فهرست مطالب

نشریه مدیریت شهری
پیاپی 61 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/12/26
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سید حمید خداداد حسینی*، محمد فرجود، اسدالله کرد نائیج، سید مهدی اسلامی صفحات 7-20

    در قرن حاضر شهرها با چالشهایی جدید مواجه هستند که باعث شده اند مدیریت این شهرها با روش های پیشین پاسخگو نباشد و توسعه شهرهای هوشمند، رویکرد جدیدی برای مواجهه با این چالشها و اطمینان از توسعه پایدار شهرهاست. فعالیتهای پراکندهای از سوی سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی جهت پیشبرد هوشمندسازی شهرها و شکلگیری شهرهای هوشمند در کشور و بهویژه در کالنشهرها انجام شده است، به نحوی که شهرهوشمند بهعنوان یکی از رویکردهای اصلی در مدیریت این شهرها مطرح است. لیکن باوجود نمونه های موفق از خدمات شهرهوشمند در سالهای اخیر، همچنان تحول اساسی در مدیریت شهری بر مبنای نگاه شهرهوشمند اتفاق نیفتاده است. یکی از علل این عدم موفقیت، نبود دیدگاه مشترک و چارچوبهای مشخص در حوزه مفاهیم شهرهوشمند بین ذینفعان مختلف است. مدلهای کسب و کار شهرهوشمند ازجمله این مفاهیم کلیدی است که توجه به آنها میتواند نقش مهمی در هوشمندسازی شهرها داشته باشد. در مفهوم کلی آن، مدل کسب وکار یک شهر چارچوبی است که در آن فعالیت توامان شهروندان و بخش دولتی، عمومی و خصوصی با حفظ منافع هر یک در یک شبکه ارزش و باهدف توسعه پایدار و ارتقای کیفیت زندگی آن شهر میسر گردد. در این پژوهش هدف آن است که یک چارچوب جهت ارزیابی مدلهای کسب و کار مبتنی بر ادبیات موجود در زمینه شهرهوشمند و نیز ادبیات مربوط به مدلهای کسب و کار را از طریق روش فراترکیب طراحی نمایند. در پژوهش حاضر از روش مرور نظام مند ادبیات برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. بر همین اساس از بین 153 مقاله مرتبط، با توجه به معیارهای کیفیت علمی، 27 مقاله اصلی انتخاب شد. سپس سه مرحله کدگذاری انجام گرفت و مفاهیم و مقوله ها از داده های مبتنی بر ادبیات استخراج شد. درنهایت نتایج بدست آمده شامل یک مدل هفت بخشی است که از ترکیب ادبیات مدلهای کسب وکار در حوزه شهرهوشمند بدست آمده است.

    کلیدواژگان: شهر هوشمند، مدل کسب و کار، فراترکیب، چارچوب ارزیابی مدل کسب و کار
  • غلامرضا لطیفی*، میترا عظیمی، سارا دهقانی صفحات 21-39

    اراضی مجموعه شهری تهران در دهه های اخیر مورد دخل و تصرف و درنتیجه با تغییر کاربری قابل ملاحظه ای روبرو شده است. براین اساس، این مطالعه باهدف بررسی عوامل نهادی در تغییر کاربری اراضی شهر تهران در دو دهه اخیر انجام گرفته است. از رویکردهای نهادگرایی و حکمروایی برای چارچوب مفهومی استفاده شده است. روش انجام تحقیق به صورت کیفی است. جامعه موردمطالعه، کلیه متخصصان و مطلعین کلیدی این حوزه بودند که به صورت نمونه گیری »هدفمند« 20 نفر از آنها مورد مصاحبه قرار گرفتند. معیار توقف مصاحبه ها، »اشباع نظری« بود. تجزیه و تحلیل داده ها براساس تحلیل »مضمون« یا تحلیل »تماتیک« انجام پذیرفت که بعد از کدگذاری اولیه داده ها، 679 کد باز، 25 مفهوم پایه، 10 مضمون سازمان دهنده و 5 مضمون فراگیر یا عالی استخراج شد. یافته ها نشان میدهد که مضامین سازمان دهنده عوامل نهادی تغییر کاربری اراضی شهر تهران »اعمال نفوذ در نظارتها، ضعف در قوانین، ناهمگرایی سازمانی، ضعف در مداخله، ضعف در سطح عملکرد، کنترل ناپذیری اهداف، استفاده کم از دانش جدید، انطباق ناپذیری دانشی، جانبداری در تدوین قوانین و منابع قدرت« هستند که خود مستخرج از مضامین فراگیر »نظارت ناشفاف، موازی کاری نهادی، ارزیابی عملکرد معیوب، ضعف اطلاعاتی و مداخات فراقانونی« میباشند. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که اصاح ساختار حکمروایی مدیریت اراضی کالنشهر تهران نیازمند مجموعه ای از اقدامات پیچیده در سطوح و در حوزه های مختلف است و تنها از طریق ارتقای مشارکت نهادی و توجه به تخصص و شایستگی مدیران قابل حل نیست، بلکه این عوامل خود متاثر از طیفی از عوامل نهادی مهم در قالب، عوامل "سیاسی و قانونی" هستند که خود برآیند یک سیستم معیوب مدیریتی در سطوح مختلف به شمار میروند.

    کلیدواژگان: کاربری اراضی، عوامل نهادی، مداخلات فراقانونی، موازی کاری نهادی
  • رضا قنبریان علویجه، جعفر باباجانی*، قاسم بولو صفحات 40-59

    در این پژوهش ابعاد، مولفه ها و شاخصهای طراحی الگوی نظارت عملکردی در شهرداریهای کلانشهرها با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و اجماع خبرگان و روش دلفی فازی شناسایی شده و سپس با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی نسبت به تعیین وزن هر عامل و ارایه الگوی نظارت عملکردی در شهرداریهای کلانشهرها اقدام گردیده است. درنهایت الگوی استخراج شده براساس مصاحبه با صاحبنظران این حوزه در شهرداریها مورد تایید قرار گرفته است. برای جمع آوری داده ها نسبت به توزیع پرسشنامه ها در سال 1398 و 1399با استفاده از نمونه گیری گلوله برفی در دو مرحله بین 40 نفر از مدیران حوزه مالی و برنامه ریزی تهران و 25 نفر از خبرگان حوزه های یاد شده در کلانشهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، کرمان و ارومیه اقدام شده است. براساس نتایج این پژوهش، پیش بینی و شناسایی ارکان نظارت عملکردی، پیش بینی احکام نظارت عملکردی در قوانین و مقررات حاکم بر فعالیتهای شهرداریهای کلانشهرها، طراحی رویه ها و روش های اعمال کنترل و نظارت عملکردی در فرآیندهای اجرایی و ایجاد زیرساختهای نظارت عملکردی چهار مولفه اصلی الگوی نظارت عملکردی در شهرداریهای کلانشهرها میباشد.

    کلیدواژگان: پاسخگویی مبتنی بر عملکرد، نظارت عملکردی، دلفی فازی، سلسله مراتب فازی، آزمون سنگریزه
  • بهناز صفرعلی نجار، کورش عطاریان*، کورش مومنی صفحات 67-81

    افتهای تاریخی شهرها به عنوان مجموعه ای از میراث ملموس و ناملموس از هر جامعه شناخته میشوند، اما فرسودگی و تخریبهای ناشی از گذر زمان و از سوی دیگر، حذف تدریجی و یا تغییر عملکرد بعضی بناها در بافتهای تاریخی، اهمیت و نیاز به توسعه های درون بافتی و طراحی بناهای میان افزا را مطرح میسازد. شهر دزفول با داشتن بافت تاریخی شهری زنده، همانند سایر شهرهای تاریخی با مخاطراتی جهت دستیابی به توسعه های میان افزا روبه رو است. هدف از این پژوهش بررسی استراتژی ترجیحی متخصصان معماری، شهرسازی و مرمت برای طراحی بناهای میان افزا در این شهر میباشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی، و جمع آوری اطالعات به صورت پیمایشی و از طریق تحلیل از طریق آنتروپی-تاپسیس است. همچنین اطلاعات به دو طریق مطالعات اسنادی و میدانی (پرسشنامه) جمع آوری شده است. جامعه آماری این تحقیق 15 نفر هییت علمی رشته های شهرسازی، معماری و مرمت دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول میباشند. نتایج نشان میدهد که انسجام، ارتباط نزدیک، معنادار بودن، دلپذیر و خوشایند بودن، نوآوری و درنهایت پیچیدگی در زمینه ترتیب اولویت مولفه ها در میان سه رشته معماری، شهرسازی و مرمت در میان متخصصان است و از طرف دیگر اهمیت توجه بستر و زمینه در بافتهای تاریخی و همچنین گرایش افراد به زندگی در فضاهای مدرن در دنیای امروز، نیاز به تعیین جایگاه رویکردی نوین در بومگرایی، یعنی بومگرایی تفسیری را در طراحیهای میان افزا مطرح میکند.

    کلیدواژگان: طراحی میان افزا، طراحی در بافتهای تاریخی، بوم گرایی تفسیری، شهر دزفول، آنتروپی-تاپسیس
  • کامران عبدولی، نادر حبیب زاده*، آرزو نجایی، عرفان ذوالفقاری صفحات 77-95

    باوجود اینکه در ایران بحران آب وجود دارد، در بسیاری موارد منابع آبی آتشنشانی از آب شهری تامین میشود، استفاده از فاضلابهای بازیافتی و روان آبهای شهری به عنوان منابع آب اطفای حریق آتشنشانی سبب ذخیره بخش عظیمی از منابع آبی شهری میشود. این تحقیق باهدف تجزیه و تحلیل عوام ل موث ر بر امکان استفاده از فاضلابها و روان آبهای شهری به عنوان منابع آب اطفای حریق آتشنشانی صورت گرفته است. در این تحقیق از پرسشنامه های دلفی، مقایسات زوجی، دیمتل معیارها و دیمتل زیرمعیارها استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق تعداد 10 نفر از خبرگان سازمان آتش نشانی در حوزه موردمطالعه که با استفاده از تکنیک گلوله برفی برگزیده شدند، را شامل شده است که پرسشنامه خبرگان در میان آنها پخش شد. معیارهای اصلی تحقیق براساس مطالعات علمی در این زمینه شامل استفاده مجدد از فاضاب تصفیه شده، استفاده از روان آبها و حفظ منابع آب ی موجود بود. هرکدام از این معیارها شامل تعدادی زیرمعیار و هر زیرمعیار شامل تعدادی شاخص بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رویکرد DEMATEL-ANP-DELPHI FUZZY -صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که معی ار اصلی حفظ منابع آبی موجود با وزن نهایی 435/0 در اولویت اول رتبه بندی شد. شاخص »آشغالگیر« با وزن 0748/0 اولویت اول میان شاخصها و استفاده از روان آبها بیشترین تاثیرگذاری، تاثیرپذیری و تعامل با سایر معیارها را دارا بود. رعایت استانداردهای بهداشتی و محیط زیستی بیشترین تاثیرگذاری و تعامل را در میان زیرمعیارها و توسعه تصفیه خانه بیشترین تاثیرپذیری در میان زیرمعیارها را داشت. با علم به این ش اخصها و میزان اهمیت آنه ا میتوان درصدد مناسب نمودن آنها در منابع روان آبها و یا فاضلابهای تصفیه شده برآمد تا بتوان این منابع را به حد مطلوب برای استفاده در سیستم آتشنشانی رساند و یا در حفظ منابع آبی موجود اهتمام ورزید.

    کلیدواژگان: آتش نشانی، اطفای حریق، فاضلاب، روان آب، MCDM
  • سمانه خسروانی نژاد، رضا اکبری* صفحات 96-115

    در توسعه افقی شهرها و ادغام روستاها گونه های متنوعی از بافتهای شهری روستابینان مبتنی بر ویژگیهای زمینهای ظهور یافته اند. در مواجهه با این چندگانگی و پیشگیری از برخورد عام و همسان با تمام گونه ها، گونه شناسی روشی موثر جهت شناسایی و تفسیر عمیق و نظاممند آنهاست. شهرهای اقلیم گرموخشک نمونه های بارز توسعه افقی و ادغام روس تاهای پیرام ون هستند. هدف این پژوهش تبیین فرایند گونه شناسی و تعیین گونه های بافتهای شهری روستابنیان در شهرهای اقلیم گرموخشک (یزد، کرمان و کاشان) است. انتخاب شهرهای مشابه و توجه ضمنی به چندوجهی بودن گونه شناسی همراه با اتکا بر نتایج تجارب روشمند گونه شناسی سکونتگاه ها و در نظرداشتن فرم روستاشهری و موقعیت قرارگیری روستا نسبت به شهر، سه عامل گونه شناسی »ساختمحور«، »جامعه محور« و »طبیعت محور« تبیین و متغیرها و سنجه های آنها تدقیق شد. در گونه شناسی 35 عرصه مختلط شهری-روستایی با استفاده از تحلیل خوشه ای سه گونه کلی »محات شهری روستابنیان«، »شهرروستا« و »روستاشهر« شناسایی شد. تفسیر این گونه ها تفاوتهای قابل توجه آنها را از بعد مفهومی (غلبه شهر بر روستا یا بالعکس)، اجتماعی، کالبدی و عملکردی بیان میکند. این پژوهش با ارایه فرایندی فراتر از گونه شناسی شکلی و کیفی، میتواند در پوشش خاء شناسایی گونه های عرصه های مختلط شهری-روستایی مبنای پژوهش و عمل قرار گیرد و سپس متناسب با هرگونه تمهیدات بایسته اندیشیده شود.

    کلیدواژگان: گونه شناسی، محات شهری روستابنیان، روستاشهر، شهرروستا، اقلیم گرم و خشک ایران
  • محمد رمضانیان، اسماعیل کاظم پور*، زهره شکیبایی صفحات 116-134

    از راهکارهای توسعه پایدار شهری توسعه و مدیریت صحیح بر آموزش شهروندی است. هدف کلی تحقیق ارایه الگوی مدیریت بر آموزش شهروندی با رویکرد توسعه پایدار شهری است روش تحقیق آمیخته اکتشافی متوالی (کیفی، کمی) و با استفاده از نظریه داده بنیاد و با مصاحبه نیمه ساختاریافته از 12 نفر از خبرگان دانشگاهی تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه یافت. از کدهای اولیه 57 مفهوم و 16 مولفه به دست آمد و توزیع پرسشنامه محقق ساخته حاصل از داده های بخش کیفی تعداد 230 نفر پاسخ از سیاستگذاران و کارگزاران شهری دریافت شد. تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری پژوهش بیان میکند کلیه سوالات مربوط به متغیرها دارای ضرایب همبستگی معنیداری با متغیرهای مکنون هستند چرا که سطح معنی داری مربوطه کوچکتر از 05/0 میباشد. از سوی دیگر کلیه بارهای عاملی بیشتر از 5/0 است. و میتوان گفت که بین مولفه های 16 گانه مشخص شده به وسیله خبرگان دانشگاهی در بخش کیفی و جامعه آماری بخش کمی با کسب میانگین بیشتر از امتیاز 3 قرابت وجود دارد. در بین سازه ها بالاترین رتبه مربوط به خانواده آموزش دیده گام اول میباشد و دیگر نتایج برنامه کلان ملی و اسامی با حفظ شرایط منطقه ای و توجه به یافته های دیگر ملل، تدوین قوانین الزام آور و نهادی متولی که آگاهی و مشارکت شهروندان میباشد و همچنین ایجاد رشته های دانشگاهی و دانش افزایی تا توسعه پایدار شهری و مدیریت بر آموزشهای شهروندی تحقق پذیرتر گردد و بتوان شهری شهروند مدار، پویا و توسعه یافته (شهر هم افزا) ساخت.

    کلیدواژگان: مدیریت آموزشی، آموزش شهروندی، مدیریت برآموزش شهروندی، توسعه پایدار شهری
  • مریم محمدزاده، اصغر مولائی* صفحات 141-142

    امروزه هویت هر شهر براساس کیفیت فضاهای شهری آن شناخته میشود. ورودی هر فضا اولین مکانی است که با حضور در آن خصوصیات کل ی فضا کشف میشود. با تمهید ورودی برای یک فضا، آن فضا برای ساکنانش هویت مییابد. توجه به جایگاه ویژهی فرهنگ در طراحی و برنامه ریزی فضای ورودی شهرها، امری اجتناب ناپذیر است. چرا که علاوه بر ارتقاء کیفیتهای فضایی عرصه ی ورودی، ویترینی از هویت و فرهنگ منحصربفرد شهر را به نمایش میگذارد و نیز تصویر ذهنی مطلوب و ویژه ای از شهر را در ذهن مسافران ایجاد خواهد کرد. بنابراین، فرهنگ به عنوان کلیتی پیچیده نیازمند مطالعه و شناختی دقیق میباشد. روش پژوهش حاضر براساس هدف کاربردی میباشد و به لحاظ ماهیت آن توصیفی- تحلیلی است. داده های موردنیاز پژوهش به روش مطالعه ی کتابخانه ای و برداشت میدانی جمع آوری شده است و در بخش مطالعه ی موردی، با استفاده از پرسشنامه، نظرات متخصصین این حوزه مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است. هدف از این پژوهش بازشناسی جایگاه فرهنگ در طراحی ورودیهای شهری میباشد. درنهایت این پژوهش ابعاد فرهنگ در طراحی ورودی شهرها را بررسی نموده و معیارها و کیفیتهای قابل استفاده در طراحی را استخراج و معرفی مینماید. سپس رهنمونهای فرهنگی را که قابل استفاده در طراحی ورودیهای شهری هستند نام میبرد.

    کلیدواژگان: ورودی شهر، فرهنگ، طراحی شهری، حس ورود، خاطره انگیزی
|
  • Pages 40-59

    In this study, the dimensions, components and indicators of performance control model design in metropolitan municipalities of Iran were iden- tified using library studies and expert consensus and fuzzy Delphi method and then using fuzzy hi- erarchical analysis to determine the weight of each factor and provide a performance control model in metropolitan municipalities. Finally, the extract- ed model has been approved based on interviews with experts in this field in municipalities. To col- lect data on the distribution of questionnaires in 1398 and 1399 using snowball sampling in two stages between 40 managers of Tehran Finance and Planning and 25 experts in the mentioned ar- eas in the metropolises of Mashhad, Isfahan, Shi- raz , Kerman and Urmia have taken action. Based on the results of this study, forecasting and iden- tifying the performance controllers, predicting the provisions of performance monitoring in the laws and regulations governing the activities of metropolitan municipalities, designing procedures and methods for exercising control and performance monitoring in executive processes and creating performance monitoring infrastructure are foure componentes of performance control model in metropolitan municipalities.

    Keywords: Performance Based Accountability, Performance control, Fuzzy Delphi, Fuzzy hierarchical analysis, scree tes
  • Pages 67-81

    Historical centers of urban formation are known as a collection of tangible and intangible heritage of any society, but on the one hand the importance and need for intra-textural development and the design of infill buildings in the historical context of cities, the destruction caused by the passage of time and on the other hand the gradual elimination or change of performance of some buildings, but if this is done in an unbalanced way, regardless of the context and hasty, leads to inconsistency and The old urban fabric is damaged. Due to the need for urban development, the city of Dezful, with its living historical urban fabric, like other historical cities, is in danger of achieving intermediate development. This study aims to investigate the preferred strategy of architecture, urban planning, and restoration specialists for the design of infill buildings in the historical context of Dezful so that it can be a guide for experts in infill and specific designs in this city. To this end, the study was conducted in one of the oldest neighborhoods in the city. The research method of this research is interpretive. Also, information was collected through documentary and field studies (questionnaire), and questionnaire has been analysis by entropy-topsis method. The statistical population of this research is 15 faculty members in the fields of urban planning, architecture and restoration of Jundi-Shapur University of Technology in Dezful. The results show that coherence, close relationship, meaningfulness, pleasantness, innovation and finally complexity in the order of priority of components among the three disciplines of architecture, urban planning and restoration among professionals and on the other hand the importance of contextual attention. And the context in historical contexts, as well as the tendency of people to live in modern spaces in today’s world, raises the need to determine the place of a neo-vernacularism, that is, interpretive vernacularism in infill designs.

    Keywords: Infill Design, Design in the historical urbancontexts, Interpretive Vernacularism, Dezful city, Entropy-Topsis method
  • Pages 77-95

    Despite the fact that there is a water crisis in Iran, in many cases, fire water sources are supplied from urban water, the use of recycled wastewater and municipal runoff as water sources for firefighting causes the storage of a large part of urban water resource. This study aims to analyze the factors affecting the possibility of using wastewater and urban runoff as firefighting has been done as water sources. In this study, Delphi questionnaires, paired comparisons, DEMATEL criteria and DEMATEL sub-criteria have been used. The statistical population of the study included 10 experts of the fire department in the study area who were selected using the snowball technique that the questionnaire of experts was distributed among them. The main criteria of the research based on scientific studies in this field include the reuse of treated wastewater, the use of runoff and preservation of water resources was available. Each of these criteria included a sub-criterion included a number of indicators. Data analysis was performed using DELPHI AND DEMATEL FUZZY approach. The results showed that the main criterion for maintaining existing water resources with a final weight of 0.435 was ranked in the first priority. Contaminant index with a weight of 0.0478 in the first priority among the indicators and the use of runoff is the most effective and the intraction between the sub-criteria and the development of the treatment planet had the most impact among the sub-criteria. Knowing these indicators and their importance, we can try to adopt theme to the sources of water or wastewater treatment to be able to bring these resources to the desired level for use in the fire system and or try to preserve existing water resources.

    Keywords: fire control, wastewater, runoff, MCDM
  • Pages 96-115

    In the expansion of cities and the integration of villages, various types of urban-rural district based on context characteristics have emerged. Each species is involved in a level of environmental in equalities that are created in the integration process. The first step in dealing with these issues is identifying these types. Cities in warm and dry climate in Iran are clear examples of hori zontal development and integrating surrounding villages. the pur pose of this study is explain the typological process and determine the types of urban-rural district in warm and arid climate cities Therefore, three cities of warm and arid climate of Iran, that are close to each other in population, area and level of activity, includ ing Yazd, Kerman and Kashan are selected. Selecting similar cities (middle cities) and implicit attention to the multidimensional typology, with relying on the results of meth odological experiences of urban and rural Settlements typology and also considering the rural-urban form and the location of the village relative to the city, three factors are explained: “ physi cal-oriented”,”community-oriented” and”natural-oriented”. In the typological process of 35 mixed urban-rural areas, using cluster analysis and k-means method, three general species are identified: “rural based urban district” with dominant urban characteristics, “urban-rural areas” with both rural and urban characteristics but urban domination and “rural-urban areas” with dominant rural characteristics but rural domination. The interpretation of these species shows their significant differ ences in conceptual (urban domination or rural domination), phys ical (share of city area, building and population density, type of development including endogenous development, urban edge ex pansion, exogenous development, etc.) and functional (Socio-eco nomic status, merging process step) aspects. This research, by pre senting a process beyond formal and qualitative typology, and a measurable model in a Special climate, reaches a more realistic typology away from abstract ideas. The achievement of this re search can be the basis of research and action in improving the spatial quality of these areas in accordance with the specific char acteristics of each species.

    Keywords: Typology, rural based urban district, urban-rural areas, rural-urban areas, warm, aridclimate in Iran
  • Pages 116-134

    One of the strategies for sustainable urban development is the development and proper management of citizenship education. The aim of this study was to present a management model on citizenship education with a sustainable urban development approach, a sequential exploration mix (qualitative, quantitative) research method using grounded theory and with semi-structured interviews from 12 academic experts to reach the theoretical saturation level continued. From the initial codes, 57 concepts and 16 components were obtained and the distribution of a researcher-made questionnaire from qualitative data received 230 responses from urban policy-taker and brokers. Exploratory factor analysis and structural equations of the research states that all questions related to variables have significant correlation coefficients with the internal variables because the corresponding significance level is less than 0.05. On the other hand, all functional loads are more than 0.5. It can be said that there is a little section with an average of more than 3 points between the 16 components specified by academic experts in the qualitative sector and the statistical population. Among the structures, the highest rank related to the trained family is the first step, and other results of the national and Islamic macro programs by maintaining regional conditions and paying attention to the findings of other nations, codification of binding laws and institutional custodians that are awareness and participation of citizens, as well as creating academic disciplines and knowledge-enhancing to sustainable urban development and management on citizenship education can be realized and can be a citizen-oriented, dynamic and developed city (city Synergistic) manufacturing.

    Keywords: Educational Management- Citizenshipeducation - Citizenship education management-Sustainable urban development
  • Pages 141-142

    Nowadays, the identity of any city is known based on the quality of its urban spaces. The entrance of each space is the first place where the general characteristics of the space are discovered. By preparing an entrance for a space, that space finds identity for its inhabitants. Paying attention to the special place of culture in the design and planning of the entrance space of cities is inevitable. Because in addition to improving the spatial qualities of the entrance area, it will showcase the unique identity and culture of the city and will also create a desirable and special mental image of the city in the minds of travelers. The method of the present research is based on an applied purpose and in terms of its nature is descriptive-analytical. The data required for the research have been collected through library study and field survey and in the case study section, the opinions of experts in this field have been analyzed using a questionnaire. The purpose of this study is to recognize the place of culture in the design of urban entrances. Finally, this study examines the dimensions of culture in the entrance design of cities and extracts and introduces the criteria and qualities that can be used in design. It then names the cultural guidelines that can be used to design urban entrances.

    Keywords: city entrance, culture, urban design, senseof arrival, memorable.t