فهرست مطالب
نشریه مطالعات معنوی
پیاپی 28 (پاییز و زمستان 1398)
- بهای روی جلد: 200,000ريال
- تاریخ انتشار: 1400/01/05
- تعداد عناوین: 7
-
صفحه 7
خرافهگرایی به معنی تعلق و پایبندی به وهم و خیال باطل، ازجمله اموری است که میتواند علاوه بر خطرات اجتماعی و امنیتی، سنت های اصیل دینی را منسوخ نماید. بررسیها نشان میدهد که تقریبا هر ایرانی دست کم درگیر یکی از مصادیق خرافات است و این امر در میان جامعه مذهبی، بهویژه در مورد اعتقادات دینی، نمود بارزی مییابد که ضرورت بررسی و کنترل آن را نشان می دهد. به نظر میرسد ضعف در آگاهیبخشی به مردم جامعه و درنتیجه پایین بودن سطح اطلاعات مردم از مسایل دینی و بدعتها، مهمترین عامل گرایش به خرافات است و لازم است و ارتقاء آگاهی و شناخت مردم جامعه نسبت به مصادیق خرافات راه مقابله با خرافات است. روش تحقیق در این پژوهش با رویکرد کیفی، علاوه بر مطالعه منابع کتابخانهای و اسنادی، انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با 10 تن از خبرگان حوزه مطالعات دین، به شیوه «تحلیل مضمون از نوع مقایسهای» است. در این مقاله ضمن بررسی خاستگاه خرافه و نقاط کانونی شکل گیری آن، به این نتیجه حاصل شد که در مقابله با خرافات میتوان از این راهبردهایی بهره برد: بازگرداندن جامعه به کانون اصلی دین، تقلیل عاطفهگرایی و تقویت علم گرایی و عقل گرایی اعتدالی در جامعه، اصلاح سیاستهای فرهنگی و ارایه مبانی روشن فکری و دینی، در تفکیک خرافه از دین با رفع شبهات.
کلیدواژگان: خرافه، خرافه گرایی، آگاهی بخشی، عاطفه گرایی، سیاست های فرهنگی -
صفحه 37
دین مسیحیت دینی تبشیری است و برای گسترش باورها و عقاید خود در جهان، از روش های متنوعی استفاده می کند. مسیحیت، در حوزه گردشگری، برای جذب مخاطب و بازدید گردشگران از کلیساها و اماکن مذهبی مرتبط با آن – همچون موزه های تاریخ مسیحیت – در دهه های اخیر تلاش های وافری انجام داده و از راهکارها و شیوه های موثری بهره برده است. آشنایی با این فعالیت های تبشیری، برای مبلغان زباندان و بین الملل حوزه های علمیه و همچنین مسلمانانی که در صدد هستند تا در حیطه گردشگری به گسترش آموزه های اسلامی بپردازند مفید خواهد بود. در این پژوهش تلاش شده است تا با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و مصاحبه با اساتید مجرب، به توصیف تکنیک های تبشیری کلیساهای مسیحیت در جذب گردشگران پرداخته شود. در مواری که دسترسی به منابع کتابخانه ای با محدودیت مواجه شده است به ناچار از درگاه های اینترنتی کلیساها استفاده شده است. در این تحقیق، تکنیک های تبشیری کلیسای سنت پیتر در دولت شهر واتیکان، کلیسای پوینت در ایالات متحده آمریکا، کلیسای کچ دی فایر در کانادا و تعدادی از کلیساهای جامع انگلستان شناسایی و استخراج شده اند. تکنیک های جذب گردشگر در کلیساهای نامبرده موارد متعددی را شامل می شود. بیش از 30 مورد از این تکنیک ها در مقاله حاضر احصاء شده است؛ مواردی همچون راه اندازی موزه در مجاورت کلیسا، ثبت نام اینترنتی، تفکیک سنی برنامه های تبشیری، فعالیت های تبشیری شاد و جوان پسند، اعمال محدودیت های ترافیکی، اختصاص اتوبوس ویژه تور کلیسا و همکاری با دولت و مسولان محلی.
کلیدواژگان: مسیحیت، کلیسا، فعالیت های تبشیری، گردشگر، توریسم، تکنیک های جذب گردشگر -
صفحه 71
ارادت ورزی و رابطه مرید و مرادی، رکن اصلی سلوک صوفیانه است. از مهمترین ویژگیهای سنت صوفیانه، چهره قدسی و معنوی است که از مشایخ ترسیم میشود. یکی از مهمترین پی رنگهای این تصویر، کرامات و خوارقی است که از شیخ و مراد صوفی صادر شده، او را در جایگاهی الاهی و حیرت انگیز مینشاند. این کرامات که به وفور بهصورت کتبی و شفاهی ازسوی مریدان فرق تصوف در مورد بزرگان خود گزارش میشود، به فرهنگ عامه نیز راه یافته است.
ناقدان تصوف تاکنون این کرامات و خوارق را یا ساختههایی جعلی و دروغین مریدان این گروهها دانستهاند، یا آن را محصول روشهایی نامتعارف و غیر مشروع، مانند سحر، شعبده، ارتباط با جنیان، ریاضات غیر شرعی و مانند این ها ارزیابی کردهاند.
نگارنده در این نوشتار نخست مسئله ارادت را طرح کرده و کوشیده است که با بررسی جوانب مختلف آن، موقعیت و حالت ذهنی مریدانه را ترسیم کند؛ پس از آن، این احتمال را به میان آورده است که بخش مهمی از گزارشهای مریدان فرقه های صوفیانه در باب کرامات مشایخ خود، زاییده ذهن ارادت ورزی است که به طور خودکار حالت ارجاعی یافته و هر پدیده و رویدادی را ناخودآگاه، به کرامت و خارق عادتی ازسوی شیخ نسبت میدهد و آن را به شکلی قطعی و احساسی گزارش میکند.
نگارنده در این پژوهش از تلفیق دو شیوه کتابخانهای و تجربه نگارانه بهره برده و پس از مستندسازی مدعیات خود به آثار مکتوب صوفیه، تجربههای عینی خود از سال ها رویارویی با مریدان این گروهها را نیز ذکر کرده و به تحلیل و جمع بندی پرداخته است.کلیدواژگان: تصوف، ارادت ورزی، ذهنیت مریدانه، کرامات، خواب -
صفحه 91
تجربه نگاری هویت فرهنگی دراویش گنابادی در استان چهارمحال و بختیاری، بهعنوان یک پدیده اجتماعی در راستای شفاف سازی و پاسخ دهی به برخی از ابهامات و پرسشهای مرتبط با این فرقه، با بهره گیری از تکنیکهای مختلف همچون: مشاهده، مصاحبه عمومی و اختصاصی با اعضا و نخبگان این فرقه و شرکت در مجالس آنها، موضوع مقاله حاضر قرار گرفته است.
بر اساس این تحقیق، شاخصههای هویت زای دراویش استان چهارمحال و بختیاری را میتوان در مواردی از جمله: ولایت، ذکر، بیعت، مجالس فقری، مجالس نیاز، دیگ جوش، حجاب و حفظ اسرار خلاصه کرد. این فرقه انتخاب جانشین را الهامی ازسوی غیب دانسته، به زعم آنها، تنها خاندان ملا سلطان محمد، استحقاق دستیابی به منصب ولایت را دارند. از دیگر شاخصههای هویت زای فرقه دراویش، مجالس فقری و نحوه تشرف به آن است که به رغم توجه در مکتوم نگه داشتن چند و چون این مجالس توسط فقرای مجلس، با مشاهده مشارکتی و مصاحبه، مشخص گردید که اجرای صحیح این مراسم منوط به شرایطی همچون استیجاری نبودن مکان، زمان خاص، رعایت حجاب کامل شرعی میان بانوان، ذکر تلقین شده و مصاحفه است. مسئله حجاب، فقط برای مجالس عمومی نیست و در هر حال ولو در میان محارم باید در مجالس فقری رعایت شود. مراسم مجلس نیاز و دیگ جوش، با اسرار و رموز پیچیدهای همراه است و به نظر میرسد که با وجود اهمیت آن ازسوی شیخ و پیر دراویش، شناخت و آگاهی کاملی از آن میان خود دراویش نیز وجود ندارد.کلیدواژگان: دراویش، استان چهارمحال و بختیاری، مجالس فقری، بیعت -
صفحه 117
اماکن روحانی و مقدس همواره مورد توجه انسان بوده و گویی کسب تجربه معنوی از جمله مهمترین نیازهای بعد غیرمادی انسان به شمار می رود. آستان امامزاده صالح علیه السلام واقع در میدان تجریش در شمال تهران، از جمله مهمترین اماکن زیارتی شهر تهران محسوب شده و سالانه شمار زیادی از افراد از نقاط مختلف، به این مکان سفر می کنند. مولفه های معنوی بارگاه امامزاده صالح علیه السلام از جمله مهمترین عناصری است که در درک معنوی زایران و گردشگران از این مکان مقدس تاثیر گذار است. در این تحقیق منظر معنوی امامزاده صالح علیه السلام با شناسایی و تبیین مولفه های معنوی آن مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. این تحقیق در بهار 1394 بر اساس استراتژی تحقیق موردی، به صورت کیفی و استفاده از مطالعات کتابخانه ای، مشاهده و مصاحبه انجام شده است. در ابتدا با استناد به مدارک کتابخانه ای و مشاهده، مولفه های معنوی در دو گروه اصلی و فرعی شناسایی شده و سپس با انجام مصاحبه با ساکنین، کسبه، خادمان و قدیمی های میدان تجریش، این مولفه ها تفسیر و روابط میان آنها تبیین شده اند.
کلیدواژگان: منظر معنوی، میدان تجریش، آستان امامزاده صالح علیه السلام -
صفحه 143
قبل از آنکه بدانیم معنویت مطلوب از دیدگاه یک شخص چیست، باید بدانیم که معنویتگرایی از دیدگاه وی چه گونههایی دارد. معنویت مطلوب با مقایسه است که معنا مییابد؛ از این رو، در مقاله حاضر تلاش شده است که با اتخاذ چارچوب مفهومی فیلیپ شلدراک، گونههای معنویتگرایی بر اساس بیانات آیت الله سیدعلی خامنهای (رهبری) و همچنین گونه مطلوب از دیدگاه ایشان مشخص شود و سپس با الهام از روش تحلیل محتوای کیفی، به عنوان منطق تحلیل، نسبت گونه مطلوب در نظر ایشان با دیگر گونهها تعیین گردد. انواع معنویتگرایی از دیدگاه رهبری را میتوان چهار نوع دانست: معنویت تارکانه، معنویت عارفانه، معنویت کاربردی و معنویت انقلابی. مقاله حاضر پس از شناسایی این انواع، نسبتسنجی بین آنها را با این مدل مفهومی انجام داده است: 1. گونه مرکزی؛ 2. گونه هم خانواده؛ 3. گونه خنثی؛ 4. گونه رقیب. یافته تحقیق حاضر این است که مصداق گونه مرکزی در بیانات رهبری، همان معنویت انقلابی است. نسبتسنجی دیگرگونههای معنویت با گونه مطلوب از دیدگاه رهبری نیز در چارچوب همین مدل مفهومی انجام شده است.
کلیدواژگان: معنویت گرایی، جمهوری اسلامی ایران، آیت الله خامنه ای، معنویت انقلابی -
صفحه 169
-
Page 7
In addition to social and security dangers, superstition can obsolete the original religious traditions. Studies show that almost every Iranian is involved in one of the instances of superstition, and this is evident in the religious community, especially in the case of religious beliefs, which shows the need to study. It seems that the weakness in informing the people of the society and consequently the low level of knowledge of people about religious issues and heresies, is the most important factor in the tendency to superstition. The research method in this research with a qualitative approach, in addition to studying library and documentary sources, is to conduct semi-structured interviews with 10 experts in the field of religious studies, using the method of "comparative content analysis". This article, examining the origin of superstition and the focal points of its formation, concluded that the following strategies can be used to combat superstition: Returning religion to the center of society, reducing emotionalism and strengthening scientism and moderate rationalism in society, reforming cultural policies and presenting clear intellectual and religious foundations, and separating superstition from religion by removing doubts.
Keywords: Superstition, Superstitious, Awareness, Emotionalism, Cultural Policies -
Page 37
Christianity is essentially an evangelical religion and uses variety of methods to spread its beliefs around the world. In the field of tourism, Christianity has made great efforts in recent decades and has used effective methods to attract audiences and tourists to visit churches and related religious sites such as museums of Christian history. Familiarity with these evangelistic activities will be useful for the missionaries of the seminaries as well as for the Muslims who seek to spread Islamic teachings in the field of tourism. Using library resources and interviews with expert professors as well as church portals, this study describes the evangelistic techniques of Christian churches in attracting tourists. In this study, the evangelistic techniques of St. Peter's Church in Vatican City State, Point church in the United States, Catch de Fire Church in Canada, and some other churches in the United Kingdom have been surveyed. Tourist attraction techniques in these churches include several cases, more than 30 of which are described in this article. Including; setting up a museum near the church, online registration, age segregation of evangelistic programs, using happy and youth-friendly programs, traffic restrictions, allocation of special church tour buses and cooperation with the government and local officials.
Keywords: Christianity, Church, Evangelistic activities, Tourist, Tourism, Tourist attraction techniques -
Page 71
The relationship between disciple and sheikh is the main foundations of Sufi conduct. One of the most important features of the Sufi tradition is the sacred and spiritual face depicted from the Sheikhs. Miracles of Sheikh put him in a divine position in Sufi tradition. These miracles, which are abundantly reported in writing and orally by the followers of the Sufi sect about their Sheikhs, have also found their way into popular culture. The critics of Sufism have so far considered these miracles to be fake and false constructions of the followers of these groups, or as the product of unconventional and illegitimate methods, such as magic, juggle, communication with jinn and the like. In this article, the author first raises the issue of devotion and tries to draw the position and mental state of the disciple by examining its various aspects. The author then explores that the important part of Sufi sect's reports on the merits of their Sheikhs is produced by their minds, which are devoted to the Sheikh and automatically interpret any phenomenon or event as a dignity of the Sheikh subconsciously. In this research, a combination of two library and empirical methods has been used.
Keywords: Sufism, Eevotion, Discipleship mentality, Miracles, Sleep -
Page 91
Experiencing the cultural identity of Gonabadi dervishes in Chaharmahal Bakhtiari province, as a social phenomenon in order to clarify some ambiguities and questions related to this sect, using various techniques such as: observation, Public and private interviews with members and elites of this sect and participation in their meetings, is the subject of this article. According to this research, the identity characteristics of the dervishes of Chaharmahal Bakhtiari province can be summarized in cases such as: province, remembrance, allegiance, meetings with poor people, hijab and keeping secrets. This sect sees the election of a successor as an inspiration from the unseen, and believes that only the family of Mullah Sultan Muhammad is eligible for the governorship. Another characteristic of the Dervish sect is the poor meetings, which are subject to conditions such as not renting a place, a specific time, observing the full religious hijab among women, and indoctrination. The issue of hijab is not only for general meetings, and in any case, even among incestuous ones, it should be observed. The ceremony of the House of Need and the Boiler of Boils is associated with complex secrets and it seems that despite its importance by the Sheikh and the old dervishes, there is no complete knowledge and awareness of it among the dervishes themselves.
Keywords: Dervishes, Chaharmahal Bakhtiari province, meetings with poor people, allegiance -
Page 117
Spiritual places have always been of interest to human beings and it seems that gaining spiritual experience is one of the most important needs of the immaterial dimension of human beings. The shrine of Imamzadeh Saleh PBUH, located in Tajrish Square in north of Tehran, is one of the most important places of pilgrimage in Tehran and a large number of people travel to this place every year from different places. The spiritual components of the shrine of Imamzadeh Saleh PBUH are among the most important elements that affect the spiritual understanding of pilgrims and tourists of this holy place. In this research, the spiritual perspective of Imamzadeh Saleh PBUH has been analyzed identifying and explaining its spiritual components. This research was conducted in the spring of 2015 based on a case study strategy, qualitatively and using library studies, observation and interviews. Initially, based on library documents and observations, spiritual components were identified in two main and sub-groups. Then, by interviewing merchants, servants and old residents of Tajrish Square, these components are interpreted and the relationships between them are explained.
Keywords: Spiritual landscape, Tajrish Square, Shrine of Imamzadeh Saleh PBUH -
Page 143
Before we know what eligible spirituality is from a person's point of view, we need to know kinds of spiritualism from his point of view. Eligible spirituality is eligible by comparison. Therefore, in the present article, an attempt has been made to identify types of spirituality based on the statements of Ayatollah Khamenei (leadership) as well as the desired type of spirituality from the view point of Philip Sheldrake by the method of qualitative content analysis. Types of spiritualism from Ayatollah Khamenei’s point of view can be considered in four types: spirituality by leaving the world, mystical spirituality, applied spirituality and revolutionary spirituality. After identifying these types, the present article has done a comparison between them with this conceptual model: 1. Central type; 2. similar type; 3. Neutral type; 4. Rival type. Findings show that the central type of Ayatollah Khamenei’s expression is revolutionary spirituality. The comparison of other types of spirituality with the eligible type from the perspective of Ayatollah Khamenei’s has been done within this framework of this conceptual model.
Keywords: Spiritualism, Islamic Republic of Iran, Ayatollah Khamenei, Revolutionary Spirituality