فهرست مطالب

زبان و ادبیات فارسی - سال شانزدهم شماره 3 (پاییز 1399)

مجله زبان و ادبیات فارسی
سال شانزدهم شماره 3 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/07/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • پروین گلی زاده*، سیروس عالی پور، لیلا تندسی صفحات 1-10

    زبان عامل برقراری ارتباط میان انسان ها و پدیده ای قدرتمند است که می تواند موجب تحولات و تاثیرات مثبت یا منفی باشد. انسان به وسیله ی زبان و کلام خود بر دیگر افراد و بر خود تاثیر می گذارد و درنهایت زندگی جمعی را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از آفات زبان دروغ گویی است که اثرات منفی بسیاری بر فرد و اجتماع دارد؛ در مقابل آن، حقیقت گویی و صداقت است که موجب تزریق آرامش روحی و روانی به جامعه می شود و آثار مثبت فراوانی دارد. مولانا جلال الدین محمد بلخی، شاعر بلندپایه و برجسته ی فارسی، به این مسئله توجه کرده است و در ضمن اشعار خود، به اثر دروغ و حقیقت پرداخته است که با دیدگاه روان شناسی در این خصوص و نگرش روان شناسانه ی دیوید جی لیبرمن، مشابهت و مطابقت دارد. در این جستار بر آنیم تا نظرات مولانا را با دیدگاه دیوید لیبرمن به شیوه تحلیلی-تطبیقی بررسی کنیم تا هم بازتابی از نبوغ مولانا در بیان مسایل اجتماعی و فردی ارایه گردد و هم اهمیت و اثر غیرقابل انکار کلام بر زندگی جمعی و فردی را بیشتر و دقیق تر درک کنیم. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که زندگی فردی و اجتماعی بشر و همچنین سلامت روانی او تا حد بسیار زیادی تحت تاثیر ارتباط کلامی قرار دارد بر این اساس ارتباط صادقانه می تواند تغییرات قابل توجهی در کیفیت زندگی انسان داشته باشد از جمله؛ افزایش اعتماد به نفس، آرامش روانی، بهبود روابط بین فردی، اصلاح مفاسد اجتماعی و جلوگیری از ایجاد و پیشرفت آن.

    کلیدواژگان: دروغ، حقیقت، مولانا، روان شناسی، دیوید لیبرمن
  • محمدیوسف پورموسی، کورس کریم پسندی*، احمد کریمی، سید حسن سیدترابی صفحات 12-22

    یکی از مباحث بنیادین در غزلیات فیض کاشانی، مقوله زیبایی است. فیض، با نگرش هستی شناسانه، زیبایی را امری بیرونی و عینی و با نگرش معرفت شناسانه، زیبایی را امری درونی و ذهنی می داند که منبع و منشا آن ها زیبایی خداوند می باشد که موجبات انگیزش درونی سالک طالب را برای رسیدن به جمال الهی فراهم می سازد. این مقاله به روش تحلیلی به واکاوی و تبیین مقوله زیبایی در غزلیات ناب فیض کاشانی می پردازد و نیز سیری است در کند و کاوهای کشف و شهودی این عارف واصل جمال الهی درباره تعریف زیبایی، منشا زیبایی، انواع زیبایی و... با این برآیند که سالک طالب باید از مظاهر جمال و زیبایی های ظاهری و مجازی عبور کند و از آن برای رسیدن به زیبایی حقیقی و شهود جمال شاهد مقصود پلی بسازد تا آن گاه با زیبایی شگفت آوری روبرو شود که پاینده و جاودانه است، نه به وجود می آید و نه از میان می رود، و آن زیبایی مطلق خداوندی است که آیینه دل به تمام و کمال آن را نشان می دهد.

    کلیدواژگان: فیض کاشانی، زیبایی، جمال الهی، مکاشفه، دل
  • محمدامین محمدپور، علی اصغر بابا صفری* صفحات 23-39

    در این جستار به شیوه کتابخانه ای درون مایه کار در ترانه سرایی که پژوهشی میان رشته ای بین جامعه شناسی و ادبیات است تحلیل و بررسی می شود. پس از تعریف ترانه و بررسی سیر آن در گذشته و امروز، ویژگی های ترانه های کار را می کاویم و این ترانه ها از نظر کاربرد و مضمون و محتوا طبقه بندی می شوند و به نمونه های آن ها می پردازیم. ترانه اصطلاحی عام است که به انواع قالب های شعری ملحون یا همراه موسیقی به ویژه فهلویات، دو بیتی، رباعی و تصنیف گفته می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد که درون مایه کار، بخش قابل توجهی از ترانه ها را شکل داده است. این ترانه ها به بخش های ترانه های چوپانی، باغبانی،  ماهی گیری، کشاورزی، قالی بافی، سربازی، دامداری و... تقسیم می شوند. زبان این ترانه ها ساده و عامیانه است و از آن جایی که این ترانه ها با کار و تلاش مردمی ساده زیست ارتباط دارد، در آن کمتر به خیال پردازی توجه شده است.

    کلیدواژگان: شعر غنایی، ترانه، ترانه کار
  • مریم رحمانی* صفحات 40-47

    عشق به عنوان یکی از برجسته ترین نیازهای بنیادی انسان است که در گستره ی زمان از نگرش های مختلف به آن پرداخته شده است. با گسترش علم روان شناسی ، این نیاز به عنوان مناسب ترین طریق تعالی روحی انسان ،موردتوجه بسیاری از روان شناسان قرار گرفت و از ابعاد مختلف به تحلیل این بعد روانی انسان پرداختند.در میان داستان های غنایی ، داستان خسرو و شیرین نظامی  ازجمله داستان هایی است که نظامی در قالب چند داستان در هم تنیده ی عاشقانه ، گونه های مختلفی از عشق ورزی را مطرح می کند که  می توان  هر یک از این گونه ها را بر اساس نظریات روانشناسی نوین تحلیل کرد .یکی از این تحلیل های روان شناسانه، تحلیل رفتارهای روان شناختی شخصیت ها بر اساس نظریه « مثلت عشق» اشتنبرگ است ؛ زوایای این مثلث عشقی  بر اساس تعهد، صمیمیت و شور شکل می گیرد و متناسب با شیوه ی ترکیب این زوایا با یکدیگر شش نوع عشق را مطرح می کند که در این داستان، پنج گونه ی  آن مجال بروز می یابد به این گونه که به ترتیب عشق خسرو به شیرین و بالعکس عشق آرمانی؛ عشق خسرو به مریم عشق توخالی؛ عشق خسرو به شکر اصفهانی عشق رمانتیک؛ عشق فرهاد به شیرین عشق دوستانه و عشق  شیرویه به شیرین عشق شهوانی است. رهاورد آن پالایش روانی انسان برای رسیدن او به تعالی و کمال روحی است)

    کلیدواژگان: عشق، نظامی گنجه ای، خسرو و شیرین، اشتنبرگ، مثلث عشقی
  • موسی پرنیان، قهرمان جهان فر* صفحات 48-59

    در این پژوهش کوشیده ایم ماهیت اسطوره ضحاک و روییدن مار بر دوش او را واکاوی کنیم.ابتدا از ماجرای ضحاک پانزده بیت را بررسی نموده و سپس به قالب هنرداستان پرداخته ایم که مدرن و امروزی می نماید در حالی که خلق این اثر در متن تاریخ گذشته ایران صورت پذیرفته است ما آن را از خاصیت زبان انسانی دانسته ایم که در دست ایرانیان بوده است .سپس به مفهوم راز و رمز، نماد، مجاز و استعاره مفهومی پرداخته ایم که هر کدام سری در تشبیه دارند . نتیجه گرفته ایم که واقعیت دو مار سیاه با توجه به داستان نمادین ضحاک،  پیشینه اسطوره در منابع پیش از فردوسی ، مفهوم زنده وکارآمد آن که مکان و زمان را در می نوردد ، دو دست سیاه کار ضحاک است که فردوسی آن را به داستانی ماندگار و هول انگیز تبدیل کرده است پادشاه مار دوش ، مشغول دست درازی به جان و مال مردم ایران بوده است.

    کلیدواژگان: ضحاک، ماران، داستان، رمز، دست ها
  • زهرا حسینی*، سید علی سینا رخشنده مند، مصطفی محمدی صفحات 60-79

    فصاحت و بلاغت از مولفه های اصلی آثار ادبی است و کلام فصیح و بلیغ آن است که افزون بر شیوایی و رسایی، بر اساس اقتضای سخن از تصاویر خیالی بهره مند باشد؛ آن گونه که تاثیرپذیری عاطفی و روانی مخاطبان خود را به همراه داشته باشد. این جستار از میان صور خیال به بررسی کنایه در بوستان پرداخته است تا چندوچون به کارگیری آن با توجه به تعلیمی بودن کتاب بوستان مشخص شود. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین نوع متن و تمهیدات بلاغی به کار رفته در متن، ارتباطی نزدیک وجود دارد. تعلیمی بودن کتاب بوستان و اهمیت انتقال مفاهیم اخلاقی به مخاطب باعث شده است که سعدی در کاربرد این آرایه به زبان تخاطب عصر خویش و فرهنگ غنی عامه توجه داشته باشد؛ برای همین رویکرد سعدی به کنایه در بوستان چنان است که بیش از نود درصد از کنایه ی قریب -که در آن انتقال معنی از لازم به ملزوم زودیاب است- استفاده کرده است و از لحاظ وضوح و خفای معنای کنایی از «ایما» بیش از دیگر انواع استفاده کرده است؛ زیرا آسان یاب ترین نوع کنایه است که در زبان گفتار نیز به فراوانی به کار می رود؛ هم چنین از لحاظ مکنی عنه «کنایه از نسبت» بیشترین حد فراوانی را نسبت به «کنایه از صفت» و «کنایه از موصوف» دارد؛ زیرا در زبان گفتار این نوع کنایه بیشتر از دونوع دیگر کاربرد دارد. اساسا در بوستان کنایه به منظور تعظیم، تشویق، تحقیر، تحذیر و انذار به کار رفته است.

    کلیدواژگان: سعدی، بوستان، بلاغت، کنایه
|
  • Pages 12-22

    One of the fundamental topics in the Ghazalat of Faiz Kashani is the beauty. Faiz considers the ontological view of beauty to be external and objective and the epistemological view of beauty as inward and subjective that their source and origin are the beauty of God, which provides the inner motive of the demanding solicitor to achieve divine beauty.This article deals with the analytical method of explaining the beauty of the pure lyrics of Faiz Kashani and it is also a process in the discovery and intuitive exploration of this filed mystic, the Divine of God about the definition of beauty, the origin of beauty, kinds of beauty and , …., with the result that the solicitor must pass through the manifestations of beauty and visual and virtual beaut, in order to achieve the true beauty and abserve witness divine to create a magnificent bridge so that it will be faced with a marvelous beauty that is enduring and eternal that it does not come in to existence or disappears and it is the absolute beauty of God , the mirror of the heart shows it compeletely.

    Keywords: Faiz Kashani, Beauty, divine beauty, Revelation, heart
  • Poem lyric, Song, work of songwriting Pages 23-39

    In this essay, inside the work of songwriting is examined, the oldest Persian poetry has been found among the songs. The song is a general term used to refer to various types of poetry melodies or music accompanying, in particular Fahlaviyat, couplet, quatrain, and folkloric song. The "work " is one of the tracks that have been featured in the song. First, we define the song and its process in the past and today, and then we will look at the samples, features and language of the songs. The results show that within the framework of work, a significant part of the songs has been formed. These songs are divided into breeding, shepherding, shilling, gardening, fishing, and so on. The language of these songs is simple and folk.

  • Pages 40-47

    Love as one of the most fundamental human needs that span the different attitudes to it are investigated. With the development of the science of psychology, this need as the most appropriate way of human spiritual excellence, was considered by many psychologists and they analyzed this psychological dimension of human beings from different dimensions. Among the lyrical stories, the story of Khosrow and Shirin Nezami is one of the stories in which Nezami, in the form of several intertwined love stories, presents different types of lovemaking, each of which can be analyzed based on modern psychological theories. One of these psychological analyzes is the analysis of the psychological behaviors of the characters based on Steinberg's theory of the "love triangle"; The angles of this love triangle are formed based on commitment, intimacy and passion, and in proportion to the way these angles are combined with each other, it introduces six types of love. Ideal love; Khosrow's love for Maryam is a hollow love; Khosrow's love for Isfahani sugar, romantic love; Farhad's love for Shirin is friendly love and Shirviyeh's love for Shirin is erotic love.

    Keywords: love, Nezami ganjei, Khosrow, Shirin, Ashtenberg, love triangle
  • Pages 48-59

    In this study, we attempted to investigate the nature of Zahak's myth and the rise of the snake on his shoulder. First, we examine fifteen bits of Zahak's story And then we come up with the art form of story that looks modern While the work was created in the context of ancient Iranian history We have known it from the human language that was in Iranian hands Then we will discuss the concept of mystery, symbolism, and conceptual metaphor That each has a head on similitude, We then conclude that the reality of the two black snakes is according to Zahak's symbolic story ,A History of Myth in Prehistoric Sources, It’s a live and efficient concept that traverses space and time. Zahak's Two Black Hands, which made Ferdowsi a lasting and sinister story. King Mardush encroach with the lives and property of the Iranian people.

    Keywords: zahak, snaks, story, code, hands
  • Pages 60-79

    Eloquence and rhetoric is a key component of literary works, and the word is eloquent and rhetorical that, in addition to eloquence and expressiveness, is be used Imaginary images according to the requirement of speech, as well as the emotional and psychological impact of its audience. Among imagery this essay is investigated the irony in the Bustan in order to determine its applicability according to the teachings of the Bustan. Saadinameh or Bustan is one of Saadi's unbeatable masterpieces. Research Outcomes indicate that there is a close relationship between the type of text and the rhetorical measures used in the text. The teachings of the Bustan and the importance of transmitting ethical concepts to the audience have led Saadi to use this image in the language of his epoch and rich folk culture. That is why Saadi's approach to irony in the Bustan is such that has used more than ninety percent of the qarib irony - in which the transfer of meaning is immediately apparent-. He has used the "ima" more than any other in terms of clarity and ambiguity of the The meaning of irony, since it is the easiest type of irony to be used extensively in spoken language. Also, "the irony from nesbat" is most used according to "maknyon-anh". "because it is more commonly used in spoken language than the other two(The irony of the adjective and the irony of noun). The purposes of using the irony in the Bustan are: Commemoration, Encouragement, humiliation, and warning.

    Keywords: Saadi, Bustan, rhetoric, irony