فهرست مطالب

مجله جامعه شناسی سیاسی جهان اسلام
پیاپی 17 (پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/11/29
  • تعداد عناوین: 12
|
  • آسیه مهدی پور* صفحات 1-30

    مقاومت سیاست و سلوکی مستمر در رویارویی با دشمنی ها و تجاوزگری ها و یا هر چیزی است که بر هم زننده تعادل و توازن باشد. به پا خاستن و پایدار ماندن در برابر هرگونه عامل درونی و بیرونی که بر هم زننده تعادل و توازن باشد محدود به جنبه نظامی نیست بلکه مقاومت راهبردی چندوجهی و بازدارنده در رویارویی با تهدیدها و خطرات است. بررسی چیستی راهبرد مقاومت، ابعاد، زمینه ها، پیامد و چشم انداز آن در اندیشه مقام معظم رهبری به عنوان مولفه ای تعیین کننده در پیشرفت جامعه اسلامی و غلبه بر چالش های ناشی از قدرت طلبی نظام سلطه موضوع این مقاله است. در این میان بررسی بیانات مقام معظم رهبری از سال 1368 تاکنون نشان می دهد که راهبرد مقاومت در اندیشه ایشان از اهمیت حیاتی در تداوم انقلاب اسلامی و رسیدن به افق تمدن اسلامی و الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی دارد. روش مورداستفاده در این پژوهش استراتژی پژوهشی داده بنیاد است. داده های این بررسی از متن بیانات آیت الله خامنه ای (مدظله) طی سه دهه از 1368 تا 1398 بر مبنای فیش های موضوعی مقاومت در سایت khameni.ir استخراج شد که با استفاده از روش داده بنیاد در قالب 146 کد و 11 مقوله و مفاهیم متعدد دسته بندی گردید. بر مبنای این روش طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی فرایند ارتباط میان نکات کلیدی، مفاهیم و مقوله ها آشکار شد و حول مفهوم محوری مقاومت، ابعاد زمینه ساز، بازدارنده و پیامدهای راهبرد مقاومت اسلامی بررسی و طراحی شد. یافته های این مقاله نشان می دهد راهبرد مقاومت مفهومی چندبعدی است که با نفی سلطه و ایجاد بازدارندگی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی زمینه را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی فراهم می سازد.

    کلیدواژگان: راهبرد مقاومت، آیت الله خامنه ای، تمدن اسلامی، روش داده بنیاد
  • ابوالفضل جعفری*، الهه کولایی صفحات 31-56

    بنیان های مشروعیت، ارزش هایی هستند که یک حکومت یا رهبر در نگاه مردم در سطح داخل یا نظام بین الملل در سطح خارج باید آن ها را داشته یا در جامعه پیاده سازی کند؛ چراکه گذاری که سبب جانشینی رهبر جدید شود اگر مشروعیت نداشته باشد بقای آن رهبر را زیر سوال برده و او را ساقط می کند. توجیه عقلی جهت پذیرش سلطه حاکمیت رهبر که ارتباط مستقیم با میزان قدرت دولت و حدود آزادی شهروندان دارد و از آن با لفظ مشروعیت یاد می شود، از مهم ترین دغدغه های پیش روی حاکمان و یا حکومتها بشمار می رود. به همین خاطر، حفظ بقاء همواره یک موضوع همیشگی و دغدغهمند برای رهبران آسیایمرکزی بوده است که این امر به صورت مستقیم درگرو مشروعیت آن ها بوده است. با توجه به چهارچوببندی وبر از انواع مشروعیت ها، وجه غالب مشروعیت رهبران آسیایمرکزی در نظام های سیاسی کشورهای خود همواره در سایه مشروعیت کاریزماتیک و سنتی بوده است ولی با ورود آن ها به نظام بین الملل به عنوان واحدهای جدید سیاسی، آن ها با مبانی مدرنیته مشروعیت مواجه شدند که مشروعیت فعلی آن ها را زیر سوال می برد. در این راستا، در این مقاله که به شیوه توصیفی - تحلیلی به نگارش درآمده است، به دنبال ارایه دورنمایی از جایگاه مشروعیت و وجه غالب آن در ساختار سیاسی آسیایمرکزی هستیم تا با بررسی آن طرحوارهای از مبانی تحول یافته مشروعیت در دوران سیاسی معاصر آسیایمرکزی بهدست آمده تا از آن به عنوان الگو و ابزاری برای تحلیل روند گذارهای سیاسی آتی آسیایمرکزی مورداستفاده قرار گیرد.

    کلیدواژگان: آسیای مرکزی، مشروعیت، دوران پساشوروی، گذار سیاسی، منابع هیدروکربنی
  • محمدرضا مجیدی*، منیره بصیرتی صفحات 57-82

    جهان امروز شاهد مسایل و چالشهای متعددی است که جوامع اسلامی نیز متاثراز آنها بوده و هست. مسایلی چون جهانی شدن پدیده ها، دگرگونیهای شتابان اجتماعی؛ نظیر گسترش شهرها و توسعه شهرنشینی، مهاجرت ، مطالبات قومی و زبانی و...؛ همچنین تغییرات آب و هوایی و خشکسالی، با تبعات فراوان فرهنگی و اجتماعی، از جمله مسایل و چالشهای متعدد پیشروی هستند. جهان اسلام باید در سطوح ملی، منطقه ای وبینا منطقه ای ودر روابط دو وچند جانبه خوداین عناوین رادردستورکار قراردهدو به استقبال آنهابه منظورمدیریت مطلوب برود. همانگونه که دراصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به اهداف نظام، علاوه بر اجتهاد بر پایه کتاب و سنت، بر استفاده از علوم و فنون بشری تاکید دارد، در این زمینه نیز باید به تجربیات جوامع دیگر و دستاوردهای تمدنی آنها توجه کرد. بیش از دو دهه است، برنامه بین الدول مدیریت دگرگونیهای اجتماعی در سازمان یونسکو به عنوان نهاد تخصصی ملل متحد شروع به کار و برنامه های مختلفی را در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی پیگیری کرده است.کمیته ملی مدیریت دگرگونیهای اجتماعی نیز در چارچوب کمیسیونهای ملی تشکیل شده است. استفاده ازاین ظرفیت و نهادهای مشابه؛ مانند آیسیسکو، موسسه فرهنگی اکو و... و هم افزایی توانها و تجارب میتواند در این راه، یاری رسان جوامع اسلامی به ویژه سیاستگذاران فرهنگی و اجتماعی باشد. در این نوشتار، تلاش میشود با نگاهی توامان به مهمترین مسایل و چالشهای اجتماعی پیش رو از یک سو و برنامه مدیریت دگرگونیهای اجتماعی یونسکو، تجربه جوامع و مناطق مختلف از سوی دیگر، برخی ساز وکارها و راه های مقابله با آنها و راه حلها مورد توجه قرار گیرد.

    کلیدواژگان: جهانی شدن، دگرگونی های اجتماعی، تغییرات آب و هوایی، مطالبات قومی و زبانی و مهارجرت های بین المللی
  • جلیل دارا*، مجید پیروز صفحات 83-114

    این پژوش، ناظر به شناخت و معرفی کلی از وضعیت گفتمان اسلام گرا در فاصله زمانی سال های 57-1332 ش است. گفتمان اسلام گرا در این دوره متشکل از خرده گفتمان هایی بود که هرکدام واجد دال مرکزی و دال های شناور بودند. نسبتی که هر یک از این خرده گفتمان ها با حوزه سیاست و سیاست ورزی داشتند به نوعی تعیین کننده میزان نقش آفرینی آن ها در شکل گیری انقلاب اسلامی 1357 ایران است. این پژوهش ضمن تحلیل خرده گفتمان های مذکور از منظر نظریه گفتمان لاکلا و موفه نیز در پی پاسخ به این پرسش اصلی است که خرده گفتمان های اسلام گرا در سال های 1332-57 ش چه نسبتی با حوزه سیاست داشتند. یافته های پژوهش نشان می دهد از میان هفت خرده گفتمان اسلام گرا در دوره مذکور، خرده گفتمان های اسلام حوزوی و حجتیه، سیاست گریز و خرده گفتمان های اسلام فقاهتی، ملی گرا، مبارز، سوسیالیسم و چپ مسلحانه، سیاست ورز بودند. از طرفی همه خرده گفتمان های اسلام گرای سیاست ورز در انتخاب دال مرکزی متفاوت از یکدیگر بودند اما در مواردی از دال های شناور شباهت داشتند. روش این پژوهش از نوع روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس مطالعه اسنادی-کتابخانه ای انجام یافته است.

    کلیدواژگان: گفتمان، خرده گفتمان، اسلام گرایی، سیاست گریز، سیاست ورز
  • سیروس سپهدارنیا*، علیرضا سمیعی اصفهانی صفحات 115-142

    نوشتار حاضر در پی سنجش سهم و تاثیر منافع، ارزش ها و رویه های دولت رانتی و همچنین نیروهای اجتماعی پشتیبان آن به مثابه نیروی نهادین تاریخی، در تعین بخشی به ساختار اقتصاد سیاسی ایران پس از انقلاب اسلامی است. ازاین رو، پرسش اصلی پژوهش این است که چرا انقلاب اسلامی ایران که مدعی دراندازی طرحی نو در ساختار سیاسی- اجتماعی ایران بویژه دگرگون ساختن عرصه اقتصاد بود؛ نتوانست تحولی ژرف در این عرصه پدید آورد و در نتیجه اقتصاد ایران همچنان بر مدار دولت رانتی می چرخد؟ به عبارت روشن تر کدام نیروها، منافع و انگیزه هایی باعث تداوم حرکت دولت های پس از انقلاب، بویژه دولت های سازندگی و اصلاحات (1368 تا 1384)، در مسیر دولت رانتیر شدند؟ یافته های پژوهش که از منظر جامعه شناسی تاریخی و اقتصاد سیاسی و با بهره گیری از منظومه نظری نهادگرایی تاریخی و دولت رانتیر ضمن نگاهی به پیشینه دولت رانتی در ایران؛ عملکرد دولت های سازندگی و اصلاحات و نسبت میان چهار مفهوم یا متغیر اصلی- نفت، دولت، نهادها و توسعه- را مورد سنجش و بررسی قرار داده است؛ نشان می دهد که تزریق پترودلار یا دلارهای نفتی در عصر پهلوی دوم به پیکر اقتصاد ایران، به پیدایش رویه های نهادی خاص نفتی (شامل نظام بودجه ریزی، ارزآوری، ضعف بخش خصوصی و وابستگی طبقات اجتماعی...) در حوزه تصمیم گیری و شیوه حکمرانی، منتهی شد به گونه ای که دولت های پس از انقلاب نیز به به رغم دگرگونی های شگرفی که انقلاب در بسیاری از ارزش ها و ساختارهای پیشین بوجود آورد نتوانستند از کمند نظم دیوانسالارانه و رویه های نهادین نفتی و همچنین فرهنگ و علایق نیروها و کنش گران اجتماعی پشتیبان چنین نظمی رهایی یابند و در عوض زمینه اتکاء بیش از پیش رژیم جدید به الگوی «وابستگی به مسیر طی شده» و بازتولید دولت رانتی در عرصه اقتصاد سیاسی فراهم گردید.

    کلیدواژگان: دولت رانتی ایران، نهادهای نفتی، نهادگرایی تاریخی، جامعه شناسی تاریخی، وابستگی به مسیر
  • سمیه سادات شفیعی*، سیده زهرا حسینی فر صفحات 143-172

    مقاله حاضر با هدف شناسایی ابعاد سیاسی، اجتماعی کنشگری زنان در تغییرات اجتماعی ایران معاصر نگاشته شده و به دنبال بررسی مشارکت سیاسی آنان در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی بر اساس اسناد موجود است. پوسترانقلاب نوعی پوستر سیاسی است که حاوی ویژ گی ها و عناصر بصری مرتبط با ماهیت تحولات این دوره است. از میان معدود آثار در دسترس با موضوع حضور زنان در انقلاب اسلامی، پژوهشگران به تحلیل نشانه شناختی هشت پوستر در دسترس پرداخته اند. روش تحقیق کیفی و تکنیک بکار گرفته شده نشانه شناسی اجتماعی با تمرکز بر معنای اجتماعی متبادر شده است. بر اساس فرانقش های سه گانه ون لیوون مبتنی بر معنای بازنمودی، تعاملی و ترکیبی، گزارش نشانه شناختی هر تصویر بطور مجزا ارایه شده است. در مجموع می توان نتیجه گرفت مشارکت سیاسی زنان در قالب شرکت در تظاهرات و در انتخابات در پوسترها به تصویر درآمده است. هرچند در مقایسه با مردان به لحاظ کمی، با قلت حضور آنان روبروییم اما زنان در موقعیت های کانونی پوستر، دوشادوش مردان ترسیم شده اند. پوسترها دربردارنده نشانه های ایدیولوژی اسلامی از جمله حجاب، و نیز عهده داری نقش مادری و قرابت با شهدای انقلاب برای زنان هستند و غالبا نقش اجتماعی زن- مادر را تداعی می کنند. لذا می توان ادعا کرد پوسترهای انقلاب حاوی دلالت هایی از مناسبات جنسیتی جدید در این مقطع زمانی هستند. به عبارت دیگر ترکیب سطوح معنایی در شکل کلی نشان می دهد چگونه زن مسلمان مبارز در فضای انقلابی و در مقام کنشگر فعال اجتماعی ذیل مواضع حمایتگرانه رهبر انقلاب، فارغ از کلیشه های جنسیتی، مجال و فرصت مشارکت سیاسی یافته است.

    کلیدواژگان: هنر انقلاب، نقش اجتماعی، تظاهرات، نشانه شناسی اجتماعی، زنان
  • منصور طبیعی، سینا امینی زاده*، محمدتقی ایمان صفحات 173-202

    در حال حاضر یکی از ارکان مورد ادعا در جهت توانمندی نظام سیاسی یک کشور وجود احزاب در عرصه سیاست است. احزاب خصوصا در کشور هایی با جهان بینی سکولار تا کنون به خوبی عمل نموده اند زیرا نوعی همگرایی جهان بینی سیاسی بین حزب و فعالان حزبی دراین جوامعه وجود دارد که فرایند توسعه سیاسی از دید اندیشمندان غرب را هموارتر می کند.لذا پژوهش حاضر تلاشی به منظور تحلیل و مقایسه مبانی فکری و پارادایمی احزاب با مصاحبه های فعالان سه حزب مطرح بعد از انقلاب (موتلفه اسلامی،روحانیت مبارز،کارگزارن) است.جامعه آماری پژوهش تمام احزاب ثبت شده در وزارت کشورتا سال 97 می باشد که سه حزب طبق نظرنخبگان انتخاب گردیده اند. روش بررسی ، تحلیل محتوای کیفی با رویکرد جهت دار (تلخیصی) است که از نرم افزار maxqda 12 (2018) برای تحلیل استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که مرامنامه های احزاب با مفاهیم مستخرج از مصاحبه ها فعالان حزب همراستا نیست و علاوه بر آن شاهد خلط پارادامی گسترده ای در مرامنامه و مصاحبه فعالان حزبی هستیم که هیچ کدام از احزاب مبانی فکری و پارادامی مشخصی استفاده ننموده اند. البته مبانی فکری استفاده شده در احزاب همگی دارای رویکردی سکولار هستند که با مفاهیم مدعی نظام اسلامی واهداف فکری و عملی انقلاب اسلامی سازگار نیست.

    کلیدواژگان: احزاب.تحلیل محتوا، کارگزاران، روحانیت مبارز، موتلفه اسلامی
  • مهدی زیبائی* صفحات 203-226

    با شروع دومینوی ناآرامی در سرزمین های عربی، تونس و مصر اولین دولت های عرب بودند که به عنوان خاستگاه و نقطه آغاز این طغیان ها دستخوش تحولات سیاسی و اجتماعی شدند. ناآرامی های مذکور در کشورهای تونس و مصر به نتایجی انجامید که از آنها به ترتیب با عناوین انقلاب های یاس و نیل یاد می شود. با توجه به اشتراکات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای مذکور به نظر می رسد انقلاب های مورد بحث دارای ریشه های مشابه ای بودند. با این حال، روند تغییرات در کشورهای مذبور یکسان نبود. در حالی که ایتلاف جوانان و طبقه کارگر در آغاز و انجام ناآرامی های مذکور در کشورهای مورد بحث نقشی تاثیرگذار داشت اما نحوه برخورد ارتش با تحولات از یک سو و واکنش جریان-های اسلام گرا به فضای فراهم شده در پرتو این ناآرامی ها از سوی دیگر بیانگر وجود تفاوت در حوادث مورد بحث است. در این ارتباط، با آن که انقلاب تونس تنها اعتراض موفق در جهان عرب معرفی می شود اما بازگشت عناصر دوره پیش از انقلاب به قدرت در هر دو کشور نشان از الگوی جدید انقلاب های اصلاحاتی دارد که بدان اصقلاب گفته می شود. در مقاله حاضر سعی بر آن است در پرتو روش پژوهشی توصیفی-تحلیلی و با اتکاء به شیوه های متقاطع قیاس و استقراء عناصر تاثیرگذار در بروز و هدایت ناآرامی در دو کشور تونس و مصر مورد بررسی قرار گیرد.

    کلیدواژگان: ناآرامی های عربی، اصقلاب، تونس، مصر، ارتش
  • اسماعیل احمدی پور چهارده، محمدرضا غلامی شکارسرایی*، هادی نوری صفحات 227-248

    پژوهش حاضر، به تحلیل گفتمان گروه داعش (دولت اسلامی عراق و شام) به عنوان یکی از جنبشهای سیاسی مذهبی شکل گرفته در دنیای اسلام می پردازد. جنبش فوق ضمن تاثیر پذیری از عوامل بین المللی، از یک فضای گفتمانی خاصی برخوردار است. اهداف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی عناصرگفتمانی موجود درگروه داعش، مشخص ساختن پادگفتمان وگفتمان های مقابل گروه داعش، مشخص ساختن دال های مرکزی و شناور حاکم بر گفتمان گروه داعش وتعیین مفصل بندی حاکم بر گفتمان این گروه می باشد. برای تحقق اهداف مذکور، از نظریه گفتمان لاکلایو و موفه ، به صورت توامان به عنوان مبانی نظری و روش پژوهش بهره گرفته شد. این نظریه از سویی به دلیل تاکید برمفاهیمی نظیر دال مرکزی، دال های شناور، ضدیت، هژمونی و... به عنوان مفاهیم کانونی برای تحلیل پدیده های سیاسی و اجتماعی در سطح کلان مناسب است و از سویی دیگربه علت برخورداری از مبانی روش شناختی، قابلیت استفاده از آن به عنوان روش تحقیق نیز وجود دارد. در این تحقیق، متون مربوط به مجله گروه داعش که به دو زبان انگلیسی و عربی، در 15 شماره توسط این گروه منتشر گردیده است؛ به عنوان جامعه آماری انتخاب گردید. یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که دال مرکزی گفتمان حاکم بر داعش، خلافت اسلامی است. دال های شناور در گفتمان گروه داعش نیز در ارتباط با دال مرکزی فوق معنادار گشته و بر این اساس دالهایی نظیر دشمن- جهاد- هجرت و خلیفه (امام) به عنوان دال های شناور این گروه شناخته شدند.

    کلیدواژگان: دالهای مرکزی و شناور، لاکلائو و موفه، گفتمان داعش، مفصل بندی
  • علی ابراهیمی، حسین هرسیج*، سید جواد امام جمعه زاده، عباس حاتمی صفحات 249-278

    مقاله حاضر درصدد است تا از حیث جامعه شناختی و با تمسک بر نظریه چارچوب اسنو و بنفورد، جنبش ارتجاعی داعش را مورد تحلیل قرار دهد. سوال اصلی مقاله این است که چه عواملی موجبات ظهور، توسعه و افول داعش را فراهم گردانیده است؟ بدین سان، نوشتار پیش رو تلاش می کند با روشی قیاسی و از طریق جمع آوری اطلاعات، اسناد و مدارک کتابخانه ای به این مهم پاسخگو باشد. یافته های تحقیق نشان می دهد، اولا نظریه چارچوب امکاناتی را جهت ادراک بسیج جهانی جنگجویان در ملحق شدن به داعش فراهم می کند. ثانیا و بر همین اساس، عواملی چون احساس بی عدالتی نسبت به وضع موجود، داعش به مثابه راه حلی در بهبودی موقعیت اجتماعی و اعتباربخشی به خشونت های تروریستی در جهت هویت-بخشی جنگجویان موثر بوده است. ثالثا و با توجه به فرآیند رقابتی که میان بازیگران و تاثیرگذاران عرصه اقدام جمعی در نظریه چارچوب وجود داشت، چالش های مقابله ای از قبیل مخالفت بازیگران دولتی، اختلافات داخلی سران و اعضای داعش و مغایرت نظر و عمل به وجود آمد که به عرصه ای برای افول جنبش ارتجاعی داعش تعین یافت. از دستاوردهای کلیدی این تحقیق می توان به ربط وثیق جامعه-شناسی با تروریسم و توجه افزون تر نسبت به تفسیر نارضایتی و دیگر عناصر اندیشه ای، مانند حمایت از ارزش ها و اعتقادات در یک جنبش اشاره کرد که تا پیش از این با خلا تحقیقاتی مواجه بوده است.

    کلیدواژگان: تحلیل جامعه شناختی، نظریه چارچوب، جنبش ارتجاعی داعش، تروریسم
  • سید عبدالحمید میرحسینی* صفحات 279-304

    گفتمان سیاسی نقش عمده ای در جهت دهی افکار دارد و نقش آفرینی گفتمانی در امور سیاسی در کنار تصمیمات عمده سیاسی، اقتصادی، و حتی نظامی قرار می گیرد. ازهمین رو، مقاله حاضر برای تبیین برخی ابعاد گفتمانی موضوع هسته ای به عنوان یکی از مهم ترین مسایل مربوط به ایران در سطح بین المللی به بررسی تصویر گفتمانی ارایه شده در سخنان باراک اوباما رییس جمهور آمریکا درباره این موضوع طی دو دوره ریاست جمهوری می پردازد. مجموعه ای از 377 سخنرانی اوباما طی سال های 2009 تا 2016 بر مبنای دیدگاه ون دایک درباره "مطالعات انتقادی گفتمان" با به کارگیری ترکیبی از جستجوی واژگانی و چند مرحله کدگذاری کیفی مورد مطالعه قرار گرفت که حاصل آن استخراج تصویری گفتمانی متشکل از هفت مقوله اصلی بود: تهدید هسته ای ایران؛ جدیت آمریکا برای مقابله؛ ترجیح راه حل صلح آمیز؛ استفاده از همه گزینه ها؛ همراهی جهانیان با آمریکا؛ پاسخ به فشارهای داخلی؛ و دستاورد توافق هسته ای. این مقولات نشان گر وجود طرحی مستتر در سخنان اوباما برای همراه سازی مخاطبان با تصمیمات و اقدامات سیاسی، اقتصادی، و نظامی آمریکا است. آگاهی انتقادی مخاطبان نسبت به این نوع تصاویر گفتمانی می تواند به ارزیابی آگاهانه از جریانات گفتمانی منجر شود و از مطالعات انتقادی گفتمان می توان برای ایجاد این آگاهی بهره برد. کلیدواژه ها: مطالعات انتقادی گفتمان؛ تحلیل گفتمان سیاسی؛ سخنرانی های اوباما؛ موضوع هسته ای ایران

    کلیدواژگان: مطالعات انتقادی گفتمان، تحلیل گفتمان سیاسی، سخنرانی های اوباما، موضوع هسته ای ایران
  • حسین احمدی *، علی محمد حاضری صفحات 305-332

    انقلاب فرهنگی در چین با محوریت مایو و هواداران وی آغاز گردیده، توسط کادرهای حزبی و ارتش سرخ به شیوه انقلاب از بالا اجرا و با مرگ مایو پایان یافته است. در انقلاب فرهنگی ‌ایران نوعی توافق بین امام ‌خمینی(ره) و نیروهای انقلابی وجود داشته، ادامه انقلاب فرهنگی پایایی بیشتری را از خود نشان داده و پس از رحلت امام(ره) نیز تداوم یافته است. این دو انقلاب فرهنگی دارای تفاوت‌ها و شباهت‌هایی هستند که شناخت آن‌ها برای فهم نحوه تداوم نظام اجتماعی متاثر از آن‌ها ضرورت دارد. هدف نگارندگان بررسی و توصیف تاریخی-تطبیقی این تفاوت‌ها و شباهت‌هاست، بنابراین مطالعه می‌خواهد به این سوال پاسخ دهد که چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی میان انقلاب فرهنگی در دو کشور ایران و چین وجود دارند؟ ویژگی‌های برجسته تجربه انقلاب فرهنگی در ایران و چین به شیوه کیفی مقایسه شده و توصیف مناسبی از نقاط تشابه و تفاوت دو انقلاب از نظر جامعه‌شناسی تاریخی به عمل می‌آید. گردآوری اطلاعات به شیوه اسنادی است و تلاش بر این بوده دیدگاه‌های مختلف در زمینه هر کدام از ویژگی‌ها مدنظر قرار گیرد. یافته‌ها نشان می‌دهد دو رخداد مورد مطالعه در فضای دانشگاهی دارای شباهت‌های شکلی و تفاوت‌های محتوایی بوده‌اند. انقلاب فرهنگی ‌ایران دارای الگوی تحولات مبتنی بر سنت ‌مذهبی، نگرش مثبت به دین، رفع کمبودهای آموزش مدرن، محرومیت‌زدایی، مقابله با توطیه ضدانقلاب، پیشگامی تشکل‌های دانشجویی، و حفظ معیارهای مطلوب شاخص‌های دانشگاهی بوده، ولی انقلاب فرهنگی چین با الگوی تحولات مادی‌گرایانه، دین ستیزانه، طرفداری از پرولتاریا، حذف رقبای سیاسی مایو، تمرکزگرایانه و با تغییر عمده در شاخص‌های آموزشی دانشگاهی مشخص شده است.

    کلیدواژگان: انقلاب فرهنگی، سیاسی شدن آموزش، ایدئولوژی، چین، ایران
|
  • Assiyeh Mahdipour * Pages 1-30

    Constant political and political resistance to hostility and aggression or anything that disturbs the balance. Standing up and standing against any internal or external factor that disturbs equilibrium and balance is not limited to the military aspect, but is a multifaceted and deterrent strategic resistance to threats and dangers. The purpose of this article is to examine the strategy of resistance, its dimensions, its context, its consequences and its vision in the thought of the Supreme Leader as a determining factor in the progress of Islamic society and overcoming the challenges posed by the domination of power. The research method used in this study is the data base research strategy. The data of this study were extracted from the text of Ayatollah Khamenei's statements during the three decades from 1989 to 1989 on the basis of subjective resistance slogans at khameni.ir, which were categorized using the Grounded Theory method into 146 codes and 11 categories and multiple concepts. Based on this method, during the three stages of open, axial and selective coding, the process of communication between key points, concepts, and categories was revealed and designed and explored around the core concept of resistance, contextual, deterrent and consequences of Islamic resistance strategy. The findings of this article show that the strategy of resistance is a multidimensional concept that, by rejecting domination and creating deterrence in different political, economic, military and cultural dimensions, provides the basis for a modern Islamic civilization.

    Keywords: Resistance Strategy, Ayatollah Ali Khamenei, Islamic civilization, Grounded theory
  • Abolfazl Jafari *, Elaheh Kolaee Pages 31-56

    Political legitimacy foundations are bases which any government or leader needs in local and international system. If any political transition goes on transition without legitimacy, that will be failed. Rationalization of accepting a government or leader’s sovereignty defined as legitimacy is the dominant concern of rulers and straightly related to the state’s power and the level of multitude’s freedom. Therefore, regime survival which directly linked by legitimacy is the main issue of post-soviet central Asia leaders. By Weber, the central Asia leaders’ legitimacy defined through charismatic and traditional legitimacy, while by soviet dissolution and entrance of central Asian states to the international system as new political independent units, they encounter the modern foundation of legitimacy, which undermined their current legitimacy. In this descriptive-analytical essay, we are trying to present a structural perspective on today’s central Asian legitimacy according to the modern foundations of legitimacy to use as an analytical template for subsequent political transition.

    Keywords: Central Asia, Legitimacy, Post Soviet Era, Political Transition, Hydrocarbon resources
  • MohammadReza Majidi *, Monireh Basirati Pages 57-82

    The world today is witnessing many challenges and challenges that Islamic societies have and continue to face. Issues such as globalization of phenomena, accelerated social changes, such as the expansion of cities and urban development, migration, ethnic and linguistic demands, etc., as well as climate change and drought, with many cultural and social consequences, including Numerous issues and challenges lie ahead. The Islamic world should put these topics on the national, regional and regional levels and in its bilateral and multilateral relations and welcome them for good governance. For more than two decades, the UNESCO Intergovernmental Panel on Social Change Management (UNESCO), as a specialized UN agency, has launched and pursued various programs at national, regional and international levels. Social networks are also formed within the framework of national commissions. Utilizing this capacity and similar institutions, such as ISISCO, ECO Cultural Institute, etc., and the synergy of syntax and experiences, can help Islamic societies, especially cultural and social policymakers, in this way. This article attempts to look at the most important social issues and challenges ahead on the one hand and the UNESCO Social Transformation Management Program, the experience of different communities and areas, on the other hand, some mechanisms and approaches. Confront them and find solutions.

    Keywords: Globalization, Social Change, climate change, ethnic, linguistic demands, and international immigration
  • Jalil Dara *, Majid Poruz Pages 83-114

    This study deals with the general knowledge and introduction of the situation of Islamist sub-discourses in the period of 1953-79. The Islamist discourse at this time consisted of sub-discourses, each with central and floating signifiers. The relationship that each of these sub-discourses had with the politism in a way determines their role in the formation of the Islamic Revolution of 1979 in Iran. This analysis, while analyzing the mentioned sub-discourses from the perspective of Laclau and Mouffe's discourse theory, seeks to answer the main question of what relationship the Islamist sub-discourses had with the politism in 1953-79. The findings show that of the seven Islamist sub-discourses of the period, the sub-discourses of traditionalist- seminary and Hojjatieh Islam were apoliticized, and the sub-discourses of Islamic jurisprudence, nationalist, defiant, socialistic, and the armed left were politicized. On the other hand, all political Islamist sub-discourses in choosing the central signifier were different from each other, but in some cases they were similar to floating signifiers. The method of this research is descriptive-analytical and based on documentary-library study.

    Keywords: words: discourse, Sub-Discourse, Islamism, apolitism, politism
  • Sirus Spahdarnya *, Alireza Samieiisfahani Pages 115-142

    The present paper seeks to measure the contribution and influence of Rentier state elite as the forces of historical institution in determining the current political and economic structures of Iran. Why the Islamic Revolution of Iran, which claimed a new political and economic system and made changes in all fields; couldn't change the political economy of the country and the structure of the political economy continued to move forward? in other words, what forces or phenomena continued to move the post-revolutionary states, especially the constructive and reformist governments (1368-1384), on the path of the rentier and educated state? research findings obtained using the combined framework of historical institutionalism and historical sociology and the Rantierian government, shows that the process of formation of Pahlavi state institutions was influenced by the influx of oil dollars This has led to the emergence of specific institutional oil practices in this government and after the victory of the Islamic Revolution, the presence of forces dependent on the previous order in the new order and the emergence of crises, as well as the pressure exerted by social and political forces on the elite choices of decision-makers in the constructive moments cause choice the pattern "Wa Depending on the course of the journey " by these forces as a result, the institutional framework of the oil state, including budget, exchange, private sector, community, and oil production, developed during the Pahlavi era; It was transferred to the constructive and reformist governments, which made the rentier state survive.

    Keywords: Iranian Rentier State, Oil Institutions, Historical Institutionalism, Historical Sociology, Route Dependence
  • Somayeh Sadat Shafiei *, Seyed Zahra Hoseinifar Pages 143-172

    The present article aims to identify the political and social dimensions of women's activism in contemporary social change in Iran and seeks to examine their political participation during the victory of the Islamic Revolution and the establishment of the Islamic Republic based on existing documents. Revolutionary posters are a type of political poster that contain features and visual elements related to the nature of the changing of this period. Regarding the few works available on the subject of women's participation in the Islamic Revolution, researchers have analyzed the semiotics of the eight accessible posters. Methodologically as a qualitative research it used social semiotics with a focus on the social meaning and based on Van Leeuwen's three-dimensional representations. Women's political participation is represented in the form of participation in demonstrations and elections in posters. Although compared to men in terms of quantity, we face a lack of presence, but women in the central positions of the poster, drawn alongside men. The posters contain signs of Islamic ideology, including the hijab, as well as the role of motherhood and intimacy with martyrs, and evoke the role of mother-woman. Therefore, it can be claimed that the posters of the revolution contain indications of new gender relations at this time. In other words, the combination of semantic levels in general shows how the Muslim woman fighter in the revolutionary space and as a social active actor under the supportive stands of the revolutionary leader, regardless of gender stereotypes, has the opportunity to participate politically.

    Keywords: Islamic Revolution Art, Social Role, Social Semiotics, women, Political Participation
  • Mansoor Tabiee, Sina Aminizadeh *, MohamadTaghi Iman Pages 173-202

    At present, one of the pillars claimed to be capable of empowering a country's political system is the existence of political parties. Parties, especially in countries with a secular worldview, have so far performed well because there is a convergence of political worldview between the party and party activists in the community that facilitates the process of political development from the point of view of Western scholars. This research is an attempt to analyze and compare the parties' intellectual and paradigmatic foundations with the interviews of the activists of the three post-revolutionary parties (mitalefe eslami, kargozaran, rohaniat mobarez ). The statistical population of the study is all parties registered in the Ministry until 1397. The two parties were elected according to elite opinion. The method of analysis is qualitative content analysis by maxqdo 12 software. The results show thatThe results show that the party document is not in line with the interviews with party activists and We see the paradigmatic confusion in the document and the interview of the party activists. None of the parties has used a specific paradigm. Of course, the intellectual foundations used in the parties all have a secular approach that is incompatible with the notions of the Islamic system and the intellectual and practical aims of the Islamic Revolution.

    Keywords: Parties. Content Analysis, kargozaran, motalefe eslami, rohaniat mobarez
  • Mehdi Zibaei * Pages 203-226

    By starting the domino effect of uprisings in Arab countries, Tunisia and Egypt as a source of these revolts were the first states that had undergone sociopolitical changes. So, these uprisings had been led to the results that it is called, respectively, “Jasmine” and “Nile” Revolutions. It seems that these revolutions had stemmed from similar causes with respect to the social, political, economic and even cultural commonality within these countries. But, the results and trends of changes in Tunisia and Egypt have not been alike. Although the youth and labors coalition in commencing and conducting of uprisings within both states had an impressive role, the reaction of military and Islamic movements to these uprisings was different and led to a varied result. While the Tunisian revolution is considered as the only successful protest in the Arab world, coming back to power the figures who belonged to last regimes in both countries was a harbinger of rising the new type of reformist revolution that is called Refolution. This work tries, in the light of a descriptive - analytical manner and by relying on a crisscross style of induction and deduction, to study the impressive variations in breaking out and directing uprisings in both Tunisia and Egypt.

    Keywords: Arab Uprisings, refolution, Tunisia, Egypt, military
  • Esmaeil Ahmadipour Chahardeh, MohammadReza Gholami *, Hadi Noori Pages 227-248

    The present study deals with the discourse analysis of the ISIL group's (Islamic State of Iraq and Levant). This research is aimed to identify the master and floating signifiers governing the ISIL group's discourse, and the articulation of the group's discourse. To achieve this goal, the features of the group dominant discourse have been identified. For this study, the combination of Laclau and Mouffe's discourse theory and Fairclough's Critical Discourse Analysis as theory and method were used. The English texts relating the ISIL group's magazine, which was published in two English and Arabic languages in 15 issues, were selected as the statistical population of the research. As findings show the Master Signifier of ISIL's dominant discourse is Islamic caliphate. Floating signifiers in ISIL discourse also become meaningful related to master Signifier, and hence the signifiers such as the enemy and jihad, the hijra and the caliph (imam) are considered as floating ones.

    Keywords: Master, floating signifiers, Laclau, Mouffe, Discourse of ISIL, Articulation
  • Ali Ebrahimi, Harsi Hossein *, Seyyed Javad Emamjomehzadeh, Abas Hatami Pages 249-278

    The present paper sought to analyze the ISIL's (Islamic State of Iraq and the Levant) reactionary movement in terms of sociology with an emphasis on Snow and Benford's framing theory. The main question of paper was what caused the rise, development and fall of the ISIL? Therefore, the present paper sought to answer this question by a deductive method and collecting information and library documents. Research findings indicated that, firstly, the framing theory provided a frame for perceiving the global mobilization of fighters in joining the ISIL. Secondly, factors such as the feeling of injustice about the status quo, the ISIL as a solution to the improvement of social status, and the accreditation of terrorist violence affected the identification of fighters. Thirdly, due to the competitive process among players and influencers in the field of collective action in the framing theory, coping challenges such as the opposition of state players, internal disputes between ISIL leaders and members, and the contradictions of opinion and practice emerged and created an area for the fall of the ISIL's reactionary movement. The key achievements of research included the strong relationship of sociology with terrorism and the growing attention to the interpretation of dissatisfaction and other thought elements such as supporting values and beliefs of a movement that was previously faced with a research gap.

    Keywords: Sociological analysis, Framing theory, the ISIL's (Islamic State of Iraq, the Levant) reactionary movement, terorism
  • Seyyed Abdolhamid Mirhosseini * Pages 279-304

    Political discourse plays a crucial role in directing thoughts, and discursive functioning in politics may be placed next to major political, economic, and even military decisions. Therefore, this study attempts to explore some discursive aspects of the Iranian nuclear issue as a major concern related to Iran in the international arena and to investigate the discursive image portrayed in this regard by the American President Barack Obama during his two terms in office. A body of 377 speeches by Obama during 2009–2016 was studied based on Van Dijk’s perspectives on “critical discourse studies” through a mix of lexical search and multiple phases of qualitative coding. The outcome was a discursive image comprising seven major themes: the Iranian nuclear threat; America’s will to face this threat; preference for a peaceful solution; applying all options; universal agreement with America; encountering internal pressure; and the nuclear agreement as an important success. These themes illustrate a discursive plan underlying Obama’s speeches aimed at creating audience consent for American political, economic, and military decisions and actions. Critical awareness on the part of the audience regarding this kind of discursive images can create space for critical appraisal of discursive trends, and critical discourse studies can be employed to enhance this awareness.

    Keywords: critical discourse studies, political discourse analysis, Obama speeches, Iranian nuclear issue
  • Hossein Ahmadi *, Ali Mohammad Hazeri Pages 305-332

    The Cultural Revolution in China initiated by Mao and his supporters was carried out by party cadres and the Red Army in a revolutionary manner from above and ended with Mao's death. In the Cultural Revolution of Iran, there was a kind of agreement between Imam Khomeini and the revolutionary forces. This Cultural Revolution has shown more reliability and has continued after the founder of the Islamic Republic. These two cultural revolutions have differences and similarities that need to be understood in order to understand how the social system affected by them continues. The authors aim to study and describe the comparative history of these differences and similarities. Therefore, the study wants to answer the question of what are the similarities and differences between the Cultural Revolution in Iran and China? The salient features of the experience of the Cultural Revolution in Iran and China are compared qualitatively and a suitable description of the similarities and differences between the two revolutions in terms of historical sociology is made. The information is collected in a documentary manner and attempts have been made to consider different perspectives on each of the features. Findings show that the two studied events in the academic environment had formal similarities and content differences. The Cultural Revolution of Iran has a pattern of changes based on religious tradition, a positive attitude towards religion, eliminating the shortcomings of modern education, eliminating deprivation, countering the counter-revolutionary conspiracy, pioneering student organizations, and it has maintained the desired standards of academic indicators. But the Chinese Cultural Revolution has been characterized by a pattern of materialistic, anti-religious, pro-proletarian developments, the elimination of Mao's political rivals, a centralist one, and a major shift in academic education.

    Keywords: Cultural Revolution, Politicization of Education, Ideology, China, Iran