. law", "Int. institutions", are choicen because of their significance in Int. relations study. Then the viewpoint and definition of both theory about concepts are analyzing and their accordance are evaluate. In the result of this comparison, compatibility of two schools is evaluated and analyzed. The out comes of this research shows that two schools have a similar point to four concepts. So against of current viewpoint about English School as a viamedia, this school both in goal and basis is more similar to Realism.
    Keywords: realism, English School, international society, International System, international institutions, international Iow
  • Suroush Amiri * Pages 61-83
    Background and aim

    the development of the tourism industry's most important economic activity in the world and the satisfaction of tourists from the services offered by factors increase the income of tourism and development activities in management and planning services in accommodations role in the positive attitude tourists and create competitive advantage and National brand in the minds of tourists. The aim of this study is to evaluate the role of tourists’ satisfaction in tourism policy with emphasis on service recovery that this study is conducted in two phases.

    Methods

    The present study is descriptive (field survey). statistical population research was 3 stars and above hotels in Mashhad city (2007)., and Ekiz and Arasli standard questionnaire has been based for data collection.

    Results

    The results of field survey is conducted with the help pls service recovery software with satisfaction, loyalty, verbal communication of tourists are associated and in the second phase of the appropriate policies with regard to revive tourism services (service recovery). as well as various factors affecting the creation of national brand in the minds of tourists is to be studied. These factors include the tourism attractive to tourists, training and deployment of trained and experienced staff, quality staff, quality of service, cost for tourists (price)., and speedy settlement of claims and complaints were tourists

    Keywords: Service Recovery, Satisfaction of Tourists, tourist’s verbal communication, International position, Policy Making
  • Mohammad Bidgoli * Pages 109-128
    The comparison between ideas that create socio-political changes in a society is very important. In two periods of contemporary Iranian history, there are two important thoughts that have had a significant effect on the subsequent developments. These two ideas include the legitimate Constitutionalism and the supreme leader (Velayat-e Faqih), which established the first in the period of the constitutional establishment and the latter during the rule of the Islamic Republic of Iran. Accordingly, this article seeks to compare between the two sections of the two political ideas. Therefore, its research method is a comparative analysis. According to this question, what are the similarities and differences between the political thought of Ayatollah Lari and Ayatollah Khamenei? Examined their views on the government on the basis of jurisprudential basis, the scope of authority, the role of the clergy, legitimacy and expediency, and law and legislation. The overall result of the comparison between the political thought of the dualistic jurisprudents during the era of the Constitutional Revolution and the era of the Islamic Revolution was similar, the use of Islam in the form of government, but with different perceptions such as the survival of the monarchy and the implementation of the verdicts of Islam for Ayatollah Lari, and the establishment of the government Islam and the implementation of the verdicts of Islam, attention to the legitimacy of the people and expediency for Ayatollah Khamenei has come.
    Keywords: ''Political thoughts'', supreme leader'', legitimate Constitutionalism, ''Ayatollah Khamenei'', ''Ayatollah Seyyed Abdul Hussein Lari''
  • Ali Kazemzadeh * Pages 157-180

    Political rights are part of human rights that address human rights in the field of politics, including matters such as the right to determine their political destiny and political rights, and the right to political freedoms. The right to determine their fate and political destiny is the most important political right; the public domain is common to human beings and is the voice of the people. Public service providers are responsible for selecting people to do this service, Capture and interference in the public domain is not permitted without the consent and consent of the people; in the democratic system, the criterion of enjoying public rights is the consent of the majority with respect for minority rights, including the right to political participation, including the right to self determination, the right of the people to participate in Elections and referendums, the right to participate in decisions, the right of citizens to have access to government offices, the right to criticize and protest, the right to dismiss, the right to choose leaders, , they will elect another or choose not to participate in it. Through which they announce their dissatisfaction and apply regulatory tools to the governing body.

    Keywords: Government, Political Rights, referendum, political participation, people, s supervision