فهرست مطالب

فیض - سال هشتم شماره 1 (پیاپی 29، بهار 1383)

مجله فیض
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 29، بهار 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/05/01
  • تعداد عناوین: 15
|
  • جمیله نوروزی، غلامرضا والی، هما یوسفی صفحه 1
    سابقه و هدف
    با توجه به افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری ها به ویژه اشریشیا کلی و استافیلوکوک اورئوس، و متفاوت بودن الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی در کشورهای مختلف، این بررسی به منظور تعیین اثر روش های مختلف ایجاد جهش بر روی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی و مشاهده وجود پلاسمید در اشریشیا کلی و استافیلوکوک در آزمایشگاه محمودیه دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق تجربی 6 سوش باکتری استافیلوکوک اورئوس و اشریشیا کلی به دست آمده از زخم پوستی، عفونت ادراری و مدفوع بیماران و باکتری های استاندارد جمع آوری شد و مقاومت آنتی بیوتیکی هر یک از آنها به روش دیسک انجام گرفت. سپس با ایجاد جهش توسط نور ماورای بنفش، افزایش مقدار آنتی بیوتیک و رقیق کردن محیط کشت، تاثیر هر یک از آنها بر روی الگوی مقاومت آنتی بیوتیک تعیین شد. در پایان، پلاسمید هر یک از آنها جداگانه بر روی ژل آگاروز، الکتروفورز گردید و وجود یا عدم وجود پلاسمیدها مشاهده شد.
    یافته ها
    نور ماورا بنفش و افزودن آنتی بیوتیک به محیط کشت موجب شد که باکتری های مورد بررسی به آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند و باندهای پلاسمیدی موجود در اشریشیا کلی نیز حذف گردید. با افزایش رقت محیط کشت نیز کلنی باکتری ها بزرگتر شدند و در محیط نیمه جامد به خوبی پخش شدند، اما تغییری در مقاومت آنتی بیوتیکی و باندهای پلاسمیدی این باکتری ها مشاهده نگردید.
    نتیجه گیری و توصیه ها: نور ماورا بنفش و وجود آنتی بیوتیک در محیط بر روی مقاومت آنتی بیوتیکی و تعداد باندهای پلاسمیدی بر روی باکتری اشریشیا کلی تاثیر بیشتری در مقایسه با استافیلوکوک اورئوس دارد که ممکن است به علت تفاوت در دیواره سلولی این دو باکتری باشد. به علت افزایش سریع مقاومت باکتری ها به داروها، توصیه می شود که برخی از آنتی بیوتیک ها را در بیمارستان ها به موارد شدید بیماری ها محدود کنند یا به صورت دوره ای مصرف نمایند تا این داروها برای مدت زمان طولانی تری مفید و با ارزش باقی بمانند.
    کلیدواژگان: جهش، نور ماوراء بنفش، پلاسمید، مقاومت آنتی بیوتیک
  • محسن ادیب حاج باقری، مهوش صلصالی، فضل... احمدی صفحه 9
    سابقه و هدف
    با توجه به اهمیت توانمندی حرفه ای پرستاران و توصیه مجمع بهداشت جهانی برای توانمندسازی پرستاران از یک سو و کاستی هایی که در پژوهش های موجود وجود دارد، این تحقیق به منظور انجام مطالعه ای کیفی برای روشن سازی مفهوم توانمندی حرفه ای در پرستاری روی پرستاران شاغل در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی در سال های 1381-1382 انجام گردید.
    مواد و روش ها
    تحقیق با طراحی کیفی و به روش Grounded Theory بر روی اعضای تیم سلامت انجام شد. انتخاب نمونه به صورت هدفمند انجام شد و مفهوم توانمندی و تجارب پرستاران در مورد آن از طریق مصاحبه با مشارکت کنندگان و با استفاده از مشاهده تعاملات و رفتارهای پرستاران بررسی گردید. جمع آوری داده ها آنقدر ادامه یافت تا اشباع داده ها (Saturation) حاصل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل مقایسه ای مداوم انجام شد.
    یافته ها
    تحقیق بر روی 38 نفر، شامل 71 درصد زن و 29 درصد مرد در سنین 40.8 ±8.3 سال و سابقه خدمت 19.3± 8.1 سال که 60.5 درصد کارشناس، 31.6 درصد کارشناس ارشد و 7.9 درصد دارای مدرک دکترا بودند، انجام شد. 5 مقوله کاربرد دانش و مهارت، داشتن اختیار، خودباوری، حمایت و بالاخره انسجام از داده ها استخراج شد که در مجموع مفهوم توانمندی حرفه ای در پرستاری را تشکیل دادند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: توانمندی مفهومی چند بعدی است که تحت تاثیر ویژگی ها و ارزش های فردی و اجتماعی قرار دارد. به نظر می رسد که 5 مقوله استخراج شده مبنای قابل قبولی را برای طراحی الگوی توانمندسازی حرفه ای در پرستاری تشکیل می دهند. هم چنین به نظر می رسد که بررسی های کیفی بهتر از روش های کمی متداول می توانند وضعیت های اجتماعی مانند توانمندی حرفه ای را تبیین کنند. استخراج مفهوم توانمندی حرفه ای به روش های کمی متداول و مقایسه آن با نتایج این تحقیق پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: پرستاری، توانمندی حرفه ای، گرانددتئوری دانش و مهارت، خودباوری، اختیار، حمایت، انسجام
  • شهرام نفیسی، عبدالرسول فربود صفحه 20
    سابقه و هدف
    با توجه به عوارض شناخته شده مرفین و نیاز به مرفین در اکثر اعمال جراحی و تناقضاتی که در مورد دوزهای متفاوت مصرف مرفین وجود داشته است و به منظور مقایسه دوزهای 0.1، 0.2، 0.3، 0.4 میلی گرم مرفین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، این تحقیق روی بیماران تحت عمل جراحی شکم در بیمارستان نمازی شیراز طی سال های 78-79 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی روی تعداد 82 بیمار با Amirican Society (ASA) Anesthesiology کلاس یک و در سنین بین 20-50 سال انجام گرفت. بیماران به طور تصادفی به چهار گروه 20 نفری تقسیم شدند و پس از گرفتن رگ بیمار و وصل مانیتورهای لازم به هر بیمار 500 میلی لیتر سرم رینگر لاکتات تزریق شد. پیش دارو، القا و داروهای ادامه بیهوشی در تمام گروه ها یکسان بود. به گروه اول 0.1 و به گروه های بعدی 0.2، 0.3 و 0.4 میلی گرم مرفین به ازا هر کیلوگرم از وزن بدن تزریق شد. تاثیر دوزهای مختلف مرفین را بر میزان ضربان قلب و فشار خون سیستول و دیاستول در زمان های قبل از القا بیهوشی و 5، 10 و 15 دقیقه بعد از القای بیهوشی اندازه گیری و نتیجه حاصل با تست آماری آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. افراد چهار گروه به لحاظ سن، جنس، نوع عمل جراحی داخل شکم و طول عمل جراحی یکسان بودند.
    یافته ها
    میزان تغییرات ضربان قلب، فشار خون سیستول و فشار خون دیاستول در چهار گروه مورد مطالعه در زمان های مختلف اختلاف آماری واضحی نداشت (N.S). زمان شروع درد در مدت زمان 10 ساعتی که بیماران در ریکاوری تحت نظر بوده اند، در گروه های مختلف، اختلاف آماری معنی داری نداشت و افزایش دوز مرفین در تاخیر انداختن بی دردی در محدوده مورد مطالعه در اتاق بهبودی اثر چندانی نداشت.
    نتیجه گیری و توصیه ها: دوزهای متفاوت مرفین تاثیری بر تغییرات همودینامیک ندارد، لذا به نظر می رسد که استفاده از دوزهای پایین تر مرفین 0.1) میلی گرم به ازا هر کیلوگرم وزن بدن(مناسب تر باشد.
    کلیدواژگان: مرفین، تغییرت همودینامیک، ASA
  • سید مجتبی بنی طباء_حجت الله . علایی صفحه 26
    سابقه و هدف
    پیشنهاد شده است که سیستم اوپیوئیدی احتمالا با سیستم آدرنرژیکی ارتباط دارد، اما تحقیقات کمتری پیرامون کاهش تمایل به اعتیاد توسط داروها صورت گرفته است. در این مطالعه اثرات مرفین با و بدون حضور کلونیدین و آیدازوکسان که به ترتیب آگونیست و آنتاگونیست رسپتورهای -α2 آدرنرژیک هستند بر وابستگی به مرفین در موش صحرایی تعیین گردید.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش Experimental و روی تعداد 32 موش و در 4 گروه شاهد، مرفین، مرفین توام با کلونیدین و مرفین توام با آیدازوکسان انجام گرفت. پس از بیهوش نمودن رات ها با کتامین و رامپون و کانول گذاری در ورید وداجی با روش خودتزریقی رات ها را معتاد کرده و دفعات فشار دادن اهرم در طول قرار گرفتن حیوان در قفس خود تزریقی در تمام دوره اعتیاد در همه گروه ها ارزیابی گردید. میزان وابستگی به مرفین با آماره ANOVA مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    تفاوت معنی داری بین دفعات فشار دادن فعال و غیرفعال اهرم در گروه شاهد دیده نشد. (2) در گروه های آزمون دفعات فشار دادن فعال اهرم به طور معنی داری بیش از دفعات فشار دادن اهرم به طور غیرفعال بود. هم چنین گروه کلونیدین بیش از گروه شاهد مرفین مصرف کرد و گروه آیدازوکسان بیش از گروه کنترل اهرم را فشار داد (P<0.05).
    نتیجه گیری و توصیه ها: کلونیدین میزان وابستگی به مرفین را کاهش و آیدازوکسان این وابستگی را افزایش می دهد. این امکان وجود دارد که اثر تحریکی کلونیدین بر رسپتورهای -α2 آدرنرژیک در هسته لوکوس سرلئوس (LC) سبب کاهش وابستگی به مرفین شده باشد. اثر مهاری آیدازوکسان بر رسپتورهای -α2 آدرنرژیک سبب تحریک رهاسازی نورآدرنالین گشته و احتمالا تمایل به مصرف مرفین را افزایش می دهد.
    کلیدواژگان: مرفین، اعتیاد، رسپتورهای a2، آدرنرژیک، کلونیدین، آیدازوکسان
  • سید حسین حجازی، سپیده طلوعی، علی اصیلیان صفحه 33
    سابقه و هدف
    نظر به شیوع و هیپرآندمیک بودن بیماری لیشمانیوز در بعضی مناطق کشور و مشکلات درمانی سالک و وجود بعضی گزارشات از موفقیت پارامومایسین در درمان بیماری و به منظور تعیین تاثیر کشندگی شکل فیزیکی جدیدی از این دارو بر روی پروماستیگوت های لیشمانیا ماژور، این تحقیق در شرایط برون تنی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش EXPRIMENTAL انجام گرفت. فیلم های دارویی حاوی 15 درصد پارامومایسین سولفات و 0.5 درصد جنتامایسین سولفات در پایه ای از اتیل سلولز و HPMC (هیدروکسی- پروپیل- متیل- سلولز) با هدف ابداع یک راه درمانی برای لیشمانیوز جلدی تهیه گردید. به منظور بررسی چگونگی آزاد شدن دارو و تاثیر آن بر انگل های محیط کشت از روش Cloning انگل Leishmania بر روی محیط N.N.N اصلاح شده بدون فاز مایع رویی استفاده گردید تا بتوان به دقت هاله عدم رشد انگل را در اطراف نواحی مربوط به آزاد شدن دارو مورد بررسی قرار داد. محیط های مورد بررسی شامل، محیط های حاوی دیسک دارویی، محیط های بدون دیسک دارویی و محیط های دارای دیسک پلاسبو بود و میزان کشندگی آن با آماره کای دو مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    در پلیت های فیلم های دارویی هاله ای از عدم رشد کولونی های انگل مشاهده گردید. به صورتی که در شعاع 3 سانتی متری اطراف فیلم دارویی هیچ ناحیه رشد انگل وجود نداشت و یا پروماستیگوت های انگل به صورت مرده و دژنره شده مشاهده گردید. حال آنکه در تمام سطوح محیط کشت های حاوی پلاسبو و محیط فاقد فیلم کولونی های در حال تکثیر انگل مشاهده گردید. درصد انگل های مرده به زنده در پلیت های پلاسبو و فاقد دارو 98 درصد و در گروه داریی 5 درصد بود (P<0.000).
    نتیجه گیری و توصیه ها: دیسک های دارویی پارامومایسین و جنتامایسین سولفات، پتانسیل مناسبی برای رهاسازی تدریجی دارند و موثر بر رشد انگل هستند، لذا می توان انتظار داشت که این آزاد شدن تدریجی بر روی زخم های انسانی نیز برقرار باشد و انجام آن را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: Cloning، In Vitro، Leishmania، Paromomycin
  • دکترفاطمه عصاریان، عبدالله امیدی، حسین اکبری صفحه 37
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع گسترده پدیده اعتیاد در جوامع بشری خصوصا در میان جوانان و نقش عوامل مختلف زیستی، روانشناختی و اجتماعی در بروز و تداوم وابستگی به مواد مخدر و گزارشات متفاوت در این زمینه مطالعه حاضر به منظور تعیین ویژگی های روانشناختی و شخصیتی جوانان وابسته به مواد مخدر مراجعه کننده به مرکز بازپروری سازمان بهزیستی در شهر کاشان در سال 1379 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به روش توصیفی بر روی 100 نفر از معتادین مرد جوان 15-30 سال صورت پذیرفت. کلیه افراد پرسش نامه مربوط به خصوصیات فردی و آزمون شخصیتی (Multiphasic Personality Inventory Minnesota) M.M.P.I را تکمیل کردند. سپس نیم رخ روانی افراد بر اساس نمرات خام مقیاس های به دست آمده و مصاحبه بالینی توسط روانشناس مربوطه تفسیر شد و نقش عوامل زمینه ای روانشناختی و شخصیتی در گرایش به مصرف مواد مخدر بررسی گردید و از طریق آزمون مجذور کا مورد تفسیر آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    بیشترین ویژگی روانشناختی در بین وابستگان به تریاک و هرویین، اضطراب 43) درصد(و افسردگی 34) درصد(بود. بعد از این دو، ویژگی هایی نظیر صفات شخصیتی ضد اجتماعی 31) درصد(، اسکیزوئید 30) درصد(و ضعف روانی 27) درصد(نرخ بیشتری نسبت به بقیه خصوصیات داشتند. هم چنین یافته ها نشان داد که معتادین متاهل بیشتر دچار اضطراب می باشند در حالی که معتادین مجرد بیشتر دچار افسردگی هستند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به شیوع بالای اضطراب و افسردگی در بین جوانان معتاد به مواد مخدر پیشنهاد می شود که مطالعه وسیع تری در رابطه با بهبودی اختلالات روانی و شخصیتی در معتادین صورت گیرد تا با تشخیص و درمان به موقع این اختلالات قدمی در حل این معضل اجتماعی برداشته شود.
    کلیدواژگان: ویژگی های روانشناختی، شخصیتی، معتاد، جوان، مواد مخدر
  • رضا کچویی، مسعود امامی، محسن گرامی شعار صفحه 43
    سابقه و هدف
    به منظور آگاهی از نوع و میزان فراوانی گونه های قارچی اعم از ساپروفیت، فرصت طلب و بیماری زا در مناطق کویری، برای اولین بار در پاییز سال 1375 فلور قارچی هوای منطقه کویری شهرستان اردستان مورد مطالعه قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق با طراحی توصیفی و با استفاده از روش پلیت گذاری (محیط کشت سابورو دکستروز آگار) انجام گرفت. در این بررسی از 9 محل مختلف شامل -1 نمکزار، -2 جنگل های کویر (تاغ و گز) -3 زمین های زراعی، -4 باغات میوه، -5 فضای شهر، -6 محل پرورش کبوتر، -7 فضای دامداری ها، -8 فضای مرغداری ها، -9 چاه های قنات حاوی کبوتر چاهی نمونه برداری به عمل آمد. از 5 محل اول مجموعا 75 پلیت در 3 زمان صبح و ظهر و عصر و 4 محل دیگر تعداد 40 پلیت و در مجموع 115 نمونه برداری انجام گرفت.
    یافته ها
    تعداد 1051 کلنی قارچی از 115 پلیت شمارش گردید. در این مطالعه قارچ های پنی سیلیوم، کلادوسپوریوم، آسپرژیلوس، آلترناریا و مخمرها فراوان ترین بودند. بیشترین تعداد کلنی قارچ به ترتیب در ساعات زمانی عصر 45.5) درصد(، صبح 27.7) درصد(و ظهر 26.8) درصد(به دست آمد. در میان 9 محل مورد مطالعه، چاه های قنات حاوی کبوتر چاهی، متنوع ترین محل از نظر وجود انواع گونه های قارچی بود. هم چنین بیشترین تعداد کلنی مخمری 37.9) درصد(از این محل جدا گردید. اضافه بر آن تعداد 3 گونه قارچ مشابه اسپوروتریکس شنکئی نیز از این محل جدا گردید.
    نتیجه گیری و توصیه ها: محل نمونه برداری و فاکتورهای محیطی در تعداد و نوع قارچ های موجود در هوای منطقه کویری موثر هستند به طوری که بیشترین تعداد کلنی قارچ از فضای دامداری ها و کمترین از منطقه نمکزار به دلیل شرائط نامساعد محیطی جدا گردید. برخی قارچ ها مثل آلترناریا، پنی سیلیوم، کلادوسپوریون و مخمرها، حتی در شرایط نامساعد محیطی نیز قادر به رشد هستند. انجام تحقیقات بیشتر در مناطق کویری را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: قارچ، هوا، منطقه کویری، اردستان
  • سید عبدالمجید آیت اللهی، سید علیرضا مرتضوی صفحه 51
    سابقه و هدف
    خانواده فرفیون از جمله خانواده های بزرگ و مهم گیاهان دارویی هستند که دارای بیش از 800 گونه اند. این خانواده مهم از گیاهان را می توان در درمان بیماری های مختلفی نظیر سرطان و دردهای عصبی به کار برد. با توجه به اینکه در مورد گونه Euphorbia microsciadia تاکنون مطالعات فیتوشیمیایی انجام نگرفته است، در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش Exploratory survey انجام گرفت. گیاه از بخش کهک در جاده قم به کاشان جمع آوری شد. عصاره گیری با استفاده از روش خیساندن در متانل انجام گرفت. در نهایت عصاره خشک شد و با استفاده از ستون کروماتوگرافی سیلیکاژل و حلال های مختلف، فرآیند جداسازی و شناسایی اجزا موجود در عصاره توسط تکنیک های مختلف شامل IR،Mass،NMR و UV صورت گرفت.
    یافته ها
    چهار فراکسیون شامل Mg IV، Mg III، Ma7 و Md70 از عصاره حاصله جدا شد. سپس با استفاده از طیف های مختلف به دست آمده از هر فراکسیون اقدام به تعیین ساختمان اجزا موجود در آنها شد. در فراکسیون Ma7 یک الکان خطی به نام nonacosane شناسایی شد. در فراکسیون Mg III ساختمان ترپنوئیدی?-sitosterol شناسایی گردید و در فراکسیون mg IV حضور cycloclarkeanol مشخص گردید. در فراکسیون Md70 ماده ای شناسایی نشد.
    نتیجه گیری و توصیه ها: برای نخستین بار سه ترکیب? -sitosterol، nonacosane و cycloclarkeanol در گونه Euphorbia microsciadia شناسایی شد. این مواد را می توان برای مصارف درمانی مختلف به کار برد.
    کلیدواژگان: خانواده فرفیون، فیتوشیمیایی، جداسازی اجزاء، Euphorbia microsciadia، B، sitosterol و Cycloclarkeanol
  • سید جمال الدین طبیبی، رضا ربیعی، فرحناز صدوقی صفحه 57
    سابقه و هدف
    نظر به اهمیت مدارک پزشکی در نظارت ارزیابی و برنامه ریزی برای ارتقا کمیت و کیفیت خدمات و عدم اطلاع دانشگاه متبوع از وضعیت آن، این پژوهش به منظور تعیین عملکرد بخش مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی- تخصصی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران در سال 1380 صورت پذیرفت.
    مواد و روش ها
    این پژوهش مطالعه ای توصیفی است که گردآوری داده های آن با استفاده از چک لیست و از طریق مشاهده و مصاحبه انجام گرفت. عملکرد بخش مدارک پزشکی در 4 واحد پذیرش، کدگذاری، آمار و بایگانی و در هر واحد با 8 تا 9 شاخص و در یک طیف 5 گزینه ای تعیین شد و درصد عملکرد بر حسب کل بخش مدارک و هر یک از واحدها و به تفکیک بیمارستان های آموزشی تعیین گردید.
    یافته ها
    عملکرد کلی بخش مدارک پزشکی 55.4 درصد بود. بهترین عملکرد مربوط به واحد کد گذاری به میزان 64.2 درصد و نازل ترین آن مربوط به واحد آمار با 50 درصد بود. نازل ترین شاخص واحد پذیرش و واحد کد گذاری مربوط به وجود دستورالعمل مدون به میزان 20 درصد بود. بهترین و بیشترین عملکرد بخش مدارک پزشکی مربوط به بیمارستان شهید هاشمی نژاد به میزان 70.5 درصد و کم ترین عملکرد مربوط به بیمارستان شهید نواب صفوی به میزان 48.8 درصد بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: بخش مدارک پزشکی بیمارستان های مورد پژوهش از عملکرد متوسط برخوردار بودند. به منظور بهبود عملکرد بخش های مدارک پزشکی، تهیه و تدوین دستورالعمل های خاص هر واحد، به کارگیری نیروی انسانی متخصص، برگزاری دوره های بازآموزی، تخصیص بهینه منابع، تجهیزات و فضای مورد نیاز هر واحد و هم چنین ارزیابی مداوم عملکرد بخش های مدارک پزشکی احتمالا می تواند مفید باشد و بررسی تجربی آن را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، بخش مدارک پزشکی، بیمارستان آموزشی
  • مجید پورشیخان، احسان کاظم نژاد صفحه 66
    سابقه و هدف
    ایدز یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر افراد در کشورهای مختلف جهان است. در حال حاضر این بیماری هیچ گونه درمان یا واکسن شناخته شده ای ندارد، اما در عین حال قابل پیشگیری است. با توجه به اهمیت آگاهی کارکنان مراقبت های بهداشتی در مورد راه های انتقال و پیشگیری ایدز برای انجام اقدامات پیشگیری از بیماری و به منظور تعیین آگاهی و نگرش کارکنان آزمایشگاه بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان این تحقیق در سال 81 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت توصیفی - مقطعی بر روی 72 نفر و با استفاده از پرسش نامه تنظیمی انجام شد. پرسش نامه شامل سه بخش بود: بخش اول حاوی اطلاعات فردی، بخش دوم شامل 27 سوال 4 گزینه ای برای تعیین میزان آگاهی و بخش سوم شامل 17 جمله جهت بررسی نگرش واحدها بر اساس مقیاس لایکرت آنالیز آماری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، T-test و آنالیز واریانس انجام شد.
    یافته ها
    69.4 درصد واحدها در مورد ماهیت ایدز و 55.6 درصد آنها در مورد راه های انتقال ایدز از میزان آگاهی خوبی برخوردار بودند. در مورد روش پیشگیری از ایدز 16.7 درصد آگاهی خوب، 66.7 درصد آگاهی متوسط و 16.7 درصد آگاهی ضعیفی داشتند. 91.7 درصد واحدها نسبت به انجام مراقبت های بهداشتی از افراد آلوده به ویروس HIV دارای نگرش مثبت بودند. نگرش واحدها با افزایش آگاهی بهبود یافت اما رابطه آماری معنی داری بین آن دو مشاهده نشد (N.S).
    نتیجه گیری توصیه ها: میزان آگاهی مورد پژوهش درباره ماهیت و راه های انتقال ایدز در حد قابل قبولی است اما در مورد روش های پیشگیری از ایدز در حد مطلوبی نیست و لزوم آموزش مداوم در این زمینه احساس می شود.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، ایدز، کارکنان آزمایشگاه بالینی
  • سمیا راستی، طاهره خامه چیان صفحه 73
    سابقه و هدف
    تریکومونیازیس بیماری مقاربتی دستگاه ادراری تناسلی است و عوارض شناخته شده متعددی دارد. این تحقیق به منظور تعیین میزان فراوانی تریکومونیازیس و تغییرات سیتولوژی آن در لام های پاپ اسمیر تهیه شده از زنان علامت دار مراجعه کننده به کلینیک زنان کاشان در سال 1378 انجام شد.
    مواد و روش ها
    تحقیق به روش مطالعه داده های موجود روی نمونه لام پاپ اسمیر که به روش پاپانیکلائو رنگ آمیزی و تغییرات سیتولوژی تریکومونیازیس آنها مشخص بود انجام گرفت. هم چنین نقش عواملی نظیر سن و علائم بالینی در بیماری مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    طی مدت مورد بررسی 1010 نمونه واجد شرایط وجود داشت. میزان آلودگی به تریکوموناس واژینالیس 9.9 درصد و بیشترین فراوانی آلودگی در گروه سنی 18-35 سال بود. ترشح تریکومونایی سرویسیت و زخم بیشترین علامت بالینی در افراد آلوده بود. تغییرات سیتولوژی تریکومونیازیس به ترتیب عبارت بودند از: ارتشاح آماسی شدید 36) درصد(، هاله اطراف هسته 30) درصد(، متاپلازی 30) درصد(، هسته درشت 28) درصد(، سلول پارابازال 26) درصد(، دو هسته و چند هسته ای 24) درصد(، ائوزینوفیلی 22) درصد(، واکوئولیزاسیون سیتوپلاسم 22) درصد(، سیتولیز 21) درصد(، ازدیاد حجم هسته نسبت به سیتوپلاسم 18) درصد(تغییر شکل هسته 15) درصد(و هیپرکراتوز 12) درصد(.
    نتیجه گیری و توصیه ها: بالا بودن تغییرات سیتولوژی تیپیک تریکومونیازیس نظیر ارتشاح آماسی شدید و هاله اطراف هسته احتمالا می تواند راهنمایی تشخیصی بیماری در تست روتین پاپ اسمیر و درمان به موقع بیماری باشد.
    کلیدواژگان: تغییرات سیتولوژی، علائم بالینی، پاپ اسمیر، تریکومونیازیس
  • سیدعلی مسعود، ابراهیم کوچکی صفحه 79
    سابقه و هدف
    اپی لپسی یکی از شایع ترین اختلالات نورولوژیک در انسان است و در کودکان بیش از افراد بزرگسال دیده می شود. اعتقادات و باورهای غلط بعضی از مناطق نسبت به این بیماری آن را به صورت یک بیماری لاعلاج، مرموز و ناشناخته عنوان کرده است که باعث صدمات غیرقابل جبرانی برای بیماران مبتلا می شود. از این رو بر آن شدیم تا با پرسش از اطرافیان درجه یک بیماران صرعی بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال های 1378-79 به نگرش و آگاهی های آنها نسبت به این بیماری پی ببریم.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر با روش توصیفی صورت گرفت. با استفاده از پرونده بیماران مبتلا به صرع بستری در بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 78-79 به آدرس بیماران پی بردیم و با مراجعه به منازل آنها پرسش نامه را در اختیار هر یک از اقوام درجه یک آنها (پدر، مادر، خواهر، برادر) قرار دادیم. سوالاتی نظیر میزان تحصیلات، درمان پذیر نبودن صرع، مادام العمر بودن مصرف دارو، ارثی بودن بعضی از انواع صرع، واگیردار بودن صرع و... را پرسیدیم و اطلاعات را پس از جمع آوری مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم.
    یافته ها
    از 393 نفر از اطرافیان بیماران صرعی، 81 نفر 20.6) درصد(رای به غیرقابل درمان بودن این بیماری دادند. 344 نفر 87.5) درصد(نظرشان برای استفاده مادام العمر دارو در این بیماری بود و 359 نفر 91.35) درصد(افراد اطلاعاتی از عوارض دارویی نداشتند. متاسفانه 47 نفر 12) درصد(از کل افراد اعتقاد به واگیردار بودن بیماری داشتند و 221 نفر 56.25) درصد(به روش های غیردارویی در درمان اشاره داشتند. از 215 نفر فرد مونث 96 نفر 44.6) درصد(و از 178 نفر مذکر 56 نفر 31.4) درصد(به مخفی کردن بیماری اشاره کردند. تنها 58 نفر 14.75) درصد(از محدودیت های اجتماعی، فردی و ورزشی آگاهی داشتند. 228 نفر 58) درصد(اشتغال به تحصیل تا درجات عالی را ممکن می دانستند. 37 نفر 96.5) درصد(از افراد اطلاعاتی در ارتباط با عوارض دارویی در دوران حاملگی نداشتند.
    نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به آمار به دست آمده می توان این طور نتیجه گیری کرد که نه فقط اطلاعات عمومی در ارتباط با بیماری صرع بسیار اندک است، بلکه اعتقادات غلط و بینش های ناصحیح نسبت به بیماری هم چنان وجود دارد و تلاش گسترده ای را در جهت اطلاع رسانی و تبلیغات مثبت برای بالا بردن سطح آگاهی عمومی را می طلبد.
    کلیدواژگان: صرع، اطرافیان بیماران صرعی
  • سید احمد خلیفه سلطانی، محسن جعفرپور بروجنی صفحه 87
    سابقه و هدف
    میزان مقاومت و عوارض و مرگ و میر عفونت های بیمارستانی بالاست و مشکلات فراوانی در مورد شستشوی دست با آب و صابون وجود دارد. ژل آنتی باکتریال به تازگی وارد بازار شده است و ادعا می شود که می تواند همان اثرات آب و صابون را داشته باشد و علاوه بر آن نیاز به شستشو با آب ندارد و می تواند جایگزین مناسبی برای آب و صابون باشد. بر این اساس این مطالعه روی کشت پوست دست پرسنل بیمارستان شهید بهشتی کاشان قبل و بعد از مصرف ژل آنتی باکتریال در سال 1380 انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    مطالعه در مرحله اول با طراحی توصیفی و در مرحله دوم با طراحی نیمه تجربی بر روی 59 نفر از پرسنل بیمارستان انجام گرفت. انتخاب نمونه به صورت تصادفی ساده بود. ابتدا از دست پرسنل یک کشت تهیه کرده، حدود 5 دقیقه بعد از مصرف ژل آنتی باکتریال ساخت کارخانه داروگر، یک نمونه کشت دیگر تهیه کردیم. نمونه ها روی دو محیط BA و EMB کشت داده شد و شیوع آلودگی بر حسب نوع میکروارگانیسم تعیین و تاثیر ژل بر کمیت و کیفیت آن با تست های مناسب آماری مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    در آلودگی هم زمان یافت شده در کشت پوست دست پرسنل شایع ترین نوع میکروب به ترتیب استافیلوکوک کوآگولاز منفی 72.9) درصد(، استافیلوکوک کوآگولاز مثبت 30.5) درصد(، باسیلوس 22) درصد(، کلبسیلا 10.2) درصد(، استرپتوکوک 3.4) درصد(و اشرشیاکلی 1.7) درصد(بود.
    درصد کاهش ارگانیسم ها پس از مصرف ژل آنتی باکتریال در استافیلوکوک کوآگولاز منفی 90.7 درصد (P=0.00) و در استافیلوکوک کوآگولاز مثبت 66.7 درصد (P=0.005) بود. در مورد ارگانیسم هایی که به تعداد کم جدا گردیدند، درصد کاهش در مورد کلبسیلا و اشرشیاکلی صددرصد و در مورد استرپتوکوک پنجاه درصد بود.
    نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به اینکه یکی از مهم ترین راه های انتقال عفونت های بیمارستانی از طریق دست پرسنل است و از آنجا که به نظر می رسد که ژل آنتی باکتریال می تواند روی میکروارگانیسم های دست پرسنل بیمارستانی موثر باشد و با توجه به کاربرد ساده این ژل و عدم نیاز به آب پیشنهاد می گردد از این ژل به جای آب و صابون برای ضدعفونی کردن دست پرسنل بیمارستان قبل و بعد از هر تماس با بیمار استفاده گردد. هم چنین انجام یک تحقیق تجربی در مراکز مختلف بیمارستانی را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: ژل آنتی باکتریال، عفونت بیمارستانی
  • زهرا سوکی، خدیجه شریفی، زهرا تقربی، زهرا خادمی صفحه 95
    سابقه و هدف
    یکی از مهم ترین عوامل عدم تغذیه شیرخوار با شیر مادر، نگرش مادران کم وزن در مورد عدم کفایت شیرشان جهت تامین رشد شیرخوار می باشد که سبب عدم تمایل مادران کم وزن برای شیر دادن به کودک شیرخوار می شود. به علاوه در مورد نقش اندکس توده بدن (BMI) مادر با رشد جسمی فرزند آنها تناقص وجود دارد لذا به منظور تعیین روند رشد جسمانی کودکانی که از شیر مادران کم وزن و وزن معمولی تغذیه می کنند، این پژوهش بر روی کودکان متولد شده از مادران مراجعه کننده به زایشگاه شبیه خوانی کاشان طی سال های 1376-77 انجام شد.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر به روش Cohort study بر روی کودکان مادران با وزن کم BMI<19.8) به عنوان گروه مورد(و کودکان مادران با وزن مناسب 19.8
    یافته ها
    تحقیق بر روی 150 نفر، 75 نفر گروه مورد و 75 نفر گروه شاهد انجام شد. وزن بدو تولد در دو گروه مورد و شاهد به ترتیب 3257.27 ±421 و 3286.20± 455، دو ماهگی 5362.80 ±606.40 و 5497.80 ±621.27 و چهارماهگی 6793.2± 682.4، 7004± 762.40 گرم بود. در دو گروه مورد و شاهد تغییرات وزن اختلاف معنی داری نداشت. هم چنین قد، محیط دور سر و محیط دور بازو نیز در ماه های مختلف پس از تولد در دو گروه مورد و شاهد اختلاف معنی دار آماری نداشت. در کل شاخص ذکر شده در دو گروه در ماه های مختلف پس از تولد افزایش طبیعی داشت.
    نتیجه گیری
    وزن کم مادران نقشی روی روند جسمانی کودکان شیرخوار ندارد. پیشنهاد می شود تحقیق جامع تر با تعداد نمونه های بیشتر در مورد روند رشد و تکامل کودک طی 2 سال اول زندگی که شیردهی جریان دارد در کودکانی که از مادران با BMI کمتر از حد طبیعی تغذیه می کنند انجام شود.
    کلیدواژگان: BMI مادر شیرده، رشد جسمی کودک
  • بتول معتمدی، ژیلا سلطان احمدی، یدالله نیکیان صفحه 101
    سابقه و هدف
    والدین همواره آرزومند داشتن کودکان سالم هستند. وجود کودکی بیمار با اختلالات مادرزادی و ژنتیکی مشکلات عدیده ای را به دنبال دارد. یکی از مهم ترین وظایف مراکز بهداشتی برگزاری کلاس های مشاوره قبل از ازدواج می باشد. این پژوهش به منظور تعیین تاثیر مشاوره قبل از ازدواج بر دانش دختران مراجعه کننده به مراکز مشاوره قبل از ازدواج در شهر کرمان انجام شد.
    مواد و روش ها
    این بررسی به روش نیمه تجربی در دو مرحله قبل از مشاوره و 2 تا 8 هفته بعد از مشاوره بر روی 116 دختری که به طور تصادفی انتخاب شدند، انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه پژوهشگر ساخت بود که پس از تعیین روایی و پایایی آن مورد استفاده قرار گرفت و شامل دو بخش خصوصیات فردی شاخص های آگاهی سنجی بود. شاخص های آگاهی سنجی در چهار بخش پیشگیری از معلولیت ها، مراقبت های دوران بارداری، کنترل موالید و تغذیه با شیر مادر بود که هر بخش دارای 6 شاخص با حداکثر و حداقل نمره 6 و 0 بود. تاثیر مشاوره بر دانش نمونه ها با آماره Paired t-test مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین ± انحراف معیار سن افراد مورد مطالعه 22.1 ±4.2 سال بود. نمره آگاهی آنها به ترتیب قبل و بعد از مشاوره در مورد پیشگیری از معلولیت ها 3.9± 0.1 و 4.6± 1، مراقبت های دوران بارداری 4.3 ±1.2 و 4.6 ±1.1، کنترل موالید 2.4± 1.7 و 3.9± 1.6 و تغذیه با شیر مادر 3.7± 1.7 و 4.4± 1.6 بود. بین میانگین نمره آگاهی آنها در قبل و بعد از مشاوره تفاوت معنی دار آماری وجود داشت (P<0.0).
    نتیجه گیری و توصیه ها: به طور کلی مشاوره قبل از ازدواج بر دانش دختران تاثیر دارد اما در موارد مراقبت های دوران بارداری و کنترل موالید نقاط ضعفی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مشاوره قبل از ازدواج، دانش دختران، کرمان
|
  • Jamile Norouzi *, Gholam Reza Vali, Homa Yousefi Page 1
    Background
    With respect to the increased antibiotic resistance specially E.Coli and Staph aureus, and the fact that the pattern of antibiotic resistance is variable in different regions, the present study was conducted to determine the effects of different methods of mutations on the antibiotic resistance patterns and plasmids in E. Coli and Staph. Aureus. Study was performed in Mahmoudieh Azad University Laboratory.
    Materials And Methods
    This experimental study was performed on 6 strains of Staph. Aureus and E.coli isolated from skin wound, urinary infection and fecal sources. Antibiotic resistance was performed by disk method. Having induced mutation via UV, adding antibiotic gradually, and dilution of medium, the pattern of antibiotic resistance was determined. Finally, the presence or absence of plasmid in these bacteria were detected by electrophoresis.
    Results
    UV and adding antibiotic gradually induce antibiotic resistance. This also disappear number of plasmid bands in E Coli. Dilution of medium cause the bacterial colonies to expand and spread in semi solid medium, however, it did not induce any alteration in antibiotic resistance.
    Conclusion
    UV and adding antibiotic gradually induce antibiotic resistance and disappearance of plasmid bands in E Coli rather than Staph. Aureus. This may be due to structural differences in their cells wall. With respect to the increment in antibiotic resistance during the recent years, we strongly recommend to limit the usage of some antibiotics for only critical patients.
  • Mohsen Adib Haj Bagheri *, Mahvash Salsali, Fazlollah Ahmadi Page 9
    Background
    Nurses are expected to empower their clients, but they cannot do it if they feel powerlessness. World Health Assembly has recommended its member to design some programs for strengthening and promoting their nurses. The empowerment process has usually been described from an organizational starting point. In the present study, empowerment is approached from the individual nurse’s point of view. This study was achieved in nurses working in Shaheed Beheshti, Tehran and Iran Medical Science universities in 1381-82.
    Materials And Methods
    We chose the grounded theory approach for analysis the participants’ experience and their viewpoints regarding the concept of professional power in nursing. Purposeful sampling and semi-structured interviews and observation methods used for data gathering. Constant comparative analysis method used to analyze the data. Data gathering did continue till the data saturation occurred.
    Results
    The study population included 27 females and 11 males with the mean age of 40.8±8.3 years and mean period of employment of 19.3 ± 8.1 years. Five categories emerged including application of knowledge and skills, having authority, self-confidence, being supported, and unification.
    Conclusion
    Empowerment is a multi dimensional process that is affected by personal and environmental factors. It seems that the emerged categories could use for developing an empowerment model for nurses. An experimental study is suggested for testing the results of this research.
  • Shahram Nafisi *, Abdorrasoul Farbod Page 20
    Background
    With respect to the known side effects of morphine and the necessity of morphine usage during surgery and also with respect to the controversies about the dosage of morphine, the present study was conducted on the patients undergoing abdominal surgery in Namazi hospital to compare the effects of morphine at the dosage of 0.1, 0.2, 0.3, and 0.4mg/kg.
    Materials And Methods
    This clinical trial was achieved on 82 patients with ASA class of I aged 20-50 years. Patients were randomly assigned in 4 groups. Having access the IV line 500ml ringer lactate was administered. Anesthetic-related medications were similar in all groups. The first group received 0.1mg/kg and the other groups received 0.2, 0.3, and 0.4mg/kg morphine. The effects of drug on heart rate, systolic and diastolic blood pressure was evaluated before the induction, 5, 10, and 15 minutes after the induction and results were compared using variance analysis.
    Results
    Groups were matched according to the sex, age, type of surgery, and surgery duration. Groups did not show any significant difference in heart rate, systolic and diastolic blood pressure. During the first 10-hour in recovery room, there was not any significant difference between the groups regarding the pain occurrence. Increment in morphine dosage did not delay the pain-free duration.
    Conclusion
    Different dosage of morphine did not influence on hemodynamic alterations. Thus, it is recommended to administer morphine at low dosage.
  • Sayed Mojtaba Banitaba *, Hojatollah Alaei Page 26
    Background
    It has been postulated that there is a probable relationship between opioid and adrenergic systems. In the present study we have evaluated the effect of morphine alone and together with clonidine (α2 agonist) and Idazoxan (α2 antagonist) on morphine dependency in rat.
    Materials And Methods
    For this experimental study, 32 rats were divided in 4 groups of control, morphine, morphine with clonidine and morphine with idazoxan. Having anesthesized the rats with ketamine and rammpon, jugular vein was cannulated and rats were addicted with autoinjection method. All groups were evaluated with lever pressing during 2-hour stay in autoinjection chamber. Morphine dependency was evaluated by ANOVA.
    Results
    There was no significant difference between the active and passive lever pressing in the control rats, however, in other groups active lever pressing was significantly more than the passive pressing. Clonidine group consumed more morphine and the idozoxan group pressed lever more actively than the controls (p<0.05).
    Conclusion
    Clonidine decreases dependency level however idazoxan increases this dependency to morphine. Stimulatory effect of clonidine on α2 adrenergic receptors in LC nucleolus decreases the dependency to morphine, however, the inhibitory effect of idazoxan on α2 adrenergic receptors stimulate noradernaline release and increase dependency to morphine.
  • Sayed Hossein Hejazi *, Sepide Tolouei, Ali Asilian, Mohammad Shatalebi, Mahyar Mostaghim, Giti Sadeghian Page 33
    Background
    With respect to the prevalence of leishmaniosis in our country and the problems occurred in the therapeutic approaches and also with respect to the previous successful reports of paromomycin efficacy in this regard, the present study was conducted to determine the effects of paromomycin and gentamicine sulphate on promastigotes of Leishmania major.
    Materials And Methods
    It was an experimental study. The base of films composed of ethyl cellulose and HPMC (hydroxyl propyl methyl cellulose) containing paromomycin 15% and gentamicine 0.5%. To determine the rate and duration release from the films and its killing effects on leishmania promastigotes, a cloning system of parasite was established by using a set of modified NNN medium without liquid layer. The medium plates were divided in 3 groups, the media contain of drug films, placebo films, and media containing no film.
    Results
    results showed no colonies of Leishmania in a 30mm radius envelop the drug films. On the other hand, grown colonies of Leishmania promastigotes were found in placebo and control plates. Frequency of dead parasites were 98% and 5% in the placebo-control plates and drug plates, respectively (p<0.000).
    Conclusion
    Paromomycin and gentamicine drug films have good potential of drug releasing and suitable killing effects in vitro condition. It is suggested that the therapeutic effect of this new form of drug be achieved in human models.
  • Fateme Assarian *, Abdollah Omidi, Hossein Akbari Page 37
    Background
    Addiction is a worldwide problem usually affecting young adults. Different environmental, psychological and social factors may aggravate the situation. The present study was conducted to determine psychological and personality characteristics of young addicted subjects in Kashan in 1379.
    Materials And Methods
    For this descriptive study, 100 young addicted subjects aged 15-30 years were included. A demographic questionnaire as well as Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI) was completed for all subjects. Finally, the psychologic profile of the candidate was drawn according to his score and an interview achieved by a psychiatrist. The role psychological and personality factors were determined.
    Results
    Anxiety(43%) and depression(34%) were the most common psychological problems followed by antisocial personality(31%) and schizoid (30%). Married subjects were more likely to develop anxiety, however, single subjects developed depression.
    Conclusion
    With respect to the high prevalence of anxiety and depression in addicted subjects, further studies are highly recommended to treat the affected subjects.
  • Reza Kachuei *, Masoud Emami, Mohsen Geramishoar Page 43
    Background
    This study was performed to determine the type and number of the fungus species including saprophyte, opportunistic and pathogen in the salt desert region of Ardestan township in 1375.
    Materials And Methods
    This descriptive study was conducted by Petri-dish trapping technique. 9 different locations were selected (saltiferous, salt desert forest, agriculture ground, fruit garden, city space, pigeon space, ranches space, poultry space, and canal wells including wild pigeon). From the first 5 locations 75 samples and from the other 4 locations 40 petri-dish were obtained.
    Results
    Totally, 1051 fungus colonies were counted from 115 petir-dishes. The most common fungi were peniccilium spp., cladosporium spp., aspergillus spp., alternaria spp., and yeasts. Number of fungus colonies were as follow: at the evening 45.5%, in the morning 27.7%, and at noon 26.8%. Canal wells including wild pigeons had shown to have the most variable types of fungi, meanwhile, the biggest yeast colony numbers were isolated form this location. Furthermore, 3 fungus species similar to sporothrix schenchii were isolated from this site.
    Conclusion
    The place of sampling and environmental factors may influence the number and type of fungi in the salt desert region. The biggest fungus colonies were isolated form ranches space and the smallest from salt march regions. Meanwhile, some fungi such as peniccilium spp., cladosporium spp., aspergillus spp., alternaria spp are able to grow even in unsuitable environmental conditions.
  • Sayed Abdolmajid Ayatollahi *, Sayed Ali Reza Mortazavi Page 51
    Background
    Euphorbiaceae family is a large family of medical plants, containing over 800 species. This rather important family of plants could be used in the treatment of various diseases such as cancer and neuralgia. Euphorbia microsciada has not yet undergone phytochemical studies, thus, the present study was achieved.
    Materials And Methods
    It was an exploratory study. The plant was obtained form Kohak region in Qom-Kashan road. Extraction was performed by maceration in methanol. Extracts was finally dried and using silica gel column chromatography and various solvents, separation and then identification of constitutes were carried out. Techniques of NMR, Mass, IR and UV were employed for this purpose.
    Results
    Four fractions were obtained from the extract, which were Ma7, MgIII, MgIV, and Md70. Structural determination showed the presence of linear alkane, nonacosane in fraction Ma7. In fraction MgIII, the terpenoid ß-sitosterol was identified and in fraction MgIV, cycloclarkeanol was isolated. Nothing was identified from Md70 fraction.
    Conclusion
    For the first time nonacosane, terpenoid ß-sitosterol, and cycloclarkeanol were isolated from Euphorbia microsciada.
  • Sayed Jalaladdin Tabibi *, Reza Rabiee, Farahnaz Sadooghi Page 57
    Background
    With respect to the importance of medical record as a useful tool for supervision, assessment, and planning in order to improve our system facilities, the present study was carried out to evaluate the performance of medical record department of specialized-teaching hospitals of Iran Medical Science University in 1380.
    Materials And Methods
    It was a descriptive study. Data were gathered via checklist through face-to-face interview. Performance evaluation was achieved in 4 different categories reception, coding, statistics, and archiving, each with 8-9 indices.
    Results
    Total performance of the medical record department was 55.4%. Coding and statistics units have the best (64.2%) and the worst (50%) scoring. The least index of reception and coding units was the presence of a guideline (20%). Shaheed Heshemi Nejad and Shaheed Navab Safavi had the best and worst performance, respectively (70.5% vs. 48.8%).
    Conclusion
    The overall performance of the evaluated hospitals was good. Preparing specific guidelines, staffing and employing graduates of medical records, implementation of continuous and regualra training courses, design of suitable software package, allocation of budget, space and equipment may improve medical record department performance
  • Majid Pourshikhan *, Ehsan Kazennajad Page 66
    Background
    AIDS is considered to be among the most common cause of mortality worldwide. It has no documented therapy or vaccine, however, it is preventable. With respect to the importance of the knowledge of Lab staff towards the transmission routes and preventive techniques, present study was carried out on Lab staff of educational hospitals affiliated to Gilan Medical Science University in order to survey their knowledge and attitude towards AIDS.
    Materials And Methods
    This cross sectional study was carried out 72 subjects using a self-administered questionnaire including: demographic data, knowledge assessment (27 multiple choices questions) and attitude assessment (17 questions). Data analysis was performed by Pearson’s correlation coefficient, variance and t-test analysis.
    Results
    Good knowledge towards the nature of AIDS and routes of transmission were reported in 69.4% and 55.6% of the subjects. Regarding the prevention method, 16.7% had good, 66.7% had moderate and 16.7% had poor knowledge. Positive attitude towards taking care of HIV/AIDS patients was revealed to be 91.7%. Attitude of the samples increased with knowledge improvement however, it did not reach the significant level.
    Conclusion
    Knowledge of the subjects towards the nature of AIDS and the routes of transmission is quite acceptable however, it is desirable in preventive methods. Continuous education is highly recommended.
  • Sima Rasti *, Tahere Khamechian Page 73
    Background
    Trichomonasis is a sexually transmitted disease with known side effects. The present study was carried out to determine the frequency of trichomonasis and its cytological alterations in a group of symptomatic females referring to a gynecology clinic in Kashan in 1378.
    Materials And Methods
    For this existing data type study, all pop smear samples were stained according to Papanicolae technique and cytological alterations of trichomonasis were also determined. The possible role of age and clinical manifestation were also clarified.
    Results
    Totally, 1010 samples gathered. Infection with trichomonas vaginalis was reported in 9.9%, where, most of the affected subjects aged 18-35 years. Trichomonatic secretion, cervisitis, and ulcer were the most common clinical manifestations. Cytological alterations were: severe infiltration (36%), perinulear areola(30%), metaplasia(30%), meganucleous(28%), parabasal cells (26%), multiple nucleolus(24%), eosinophilia(22%), cytoplasmic vaculization(22%), cytolysis(21%),nucleolus deformity(15%), and hyperkeratosis(12%).
    Conclusion
    Great cytological alterations typically for trichomonasis such as severe infiltration, and perinulear areola may help us to diagnose trichomonasis in routine pop smear test.
  • Sayed Ali Masoud *, Ebrahim Kochaki Page 79
    Background
    Epilepsy is common neurologic disorder that affects children more frequently than adults. However, wrong belief and traditions of some regions have made this as a noncurable disease. During the present study we have evaluated the family attitude of a patients with epilepsy hospitalized in Shahid Beheshti Hospital in Kashan, 1378-79.
    Materials And Methods
    It was a descriptive study. Having found the address of the patients hospitalized with epilepsy, we referred to their house and asked their first degree relative (father, mother, sister, brother) to fill a questionnaire including their educational level, noncurability of epilepsy, life-long usage of drugs, genetic susceptibility, and if the epilepsy is a contagious disease.
    Results
    Of 393 first degree relatives, 81 (20.6%) have stated epilepsy is a noncurable disease. 344(87.5%) have believed that the patients should receive the life-time drugs, however, 359(91.3%) had no opinion about the drugs’ side effects. 47 (12%) thought it is a contagious disease and 221(56.2%) stated non-drug based therapy. 44.6% of females and 31.4% of males have concealed their disease. 58(14.7%) were aware of social, and individual limitations. 228(58%) believed that it is possible to receive higher education.
    Conclusion
    Results have revealed that we are facing not only the lack of general information regarding the epilepsy but also there still exists wrong belief in this regards. We require informative data in order to improve the general population knowledge and attitude in this regard.
  • Sayed Ahmad Khalifeh Sultan *, Mohsen Jafarpour Brojeni Page 87
    Background
    Nosocomial infections are quite common with known complications and its related high mortality and morbidity rate, meanwhile, there exists problems with hand washing with water and soap. Antibacterial gels have recently introduced to our market. The producer factory believes that it can simply substituted the water and soap. Thus, the present study was conducted on skin culture of shaheed Beheshti hospital staff before and after the usage of antibacterial gel in 1380.
    Materials And Methods
    For this study 59 staff were included. Sampling was achieved according to the simple randomization. First of all a sample was obtained, then, 5 minutes following the application of antibacterial gel (Darougar Co)another sample was obtained. Samples cultured on BA and EMB media and the frequency of microorganisms and the efficacy of gel were determined.
    Results
    The most frequent pathogens were coagulase-negative staph.(72.9%), coagulase-positive staph. (30.5%), bacillus (22%), klebsiella (10.2%), streptococcous (3.4%), and E Coli. (1.7%). The percentage of organism reduction following the usage of antibacterial gel were 90.7% for coagulase-negative staph (p=0.00) and 66.7% for coagulase-positive staph. (p=0.005). This reduction was 100% for klebsiella and E.Coli, but 50% for Strep.
    Conclusion
    Since skin is a routine source of infections transmission, and with respect to the satisfactory results of antibacterial gel in this regard, we recommend the usage of antibacterial gel for hospital staff before and after touching their patients.
  • Zahra Sooki *, Khadije Sharifi, Zahra Tagharrobi, Zahra Khadem Page 95
    Background
    Low-weighed mothers’ attitude towards the lack of their milk for breast feeding is one the most important causes of unsuccessful breast feeding. Meanwhile, prior investigators have raised controversies regarding the association between maternal BMI and infant’s growth. Thus, the present study was carried out on low- and moderate- weighed mothers and their infants to determine the association between the maternal BMI and infants’ growth during the first 4 months in Kashan in 1376-77.
    Materials And Methods
    This cohort study was conducted on infants of low weighed mothers (BMI<19.8 as the case group) and infants of normal weighed mothers (19.8
    Results
    The study population included 75 cases and 75 controls with the mean birth weight of 3257.27±421 and 3286.2±455 gr. Their mean age was 5362.8±606.4 and 5497.8±621.27 gr after 2 months and 6793.2±682.4 and 7004±762.4 gr after 4 months, respectively (NS). We have not found any significant association in height, head and arm circumference between the two groups.
    Conclusion
    Low weight of mothers does not have any influence on physical infant’s growth. Further studies with bigger sample size and greater duration (the first 2 years) is strongly recommended.
  • Batool Motamedi *, Zila Soltan Ahmadi, Yadollah Nikian Page 101
    Background
    Having healthy children is parents’ ambition. Having an ill infant with congenital and genetic disorders may be associated with lots of problems. Holding premarraige classes for girls is one of the most important duties of health care centers. The present study was conducted to determine the effect of premarraige counseling on girls’ knowledge in Kerman city.
    Materials And Methods
    This quasi-experimental study of before and 2-8 week-after the counseling was carried out on 116 randomly selected girls attending the premarriage classes in Kerman. Having confirmed the validity and reliability of the questionnaire, personal characteristics and phrases assessing the girls’ knowledge were asked. It was composed of 4 separate parts (anomaly prevention, prenatal care, birth control, and breast feeding) each applied to 6 phrases with highest and least of mark 6 and 0. Paired t-test was used for data analysis.
    Results
    The mean age of the subjects was 22.1±4.2 years. The girls’ mean knowledge mark before and after the counseling was 3.9±0.1 and 4.6±1 for anomaly prevention, 4.3±1.2 and 4.6±1.1 for prenatal care, 2.4±1.7 and 3.9±1.6 for birth control, and 3.7±1.7 and 4.4±3.7 for breast feeding, respectively (p<0.00).
    Conclusion
    Premarriage counseling does influence on girl’s knowledge. Special attention should be paid to prenatal care and birth control.