فهرست مطالب

نشریه جغرافیایی سرزمین
پیاپی 3 (پاییز 1383)

  • تاریخ انتشار: 1383/08/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • عبدالحمید رجائی*، علی دلال اوغلی صفحات 1-9

    محیط مجاور یخچالی سبلان با زمین های نقش دار و برفساب، اشکال حاصل از حرکت توده ای مانند یخچالسنگی 2 و سولیفلاکشن 3، تشکیل تالوس و پرتگاه های سنگی بریده مشخص می شود. این منطقه تا داخل منطقهیخچالی نیز ادامه می یابد. بالاتر از مرز پایین پریگلاسیر نمای اساسی پوشش گیاهی عبارت از تیپ اروسیبری 4است . روش های متعددی برای تعیین مرز پایین مجاور یخچالی وجود دارد و مقایسه نتایج حاصل از رو ش هایمختلف نشان می دهد که تکنیک های مختلف برای کوه سبلان می توانند نتایج متفاوت داشته باشند . ارتفاع حاصل ازروش های مختلف برای مرز پایین پریگلاسیر بین 2800 تا 3655 متر تغییر می کند، اما در رابطه با میانگین دمایسالیانه هوا مرز پایین فعالیت مجاور یخچالی حدود 3000 متر است.

    کلیدواژگان: مجاور یخچالی سبلان، آب و هوای کوهستانی، زمین های نقش دار، برفساب، یخچال سنگی
  • محمدرضا ثروتی*، غلام حسین اسکانی کزازی صفحات 10-25

    شناخت ویژگی های ژیومورفولوژیکی پهنه های کارستی که از سنگ های انحلال پذیر عمدتا کربناته مانند آهکتشکیل شده اند نه فقط از نقطه نظر بنیادی بلکه به لحاظ تامین آب مورد نیاز انسان هم حایز اهمیت است . تاقدیسخاویز که در استان خوزستان و در شمال شرق شهر بهبهان قرار گرفته است . از نقطه نظر بنیادی مورد مطالعه قرارگرفته است . در این تاقدیس که رودخانه مارون آن را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم نموده است، سازنده ایزمین شناسی گورپی باسن اواخر کرتاسه، پابده باسن ایوسن، آهک آسماری باسن الیگو - میوسن و آبرفت هایدوران چهارم رخنمون دارند . به دلیل فشارهای تکنونیکی و مقاومت سنگ آهک آسماری ساختمان تاقدیس خاویزشکاف و درزهای زیادی و 24 گسل خوردگی را نشان می دهد. آب و هوای حاکم بر تاقدیس خاویز نیمه خشک است.علی رغم اقلیم نیمه خشک فعلی و با توجه به شرایط سنگ شناسی و ساختمان زمین شناسی مذکور در بالا، اشکالمختلف کارستی از قبیل لاپیه 1 یا کارن، دولین، اوالا 2 و دره های کارستی با درجات تحول مختلف در سرتاسر تاقدیسخاویز به چشم می خورد. با توجه به اشکال کارستی موجود در تاقدیس خاویز و اقلیم فعلی حاکم بر آن، به نظرمی رسد که این اشکال به طور عمده پالیوکارست م یباشند و از نظر سیکل فرسایشی کارست در ابتدای مرحله بلوغ 3می باشند.

    کلیدواژگان: ژئومرفولوژی کارست، تاقدیس خاویر، آهک آسماری، بهبهان
  • عبدارضا فرجی راد* صفحات 26-33

    امروزه همگرایی منطقه ای باتوجه به عامل جغرافیا مورد توجه اکثریت کشورهای جهان قرار گرفته است. با توجه بهطرح موضوع جهانی شدن اقتصاد و ضرورت همگرایی بیشتر سیاسی و اقتصادی بین کشورهای یک منطقهجغرافیایی، کمترکشوری را در دنیا می توان یافت که برای توسعه خود به همگرایی منطقه ای توجه نداشته باشد .کشورها اگر در یک گروه منطقه ای قرار گیرند بهتر می توانند منافع منطقه و کشورهای خود را تامین کند و ضعف ها ونقصان های خود را برطرف نمایند . منطقه گرایی در حوزه جغرافیایی اروپا، الگوی نسبتا موفقی را به جهانیان ارایهنمود که به دنبال آن مناطق دیگر کره خاکی از این الگو پیروی کردند. نفتا در آمریکای شمالی ، مرکوسور در آمریکایلاتین، آسه آن در جنوب شرق آسیا، سارک در جنوب آسیا و چندین سازمان منطقه ای دیگر همه نشان از علاقهکشورهای یک منطقه برای همگرایی بیشتر دارد . هر چند در منطقه ای که کشور ما قرار گرفته سازمانی به نام اکوتشکیل شده است ولی از آنجایی که اشتراکات لازم برای یک همگرایی منطقه ای فعلا در بین اعضا وجود ندارد، درطول بیش از یک دهه فعالیت موفقیتی برای این سازمان به دست نیامده است. با توجه به تحولات یکی دو سال اخیردر منطقه خلیج فارس و اشتراکاتی که بین کشورهای این منطقه به ویژه در زمینه انرژی وجود دارد به نظر می رسد بهدور از تنش های گذشته، می بایستی در جهت هر چه بیشتری همگرایی سیاسی و اقتصادی قدم های مثبتی برداشتتا به توان با همکاری با دیگر مناطق دنیا و سازمان های بین المللی مثل سازمان تجارت جهانی به اهداف مورد نظردست یافت.

    کلیدواژگان: منطقه گرایی، جهانی شدن اقتصاد، آسه آن، اپک
  • حسن لشکری*، رضا داوری صفحات 34-53

    روش بیکر یکی از روش های بررسی بیوکلیمای انسانی می باشد که در مناطق سردسیر از کارآیی بسیار خوبیبرخوردار است. ارزیابی انجام شده بر روی 6 ایستگاه نمونه استان آذربایجان غربی براساس شاخص بیکر نشان دادکه حداقل در طول 5 ماه از سال در تمام سطح استان شرایط بیوکلیمای نامطلوب سرد تا خیلی سرد حاکم است کهبا احتساب تفاوت های ایستگاهی 67 درصد از طول سال در محدوده شرایط سرما می باشد که میل به یک زندگیهمراه با آسایش و داشتن محیطی سالم و پرنشاط بایستی در برنامه ریزی طراحی مسکن و الگوی معماری و مصالحانتخابی مساکن جدید به دقت مورد توجه مسیولان ذیربط قرار گیرد . مهم ترین عامل تاثیرگذار در شرایط بیوکلیمایانسانی منطقه عامل باد است که نقش عوامل دیگر از جمله توپوگرافی و عرض جغرافیایی را تحت تاثیر قرار داده بهطوری که ایستگاه تکاب بیشترین شرایط نامطلوب سرد را در استان دارد . بنابراین در طراحی مساکن جدید حتماجهت بادهای سرد زمستانه مورد توجه قرارگیرد.

    کلیدواژگان: بیوکلیمای انسانی، آذربایجان غربی، بیکر، فشار بیوکلیمایی
  • بهمن رمضانی گورابی* صفحات 54-63

    پتانسیل های طبیعی بالفعل و بالقوه هر ناحیه و منطقه جغرافیایی به عوامل و عناصر اقلیمی وابسته است . وباتوجه به پارامترهای سازنده دستگاه اقلیم ، قابل فرموله شدن می باشد واز طریق آن فرمول می توان مناطق دارایاقلیم مشابه را شناسایی کرد. این مقاله روش طبقه بندی اقلیمی (بیو کلیماتیک) ریواس مارتینز را که به طور وسیع درنواحی ساحلی و فلات های مدیترانه ای اقیانوس اطلس مورد استفاده قرار گرفته است، شرح می دهد و برای استانگیلان و خراسان (ناحیه ساحلی و قاره ای یا بری) به عنوان نمونه طبقه بندی و تهیه نقشه اقلیمی (بیو کلیمایی) ارایهشده است . جهت انجام کار از آمار 15 ایستگاه گیلان و 13 ایستگاه خراسان و از پارامترهای میانگین حداکثر دمایگرم ترین ماه سال، میانگین حداقل دمای سردترین ماه سال، دمای متوسط ماهانه، میانگین دمای حداکثر سردترینماه سال و مجموع دمای ماهانه استفاده شد و شاخص های بیوکلیمایی قاره ای-اقیانوسی، شاخص بیوکلیمای دمایی،شاخص بیوکلیمای آمبروترمیک محاسبه گردید . نقشه اقلیمی با شاخص بیوکلیمایی آمبروترمیک ترسیم شد و اینکار می تواند با توجه به محاسبات برای تمام شاخص ها انجام گردد . و نهایتا برای مقایسه ودقت روش با روشاقلیمی آمبرژه ،گوسن ،دمارتن و کوپن مورد بررسی ومقایسه قرار گرفت .نتیجه مطالعه نشان داد روش ریواس مارتینز در شرایط نزدیکی با روش گوسن قراردارد و به طور واقعی ترمی تواند اقالیم (بیو کلیماها) را جدا سازی نماید .پیشنهاد می شود این روش با توجه به وسعت سواحل جنوب و شمال ایران و توده قاره ای فلات ایران بهعنوان یک روش اقلیمی (بیوکلیمایی) مورد مطالعه سراسری و طبقه بندی با یک دوره آماری بلند مدت قرارگیرد تا باتوجه به توان های اقلیمی و محیطی در ایران، ابزاری مناسب برای اهداف برنامه های اجرایی، مورد استفاده قرارگیرد.

    کلیدواژگان: طبقه بندی بیوکلیمایی، طبقه بندی اقلیمی، ریواس مارتینز، بیوکلیما، اقلیم ایران
  • هادی قنبرزاده*، زین العابدین جعفرپور صفحات 64-78

    حوضه ی آبریز کشف رود بخشی از حوضه ی اصلی قره قوم بوده که در شمال شرق استان خراسان واقع شده است .در این حوضه بیلان آب اقلیمی و تیپ های آب و هوایی با تکیه بر عناصر هیدرواقلیم مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته اند. با توجه به مساله کمبود آب در کشور به ویژه استان خراسان و محدوده مورد مطالعه، هرگونه پژوهش وبررسی در خصوص تعیین بیلان آب اقلیمی می تواند در نحوه صحیح کاربری اراضی و استفاده بهینه از منابع آبسطحی و زیرزمینی حایز اهمیت باشد.اهداف اساسی این مقاله عبارتند از : الف- محاسبه بیلان آب اقلیمی در حوضه و ب - تعیین تیپ های آب وهوایی در محدوده مورد مطالعه . با توجه به آنالیز بیلان آب در حوضه کشف رود، مشخص گردید که به موازات کاهشبارندگی و افزایش دما، میزان تبخیر و تعرق به شدت افزایش یافته و کمبود شدیدی از نظر نیاز آب در دوره گرمسال وجود دارد . به طوری که مجموع تبخیر و تعرق ماه های تابستان یا میزان تمرکز تابستانی تبخیر و تعرق ماه های55 درصد میزان کل سالانه بوده است . فقر خاک از / 53 تا 9 / تابستان یا میزان تمرکز تابستانی تبخیر و تعرق بین 4نظر ذخیره آب در اواخر بهار و سراسر تابستان و اوایل پاییز ضرورت یک سیستم آبیاری کارآمد را می طلبد. طبقروش تورنت ویت 2 عمده ترین تیپ های آب و هوایی در سطح حوضه از نوع خشک و نیمه خشک همراه با مازاد آببسیار کم می باشد.نتایج حاصله از مطالعه بیلان آب اقلیمی در حوضه کشف رود مشخص می سازد که مازاد آب متعلق به دورهسرد سال بوده که البته حجم زیادی از آن به هدر می رود. بنابراین با توجه به شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک کهحاکم بر منطقه می باشد، ارایه برنامه آبیاری در اولویت کارهای اقتصادی در زمینه بهره برداری از منابع آب می باشد.

    کلیدواژگان: بیلان آب اقلیمی، تیپ آب و هوایی، حوضه آبریز، کشف رود
  • علیرضا شهاب فر*، سهراب محمدنیا قرایی، محمد معتمدی صفحات 79-89

    در این تحقیق به منظور آشکارسازی تغییرات احتمالی اقلیم محلی، نوسانات زمانی روزهای یخبندان مشهد طی دوره آماری 1951-2000 مورد مطالعه قرار گرفت . در بررسی های اولیه مشخص شد که میانگین سالانه دما و دمای حداقل مطلق طی دوره یاد شده، روند صعودی دارند که این امر با روند نزولی تعداد روزهای یخبندان هم خوانیمناسبی از خود نشان می دهد.پس از انجام آزمون همگنی بارتلت همگن بودن داده های مورد مطالعه اثبات شد، با هدف آشکار شدن رونددر این داده ها از ضریب بحرانی کندال استفاده شد و معلوم شد در مجموع روزهای یخبندان سالانه شهر مشهددارای روند نزولی است.پس از انجام آزمو ن های بعدی نیز نتیجه گرفته شد که این روند تا حدودی مداوم بود چون در بعضی سال هابه هم خورده است. در نهایت معادله همبستگی تعداد روزهای یخبندان مشهد و سا لهای دوره آماری ب هصورت رابطه Y=107/35-0/53X محاسبه شد که این همبستگی نیز معنی دار بوده و بیانگر تغییرات 29/5- روزه در تعداد روزهای یخبندان طی دوره 50 ساله ی مورد مطالعه می باشد. چنین استنباط شد که داده های مذکور روند خطی مداوم شدیدی از خود نشان نداده، بلکه بیشتر رفتار نوسانی داشته است . در نهایت نیز با استفاده از آزمون Mann-kendail دو روند صعودی و دو روند نزولی معنی دار مشاهده شد . در انتهای دوره نیز یک نقطه تغییر دیده شد که معنی دار نبود و به طور کلی از حدود سال 1976 به بعد تعداد روزهای یخبندان در مشهد یک روند نزولی را پیشگرفته است. در مرحله بعد به منظور برازش یک مدل سری زمانی مناسب بر داده های مورد مطالعه از روش Box-Jenkins استفاده شد و با استفاده از منحنی های P-P¹ و اعمال تفاضل گیری از مرتبه اول، داده ها نرمال شدند و سپس با تحلیل منحنی های PACF³ و ² ACF خاصیت ایستایی داده ها و حذف واریانس نیز بررسی و لحاظ گردید و در نهایت مدل سری زمانی (0,ARIMA (1, 1, برای سری مورد مطالعه، مناسب تشخیص داده شد و به منظور آزمون برازش از روش رگرسیون بهره گیری شد و در حد اعتماد 0/005 صحت مدل مورد تایید قرار گرفت به گونه ای که این مدل توانست تعداد روزهای یخبندان سال 2001 مشهد را با خطایی در حدود 3/3 درصد پیش بینی کند.

    کلیدواژگان: تغییر اقلیم، روزهای یخبندان، نوسان، روند
  • ون چینگ هنگ*، نوذر قنبری صفحات 90-97

    چکیدهگردشگری روستایی در تایوان به عنوان نوع جدیدی از مدیریت کشاورزی مطرح است که به کشاورزان درخصوص غلبه بر مشکلات اخیر مدیریت مزارع کوچک کمک می کند و دارای دو هدف عمده است : نخست فراهمنمودن تفریح و فراغت برای عموم مردم و دوم افزایش درآمد کشاورزان.مقاله حاضر مقوله گردشگری روستایی را در بخش نانتو که در قسمت مرکزی تایوان قرار دارد، مورد بر رسی قرارمی دهد.در سال 1996 در بخش نانتو طرح جامع گردشگری روستایی تهیه شد. این طرح 5 پروژه عمده توسعه رادر 35 ناحیه مستعد گردشگری پیشنهاد نمود. فعالیت های گردشگری در این بخش شامل: مراسم سنتی چای چینی،کندن جوانه های نی (خیزران)، آن جام کارهای دستی با نی، میوه چینی و... می باشد.فعالیت های تفریحی مانند دیدن از آبشارها و لذت بردن از غذاهای محلی در برنامه های گردشگری روستاییگنجانده شده است.

    کلیدواژگان: توریسم روستایی، برنامه ریزی منطقه ای، تایوان
  • یخبندان بزرگ (قبل از حداکثر یخچالی پایانی) در کوه های جنوب شرق ایران: نمونه موردی ماسیف کوه جوپار در زاگرس (قسمت دوم)
    ماتیاس کوله* صفحه 100

    در کوه جوپار با ارتفاع 4000 متر که در زمان حاضر یخچال ندارد و در بخش خشک زاگرس قرار دارد، شواهدی از دو دوره یخبندان شناخته شده است. یک دوره قدیمی تر در زمان قبل از حداکثر یخچالی پایانی (یخبندان ریس حدود 130000 سال پیش) و یک دوره جوان تر در زمان " حداکثر یخچال پایانی " (یخبندان ورم، حدود 60000 تا 18000 سال پیش) در دوره یخبندان قبل از حداکثر به 18 کیلومتر می رسید در حالی که در دوره حداکثر یخچالی پایانی طول یخچال حدود 10 الی 12 کیلومتر می رسید. این یخچال ها به طرف پایین کوهستان تا حدود 2160 مترو 1900 متر جریان داشته اند. ضخامت یخ در دوره یخچالی از 550 متر تا 350 متر می رسید. در زمان " حداکثر یخچالی پایانی قسمت انتهایی یخچال به طور منفرد در قسمت هایی از کوهستان باقی می ماند. در زمان یخبندان قبل از حداکثر یخچالی پایانی ارتفاع حد تعادل (ذوب یخ و تغذیه یخچال) در ارتفاع 2960 متری و در یخبندان "حداکثر یخچالی" در ارتفاع 3060متری قرار داشت، یعنی 1590 تا 1490 متر پایین تر از "حد برفی" قرار داشت بدین ترتیب نزول درجه حرارت از 11 تا 16 درجه سانتی گراد و یا به عبارتی 10 تا 15 درجه سانتی گراد برای مناطق کوهستانی جنوب شرق ایران در زمان 130000 و 60000-18000 سال پیش تعیین می گردد.

    کلیدواژگان: اقلیم گذشته، دوره یخبندان، آسیای مرتفع و مرکزی، مرفولوژی یخچالی
|
  • A. Rajaei *, A. Dalal Oghli Pages 1-9

    The sabalan periglacial environment is characterized by patterned ground and nivation,large phenomena obtained from mass movement such as rockylacier and solifluction,production of talus and breaking rock scarp. This zone extends into the glacier zone,too. Above the lower periglacial border the basic aspect of the vegetation cover is ofuro – siberian type. There are various methods to determine the periglacal lowerborder, and comparison of the results obtained by various methodes show that differenttechniques can give different results. The height of periglacial lower border obtainedby various methodes ranges from 2800 to 3655 m, but the lower limit of periglacialactivity with regard to MAAT of about 3000 m.

    Keywords: Periglacier, Sabalan, Mountain climate, Patterned ground, Nivation, Rockglacier
  • M.R. Sarvati *, Gh. Oscani Pages 10-25

    Idensification of geomorphological characteristics of Karst area which are formedmainly of soluble Carbonate stones such as limestone is form the point of view ofapplication are related to many human activities such as industry and agricultural dueto the water they provide for thoese activities. The Khaviz anticline which is located inthe province Khoozestan and in folded Zagros, is studied in this trend. This anticline isdivided by Marun river in two western and eastern parts. The gurpi formation (latecretaceous), pabdeh formation (Eocene), asmari limestone (oligomiocene) andquartaermary alluvial materials are exposed in this anticline. Tectonic movements havecrushed the anticline and caused joint systems and 24 faults. The present climate issemiarid. Despite this climate there are different forms of karst features such as Lapies(german, karren), Dolines, uvalas, and karst vallies. These forms seems to belong tothe paleokarst. Geological structure and conditions of lithologhy has controlled thelater evolution of karst features dominantly.

    Keywords: karst geomorphology, Khaviz anticline, Asmari limestone, Behbahan
  • A .Farajizadeh * Pages 26-33

    Today, the geographic factor of regional convergence has gained prominence in mostcountries of the word. Considering the globalization of the world economy and theneed for more economic and political convergence among countries of a region, thereis hardly any country in the world that has not considered regional convergence in itsdevelopment plans.Countries located in a specific regional group can protect their interests eliminatetheir weaknesses and problems more easily.In Europe, regionalism has proven to be successful and many other areas of theworld are following its example. “Nafta” in North America, “Mercosur” in LatinAmerica, “Asean” in Southeast Asia, “SAARC” in South Asia, and a multitude ofother organizations all indicate countries’ interests in regionalism. Although in theregion of our country, there has been an organization for some time OPEC- it hasrarely met success since the member countries do not share common interests.With the recent events in the Persian Gulf during the past two years, commoninterests have arisen among the countries of this region-especially in the matter ofenergy. It seems that by reducing the former conflicts, if the necessary steps are takentowards economic and political convergence, regional and inter- regional co-operationwill be enhanced with organizations such as the world trade Organization in order toreach our goals.

    Keywords: Regional conrevgence, Globalization of the world economy, Asean, OPEC
  • H .Lashkari *, R. Davari Pages 34-53

    Backer index is one of index for studying human bioclimatical, that is considered forCold region. The assessments which have been done according to the Baker index onsever cold weather during at Least 5 mounth of year, that with considering thedifferenc between stations these stations have had cold condition for 67% of year.There for providing rest condition for these station should be considered bygovernment by doing correct urban desiyning the most affectable factor inbioclimatical condition of these region is wind, that has an most affect than toporaphyand Geographical latitude .for this reason Tacab station has an very sever coldcondition in province. There for the wind direction should be considered for desiyningof building and etc.

    Keywords: Human bioclimetical.Backer. West Azarbayejan. Bioclimatical pressure
  • B. Ramezani * Pages 54-63

    Natural potential in per area related to factor and elements of climate, climatic systemscan be fomulated , for distinguish of similar climate.This article , introduce Rivas Martinez climatic classification with case study Guilanand Khrasan .Result of article representation that this method better actual isolat climatesfrom Gussen , Koppen , De martone Amberger methods.It has suggestion with attention north and south coasal and continental plain , thismethod be use with longer time statistic for classification of Iran .

    Keywords: bioclimatic classification, Rivaz Martinez, climate of Iran
  • H. Ghanbarzadeh *, Z .Jafarpour Pages 64-78

    Kashf roud basin is a section of qara – quran basin which is located in the northeast ofkhorasan. Water balance and climatic type of this basin are to be analysed on the basisof hydroclimatic elements wite regard to water defesit in khorasan, research in thebalance of water of the region becomes of great significance for the correct use of landand use of surface as well as ground water resources of the region.The present research aims at(1) the balance of climatic waters of the said baisin; and(2) at indentificatoin of climatic types of the area under in vestigation.Analysis of the water balance of the kashf roud basin demonstrates that alongside thereducation of rainfall evaporation strongly increases and result in the rise of need forwater in the warm seasons, to the extent that rate of evaporation during summermonths research 53.4 to 55.9 of the entir anume. Low quality of land for preservationsummer priod requires on efficient system of irrigation.According tornth wite the most important climatic types in the region are arid or semiarid with the objectives of this article arei) to calculate the water balance climatic water budget of the basin, and …ii) to show climatic types of the region.By analyzing the water balance in the kashaf rud Basin, whit the decrease ofprecipitation and in crease in temoerature, evaporation increases rapidly and aprofound shortage of water is expericnd during thewarmer months of the year. Thesummerrate of evaporation is between 53.4 to 55.9 percent of annual evaporation.Since the soil is deficient of water from late spring to early autumn, an efficientirrigation system is required.According to the “thornthwaite” method, the major climatic types in the basinare arid and semi-arid, with a scarce surplus of water.The results of the study of climatic water budget in kashaf rud basin have shownthat water-surplus is only during the cold months of the year and most of it is wasted.Considering the dry and semi-arid climate of the region, a comprehensive irrigationplan should be in the first priority of economic planning.

    Keywords: Climatic water budget, Climatic type, Waterohed basin, Kashaf rud
  • A .Shahabfar *, S. Mohammadnia, M. Motamedi Pages 79-89

    In this paper, for the aim of local climatic change detection, fluctuations of freezingdays in Mashhad during 1951-2000 were studied.Primary investigations showed that annual mean and absolute temperature have anincreasing trend in the study period. It has a suitable harmony to decreasing trend offreezing days. So, correlation equation between freezing days and statistical yearscalculated by this formula. Y=107.35X-0.53 which it was meaningful and shows –29.5 days changes in Annual freezing days in mentioned period. Using test of Mann-Kendal showed two decreasing and decreasing trend, which are significant. We canobserve a falling trend in number of freezing days after 1976.In next phase, for the purpose of fitting a suitable time series model on the data,which used in this research, the method of Box-Jenkins was applied. Finally after somestatistical works ARIMA (1,1,0) time series model was selected for the studied data.The model was able to predict the number of freezing days of Mashhad in the year2001 with an error about 3.3 percent.

    Keywords: Climate Change, Freezing Days, Fluctuation, Trend
  • Van Ching *, N .Ghanbari Pages 90-97

    Rural tourism has become a new type of agricultural management in Taiwan which helps farmers break through current management dufficulties for small farms. It has two major purposes. The firs is to provide leisure and recreation for the public. The second is to increase farmers incomes.This builders discuses rural tourism in Nantou County, located in the central part of Taiwan. in 1996, Nantou county completed its comprehensive plan proposed five major development projects in thirty- five potential tourism areas. Activities include the traditional chinese tea ceremony, digging for bamboo shoots, handiwork with bamboo, fruit piching, etc. Recreational activities ( such as visits to waterfalls and enjoying local foods) are integrated into the tourism program.

  • The High Glacial(pre-LGM and LGM) glaciation of SE-Iranian mountainsexemplified by Kuh- i -Jupar massif inThe Zagros (Part two)
    M .Koleh * Page 100

    The three end moraine ramps are followed by outwash aprons (incline ation:7 to 15 (Kuhle 1984; 1989; 1990). In the farther piedmont area their material become more and more sorted and layered (cf. Fig. 5). In the following text the whole form of a frontal moraine with its Outwash apron is described as “Bortensander”, i. e. ice marginal ramp (IMR). It is marked by the change from polymict coarse boulder material “floating” chaotically and isolated in a fine material matrix to a well-sorted glaciofluvial, steeply bedded gravel body (cf. Fig.5). Due to the fact that, in relation to the glacier feeding area in the interior of the Kuh-i-Jupar massif, the piedmont glaciation of the northern mountain foreland (cf. Fig.7) is very extended (see 5.), the glacier margin did not react to minor fluctuations of the snow line. So, an uplift of the ELA after the glacier advance only resulted in a decreasing thickness of the ice margin, but not in a glacier retreat. This is verifiable by the truncation of frontal moraines (Fig.5B), which initially had been upthrusted by the advancing ice margin (Fig. 5A). The advancing ice margin was inevitably- for this has caused the advance- the thickest. With the then decreasing, thawing-out ice margin, the supraglacial meltwater, which first seeped through the frontal moraine (Fig.5A), finally removed it and displaced it glaciofluvial edimentis. Owing to this, a horizontal change of material developed in the IMR. This process also led to the truncation of the primarily steeper glaciofluvial layers in the distal area of the IMR and to the covering of this unconformity by less inclined layers of gravel (Fig. 5B right half). In the area of the old moraines, up to three levels of the ice surface of the thawing-out piedmont glacier margin are verifiable by exposures in distal IMRsections of this kind (Fig. 6 and Photo 5). In the SW-slope of the Kuh-i-Jupar two glacier lobes reached down into the foreland (Fig. 7). A glacier flowed down from the Dare Balutschi and Dare Bidestan in the E (Fig. 2), but no end moraine has been preserved to mark its lowest ice margin position (Fig. 7). W of this valley exit a 30 to 40 m-high old end moraine ridge runs down to the southwestern foothill chain at 2’550 m (Fig. 4: southeastern most bolddrawn red moraine with IMR). There the piedmont lobe, which flowed down from the high summits of the Kuh-i-Jupar main ridge (Fig. 2 between No. 1 and 8) and met the foothill chain, was diverted up to the end of this chain in a westward direction. Its tongue basib as well as its fringe were strongly reworked by glaciofluvial and fluvial morphodynamics which, because of the diversion, were especially concentrated. Here in the W, the southwestern piedmont glacier of the Kuh-i-Jupar reached its lowest ice margin at c. 2’450 m a.s.l. during the Older Glaciation (Fig. 7).