فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی اراک - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 14، بهار 1380)

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 14، بهار 1380)

  • تاریخ انتشار: 1380/01/14
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ولی الله خدیر شربیانی، مجید ملکی صفحات 1-4

    ترکیبات نیتروگلیسیرین از جمله داروهای اصلی در کنترل ایسکمی حاد در بیماران مبتلا به تنگی عروق کرونر می باشد و به فرم های متنوعی در دسترس این بیماران قرار می گیرد. فرم پرل زیر زبانی از شایع ترین فرم های مصرف می باشد که تاکنون به صورت وارداتی در اختیار بیماران بوده است. با ساخت قرص زیرزبانی 0/4 میلی گرم توسط شرکت داروسازی سها، جهت بررسی اثرات آن و مقایسه با پرل زیرزبانی و دارونما مطالعه ای بر روی یک صد بیمار بستری در بیمارستان شهید رجایی صورت گرفت که در نیمی از آن ها اثرات سوبژکتیو (کاهش درد) و در نیمی دیگر اثرات همودینامیک ارزیابی شد. نتایج حاکی از اثرات یکسان قرص و پرل در تسکین درد و اثرات مفید قرص در مقایسه با دارونما (0/01≥P)  و نیز اثرات همودینامیک یکسان قرص وپرل (0/01≥P)  بود.

    کلیدواژگان: بیماری عروق کرونر، پرل نیتروگلیسیرین، قرص نیتروگلیسیرین
  • شراره خسروی صفحات 5-9

    امروزه ناهنجاری های مادرزادی بخش مهمی از مسایل طبی را تشکیل می دهند و بخش عمده ای از مراقبت های معلولین و مرگ و میر شیرخواران مربوط به آن می باشد. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که با هدف بررسی میزان شیوع ناهنجاری های مادرزادی آشکار در نوزادان متولد شده در بیمارستان های طالقانی و قدس شهر اراک در بهار سال 1379 صورت گرفته است. در این مطالعه 2069 نوزاد متولد شده در مقطع زمانی مذکور، در نظر گرفته شدند که از میان آنها 17 نوزاد مبتلا به ناهنجاری مادرزادی آشکار بودند. نتایج به دست آمده از بررسی این نوزادان حاکی از این بود که شیوع کلی ناهنجاری ها 0/82% می باشد که 58/82%  این نوزادان دختر بودند، در 29/41% موارد بین پدر و مادر خویشاوندی وجود داشت. 46/41% زیر 37 هفته حاملگی به دنیا آمدند و 4/28%  زیر 2500 گرم وزن داشتند. 58/81% مادران این نوزادان چند زا بوده و 70/59% آنها در گروه سنی زیر 30 سال قرار داشتند. همچنین 35/29% این مادران طی بارداری دچار بیماری بوده و 11/77% آنها دارو مصرف می کرده اند. در ارتباط با شیوع ناهنجاری ها بر اساس سیستم درگیر نیز مشخص گردید که 77/47% نوزادان دچار یک ناهنجاری بودند که اختلالات به ترتیب در سیستم عصبی مرکزی، سر و گردن و استخوانی دیده شدند. همچنین 23/53% از این نوزادان مبتلا به بیش از یک ناهنجاری بوده اند.

    کلیدواژگان: ناهنجاری مادرزادی، شیوع، عوامل خطرساز
  • جمیله دانش نیا صفحات 10-15

    به منظور بررسی ارتباط فاکتورهای بهداشتی با اختلال شب ادراری، در دانش آموزان 12-7 ساله دبستانی مناطق آموزشی 9، 10 و 17 شهر تهران، تعداد 138 کودک مبتلا به اختلال شب اداری (بر اساس ملاک های تشخیصی DSM  III-R) به عنوان گروه مورد و 127 کودک سالم به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. کودکان گروه مورد و شاهد از نظر سن، جنس، سطح کلاس، منطقه آموزشی و وضعیت اقتصادی-اجتماعی با یک دیگر جور و هم سان گردیدند و سوابق بهداشتی کودک و خانواده در هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفت تا ارتباط فاکتورهای مختلف بهداشتی در بروز اختلال، مشخص شود. نتایج حاصل از بررسی نشان داد که بین اقدام به سقط مادر در دوران بارداری، سابقه استرس و نگرانی مادر، بروز مسمومیت حاملگی، ضربه شدید به شکم (ضربه همراه با درد شدید و خونریزی)، طریقه زایمان، سیانوز بدو تولد کودک، مدت زمان تعذیه با شیر مادر، سابقه تب همراه با تشنج و بروز اختلال، ارتباط آماری معنی دار وجود دارد. اما بر اساس نتایج به دست آمده بین سن مادر در زمان بارداری، وزن بدو تولد کودک، زردی بدو تولد کودک (زردی که منجر به تعویض خون می گردد)، سابقه استعمال دخانیات در زمان بارداری، رتبه تولد، تاخیر در رشد و تکامل و بروز اختلال، ارتباط اماری معنی دار مشاهده نگردید.

    کلیدواژگان: دانش آموزان، رفتارهای بهداشتی، شب ادراری، ملاک های تشخیصی DSM III-R
  • صدیقه رفیعی طباطبایی، حسن محبتی صفحات 16-20

    واکسنB.C.G  با قدمت 79 ساله همچنان بیش ترین واکسن مصرفی در دنیاست. در سال 1993 میلادی به طور متوسط 85 درصد کودکان در دنیا این واکسن را دریافت کرده اند. مصونیت زایی و تاثیر واکسن در مطالعات مختلف بین 2 تا 83 درصد متفاوت گزارش شده است. این مطالعه به منظور ارزیابی میزان تاثیر واکسیناسیونB.C.G  در دروه نوزادی صورت گرفت، در 794 شیرخوار واکسینه شده با B.C.G  در بدو تولد، سه ماه پس از واکسیناسیون قطر اسکارB.C.G  اندازه گیری و سپس تست توبرکولین با محلول 5 واحدی PPD  انجام شد. این مطالعه از آذرماه 1377 لغایت تیر ماه 1378 در زایشگاه طالقانی شهر اراک انجام گرفت. قطر اسکارB.C.G  در 96 درصد موارد بیش تر یا مساوی 3 میلی متر (اسکار مثبت) و در 4 درصد موارد کم تر از 3 میلی متر بوده است. پاسخ تست توبرکولین در 309 نفر (29%) کم تر از 5 میلی متر (منفی) و در 436 نفر (55%) بین 9-5 میلی متر (مشکوک یا مثبت واکسینال) و در 49 نفر (6%) بیش تر یا مساوی 10 میلی متر مثبت بود. در این مطالعه بین اندازه اسکار B.C.G  و شدت پاسخ تست توبرکولین رابطه اماری معنی دار وجود داشت.

    کلیدواژگان: واکسن B.C.G، تست توبرکولین، اسکار B.C.G، توبرکولوزیس (سل)
  • جمال فلاحتی، حمیدرضا نیک بین، محسن ابراهیمی، میترا فروتن صفحات 21-24

    کاتاراکت یا کدورت عدسی از بیماری های چشمی حایز اهمیت در کودکان است که به دو صورت مادرزادی و اکتسابی طبقه بندی می شود. در مورد شیوع این بیماری در کودکان کشور ما تاکنون آمار مستدلی منتشر نشده است. از طرف دیگر تشخیص به موقع بیماری تا قبل از 6 سالگی در جلوگیری از عوارض آن اهمیت فراوانی دارد. این مطالعه به منظور بررسی میزان شیوع کاتاراکت در اطفال بالای 6 سال در مدارس ابتدایی شهر اراک انجام شد. مطالعه از نوع توصیفی-مشاهده ای و مقطعی(Cross-Sectional)  بود. تعداد کل دانش آموزان ابتدایی شهر اراک 58557  نفر بود که در هر ناحیه آموزش و پرورش و در هر پایه تحصیلی به صورت نمونه گیری چند مرحله ای تعداد 7668 (3972 نفر پسر-3696 نفر دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که 10 نفر از کل دانش آموزان انتخاب شده مبتلا به کاتاراکت بودند. به این ترتیب شیوع به دست آمده کاتاراکت در بین دانش آموزان ابتدایی شهر اراک 13% بود. (بهار 1376)

    کلیدواژگان: آب مروارید، دانش آموزان، شیوع، کودکی، شهر اراک، مدارس ابتدایی
  • محمدحسن محمدی، پروین قلع ریز، سعید پهلوان زاده، غلام عباس موسوی، معصومه حمزه ای صفحات 25-29

    یکی از شایع ترین بیماری های اندکرین، دیابت است. طی ده سال گذشته، تعداد افراد دیابتی در جهان به بیش از هفتاد میلیون نفر افزایش یافته است. بیماران دیابتی عموما از این امر آگاهند که مستعد عوارض دیررس بیماری بوده و طول عمرشان کوتاه می شود. لذا تعجب آور نیست که واکنش های عاطفی نسبت به دیابت اغلب در امر درمان مشکل ایجاد می کند. شایع ترین اختلال این بیماری افسردگی است. این پژوهش مطالعه ای توصیفی-تحلیلی است که در سال 1378 در مرکز دیابت کاشان انجام گرفته است. هدف از این مطالعه تعیین میزان فراوانی و شدت افسردگی در بیماران دیابتی مصرف کننده قرص و انسولین بوده است. به این منظور تعداد 80 نفر بیمار دیابتی (38 بیمار مصرف کننده انسولین و 42 بیمار مصرف کننده قرص) که دارای شرایط پذیرش بودند به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه دو قسمتی و شامل مشخصات فردی و تست بک (Beck) بود. یافته های به دست آمده نشان داد که 92% بیماران دیابتی مصرف کننده انسولین، به افسردگی مبتلا بودند و شدت افسردگی در آنها نسبت به مصرف کننده قرص بالاتر بود. به این معنی که رابطه معنی داری بین شدت افسردگی و تزریق انسولین مشاهده گردید. (P<0/04) همچنین مشخصات فردی این بیماران در ارتباط با افسردگی مورد آزمون های آماری قرار گرفت که ارتباط معنی داری را نشان نداد. با توجه به یافته های پژوهش و رابطه معنی دار شدت افسردگی و نوع درمان این موضوع قابل اهمیت است که علاوه بر بالا بودن فراوانی افسردگی در بیماران دیابتی، شدت افسردگی در مصرف کنندگان انسولین از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و به نظر می رسد که با تمام تمهیدات لازم می توان از عوارض روانی آن پیشگیری به عمل آورد.

    کلیدواژگان: دیابت، افسردگی، اختلالات خلقی و دیابت، تست بک افسردگی و دیابت
  • مهدی مسیبی، زهرا اسلامی راد صفحات 30-36

    انگل کریپتوسپوریدیوم با انتشار جهانی، عامل مهم بیماری زا به ویژه در کودکان شناخته شده است. این انگل در افرادی که نقص ایمنی دارند، اسهال مداوم و شدید ایجاد می کند و در برخی جوامع به عنوان سومین یا چهارمین عامل مولد اسهال محسوب می شود. به منظور آشنایی با وضعیت آلودگی به این انگل در کودکان زیر 5 سال شهرستان اراک، مطالعه ای بر روی 405 کودک زیر 5 سال که در ماه های اردیبهشت تا آبان سال 1376 جهت آزمایش مدفوع به آزمایشگاه بیمارستان امیرکبیر اراک مراجعه کرده بودند و یا نمونه آن ها ارسال شده بود از نظر ابتلای به انگل کریپتوسپوریدیوم مورد بررسی قرار گرفت. از 405 کودک مورد مطالعه، 31 کودک (7/7%) به این انگل آلوده بودند، این میزان در کودکان اسهالی 5/66% بود. میزان آلودگی در دختران و پسران به ترتیب 6 و 8/7% بود و این میزان در شهریور و مهرماه بالاترین حد را داشت. آلودگی در کودکانی که در منزل آنها دام یا طیور نگهداری می شد یا آب غیر لوله کشی مصرف می کردند، بیش تر بود. موارد اسهال در ماه های مختلف اختلاف معنی دار داشت که با وفور کریپتوسپوریدوم در آن ماه ها تناسب داشت. آلودگی به کریپتوسپوریدیوم در گروه سنی 5-4 سال بیش ترین میزان و در گروه سنی 4-3 سال کم ترین میزان را داشت.

    کلیدواژگان: کریپتوسپوریدیوم، کودکان، کوکسیدیا، روش زیل-نلسون اصلاح شده، اراک
  • مژگان هاشمیه، غلامعلی فتاحی بیات صفحات 37-42

    سپسیس نوزادی یکی از بیماری های مهم در دوران نوزادی می باشد که با عوارض و مرگ و میر بالایی همراه است. در این مطالعه 500 نوزاد از تاریخ 1/1/78 الی 1/1/79  به مدت یک سال مورد بررسی قرار گرفتند. مکان مطالعه بخش های نوزادان و مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) بیمارستان های امیرکبیر و طالقانی شهر اراک بود. در این بررسی میزان فراوانی سپسیس در نوزادان پسر 1/4 برابر نوزادان دختر، در نوزادان نارس 1/5 برابر نوزادان ترم و در نوزادان LBW  (نوزادان با وزن کم تر از 255 گرم)، 1/4 برابر نوزادان با وزن مساوی و یا بیش از 2500 گرم بود. در بین علایم بالینی، شایع ترین علامت Poor  Feeding  بود. همچنین در میان نوزادان تحت بررسی 375 مورد (75%) سپیسیس زودرس و 125 مورد (25%) سپیسیس دیررس داشتند.از 474 مورد کشت خون انجام شده، 25 مورد (5/27%) مثبت گزارش شد که شایع ترین اجرام گزارش شده باسیل های گرم منفی Non-Fermentative  (32%) و کلبسیلا (28%) بود. از 300 مورد کشت ادرار انجام شده، 24 مورد (8%) مثبت گزارش شد و شایع ترین جرم گزارش شده کلبسیلا بود. همچنین از نقطه نظر تغییرات هماتولوژیک در 156 موردلکوسیتوز (3/12%) و در 63 مورد (17/95%) آنمی وجود داشت. میزان مرگ و میر در نوزادان تحت بررسی، 92 مورد (4/18%) گزارش شد.

    کلیدواژگان: سپتی سمی، نوزادانی، کشت خون، کشت ادرار
|
  • Valiollah Khadir Sharbayani, Majid Maleki Pages 1-4

    Nitroglycerin components are the main drugs in controlling acute ischemia in coronary heart disease (CHD) patients and they are available in different form. Sublingual pearl is the most common forms which is imported. The study was done on 100 PATIENTS IN SHAHID Rajaei hospital and compared its effects of sublingual tablet 0.4mg which is made by Soha Drug Company with sublingual pearl and placebo. It was evaluated subjective effects in half of the them and hemodynamic effects in the other half. Results showed the same effects between tablet and pearl to become relief and positive effects of tablet in comparison between drugs (p<_0.01) and also hemodynamic effects of pearl and tablet are same (Pp<_0.01).

  • Sharareh Khosravi Pages 5-9

    Congenital anomalies are an important part of medical problems which most of times needs intensive care and cause high rates of mortality and morbidity in infants. In this descriptive study which was done in spring 1379 (2000) the incidence of gross congenital anomalies was determined in newborns, born in Taleghani and Ghods Hospitals in Arak city. 2069 newborns were born during the time in which 17 cases had at least one congenital anomaly. Results showed that the incidence for congenital anomalies was 0.82%. 58.82% of these affected newborns were female, 46.41% were born under 37 weeks of gestation and 4.28% were under 2500 grams. In 29.41% of cases, marriage was consanguineous, 58.81% of these mothers were multipara and 70.59% were under 30 years old. 35.29% of mothers had a major disease and 11.77% used drugs during pregnancy. 77.47% of these newborns had only one anomaly in which the most common involved system were CNS, head and neck and skeletal. 23.53% of cases had more than one anomaly.

  • Jamileh Danesh Nia Pages 10-15

    For the purpose of surveying the relationship of family health behaviors with enuresis, among the school-age children (aged 7-12 year), who studied at primary schools of educational regions, in the West of Tehran, 138 students who at least, were enuresis, according to DSM III-R diagnostic criteria, chosen as case group, and 127 students who were normal, chosen as control group. The research was a analytical-descriptive survey that has been carried out in the form of a case-control retrospective study. A multistage random sampling method was used to select the studied sample. The case and control were matched with each others, according to their age, sex, educational region and socioeconomic status. Finally, data analysis revealed that among factors that related to the childs prenatal and neonatal period, there was significant association between, mother taking effort for aboration, history of mothers stress, and abdominal trauma during pregnancy, kind of delivery, child cyanosis at birth and enuresis. Also results indicated significant relationship between duration of childs breast feeding history of childs fever with convulsion and enuresis. At least based on the results, most hypothesis have not been rejected and according to them practical recommendation have been suggested.

  • Sedighe Rafeei Tabatabaaie, Hassan Mojtaba Pages 16-20

    B.C.G vaccine, with 79 years antiquity is still the most used vaccine around the world. On the average 85 percent of children around the world received this vaccine in 1993. Immunity induction and the rate of effectiveness of this vaccine was reported differently between 2.83% in various studies. This study was done for evaluating the effect of B.C.G in infancy period. After vaccination, the establish scar diameter had been measured and tuberculin test with the 5 unit PPD solution had been performed. B.C.G scar diameter were in 96% of cases or more than 3 millimeters (scar positive) and 4% less than 3 millimeters. Response to tuberculin test had been less than 5 millimeters (negative) in 309 persons 39% and between 5 to 9 millimeters (suspected or vaccinal positive ) in 436 persons (55%) and equal or more than 10 millimeters (positive ) in 49 persons (6%). There had been correlation between the size of B.C.G scar and the severity of tuberculin test.

  • Jamal Fellahati, Hamidreza Nikbin, Mohsen Ebrahimi, Mitra Frotan Pages 21-24

    Cataract is one of the important diseases in childhood that can be classified in two main groups: Congenital & Acquired. There hasn’t been any exact idea about the prevalence of this disease in childhood yet. On the other hand it has been very important to diagnose the disease before the age 6 years old. So that preventing from the adverse effects. We tried to perform our plan in the students of the primary schools in the city of Arak. The study was descriptive observational and cross-sectional. Total numbers of the students of the primary schools in Arak were 58557. We selected 7668 students (3972 boys & 3696 girls). 10 students (7 boys & 3 girls) had cataract. As a result the total prevalence of the cataract among the students of the primary schools in the city of Arak in spring (1376) was 0.13%.

  • Mohammad Hassan Mohammadi*, Parvin Ghal-E Riz, Saeed Pahlevanzadeh, Gholam Abass Mosavi, Masoumeh Hamzeei Pages 25-29

    Diabetes is one of the important endocrine disease. In recent 10 years it has increased to 70 million people in the world. The diabetes patients are aware of that complications may occure in future. Depression is the most common one. This study is a descriptive-analytic which was done in 1999 in Kashan diabetes center. The aim of this research was to determine the incidence and severity of depression in the diabetic patients who were used to take antidiabetic tablets and insulin. For this purpose, the researchers selected 80 diabetic patients to have characteristics to enter the study.  (38 patients were treated by tablets and 42 patients by insulin). Method of sampling was conclude one data were gathered with Beck test and two part questionnaire including demographic and severity of depression in patients taking insulin. Severity of depression was higher than tablet users. On the other hand there was a significant relation between severity of depression and kind of treatment (insulin injection) (P<0.04). Regarding to the findings, however depression in these patients is high and the patients who are taking insulin are at risk of this mental complication and the health team members should take care of them.

  • Mehdi Mosayebi, Zahra Eslami Rad Pages 30-36

    Cryptosporidium spp. Have a world-wide distribution that is a common cause of acute gastroenteritis in children and in the immunocompromised such as those with acquired immune deficiency syndrome. Cryptosporidium in many countries is three of forth agent of diarrhea among children. This study was carried out on 405 children under age of 5 that referred to Amir-Kabir hospital between May to October 1997-98 (N=405). The analysis of excretion by modified Zeil-Nelson were carried out. 31 children 7.7% were infected by cryptosporidium. This rate in children with diarrhea was 5.66%. The amount of infection was 6%, 8.7% in girls and boys and this rate was in higher limit in September and October. Infection in children was related with domestic animals and birds in house or drinking other source of water except of piping water. The infection was highest rate in 4-5 years children and was lower rate in 3-4 years children.

  • Mozhgan Hashemieh, Gholamali Fatahi Bayat Pages 37-42

    Neonatal sepsis is one of the most important disease in the newborn period that can lead to many complications and even death. This study is a descriptive study which was done on neonataes who admitted in neonatal and NICU wards of Amir-Kabir and Taleghani Hospitals in Arak City from March 1999 to March 2000. The number of cases in this study were 500 and all of them were evaluated and sepsis work up were done. The frequency of neonatal sepsis in male neonates was more than female neonates and M/F ratio was 1.4. The ratio of neonatal sepsis in premature neonates to term neonates was 1.5. The ratio of sepsis neonatal in L.B.W neonates to normal neonates was 1.4. The most common clinical manifestation of neonatal sepsis in this study was poor feeding. 75% of patients had early-onset sepsis and 25% of patients had late-onset sepsis. In our study from 474 neonates, blood culture in 25 cases were positive. The most common microorganisms were non fermentative gram negative bacilli (32%) and Klebsiella (28%). 24 neonates had positive urine culture and the most common etiologic agent was Klebsiella. Leukocytosis and anemia were detected in 31.2% and 17.95% of our patients. The mortality rate in these neonates were 18.4%.