فهرست مطالب

Journal of Advances in Industrial Engineering
Volume:53 Issue: 2, 2019

  • تاریخ انتشار: 1398/03/22
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مریم دولتشاه، بابک تیمورپور* صفحات 575-584

    اکثر مشکلات مربوط به برنامه ریزی منابع انسانی منحصر به محدودیت های سطح خدمات است. ارایه سطح خدمات بالا بر فاکتورهایی هم چون کاهش زمان خدمت تاکید می کند. بنابراین ارزیابی عملکرد عامل های انسانی در صنعت مراکز تلفن، به منظور تعیین کیفیت سطح خدمات، از مهم‏ترین چالش‏های این مراکز محسوب می شود. در این پژوهش جهت تعیین سطح خدمت، مهارت و خوشه بندی عامل های انسانی، ویژگی‏های توصیفی معیار زمان خدمت بر اساس نوع خدمت به مشتری به عنوان داده های ورودی استخراج شده‏اند. استفاده از این مشخصه ها می تواند به ارزیابی و الویت‏بندی موثرتر عامل های انسانی کمک کند. بعلاوه این مشخصه‏ها دشواری استفاده از سایر معیارهای ارزیابی عملکرد را ندارند. مشخصه های این پژوهش از داده های مرکز تماس یک شرکت طراح و تولیدکننده سیستم های کامپیوتری و الکترونیکی استخراج شده و با استفاده از روش تحلیل مولفه های اصلی ارزیابی شده اند. هم چنین موقعیت عامل ها نسبت به مشخصه های عملکردشان نمایش داده شده است. در نهایت عامل های انسانی مورد مطالعه با استفاده از الگوریتم خوشه بندی k-means و بر اساس مشخصه های عملکردشان گروه بندی شده اند. سه گروه از عامل های انسانی ایجاد شده است که هر گروه بیانگر سطح مهارت و خدمت آن گروه می‏باشد. نتایج تحقیق سهولت در ارزیابی عملکرد عامل ها با روش های داده کاوی را نشان می دهد.

    کلیدواژگان: مرکز تلفن، عامل های انسانی، زمان خدمت، داده کاوی، خوشه بندی
  • مروارید رهنمای رحمانی، عطاالله طالعی زاده صفحات 585-596

    در این مقاله، به مطالعه یک زنجیره تامین دو سطحی شامل یک تولیدکننده و یک خرده فروش با درنظر گرفتن سیاست های انگیزشی تحت شرایطی از قبیل آگاهی زیست محیطی مصرف کننده که منجر به ترجیح تولید محصول کم کربن نسبت به محصولی که منجر به انتشار کربن بالا می شود، پرداخته شده است. در این مطالعه از قرارداد تاخیر در پرداخت به منظور هماهنگ سازی زنجیره تامین استفاده شده است. همچنین از قانون کپ اند ترید در زمینه ی تکنولوژی سبز و کاهش انتشار کربن بهره گرفته شده است. به این گونه که بازار معاملات کربن در نظر گرفته شده و مکانیزم تبادلات اعتبارات کربن مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه از روش حل استکلبرگ برای رسیدن به مقدار بهینه ی قیمت خرده فروشی و قیمت عمده فروشی استفاده شده است. در انتها از مثال عددی با محاسبه متغیرهای تصمیم و سود زنجیره تامین هماهنگ سازی شده، برای مشاهده ی نتایج حاصل از سیاست های انگیزشی استفاده شده است و نیز از آنالیز حساسیت به منظور مشاهده تغییرات در متغیرهای تصمیم حاصل از تغییرات در پارامترهای مسئله بهره گرفته شده است.

    کلیدواژگان: تکنولوژی سبز، انتشار کربن، تئوری بازیها، قرارداد تاخیر در پرداخت، هماهنگی زنجیره تامین
  • فریده سبحانی فرد، محمد رضا شهرکی*، محمد انیسه صفحات 597-608

    پیش بینی صحیح رشد اقتصادی در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های بلند مدت توسعه ی پایدار نقش مهمی را ایفا می کند. یکی از مسایل مهم در پیش بینی سری های زمانی استفاده از روش هایی جهت شناسایی الگوهای زمانی با هدف کنترل پیچیدگی ها و بهینه سازی خطای حاصل از پیش بینی می باشد. در این تحقیق تحلیل سری های زمانی تولید ناخالص داخلی جهت پیش بینی مسیر حرکت رشد اقتصادی با استفاده از روش شبکه عصبی مصنوعی بیزی، برای انعطاف بیشتر مدل غیر خطی در برخورد با پیچیدگی-های مسئله و انطباق بیشتر با شرایط واقعی انجام خواهد گرفت. در ادامه با استفاده از ترکیب الگوریتم های فراابتکاری ژنتیک در آموزش شبکه به بهبود کارایی مدل در مقایسه با نتایج روش های قدیمی تر پرداخته می شود. در تخمین مدل از داده های دوره ی 1371 تا 1392 استفاده گردید و سپس کارایی آن برای داده های فصلی 1393 تا دو فصل اول 1395 با استفاده از معیار SSE و MSE بررسی گردید. نتایج نشان می دهد که اصلاح پیچیدگی های در آموزش شبکه نقش بسزایی در بهینه سازی خطای مدل خواهد داشت.

    کلیدواژگان: مدل سازی، پیش بینی، سری زمانی، شبکه عصبی بیزی، شبیه سازی زنجیره مارکوف مونت کارلو
  • نفیسه شمسی گمچی، سید علی ترابی* صفحات 609-620

    زنجیره های تامین دارو و واکسن بسیار متفاوت از زنجیره های تامین سایر اقلام امدادی هستند. لذا لازم است در مناطق بالقوه شیوع بیماری های بومی، در فاز قبل از وقوع بحران، سیاست های لازم جهت کنترل به موقع آن ها اتخاذ شود. در این مقاله، یک قرارداد رزرو برای تامین واکسن و دارو در فاز قبل از وقوع بحران طراحی شده است تا در صورت وقوع اپیدمی بیماری های واگیردار به عنوان یکی از عواقب وقوع بحران های طبیعی و غیرطبیعی، بتوان آن را کنترل کرد. به کمک مدل طراحی شده و با در نظر گرفتن مدل اپیدمی SIR، میزان موردنیاز واکسن و دارو تعیین شده و سپس با استفاده از بازی استکلبرگ به تعیین پارامترهای قرارداد رزرو پرداخته می شود. برای تبیین کاربردی بودن مدل ریاضی، یک مثال عددی نیز ارایه و نتایج آن تحلیل شده است. زنجیره های تامین دارو و واکسن بسیار متفاوت از زنجیره های تامین سایر اقلام امدادی هستند. لذا لازم است در مناطق بالقوه شیوع بیماری های بومی، در فاز قبل از وقوع بحران، سیاست های لازم جهت کنترل به موقع آن ها اتخاذ شود.

    کلیدواژگان: واکسیناسیون، قرارداد رزرو، مدل اپیدمی SIR، کنترل بهینه، بازی استکلبرگ
  • محمد فلاح*، عذرا قبادی صفحات 621-632

    مطالعه پیش رو مدل تصمیم گیری استراتژیکی را که هزینه های عملیاتی و اجتماعی آلودگی محیط زیست ناشی از عملیات چنین شبکه زنجیره تامین را برای مدیریت زنجیره تامین پایدار، ارایه می دهد. مدیریت پایدار به کمتر شدن ریسک های زیست محیطی و اجتماعی در کسب و کار اطلاق می شود. این مدل به منظور ارزیابی انتشار دی اکسید کربن و هزینه های عملیاتی تحت سنایوهای مختلف دریک شبکه زنجیره تامین تولید مواد لبنی بررسی نموده و نتایج بیان می نمایدکه میزان کم انتشار دی اکسید کربن در اثر بالا بودن نرخ هزینه اجتماعی آنها است و هم چنین قوانینی که شرکتها را مجبور به تحمل هزینه های اجتماعی آلودگی های محیط زیستی ناشی از فعالیت های اقتصادی خود کند یک روش موثر برای کاهش انتشار آلودگی خواهد بود. مشخص شد که کل انتشار گاز دی اکسید کربن با افزایش نرخ هزینه های اجتماعی انتشار گاز دی اکسید کربن کاهش می یابد. نتایج نشان داد که اگر شرکت ها مجبور به پرداخت هزینه های اجتماعی انتشار گازدی اکسید کربن ناشی از عملیات شبکه های زنجیره تامین خود باشند، تصمیم گیرندگان این شرکت ها استراتژی های بهینه برای مبادلات بین هزینه های عملیاتی و انتشار گاز دی اکسید کربن را ایجاد خواهند کرد. بنابراین، تصمیم گیرندگان شرکت ها کارخانه هایی را انتخاب خواهند کرد که گاز دی اکسید کربن کمتری منتشر می کنند، حتی اگر آن کارخانه ها هزینه های بالاتری برای تولید داشته باشند

    کلیدواژگان: مدیریت زنجیره تامین پایدار، تصمیم گیری استراتژیک، آلودگی محیط زیست
  • میراحمد محمدی، احمدرضا صیادی*، علی حسین زاده کاشان صفحات 633-643

    زنجیره تامین صنعت فولاد به روش احیای مستقیم، شامل تهیه سنگ آهن، تولید کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد است. محدودیت تامین کنندگان، تنوع نهاده های مصرفی و محدودیت مشتریان باعث تنوع گزینه های فنی و اقتصادی شده که مدیریت بهینه زنجیره تامین را ضروری می سازد. هدف پژوهش حاضر، ارایه مدل پویای زنجیره تامین دوسطحی (سنگ آهن-کنسانتره و کنسانتره-گندله) با استفاده از رویکرد پویایی های سیستم است. بدین منظور، ضمن شناسایی متغیرهای کمی و کیفی و تعیین روابط بین آنها، چگونگی تعامل و نحوه بازخورد بین متغیرها تعیین گردید. در ادامه یک مدل شبیه سازی طراحی و امکان بررسی سناریوهای مختلف تولید فراهم گردید. جهت بررسی کارکرد مدل، از داده های یک مجتمع تولید فولاد در ایران استفاده شد. بر این اساس، افزایش 2% عیار سنگ آهن منجر به افزایش 35/3% در تولید نهایی گندله و افزایش همزمان 2% عیار سنگ آهن ورودی، 5% نرخ تولید و 2% بازیابی باعث افزایش 85/5% در تولید گندله می شود

    کلیدواژگان: فولاد، گندله، مدیریت زنجیره تامین، پویایی های سیستم
  • واحد مرادی، مهدی یوسفی نژاد عطاری*، هیوا فاروقی صفحات 645-658

    در این مقاله مسئله ی زمانبندی در سلولهای تولیدی رباتیک دو ماشینه مورد بررسی قرار گرفته است. مجموعه ای از قطعات مختلف توسط سلول تولیدی ‏رباتیک تولید میشوند و هر قطعه جهت تکمیل شدن به تعدادی ابزار روی هر ماشین نیاز دارد و با توجه به اینکه مخزن ابزار ماشینها دارای ظرفیت محدودی ‏هستند، نحوه ی تعویض ابزارها و زمان لازم برای این کار یک مسئله ی تصمیم گیری میباشد. همچنین فرض شده است که زمان پردازش هر قطعه روی ماشین ‏دوم تابعی از عمر ابزارهای ماشین اول میباشد. بر اساس زمان تعویض ابزار و وابستگی زمان پردازش به عمر ابزارها به عنوان دو فرض جدید، مدل برنامه ریزی ‏ریاضی برای کمینه سازی زمان سیکل در یک سلول تولیدی رباتیک دو ماشینه ارایه شده است و سپس تاثیر آنها بر زمان سیکل تحلیل شده و مدل ارایه شده با ‏استفاده از نرم افزار ‏GAMS‏ و الگوریتم ژنتیک حل شده است.‏

    کلیدواژگان: ‏ زمانبندی، سلول های تولیدی رباتیک، تعویض ابزار، الگوریتم ژنتیک
  • رسول نورالسنا*، فرهاد پژوهیان صفحات 659-668

    طراحی آزمایشها ابزار مهمی برای بهبود کیفیت محصول یا فرایند است. هدف کلی از یک آزمایش طراحی شده، دسترسی به مقدار بهینه داده های مشاهده شده خروجی از طریق ایجاد تغییر در عامل های ورودی به یک سیستم است. در اغلب آزمایش های صنعتی یک متغیر پاسخ متوالی در فضای داده ها مشاهده می شود. ساختار همبستگی پروفایل خروجی ممکن است منجر به براوردهای گمراه کننده در ضرایب رگرسیونی شود. در این مقاله، یک روش کیفی برای مدل سازی و بهینه سازی آزمایش های پروفایل پاسخ با استفاده از مدل های خطی تعمیم یافته پیشنهاد می شود. در مرحله اول به عنوان یک مطالعه طولی در آزمایش پروفایل پاسخ، مدل خطی تعمیم یافته به منظور مدل سازی و در مرحله دوم، تنظیم بهینه عامل های کنترل که منجر به قرار گیری هم زمان پاسخ-های چندگانه در مقادیر اسمی می شود، با استفاده از روش تابع مطلوبیت تعیین می شود. کارایی روش پیشنهادی بر روی یک مثال از ادبیات موضوع، نشاند دهنده پیشرفت در تحلیل آزمایش های پروفایل پاسخ است.

    کلیدواژگان: پاسخ پروفایلی، داده های طولی، مدل های خطی تعمیم یافته، درستنمایی سلسله مراتبی، تابع مطلوبیت