فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی گیلان - پیاپی 116 (زمستان 1399)

مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
پیاپی 116 (زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/04/13
  • تعداد عناوین: 7
|
  • منصوره سادات موجانی قمی*، منیره حاتمی صفحات 86-101

    قارچ گانودرما لوسیدوم در کشور های چین و ژاپن به نام های لینگ زی و ریشی معروف است و امروزه با توجه به ویژگی های دارویی و ترکیب تغذیه ای متفاوت، استفاده از این قارچ در فراورده های غذایی در جایگاه ویژه ای قرار گرفته است. قارچ گانودرما لوسیدوم دارای اسید های چرب ضروری، اسید های آمینه ضروری و گستره وسیعی از پلی ساکاریدهاست که به نظر می رسد این ترکیب های پلی ساکاریدی، پروتئین ها و تری ترپنویید های موجود در قارچ در کاهش قند خون موثرند. برای مرور اثرات ضددیابتی و هیپوگلیسمی پودر و افشره های مختلف قارچ گانودرما لوسیدوم، مقاله های فارسی و انگلیسی پایگاه های اطلاعاتی مانند پابمد، اسکوپوس، مگ ایران، وب آو ساینس، گوگل اسکالر و مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی از سال 2001 تا 2020 با استفاده از کلیدواژه های ترکیب فعال، قارچ گانودرما لوسیدوم، دیابت ملیتوس، هیپرگلیسمی و غیره بررسی شد. نتایج نشان داد مکمل یاری با قارچ گانودرما لوسیدوم در بیشتر موارد به کاهش قند خون ناشتا، هموگلوبین گلیکوزیله و کاهش مقاومت به انسولین در دیابت ملیتوس می انجامد که ناشی از ترکیبات موثره این قارچ دربرگیرنده پلی ساکاریدهای استخراج شده، نوع پروتئین ها و تری ترپنویید های موجود در آن است. همچنین به نظر می رسد خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی آن نیز بتواند از عوارض دیابت بکاهد. درنتیجه، مصرف این قارچ فراسودمند می تواند گام موثری در کنترل و پیشگیری از این بیماری باشد، گرچه نیاز است مطالعات بیشتری در مورد دز تاثیرگذار، عوارض جانبی و مقادیر مسمومیت زای آن در نمونه های انسانی انجام شود.

    کلیدواژگان: دیابت ملیتوس، هیپرگلیسمی، گانودرما لوسیدوم
  • اکبر حاجی زاده مقدم*، هانیه عباسعلی پور، مجتبی رنجبر، صدیقه خانجانی جلودار صفحات 102-113
    زمینه

     اختلالات طیف اتیسم گستره وسیعی از اختلالات عصبی پیشرفته را نشان می دهد که با علایم گسترده ای شامل نقص تعامل اجتماعی، ارتباطات و نقص های شناختی مشخص می شوند. اگرچه میوه سماق حاوی ترکیباتی با خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی است، به دلیل پایین بودن دسترسی زیستی و فراهمی زیستی کارایی آن محدود است.

    هدف

     هدف از این پژوهش بررسی اثر حفاظت نورونی سماق و نانوفیتوزوم سماق بر اختلال حافظه و شاخص های استرس اکسیداتیو در ناحیه هیپوکامپ مغز موش های مدل اتیسمی است.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه تجربی، موش های ماده باردار به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. در گروه آزمایش اسید والپروییک (VPA) با دز 500 میلی گرم در کیلوگرم در روز 5/12 حاملگی به صورت درون صفاقی تزریق شد. نوزادان نر هر دو گروه 21 روز بعد از تولد تقسیم بندی شدند. حیوانات سالم به دو گروه کنترل سالین و کنترل نانوفیتوزم سماق تقسیم شدند که به ترتیب سالین و نانوفیتوزوم عصاره سماق (SNP) را با دز 40 میلی گرم بر کیلوگرم به مدت چهار هفته به صورت گاواژ دریافت کردند. همچنین نوزادان گروه آزمایش نیز به سه گروه آزمایش، آزمایش تیمارشده با عصاره سماق (SE) و آزمایش تیمارشده با نانوفیتوزوم عصاره سماق تقسیم شدند که به ترتیب سالین، عصاره سماق و نانوفیتوزوم سماق را با دز 40 میلی گرم بر کیلوگرم به مدت چهار هفته به صورت خوراکی دریافت کردند. برای ارزیابی حافظه، آزمون شناسایی شی ء جدید 49 روز پس از تولد انجام شد. در پایان سطح آنتی اکسیدان تام (TAC) و فعالیت آنزیم های گلوتاتیون پراکسیداز (GPx)، گلوتاتیون ردوکتاز (GRx) و کاتالاز (CAT) در ناحیه هیپوکامپ اندازه گیری شد.

    یافته ها

    بر اساس نتایج ما، اسید والپروییک به طور قابل توجهی (P>0/001) سبب کاهش شاخص تبعیض در آزمون تشخیص شی جدید، فعالیت آنزیم های GPx ،GRx و CAT و سطح TAC در هیپوکامپ شد. تیمار با نانوفیتوزوم سماق به طور معنی داری (P<0/001) باعث بهبود اختلال رفتاری و افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدان (GPx ،GRx و CAT) و سطح آنتی اکسیدان TAC شد.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد که نانوفیتوزوم سماق در مقایسه با عصاره میوه سماق به دلیل افزایش فراهمی زیستی باعث بهبود موثرتر نقص حافظه و استرس اکسیداتیو در موش های مدل اتیسمی می شود.

    کلیدواژگان: اتیسم، نانوفیتوزوم سماق، والپروییک اسید، استرس اکسیداتیو، موش صحرایی نر
  • آرش نقی پور، زهرا خطیرنامنی، احسان الله کلته، سنبل طارمیان* صفحات 114-121
    زمینه

     یکی از اختلالات متابولیک که اثر منفی بر زندگی انسان دارد دیابت است. ابتلای هم زمان دیابت و بیماری سل می تواند موجب اختلال در درمان و کنترل بیماری سل شود.

    هدف

     این مطالعه برای بررسی شیوع سل در بیماران دیابتی شهرستان کردکوی در سال 1396 انجام شده است.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه 925 داوطلب از بیماران دیابتی شهرستان کردکوی وارد مطالعه شدند. مطالعه با استفاده از چک لیست انجام شد و شامل مشخصات جمعیت شناختی و سوابق پزشکی بود. معاینات داوطلبان انجام شد و برای تشخیص عفونت سل از تست پوستی توبرکولین و برای تشخیص بیماری سل از آزمایش اسمیر خلط و رادیوگرافی قفسه سینه استفاده شد. در صورت لزوم نیز افراد به متخصص عفونی ارجاع شدند.

    یافته ها

    در این مطالعه 716 داوطلب زن بودند. میانگین سنی داوطلبان 11/1±58/4 و مدت ابتلا به بیماری دیابت 5/47±8/39 سال بود. از میان همه داوطلبان 62 داوطلب رادیوگرافی قفسه سینه غیرطبیعی، چهارده داوطلب سرفه بیش از دو هفته، یک داوطلب تب، دو داوطلب تعریق شبانه، یازده داوطلب خلط و 152 داوطلب تست پوستی توبرکولین مثبت داشتند. ده داوطلب دارای سابقه ابتلا به سل بودند و یک داوطلب دارای بیماری سل فعال شناخته شد. 

    نتیجه گیری

    شیوع سل در بیماران دیابتی شصت برابر شیوع هم زمان و بروز این بیماری شش برابر جمعیت عمومی به دست آمد.

    کلیدواژگان: شیوع، سل، مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، دیابت
  • زهرا هراتیان، باقر سیدعلی پور*، فرهاد والی زادگان صفحات 122-133
    زمینه

     یکی از مکانیسم های مرتبط با سمیت نورونی مورفین استرس اکسیداتیو است. عصاره میوه عناب با خواص آنتی اکسیدانی سبب کاهش استرس اکسیداتیو می شود. 

    هدف

     این مطالعه با هدف تعیین اثر حفاظتی عصاره میوه عناب بر فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی و استیل کولین استراز کورتکس و سرم در موش صحرایی نر تیمارشده با مورفین انجام شد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه تجربی 42 سر موش صحرایی به صورت تصادفی به شش گروه هفت تایی تقسیم شده و گروه ها به مدت 30 روز با دزهای 100 و 200 کیلو گرم بر میلی گرم عصاره گیاهی به فرم خوراکی و مورفین 5/0 کیلو گرم بر میلی گرم به صورت درون صفاقی بررسی شدند. بعد از خون گیری و جدا کردن سرم و هموژن کردن بافت کورتکس، سنجش آنزیم های استیل کولین استراز، کاتالاز و سوپراکسید دیسموتاز انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون واریانس یک طرفه انجام شد.

    یافته ها

    تجویز خوراکی عصاره گیاه عناب با دز 100 و 200 کیلو گرم بر میلی گرم سبب افزایش فعالیت آنزیم استیل کولین استراز، کاتالاز و سوپراکسید دیسموتاز در سرم و کورتکس نسبت به گروه مورفین شد (01/P<0). تجویز عصاره عناب با دز 200 به همراه مورفین سبب افزایش معنی داری در فعالیت آنزیم استیل کولین استراز نسبت به گروه مورفین در کورتکس شد (01/P<0). 

    نتیجه گیری

    نتایج نشان می دهد عصاره میوه عناب، احتمالا از طریق افزایش فعالیت آنتی اکسیدانی، یک اثر مفید در جلوگیری از بروز اثرات مصرف مورفین در کورتکس اعمال می کند.

    کلیدواژگان: استرس اکسیداتیو، استیل کولین استراز، عصاره میوه عناب، کورتکس، موش صحرایی
  • ربابه سلیمانی، میر محمد جلالی*، علی فقیه حبیبی صفحات 134-145
    زمینه

     رینیت آلرژیک بیماری التهابی مخاط بینی است که می تواند کیفیت زندگی بیماران را متاثر کند.

    هدف

     هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک با گروه کنترل بود.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه مقطعی، افراد شرکت کننده بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک مداوم و افراد سالم بودند که به بیمارستان امیرالمومنین (ع) رشت مراجعه کرده بودند. بعد از اخذ رضایت نامه آگاهانه، پرسش نامه مشخصات جمعیت شناختی و کیفیت زندگی SF-36 برای تمامی افراد تکمیل شد. برای مقایسه داده های حاصله در دو گروه از آزمون تی تست استفاده شد. تمامی آنالیزهای آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 صورت گرفت.

    یافته ها

    در کل، صد بیمار مبتلا به رینیت آلرژیک و صد فرد کنترل ارزیابی شدند. میانگین سنی بیماران در گروه رینیت آلرژیک 30/1 سال و در گروه کنترل 29/6 سال بود. بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک، نمره کیفیت زندگی پایین تری (13/77) 66/66 نسبت به گروه کنترل (12/40) 72/88 کسب کردند و این اختلاف از لحاظ آماری معنادار بود (001/P<0). ارتباط معناداری بین نمره پایین کیفیت زندگی با جنسیت مرد (001/P<0) و تحصیلات بالا (001/P<0) مشاهده شد.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان داد که کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک کاهش بارزی می یابد. از این رو، مطالعات بیشتر در خصوص تاثیر بیماری در گروه های سنی متفاوت و نقش درمان های دارویی و غیر دارویی در بهبود کیفیت زندگی این بیماران توصیه می شود.

    کلیدواژگان: رینیت آلرژیک، آتوپی، افزایش حساسیت، کیفیت زندگی
  • محمدرضا محمودی*، یاسمن واحدی، کیهان اشرفی صفحات 146-153
    زمینه

     گونه های مختلف آکانتامبا قادر به ایجاد بیماری های کشنده، از جمله انسفالیت، ضایعات پوستی و کراتیت چشمی می شوند. آب های آلوده می توانند یک منبع خطر برای گروه های در معرض خطر، مانند افراد استفاده کننده از لنزهای تماسی، افراد دچار ترومای چشم و افراد دچار ضعف سیستم ایمنی باشند. 

    هدف

     در این مطالعه، بررسی وجود آکانتامبای بالقوه بیماری زا، در آب های سواحل خزر، با استفاده از فیلتراسیون، کشت و مشاهده انگل انجام شد.

    مواد و روش ها

    در این مطالعه توصیفی، نمونه های آب دریای خزر، در سواحل رودسر، چمخاله، کیاشهر و بندر انزلی در استان گیلان، در سال 1397 بررسی شد. در مجموع شصت نمونه، هر نمونه 500 میلی لیتر، جمع آوری شدند. هر کدام از نمونه های آب، با استفاده از فیلترهای غشایی و با کمک پمپ خلا فیلتر شدند و سپس روی محیط آگار غیر مغذی کشت داده شدند. محیط های کشت، روزانه از نظر وجود آمیب های آزادزی با استفاده از میکروسکوپ نوری و مشخصات ظاهری تروفوزوایت و یا کیست بررسی شدند. به منظور تعیین توانایی بالقوه بیماری زا بودن آمیب های رشد یافته، آزمایش تحمل حرارتی و بررسی توانایی رشد در دمای 42 درجه سانتی گراد انجام شد.

    یافته ها

    با توجه به مشخصات ظاهری انگل و تست تحمل حرارتی، آمیب های آزادزی، در سی نمونه (50 درصد) از شصت نمونه، در دمای اتاق و هشت نمونه (26/6 درصد) نیز در دمای 42 درجه سانتی گراد رشد کردند. آکانتامبا در تمام شناگاه های تفریحی مورد بررسی، شناسایی شد و با انجام تست تحمل حرارتی مشخص شد که هشت نمونه (26/6 درصد)، بالقوه بیماری زا هستند.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج مطالعه حاضر، وجود ایزوله های بیماری زا و وجود خطر بالقوه برای انسان ها، در آب های سواحل خزر تایید می شود. هر ساله میلیون ها توریست از استان گیلان، به ویژه از سواحلی که بررسی شده، بازدید می کنند؛ بنابراین اطلاع رسانی توسط سازمان های بهداشتی، به منظور پیشگیری از ابتلا به عفونت، به ویژه در گروه های پر خطر مانند افراد استفاده کننده از لنزهای چشمی و افراد دچار ضعف سیستم ایمنی توصیه می شود.

    کلیدواژگان: آکانتامبا، آب، دریای خزر، گیلان
  • عباس درجانی، نرگس علیزاده، کاوه قرائی نژاد، حجت افتخاری، رعنا رفیعی*، سیده ساره شفایی تنکابنی، فاطمه شمسا صفحات 154-165
    زمینه

     سرطان پوست شایع ترین بدخیمی در دنیاست. الگوی بروز سرطان پوست در موقعیت های جغرافیایی مختلف، با توجه به عوامل خطر مختلف ژنتیکی و محیطی متفاوت است. 

    هدف

     بررسی وضعیت اپیدمیولوژیک و ارزیابی روند تغییرات بروز سرطان پوست در استان گیلان است.

    مواد و روش ها

    در این تحقیق توصیفی مقطعی داده های پنج ساله مربوط به ابتدای سال 1390 تا انتهای سال 1394 بررسی شد. میزان بروز سنی و جنسی سرطان پوست، با استفاده از جمعیت استاندارد سازمان جهانی بهداشت و به روش مستقیم، استاندارد شد. بروز استاندارد شده سنی مربوط به انواع مورفولوژی سرطان های عمده پوست شامل سرطان سلول پایه، سرطان سلول سنگفرشی و ملانوم در استان گیلان از گزارش های ثبت سرطان مورد محاسبه قرار گرفت و سپس روند بروز این سرطان تعیین شد. 

    یافته ها

    در مجموع 1664 مورد سرطان پوست، 1014 مورد در مردان و 650 مورد در زنان ثبت شد. بروز سرطان پوست در مردان بیشتر از زنان بود. شایع ترین سرطان پوست بازال سل کارسینوما و شایع ترین محل سر و گردن بود. شایع ترین محل اسکواموس سل کارسینوما در ناحیه لب بود. شایع ترین محل ملانوما نیز در نواحی اندام ها بود. بروز سرطان پوست در گیلان دارای روندی صعودی بوده و در گروه های سنی مختلف روند افزایشی داشت.

    نتیجه گیری

    بروز سرطان پوست در استان گیلان روندی صعودی داشته است؛ بنابراین برنامه ریزی جهت شناسایی، پیشگیری و کنترل عوامل خطر، یک اولویت در ارتقای سطح سلامت محسوب می شود.

    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، سرطان پوست، استان گیلان، بروز استاندارد شده سنی
|
  • Mansooreh Sadat Mojani Qomi*, Monireh Hatami Pages 86-101

    Ganoderma lucidum is known in China and Japan as Ling-Zhi and Reishi. Due to medicinal properties and different nutritional compositions, ganoderma lucidum is currently used in food products. It contains essential fatty acids, essential amino acids, and a wide range of polysaccharides; all of which seem to be effective in lowering blood sugar level. This study aims to review the anti-diabetic and hypoglycemic effects of various powders, extracts, and components of ganoderma lucidum, by searching articles in Persian and English published from 2001 to 2020 in SID, MagIran, Scopus, PubMed, Web of Science and Google Scholar databases using the keywords: Active compounds, ganoderma lucidum, diabetes mellitus, hyperglycemia. The results showed that ganoderma lucidum uptake in most cases reduced fasting blood sugar, glycosylated hemoglobin, and insulin resistance in diabetic patients due to the its active compounds including the extracted polysaccharides, proteins and triterpenoids. Moreover, its antioxidant and anti-inflammatory properties seems to reduce the complications of diabetes. In conclusion, the consumption of ganoderma lucidum in diabetic patients can be effective in controlling and preventing the disease, although more studies are needed on its effective dose, side effects and toxicity in human samples.

    Keywords: Diabetes mellitus, Hyperglycemia, Ganoderma lucidum
  • Akbar Hajizadeh Moghaddam*, Haniyeh Abbasalipour, Mojtaba Ranjbar, Sedigheh Khanjani Jelodar Pages 102-113
    Background

     Autism Spectrum Disorder (ASD) is an advanced neurological disorder characterized by symptoms such as deficits in social interaction, communication, and cognition. Although sumac fruit contains compounds with antioxidant and anti-inflammatory properties, its effectiveness is limited due to its low bioavailability. 

    Objective

     This study aims to investigate the neuroprotective effect of sumac extract and sumac nano-phytosome on memory and oxidative stress in the hippocampal area of ASD rats.

    Materials and Methods

     In this experimental study, pregnant female rats were first divided into healthy and patient groups. In the patient group, 500 mg/kg body weight valproic acid was injected intraperitoneally on day 12.5 of pregnancy. Male rats born in the healthy group were further divided into two healthy control and positive control groups, and those in the patient group were divided into two treatment groups of Sumac Extract (n=6) and Sumac Nano-Phytosome (n=6) 21 days after birth. The control groups received only saline, while treatment groups received SE and SNP (40 mg/kg/PO) for 4 weeks. Novel object recognition test was performed to assess recongnition memory of rats on day 49 after birth. Finally, Total Antioxidant Capacity (TAC), Glutathione Peroxidase (GPx), Glutathione Reductase (GRx) and Catalase (CAT) were measured in the hippocampus of rats.

    Results

     Valproic acid significantly decreased the discrimination index in novel object recognition test as well as GPx, GRx and CAT, and TAC levels in the hippocampus (P<0.001). Treatment with sumac nano-phytosome significantly improved the memory and the activity of antioxidant enzymes (GPx, GRx and CAT) and TAC (P<0.001).

    Conclusion

     Sumac nano-phytosome can improve memory deficits and oxidative stress more compared to sumac extract in ASD rats due to increased bioavailability.

    Keywords: Autism, Sumac nano-phytosome, Valproic acid, Oxidative stress, Rat
  • Arash Naghipour, Zahra Khatirnamani, Ehsan Allah Kalteh, Sonbol Taramian* Pages 114-121
    Background

     Tuberculosis (TB) is a chronic bacterial infection. Simultaneous onset of diabetes and TB can interfere with the treatment and control of TB. 

    Objective

     This study aims to investigate the prevalence of TB in diabetic patients living in rural areas of northern Iran.

    Materials and Methods

     Participants were 925 diabetic patients living in rural areas of Kordkuy County, Golestan, Iran. Data were collected using a checklist surveying demographic characteristics and medical records of patients. To diagnose TB, they underwent a TB skin test, sputum smear test, chest radiography, and referring to an infectious diseases specialist, if needed. 

    Results

     Seven hundred sixteen of participants were female. The mean age of participants and their mean duration of diabetes were 58.4±11.1 and 8.39±5.47 years, respectively. Results of test showed that 62 patients had abnormal chest x-ray; 14 had coughing more than two weeks; 1 had fever; 2 had night sweats; 11 had sputum; 152 had positive TB skin test result; 10 had a history of previous TB; and 1 had active TB. 

    Conclusion

     The prevalence and incidence of TB in diabetic patients is 60 and 6 times higher than in general population, respectively.

    Keywords: Prevalence, Tuberculosis, Mycobacterium tuberculosis, Diabetes
  • Zahra Haratian, Bagher Seyedalipour*, Farhad Valizadegan Pages 122-133
    Background

     One of the mechanisms associated with morphine neurotoxicity is oxidative stress. Jujube fruit extract may reduce oxidative stress due to its antioxidant properties. 

    Objective

     This study aims to investigate the protective effect of jujube fruit extract on the Acetylcholinesterase (AchE) activity and oxidative stress in the cortex and serum of morphine-treated male rats.

    Materials and Methods

    In this experimental study, 42 male Wistar rats were randomly divided into six groups of 7 which were given oral administration of jujube extract (100 and 200 mg/kg) and intraperitoneal injection of 0.5 mg/kg morphine for 30 days. After blood collection, separation of the serum, and homogenization of brain tissue, the activities of Catalase (CAT), AchE, and Superoxide Dismutase (SOD) enzymes were assessed. Collected data were analyzed using one-way ANOVA.

    Results

     Oral administration of jujube extract at doses of 100 and 200 mg/kg significantly increased the activity of AchE, CAT, and SOD in the serum and cortex of rats compared to morphine injection (P<0.01). Oral administration of 200 mg/kg jujube extract plus morphine injection significantly increased the activity of cortical AchE compared to morphine injection alone (P<0.01).

    Conclusion

     Jujube extract can prevent the side effects of morphine in the cortex by increasing antioxidant activity.

    Keywords: Oxidative stress, Acetylcholinesterase, Jujube extract, Cortex, Rats
  • Robabeh Soleimani, Mir Mohammad Jalali*, Ali Faghieh Habibi Pages 134-145
    Background

     Allergic rhinitis is an inflammatory disease of the nasal mucosa that can affect the quality of life of patients. 

    Objective

     The purpose of this study was to evaluate and compare the Health-Related Quality of Life (HRQOL) in patients with allergic rhinitis and healthy people.

    Materials and Methods

    In this cross-sectional study, participants were 100 patients with persistent allergic rhinitis (Mean±SD age = 30.1±7.6 years) and 100 healthy individuals (Mean±SD age = 29.7±6.0 years) referred to Amir Al-Momenin Hospital in Rasht, Iran. After obtaining an informed consent from them, a demographic form and the 36-Item Short-Form Health Survey (SF-36) were completed for them. T-test was used to compare the scores between the two groups. All statistical analyzes were performed in SPSS V. 19 software.

    Results

     The Mean±SD of the HRQOL score in patients (66.66±13.77) was lower than in controls (72.88±12.40). This difference was statistically significant (P<0.001). Results showed a significant relationship of low HRQOL with male gender and higher level of education (P<0.001).

    Conclusion

     HRQOL in patients with allergic rhinitis is significantly poor. Further studies on the effect of this disease in different age groups and the role of pharmaceutical and non-pharmacological treatment methods in improving their HRQOL are recommended.

    Keywords: Allergic rhinitis, Atopy, Hypersensitivity, Quality of Life
  • Mohammad Reza Mahmoudi*, Yasaman Vahedi, Keyhan Ashrafi Pages 146-153
    Background

     Acanthamoeba spp., can cause severe and fatal diseases including encephalitis, skin granulomatous and keratitis. Contaminated waters can be a threat to high risk people such as contact lens wearers, patients with eye surgery or eye trauma, and immunocompromised patients. 

    Objective

     The present study aims to investigate the presence of potentially pathogenic Acanthamoeba in coastal water of Caspian Sea in Guilan Province, Iran based on morphological criteria and thermotolerance assay.

    Materials and Methods

    In this descriptive study conducted in 2018, a total of 60 water samples were collected randomly from the shores of Rudsar, Chamkhaleh, Kiyashahr, Zibakenar and Bandar-e Anzali (12 samples of 500 mL from each site). Water was filtered by cellulose nitrate membranes with a 0.45 µm pore size and then cultured on non-nutrient agar. They were checked daily for the presence of Free-Living Amoeba (FLA) based on morphologic characteristics of both trophozoite and cyst using a light microscope (100X). Thermotolerance assay was used to determine the potential pathogenicity of Acanthamoeba spp., and its growth was examined at a temperature of 42°C.

    Results

     FLA were grown in 30 out of 60 samples (50%) at a room temperature and in 8 (26.6 %) at a temperature of 42°C. Acanthamoeba were identified in all sampling sites, where 8 samples were potentially pathogenic using thermotolerance assay.

    Conclusion

     There is pathogenic Acanthamoeba spp in coastal waters of Caspian Sea in Guilan Province. Since this province attracts many tourists annually, it is necessary that high-risk people including contact lens wearers and immunocompromised patients in this area be warned by health organizations.

    Keywords: Acanthamoeba, Water, Caspian Sea, Guilan Province
  • Abbas Darjani, Narges Alizadeh, Kaveh Gharaei Nejad, Hojat Eftekhari, Rana Rafiei*, Seyyedeh Sareh Shafaei Tonekaboni, Fatemeh Shamsa Pages 154-165
    Background

     Skin cancer is the most common type of cancer in the world. Pattern of skin cancer is different in various geographical regions, depending on the genetic and environmental factors. 

    Objective

     This study aims to investigate the incidence rate of skin cancer and its trends in Guilan province of Iran during 2010-2014.

    Materials and Methods

    In this descriptive cross-sectional study, the five-year data related to all cases of skin cancer recorded for Guilan Province during 2010-2014 were used. The age-sex incidence of skin cancer was standardized using the standard population of the World Health Organization. The age-standardized incidence rate of skin cancers including Basal Cell Carcinoma (BCC), Squamous Cell Carcinoma (SCC) and Melanoma was calculated, and then its trends were evaluated.

    Results

     A total of 1664 cases with skin cancer, 1014 men and 650 women, were reported in the province from 2010 to 2014. Incidence of skin cancer was higher in men. BCC was the most common skin cancer. The most common site for BCC was face and scalp, and for SCC it was the lip. Melanoma was mostly occurred on acral regions. The incidence of skin cancer had a rising trend and had raised in all age groups.

    Conclusion

     There is an increasing trend of skin cancers in Guilan Province. Therefore, planning for detection, prevention and control of its risk factors is necessary.

    Keywords: Epidemiology, Skin cancer, Guilan Province, Standardized Incidence Rate