فهرست مطالب

نشریه پژوهش های قرآنی
سال بیست و پنجم شماره 3 (پیاپی 96، پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/08/13
  • تعداد عناوین: 7
|
  • صالحه شریفی*، علیرضا قائمی نیا، غلام محمد شریعتی صفحات 5-28
    پژوهش حاضر با هدف ارتقای کیفی پدیده تفسیر و فهم گزاره های قرآنی، سعی در تلفیق دو روش «تفسیر قرآن به قرآن» و «نظریه میدان معنایی»، در فهم و تفسیر قرآن دارد. ایده اصلی نوشتار آن است تا هم سویی های مبنایی آنها را روشن کند و از لابه لای مبانی مورد اختلاف، بزنگاه های مشترک و متقارب را کشف نماید. یافته ها حاکی از آن است که دو روش در برخی مبانی مانند متن گرایی، نظام وارگی متن و جهان بینی زبانی اشتراک دارند؛ اگرچه در پاره ای از مبانی تفاوت هایی میانشان به چشم می خورد که البته در خلال مبانی متفرق نیز می توان نقاط هم سو و مشترکی را رصد نمود. در نتیجه با تعدیل برخی باورهای افراطی مورد پذیرش نظریه میدان معنایی، می توان این روش را با شیوه های سنتی تفسیر، همانند روش قرآن به قرآن تلفیق نمود و با گنجاندن برخی مبانی تفسیری در میان مبانی نظریه فوق، موانع استفاده از این روش فهم متن را در مطالعات قرآنی برطرف کرد.
    کلیدواژگان: تفسیر قرآن به قرآن، نظریه میدان معنایی، مبانی، فهم متن
  • سیده فاطمه کیایی* صفحات 29-46

    در تبیین معنای کمال دین در آیه سوم سوره مایده، سه دیدگاه متفاوت در میان مفسران قابل مشاهده است. عده ای آن را محصول «جامعیت دین» بعد از اتمام نزول فرامین وحیانی تلقی نموده و عده ای دیگر، «حاکمیت دین» با گسترش دامنه شیوع و نفوذ اسلام را معادل با کمال انگاشته اند، و گروه سوم که بیشتر مفسران شیعی هستند، «جاودانگی دین» با امر ولایت را مترادف با کمال قلمداد نموده اند. با توجه به اینکه آیه اکمال دین ازجمله آیات دارای شان نزول خاص می باشد و از طرف دیگر، متعلق کمال محذوف و ظاهر آیه حداقل در نگاه اول دلالت آشکاری بر آنچه کمال بدان مبتنی است ندارد، بیشتر مفسران در تبیین معنای کمال به ذکر روایات تفسیری ناظر به شان نزول بسنده نموده و در راستای روشن نمودن متعلق کمال، کمتر به جست وجویی عمیق تر از قراین درون متنی روی آورده اند. ازاین رو نوشتار پیش رو، دیدگاه مفسران گروه دوم را بر اساس ارایه برخی قراین درون متنی، تحلیل و بررسی نموده است.

    کلیدواژگان: کمال، کمال حاکمیتی، جامعیت دین، باب افعال، وقوع دفعی
  • سید موسی صدر* صفحات 49-68
    اهمیت روش شناسی ناشی از نقش تاثیرگذار روش در موفقیت و شکست یک پژوهش است. به همان اندازه که روش در پژوهش اهمیت دارد، روش شناسی به عنوان علم درجه دو در داوری، گزینش و الگوگیری از روش ها نقش دارد. یکی از عرصه هایی که نیازمند روش شناسی است، عرصه استنباط های ایمه: از قرآن است. اگر این پیش فرض را بپذیریم که ایمه احکام شرعی را از قرآن استنباط کرده اند، آن گاه این پرسش مطرح می شود که شیوه استنباط آنان چگونه بوده است؟ چه مبانی و قواعدی را به کار گرفته اند؟ و چه ویژگی هایی در شیوه آنان وجود دارد؟ این پژوهش که خود به روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته، در صدد است به این پرسش پاسخ دهد و بکوشد تا حد توان، مختصات روش استنباط ایمه را بیان نماید. دستاورد این پژوهش آن است که استنباط های ایمه مبتنی بر پیش فرض های خاصی نسبت به قرآن و غیر قرآن بوده است و قواعد گوناگونی را که قدر مشترک همه آنها عقلایی بودن است و بعضا در علوم مقدماتی اجتهاد مورد بحث قرار نگرفته، به کار برده اند. ازاین رو ایمه را می توان بنیانگذار قواعد استنباط شریعت دانست.
    کلیدواژگان: ائمه، اهل البیت، استنباط، اجتهاد، قرآن، روش
  • احمد آقایی زاده ترابی* صفحات 69-88
    قرآن که داعیه دار معارف برتر و هدایت پایدارتر است و برنامه های خود را مایه حیات واقعی بشر معرفی کرده، برای تحقق آرمان زندگی بهتر و جامعه برتر انسانی، راه روشنگری ذهنی و فکری و اصلاح بینش و نگرش فرد و جامعه را توصیه نموده و معتقد است که در طریق هدایتگری و دین گستری، باید از مبانی و روش هایی بهره برد که راه رشد اندیشه و تفکر و انتخاب آگاهانه و آزادانه دین را برای مردم هموار ساخته و از اجبار و اکراه و بی عدالتی و ستم و استثمار مبرا باشد. در این پژوهش هشت مبنا و ده روش قرآنی برای تبلیغ و ترویج اندیشه دینی و توحیدی شناسایی شده است که نشان می دهد روش قرآن برای ترویج اندیشه توحیدی و اسلامی و گسترش دین در جوامع بشری، به دور از الزام و اجبار و به کارگیری ظلم و زور و قساوت است و هر روشی که به ظلم و زور و رفتار غیر عقلانی و غیر اخلاقی منتهی شود، مورد تایید و حمایت قرآن نیست.
    کلیدواژگان: مبانی، روش ها، تبلیغ، دین گستری، امت اسلامی
  • محمد حسین بیات*، حسین محققی صفحات 89-112
    یکی از برجسته ترین تفاسیر شیعه، تفسیر «تسنیم»، و از تفاسیر طراز اول قرآن کریم در میان تفاسیر اهل سنت، «تفسیر القرآن الحکیم» مشهور به «المنار» می باشد. این دو تفسیر از دو خاستگاه فکری و اعتقادی متفاوت برآمده اند، اما از شیوه ها و اسلوب های مشترکی برخوردارند. به همین دلیل تفسیر المنار حضور قابل توجهی در تفسیر تسنیم دارد و شاهد مواجهه های مختلف آیت الله جوادی آملی با آراء المنار هستیم. این مواجهه ها در چهار محور تبیین، نقل، نقد یا تایید صورت گرفته و این پژوهش، با روش تحلیلی، متکفل تحلیل نقدهای جزیی و کلی تفسیر تسنیم بر صاحب المنار می باشد. به این ترتیب که پس از نقل آرای تفسیری المنار، نقد یا نقدهای آیت الله جوادی آملی مطرح و سپس این نقدها، تحلیل و ارزیابی خواهند شد؛ اگر این نقدها وارد بود، دلیل آن ذکر و اگر وارد نبود نیز دلیل وارد نبودن آن مورد تحلیل قرار گیرد. در پایان اگر آیت الله جوادی در نقد خود نکته ای را متذکر نشده است، آن نکته ذکر و نقد ایشان تکمیل گردد. یافته های پژوهش حکایت از آن دارند که المنار در تفسیر آیات جانب دارانه و با پیش فرض عمل کرده و در برخی موارد، به تهمت های بی اساس و ناصواب مبادرت کرده است. در مقابل آیت الله جوادی علاوه بر ابطال اندیشه و روش رشید رضا، گرایش ها و تعصبات ناصوابش را یادآور شده است.
    کلیدواژگان: تسنیم، المنار، نقد، تحلیل روشی، تحلیل محتوایی
  • سید مصطفی احمدزاده*، حامد بخشی صفحات 113-138
    این پژوهش با هدف تحلیل محتوای مقاله های علمی- پژوهشی در مجله های قرآنی ایران شکل گرفت. از میان 2233 مقاله منتشر شده در 20 نشریه علمی- پژوهشی قرآنی میان سال های 1397-1390، 996 مقاله که به روش خود تصریح کرده بودند، بر اساس دسته بندی روش های پژوهش که به تایید متخصصان رسیده بود، تحلیل محتوا شدند. یافته ها نشان دادند که روش های توصیفی- تحلیلی، معناشناسی، زبان شناختی، تطبیقی، تحلیلی، تحلیل محتوای کمی و تاریخی فراوان ترین روش های پژوهش بودند و مقاله ای با روش های فراتحلیل، همبستگی، علی- مقایسه ای، نظرسنجی، مردم نگاری، تحقیق اقدامی، مرور نظام مند و واج شناسی یافت نشد.
    کلیدواژگان: تحلیل محتوا، روش پژوهش، مجله های علمی، پژوهشی قرآنی، روش های نوین مطالعات قرآنی
  • محمدهادی کمالی، جهانگیر مسعودی*، سید حسین سید موسوی صفحات 139-161
    درباره بهره مندی جمادات از حیات - به معنای کمال وجودی که مبدا علم و فعل ارادی است - اختلاف نظر وجود دارد. دیدگاه مشهور این است که جمادات از حیات همراه با علم و فعل برخوردار نیستند. اما ملاصدرا معتقد به عینیت مطلق وجود با حیات و علم است، و می گوید همان طور که وجود حقیقت تشکیکی است، حیات و علم هم تشکیکی و دارای مراتب مختلف شدید و ضعیف اند، و هر موجودی متناسب با مرتبه وجودی که دارد، بهره مند از این دو صفت نیز هست. بنابراین جمادات هم به اندازه مرتبه وجودی خود دارای حیات و علم هستند. در این پژوهش دیدگاه ملاصدرا مبنی بر وجود حیات و علم در جمادات، از منظر قرآن کریم مورد بررسی و نقد قرار گرفته و ثابت شده است از نظر قرآن، هیچ مرتبه ای از حیات و علم در جمادات وجود ندارد، و آیات کتاب الهی دیدگاه مشهور درباره جمادات را تایید می کند.
    کلیدواژگان: قرآن، ملاصدرا، جمادات، حیات، زندگی، علم، شعور، آگاهی
|
  • Saleheh Sharifi *, Alireza Qa’Eminiya, Ghulam Muhammad Shari’Ati Pages 5-28
    Aiming at the qualitative upgrading of interpretation and comprehension of Qur’anic propositions, the present research tries to incorporate the two methods of “Qur’an through Qur’an interpretation” and “the theory of semantic field” in understanding and interpreting the Qur’an. The main objective of the paper is to clarify their fundamental syncretism and to uncover the common and convergent breaches from among their controversial principles. The findings suggest that the two methods have a commonality in certain principles such as text-orientedness, text orderliness, and lingual world view; although there are discrepancies in some of their principles, among which certain synergic and common grounds can be noticed even among their controversial principles. Consequently, by modification of some extremist beliefs accepted by the theory of semantic field, this method can be incorporated into the traditional methods of interpretation such as the method of Qur’an through Qur’an method and by including some exegetical principles in the principle of the above theory, the barriers for using this method of text comprehension in Qur’anic studies can be removed.
    Keywords: Qur’an through Qur’an interpretation, theory of semantic field, Principles, text comprehension
  • Sayyideh Fatemeh Kiyayi * Pages 29-46

    Three different viewpoints can be observed among interpreters in elucidation of the meaning of perfection of religion in verse three of Sūrat al-Mā’ida. Some have implied it as the outcome of the “universality of religion” after completion of the revealed commands and others have assumed “sovereignty of religion” upon the expansion and influence of Islam as equivalent to perfection, while the third group, who mostly include the Shi’ite interpreters, have considered “eternity of religion” along with devotion to Imams (wilāya) as equivalent to perfection. Given the fact that the verse “perfection of religion” is among the verses of special revelation occasion and, on the other hand, the object of perfection is omitted and the outer aspect of the verse, at least in the first glance, does not obviously denote what perfection is dependent upon, most interpreters have sufficed with mentioning the interpretational traditions concerning the revelation occasion in explaining the meaning of perfection and have scarcely engaged in an inquiry deeper than the intra-textual evidences in order to elucidate the object of perfection. Thus, the present paper has undertaken to analyze and examine the exegetical viewpoint of the second group in accordance with some intra-textual evidences.

    Keywords: sovereignty perfection, division of verbs, instantaneous occurrence
  • Sayyid Musa Sadr * Pages 49-68
    The importance of methodology is resulted from the efficacy of method in success and failure of a research. Just as method is important in research, so also methodology, as a second grade science, is effective in judgment, selection, and emulation of methods. One of the fields requiring methodology is the Imams’ inference from the Qur’an. If we accept the presupposition that the Imams have inferred legal rulings from the Qur’an, then the question would arise as to what procedure they have used to draw their inferences. What principles and rules have they employed? And what characteristics exist in their procedures? Having been organized in a descriptive-analytical method, this research is intended to answer to these questions and to try, as far as possible, to explain the Imams’ features of inference methods. The achievement this research has made is that the Imams’ inferences have been based on specific presuppositions concerning the Qur’an and other than the Qur’an and have used various rules, whose common grounds have been their rationality and some of which have not been discussed in preliminary sciences of legal reasoning (ijtihād). Therefore, the Imams can be considered as the founders of sharī‘a inference rules.
    Keywords: the Imams, Ahl al-Bayt, Inference, legal reasoning (ijtihād), the Qur’an, method
  • Ahmad Aqaeezadeh Torabi * Pages 69-88
    The Qur’an, which is an advocate of the superior knowledge and everlasting guidance and has introduced its plans as the source for real life of humankind, has recommended the path of mental and spiritual illumination and rectification of the attitudes of the individual and society for actualization of a better and ideal life and superior human society, believing that in the way of guidance and religion expansion, one is to utilize the principles and procedures that would pave the ground for growth of thoughts and consciously free selection of religion for the people and to avoid coercion, reluctance, oppression, and exploitation. In this research, eight principles and ten Qur’anic methods have been identified for propagation and promulgation of religious and monotheistic thinking. This indicates that the Qur’an’s method for promulgation of monotheistic and Islamic way of thinking and expansion of religion in human communities is free from force and coercion and exerting oppression, force, and cruelty and that any method that ends up in injustice, force, and irrational and unethical conducts is not approved and supported by the Qur’an.
    Keywords: Principles, methods, propagation, religion expansion, Muslim community
  • Muhammad Husayn Bayat *, Husayn Muhaqqeqi Pages 89-112
    Tafsīr-i Tasnīm, is one of the most eminent Shi’a interpretations and Tafsīr al-Qur'ān al-Ḥakīm, known as Al-Manār, is one of the high ranking interpretations among the Sunni tafsīrs. These two interpretations have originated from two different intellectual and ideological sources, but they enjoy common procedures and styles. That is why Al-Manār has a noticeable presence in Tafsīr-i Tasnīm, where we see various instances of Ayatollah Javadi Amoli's confrontations with Al-Manār's opinion. These confrontations have taken place on four bases of elucidation, narration, critique, or confirmation and the present research is undertaking, with an analytical method, to analyze the partial and general critiques of Tafsīr-i Tasnīm on Al-Manār's author. That is to say, after quoting Al-Manār's exegetical viewpoints, Ayatollah Javadi Amoli's critiques are brought up and then analyzed and evaluated; if these critiques are valid, their reasons are mentioned and if not, the reason for their invalidity are analyzed. In the end, if Ayatollah Javadi had missed a point in his critique, the point will be touched upon and the critique completed. The findings of the research denote that Al-Manār has acted withprejudice and presupposition in interpretation of the verses and in some cases has perpetrated baseless and incorrect accusations. In contrast, Ayatollah Javadi Amoli has refuted Rashid Reza's thought and method while mentioning his incorrect tendencies and prejudices.
    Keywords: Tasnīm, Al-Manār, critique, methodical analysis, Content Analysis
  • Sayyid Mustafa Ahmadzadeh *, Hamed Bakhshi Pages 113-138
    This research has been conducted with the aim of content analysis of scientific-research articles in Iran Qur'anic journals. From among 2233 articles published in 20 Qur'anic scientific-research journals during the years 1390-1397 SH (2011-2018 CE), 996 articles, which had clearly stated their procedures, were content analyzed according to the categorization of research methods approved by experts. The findings showed that the descriptive-analytical, semantic, linguistic, comparative, analytical, qualitative content analysis, and historical methods were the most frequently employed research methods and no articles were found employing such methods as trans-analysis, causal-comparative, survey, ethnography, action research, systematic review, and phonemics.
    Keywords: Content Analysis, research method, Qur'anic scientific-research journals, modern methods of Qur'anic studies
  • Muhammad Hadi Kamali, Jahangir Mas’Udi *, Sayyid Husain Sayyid Mousavi Pages 139-161
    There are disagreements concerning the inanimate objects’ enjoyment of life – i.e., existential perfection, which is the origin of knowledge and volitional action. The popular viewpoint is that the inanimate objects do not enjoy a life endowed with knowledge and action. Mulla Sadra, however, believes in absolute objectivity of existence with life and knowledge and maintains that as existence is a gradational fact, so also are life and knowledge gradational and have various weak and strong ranks, with every being enjoying these two attributes proportionate to its existential level. Therefore, inanimate objects also have life and knowledge as per their existential rank.
    In this research, Mulla Sadra's viewpoint, as based on the existence of life and knowledge in inanimate objects, is critically reviewed form the perspective of the Holy Qur'an and it is proved that from the perspective of the Qur'an there is no level of life and knowledge in inanimate objects and that the verses of the Divine Scripture confirms the popular viewpoint concerning the inanimate objects.
    Keywords: the Qur’an, Mulla Sadra, inanimate objects, life, Knowledge, Intelligence, consciousness