فهرست مطالب

آیین حکمت - پیاپی 47 (بهار 1400)

فصلنامه آیین حکمت
پیاپی 47 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/06/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حسن معلمی صفحات 7-20

    همه ما انسان ها «من» خود را از ابتدای عمر تا پایان آن امری واحد می یابیم؛ یعنی «من» امروز- به رغم تغییرات در صفات و ویژگی های بدن- دقیقا همان «من» ده یا بیست سال قبل است و این یافتن نیز به علم حضوری خطاناپذیر است و علمی برای انسان از این علم پایه تر وجود ندارد؛ همچنان‎که ابن سینا گفته است: علم به من، مقدم بر هر علمی است، حتی علم به صفات من. از طرف دیگر ممکن است کسی این دریافت شهودی را دلیل بر این‎همانی ذات نفس نداند، بلکه به صفات و اعراض نسبت دهد یا حرکت و تغییر و دگرگونی نفس در طول عمر را دلیل بر عدم این‏همانی واقعی محسوب کند یا با استناد به حرکت جوهری نفس در نظریه ملاصدرا این‏همانی را مخدوش بداند. در این مقاله با تبیین صحیح «این‏همانی نفس»، «جوهریت نفس»، «علم حضوری به نفس» و «حرکت جوهری نفس» روشن می شود که مانعی بر سر راه این‎همانی نفس وجود ندارد

    کلیدواژگان: نفس، این‎همانی نفس، موانع این‏همانی
  • سید احمد غفاری صفحات 21-45

    هدف پژوهش اعتباری یا غیراعتباری‎دانستن تمایز تعینات حقی از ذات حضرت حق، از پرسش های مشترک در حکمت و عرفان اسلامی است. پرسش این است که آیا تعینات علمی احدی و اسمایی، حقیقتا و در نفس‎الامر با یکدیگر متمایزند یا تمایز مقام ذات از مقام احدیت و واحدیت، امری اعتباری است و این عناوین، فارغ از اعتبار ذهنی فاعل شناسا، هیچ گونه تعدد و تمایزی ندارند. در همین راستا، هدف این پژوهش، کشف نگرش عرفان اسلامی و حکمت متعالیه در خصوص این موضوع است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل اصطیادی و مقایسه، به بررسی تحلیلی و تطبیقی نگرش عرفانی و صدرایی در این موضوع پرداخته است؛ همچنین این تحقیق مبتنی بر داده های کتابخانه‏ای انجام گرفته است. یافته های تحقیق از این قرار است که تمایز ذات و تعینات حقی در کلام ملاصدرا به تمایز وجود و ماهیت و تمایز محیط و محاط تنظیر شده اند که نشان دهنده تمایز نفس الامری ذات و تعینات در حکمت متعالیه است؛ همچنین اعتقاد عارفان اسلامی به تقدم رتبی مقام باطن و غیب نسبت به مقام شهادت و صورت و اعتقاد آنان به تمایز احاطی ذات و تعینات، به‏روشنی به تمایز نفس‏الامری حضرت ذات از حضرت اسماء دلالت می کند. نتیجه تحقیق آن است که عینیت ذات و صفات در نگرش عرفانی و صدرایی مربوط به ساحت وجود و تحقق است و منافاتی با تقدم رتبی و نفس الامری مقام ذات نسبت به مقام صفات ندارد.

    کلیدواژگان: ذات الهی، تعینات حقی، تمایز نفس الامری، تمایز اعتباری، تمایز احاطی، عرفان اسلامی، حکمت متعالیه
  • احمد سعیدی صفحات 47-80

    بی تردید مرگ به معنای انتقال از یک عالم به عالم دیگر است؛ ولی انتقال به معنای حرکت از یک مکان مادی به مکان مادی دیگر، هم در مورد نفس و روح مجرد و هم در مورد عوالم بعدی، یعنی دو عالم مثال و عقل که مجرد از ماده اند، بی معناست. مطابق مبانی عرفانی و صدرایی، انسان موجودی چندمرتبه ای است و هر مرتبه آن در یکی از مراتب عالم حضور دارد و جابجایی او بین عوالم مادی و مجرد، نه به صورت مادی و مکانی بلکه به صورت تغییر «توجه و تمرکز» نفس است که یا با اختیار خود انسان یا بدون اختیار او و بر اثر غلبه و سلطه بی اختیار «احکام یک عالم» اتفاق می افتد. بر اساس این آموزه، بیشترین توجه نفس با اختیار خود یا بدون اختیار، خواه موقت و خواه دایم به هر مرتبه ای از خود و هر عالمی باشد، انسان با اختیار یا بی اختیار، موقتا یا دایما به آن مرتبه و آن عالم منتقل می شود. بنابراین حقیقت مرگ، انتقال با اختیار یا بی اختیار توجه و تمرکز نفس از دنیا به آخرت است، نه جابجایی مادی و مکانی انسان یا روح مجرد او.

    کلیدواژگان: مرگ، نفس، بدن، عرفان، صدرالمتالهین(ره)
  • میثم شادپور، سید محمود موسوی صفحات 81-108

    هیوم از فیلسوفان تجربه گراست که گاهی خود را فیلسوف شکاک می نامد و گاهی با شکاکیت مخالفت می کند؛ از این رو ارایه طرح منسجم از فلسفه هیوم یکی از مسایلی است که شارحان با آن روبه‎رو هستند. در این نوشتار کوشش می شود طرح منسجمی از آرای هیوم در باب شکاکیت ارایه شود. هیوم منطقا شکاکیت را موجه و مستدل، اما به علل روان شناختی ناپایدار و موقت می داند؛ به همین دلیل ضمن دفاع از استدلال های شکاکانه در زمینه «سرایت احتمال خطا در هر استدلال عقلی» و «نفی عقلی‏بودن اعتقادات طبیعی (مثلا اعتقاد به علیت و اعتقاد به وجود خارجی و اعتقاد به نفس)، از گریزناپذیری این اعتقادات دفاع می کند و می کوشد با بی اعتنایی به تردیدهای شکاکانه، این اعتقادات را حفظ کند. البته در این نوشتار مشخص می شود این موضع شکاکانه هیوم خالی از اشکال نیست؛ هم از این جهت که استدلال های شکاکانه مورد نظرش مخدوش است و هم از این جهت که راهکار روان شناختی او قادر به غلبه بر تردیدهای شکاکانه نیست؛ بنابراین موضع شکاکانه هیوم از جهات مختلفی پذیرفتنی نیست و نمی تواند جایگزین تبیین عقلی و صحیح فیلسوفان مسلمان برای این اعتقادات باشد

    کلیدواژگان: هیوم، شکاکیت، فلسفه، فلسفه شکاکانه، اعتقاد طبیعی
  • مهدیه سید نورانی، هادی وکیلی صفحات 109-140

    اندیشمندان اسلامی گاه «حکمت» را شاخه ای از علم در نظر می گیرند؛ علم به احوال موجودات به گونه ای که در نفس الامر است. تفسیر دیگر «حکمت» حکم نمودن است؛ چنان که حق تعالی حکم فرموده که نیکوکاران را به بهشت و تباهکاران را راهی دوزخ نماید. در تفسیر سوم «حکمت» معنای اتقان و انضباط را به خود می گیرد؛ یعنی درست و نیکو کارکردن. تمامی این تفاسیر حاکی از  حکیم بودن خداوند است؛ صفتی که ثبوت آن برای ذات باری ضروری است. اما آنچه در این مقاله بررسی می شود، مفهوم واژه «حکمت» از دیدگاه داوود قیصری و تعلیقه امام خمینی (ره) بر این دیدگاه است. نویسندگان این مقاله بنا به‎ نظر این دو اندیشمند، واژه پرارج «حکمت» را واکاوی کرده به نقد و تحلیل این دو منظر و تطبیق آنها با دیدگاه های دیگر اندیشمندان خواهند پرداخت. «حکمت» در این پژوهش مرتبه ای درنظر گرفته می شود که عارف ‎و حکیم، مشتاق و مجذوب رسیدن به آن هستند. صاحب حکمت عارف متالهی خواهد بود که در مراتب باطنی و سری آن از عقل استدلالی گذر و شهود را تجربه می کند. این بررسی به شیوه پدیدارشناختی انجام گرفته، تلاش می کند «حکمت» را در معنای سوم و به عنوان حکمت ذوقی و شهودی در برخی حالات و مشاهدات عارفانی اعم از شرق و غرب که این تجربه را داشته اند، بیان کند تا از این طریق ریشه یابی عملی، سلوکی و جایگاه دست نیافتنی حکمت را نقبی زند.

    کلیدواژگان: حکمت، حکیم متاله، حکمت انبیا و عرفا، حکمت ذوقی، داوود قیصری، امام خمینی(ره)
  • محمدجواد پاشایی صفحات 141-164

    حقیقت دین پدیده دیرپایی است که همواره پرسش‏های فراوانی را در ذهن پژوهشگران موضوع دین مطرح کرده است. تاریخ پیدایش دین، خاستگاه دین، سرشت و تعریف دین، انواع دین و نیز چگونگی کارکردهای فردی و اجتماعی آن، برخی از همین ابهام‏هاست که خاطر فیلسوفان دین را به خود مشغول داشته است. درازدامنی این پدیده و ‏تاملات پیرامونی آن، نگارنده را بر آن داشته تنها با تمرکز بر معنای دین حق و انواع آن از نگاه عرفانی به‏ویژه ابن‎عربی، برخی از این چالش‏های موجود را پاسخ دهد؛ لذا پرسش اصلی این نوشتار آن است که معنای دین و انواع آن با ‏تاکید بر اندیشه‏های ابن‎عربی کدام است؟ پژوهش حاضر با روشی توصیفی- تحلیلی نشان می دهد ابن‎عربی با تقسیم دین حق به تاسیسی و امضایی سه معنای تشکیکی انقیاد، جزا و عادت را در دین تاسیسی نهفته دانسته است. توجه به این سه معنا، ضمن دریافت دقیق ماهیت دین، از حقایق قرآنی بسیاری در این باره نیز پرده بر خواهد داشت. تقسیم دین به مستقیم و غیر مستقیم نیز از دیگر تقسیمات اوست.

    کلیدواژگان: دین، دین تاسیسی، دین امضایی، ابن‎عربی
|
  • Hasan Moallemi Pages 7-20

    We all, as human beings, from the beginning of life to the end of it, find our "I" as one and the same thing; That is, what referred to as "I" by me today - in spite of changes in the attributes and characteristics of the body - is exactly the same as what referred to as "I" by me ten or twenty years ago, and this very finding is also infallible and perceived by the knowledge by presence, and there is no science for man more basic than this science; As Ibn Sina said: my self-knowledge is prior to any knowledge, even to my knowledge to my attributes. On the other hand, one may not consider this intuitive perception as the reason for human soul`s state of being one and the same, but attributes it to the attributes and qualities, or consider the movement and change of the soul during life as the reason for the lack of this state, or by citing the essential motion of the soul in Mulla Sadra's theory denies this state. In this article, giving correct explanation of "human soul`s state of being one and the same", " substantiality of the soul", "intuitive knowledge of the soul", "departure movement of the soul", it becomes clear that there is no obstacle in the way to explain this state of the soul.

    Keywords: soul, Soul`s State of Being One, the Same, Obstacles to This Identity
  • Seyyed Ahmad Ghaffari Pages 21-45

    The purpose of the study is to explain if the distinction of the Divine nonessential qualifications and essential qualifications, the question common in philosophy and mysticism, is valid or invalid. The question is whether tayyunati ilmiy-i ahadi are really and in themselves distinct from each other, or whether the distinction between maqami dhat, the status of essence, and ahadiyyat and vahidiyyat may not be taken as valid and these titles have no multiplicity or distinction, regardless of the subjective mental validity. In this regard, the purpose of this study is to discover the attitude of Islamic mysticism and transcendent wisdom on this issue. The present study has used analytical and comparative study of mystical and Sadrian views on this subject, using the method of analysis and comparison; This research is also based on library data. The findings of the research show that the distinction between the essence and nonessential qualifications in Mulla Sadra's words have been compared to the distinction of existence and quiddity and the distinction between something enclosing and what enclosed, which shows the distinction between The Essence and the modifications in transcendent wisdom; Also, the belief of Islamic mystics in the hierarchical precedence of the inner and unseen status over the status of the outer and form, and their belief in tamayuzi ihati between Essence and modifications, clearly indicates the distinction between the Essence and the Names. The result of the research is that the objectivity of Essence and Attributes in mystical and Sadrian attitudes is related to the realm of existence and realization and does not contradict the order of precedence and self-determination of the status of Essence over the status of Attributes

    Keywords: Divine Essence, Right Modification, Tamauzi Nafs ul-Amri, Tamauzi I`tibari, Tamauzi Ihati, Islamic mysticism, Transcendent Wisdom
  • Ahmad Saeedi Pages 47-80

    Undoubtedly, death means transfer from one world to another; But transference means moving from one material place to another, both in the case of the immaterial soul and spirit, and in the case of the other worlds, the two worlds of mithal and aql, which are free from matter. According to mystical and Sadrian principles, man is a multifaceted being and each level is present in one of the levels of the universe and his movement between material and immaterial worlds, not materially and spatially but as a change of "attention and concentration" of the soul that occurs with or without one`s free will as a result of the involuntary domination of the "rules of a world." According to this doctrine, the most attention of the soul, voluntarily or involuntarily, whether temporarily or permanently, to any level of itself and any world, man is voluntarily or involuntarily transferred, temporarily or permanently to that level and that world. Thus, the truth of death is the voluntary or involuntary transfer of the attention and concentration of the soul from this world to the hereafter, not the material and spatial displacement of man or his immaterial soul.

    Keywords: Death, soul, body, Mysticism, Sadr al-Muta'allihin
  • Meysam Shadpoor, Seyed Mahmoud Musawi Pages 81-108

    Hume is an empiricist philosopher who sometimes calls himself a skeptical philosopher and sometimes opposes skepticism; Hence, presenting a coherent image of Hume's philosophy is one of commentators` concern. This paper attempts to provide a coherent outline of Hume's views on skepticism. Hume logically justifies skepticism, but for psychological reasons, it is unstable and temporary; For this reason, while defending skeptical arguments about the "contagion of error in any rational argument" and the "denial of the rationality of natural beliefs (eg, belief in causality, belief in external existence, and belief in the self), he defends the inevitability of these beliefs and tries to preserve these beliefs by ignoring skeptical doubts. Of course, this article makes it clear that Hume's skeptical stance is not free from flaws; both because the skeptical arguments in question are distorted and because his psychological approach is incapable of overcoming skeptical doubts; Therefore, Hume's skeptical position may not be taken as acceptable in many ways and cannot replace the rational and correct explanation of Muslim philosophers in the field.

    Keywords: Hume, Skepticism, Philosophy, Skeptical Philosophy, Natural Belief
  • Mahdiyeh Seyyed Nurani, Hadi Vakili Pages 109-140

    Islamic thinkers sometimes consider "hikmat" as a branch of science; Knowledge of the states of beings as they are in.themselves. Another interpretation of "hikmat" is to judge, as the Almighty has decreed that the good should go to heaven and the wicked to hell. In the third interpretation, " hikmat " has been taken to mean stability and discipline, that is, to act properly. All these meanings indicate that God is hakim; a necessity attribute essential to God. But what is examined in this article is the meaning of the word "hikmat" from the point of view of Davood Qaisari and Imam Khomeini. The authors, regarding the views of these two thinkers, studied the valuable term " hikmat " and studied the views critically with regard to other views in the field. In this research, hikmat is considered a level that every mystic and sage is eager and fascinated to achieve. The possessor of hikmat will be a theologian mystic who experiences the passage and intuition of the rational intellect in its esoteric and secret levels. This study is done in a phenomenological way, it tries to express "hikmat" in the third sense and as a tasteful and intuitive hikmat in some mystical situations and observations, both East and West, which have had this experience, in order to find practical roots. It undermines the behavior and unattainable position of hikmat.

    Keywords: Hikmat, Wisdom, Theological Wisdom, Prophets, Mystics` Hikmat, Davood Qaisari, Imam Khomeini
  • MohammadJavad Pashaei Pages 141-164

    The essence of religion is a long-standing phenomenon that has always raised many questions in the minds of researchers in the field. The history of religion, the origin of religion, the nature and definition of religion, types of religion and how it functions individually and socially, are some of the ambiguities that have occupied the minds of philosophers of religion. The longevity of this phenomenon and its surrounding reflections have made the author answer some of these existing challenges only by focusing on the meaning of the true religion and its types from the mystical point of view, especially Ibn Arabi; Therefore, the main question of this study is: what is the meaning of religion and its types with emphasis on Ibn Arabi's thought? The present study shows in a descriptive-analytical way that Ibn Arabi, by dividing the right religion into original religion and secondary religion, has considered the three skeptical meanings of submission, punishment and habit to be included in the former type of religion. Paying attention to these three meanings, while understanding the exact nature of religion, will also reveal many Qur'anic truths in this regard. The division of religion into direct and indirect is another of his divisions.

    Keywords: : Religion, Founding Religion, Signature Religion, Ibn Arabi