فهرست مطالب

زیست شناسی جانوری - سال سیزدهم شماره 2 (زمستان 1399)

مجله زیست شناسی جانوری
سال سیزدهم شماره 2 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/24
  • تعداد عناوین: 12
|
  • آذر حمیدی، امیر رشیدلمیر*، رامبد خواجه ای، مهدی زارعی، احمد زنده دل صفحات 1-10
    ببیماری عروق کرونر قلب از مهم ترین علل مرگ و میر در بیشتر کشورها و از جمله ایران می باشد. انجام فعالیت های ورزشی بعد از عمل بای پس عروق کرونر (CABG) و سازگاری های ناشی از ان باعث افزایش چگالی مویرگی عضله اسکلتی و قلبی همراه با رشد مویرگ های جدید با عنوان آنژیوژنز و بهبود عملکرد قلبی - عروقی و توانایی عملکردی آن ها می شود. هدف مطالعه حاضر، تاثیر بازتوانی قلبی بر بیان ژن HIF1a در بیماران کرونری پس از CABG بود. نمونه های این پژوهش را 30 نفر از مردان با محدوده سنی 60-45 سال که تحت عمل جراحی بای پس قرار گرفتند، تشکیل می دهد که بطور تصادفی به دو گروه تجربی (تعداد 15 نفر) و گروه کنترل (تعداد 15 نفر)  تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت هشت هفته تمرینات مقاومتی-هوازی را انجام دادند(3 جلسه در هفته) و گروه کنترل در این مدت بدون تمرین بودند. نمونه گیری خونی 48 ساعت قبل از شروع اولین جلسه تمرینی و همچنین 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی در حالی که همه آزمودنی ها ناشتا بودند به عمل آمد. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری تی مستقل و همبسته در سطح معنی داری 05/0 استفاده شد. نتایج نشان داد که سطح بیان ژن HIF1a در گروه تمرین مقاومتی- هوازی نسبت به گروه کنترل افزایش داشته است که این افزایش از لحاظ آماری معنی دار بود (001/0=p < /em>). همچنین تغییرات قبل و بعد گروه تمرین نسبت به گروه کنترل معنی دار بود (001/0=p < /em>). براساس یافته های پژوهش حاضر می توان چنین نتیجه گیری کرد که تمرینات ترکیبی(مقاومتی-هوازی) ممکن است با افزایش بیان ژن HIF1a و رشد مویرگ های جدید تحت عنوان انژیوژنز و افزایش گردش خون به بهبود عملکرد قلبی - عروقی و بهبود کیفیت زندگی بیماران پس از CABG منجر شود.
    کلیدواژگان: بازتوانی قلبی، تمرینات مقاومتی- هوازی، HIF1α، CABG
  • رحیمه خضری مطلق، اکبر وحدتی*، سید ابراهیم حسینی، محمدامین عدالت منش صفحات 11-19

    نانوذرات نیکل به صورت گسترده در محیط زیست پراکنده است که مواجهه شدن با آن باعث آسیب به بافت های مختلفی بدن از جمله شش، کبد، بیضه و کلیه می شود، که تاثیرات عمده آن بر بافت کبد می باشد، بنابراین هدف از این مطالعه بررسی اثر حفاظتی کورکومین بر میزان آنزیم های کبدی ALT، AST و ALP به دنبال دریافت نانوذرات نیکل در موش های صحرایی نر می باشد. در این مطالعه تجربی، 50 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به صورت تصادفی در 5 گروه (کنترل، شاهد، گروه دریافت کننده (50 میلی گرم بر کیلوگرم نیکل)، گروه دریافت کننده (50 میلی گرم بر کیلوگرم نیکل+ 150 میلی گرم بر کیلوگرم کورکومین) و گروه دریافت کننده (50 میلی گرم بر کیلوگرم نیکل+ 300 میلی گرم بر کیلوگرم کورکومین) قرار گرفتند. تیمار موش های صحرایی به مدت 28 روز ادامه داشت. در پایان پس از خونگیری از موش ها، آنزیم های (ALT، AST و ALP) بررسی شد. نانوذره نیکل باعث ایجاد تفاوت معنی دار در میزان سرمی آنزیمهای آسپارتات آمینوترانسفراز، آلانین آمینوترانسفراز و آلکالین فسفاتاز در سطح 0001/0>  p < /em> نسبت به گروه کنترل شد. در حالی که کورکومین در دوزهای مختلف باعث کاهش معنیدار سطح سرمی آنزیمهای بیان شده در سطح 0001/0>p < /em>  نسبت به گروه کنترل گردید. تیمار با کورکومین موجب تخفیف آسیب کبدی القا شده با نانوذره نیکل می شود. همچنین می توان گفت مصرف همزمان کورکومین با نانوذره نیکل به دلیل خواص آنتیاکسیدانی کورکومین، باعث کاهش این فعالیت می شود.

    کلیدواژگان: کورکومین، نانوذرات نیکل، آسپارتات آمینوترانسفراز، آلانین آمینوترانسفراز و آلکالین فسفاتاز
  • یاسمین دستگیر، زهرا کشتمند*، کتایون برهانی صفحات 21-27
    نانو نانو ذرات نقره (AgNPs) با دارا بودن خواص ضد میکروبی و ضد تکثیری بسیار قوی، کاربرد زیادی در علوم پزشکی دارند، با وجود این، اطلاعات اندکی در رابطه با تاثیر آن ها بر سلول های سالم وجود دارد و مواردی مبنی بر سمیت آن ها گزارش شده است. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر نانوذرات نقره بر درصد زیست پذیری رده سلولی MRC-5 انجام گرفت. در این مطالعه تجربی، در طی24 ،48 و 72 ساعت، غلظت های مختلف نانو ذرات نقره (56/1، 125/3، 25/6 ،5/12 ، 25 ، 50 و 100 میکروگرم بر میلی لیتر) بر رده سلولیMRC-5  با روشMTT  بررسی شد. داد ه های حاصل، با استفاده از نرم افزار SPSS، آزمون آماری anova یک طرفه، تست توکی ارزیابی شد. تیمار سلول های نرمالMRC-5  با غلظت های مختلف نانو ذرات نقره بعداز 24 ، 48 و 72 ساعت با روشMTT ، کاهش معنی دار بقاء سلول ها را در غلظت های 25، 50 و 100 میکروگرم برمیلی لیتر را نشان داد (05/0 > p < /em>) نتایج این بررسی نشان داد که نانو ذرات نقره  بر سلول های نرمال MRC-5 به صورت وابسته به دوز اثر مهاری دارد.
    کلیدواژگان: نانو ذرات نقره، زیست پذیری، MTT، MRC-5
  • ندا دهشت، بستان رودی*، ویدا حجتی صفحات 29-38
    وین کریستین یک داروی ضد سرطان است که با رشد و گسترش سلول های سرطانی در بدن مبارزه می نماید. هدف از این مطالعه، بررسی اثرات حفاظتی عصاره هیدروالکلی گیاه کاسنی (Cichorium intybus L.) بر سمیت کبدی داروی وین کریستین سولفات در موش صحرایی می باشد. در این تحقیق از موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار استفاده شد. تعداد 56 سر موش به 7 گروه هشت تایی تقسیم بندی شدند. تیمارها طی15 روز به صورت درون صفاقی انجام شد. گروه کنترل شامل موش های سالم بود. گروه های تجربی 1 و 2 هر کدام شامل سه زیرگروه با غلظت های تعیین شده می باشد: گروه تجربی a1، 15 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره کاسنی، 05/0 داروی وین کریستین سولفات و دوباره عصاره کاسنی دریافت کردند. گروه تجربی b1، 20 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره کاسنی، 1/0 میلی گرم بر کیلوگرم وین کریستین و مجدد عصاره کاسنی دریافت کردند. گروه تجربی c1، 25 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره کاسنی، سپس وین کریستین با دوز 2/0 سپس مجدد عصاره کاسنی دریافت کردند گروه تجربی a2: ابتدا 05/0 میلی گرم بر کیلوگرم وین کریستین بعد عصاره کاسنی را با دوز 15 میلی گرم بر کیلوگرم و مجدد وین کریستین دریافت کردند. تجربی b2:  ابتدا 1/0 میلی گرم بر کیلوگرم وین کریستین سپس 15 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره کاسنی و مجدد وین کریستین دریافت کردند. تجربی c2:  ابتدا 2/0 میلی گرم بر کیلوگرم وین کریستین، 15 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره کاسنی و مجدد وین کریستین دریافت کردند. پس از انجام مراحل فوق با بیهوش کردن حیوانات،  خون گیری از موش ها، جداسازی سرم، جداسازی کبد، اندازه گیری سطح پارامترهای بیوشیمایی و آنزیم های کبدی و بافت کبد  آنها مورد آزمایش قرار گرفت. در این بررسی افزایش معنی داری در آنزیم های  ALT و AST در گروه های تجربی 1 نسبت به گروه کنترل و همچنین کاهش معنی دار گروه تجربی 2 نسبت به گروه تجربی 1 مشاهده گردید. نتایج نشان داد که تزریق زیرجلدی وین کریستین اثرات افزاشی در میزان آنزیم های کبدی در گروه تجربی 1داشته اما عصاره کاسنی دارای خواص آنتی اکسیدانی بالا بوده و آنزیم های کبدی را کاهش معنی داری داده است
    کلیدواژگان: وین کریستین، عصاره کاسنی، آنزیم های کبدی، موش صحرایی
  • حمید رئیس زاده، عبدالله جمشیدی، وحید نعمان*، غلامرضا رزمی صفحات 39-48
    توکسوپلاسما گوندی یکی از عوامل بیماری زای مشترک انسان و دام است که با منشا غذا می تواند انسان را آلوده کند. در ایران مصرف گوشت گوسفند نسبت به سایر منابع پروتئین حیوانی از محبوبیت بیشتری برخوردار است. ازآنجایی که معمولا قلب گوسفند به صورت نیم پز و کبابی مصرف می شود انتقال توکسوپلاسما از طریق مصرف قلب گوسفند بیشتر رخ می دهد. از طرفی با توجه به اینکه تراکم کیست های انگل در بافت مغز و قلب بیشتر از سایر ارگان های خوراکی است، در این مطالعه از نمونه های قلب گوسفندان استفاده شده است. در مطالعه اخیر به منظور ردیابی توکسوپلاسما در قلب گوسفندان کشتار شده در اصفهان 250 نمونه قلب گوسفند در طی یک سال در فصول مختلف از جنس و سن های متفاوت جمع آوری شد و پس از استخراجDNA انگل، با دو جفت پرایمر مربوط به ژن B1 به شناسایی این انگل با روش واکنش زنجیره ای پلیمراز آشیانه ای پرداخته شد. نتایج نشان داد 78% نمونه ها به طورکلی آلوده به توکسوپلاسما گوندی بودند. در این مطالعه رابطه معنی داری بین درصد آلودگی و سن و جنس وجود نداشت اما میزان آلودگی در فصول سرد به طورمعنی دار بیشتر از فصول گرم بود. از آنجا که بقای این انگل در برودت هوا و رطوبت بالا بیشتر می باشد بنابراین در فصول سرد امکان مواجه گوسفندان با اووسیست انگل افزایش یافته و آلودگی در فصول سرد بیشتر است. با توجه به نقش این بیماری در تلفات و سقط جنین گوسفند و اهمیت بهداشت عمومی آن، باید برنامه های کنترلی مناسب جهت پیشگیری از این بیماری مشترک در سطح استان در سیاست های دامپزشکی گنجانده شود.
    کلیدواژگان: توکسوپلاسما گوندی، گوسفند، واکنش زنجیره ای پلیمراز آشیانه ای، اصفهان
  • امین ریگی، طاهره باقرپور*، نعمت الله نعمتی صفحات 49-60

    پژوهش تجریی حاضر با هدف تعیین اثرات اجرای شش هفته تمرین هوازی، مصرف عصاره دارچین و غذای پرچرب بر بیان ژن اینترلوکین شش در بافت چربی موش های نر تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب با استفاده از یک مدل حیوانی (موش های صحرایی نر دو ماهه نژاد ویستار 14848) در قالب یک طرح پژوهشی چند گروهی با گروه کنترل انجام شد. متغیرهای مستقل این پژوهش شامل اجرای شش هفته تمرین هوازی، مصرف شش هفته عصاره دارچین و شش هفته رژیم غذایی پرچرب بودکه به عنوان متغیر زمینه ای منظور می شود. متغیر وابسته نیز شامل میزان بیان ژن اینترلوکین شش در بافت چربی بود. تعداد 50 سر موش پس از دو هفته نگهداری در شرایط کنترل شده به طور تصادفی به پنج گروه شامل گروه های کنترل، رژیم پرچرب، عصاره دارچین و رژیم پرچرب، تمرین هوازی و رژیم پرچرب و گروه تمرین هوازی و عصاره دارچین و رژیم پرچرب تقسیم شدند. همه گروه ها به آب و غذای معمولی جوندگان به صورت آزادانه دسترسی داشتند. به گروه های دریافت کننده غذای پرچرب، روزانه به مقدار 5/1 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم از وزن بدن به مدت شش هفته از امولسیون غذای پرچرب به صورت گاواژ داده شد. عصاره دارچین به میزان 200 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن گاواژ شد. شیب نوارگردان در سرتاسر دوره تمرین، 15 درصد بود. در صورت وجود تفاوت معنی دار در نتایج این آزمون، از آزمون تکمیلی بونفرونی جهت تعیین دقیق تفاوت های بین گروهی استفاده شد. میانگین متغیرهای پژوهش در بین هر گروه با گروه کنترل با هدف تعیین تفاوت های درون گروهی، با استفاده از آزمون آماری تی تک نمونه مقایسه شد. سطح معنی داری در کلیه آزمون ها 05/0 p < /em> <  بود.

    کلیدواژگان: ورزش، دارچین، چاقی، اینترلوکین شش، غذای پرچربی
  • طیبه صادقی، سید ابراهیم حسینی*، محمدامین عدالت منش، محمد خاکساری صفحات 61-73

    بوسولفان دارویی است که باعث اختلال در عملکرد بیضه می گردد. با توجه به اثرات درمانی بزاق زالو در درمان بیماری های مختلف، این مطالعه با هدف بررسی اثر بزاق زالو بر پارامترهای اسپرماتوژنز و LH، FSH وتستوسترون به دنبال تجویز بوسولفان در موش های صحرایی انجام گردید. از 60 سر موش صحرایی نر بالغ استفاده گردید که به 4 گروه 15 تایی شامل گروه کنترل (دریافت کننده حلال)، گروه دریافت کننده 1000 میکروگرم بر کیلوگرم بزاق زالو، گروه دریافت کننده 10 میلی گرم در کیلوگرم بوسولفان و گروه تحت تیمار همزمان بوسولفان و بزاق زالو تقسیم شدند. در گروه بوسولفان، تزریق به صورت درون صفاقی دوبار و به فاصله 21 روز تزریق انجام گردید. در گروه بزاق زالو، بزاق زالو، 35 روز بعد از دومین تزریق بوسولفان به مدت 56 روز به صورت زیرجلدی تزریق شد. در گروه بوسولفان همراه با بزاق زالو، 35 روز بعد از دومین تزریق بوسولفان به مدت 56 روز بزاق زالو تجویز گردید. سپس تعداد 5 موش در هر گروه در روزهای 14، 28 و 56 بعد از تزریق، پس از خونگیری جهت سنجش تستوسترون، LH و FSH از بیضه و اپیدیدیم سمت چپ نمونه برداری گردید. داده ها در سطح 05/0p < /em> < معنادار در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که تیمار با بوسولفان باعث کاهش هورمون های تستوسترون و FSH و تعداد، میزان تحریک پذیری و تغییرمورفولوژیک اسپرم می گردد، در حالی که تیمار با بزاق زالو باعث افزایش تستوسترون، FSH، تعداد اسپرم، درصد تحریک پذیری و بهبود ساختار مورفولوژیک اسپرم می گردد. بوسولفان با اثر بر سلول های ژرمینال وترشحی بیضه باعث تخریب اسپرماتوژنز و کاهش هورمون های جنسی می گردد درحالی که بزاق زالو با اثر محافظتی بر بیضه باعث کاهش اثر بوسولفان بر پارامترهای اسپرماتوژنز و میزان هورمون های جنسی در موش های دریافت کننده بوسولفان می گردد.

    کلیدواژگان: بوسولفان، بزاق زالو، اسپرماتوژنز، LH، FSH، تستوسترون
  • فریدا صادقی فاضل، امیر رشیدلمیر*، رامبد خواجه ای، اکبر صفی پور افشار صفحات 75-86
    بیماری عروق کرونر قلب یکی از علل اصلی مرگ ومیر در جوامع امروز است. این بیماری  با فعالیت ورزشی و بیان برخی ژن های درگیر در انتقال کلسترول خون در ارتباط است. پروتئین های جعبه ایی وابسته به آدنوزین تری فسفات 8 (ABCG8) نقش کلیدی در متابولیسم کلسترول و لیپوپروتئین با دانستیه بالا ایفا می کند. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات مقاومتی-هوازی بر بیان ژن ABCG8 و پروفایل لیپیدی در بیماران CABG بود. 30 مرد بیمار CABG به طور داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تجربی(15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت هشت هفته تمرینات مقاومتی- هوازی را انجام دادند (3 جلسه در هفته) و گروه کنترل در این مدت بدون تمرین بودند. به منظور بررسی اندازه گیری ها، نمونه گیری خونی 48 ساعت قبل از شروع اولین جلسه تمرینی و همچنین 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرینی درحالی که همه آزمودنی ها ناشتا بودند به عمل آمد. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری تی-استودنت مستقل و همبسته در سطح معنی داری 05/0 > p استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد گروه تمرینات مقاومتی-هوازی درنتیجه ی هشت هفته تمرین افزایش معنی داری را در بیان mRNA  ژن ABCG8 و کاهش معنادار LDL-C  و تری گلیسیرید و افزایش HDL-C در مقایسه با گروه کنترل داشته است. بر اساس یافته های تحقیق حاضر می توان چنین نتیجه گیری کرد که تمرینات مقاومتی- هوازی با افزایش بیان ژن ABCG8 برافزایش روند انتقال کلسترول تاثیر بالایی داشته باشد و درنتیجه احتمالا سبب بهبود بیماران CABG و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی می گردد.
    کلیدواژگان: ژن ABCG8، پروفایل لیپیدی، تمرینات مقاومتی- هوازی، بیماران CABG
  • عبدالرضا فتاحی، حمید فغانی*، مجید محمدنژاد، سید حامد موسوی ثابت صفحات 87-99

    مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر سطوح  مختلف پودر دارچین (Cinnamomum verum) بر شاخص های رشد، بازماندگی و شاخصهای خونشناسی بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchusmykiss) در مدت 8 هفته انجام پذیرفت. به همین منظور تعداد 750 عدد ماهی با وزن میانگین 2±20 گرم در قالب طرح کاملا تصادفی در 5 تیمار و 3 تکرار برای هر تیمار تقسیم شدند. ماهی ها روزانه به میزان 3 درصد وزن بدن با جیره غذایی حاوی صفر، 1، 3، 6 و 12 گرم پودر دارچین در 1 کیلوگرم غذا  تغذیه شدند. شاخص های رشد هر 2 هفته یکبار و فاکتورهای خون شناسی پس از پایان هفته هشتم بوسیله خون گیری از ساقه دمی براساس روش های استاندارد آزمایشگاهی سنجش شدند. نتایج نشان داد که بیشترین میزان وزن نهایی، طول کل و نرخ رشد ویژه و مطلوبترین ضریب تبدیل غذایی مربوط به جیره حاوی 12 گرم دارچین بود (05/0p < /em> ˂). نتایج فاکتورهای خونی نشان داد که اختلاف معنی داری در بین تیمارهای مختلف نسبت به شاهد نبود و فقط بیشترین تعداد گلبول سفید و درصد لنفوسیت در تیمار حاوی 12 گرم پودر دارچین دیده شد (05/0p < /em> ˂). بطور کلی می توان نتیجه گرفت که پودر دارچین سبب تحریک رشد و  افزایش مقاومت بدن را نیز می شود.

    کلیدواژگان: پودر دارچین، قزل آلای رنگین کمان، شاخص رشد، مکمل غذایی، شاخص خونشناسی
  • حسین عطار شاکری، اسماعیل فتاحی *، محمدرضا نوروزی، سیدعلی مومنی، عباس پیریایی صفحات 101-114

    سرطان پروستات دومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان است. محرومیت از آندروژن باعث ایجاد استرس ‏اکسیداتیو در سرطان پروستات می شود. این امر منجر به فعال سازی مجدد سیگنالینگ گیرنده آندروژن (‏AR‏) می شود. ‏بنابراین، درمان با آنتی اکسیدان ها به عنوان یک روش کمکی در درمان این سرطان مورد توجه قرار گرفته است. در این ‏پژوهش، برای اولین بار، نشان دادیم که اندوستاتین همراه با سلولهای بنیادی آندومتر بیان کننده ژن ضد رگ زایی ‏TSP-1‎‏ ‏باعث بهبود فنوتیپ و ژنوتیپ آندروژن در سلولهای سرطانی پروستات موش صحرایی می شود. چهل موش صحرایی نر با ‏وزن تقریبی 95-100 گرم از انیستیتو پاستور تهران خریداری شدند. حیوانات با تزریق رده ی سلولی ‏LNCaP‏ به مدت 12 ‏هفته به سرطان پروستات مبتلا شدند. حیوانات مبتلا به سرطان پروستات بلافاصله به مدت 28 روز اندوستاتین دریافت کردند. ‏سپس حیوانات مبتلا به سرطان پروستات، سلولهای بنیادی حاوی ژن ضد رگ زایی ‏Tsp-1‎‏ را دریافت کردند. در مرحله ی ‏بعد آزمایش ها و معاینات بافت شناسی انجام شد و سطح سرمی ‏IL8‎‏ و ‏VEGF‏ اندازه گیری شد. در گروه دریافت کننده ‏سلولها و داروها، مقدار و ارتفاع چین خوردگی دیواره آسینوس در مقایسه با گروه بیمار کاهش یافته بود. هم چنین شکل ‏وزیکول ها مشخص و پوشش اپیتلیال منسجم و منظم بود. سطح سرمی ‏IL8‎‏ و ‏VEGF‏ به طور قابل توجهی در گروه ترکیبی ‏نسبت به گروه سرطان پروستات کاهش یافت 0.01‏P≤‎‏. ‏

    کلیدواژگان: سرطان پروستات، اندوستاتین، سلولهای بنیادی آندومتر، ضد رگ زایی، موش صحرایی
  • مریم کریمی دهکردی*، مجید غلامی آهنگران، پردیس بنی مهدی صفحات 115-123

    بروز استرس اکسیداتیو از جمله عوارض جانبی بیهوشی می باشد. هدف مطالعه فوق ارزیابی تغییرات شاخص های استرس اکسیداتیو به دنبال بیهوشی داخل استخوانی با پروپوفول  (Propofol) در جوجه های گوشتی بود. برای انجام مطالعه از 90 قطعه جوجه گوشتی نژاد راس استفاده شد. بیهوشی با تزریق 2 میلی گرم پروپوفول به ازای هر کیلوگرم وزن پرنده، به صورت تزریق داخل استخوانی جهت القای بیهوشی و 5/0 میلی گرم پروپوفول به ازای هر کیلوگرم وزن پرنده، برای ادامه بیهوشی القا شد. جهت ارزیابی شاخص های لیپیدی سرم و استرس اکسیداتیو (فعالیت کاتالاز، غلظت مالون دی آلدیید و ظرفیت تام آنتی اکسیدانی) خونگیری در مراحل قبل بیهوشی، حین بیهوشی و 24 ساعت بعد از بیهوشی انجام شد و سرم نمونه های خون جدا شد. نتایج نشان داد میزان فعالیت آنزیم کاتالاز سرم 24 ساعت بعد از بیهوشی (69/6±5/129) به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل و میزان آن در حین بیهوشی (04/5±9/112) و قبل از آن (21/4±9/120) بود. غلظت مالون دی آلدیید در حین بیهوشی افزایش نشان نداد (54/1±3/34) در حالی که غلظت آن 24 ساعت بعد از بیهوشی افزایش معنی داری داشت (28/4±8/42). ظرفیت آنتی اکسیدانی تام 24 ساعت بعد از بیهوشی (67/1±2/19) در مقایسه با زمان قبل (27/1±9/25) و حین بیهوشی (37/1±4/27) به طور معنی داری کاهش نشان داد. ظرفیت آنتی اکسیدانی تام در قبل و حین بیهوشی نسبت به 24 ساعت پس از بیهوشی افزایش معنی داری نشان داد. شاخص های لیپیدی سرم در طول آزمایش تغییراتی نشان نداد. به طور کلی نتایج این مطالعه نشان داد اگرچه بکارگیری پروپوفول در جوجه گوشتی در حین بیهوشی می تواند به طور موثری رادیکال های آزاد را خنثی نماید و مانع از بروز اثرات جانبی استرس اکسیداتیو گردد اما بعد از بیهوشی شاخص های استرس اکسیداتیو افزایش می یابد.

    کلیدواژگان: بیهوشی، استرس اکسیداتیو، جوجه، پروپوفول
  • مهدی محمدی مقدم*، احمد دزیانیان، مهدی بصیرت، مهدی نعیمی صفحات 125-134

    پسیل معمولی پسته  Agonoscena pistaciae  یکی از آفات کلیدی و درجه اول در باغ های پسته استان سمنان و بخصوص شهرستان دامغان (به عنوان یکی از قدیمی ترین و مهم ترین مناطق کشت پسته کشور) می باشد. این حشره در تمام مناطق پسته کاری کشور گسترش دارد و سالیانه خسارت قابل توجهی به محصول پسته وارد می کند. هدف از انجام این تحقیق، جمع آوری و دسته بندی دشمنان طبیعی آفت و معرفی گونه های عمده پسیل خوار با توجه به وفور جمعیت و وسعت پراکنش می باشد. بدین منظور در طی سال های 85 تا 87 چند منطقه مهم پسته کاری در شهرستان دامغان انتخاب و در هر منطقه چند باغ که به پسیل معمولی پسته آلودگی داشت انتخاب گردید. از باغ های آلوده هر ماه یکبار بازدید و نمونه برداری انجام شد. پس از بررسی و شناسایی نمونه ها، جمعیت حشرات شکارگر و زنبورهای پارازیتویید تخمین زده شد. نتایج نشان داد که در بین کفشدوزک های جمع آوری شده به ترتیب گونه های: Oenopia conglobata contaminata MenteriesوHippodamia variegate Goeze به ترتیب با 39 و 23 درصد فراوانی، دارای بیشترین جمعیت و تراکم می باشند. همچنین سن شکاری pistaciae Wagner Anthocoris minkiاز زیر خانواده Anthocorinae بر روی درختان پسته منطقه دامغان فعال است و از پوره های پسیل پسته تغذیه می کند. مشاهدات حاکی از تراکم پایین جمعیت این شکارگر بر روی درختان پسته نواحی مورد بررسی می باشد. همچنین گونه های دیگر حشرات شکارگر مانند بالتوری از باغ های پسته جمع آوری شد. زنبور پارازیتویید Psyllaephagus pistaciaeنیز با جمعیتی متوسط از پوره های مومیایی شده جمع آوری شد.

    کلیدواژگان: پسته، پسیل معمولی پسته، استان سمنان، کنترل طبیعی
|
  • Azar Hamidi, Amir Rashidlamir *, Rambod Khajei, Mehdi Zarei, Ahmad Zendedel Pages 1-10
    Coronary heart disease (CAD) is one of the most important causes of death in most countries, including Iran. Post-operative exercise coronary artery bypass grafting (CABG), and its adaptations, increase skeletal and cardiac capillary density associated to developing new capillaries called angiogenesis and improve cardiovascular function and functional ability. This study aimed to investigate the effect of cardiac rehabilitation on HIF1- α gene expression in post-CABG coronary patients. The sample contained 30 men aged 45-60 years who underwent bypass surgery. They were randomly divided into experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. The experimental group performed aerobic resistance training for eight weeks (3 sessions per week), and the control group did not. Blood samples were taken 48 hours before starting the first training session and 48 hours after the last training session, while all subjects were fasting. Independent and paired t-test and Shapirovilk test were used to analyze the data at a significant level of 0.05 in SPSS version 21. The results showed that the HIF-1α gene expression in the aerobic resistance group also increased in the control group which was statistically significant (p < /em> = 0.001) as well as before and after changes in the exercise group. The control group was significant (p < /em> = 0.001). Due to the findings of the present study, it can be concluded that combined (aerobic-resistance) exercises may increase cardiovascular function by increasing HIF1α-1 gene expression and the growth of new capillaries called angiogenesis and by increasing circulation. It improves patients' quality of life after CABG.
    Keywords: Cardiac rehabilitation, Aerobic resistance training, HIF1α, CABG
  • Rahimeh Khezri Motlagh, Akbar Vahdati *, Seyed Ebrahim Hosseini, MohammadAmin Edalatmanesh Pages 11-19

    Nickel nanoparticles are widely distributed in the environment, resulting in damage to various tissues of body, including the lung, liver, testis, and kidney which is the major effect on the liver tissue. Therefore, this study aims to investigate Curcumin protective effect on the number of enzymes (ALT, AST, and ALP) to obtain nickel nanoparticles in rats. In this experimental study, 50 Wistar adult male rats were randomly selected and divided in to five groups (control, witness, receiver group (nickel 50 mg/kg), receiver group (nickel 50 mg/kg + Curcumin 150 mg/kg), and receiver group (nickel 50 mg/kg + Curcumin 300 mg/kg). The treatment of rats continued for 28 days. In the end, after bloodletting of rats, (ALT, AST and ALP) enzymes were investigated. Nickel nanoparticles caused a significant difference in Serum level of Aspartate Aminotransferase, Alanine aminotransferase, and Alkaline Phosphatase enzymes in the class of p < /em> ˂ 0.0001 than the control group. While, Curcumin in different dosages caused a significant reduction in the serum level of enzymes expressed at the class of p < /em> ˂ 0.0001 ratio to the control group. The treatment by Curcumin results in reducing the liver damage induced by nickel nanoparticles. Also, we can say that the concurrent consumption of Curcumin with nickel nanoparticle due to the antioxidant properties of Curcumin reduces this activity

    Keywords: Curcumin, nickel nanoparticles, Aspartate aminotransferase, Alanine amino transferase, alkaline phosphatase
  • Yasamin Dastgir, Zahra Keshtmand *, Katayoun Borhani Pages 21-27
    Silver nanoparticles (AgNPs) with very strong antimicrobial and anti-proliferative properties are widely used in medical sciences. However, little is known about their effect on healthy cells, and there were the reports of their toxicity. This study aimed to investigate the effect of silver nanoparticles on the viability rate of the MRC-5 cell line. In this experimental study, during 24, 48, and 72 hours, different concentrations of silver nanoparticles (1.56, 3.125, 6.5, 12.5, 25, 50, and 100 μg/ml) per category MRC-5 cells were examined by MTT assay. Data were analysed using SPSS software, one-way ANOVA, Tukey test, and a significant level of p < /em> < 0.05. The treatment of normal MRC-5 cells with different concentrations of silver nanoparticles after 24, 48, and 72 hours by MTT method showed a significant reduction in the viability of cells at concentrations of 25, 50, and 100 μg/ml (p < /em> < 0.05). The results of this study showed that silver nanoparticles have a dose-dependent inhibitory effect on normal MRC-5 cells.
    Keywords: silver nanoparticles, viability, MTT, MRC-5
  • Neda Dehasht, Bostan Roudi *, Vida Hojati Pages 29-38
    Vincristine is an anti-cancer drug which fights the growth and spread of cancer cells in the body. This study aimed to investigate the protective effects of hydroalcoholic extract of chicory plant (Cichorium intybus)on hepatotoxicity of vincristine sulfate in rats. Adult male Wistar rats were used in this study. 56 mice were divided into 7 groups of eight. Treatments were intraperitoneally performed for 15 days. The control group contained healthy mice. Experimental groups 1 and 2, each contains three subgroups with defined concentrations: Experimental group a1 received 15 mg/kg of chicory extract, 0.05 mg/kg of vincristine sulfate and again chicory extract. Experimental group b1 received 20 mg/kg of chicory extract, 0.1 mg/kg of vincristine and chicory extract again. Experimental group c1 received 25 mg/kg of chicory extract; then, vincristine at a dose of 0.2 mg/kg, and then chicory extract again. Experimental group a2: first 0.5 mg/kg vincristine then chicory extract at 15 mg/kg dose, and received Wayne Christian. Experimental b2: First, they received 0.1 mg/kg of vincristine; then, 15 mg/kg of chicory extract and again of vincristine. Experimental c2: first, they received 0.2 mg/kg vincristine, then 15 mg/kg chicory extract, and again vincristine. After performing the above steps by anesthetizing the animals, blood sampling from mice, serum isolation, liver isolation, the measurement of the level of biochemical parameters, and liver enzymes, and their liver tissue were tested. In this study, a significant increase in ALT and AST enzymes was observed in experimental groups 1 compared to the control group, and also a significant decrease was observed in experimental groups 2 compared to experimental groups 1. The results showed that the subcutaneous injection of vincristine had additive effects on the number of liver enzymes in experimental group 1, the chicory extract had high antioxidant properties and significantly reduced liver enzymes.
    Keywords: Vincristine, chicory, liver enzymes, Rat
  • Hamid Raieszadeh, Abdolah Jamshidi, Vahid Noaman *, Gholamreza Razmi Pages 39-48
    Toxoplasma gondii is a common pathogen in humans and animals which can infect humans through the food sources. The consumption of mutton is more popular than other sources of animal protein in Iran. Since the sheep heart is usually eaten half-cooked and grilled, the transmission of toxoplasmosis occurs more often through the consumption of sheep heart. On the other hand, because the density of parasitic cysts in the brain and heart tissue is higher than other oral organs, sheep heart samples were used in this study. In the recent study, to detect toxoplasma in sheep heart slaughtered in Isfahan, 250 heart samples were collected from different sexes and ages in different seasons over the course of one year. After extracting the parasite genome, two pairs of primers related to B1 gene were amplified by nested PCR method. The results showed that 78% of the samples were generally infected with toxoplasma. In this study, there was no significant relationship between infection percentage and age and sex, but infection rate in cold seasons was significantly higher than in the warm seasons. Since the factors such as high humidity and low-temperature help to oocysts' survival, long exposure with toxoplasma oocysts can increase the sheep infection rate in the cold season. By considering the importance of this disease in sheep deaths and abortions and the importance of public health, appropriate control programs to prevent this zoonotic disease at the provincial level should be included in veterinary policies.
    Keywords: Toxoplasma gondii, Sheep, Nested-PCR, Isfahan
  • Amin Rigi, Tahereh Bagherpoor *, Nematollah Nemati Pages 49-60

    Comparing the concurrent training order on plasma IL-6 levels in elderly male. Introduction This study aimed to investigate the comparison of a different orders of concurrent training on plasma IL-6 levels, insulin resistance index (HOMA) and anthropometric characteristics of an elderly male. Forty women with 55-70-year-old which having no particular illnesses were divided into 4 groups: endurance-resistance, (n = 9), resistance-endurance (n = 10), interval resistance-endurance (n = 12) training, and control group (n = 9) randomly. Height, weight, BMI, WHR, and serum levels of myonectine glucose and insulin were measured and recorded before and after performing protocol. Experimental groups participated in concurrent training for 8 weeks, 3 sessions every week, 60 minutes in every session. A univariate (covariance) test was used for analyzing the data. A significant increase of vaspin (p < /em> = 0.009) and the significant decrease of glucose (p < /em> = 0.001) and HOMA index (p < /em> = 0.028) was observed in the experimental groups compared to control, no significant difference among experimental groups. There was not any significant difference among groups in insulin levels (p < /em> = 0.37). Older males can take advantage of the concurrent training with any orders of them.

    Keywords: Sports, Cinnamom, Obese, IL-6, High fat diet
  • Tayebeh Sadeghi, Seyed Ebrahim Hosseini *, MohammadAmin Edalatmanesh, Mohamad Khaksari Pages 61-73

    Busulfan disrupts testicular function. Given the importance of the effects of leech saliva in the treatment of various diseases, this study aimed to investigate the effect of leech saliva on spermatogenesis and secretion of LH, FSH and testosterone following administration of busulfan in rats. Experimental 60 male Wistar rats aged 2.5 to 3 months with a weight of 200-220 g were randomly divided into 4 groups of 15 (control, leech saliva, busulfan, and busulfan + leech saliva). The busulfan group received intraperitoneal injection of busulfan at a dose of 10 mg / kg twice daily for 21 days. The leech saliva group received 1000 µg / kg leech saliva after 56 days from the first day of the experiment for 56 days. Subcutaneously injected, and the busulfan + saliva group received 10 mg / kg of busulfan saline at 1000 µg / kg saline, subcutaneously after 35 days of the second day of busulfan administration for 56 days. Five rats in each group were anesthetized on day 14, 28, 56 after injection and blood samples were taken from the heart to measure testosterone, LH, and FSH hormones. Statistical analysis of variance (ANOVA) and t-test were considered significant at P

    Keywords: Busulfan, Leech saliva, Spermatogenesis, LH, FSH, Testosterone
  • Farida Sadeghi Fazel, Amir Rashidlamir *, Rambod Khajeie, Akbar Safipour Afshar Pages 75-86
    Coronary heart disease is one of the leading causes of death in today's societies. It is associated to the exercise activity and the expression of some genes involved in the blood cholesterol transmission. Adenosine triphosphate-dependent box protein 8 is a member of ABC transporter family which plays a key role in the metabolism of high-density lipoprotein cholesterol and cholesterol. This study aimed to evaluate the effect of eight weeks of aerobic resistance training on ABCG8 gene expression and lipid profile in CABG patients. 30 men with CABG patients voluntarily selected and randomly divided into the experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. The experimental group performed the aerobic resistance training for eight weeks (3 sessions per week) and the control group did not. Blood samples were taken 48 h before the first training session and 48 h after the last training session, while all subjects were fasting. Independent and paired t-test used to analyze the data at a significant level of 0.05. The present study's results showed that the aerobic resistance training group showed a significant increase in the ABCG8 mRNA expression and a significant decrease in LDL-C, triglyceride, and HDL-C as compared to the control group. Due to the findings of present study, it can be concluded that aerobic resistance training by increasing ABCG8 gene expression has a great effect on increasing the cholesterol transfer process; thus, it may improve the CABG patients and prevent cardiovascular diseases.
    Keywords: ABCG8 gene, Lipid profile, Aerobic resistance training, CABG patients
  • Abdolreza. Fattahi, Hamid Faghani *, Majid Mohammad Nejad, Seyed Hamed Mousavi Sabet Pages 87-99

    This study aimed to determine different dose effects of cinnamon (Cinnamomum verum) powder on some blood and growth factors in the rainbow trout (Oncorhynchus mykiss) which investigated for eight weeks. For this purpose, 750 fish were examined with the mean weight of 20±5 g in a completely randomized design with five treatments and three repeats for each treatment. The fish were daily fed by 3% body weight with a diet containing 0, 1, 3, 6, and 12 g of cinnamon powder per 1 kg of feed. Growth factors were measured every two weeks, and hematological parameters were measured at the end of 8th week due to the standard laboratory measures on peduncle blood. Maximum weight, total length, specific growth rate, and optimal feed conversion ratio belonged to the feed containing 12 g of cinnamon (p < 0.05). Regarding the blood factors, no significant difference existed between various treatments and control group, while the maximum number of leukocytes and highest percentage of lymphocyte were observed in the treatment containing 12 g of cinnamon powder (p < 0.05). In general, it can be concluded that cinnamon powder stimulates growth, enhances the immune system, prevents the diseases, and promotes the resistance in the rainbow trout juvenile.

    Keywords: Cinnamomum verum, Growth index, Nutritional supplements, Hematology index, Oncorhynchus mykiss
  • hossein Attar shakeri, Esmail Fattahi *, Mohammadreza Nowroozi, Seyed Ali Momeni, Abbas Piryai Pages 101-114

    Prostate cancer is the second leading cause of cancer deaths in men. Androgen ‎deprivation therapy has been identified to induce oxidative stress in prostate cancer, ‎leading to reactivation of androgen receptor (AR) signaling. Thus, antioxidant therapies ‎have gained attention as adjuvants for this cancer. Here, we report for the first time that ‎endostatin along with endometrial stem cells expressing TSP-1 anti-angiogenic gene ‎improved androgen- phenotype and genotype in rats prostate cancer cells.‎‏ ‏Forty male ‎rats (n=8) weighing approximately 95-100 g were purchased from Pasteur Inistitute of ‎Tehran . Animals were suffered to prostate cancer by injecting LNCaP cell line for 12 ‎weeks. Prostate cancer animals were immediately received endostatin for 28 days. ‎Prostate cancer animals were received stem cell containing the Tsp-1 anti-angiogenesis ‎gene. Histological examinations were measured. The levels of IL8 and VEGF serum ‎were assayed.‎‏ ‏In group receiving cells and drug, amount and height of acinus wall folds ‎decreased compared to the patient group and the shape of the vesicles was clear and the ‎epithelial lining were cohesive and regular. The levels of IL8 and VEGF serum were ‎significantly decreased in combination group than to prostate cancer group (P≤0.01). ‎

    Keywords: prostate cancer, Endostatin, endometrial stem cells, Anti-angiogenesis, Rat
  • Maryam Karimi Dehkordi *, Majid Gholami Ahangaran, Pardis Banimehdi Pages 115-123

    The oxidative stress is one of the side effects of anesthesia. This study aimed to evaluate the changes in oxidative stress indices following propofol administration in broilers. For this purpose, 90 Ross broiler chicks were divided into two main and control groups. Anesthesia was induced by the injection of 2 mg propofol per kg of bird weight, intra-bone injection to induce anesthesia, and 0.5 mg propofol per kg bird weight to continuous anesthesia. To evaluate the serum lipids and oxidative stress indices (catalase activity, malondialdehyde concentration, and total antioxidant capacity), blood sampling was performed before anesthesia, during anesthesia, and 24 hours after the anesthesia. The results showed that the activity of serum catalase in 24 h after anesthesia (129.5 ± 6.69) was significantly higher than control chickens and its level during anesthesia (112.9 ±5.04), and before anesthesia (120.9 ± 4.21). The malondialdehyde concentration did not increase during anesthesia (34.3 ± 1.54), whereas it significantly increased 24 h after anesthesia (42.8 ± 4.28). Total antioxidant capacity significantly decreased 24 h after anesthesia (19.2 ± 1.67) compared to before (25.9 ± 1.27) and during anesthesia (27.4 ± 1.37). Total antioxidant capacity significantly increased before and during anesthesia compared to 24 h after anesthesia. Serum lipid indices did not change during the experiment. In general, this study's results showed that although using propofol in broiler chickens during anesthesia can effectively neutralize free radicals and prevent the side effects of oxidative stress, after anesthesia, oxidative stress indices increase.

    Keywords: anesthesia, Oxidative stress, chickens, Propofol
  • Mahdi Mohammadi Moghadam *, Ahmad Dezianian, Mahdi Basirat, Mahdi Naeimi Pages 125-134

    Common pistachio psylla (Agonoscena pistaciae ) is one of the most important pests of pistachio orchards in Semnan province (Damghan). This insect causes the considerable damage in the pistachio planting area. This study aims to study the collection and identification of biocontrol agents of the common pistachio psylla and determination of major species in pistachio orchards of Amirabad, Forat and Mehmandost areas of Damghan. Pistachio orchards were randomly selected, and sampling was monthly done, then the population of predators and parasitoids was estimated. This study's results indicated that among collected coccinellid, Oenopia conglobata contaminate and Hippodamia variegate species with %39 and %23 frequency were the most frequent predators. As well as Anthocoris minki pistaciae belongs to the subfamily of Anthocorinae is present on the pistachio trees. These bugs feed on pistachio psylla nymphs. These predators haven't high population density in pistachio orchards of Damghan region. Other predators were collected, such as Crysoperla carnea. Psyllaephagus pistaciae, which were collected from mummified common pistachio psylla, had medium population.

    Keywords: Pistachio, Common pistachio psylla, biocontrol, Semnan Province