فهرست مطالب
مجله پژوهش در دین و سلامت
سال هفتم شماره 1 (بهار 1400)
- تاریخ انتشار: 1400/01/05
- تعداد عناوین: 12
-
- سرمقاله
-
صفحات 1-6
خواب یکی از مهمترین فرایندهای فیزیولوژیک در انسان به حساب میآید و مطالعات بسیار زیادی درباره این فرایند پیچیده و حیاتی صورت گرفته است. هر نوع اختلال در خواب اعم از زمان خواب یا الگوی خواب و یا مدت زمان آن، به مشکلات مهمی در سلامت جسمی و روحی انسان منجر میگردد.
کلیدواژگان: بیهوشی، خواب، قرآن، کما، مرگ - مقاله پژوهشی
-
صفحات 7-22سابقه و هدف
مدیریت معنوی یکی از سبکهای مدیریتی بومی و الهامگرفته از تمدن ایرانی و اسلامی است که از دیرباز به آن بسیار توجه شده است. از سوی دیگر عملکرد سازمانی و نوآوری سازمانی نیز از متغیرهای سازمانی محسوب میشود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه مدیریت معنوی با نوآوری و عملکرد سازمانی پرستاران انجام گرفته است.
روش کار:
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی پرستاران شهر خوی بهتعداد 500 نفر بود که مطابق با جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تعداد 217 نفر نمونه پژوهش در نظر گرفته شدند. ابزارهای استفادهشده در پژوهش پرسشنامههای مدیریت معنوی بوداقی، عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت و نوآوری سازمانی ونگ و احمد بود. متخصصان مربوط روایی پرسشنامهها را تایید کردند و پایایی پرسشنامهها نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب برابر با 94/0، 89/0 و 89/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولف مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده است.
یافتهها:نتایج نشان داد که بین بعد ساختاری (175/0= rو 007/0=P) و رفتاری (460/0=r و 001/0=P) مدیریت معنوی با عملکرد سازمانی و همچنین بین بعد ساختاری (455/0= r و 001/0=P)، رفتاری (628/0= rو 001/0=P) و زمینهای (297/0= rو 001/0=P) مدیریت معنوی با نوآوری سازمانی رابطه وجود داشت. علاوهبراین، بین مدیریت معنوی و نوآوری سازمانی (520/0= rو 001/0=P) و همچنین مدیریت معنوی و عملکرد سازمانی (282/0= r و 001/0=P) نیز رابطه معناداری وجود داشت و مدیریت معنوی توانست 27 درصد تغییرات مولفه نوآوری سازمانی (001/0=P) و 8 درصد تغییرات مربوط به مولفه عملکرد سازمانی (001/0=P) را پیشبینی کند.
نتیجهگیری:بر اساس یافتههای بهدستآمده میتوان گفت توجه به مدیریت معنوی در بیمارستانها و مراکز درمانی میتواند در بهبود عملکرد سازمانی و همچنین تقویت نوآوری سازمانی اهمیت داشته باشد.
کلیدواژگان: عملکرد سازمانی، مدیریت معنوی، نوآوری سازمانی -
صفحات 23-35سابقه و هدف
در سالهای اخیر علاقه به مطالعه بهزیستی معنوی و شناسایی عوامل شناختی و عاطفی اثرگذار بر آن رشد و اهمیت زیادی پیدا کرده است. نظریات فراانتزاعی، تفکر دیالکتیک را شرط دستیابی به همدلی و بهزیستی معنوی میداند. بنابراین، هدف اصلی از این پژوهش بررسی رابطه تفکر دیالکتیک و همدلی با بهزیستی معنوی بزرگسالان بود.
روش کارروش پژوهش حاضر مقطعی از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمامی افرادی بودند که در فاصله سنی جوانی تا سالمندی (20 تا 60) در شهر اصفهان در سال 1396 ساکن بودند؛ از میان این افراد 450 نفر بهروش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و با توجه به هدف مقایسه تحولی در چهار گروه 20 تا 29، 30 تا 39، 40 تا 49 و 50 تا 60 سال قرار گرفتند. ابزارهای استفادهشده در این پژوهش عبارت بود از پرسشنامههای بهزیستی معنوی، باورهای پارادایم اجتماعی و واکنش بینفردی. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون و واریانس استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها:نتایج بهدستآمده نشان میدهد که تفکر دیالکتیک و همدلی رابطه خوب با خدا، خود و دیگران را پیشبینی کرد و تفکر دیالکتیک نقش مهمتری نسبت به همدلی در پیشبینی بهزیستی معنوی بزرگسالان داشت. نتایج تحلیل واریانس نیز نشان میدهد که سطوح سنی و دینداری از نظر بهزیستی معنوی تفاوت معناداری داشت.
نتیجهگیری:بر اساس یافتهها میتوان گفت تفکر دیالکتیک و راهبردهای همدلی در کنار دینداری نقش مهمی در بهبود روابط با خدا، دیگران و بهزیستی معنوی دارند و با پیشرفت سطح دینداری، بهزیستی معنوی نیز افزایش مییابد. علاوهبراین، بزرگسالی دوران تکمیل رشد معنوی است.
کلیدواژگان: بهزیستی معنوی، تفکر دیالکتیک، دین داری، همدلی -
صفحات 52-62سابقه و هدف
سبک زندگی مشخصه بارز هویت فرهنگی و اجتماعی هر جامعهای است. اسلام و مفاهیم و آموزههای آن خود مقوم و سازنده بهترین سبک زندگی است. اگرچه سبک زندگی اسلامی مولد ابعاد مختلف سلامتی است، سلامت یا فقدان آن می تواند از عوامل تسهیلکننده یا بازدارنده تحقق سبک زندگی اسلامی نیز باشد. بنابراین مطالعه حاضر برای تبیین دیدگاه استادان دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره سلامت و نقش آن در تحقق سبک زندگی اسلامی اجرا شده است.
روش کاراین پژوهش مطالعهای کیفی با رویکرد تحلیل محتوا است. جمعآوری داده ها از طریق مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته با 11 نفر از استادان دانشگاه علوم پزشکی همدان بهروش نمونهگیری مبتنی بر هدف با حداکثر تنوع از نظر سن و وضعیت هییت علمی صورت گرفت. همه مصاحبه ها دستنویس شد و در پایان با روش تحلیل محتوای قراردادی تجزیه و تحلیل شد. مشارکتکنندگان و محققان استحکام و صحت داده ها را تایید کردند. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها:تحلیل داده ها به استخراج مفاهیمی اصلی منجر شد که عبارت است از: تاثیر ضعیف سلامت جسمی بر تحقق سبک زندگی اسلامی (درونمایه فرعی؛ تعاریف متنوع از سلامت جسمی و تاثیرات متناقض سلامت جسمی)، تاثیر مثبت سلامت روانی بر تحقق سبک زندگی اسلامی (درونمایه فرعی؛ ارتباط قوی سلامت روانی و تاثیر مستقیم سلامت روانی)، تاثیر متقابل سلامت اجتماعی بر تحقق سبک زندگی اسلامی (درونمایه فرعی؛ تعاریف مختلف از سلامت اجتماعی، تاثیر دوطرفه سلامت اجتماعی و نظارت حاکمیت بر بعد سلامت اجتماعی) و تاثیر تصاعدی سلامت معنوی بر تحقق سبک زندگی اسلامی (درونمایه فرعی؛ امکانپذیر نبودن سبک زندگی اسلامی بدون سلامت معنوی).
نتیجهگیری:بر اساس یافتههای بهدستآمده، سلامت روان انسان مهمتر از سلامت جسم او و بیماری روان او مهمتر از بیماری جسم است. بنابراین سلامت روانی و معنوی میتواند بهخوبی تحقق سبک زندگی اسلامی را تبیین نماید، هرچند تلاش برای زدودن بیماری های جسمی در یاری افراد جهت تحقق هرچه بهتر سبک زندگی اسلامی لازم است.
کلیدواژگان: استادان، سلامت، سبک زندگی اسلامی -
صفحات 63-80سابقه و هدف
معنویت عاملی است که میتواند مبنایی برای اعتقادات و ذهنیت فرد باشد و از طریق تاثیر بر مغز و سیستم عصبی، غدد درونریز و سیستم ایمنی موجب سلامت و یا بیماری فرد شود. مطالعه حاضر بهمنظور بررسی وضعیت سلامت معنوی و ارتباط آن با وضعیت سلامت جسمانی مراجعهکنندگان به مراکز جامع سلامت شرق شهر تهران در سال 98-1397 طراحی و اجرا شده است.
روش کاراین پژوهش مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش تمامی مراجعهکنندگان به مراکز بهداشتی-درمانی شرق شهر تهران در سال 1398 بود. نمونهگیری در سه مرکز جامع سلامت در بازه زمانی یک ماهه بهصورت پوآسون و بهشیوه دردسترس با رضایت مراجعان انجام شد. در پایان، 522 نفر در حضور محقق پرسشنامهها را تکمیل کردند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه 20 سوالی استاندارد سلامت معنوی پالوتزین و الیسون استفاده شد و دادهها با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون منویتنی، آزمون کروسکال-والیس و آزمون کایاسکویر تجزیه و تحلیل شد. درنهایت، مقدار 05/0 P< معنیدار در نظر گرفته شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها:بر اساس نتایج بهدستآمده، سلامت معنوی با تعداد دفعات سرماخوردگی افراد شرکتکننده در سال تفاوت معنیدار نشان داد (019/0P=). علاوهبراین، بین امتیاز سلامت مذهبی با بیماریهای مزمن شرکتکنندگان نیز تفاوت معنیدار بود (028/0P=). آزمون تعقیبی این تفاوت امتیاز را بین گروه بیماری قلبی-عروقی و هیپرلیپیدمی با گروههای دیگر نشان داد. به این صورت که میانگین امتیاز سلامت معنوی و سلامت مذهبی و وجودی در افراد مبتلا به بیماریهای قلبی-عروقی و هیپرلیپیدمی کمتر از گروههای دیگر بود.
نتیجهگیری:یافتهها نشان میدهد سلامت جسمی میتواند با سلامت معنوی در ارتباط باشد و امکان ابتلا به بیماری در افرادی که از نظر سلامت معنوی در سطح بالایی ارزیابی شوند کمتر است. علت آن نیز تاثیرپذیری مغز و سیستم عصبی و اندوکرین و ایمنی بدن از ذهن است؛ مبنای ذهن و افکار انسان نیز نظام اعتقادی، باورها و فرهنگ او است.
کلیدواژگان: بیماری های مزمن، درمان های معنوی، دین و روان شناسی، سرماخوردگی، وضعیت سلامتی -
صفحات 81-94سابقه و هدف
جنگ معمولا پیامدهای گسترده فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد که تاثیر بسیاری بر مشکلات جسمی و روانی میگذارد. ازاینرو، هدف از این پژوهش تعیین رابطه دینداری و تابآوری با بهزیستی روانی در همسران جانبازان شهر کرج بود.
روش کارروش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری 3750 نفر از همسران جانبازان شهر کرج بود که از میان آنان نمونهای به تعداد 249 نفر در سال 1398 با توجه به فرمول کوکران بهروش دردسترس انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه دینداری سراجزاده و همکاران، پرسشنامه تابآوری کونور و دیویدسون و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه بهروش گامبهگام استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها:یافتهها نشان میدهد بین مولفههای دینداری با بهزیستی روانی رابطه مثبت و معنیداری در مقدار 01/0 وجود داشت. همچنین از بین پنج مولفه مربوط به تابآوری، تنها بین سه مولفه تاثیرات معنوی، تحمل عاطفه منفی و پذیرش مثبت با بهزیستی روانی رابطه خطی معناداری وجود داشت و متغیرهای شایستگی فردی و کنترل، در تبیین بهزیستی روانی همسران جانبازان نقشی نداشتند.
نتیجهگیری:با توجه به اینکه متغیرهای دینداری و تابآوری پیشبینیکنندههای معناداری برای بهزیستی روانی هستند، میتوان با ایجاد ظرفیتهایی در موقعیتهای آموزشی، بهزیستی روانی همسران جانبازان را ارتقا بخشید.
کلیدواژگان: بهزیستی روانی، تاب آوری، دین داری، همسران جانبازان -
صفحات 95-111سابقه و هدف
در بیماری عروق کرونر قلب کاهش شادمانی و کیفیت زندگی رایج است. پژوهشهایی اثربخشی برنامه امیددرمانی کلاسیک را در افزایش شادمانی و کیفیت زندگی بیماران مزمن نشان داده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی امیددرمانی با رویکرد اسلامی در مقایسه با امیددرمانی کلاسیک بر افزایش شادکامی و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به عروق کرونر قلب بوده است.
روش کاردر این پژوهش که از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه گواه است، تعداد 60 نفر از بیماران مبتلا به عروق کرونر قلب یکی از بیمارستانهای شهرستان قم برای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای امید، شادکامی و کیفیت زندگی (36SF-) بود. پس از جمعآوری دادههای پیشآزمون، شرکتکنندگان در سه گروه همتای 20 نفری تقسیم شدند و جلسات مداخله در هشت جلسه 90 دقیقهای اجرا شد. گروه آزمایشی اصلی، امیددرمانی با رویکرد اسلامی، گروه آزمایشی دوم، امیددرمانی کلاسیک و گروه کنترل، بسته مقابله با استرس دریافت کردند. پس از آن پسآزمون در تمامی گروهها اجرا شد و دادهها با استفاده از آزمونهای لوین، کولموگروف-اسمیرنوف و کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها:یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که امیددرمانی اسلامی و کلاسیک بهصورت معناداری موجب افزایش امید، کیفیت زندگی و شادکامی در افراد مبتلا به بیماری کرونر قلبی شده است. همچنین روش امیددرمانی اسلامی در افزایش کیفیت زندگی و شادکامی بیماران مبتلا به کرونر قلبی، موثرتر از امیددرمانی کلاسیک است.
نتیجهگیری:بر اساس یافتهها، بهرهگیری از امیددرمانی اسلامی در بیماران مبتلا به عروق کرونر قلبی توصیه میشود. همچنین، پیشنهاد میشود در پژوهشهای آینده برنامه امیددرمانی اسلامی در بیماریهای مزمن دیگر نیز اجرا و اثربخشی آن ارزیابی شود.
کلیدواژگان: بیماری قلبی، کیفیت زندگی، شادکامی، اسلام، امید، درمان -
صفحات 112-123سابقه و هدف
آموزش و رعایت اصول اخلاق حرفهای در رشتههای بالینی پزشکی همواره کانون توجه است. ازاینرو، هدف این تحقیق تعیین دیدگاه کارآموزان، کارورزان، دستیاران بالینی و اعضای هییت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره اهمیت رعایت شاخصهای اخلاق حرفهای در بخشهای بالینی بوده است.
روش کاراین مطالعه از نوع مقطعی-توصیفی است. جامعه آماری پژوهش تمامی کارآموزان، کارورزان، دستیاران بالینی و اعضای هییت علمی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بهتعداد 380 نفر در سال 97-1396 بودند که از میان آنان320 نفر بهروش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه اخلاق حرفهای بالینی بهروش خودایفا پاسخ دادند. سوالات مقیاس در پنج حیطه وظیفهشناسی، احترام به دیگران، تعالی شغلی، شرافت و درستکاری و نوعدوستی مشخص شده بود. برای تحلیل میانگین دادههای کمی از آزمون تی و آنوا و برای متغیرهای کیفی از آزمون کای دو استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها:شرکتکنندگان در پژوهش حاضر 320 نفر (84 درصد) بودند که 163 نفر (9/50 درصد) از آنان را زنان تشکیل دادند. میانگین سنی شرکتکنندگان نیز 4/6±8/26 بود. توزیع فراوانی افراد به این ترتیب بود که 128 نفر (40 درصد) کارآموز، 127 نفر (7/39 درصد) کارورز، 51 نفر (5/17 درصد) دستیار و 9 نفر (8/2 درصد) استاد بودند. علاوهبراین، 1/84 درصد از شرکتکنندگان بهکارنبردن جملات تحقیرآمیز نسبت به بیماران را گزینه مهم اخلاق حرفهای بالینی میدانستند و دیدگاه زنان و مردان نیز در اهمیت گویههای اخلاقی تفاوتی نداشت (844/0P<) ولی کارآموزان، کارورزان، دستیاران و استادان درباره اهمیت کدهای اخلاقی اختلاف معنیداری داشتند (035/0>P).
نتیجهگیری:از دیدگاه مشارکتکنندگان بالینی، برخی از گویهها مثل احترام به بیماران اهمیت بالاتری داشت ولی در حیطه تعالی شغلی کماهمیت بود. ازاینرو، تقویت انگیزههای درونی و بیان جایگاه شاخصهای اخلاق حرفهای بالینی در برنامههای آموزشی بالینی برای برخی از موارد گزارششده کماهمیت، توصیه میشود.
کلیدواژگان: اخلاق پزشکی، اخلاق حرفه ای پزشکی، اخلاق حرفه ای آموزش - مقاله تحلیل محتوا
-
صفحات 124-136سابقه و هدف
انسان شناسی یکی از دو مفروضه پنهان اساسی است که پایه تصور همه نظریهپردازان غربی و شرقی در ادیان مختلف از واقعیت و بهدنبال آن ارایه نظریات علمی بهویژه در حوزه علوم انسانی است. تحولات انسانشناسی الهی (مسیحی و یهودی) و فلسفی (از پروتاگوراس تا نیچه) در غرب بهتدریج به انسانشناسی تجربی با اساس ماتریالیستی و داروینیستی منتهی شده که محصول آن شناختی ناقص از انسان و کاربرد آن در شیون مختلف و آسیبهای جبرانناپذیری در رشد و تعالی و سلامت روانی، اجتماعی و جسمانی او بوده است. در آثار دانشمندان مسلمان گرچه تصویری متعالی از انسان ارایه شده، اما فاقد عینیت و یکپارچگی و دارای ضعف کاربردی است. هدف پژوهش حاضر دستیابی به چارچوب نظری آفرینش یا «ساختار وجودی» انسان و تعالی و بالندگی او و استخراج اجزای این ساختار و روابط بین آنها در جهت عینی و کاربردیسازی با الگوبرداری از تمثیل آناتومی بعد مادی (بدن) انسان بود.
روش کاراین پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی قرآن و با استعانت از تفاسیر و پژوهشهای اسلامی دیگر انجام گرفته است. به این صورت که آیات مربوط بهروش کتابخانهای جمع آوری و سپس داده های بهدستآمده بهروش استقرایی تحلیل شد. مولفان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها:چهار لایه اصلی صدر، شغاف، قلب و فواد در ساختار وجودی انسان استخراج شد که بر پایه فطرت واقع شده است و هر یک مشمول طبقاتی از حالت، قوت، نهایت و غایت است که درمجموع 62 جزء مرتبط را شکل دادند.
نتیجهگیری:قلب و لایهها و اجزای آن و نوع ارتباط بین آنها چارچوب یکپارچه ساختار وجودی انسان با تکیه بر مقولههای استخراجی از قرآن کریم معرفی شدند که می تواند راهنمای انسانسازی و جامعهسازی و تشخیص و درمان بیماری های غیرجسمی باشد.
کلیدواژگان: انسان شناسی، رشد انسان، سلامت روان، صدر، قلب، کالبدشناسی - مقاله مروری
-
صفحات 137-149سابقه و هدف
همانطور که جسم انسان به سلامتی نیاز دارد و گرفتار بیماری میشود، روح او نیز به مراقبت نیازمند است و همچون جسم گرفتار امراض نفسانی و اخلاقی میشود. در نگاه امام علی (ع) پیشگیری از بیماری در سلامت جسم حایز اهمیت است؛ اما آنچه از بیماری جسمانی مهمتر است، امراض روحانی است که بی درد و بدون سر و صدا انسان را گرفتار میکند. ازاینرو، هدف این پژوهش بررسی اخلاقدرمانی در بیانات امام علی (ع) با محوریت نهجالبلاغه بود.
روش کاراین پژوهش از نوع تحلیلی-کتابخانهای است که کلیدواژههای بیماری اخلاقی، بیماری جسمی و بیماری نفسانی و روحانی در سخنان امام علی (ع) در نهجالبلاغه، شروح نهجالبلاغه و کتب روایی مرتبط با فرمایشهای امام همچون تحفالعقول، غررالحکم و دررالکلم، عیونالحکم و المواعظ و... در منظومه فکری امام علی (ع) بررسی شده است. مولفان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها:یافتهها نشان داده که در نگاه امام علی (ع) در کنار بیماریهای جسمانی، امراض اخلاقی و روحانی نیز انسان را بیمار میکند و این نوع بیماری بدتر از بیماری جسمانی است و الگوهای اخلاقی، احساس حضور حضرت حق در زندگی و بهرهگیری از آیات الهی، حس امیدواری و خوشبینی را در بیمار زنده میکند.
نتیجهگیری:با بررسی سخنان امام علی (ع) در نهجالبلاغه و دیگر کتب روایی مرتبط، مشخص شد انسان موجودی است که هم ساحت مادی و هم فرامادی دارد و کمالش در گرو تکامل روحانی و کسب فضایل اخلاقی است. همچنین مشخص شد در کنار بیماریهای جسمانی، بیماریهای اخلاقی نیز درمانشدنی است و حضرت به بعد اخلاقی بیش از ابعاد جسمانی توجه داشتهاند و بیشتر بیانات ایشان در جهت درمان بعد اخلاقی انسان بوده است.
کلیدواژگان: اخلاق درمانی، امام علی (ع)، بیماری جسمی، بیماری اخلاقی، نهج البلاغه -
صفحات 150-163سابقه و هدف
عدالت یکی از پرجاذبهترین مفاهیم در تاریخ بشر بوده است و مجاهدان زیادی جان خویش را در این راه فدا نموده اند. عدالت شقوق زیادی دارد و یکی از مهمترین و فراگیرترین انواع آن عدالت اجتماعی است. عدالت اجتماعی نیز زیرشاخهها و شاخصهای فراوانی دارد و وضعیت سلامتی مردم یکی از مهمترین معیارهای سنجش آن است که نگرش ها و نظریه های متعدد و متنوعی در این حوزه طرح شده است. هدف از این مقاله بررسی عدالت در حوزه سلامت با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری بوده است.
روش کاراین مطالعه از نوع مروری و جستوجوی نظام مند است که با روشی توصیفی و با مرور مقالات در بهار سال 1399 از پایگاه های علمی همانند اسکوپوس، پایگاه سازمان بهداشت جهانی و نورمگز موضوع بررسی شده است؛ همچنین بر اساس پایگاه های رسمی جمهوری اسلامی و نیز دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای به بررسی اسناد راهبردی، قوانین اساسی و مدنی، سیاست های ابلاغی پس از انقلاب 1357 تاکنون و سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران طی 41 سال زعامت و به تحلیل و تبیین دیدگاه ایشان در موضوع پرداخته شده است. مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها:با توجه به یافتههای پژوهش، عدالت در حوزه سلامت و توجه به مقوله بهداشت عمومی، جایگاهی مهم در اسناد بالادستی، قوانین و بودجه بندی در جمهوری اسلامی ایران دارد و مقام معظم رهبری همواره بر این موضوع تاکید ویژه داشتهاند.
نتیجهگیری:برخی از اصول و شاخص های نظری و عملی مقام معظم رهبری را در حوزه سلامت می توان توجه به اسناد بالادستی و راهبردی ازجمله سند چشمانداز بیست ساله و سیاستهای کلی «سلامت» نام برد. شاخص دیگر تاکید بر رویکرد اسلامی و معنویت است که تاثیر این عامل در مهار کرونا مشهود بوده است. شاخص مهم دیگر در حوزه سلامت، عقلانیت است؛ زیرا عدالت از مقولاتی است که در آن علاوهبر تمهیدات نظری، به شاخصسازی و تدوین برنامه عملیاتی نیز نیاز است. نگرش مبنایی و پیشگیرانه، انکارنکردن واقعیت ها و ارتقای جایگاه کادر سلامت و درمان از شاخص های دیگر است.
-
صفحات 164-178سابقه و هدف
از عصر شکلگیری تمدن بشری، برخورداری از امکانات رفاهی یکی از مهمترین دغدغههای انسان است که بر افکار، روان، رفتار و اجتماع افراد تاثیرگذار بوده است. همواره حکومتها و ایدهپردازان یکی از رسالتهایشان را تلاش در جهت براندازی فقر و یا دستکم کاهش آسیبهای آن دانستهاند. در دین اسلام و بیانات ایمه (ع) آثار ناگوار فقر و توصیههایی در جهت کاهش چهره فقر از جامعه مطرح شده است. در صحیفه سجادیه نیز پارهای از آسیبهای تنگدستی بر حوزه بهداشت روان و سلامت اجتماعی و راهکارهای برونرفت یا کاهش این آسیبها طرح شده است که این پژوهش با کنکاش و تحلیل این موارد در صدد یافتن میزان اهمیت و توجه به ابعاد گوناگون سلامت بهویژه بهداشت روانی و سلامت اجتماعی افراد از منظر امام سجاد (ع) و دستیابی به جهتگیری توصیههای ارایهشده در کاهش آثار نامطلوب فقر و تحلیل این سوگیریها بوده است.
روش کارپژوهش پیشرو از نوع تحلیلی-کتابخانهای است که با بررسی ادعیه صحیفه سجادیه و آثاری در زمینه روانشناسی، علوم اجتماعی و اقتصاد، آسیبها و تهدیدهای فقر بر بهداشت روانی و سلامت اجتماعی و راهکارهای کاهش این آسیبها استخراج و به تحلیل آنها پرداخته شده است. مولف مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکرده است.
یافتهها:از منظر امام سجاد (ع) فقر بهداشت روان و سلامت اجتماعی افراد را از جهات گوناگون در معرض خطر قرار میدهد اما راهکارها و توصیههایی برای آحاد جامعه در جهت کنترل و جلوگیری از گسترش فقر و کاهش این آسیبها وجود دارد.
نتیجهگیری:در صحیفه سجادیه با همهجانبهنگری به شخصیت، بهداشت روان و سلامت اجتماعی افراد نگریسته شده و راهکارهایی برای برونرفت از آسیبهای فقر و اقتصاد ناسالم مطرح شده است که بیشتر جنبه توصیههای فردی دارد تا توصیههایی به حکومتها. این امر نشاندهنده صلاحیتنداشتن حکومت عصر امام (ع) و ممکن بودن کنترل وضعیت نابهنجار اقتصادی و کاهش آسیبهای فقر از سوی آحاد جامعه است.
کلیدواژگان: امام سجاد (ع)، بهداشت روان، سلامت اجتماعی، صحیفه سجادیه، فقر
-
Pages 1-6
Sleeping is considered as one of the most important physiological processes in human being and many studies have been conducted on this complicated and vital phenomenon. Any disorder in sleeping including the time of sleeping and its duration causes many physical and psychological problem.
Keywords: Anesthesia, Coma, Death, Quran, Sleep -
Pages 7-22Background and Objective
Spiritual management has been long considered as one of the indigenous management styles inspired from the Iranian civilization and of Islam. On the other hand, organizational performance and organizational innovation are also important organizational variables. Therefore, this study attempted to determine the relationship between spiritual management and organizational innovation and organizational performance of nurses.
MethodsThe present study is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method. The statistical population of the study consisted of all nurses in Khoy (n=500), Iran. In accordance with Morgan's table, 217 nurses were selected as the sample size using stratified sampling method. The instruments used for data collection included three questionnaires: Budagi Spiritual Management, Organizational Performance of Hersey and Gold Smith and Organizational Innovation of Wang and Ahmed. The validity of the questionnaires was approved by the relevant field experts. Reliability of the questionnaire was also examined using Cronbach's alpha and found to be 0.94, 0.89, and 0.89 respectively. Pearson correlation coefficient and multivariate regression were used for data analysis. In this study, all ethical considerations were observed and no conflict of interest was reported by the author.
ResultsThe relationship between structural (r=0.175, P=0.007) and behavioral (r=0.606, P=0.001) dimensions of spiritual management and organizational performance and between structural (r=0.455 and P=0.001), behavioral (r=0.628, P=0.001) and contextual (r=0.297, P=0.001) dimensions of spiritual management and organizational innovation. There was also a significant relationship between spiritual management and organizational innovation (r=0.520, P=0.001) as well as spiritual management and organizational performance (r=0.228, P=0.001). Spiritual management could predict 27% of the variance in organizational innovation component (P=0.001) and 8% of the variance in organizational performance (P=0.001).
ConclusionIt can be concluded that paying attention to spiritual management in hospitals and medical centers can be of great importance in improving organizational performance as well as enhancing organizational innovation.
Keywords: Management Performance, Organizational Innovation, Spiritual Management -
Pages 23-35Background and Objective
In recent years, interest in the study of spiritual well-being has increased and the identification of cognitive and emotional factors affecting it has become important. Post-formal theories regard dialectical thinking as a condition for empathy and spiritual well-being. Therefore, the main purpose of this study was to investigate the relationship of dialectical thinking and empathy with adults’ spiritual well-being.
MethodsThis is a cross-sectional study with a descriptive-correlational design. The statistical population included all the individuals in the age range of 20-60 in Isfahan in 2017, out of whom 450 were selected by convenience sampling method and considering the fact that the purpose of the study was evolutionary comparison, they were divided into four age groups of 20-29, 30-39, 40-49, and 50-60. The measures used in this study included the Spiritual Well-Being Questionnaire, Social Paradigm Belief Inventory and the Interpersonal Reactivity Index. The data were analyzed using multiple regression and analysis of variance. In this study, all ethical considerations were observed and no conflict of interest was reported by the authors.
ResultsThe findings showed that there was a positive relationship between dialectical thinking and empathy with spiritual well-being. Dialectical thinking plays a more important role in predicting spiritual well-being than empathy and level of religiosity. The results of analysis of variance indicated that age and religiosity levels have significant differences in spiritual well-being.
ConclusionDialectical thinking and empathy, along with religiosity, play an important role in improving our relationship with God and others or spiritual well-being. As the level of religiosity increases, spiritual well-being increases. Adulthood is the time when spiritual growth is completed.
Keywords: Dialectical thinking, Empathy, Spiritual well-being, Religiosity -
Pages 52-62Background and Objective
Lifestyle is the hallmark of any society's cultural and social identity. Islam and its concepts and doctrines constitute the best lifestyle. Although Islamic lifestyle produces health in different aspects, health or lack thereof can also be a facilitator of or obstacle to the realization of Islamic lifestyle. Therefore, the present study was conducted to investigate the views of Hamadan University of Medical Sciences professors regarding health and its role in the realization of Islamic lifestyle.
MethodsThis qualitative study was conducted using content analysis approach. Data were collected through in-depth semi-structured interviews with 11 professors of Hamadan University of Medical Sciences selected through purposeful sampling with maximum variation in age and faculty status (Sciences). All the interviews were transcribed and finally analyzed using the conventional content analysis. The robustness and accuracy of the data were confirmed by the researchers and the researchers. In this study, all ethical considerations were observed and no conflict of interest was reported by the authors.
ResultsData analysis led to the extraction of the main concepts including the poor effect of physical health on the realization of Islamic lifestyle (with sub-themes of various definitions of physical health and the contradictory effects of physical health), the positive impact of mental health on the realization of Islamic lifestyle (with sub-themes of the strong relationship with mental health and the direct impact of mental health on the realization of the Islamic lifestyle), the mutual relationship between social health and the realization of Islamic lifestyle (with sub-themes of different definitions of social health, the two-way impact of social health, and governmental supervision and control over the dimension of social health) and the exponential impact of spiritual health on the realization of the Islamic way of life (with sub-themes of impossibility of the Islamic lifestyle without spiritual health), respectively.
ConclusionBased on the findings, mental health is more important than physicla health and mental illnesses are more serious than physical ones. Therefore, mental and spiritual health can well explain the realization of the Islamic lifestyle, although there is also a need to eliminate physical ailments to help individuals achieve a better Islamic lifestyle.
Keywords: Health, Islamic lifestyle, Professors -
Pages 63-80Background and Objective
Spirituality is a factor that can be the basis for a person's beliefs and mentality, and can affect one's health or illness by affecting the brain and nervous system, endocrine and immune systems. The present study was designed to investigate the spiritual health status and its relationship with physical health status of patients referring to comprehensive health centers in Tehran.
MethodsThe research method was descriptive-analytical. The statistical population of the study consisted of the patients referring to health centers in East Tehran in 2019. 522 people filled in the Paloutzian Ellison Spiritual Health Questionnaire (20), which was used to collect data. Data were analyzed by Spearman correlation coefficient, Mann-Whitney test, Kruskal-Wallis test, and chi-square test. P<0.05 was considered statistically significant. In this study, all ethical considerations have been observed and no conflict of interest was reported by the authors.
ResultsSpiritual health showed a significant difference with the number of common cold per year (P=0.019). There was a significant difference between religious health score and chronic illness of participants (P=0.028). Follow-up testing revealed a difference in scores between the cardiovascular disease and hyperlipidemia groups and other groups.
ConclusionSpiritual health can lead to physical health, and people who are evaluated to be at a high spiritual level are less likely to develop diseases. It is also caused by the brain's endocrine and nervous system affecting the body's immune system. The basis of the human mind and thought is its belief system, beliefs and culture.
Keywords: Chronic diseases, Common cold, Health status, Religion, psychology, Spiritual herapies -
Pages 81-94Background and Objective
The war usually has widespread individual, social, economic and cultural consequences that have a significant impact on physical and psychological problems. The purpose of this study was to determine the relationship of religiosity and resilience with the welfare of the wives of the war veterans in Karaj.
MethodsThe research method was descriptive correlational. The statistical population consisted of 3750 veterans' wives in Karaj. The sample population consisted of 249 people who were selected according to Cochran formula by available sampling method. In this study, the research tools included Serajzadeh et al.’s religiosity questionnaire, Conor & Davidson’s resiliency questionnaire and Reef’s psychological well-being questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation test and stepwise multiple regression analysis. In this study, all ethical considerations were observed and no conflict of interest was reported by the authors.
ResultsFindings showed that there was a positive and significant relationship between religiosity components and psychological well-being at the level of 0/01. Also among the five components of resilience, there was a significant linear relationship only between the three components of spiritual influences, negative affect tolerance, and positive acceptance with psychological well-being. Individual competence and control variables did not play a role in explaining the psychological well-being of war veterans' wives.
ConclusionConsidering the fact that the variables of religiosity and resiliency are significant predictors of psychological well-being, it is possible to enhance the psychological well-being of devoted spouses by providing such capacities in educational situations.
Keywords: Psychological Well-being, Religiosity, Resilience, Veterans' wives -
Pages 95-111Background and Objective
In coronary heart disease, patients commonly experience decreased happiness and quality of life. The aim of this study was to investigate the effect of hope therapy with an Islamic approach in comparison with classical hope therapy on increasing happiness and quality of life of the patients with coronary heart disease.
MethodsThe present study used a quasi-experimental pretest-posttest control group design. 60 patients with coronary heart disease in one of the hospitals in Qom, Iran, were selected by random sampling method. Data collection instruments included questionnaires of hope, happiness, and quality of life (SF-36). After collecting the pre-test data, the participants were divided into three peer groups, with intervention sessions performed in 8 90-minute sessions. The main experimental group received hope therapy with an Islamic approach, the second experimental group received classical hope, and the control group received a stress response package only. After that, the questionnaires were re-administered in all groups. Data were analyzed using Levin, Kolmogorov-Smirnov, and Covariance test. In this study, all ethical considerations were observed and no conflict of interest was reported by the authors.
ResultsThe findings of the present study showed that Islamic and classical hope therapy significantly increased hope, quality of life and happiness in people with coronary heart disease. Also, the results indicated that the method of Islamic hope therapy is more effective in increasing the quality of life and happiness than classical hope therapy in patients with coronary heart disease.
ConclusionBased on the findings, the use of Islamic hope therapy in patients with coronary heart disease is recommended. It is suggested that future studies implement Islamic hope therapy and evaluate its effectiveness in other chronic diseases.
Keywords: Classical hope therapy, Coronary heart disease patients, Happiness, Islam, Hope, Quality of life -
Pages 112-123Background and Objective
Education and observance of the principles of professional ethics in the clinical fields of medicine are always considered as important. The purpose of this study was to determine the views of trainees, interns and clinical assistants on the importance of observing clinical professional ethics.
MethodsThis is a descriptive cross-sectional study. The statistical population of the study included all trainees, interns, clinical assistants and clinical faculty members of Mazandaran University of Medical Sciences in 2017-18, out of whom (380 people) 320 were selected by available sampling method. The questions were identified in five areas: conscientiousness, respect for others, career excellence, honor and honesty, and altruism. T-test and ANOVA were used to analyze the quantitative data and chi-square test was used for analyzing the qualitative variables. In this study, all ethical considerations have been observed and no conflict of interest was reported by the authors.
Results320 participants took part in the present study (84%), out of whom 163 (50.9%) were female. Their mean age was 26.8±6.4. With regard to their frequency distribution, 128 (40%) were externs, 127 (39.7%) were interns, 51 (17.5%) were assistants and 9 (2.8%) were professors. 84.1% of the participants considered avoiding the use of derogatory sentences towards patients as an important option in clinical professional ethics. Men and women did not differ in their views on the importance of moral statements (P<0.844). The views of externs, interns, residents and professors on the importance of ethical codes were significantly different (P<0.035).
ConclusionFrom the perspective of clinical participants, some items such as respect for patients were more important but were less important in the field of job excellence. Therefore, there is a need to strengthen internal motivation and emphasize the position of clinical professional ethics indicators in medical training programs for some insignificant reported items.
Keywords: Ethics education, Medical Professionalism, Medical ethics -
Pages 124-136Background and Objective
Anthropology is one of the two hidden assumptions underlying the perception of all theorists of reality. The developments in divine anthropology (Christian and Jewish) and philosophical anthropology (from Protagoras to Nietzsche) in the West gradually led to experimental anthropology with a materialistic and Darwinist basis. Its product was an incomplete cognition of human and then led to irreparable damages to human health, development and transcendence. In the works of Muslim scientists, although a transcendent image of man is presented, this image lacks objectivity and integrity and has functional weakness. The purpose of the present study is to find a theoretical framework for "structure of human being" and his/her excellence and to extract the components of this structure and their relations in order to objectify it and make it practically useful by modeling the analogy of the human anatomy or the materialistic dimension of human.
MethodsThe research was done by qualitative content analysis of the Qur'an based on interpretations and other Islamic studies. The relevant verses were collected by library method and then the collected data were analyzed by inductive method. The authors reported no conflict of interests.
ResultsAccordingly, the four main layers of Sadr (Thorax), Shaqaf (Endocard), heart (Myocard), and Foad (Card) were extracted in the human existential structure, which are based on Fetrat, each includes certain levels of state, power, extremes, and ends that forming a total of 62 related components.
ConclusionThe heart and its layers and its components and the type of relationship between them were introduced as an integrated framework for the existential structure of human being based on the extracted categories from the Qur'an, which can guide humanization and community building and diagnosis and treatment of non-physical diseases.
Keywords: Anatomy, Anthropology, Human Development, Heart, Mental Healthl, Thorax -
Pages 137-149Background and Objective
Just as the human body needs to be kept healthy and in inflicted bu diseases, human soul also needs attentionwhen the body suffers from mental and moral diseases. In Imam Ali's point of view, preventing diseases is important for physical health, but more important than physical illness is the spiritual illness that travels painlessly and quietly. The purpose of this study is to investigate the therapeutic ethics of Imam Ali's statements based on Nahj al-Balagha.
MethodsThis study is analytical/library-based and analyzes the key words like moral maladies, physical maladies, and spiritual maladies in Imam Ali's statements in Nahj al-Balagha, interpretations of Nahj al-Balagha, and narrative books related to Imam's words, like Tuhaf al-Uqul, Exalted aphorisms and Pearls of Speech, Uyoun Al-Hakam and Al-Mavaez. The authors have not reported any conflicts of interest.
ResultsThe findings indicate that in Imam Ali's point of view, along with physical illnesses, moral and spiritual illnesses also make man ill and that this type of disease is even worse than physical illness; ethical models, the sense of the presence of the Righteous in life, and the use of divine revelations, revive the patient's sense of hope and optimism.
ConclusionBy examining Imam Ali's words in Nahj al-Balagha and other related narrative books, it found that human is a creature with both a material and immaterial nature and his perfection depends on spiritual development and acquisition of moral virtues. It was also found that in addition to physical illnesses, moral illnesses can also be treated and that Imam has been paying more attention to the moral dimension than the physical dimension, and most of his statements have been in line with the treatment of illnesses related to human's moral dimension.
Keywords: Imam Ali, Moral illness, Nahj al-Balagha, Physical illness, Therapeutic Ethics -
Pages 150-163Background and Objective
Justice is one of the most interesting concepts in human history, and many residents have died and sacrificed their lives in the path to achieving this goal. Justice has many branches and one of the most important and pervasive ones is social justice. Social justice also has many indicators; health status of the people is one of the significant criteria for measuring it, in which various and different attitudes and theories have been proposed. The purpose of this article is to discuss justice in the health sector, with an emphasis on the thoughts of the Supreme Leader.
MethodsThis study is a systematic review and search conducted using a descriptive method and by reviewing articles from scientific databases such as Scopus, World Health Organization (WHO) database, and Noormags. Also, the official websites of the Islamic Republic and the Office for the Preservation and Publication of Ayatollah Khamenei's Works were used to review strategic documents, constitutional and civil laws, communication policies and speeches of the Leader of the Islamic Republic of Iran during his 41 years of leadership, and his views on the issue of justice, social justice and the main indicators of justice in the field of health were analyzed and explained. The authors reported no conflict of interests.
ResultsAccording to the research findings, justice in the field of health and attention to public health, has played an important role in high-level documents, laws and budgeting in the Islamic Republic of Iran, and this issue has always been emphasized by the Supreme Leader.
ConclusionSome of the theoretical and practical principles and indicators of the Supreme Leader in the area of health includes attention to high-level and strategic documents including the 20-year Vision Document and the general health policies. Another indicator is the emphasis on the Islamic approach and spirituality, which was evident in controlling the Corona pandemic. Another important indicator in the field of health is rationality because justice is one of the categories that, requires the development of indicators and the development of an operational plan besides the theoretical arrangements. A basic and preventive approach, attesting to the facts and promotion of health staff are other indicators.
Keywords: Health, Justice, Social Justice, Supreme Leader -
Pages 164-178Background and Objective
Since the formation of human societies and civilization, achieving welfare has been one of the most important concerns of humans, and it affected their mental health and many of their thoughts, functions, rituals and culture. All rulers and leaders of human societies have claimed that one of their goals is to eradicate poverty or, at least, reduce its negative effects. Imams (pbuh) had recommendations for reducing poverty and its adverse effects. Although the text of Sahifah Sajjadiah is in the form of prayer, it addresses some of the bad effects of poverty and provides solutions for eliminating them. This shows the mental health of human has been very important to Imam Sajjad (pbuh). The present study tries to investigate and analyze these issues in an attempt to find the level of importance of and attention to different dimensions of mental and social health in individuals from the perspective of Imam Sajjad and to find the approaches to reducing the adverse effects of poverty in the recommendations presented by him.
MethodsThis is an analytical library-based study that tries to extract and analyze the adverse effects of poverty and present individual solutions for reducing them drawing on and analyzing the prayers in Sahifah Sajjadiah and the related studies in the fields of psychology, social sciences, and economics. The author did not report any conflicts of interest.
ResultsFrom Imam Sajjad (AS) point of view, poverty puts mental health of individuals and society at risk, but there are ways to control the spread of economy and reduce these harms.
ConclusionIn Sahifah Sajjadiah, people's mental health is viewed from various perspectives and the solutions offered to get out of the unhealthy economy are mainly in the form of advices offered to individuals rather than to governments. This indicates that the abnormal situation caused by the unhealthy economics can be controlled by the individuals themselves.
Keywords: Imam Sajjad (pbuh), Mental Health, Poverty, Psychology, Sahifah Sajjadiah