فهرست مطالب

نشریه پژوهش های ادبی
پیاپی 67 (بهار 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/27
  • تعداد عناوین: 6
|
  • نرگس اسکویی* صفحات 9-28

    مساله اصلی این تحقیق، تحلیل گفتمان زیست محیطی حاکم بر فضای داستان به روش توصیفی و تحلیل محتوا است. در رمان دکتر داتیس، نویسنده، ضمن مرور خاطرات دندانپزشک جوانی که مناطق حاشیه ای تهران را برای نخستین تجربه شغلی خود برگزیده است به مسایل متعدد بحران حاشیه نشینی و شهرکهای حاشیه ای می پردازد؛ اما پررنگترین مشکل مطرح شده در داستان، آنتروپی طبیعت و زندگی حاشیه نشینی و  تخریب زیست محیطی است. نتایج تحقیق گویا است که گفتمان زیست محیطی رمان، هم چنانکه منتقد و تحلیلگر عوامل مخرب طبیعت از سیاستهای مدیریتی، فرهنگ و اقتصاد است، داعیه دار مبارزه در مسیر احیای طبیعت نیز هست؛ هم چنین در این گفتمان از عناصری چون نوستالژی، نمادپردازی، کهن الگوهای طبیعت و اسطوره های باستانی و حماسی برای تبیین اصالت و حقوق طبیعت و نیز تقویت جنبه ادبی و بار عاطقی و غنایی داستان به نفع طبیعت استفاده شده است.

    کلیدواژگان: ادبیات و نقد بومگرا، رمان دکتر داتیس، گفتمان زیست محیطی، رویارویی محیط زیست و ادبیات
  • امین بنی طالبی، مسعود فروزنده*، جهانگیر صفری، اسماعیل صادقی صفحات 29-56

    در این پژوهش، سه مجموعه داستان کوتاه قبل از انقلاب اسلامی هوشنگ گلشیری، «مثل همیشه»، «نمازخانه کوچک من» و «جبه خانه» انتخاب شده است تا با توجه به نظریه ساختگرایی تکوینی گلدمن، تاثیر و بازتاب ابعاد مختلف جامعه پیش از انقلاب اسلامی در آنها بررسی شود. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. این پژوهش سعی می کند به این پرسش اساسی پاسخ دهد که میان ویژگیهای شخصیت اصلی داستانهای گلشیری و شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمان نگارش آنها چه ارتباطی هست. بر این اساس مشخص شده است با اینکه گلشیری متعلق به طبقه متوسط جامعه است با ورود به گروه ممتاز روشنفکران، نسبت به مسایل و مشکلات این طبقه از جمله دغدغه های سیاسی و مصلحانه بیش از مسایل و مشکلات عامه مردم توجه کرده است. همین امر در کنار گرایش حزبی و سیاسی او سبب شده است بیشتر شخصیت های اصلی داستانهایش از طبقه متوسط جدید و تحصیلکرده انتخاب شوند. بنابراین، ایدیولوژی سیاسی در مقایسه با دیگر ایدیولوژیها در داستانهایش نمود برجسته تری دارد. در این زمینه، گلشیری به ارایه تصویری برجسته از فریبخوردگان سیاسی، اقدامات مصلحانه و ترس و بدبینی حاصل از اختناق سیاسی در قالب شخصیت های محوری داستانهایش می پردازد. در ایدیولوژی اجتماعی، تقابل فقر و ثروت و پیامدهای آن در زندگی شخصیت های اصلی و دلزدگی آنان از زندگی خانوادگی و شغلی، نمود برجسته دارد. در ایدیولوژی فرهنگی، گرایش شخصیت های اصلی طبقه متوسط و روشنفکر به مطالعه آثار سیاسی- اجتماعی و نیز تمایل تعداحدی از شخصیت های اصلی محروم و روستایی به خرافه گرایی و باورهای عامیانه مشهود است. در نهایت از نظر ایدیولوژی مذهبی، اغلب شخصیت های اصلی خصلتی دین گریز دارند و نویسنده با آفرینش آنها نگاه انتقادی و ستیزجوی خود را به این ایدیولوژی نمایان می سازد.

    کلیدواژگان: جامعه شناسی ادبیات، ساختگرایی تکوینی، داستان کوتاه فارسی، هوشنگ گلشیری
  • غلام عباس زضایی هفتادری*، سیامک سعادتی صفحات 57-82

    تاریخ جهانگشای جوینی نزدیک چهارصد بیت عربی دارد و احمد خاتمی تمام آنها را در کتاب شرح مشکلات تاریخ جهانگشای جوینی ترجمه کرده است. ترجمه او از این ابیات در موارد بسیاری، نارسا، ناقص و گاهی نیز کاملا اشتباه است. در این مقاله، این اشتباهات به چهار گروه اشکالات نحوی، اشکالات صرفی، نارسایی و ابهام، و اشکالات لغوی تقسیم، و با روش تحلیلی و توصیفی ابیاتی نقد و بررسی شده است که ذیل هر گروه قرار می گیرد. تلاش شده است با مراجعه به دیوان شاعران و کتابهای مرجع و فرهنگهای فارسی و عربی مشخص شود  چگونه در هر کدام از این موارد، مترجم به خطا رفته و سرچشمه این خطا چه بوده است. خطاهای نحوی و صرفی مترجم اغلب حاصل عدم تشخیص نقش نحوی واژگان و عبارات، عدم تشخیص زمان، ریشه و صیغه افعال بوده و نارساییها و ابهام او ناشی از عدم مراجعه به دیوان شاعر، کتابهای مرجع و فرهنگهای معتبر است. هر بیت عربی از منبع اصلی آن در دیوان شاعرش یا از کتابهای مرجع نقل شده و ترجمه  احمد خاتمی از آن  آمده، و پس از نقد و بررسی ترجمه او و نشاندادن خطاها و اشکالاتش، ترجمه پیشنهادی از بیت ارایه شده است. کوشش شده است ترجمه پیشنهادی از این لغزشها عاری باشد و رساتر و دقیقتر.

    کلیدواژگان: ترجمه اشعار عربی تاریخ جهانگشای جوینی، تصحیح ترجمه اشعار عربی جهانگشا
  • جعفز فسایی، فرامرز خجسته*، رسول محمدی صفحات 83-109

    داستانهای کوتاه محمود دولت آبادی در بردارنده نسبت و رابطه گروه های اجتماعی با نهاد دولت است. این مقاله با تحلیل کنشها و واکنشهای گروه های اجتماعی که در ذیل ملت شبه ملت قرارگرفته اند با نهاد دولت در پی تبیین این رابطه دوسویه در داستانهای کوتاه دولت آبادی است. نتایج تحقیق نشان می دهد که میان نهاد دولت و جامعه، نوعی بیگانگی و گسست وجود دارد که به تقابل و تضاد این دو نهاد منتج شده است. از طرفی منعکس ساختن تقابل دولت- ملت در آثار مورد نظر از چشم انداز کارکرد ایدیولوژیک هنر و ادبیات به معنای تعمیق فزاینده گسست یاد شده که در تحلیل نهایی به منظور مشروعیت زدایی از گفتمان غالب سیاسی عصر (پهلوی) صورت گرفته است.

    کلیدواژگان: محمود دولت آبادی، داستان کوتاه فارسی، تضاد دولت- ملت در داستانهای فارسی، بازتاب ایدئولوژی در داستانهای فارسی
  • مختار کمیلی* صفحات 111-134

    در این مقاله با روش تحلیل محتوا و با رویکرد مقایسه ای، پاره ای از غلط های جامع التواریخ (تاریخ ایران و اسلام) تصحیح محمد روشن به شکل درست خود باز آمده است. در اصلاح این غلط ها، به کتاب تاریخ معجم که یکی از منابع رشیدالدین فضل الله در تالیف جامع التواریخ است و این امر تا امروز بر اهل تحقیق مغفول مانده، رجوع شده است. برای اصلاح این لغزشها، عبارتهای برگرفته جامع التواریخ واژه به واژه با عبارتهای تاریخ معجم، به عنوان نسخه کمکی، مقابله شده و با توجه به مفهوم و معنی عبارتها، صورت درست واژه‎ های نادرست جامع التواریخ ذیل شخصیت‎های پیشدادی و کیانی نشان داده شده است. در ضمن مقایسه عبارتها، در مواردی جای بیاض برخی واژه ها در جامع التواریخ چاپی که در نسخ مورد استفاده مصحح، مخدوش و ناخوانا بوده، تکمیل شده است. نتیجه آن که جامع التواریخ، تصحیح روشن صورت نهایی این کتاب نیست و با اعمال این اصلاحات، چاپهای بعدی این کتاب منقح تر خواهد بود.

    کلیدواژگان: تاریخ معجم، تصحیح، جامع التواریخ، حسینی قزوینی، رشیدالدین فضل الله، مقابله
  • مریم محمودی نوسر*، قدسیه رضوانیان صفحات 135-159

    این تحقیق به صورت تحلیل محتوا(توصیفی- آماری و تحلیلی) بر آن است که برخلاف دیدگاه غالب، حزین به عنوان شاعر و متفکر دوره گذار در نثر، تحت تاثیر جهان نگری ابژکتیو عصر صفوی و بارقه هایی از نثر مشروطه، و در شعر در زمره هنرمندان عصر بازگشت جای می گیرد. مقاله با تحلیل جوانب این موضوع، ضمن بررسی زندگی و مطالعه آثار حزین برای تعیین دقیقتر سبک شعر او، ویژگیهای سبک شناختی شاعران انجمن اول بازگشت را محور بررسی قرار داده است؛ آن گاه با بررسی شعر حزین و مقایسه آنها با اشعار این شاعران با استفاده از روش تحلیلی- آماری به این نتیجه می رسد که حزین بیش از اینکه شاعر سبک هندی باشد، آغازگر سبک بازگشت است.

    کلیدواژگان: حزین لاهیجی، مکتب بازگشت، شاعران انجمن اول، سبک هندی درشعر فارسی
|
  • Narges Oskooi* Pages 9-28

    Ecological critique is an interdisciplinary study of the collection of environmental literature and science / ethics, with the aim of drawing attention to the need for greater care for the ecosystem and its restoration. In literary texts that are dominated by environmental ethics and discourse, the physical environment plays a key role, and the story is born of the direct impact of man and his physical environment on each other; It has been descriptive and content analysis. In Dr. Datischr('39') novel, the author recounts the memories of a young dentist who chose the suburbs of Tehran for his first job experience, addressing various issues of the marginal crisis and marginal settlements, but the most pressing issues in the story are the entropy of nature and the life of marginalization and destruction. It is a living environment. The research results show that the novelchr('39')s ecological discourse, as well as criticizing and analyzing the destructive factors of nature from managerial, cultural and economic policies, also claims to be struggling in the path of naturechr('39')s revival. Ancient and epic myths have been used to explain the originality and rights of nature, as well as to strengthen the literary aspect and the emotional and lyrical burden of the story in favor of nature.

    Keywords: Ecological Criticism, Environmental Discourse, Nature, Human Anthropology, Dr. Datis' Novel
  • Amin Banitalebi, Masoud Forouzandeh*, Jahsngir Safari, Esmaeil Sadeghi Pages 29-56

    Sociology of literature is one of the systematic and scientific efforts that helps to study literature. To examine the role of social structures in the production of literary works, Lucien Goldman chooses the method of evolutionary constructivism, which discusses the effects of creative structures. According to him, the literary text shows the links between the mental structures of literary realities and social realities. The author does not reflect the pure reflection of consciousness, but there is a strong connection between the categories raised in his work and his social consciousness. In this research, relying on the method of formative constructivism, the relationship between the characteristics of the main character of Golshirichr('39')s stories and the political, social and cultural conditions of the time of their writing is analyzed. This study shows that although Golshiri belongs to the middle class of society, by entering the privileged group of intellectuals, he has paid more attention to the issues and problems in this class, including political and reformist concerns, more than the general problems of the people. This, along with his party and political leanings, has led most of the main characters in his stories to be selected from the new, educated middle class. Therefore, political ideology is more prominent in its stories than other ideologies. In this context, Golshiri provides a vivid picture of political deceivers, expedient actions, and the fear and pessimism of political repression. In social ideology, the confrontation between poverty and wealth and its consequences and the boredom of the main characters from family and professional life are prominent. In cultural ideology, the tendency of the middle class and the intelligentsia to study socio-political works as well as the tendency of deprived and rural people to superstition and popular beliefs is evident. Finally, from the point of view of religious ideology, most of the main characters have a religious nature, and the author, by creating them, shows his critical and anti-sectarian view of this ideology.

    Keywords: Sociology of Literature, Developmental Constructivism, Ideology, Short Story, Houshang Golshiri
  • Gholam Abbas Rezaee Haftador*, Siyamak Saadatie Pages 57-82

    The prose of the Tārikh-e Jahāngoshā Joveini is mixed with Persian and Arabic verses that fit the subject in the text. The book has nearly four hundred Arabic verses, and Ahmad Khatami has translated them all in the Sharh-e Moshkelāt-e Tārikh-e Jahāngoshā Joveini. His translation of these verses is, in many cases, inadequate, incomplete, and sometimes completely wrong. In this paper, we divide these errors into four groups: syntactic errors, morphological errors, inadequacies, and lexical errors, and with critically and descriptively analyze, we have reviewed the verses that fall under each group. We have tried to show by referring to the Court of Poems, reference books and Persian and Arabic dictionaries how the translator made a mistake in each of these cases and what was the source of this error. The translatorchr('39')s syntactic and grammatical errors are often the result of not recognizing the syntactic role of words and phrases, not recognizing the tense of verbs, the root of verbs, and the form of verbs. And his inadequacies and ambiguities are due to his lack of reference to the Court of Poems, reference books, and authoritative cultures. We have quoted every Arabic verse from its original source in his Court of Poems or from reference books and we have expressed Ahmad Khatamichr('39')s translation of the verse and after reviewing his translation and showing his mistakes, we have provided the translation of our proposal from the verse. We have tried to make the proposed translation free from these slips and more precise and accurate.

    Keywords: Sharh-e Moshkelāt-e Tārikh-e Jahāngoshā Joveini, Arabic verses, translation errors
  • Jafar Fasaei, Faramarz Khojasteh*, Rasoul Mohamadi Pages 83-109

    The ratio of government apparatus to social institutions has a special place in Mahmoud Dolatabadi’s short stories which has often been overlooked due to being in the shadow of Kalidar. Accordingly, by analyzing the actions and reactions of social groups with the state institution that are the Quasi-nation of the nation, one can define and explain this two-way relationship which takes into account the legitimacy of the power institution from the point of view of society. The results of the receipt and explanation of these works reflect the fact that there is a kind of alienation, rupture, and fission between the institutional power and the community that led to the confrontation between the two institution. On the other hand, the reflection of this confrontation is based on linguistic and literary techniques embodied in fictional masterpieces. From the point of view of ideological function, it means the increasing deepening of the discontinuity. In the final analysis, it focuses on a kind of decriminalization of the dominant political discourse of the Pahlavi era.

    Keywords: Mahmoud Dolatabadi, Short Story, Power, Ideology, Legitimation
  • Mokhta Komaily* Pages 111-134

    The present paper seeks to correct some historical errors in Jamichr('39') al-Tawarikh (history of Persia and Islam), edited by Mohammad Roshan using a content analysis technique and a comparative approach. In correcting those errors, we referred to Tarikh-i Muchr('39')jam, which is one of the sources of Rashid al-Din Fazlullah in the comprehensive compilation of histories, and researchers to this day have neglected this matter. The expressions taken from Jamichr('39') al-Tawarikh were confronted verbatim with the terms in Tarikh-i Muchr('39')jam, as an auxiliary version to correct these errors. According to the meaning and significance of the expressions, the correct forms of Jamichr('39') al-Tawarikh were shown under Pishdadi and Kiani figures. Besides comparing the terms, in some cases, the ellipse of some phrases in the printed Jamichr('39') al-Tawarikh, distorted and illegible in the copy used by the editor, was completed. The result is that Jamichr('39') al-Tawarikh is not a precise correction of the final form of this book, and with the application of these corrections, later editions of this book will be more revised.

    Keywords: Tarikh-i Mu'jam, Correction, Jami' Al-Tawarikh, Hossini Qazvini, Rashid al-Din Fazlullah
  • Maryam Mahmoudi Nosar*, Ghodsie Rezqvanian Pages 135-159

    At the end of safavid dynasty, Hazin-e- Lahiji was one of the most remarkable poets. In his youth, he witnessed the collapse of the dynasty. This collapse gradually changed the political atmosphere and sequentially socio-economic and cultural status which led to alteration in the dominant discourse if arts, thus literature took a turn from Hindi style to Literary restoration. Hazin had always been recognized as a poet of Hindi style. This article by useing content analysing method (descriptive-analytical and statistical) proves that Hazin ,as an artist of this transition period, as opposed to the common theory of being a poet of Hindi style, is actually one of the artists of literary restoration style and in his prose works he has been influenced by Safavid objective and also some of constitutional perspectives. This study investigates his life and studies his works, then for determining his style more accurately, reviews the stylistic characteristics of the first circle of Literary restoration and compares them to the characteristics of Hazin`s poems. Therefore suggests that Hazin should be considered as the beginner of restoration style more than he should be seen as a follower of Hindi style.

    Keywords: Hazin-e-Lahiji, literary restoration, poets of the first circle, Hindi style, discourse