فهرست مطالب
پژوهشنامه خراسان بزرگ
پیاپی 40 (پاییز 1399)
- تاریخ انتشار: 1399/12/24
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحات 1-18
تمدن خراسان بزرگ در نیمه دوم هزاره سوم قبل از میلاد شکل گرفت و تا نیمه دوم هزاره دوم قبل از میلاد ادامه داشت. نخستینبار آثار تمدن خراسان بزرگ از محوطه هایی که در دلتاهای رسوبی بلخ و مرو قرار دارند، به دست آمد و باستان شناسان آن را مجموعه باستانشناختی بلخی-مروی نام نهادند و معتقدند این تمدن نخستین بار در آنجا شکل گرفته است، اما برخی از پژوهشگران منشا این تمدن را در خراسان ایران میدانند. هدف اصلی این پژوهش مشخص نمودن بقایای تمدن خراسان بزرگ در حوضه آبریز کشف رود و روابط فرهنگی بین این حوضه آبریز، جنوب ترکمنستان و منطقه بلخ و رودخانه جیحون است. روش پژوهش در این مطالعه با رویکرد توصیفی-تحلیلی و با تکیه به اطلاعات کتابخانه ای و میدانی است. بر اساس بررسی ها و کاوشهای صورتگرفته، یافته های این تمدن در یک گستره وسیع جغرافیایی در حوضه آبریز کشف رود، شمال رشتهکوههای هزارمسجد (کپه داغ)، جنوب و جنوب شرق ترکمنستان، شمال افغانستان، جنوب رشتهکوههای شاه جهان و بینالود (در شهرهای جاجرم، سبزوار و نیشابور)، خراسان جنوبی در درمیان، فردوس و طبس بهدست آمده است. آثار تمدن خراسان بزرگ در حوضه آبریز کشف رود از هشت محوطه به دست آمد. این موضوع نشان می دهد که این حوضه آبریز قابلیت خوبی برای جذب گروههای انسانی در این دوره داشته است. بر اساس مطالعات صورتگرفته بر روی سفالها و محوطه های حوضه کشف رود به این مهم پی برده شد که سنت سفالگری تمدن خراسان بزرگ در ابتدا در منطقه مرو در کشور ترکمنستان شکل گرفت و از آنجا به منطقه بلخ در شمال افغانستان، جنوب ازبکستان و بهسوی این حوضه آبریز انتشار یافته است.
کلیدواژگان: تمدن خراسان بزرگ، حوضه کشف رود، دشت مشهد، مجموعه باستان شناختی باختر-مرو، عصر مفرغ میانی، عصر مفرغ جدید -
صفحات 19-38
مکتب کتابآرایی مشهد یکی از مهمترین مکاتب هنری عصر صفوی در نیمه دوم قرن دهم هجریقمری است که در کتابخانه شاهزاده ابراهیم میرزای صفوی، حاکم مشهد، شکل گرفت. مصورسازی مضامین عرفانی بکر و ارزشمندی همچون آثار عبدالرحمن جامی، که با توجه بسیار در این مکتب مصور شد و همچنین، بهرهگیری از الگوهای تصویری جدید، بر گسترش نگارگری عصر صفوی در دیگر مکاتب معاصر آن روزگار تاثیرگذار بود. این پژوهش با توجه به این نکته که مکتب کتابآرایی مشهد در سایه ارادت اصحاب هنر به آستان قدس رضوی، تحت حمایت حکمران ادیب و هنردوست عصر صفوی، شاهزاده ابراهیم میرزا در نیمه دوم قرن دهم هجریقمری شکل گرفت، بر آن است تا میزان گسترش ویژگیهای نگارگری عصر صفوی اواخر قرن دهم را در دیگر مکاتب آن عصر، شامل مکتب قزوین و مکتب شیراز بررسی نماید. پرسش این است: مکتب کتابآرایی مشهد تا چه میزان بر توسعه نگارگری عصر صفوی در قرن دهم هجریقمری تاثیرگذار بوده است؟ و بیشترین اقتباس از سوی کدام مکتب انجام شده است؟ براساس یافتههای پژوهش، مکتب کتابآرایی مشهد، علیرغم عمر کوتاهش، به سرعت رشد یافته و نقش مهمی بر توسعه مضامین نو و الگوهای ساختاری جدید در مکاتب درباری و تجاری ایران در نیمه دوم قرن دهم هجریقمری داشته است؛ از این بین، بیشترین الهامپذیری از ویژگیهای مضمونی، تصویری و ساختاری نگارگری مکتب مشهد در نسخ مصور مکتب شیراز دیده میشود. روش پژوهش تحلیلی-تطبیقی و شیوهی گردآوری اطلاعات کتابخانهای-اسنادی است.
کلیدواژگان: عصر صفوی، نگارگری، مکتب مشهد، مکتب قزوین، مکتب شیراز -
صفحات 39-56
ریشه بسیاری از جریانات هنر مدرن را میتوان در هنرهای سنتی شرق جستجو کرد. تاثیر نقاشی چینی و ژاپنی بر بیشتر این جریانات بهویژه اکسپرسیونیسم انتزاعی غیرقابلانکار میباشد. از طرفی در روند سفالگری دوران اسلامی ایران نیز، تاثیرپذیری از هنر چین امری اثباتشده است. در پژوهش حاضر، سفالینه های لعاب پاشیده قرون اولیه اسلامی ایران، به روش نمونهگیری غیراحتمالی وضعی انتخاب شده و با اندیشههای اکسپرسیونیسم انتزاعی و نقاشی کنشی تطبیق داده شده است. هدف اصلی، شناخت ویژگیهای زیباییشناختی هنر ایرانی در تطبیق با اندیشههای هنر جدید میباشد. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد تطبیقی انجام شده و به این سوالات پاسخ میگوید که وجوه مشترک سفالینههای لعابپاشیده منتخب با شاخصهای اکسپرسیونیسم انتزاعی و نقاشی کنشی کداماند، علل تشابهشان چیست و میزان آن چقدر میباشد؟ نتایج نشان می دهد میزان تطبیق این دو، قابلتوجه و بین 60 تا 72 درصد میباشد. بیشترین شباهت آن ها در شاخصهای «تبدیلشدن سطح کار به یک رویداد هنری نه محلی برای ارایه عناصر تجسمی»، «وجود کنترل کلی بر فرآیند تصادفی رنگگذاری و کاملا تصادفی نبودن اثر نهایی» و «نداشتن روایت مشخص» میباشد. اگرچه از زمان خلق این سفالینهها تا پیدایش آن سبک مدرن حدود 1100 سال اختلافزمانی وجود دارد، علل اصلی تشابه میان این سفالینههای منتخب با اندیشههای اکسپرسیونیسم انتزاعی و نقاشی کنشی، استفاده هنرمندان هر دو عصر از منابع الهام مشترک (آثار هنری چین)، دارا بودن شرایط اجتماعی و سیاسی مشابه (یاس و ناامنی ناشی از جنگ) و مبانی زیباییشناسی مشابه (تمایل به انتزاع) میباشد.
کلیدواژگان: سفال لعاب پاشیده، نیشابور، خراسان، اکسپرسیونیسم انتزاعی، نقاشی کنشی -
صفحات 57-72
هنر اسلامی و به خصوص سفال نیشابور همواره با هنر ساسانی بهعنوان یک منبع اثرگذار مقایسه می شود. این مقاله تلاش می کند با تحلیل انتقادی مطالعات موجود در حیطه سفال منقوش نخودی نیشابور، طبقه بندی کاملی از رویکرد محققان در تطبیق با هنر ساسانی ارایه دهد. سپس مجموعه عوامل اثرگذار و محتمل در دو حیطه شکل و محتوا، با تمرکز بر موضوع شکار بشقاب های نقره ساسانی در نسبت با سفال نخودی منقوش نیشابور سنجیده می شود. بازنگری دلایل و جزییات تطبیق هنر ساسانی و سفال نیشابور پرسش اصلی این پژوهش می باشد و نیز به بررسی مسیر یا راه های جایگزینی که نیشابور را تحت تاثیر خود قرار داده اند، پرداخته می شود. در روش تحقیق، تلاش شده است با اخذ رویکرد تطبیقی و تاریخی، به پرسش ها پاسخ داده شود. نتایج مقاله مستدل بر اصل عدم رعایت وجوه نمادین هنر ساسانی ازجمله «جهت»، «شکار» و «حیوان محتضر»، وامدار بودن نقاش سفال نیشابور را از سنت های هنری ساسانی همچون اثرپذیری شکلی مستقیم و همچنین محتوا با تردید روبرو می کند. از سوی دیگر میانجی گری هنر سغدی در انتقال تجارب هنری پیش از اسلام، فارغ از موضوعات دینی و حماسی ایشان در پنجیکنت، محتمل ترین مسیر جایگزین تلقی می شود.
کلیدواژگان: بشقاب نقره ی ساسانی، موضوع شکار، سفال نیشابور، هنر سغدی -
صفحات 73-96
امروزه توسعه ظرفیتهای وقف از طریق سرمایهگذاری در زمینه کسب و کارهای دانشبنیان و نوآور به راهبردی جدید و موثر در حوزه کارآفرینی، اشتغالزایی و افزایش بهرهوری موقوفات بدل شده است. از اینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سرمایه گذاری موقوفات در کسب و کارهای دانشبنیان و تاثیر آن بر اشتغال پایدار بهمنظور ارایه مدل خواهد بود. روش تحقیق مبنی بر هدف از نوع پژوهشهای کاربردی است. همچنین با توجه به روش انجام پژوهش، این بررسی از نوع آمیخته (کمی و کیفی)، محسوب میشود. جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش خبرگان، متخصصین و صاحبنظران در حوزههای مختلف علوم مدیریت، فقه و اقتصاد اسلامی و کارشناسان سازمان اوقاف و امور خیریه در سالهای 1398ش و 1399ش در ایران است. شیوه نمونه گیری بهصورت هدفمند و در دسترس است. جامعه آماری در بخش کمی جهت انتخاب آزمودنی ها به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحلهای خواهد بود. تعداد خبرگان برای نظرخواهی در روش دلفی حداقل 20 خبره خواهد بود که به شیوه نمونهگیری هدفمند انجام خواهد پذیرفت. روش گردآوری دادهها به شیوه کتابخانهای و میدانی با استفاده از ابزارهایی چون پرسشنامه و مصاحبه با تاکید بر روش دلفی خواهد بود. تکنیک تحلیل اطلاعات و مدلسازی در این پژوهش دیمیتل است که برای شناسایی روابط علی معلولی مابین شاخصها در موضوع سرمایهگذاری وقفی در حوزههای کسب و کارهای دانشبنیان و تولید یک مدل ساختاری ملموس بکار گرفته شده است. یافتههای این پژوهش نشان می دهد که از میان عوامل موثر بر سرمایهگذاری و اشتغال پایدار، عوامل مدیریتی در درجه اهمیت بیشتری قرار دارد. پس از آن عوامل سیاسی -مربوطه به عوامل زمینه- موثرتر است و به دنبال آن سرمایهگذاری در کسب وکارهای دانشبنیان اثری نسبی در توسعه اشتغال پایدار دارد.
کلیدواژگان: سرمایه گذاری موقوفات، اقتصاد دانش بنیان، اشتغال پایدار -
صفحات 97-114
ارتباطات اجتماعی یکی از مهمترین نیازها و ابعاد جامعه انسانی است که به باور بسیاری بی ارتباط با شرایط محیط کالبدی نیست. در این خصوص خانه نیز به سبب جایگاه والایی که در شکل دهی محیط زندگی دارد، اهمیتی بیشتر می یابد. از اینرو، پژوهش حاضر بر آن است تا وجوهی از معماری خانه را به دست آورد که در تعاملات اجتماعی نقش محوری دارند. اینکه معماری خانه های سنتی چگونه سبب بهبود تعاملات اجتماعی ساکنین می شده است پرسشی اصلی این پژوهش را شامل می شود. از آنجا که در عموم تحلیل ها برای خانه های سنتی کیفیت بالاتری قایل شده اند، پژوهش حاضر جهت بررسی این موضوع پایه های خود را بر مبنای مطالعه مورد خانه های سنتی کاشمر قرار داده است. در این بررسی بامطالعه رفتار مختلف و تحلیل محتوای مصاحبه ها و مشاهدات صورت گرفته، سعی شده است، روابط موجود در ساختار فضایی خانه ها با موضوع تعاملات اجتماعی تحلیل گردد. یافته ها نشان می دهد رفتاری از قبیل تهیه نذری، برگزاری مراسم، شب نشینی، بازی با فرزندان، استقبال از مهمان، سفره انداختن و استراحت کردن در شب بهصورت جمعی بهعنوان عمده فعالیت اجتماعی داخل این خانه ها است. با تحلیل این رفتار در بستر فضایی آنها، هشت مولفه در معماری خانه ها شناسایی شد که شاخص های مهمی در تعیین سطح تعاملات اجتماعی این خانه ها محسوب می شوند که عبارتاند از ارتباط با فضای باز، دسترسیها، فاصله کارکردی، مبلمان فضا، محوریت حرکتی، تعدد و تنوع فضایی، شفافیت و تداوم فضایی، انعطافپذیری و تطبیقپذیری.
کلیدواژگان: ساختار فضایی، تعاملات اجتماعی، خانه های سنتی، کاشمر
-
Pages 1-18
The civilization of the Great Khorasan developed in the second half of the third millennium BC. For the first time, cultural materials of the great Khorasan civilization were obtained from the sites which are in the sedimentary deltas of the Merv and Tajan, so archeologists called it Bacteria-Margina Archaeological Complex and believe that this civilization was formed there for the first time, some of the researchers believe that the origin of it is in Khorasan of Iran. The primary purpose of writing this article is to identify and introduce the cultural sites of the Great Khorasan culture in the watershed of Kashafrood and to identify the relationship between this cultural area and southern Turkmenistan, the zone of Balkh and Oxus River. The present research has been done with a descriptive-analytical approach and relying on library and fieldwork. Based on the surveys and excavations, the findings of this civilization in a wide geographical area in the watershed of Kashafrood, north of Hezar Masjed mountain range, south and southeast of Turkmenistan, north of Afghanistan, south of Shahjahan and Binalood mountain range (in the cities Jajarm, Sabzevar, and Nishaboor), in South Khorasan province in the cities Dermiyan, Ferdows, and Tabas have been obtained. The cultural materials of the great Khorasan civilization in the watershed of Kashafrood were obtained from eight sites. This shows that this basin has an excellent ability to attract human groups in this period. Based on the studies over the wares and places of the watershed of Kashafrood, it was recognized that the pottery tradition of the great Khorasan civilization for the of Uzbekistan and this watershed.
Keywords: The great Khorasan Civilization, The watershed of Kashafrood, Mashhad plain, Bacteria-Margiana Archaeological complex, Middle Bronze age, Late Bronze age -
Pages 19-38
Mashhad designing book school is one of the most important artistic Iranian schools which were formed in Prince Ibrahim Mirza's library (Mashhad governor during Safavi dynasty) in the second half of 10th century A.H. The illustration of valuable gnostic content such as Jami's Haft Awrang (i.e.: seven thrones) with a great attention and also using new painting patterns were impressive in the development of the other schools. The main goal of this research is to answer the following question: what is the effect of mashhad designing book school (that was supported by the literate and virtuoso Prince Ibrahim Mirza at the Safavi dynasty who was interested in Astan Ghods Razavi at the second half of the 10th century A.H) on the expansion of the painting patterns at the end of the 10th century? Which school has the most influence and derivation? And what is the aim of that? According to the results, Mashhad school, despite its short age, grew up so rapidly and impressively influenced the expansion of new contents and structural patterns in Iranian courtier and commercial schools at the second half of the 10th century A.H; among these schools, illustrated manuscripts at Shiraz school has been inspired dramatically by the painting patterns of Mashhad school. The method of the research was analytical-comparative and data gathering is library and documentary-based.
Keywords: Safavi dynasty, painting, Mashhad school, Qazvin school, Shiraz school -
Pages 39-56
In this study, the "splashed glaze" pottery of the early Islamic period of Iran was selected by the purposive sampling method and was compared with the ideas of abstract expressionism and action painting. The main goal is to recognize the aesthetic features of Iranian art in comparison with the ideas of the new art. This paper utilizes the descriptive-analytical method with the comparative approach and answers these questions: 1) what are the common features of selected "splashed glaze potteries" associated with "abstract expressionistic and action painting's ideas"? 2) What are the causes of their similarity and to what extent? The results demonstrate that they are matched significantly, namely between 60% and 72%. Their most similarities are in the indicators of "transformation of work surface into an artistic event, not a place to represent visual elements", "the existence of a general control over the random process of coloring, and not a complete randomization of the final effect," and "lack of specific narrative". The writers believe that although there are about 1100 years between the time of creation of these potteries and the emergence of abstract expressionism, the main reasons of the similarity between these selected potteries with the ideas of abstract expressionism and action painting are the shared inspiration by artists of both eras (Chinese works of art), similar social and political conditions (despair and insecurity due to war) and identical aesthetic principles (tendency to abstraction).
Keywords: Splashed Glaze Pottery, Nishapur, Khurasan, Abstract Expressionism, Action Painting -
Pages 57-72
Nishapur pottery has been compared to Sasanian art. This article attempts to provide a complete classification of the scholars' approach to compare with Sassanid art by a critical analyze on previous studies of Nishapur pottery. Then a set of stated and probable effective factors in both the form and content domain is focused on the hunting scene of the Sasanid silver plates in relation with Nishapur animated buff wares. The main question is that how many concrete results in these comparisons there are and, is there any cultural catalyzer to replace Sasanian affects? The results of the paper reject the Nishapur potter's indebtedness to ancient Sasanian symbols and symbolic manners in content and topic at all. It is also an unlikely event that the silver plates could be help to capture Sasanian art experiences into Nishapur in the fourth century AH and it is far from historical objects. By the other hand Sogdian painting and their art contents which obviously separated of Sasanian royal aspects and concepts, are the most capable way to transformation Iranian visual art traditions to Nishapur.
Keywords: Sasanian silver plate, hunting scene, Nishapur animated buff ware, Sogdian art -
Pages 73-96
Today, the development of endowment capacities through investment in knowledge-based and innovative businesses has become a new and effective strategy in the field of entrepreneurship, job creation and increasing the productivity of endowments. Therefore, the purpose of this study is to investigate the role of endowment investment in knowledge-based businesses and its impact on sustainable employment in order to provide a model. The research method in terms of purpose is of the type of applied research. Also, according to the research method, the present study is a mixed type (quantitative and qualitative). The statistical population in the qualitative section of the research is experts, specialists and pundits in various fields of management sciences, jurisprudence and Islamic economics and experts of the Endowment and Charity Organization in 1398 and 1399 in the country. The sampling method is purposeful and accessible. The statistical population will be in a small part to select the subjects by multi-stage cluster sampling method. The number of experts for polling in the Delphi method will be at least 20 experts, which will be done by purposeful sampling. The data collection method will be library and field using tools such as questionnaires and interviews with emphasis on the Delphi method. The technique of information analysis and modeling in this study will be Demitel, which has been used to identify the causal relationships between indicators in the subject of endowment investment in the fields of knowledge-based businesses and the production of a tangible structural model. Findings of this study showed that among the factors affecting investment and sustainable employment, managerial factors are more important. Then there are the political factors that are relevant to the underlying factors; It is more effective and consequently investing in knowledge-based businesses has a relative effect on the development of sustainable employment.
Keywords: Endowment investment, knowledge-based economy, sustainable employment -
Pages 97-114
Social interactions are one of the significant needs and aspects of human society that is related to the conditions of the physical environment. In this regard, thouse's importance is doubled due to its excellent position in forming the living environment. Therefore, the current research attempts to obtain the architectural attributes of a home which, social interactions have a crucial role. How the architecture of the traditional houses leads to the improvement in the social interactions of the residents is a question on which, the current research has been formed. Since the traditional houses have a high quality in many general analyses, the recent research is based on studying the conventional dwellings of Kashmar city. By studying the various behaviors and analyzing the content of the conducted interviews and observations, it has been tried to analyze the relations in the spatial structure of the houses considering the social interactions. The research findings show that making votive food, holding ceremonies, soiree, playing with children, welcoming guests, setting tables, and collective sleeping are the main social activities inside these houses. By analyzing this behavior in their spatial context, eight components are identified in the architecture of these houses that are significant indicators in determining the level of social interactions in these houses and are as follows: relation with the open space, accesses, functional distance, space furniture, movement centrality, spatial diversity and frequency, transparency and spatial continuity, flexibility, and adaptability.
Keywords: spatial structure, social interactions, traditional houses, Kashmar