فهرست مطالب

نشریه پژوهش های نوین در مدیریت کارآفرینی و توسعه کسب و کار
سال دوم شماره 2 (پیاپی 6، تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/08/01
  • تعداد عناوین: 37
|
  • مریم قادری، محدثه نعیمی خرد صفحات 1-11

    هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر آموزش مجازی بر میزان یادگیری دروس ابتدایی دانش آموزان دختر پایه ابتدایی شهربزرگ تهران سال تحصیلی 1398-1399 است. جامعه آماری تحقیق همه دانش آموزان  ابتدایی و شامل 80 نفر بود که از میان آن ها دو کلاس درس به تعداد مجموعا40 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. تحقیق به صورت شبه آزمایشی دارای پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه گواه و آزمایش انجام شد. گروه گواه به روش سنتی و گروه آزمایش با روش مجازی تحت آموزش قرار گرفتند. میزان یادگیری با استفاده از آزمون پیشرفت تحصیلی دروس ابتدایی محقق ساخته بررسی و برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که در متغیرهای سطح دانش، درک مفهومی و قدرت تجزیه و تحلیل مفاهیم مبحث تولید مثل درس ابتدایی، میانگین نمره های پس آزمون نسبت به پیش آزمون در گروه آزمایش افزایش معنی داری یافته است، اما در گروه کنترل تغییر محسوسی مشاهده نمی شود. به طور کلی می توان از این تحقیق نتیجه گرفت که مداخله آزمایشی موجب افزایش یادگیری مبحث تولید مثل درس زیست شناسی در گروه آزمایش شده است.

    کلیدواژگان: دوران کرونا، چالش های معلمان
  • مجید کرامتی مقدم*، محسن کرامتی مقدم، لیلا حیدریانی صفحات 12-31

    مطالعه حاضر با هدف مروری بر تاثیرات شبکه های اجتماعی بر تغییر سبک زندگی مردم انجام گرفت. در جوامع امروزی، سبک زندگی نقش مهمی در زندگی ایفا می نماید، چراکه با مسایل کلیدی و حساسی از جمله الگوی مصرف، هویت (تمایز) فردی و اجتماعی، فعلیت بخشیدن به قدرت تشخیص و انتخاب یا حداقل ایجاد احساس آزادی عمل، پیوند خورده است. با توجه به کارکردهای مثبت و منفی اینترنت و فضای مجازی، نحوه استفاده نوجوانان از این پدیده نوظهور به دلیل قرار گرفتن در مهم ترین دوره زندگی شان، بروز تغییرات در تمامی جنبه ها، شکل گیری هویت شان و هم چنین تاثیرآن بر سبک زندگی و سلامت روانی و اجتماعی نوجوانان بسیار حایز اهمیت است. از جمله آسیب هایی که این فضا بر سبک زندگی نوجوانان وارد می کند می توان به تغییر سبک زندگی ایرانی _ اسلامی و هویت شان اشاره کرد.

    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی، تغییر، سبک زندگی، مردم
  • مجید کرامتی مقدم *، محسن کرامتی مقدم، لیلا حیدریانی صفحات 32-41

    مطالعه حاضر با هدف مروری بر تاثیرات شبکه های اجتماعی در شکل گیری و تشدید مصرف گرایی و مدگرایی در جامعه انجام شد. مصرف گرایی به عنوان یک پدیده جهانی، بیشتر از منظر اثرات جمعی مثبت یا منفی اش بر ساختارهای اقتصادی بررسی شده است و دیدگاه های کم شماری به اثرات منفی آن بر هویت فردی مصرف کننده توجه داشته اند. ارزیابی اثرات منفی مصرف گرایی با تاکید بر تعارضات هویتی، مسئله ای کلیدی است که پرداختن به آن در جهت شناخت شیوه های مصرف و کاهش عواقب فردی و اجتماعی مصرف گرایی در جامعه ضرورت دارد. در این راستا شناخت نقش عوامل موثر بر مصرف گرایی سیاسی به منظور ارزیابی نظرات مردم، اهمیت بسیار زیادی دارد. پژوهش نشان می دهد تنها میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی بر مصرف گرایی سیاسی تاثیر معنی دار داشته است. به عبارت دیگر به هر میزان فعالیت افراد در شبکه های اجتماعی عمق بیشتری می یابد، گرایش آنان به مصرف گرایی سیاسی نیز افزایش پیدا می کند.

    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی، شکل گیری، مصرفگرایی، مدگرایی، جامعه
  • محسن کرامتی مقدم، کبری کرامتی مقدم، مجید کرامتی مقدم *، لیلا حیدریانی صفحات 42-67

    مطالعه حاضر با هدف مروری بر تاثیرات اینترنت اشیاء در زندگی مردم و آینده پیش روی آن انجام شد.  ورود اینترنت اشیاء باعث اتصال جهانی بین مردم و اشیاء شده است و سوالاتی در مورد حریم خصوصی کاربران که به چه صورت است را مطرح می کند. شناخت شیوه های آشنایی و استفاده درست از اینترنت اشیاء برای زندگی بهتر مردم در جامعه ضرورت دارد. پژوهش نشان می دهد تنها میزان استفاده از تلنولوژی های امروزی که از اینترنت اشیاء بهره می برند به مقدار زیاد و معناداری در زندگی مردم تاثیرگذار بوده اند. امنیت در زندگی کنونی به طور مداوم به علت مشکلات فنی، قانونی و انسانی مورد حملات زیادی قرار می گیرد که مطمینا این مشکلات در خصوص اینترنت اشیاء که با ابزارهای حوزه سلامت، صنعت خودرو، خدمات شهری و... در ارتباط هست بسیار بیشتر و خطرناک تر خواهد بود. اینترنت اشیاء ادغام دنیای فیزیکی با دیجیتال است. در این فناوری، وسایل معمولی جهت به دست آوردن یک هویت آنلاین منحصر به فرد و کسب توانایی تعامل با محیط خارجی، با تکنولوژی دیجیتال عجین می شوند. ظهور اینترنت اشیاء موجب ایجاد تغییرات اساسی در زندگی بشر شده است.

    کلیدواژگان: اینترنت اشیاء، زندگی، مردم، آینده
  • فرحناز گل چین، محمدرضا بهرام زاده، علی عالم شهن آبادی صفحات 68-90

    با توجه به گسترش هر روزه دانش و تکنولوژی و جریان وسیع اطلاعات، امروزه جامعه ما محتاج تربیت افرادی است که بتوانند با شیوه هایی نوین با دشواری ها روبه رو شوند و به دنبال راهکاری در راستای حل آنها باشند. با این نگرش نیاز به آموزش و پشتیبانی از فرآیندها و افکار نوین در راستای رسیدن به سازمانی شکوفا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. افزایش ارتباط با مشتری در سازمان ها می‌تواند به ارتقای کمیت و کیفیت خدمات، کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از هدر رفتن منابع، کاهش بروکراسی و درنتیجه بالابردن کارایی و بهره‌وری و پیدایش انگیزه و رضایت شغلی در کارکنان انجامیده است. با توجه به ماهیت خدمات تامین اجتماعی، موضوع عملکرد مدیریت ارتباط با مشتریان ابزاری کارآمد است که گزینه مفید در برقراری یک ارتباط موثر است. شناخت نیاز مشتری و عرضه محصولات نوین قبل از اعلام نیاز او از جمله محدودیت هایی است که سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک ارگان تجاری با آن رو به رو است و لذا دانش مشتری و نحوه مدیریت آن می تواند به عنوان یک پیشنهاد برای این رفع این محدودیت ها مورد استفاده قرار گیرد. هدف تحقیق حاضر مروری بر عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری بوده است. . این مقاله بر آن است ابتدا مقدمه ای از موضوع ارایه کند، سپس به تجزیه و تحلیل مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و نظریاتی در این راستا پرداخته می شود.

    کلیدواژگان: مدیریت ارتباط با مشتری، مفهوم عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری، نظریه ها و سبک های اجراکننده CRM، مشتری، اهمیت دستیابی و مزایای عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری
  • احمد رضا بیاتی اشگفتکی صفحات 91-101

    مشتریان و مصرف کنندگان، همواره در جستجوی عرضه کنندگانی بوده که کالا یا خدماتی بهتر به آنها ارایه کنند مشتری و کسب رضایت وی اساسی ترین عوامل در تداوم سازمان های مختلف، از جمله در صنعت بانکداری می باشد جهت گیری برنامه های استراتژیک مدیران و برنامه ریزان سازمان و تعیین استراتژیهای سازگار با نیازهای بازار،  در کنار ساختارمندی و معماری مناسب سازمانی می تواند ضمن ایجاد زیر ساخت های لازم برای واکنش سریع سازمان در مقابل تحولات محیطی و تغییرات بازار سبب ساز توانمندی سازمان برای استفاده از تمام توان سازمان برای فرصت سازی و چابکی سازمان شده عملکرد مناسبی را برای سازمان رقم بزند. بنابراین هدف اصلی پزوهش بررسی تاثیر جهت گیری استراتژیک بر رضایت‌ مندی مشتریان و عملکرد سازمان در شعب بانک سپه استان تهران می باشد. که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، همبستگی می باشد. جامعه آماری، مشتریان شعب بانک سپه استان تهران می باشد. نمونه آماری شامل کلیه مشتریان بانک سپه در شعب استان تهران که با استفاده از جدول مورگان 384 نفر در نظر گرفته شد. و بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بین جامعه آماری توزیع و جمع آوری گردید. به‌منظور اندازه‌گیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه به‌صورت تشخیصی، همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار  LISREL8.8 انجام گرفت. نتایج نشان داد که جهت گیری استراتژیک بر رضایت مشتریان تاثیر مثبت و معناداری دارد.

    کلیدواژگان: جهت گیری استراتژیک، رضایت از مشتری، عملکرد سازمان، شعب بانک سپه استان تهران
  • مهدی اسماعیلی، امین مومنی نصرآباد علیا، سعیده اکبری صفحات 102-110

    امروزه برخی از شرکت ها این گونه می اندیشند که رعایت اصول اخلاقی در بازاریابی از میزان دسترسی آنان به  هدف های اقتصادی می کاهد. از این رو عملکرد آنان در گذشته همواره دارای تخلفاتی بوده که فاکتور ایجاد دیدگاه منفی نسبت به بازاریابی شده است. بنابراین می توان گفت هم اکنون نه تنها تصویر ارایه شده از بازاریابی مخدوش شده، بلکه با گذشت زمان بر خلاف تصورات سودگرایانه مدیران، از میزان سودآوری شرکت های متخلف نیز کاسته شده هست. لذا آنچه که می توان اعتماد و اطمینان طرفین را بازسازی نماید. وجود فضایی از اعتماد در کسب و کار است. که وفاداری به برند مستقیما متاثر از رضایت یا نارضایتی از برند که در طول زمان جمع آوری شده و نیز متاثر از کیفیت محصول هست. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازاریابی اخلاقی بر وفاداری برند مشتریان است که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، همبستگی می باشد. جامعه آماری، مشتریان بانک سپه شهر تهران می باشد. نمونه آماری شامل کلیه مشتریان بانک سپه در شهر تهران که با استفاده از جدول مورگان 384 نفر در نظر گرفته شد. و بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بین جامعه آماری توزیع و جمع آوری گردید. به‌منظور اندازه‌گیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه به‌صورت تشخیصی، همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار LISREL انجام گرفت. نتایج نشان داد که بازاریابی اخلاقی  بر وفاداری برند تاثیر مثبت و معناداری دارد.

    کلیدواژگان: بازاریابی اخلاقی، وفاداری برند، مشتریان بانک سپه شهر تهران
  • فرزاد رمضانی راد، فرناز ایمان شعار صفحات 111-119

    کشف های اخیر در مورد تفاوت های فرهنگی در پدیده های روانشناختی که در وهله اول به صورت جهانی در نظر گرفته شد، ذهنی بودن ذاتی فرایند علمی و نیاز به استفاده از روش هایی که به تغییرات طبیعی اجازه ظهور و فهم دقیق تر روانشناسی انسانی را می دهند برجسته می کند. هدف روانشناسی فهم رفتار واقعی انسان است. با این حال، تعصبات فرهنگی در فرایند علمی می تواند باعث مقید شدن دانش شود. در این مقاله توصیف می کنیم که چگونه روش های دانش محور می توانند این قید ها را برطرف کرده و نگاه های جدیدی را آشکار کنند که توسط نظریه ها نادیده گرفته می شوند. برای پیشرفت دانش از یک روش نمادین پیروی می کنیم که به شکل بهتری روش های داده محور را با نظریه ترکیب می کند. بطور کلی نفش عمیق فرهنگ در پیشرفت دانش (نظری ، روش شناسی و تجربی) روانشنا سی مورد تحلیل قرار می گیرد..

    کلیدواژگان: فرهنگ، روانشناسی، دانش
  • مصیب بوشهری زاده، سید حبیب الله میرغفوری، حامد فلاح تفتی صفحات 120-142

    هدف اصلی این تحقیق بررسی نقش میانجی مدیریت دانش در رابطه میان سرمایه فکری بر عملکرد سازمانهای خدماتی با رویکرد BSC در شرکت آب و فاضلاب شهر یزد می باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان شرکت آب و فاضلاب شهر یزد شامل کلیه مدیران، روسا، سرپرستان و پرسنل ستادی، نگهبانان و نیروهای خدماتی می باشد. با توجه به ویژگیها و شرایط جامعه آماری، روش نمونه‌گیری تصادفی ساده را در مقایسه با سایر روش های نمونه‌گیری مطلوب تر ارزیابی گردید و جهت نمونه‌گیری از این ‌روش استفاده‌ شده است. حجم نمونه از طریق آزمون کوکران یا جدول مورگان تعیین شد. داده های مورد نیاز تحقیق از طریق پرسشنامه برای دوره زمانی فروردین تا شهریور 1398 جمع‌آوری‌ گردید. در ابتدا روایی و پایایی تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. تعداد 130 پرسشنامه بین کارمندان شرکت توزیع شد و با پیگیریهای به‌عمل‌آمده تعداد 103 پرسشنامه جمع‌آوری شد. جهت پایایی پرسشنامه از آزمون ضریب آلفای کرونباخ با وارد کردن داده ها در نرم افزارSPSS  استفاده شد که عدد به ‌دست ‌آمده حاکی از پایایی بالای ابزار تحقیق است. تجزیه‌ و تحلیل داده ها با استفاده از نرم‌افزارAMOS  صورت پذیرفت. برای آزمون فرضیه های تحقیق از مدلسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. در این مدل سرمایه انسانی و ساختاری و رابطه ای بر عملکرد سازمان تاثیر مثبت داشته و از سوی دیگر این اجزاء به طور غیرمستقیم با نقش میانجی مدیریت دانش بر عملکرد سازمان تاثیر مثبت دارند، که با نتایج به دست آمده میزان تاثیر هر یک از عوامل، مشخص و رتبه بندی شده و بر این اساس پیشنهاداتی مطرح شدند.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، سرمایه فکری، نقش میانجی، عملکرد سازمان، رویکرد BSC
  • محمد حسام جهان میری، محمد غبیشاوی صفحات 143-155

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین استرس شغلی با ابتکار و نوآوری شغلی و عملکرد شغلی کارکنان می باشد. جامعه آماری این تحقیق کارکنان رسمی و قراردادی مجتمع پتروشیمی اروند بودند که تعداد آن ها 700 نفر می باشد و از بین این جامعه آماری تعداد 174 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.  ابزار تحقیق سه پرسشنامه استرس شغلی هلریگل و اسلوکوم و عملکرد شغلی پاترسون و پرسشنامه ابتکار و نوآوری شغلی مارتین پانچ است که روایی پرسشنامه ها با توجه به نظر متخصصان و پایایی آن با محاسبه ضریب همسانی درونی(آلفای کرونباخ) برای پرسشنامه استرس شغلی، 82/0 و برای پرسشنامه عملکرد حرفه ای پاترسون 86/0 و برای پرسشنامه ابتکار و نوآوری شغلی مارتین پانچ 76/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین استرس شغلی با انگیزه بکارگیری ابتکار و نوآوری در شغل و عملکرد شغلی کارکنان رابطه منفی و معنی داری وجود دارد، هم چنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای ابهام در نقش، تضاد شغلی و ابتکار و نوآوری شغلی توانستند 18/0 از واریانش عملکرد شغلی را تبیین کنند.

    کلیدواژگان: استرس شغلی، عملکرد حرفه ای، ابتکار و نواوری شغلی
  • فرشته احمدی طیفکانی صفحات 158-177

    هدف این پژوهش بررسی رابطه بین حداقل نسبت پوشش ریسک اعتبار بانکی، رتبه اعتباری و بحران مالی در بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  می باشد. در این پژوهش، پوشش ریسک اعتباری و رتبه اعتباری به عنوان متغیر مستقل و بحران مالی و همچنین رتبه اعتباری به عنوان متغیر وابسته انتخاب شد.  در این تحقیق از اطلاعات مالی 11 بانک پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1394 تا 1398 استفاده گردید. روش آماری مورد استفاده در این پژوهش، از نوع همبستگی بوده و برای محاسبه متغیرهای مستقل و وابسته و همچنین آزمون فرضیه ها از مدل رگرسیون چند متغیره و آزمون علیت گرنجر استفاده شده است. نتایج حاصل از مدل رگرسیونی درفرضیه اول نشان می دهد که یک رابطه مثبت و معناداری میان نسبت پوشش ریسک اعتباری بانکی و رتبه بندی اعتباری وجود دارد. همچنین نتایج فرضیه دوم حاکی از آن است که بین نسبت پوشش ریسک اعتباری بانکی و بحران مالی رابطه معناداری وجود ندارد. در نهایت رابطه معناداری بین رتبه بندی اعتباری با بحران مالی در فرضیه سوم وجود داشت. علاوه بر این نتایج بدست آمده از آزمون علیت گرنجر حاکی از آن است که در کوتاه مدت رابطه علی معلولی بین پوشش ریسک اعتباری و رتبه بندی اعتباری و بحران مالی  وجود ندارد.

    کلیدواژگان: پوشش ریسک اعتباری، رتبه اعتباری بانک ها، بحران مالی
  • فرشته احمدی طیفکانی صفحات 178-199

    این پژوهش با هدف بررسی نقش سیستم ارزیابی عملکرد مالی بر رشد فروش براساس رویکرد ترکیبی (AHP -BSC) در شرکت های پخش مواد غذایی در شهرستان بندرعباس انجام گرفت. پیچیده‌تر شدن مناسبات اقتصادی و مسایل کسب و کار در آستانه قرن بیست و دوم، اتکای شرکت‌ها به شاخص‌های مالی برای ارزیابی عملکرد و نشان دادن نقاط قوت و ضعف آنها، کم‌رنگ شد و نارسایی سنجش‌های مالی صرف بیش از پیش نمایان گردید. براساس روش کارت ارزیابی متوازن (BSC)، رویکرد برای کسب دستاوردهای مالی (در منظر مالی) می‌بایست برای مشتریان خود ارزش‌آفرینی کنیم (در منظر مشتری) و اینکار عملی نخواهد بود مگر اینکه در فرایندهای عملیاتی خود برتری یابیم و آنها را با خواسته‌های مشتریانمان منطبق سازیم (منظر فرآیندهای داخلی) و کسب برتری عملیاتی و ایجاد فرایندهای ارزش‌آفرین، امکان‌پذیر نیست مگر اینکه فضای کاری مناسب را برای کارکنان ایجاد ونوآوری و خلاقیت و یادگیری و رشد را در سازمان تقویت کنیم (منظر یادگیری و رشد). تکنیکAHP  نیز از آنجا که توانایی مواجهه با مسایل تصمیم گیری چند معیاره را داراست، روشی را برای اندازه گیری معیارهای کیفی و شیوه ای بر مبنای اولویت ها فراهم می سازد و به مدیران امکان می دهد تا بوسیله ساده کردن و تسریع در فرآیند تصمیم گیری خود، تصمیمات موثری را در موضوعات پیچیده اتخاذ کنند. جامعه آماری در این پژوهش 37 نفر از مدیران و کارشناسان خبره در حوزه ی فروش شرکت های پخش مواد غذایی بندرعباس می باشد که از مجموع بخش های مختلف انتخاب شدند. براساس یافته های تحقیق سنجه های مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری به ترتیب در راستای رشد فروش شرکت دارای از نظر درجه اهمیت اولویت بندی شدند.

    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد مالی، رشد فروش، روش کارت ارزیابی متوازن (BSC)، تکنیکAHP
  • سید محمود حسینی نوذری * صفحات 202-215

    از روش‌های شناخت ویژگی‌های مدیریت در کشورهای مختلف انجام مطالعات تطبیقی است. مدیریت تطبیقی عبارت است از مقایسه نظام‌ها و شیوه‌های مدیریت در سیستم‌های اجتماعی مختلف که این مقایسه ممکن است بین دو یا چند جامعه و با یک جامعه در مقاطع مختلف زمانی انجام شود و طبعا این‌گونه مقایسه‌ها به تعبیر مطالعه تطبیقی فقط یک مقایسه ساده نیست بلکه شامل ریشه‌ها و علل تفاوت‌ها و مخصوصا در برگیرنده شرایطی می‌شود که این‌گونه تفاوت‌ها را ایجاب کرده است. هدف مطالعه حاضر شناسایی و بررسی این علم در سازمان‌های مختلف با روشی توصیفی است. نتایج این مطالعه نشان داد که در زمینه تطبیق مدیریت، لازم است، تلاش مدیران و مدرسان مدیریت واقع‌گرایانه و در جهت اعمال شیوه‌های متناسب با فرهنگ جامعه باشد تا بدون ایجاد تعارض‌های شدید ارزشی، اقتصادی سالم با توان نسبی رقابت در بازارهای بین‌المللی به وجود آید. همچنین با ایجاد زمینه‌های مساعد فرهنگی تمایل به کار گروهی و دسته‌جمعی و علاقه به کار و بهره‌وری را افزود، افراد جامعه و سازمان‌ها را از فرهنگ تاکید بر منافع شخصی به تاکید به منابع جمعی و گروهی سوق داد و اگر قرار است از تجربه سایر کشورها استفاده شود لازم است، گزینش‌های عقلایی متناسب با فرایندهای واقعی سیاسی اجتماعی و همراه با کوشش‌های ارادی به کار بست.

    کلیدواژگان: مدیریت تطبیقی، فرهنگ، رقابت
  • سیمین صفوی*، علیرضا پیران، سید فخرالدین طاهرزاده موسویان صفحات 216-260

    در عصر نوین بانکداری عوامل متعددی وجود دارند که بر روند تجهیز و ماندگاری منابع پولی بانک‌ها تاثیر می‌گذارند. شناسایی این عوامل و تعیین میزان تاثیر و نوع ارتباط آن ها با موفقیت بانک‌ها در تجهیز منابع پولی و جذب مشتریان مقوله‌ای مهم می‌باشد. امروزه شرایط و موقعیت بانک‌ها از این حیث با یکدیگر یکسان نیست و ممکن است عوامل تاثیرگذار بر تجهیز منابع پولی حتی برای هر یک از شعب یک بانک واحد متفاوت باشد. با افزایش استفاده از اینترنت ، بانکداری اینترنتی یک فرصت جدید برای جذب مشتریان بالقوه می باشد. .از این رو، هدف اصلی این پژوهش، تاثیر انگیزه متمایز بودن، تاثیرات اجتماعی و اعتماد بر تمایل به پذیرش بانکداری اینترنتی در بانک گردشگری تهران می باشد.                                                                                                            
    این پژوهش، از نظر هدف کاربردی، از نظر روش از نوع توصیفی -تحلیلی به شیوه پیمایشی با رویکرد علی است. جامعه آماری شامل مشتریان بانک گردشگری شهر تهران می باشد. برای تعیین حجم نمونه که 296 نفر است از فرمول کوکران استفاده شده و روش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد بومی شده است که پایایی آنها با آلفای کرونباخ (910/0) و مقدار روش دو نیمه کردن آزمون (اسپیلت هالف) (966/0) مورد تایید قرار گرفت.در تحلیل داده ها، در تحلیل های توصیفی از نرم افزار SPSS 21 و در تحلیل های استنباطی و آزمون فرضیه های پژوهش از معادلات ساختاری و نرم افزار آموس، استفاده شد.  

    کلیدواژگان: بانکداری اینترنتی، انگیزه متمایز بودن، اعتماد، تلاش و عملکرد مورد انتظار، تاثیر اجتماعی
  • سیمین صفوی، علیرضا پیران، سید فخرالدین طاهرزاده موسویان صفحات 261-288
  • سیمین صفوی، علیرضا پیران، سید فخرالدین طاهرزاده موسویان صفحات 289-309
  • محسن خلیلی * صفحات 310-327

    درخت تصمیم یکی از ابزارهای رایج در داده‌کاوی می‌باشد که برای دسته‌بندی و پیش‌بینی استفاده می‌شود. از طرفی دیگر کارخانه ها و تاسیسات هر روزه با چالشها و مشکلات بیشتری برای افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها مواجه می شوند و در این راستا استراتژی های نگهداری و تعمیرات نقش بسزایی در رسیدن به این هدف دارند. در سالهای اخیر تلاشهای فراوانی شده است تا بتوان با کمک سیستمهای فناوری اطلاعات انواع روش های نگهداری و تعمیرات را به طرز موثری پیاده سازی و اجرایی نمود. نگهداری و تعمیرات پیشگویانه یکی از استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات است که بر مبنای آن در بازه‌های زمانی معین تعدادی از پارامترهای تجهیرات اندازه‌گیری می‌شود و بر اساس این داده‌ها، زمان رخداد خرابی احتمالی آینده پیش بینی شده و برای تعمیر و یا تعویض قطعات و تجهیزات تصمیم‌گیری می‌شود. در این پژوهش سعی شده است یک مدل پشتیبان تصمیم گیر برای نگهداری و تعمیرات پیشگویانه مبتنی بر شرایط بر اساس تکنیکهای داده کاوی طراحی شود. این پروژه در شرکت ریخته گری آلومینیوم ایران خودرو انجام شده و تجهیز انتخابی برای این پروژه کوره القایی می باشد که یکی از اساسی ترین و بحرانی ترین تجهیزات در کارخانه های ریخته گری است. لذا با توجه به داده کاوی انجام شده مدل مناسب ارایه گردید و ریسک های خرابی ها با استفاده از FMEA فازی شناسایی شده و استراتژی های سازمان با استفاده از SWOT ارزیابی شدند.

    کلیدواژگان: ریخته گری، پشتیبان، پیاده سازی
  • حدیث لشگری* صفحات 328-344

    با گسترش و تشدید فضای رقابتی در دنیای امروزی، مدیریت زنجیره تامین به یکی از مسایل اساسی پیش روی بنگاه‎های اقتصادی تبدیل شده است. در این تحقیق به طراحی یک شبکه زنجیره تامین سبز حلقه بسته با در نظر گرفتن مراکز جمع آوری، دفع و انهدام با روش نظری پرداخته شده است. در این پژوهش، یک مدل برنامه ریزی  سه هدفه  برای یک شبکه لجستیک یکپارچه مستقیم و معکوس، شامل چهار سطح در جریان مستقیم  (به نام های تامین کنندگان، مراکز مونتاژ، توزیع کنندگان و مشتریان) و سه  سطح در جریان معکوس (به نام های مراکزجمع آوری، دفع و دمونتاژ)، مدنظر قرار گرفت. با توجه به اینکه در دنیای واقعی، داده های مربوط به شاخص های اثرگذار در مسایل، به صورت قطعی در دسترس نمی باشند بنابراین استفاده از رویکردهای غیرقطعی مناسب تر می باشد، در این مطالعه نیز تقاضا و نرخ بازگشت غیر قطعی در نظر گرفته شده است و رویکرد مورد استفاده برای حل مسیله، الگوریتم های فراابتکاری MOPSO   و NSGA II  بوده است. نتایج حاصل بیانگر این امر می باشد که با بازیافت محصول و در نظر گرفتن مراکر جمع آوری، دفع و دمونتاژ و استفاده مجدد از محصولات، علاوه بر این که دولت به اهداف زیست محیطی خود می‎رسد، مشتری نیز محصولی مرغوب تر با هزینه کمتر در دسترس خواهد داشت. همچنین نتایج حاصل از حل مدل با نرم‎افزارهای NSGA-II و MOPSO نشان دهنده کارکرد منطقی و مطلوب مدل در رسیدن به جواب بهینه است.

    کلیدواژگان: فراابتکاری، زنجیره تامین، مونتاژ
  • کریم رضایی زاده صفحات 345-361

    یکی از چهارگانه‌های علوم فلسفه، هستی‌شناسی است. هستی‌شناسی از آنجا که به حوزه وجودی، بایدها و نبایدها می‌پردازد، بسیار دارای اهمیت است. از مواردی که فلسفه وجودی  آن در هستی‌شناختی مورد بحث است، چیستی نظام اجتماعات است. بنابراین برای دستیابی بهتر به این علم در نگاه جامع و الهی باید به بزرگترین رساله دنیوی و اخروی یعنی قرآن چنگ زد. از همین روی، هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، بررسی مبانی هستی‌شناسی نظام اجتماعی با رویکرد ترکیبی نگاشت شناختی و سیستم‌های نرم براساس کتاب نجما می‌باشد. چیستی نظام اجتماعی در عرصه مدیریت سیستم‌ها بنابر سیستم‌های اجتماعی (نسل سوم مدیریت سیستم‌ها) از دغدغه‌های مدیران اسلامی می‌باشد. در این پژوهش با استفاده از ترکیب روش نگاشت‌شناختی و روش‌شناسی سیستم‌های نرم که یک روش‌شناسی شناخته شده و پر کاربرد در حوزه مسایل انسانی است و همچنین جزو روش‌های کیفی هم می‌باشد، بهره برده شده است. نتیجه آنکه براساس آموزه‌های قرآن کریم و به اجماع خبرگان مولف نجما، هستی‌شناسی نظام اجتماعی شامل 5 بعد: توحید، غایت‌مندی، سلسله مراتبی بودن، تبعیت تشریع از تکوین و وجود روابط متقابل می‌باشد. همچنین در این پژوهش مدلی خورشیدی ارایه گردید که پیشنهاد می‌شود بنابر اقتضایات از آن بهره برده شود.

    کلیدواژگان: هستی شناسی، نظام اجتماعی، نگاشت شناختی، SSM، نجما
  • نسرین عتابی، وحیده طبسی لطف آبادی، نگار سنگ سفیدی، محمدرضا بهرام زاده صفحات 362-376

    رسانه های اجتماعی برخط (آنلاین) به یکی از محبوب ترین برنامه های کاربردی اینترنتی در دهه اخیر تبدیل شده اند. رسانه اجتماعی موجودیتی است که به واسطه ابزارهای رایانه ای به افراد و شرکت ها اجازه خلق، اشتراک گذاری، تبادل اطلاعات، ایده ها و غیره در جوامع مجازی و شبکه ها را می دهد. موفقیت رهبران در رسانه‌های اجتماعی و ایجاد رسانه‌های اجتماعی قوی در کشور بستر مناسبی را برای مدیران بازاریابی به منظور ایجاد رابطه‌ای قوی با مخاطبان و درک نیازهای آنها وشناسایی رفتار مصرف کنندگان خود، فراهم می کند. با توجه به زیرساخت فراهم شده توسط شبکه های اجتماعی، بسیاری از سازمان ها و شرکت های بزرگ برای بازاریابی و تبلیغات خود به سمت الکترونیکی شدن و استفاده از این زیرساخت، متمایل شدند. این مقاله بر آن است ابتدا مقدمه ای از موضوع ارایه کند، سپس به تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی و نظریاتی در این راستا پرداخته می شود.

    کلیدواژگان: رسانه های اجتماعی، انواع رسانه های اجتماعی، ویژگی های رسانه های اجتماعی، کارکرد رسانه های اجتماعی
  • حسین رضایی، حسن دانایی، بهناز دانشمند صفحات 385-402

    در طی چند دهه اخیر، رویکردهای بازاریابی سنتی مورد چالش قرار گرفته است و ارزش ویژه برند به عنوان‌ رکن‌ و اساس‌ بازار‌ رقابتی‌ امروز‌، عنصری است که باید به دقت تعریف، ایجاد و مدیریت شود تا صنایع و سازمانها بتوانند با تکیه بر آن سودآوری و رقابت پذیری هر چه بیشتر را برای خود‌ رقم بزنند . امروزه مدیریت برند، کلید موفقیت رسیدن به مزیت رقابتی پایدار در صنایع خدمات، همچون رستوران که دارای محصولات کم و بیش مشابه هستند تلقی می شود .یکی از مشهورترین و مهمترین مفاهیم بازاریابی که امروزه به طور گسترده توسط محققان و صاحبنظران بازاریابی مورد بحث قرار می گیرد، ارزش ویژه برند است. که از دلایل مهم این شهرت نقش استراتژیک و مهم ارزش ویژه برند در تصمیمات مدیریتی و ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان ها و مشتریان آن ها می باشد. هدف تحقیق حاضر کنکاشی در ارزش ویژه برند بوده است. این مقاله بر آن است ابتدا مقدمه ای از موضوع ارایه کند، سپس به تجزیه و تحلیل ارزش ویژه برند و نظریاتی در این راستا پرداخته می شود.
     

    کلیدواژگان: ارزش ویژه برند، ابعاد ارزش ویژه برند، منافع و مزایای ارزش ویژه برند، مدل های ارزش ویژه برند
  • سیمین صفوی، علیرضا پیران، فتانه مستوفی صفحات 403-432

    کارآفرینان موتور متحرکه توسعه اقتصادی بوده و سرعت و بهبود فعالیتهای سازمانی را افزایش خواهند داد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان کارآفرینی و مدیریت راهبردی است. روش پژوهش کاربردی از نوع اسنادی است که با بررسی کتابخانه‌ای مدارک و اطلاعات بدست می‌آید. نتایج حاکی از آنست که فرایند کارآفرینی نقشی زیربنایی و مهم در اثربخشی سازمان‌ها و یافتن تمهیدات مناسب دارد. افراد کارآفرین با ایجاد بستر مناسب، موفقیت‌ها و توسعه سازمانی را گسترش داده و با افزایش رقابت، وجود ساختاری منطبق بر مفاهیم کارآفرینی را رقم می‌زنند. نقطه تعامل کارآفرینی و مدیریت راهبردی در عرصه‌های سازمانی سبب ایجاد موقعیت‌های ممتاز در علوم و فناوری است که منجر به مدیرانی مجهز به علوم و فنون می‌شود و لذا هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی تصمیمات سازمانی نیازمند اهدافی بلندمدت، رفتارهای فرصت‌جویانه و مزیت‌محور است که اهداف کارآفرینانه را در سایه مدیریت راهبردی و تلاقی این دو با هم بوجود می‌آورد.

    کلیدواژگان: کارآفرینی، مدیریت راهبری، سازمان
  • سیمین صفوی، علیرضا بیران، فتانه مستوفی صفحات 413-429

    با توجه به فضای رقابتی کنونی، یکی از ضرورت‌های بقا در هر صنعتی حفظ و گسترش وفاداری مشتریان می‌باشد. امروزه وفاداری مشتریان کلید موفقیت هر کسب‌وکار محسوب می‌شود. با افزایش وفاداری مشتریان سهم بازار و میزان سوددهی بنگاه اقتصادی افزایش می‌یابد. با پیشرفت فناوری و رقابتی‌تر شدن شرایط بازار در بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی، مشتری وفادار به عنوان سرمایه اصلی هر شرکتی محسوب می‌شود. در همه صنایع نیز امروزه به علت افزایش رقابت و به وجود آمدن انواع مختلف برندهای داخلی و خارجی، مشتری جایگاه و ارزش بیش‌تری پیدا کرده است و مشتری‌مداری امروزه در بازار تبدیل به یک اصل اساسی شده است. مشتریان دارایی ناملموس شرکت‌ها به شمار آمده و دوام و بقای شرکت‌ها در گرو جلب رضایت و وفاداری مشتری است. از این رو توجه به وفاداری مشتریان امروزه به یک ضرورت اساسی برای شرکت‌ها تبدیل شده است. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر تبلیغات بر وفاداری مشتریان به برند می‌باشد. به همین منظور این تحقیق به ارایه مدلی جهت بررسی تاثیر تبلیغات بر وفاداری مشتریان به برند می‌پردازد.

    کلیدواژگان: وفاداری مشتری، برند، تبلیغات، رقابت
  • فریده قجر صفحات 430-439

    پژوهش پیش رو با هدف بررسی ضعف دانش آموزان مقطع دبیرستان «متوسطه دوم» در درس دین و زندگی در یک دهه ی اخیر مناطق جنوب کشور انجام شده است که ضرورت دارد در برنامه های درسی دین و زندگی ، ضمن پاسداری از ارزش ها و باور های دین اسلام؛ زمینه ها و فرصت هایی متناسب با تغییر و تحولات اساسی در این حوزه از دانش و معرفت بشری، فراهم کرد و از رهگذر آن دانش آموزان را برای زندگی و برنامه ریزی صحیح در عصر جدید آماده نمود.
    در این مقاله به ضعف دانش آموزان در درس دین و زندگی، عوامل موثر بر تربیت دینی در مدارس، محتوای آموزشی آموزش و پرورش، معلمان و مربیان ، میزان تاثیر آموزه های دینی کتاب دین و زندگی، محیط و امکانات آموزشی و جایگاه تربیت دینی و نقش آن درآرامش روانی پرداخته شده است و در پایان با عنایت به مطالب مطرح شده، راهکارهایی جهت نزدیک تر شدن به وضعیت مطلوب ارایه خواهد شد.

    کلیدواژگان: آموزش و پرورش، معلم، دانش آموزان، دین و زندگی، تعلیم و تربیت، محتوای آموزشی، آموزش حضوری، آموزش مجازی
  • محمدرضا بهرام زاده، علیرضا منظری توکلی صفحات 440-462

    مفهوم انگیزش کارکنان و توجه به عواملی که باعث ایحاد انگیزه می گردد از جمله مهمترین موضوعاتی است که در بهره وری نیروی انسانی مطرح می باشد. انگیزش کارمندان دولت، مدت‌هاست که از موضوعات جذاب بوده است. این تحقیق با هدف تبیین مدل و بررسی رابطه بین عوامل سازمانی و غیرسازمانی با انگیزه خدمات عمومی (دولتی) صورت پذیرفت. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به روش توصیفی–همبستگی انجام شده است. حجم نمونه شامل 324 نفر از کارکنان شهرداری های استان خراسان رضوی بوده که به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای برگزیده شده اند. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه های ترکیبی انگیزه خدمت عمومی، عوامل سازمانی  و عوامل غیرسازمانی گردآوری شد و ضریب پایایی (αکرونباخ) برای پرسشنامه ها به ترتیب 822/0، 815/0 و 795/0 به دست آمد و به منظور اطمینان از تناسب شاخص ها با مولفه ها (بررسی روایی) از آزمون خبرگی و تحلیل عاملی اکتشافی و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. داده ها با نرم افزارهای "اس پی اس اس" و "آموس" تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بین شاخص های سازمانی و غیرسازمانی با انگیزش خدمت عمومی کارکنان وجود دارد و روابط در مدل تحقیق تایید شد و در پایان بر اساس یافته های تحقیق، پیشنهادهایی نیز ارایه گردید.

    کلیدواژگان: انگیزه خدمت عمومی، عوامل سازمانی، عوامل غیرسازمانی
  • ملیکا جزایری صفحات 463-468

    هدف از نوشتن این مقاله اثبات کردن یکی از مسایل حل نشده ی ریاضی به اسم حدس کولاتز می باشد. حدسی که در عین پیچیدگی، راه حل ساده ای دارد و 84 سال در ابهام بوده. جذابیت این حدس زمانی دو چندان می شود که متوجه شوید این حدس حتی برای دانش آموزان هم قابل فهم است اما اثبات آن حتی برای دانشمندان و ریاضیدانان هم دشوار می باشد همانطور که سدریک ویلانی برنده جایزه‌ی فیلدز ریاضیات در سال 2010 درمورد این حدس می گوید که مغزش برای پیگیری و حل این مسئله کوچک است!
    مسئله قابل توجه در این حدس این است که هر عددی در این حدس قرار بگیرد، در نهایت تمامی آنها به یک جواب واحد یعنی عدد یک می رسند و این امر باعث شده تا این حدس برای ریاضیدانان و علاقه مندان به ریاضی جذاب باشد. مقاله حاضر به توضیح کامل و اثبات این حدس پیچیده می پردازد. اثبات این حدس با تمرکز بر روی چگونگی افزایش و کاهش اعداد درون مدار کولاتز اعداد مختلف حاصل شده است.

    کلیدواژگان: مسایل ریاضی، مسایل حل نشده ریاضی، ریاضی، حدس کولاتز، اثبات حدس کولاتز، لوتار کولاتز، نظریه اعداد
  • مجتبی صرافزاده جهرمی صفحات 469-482

    از عوامل اثر گذار بر خلاقیت رهبری است.جهان پیچیده امروز ما نیازمندابتکار و خلاقیت است.جریان مناسب و پویا در سازمانها مبتنی بر مجموعه متعددی از عوامل است.رهبران تحول آفرین در پی راه های جدید انجام دادن کار تازه در جهت رسیدن به هدفهای سازمانی هستند.نیاز به رهبران تحول گرا برای سازمانهایی که می خواهند در چرخه رقابتهای بازار با قی بمانند بسیار احساس می شود.رهبران با تاثیر بر رفتارهای سازمانی فعالیتهای کارآفرینی و خلاقیت را افزایش می دهند.هدف از انجام تحقیق بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با خلاقیت و کار آفرینی سازمانی است.نتایج بدست آمده حاکی از آن است که سبک رهبری تحول آفرین با خلاقیت و کار آفرینی سازمانی دارای رابطه است البته می توان این رابطه را بین فرضیه رهبری تحول آفرین و خلاقیت یافت.

    کلیدواژگان: رهبری تحول آفرین، خلاقیت، کارآفرینی
  • فاطمه صفریان، محمدرضا بهرام زاده، علی اصغر هادیزاده صفحات 483-493

    همه سازمان ها و مجموعه ها، دارای مشتریانی هستند که از محصولات و خدمات آن ها استفاده کرده و میزان رضایت و وفاداری این مشتریان برای موفقیت پایدار آن مجموعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رضایت مشتری به عنوان عنصر کلیدی روابط سالم درازمدت با مشتریان راضی است که از تجربیات مثبت خود، پاداش بیشتری دریافت می کنند، که به نوبه خود باعث افزایش قصد خود برای بازپرداخت و افزایش تعهد مشتری می شود. به عبارتی رضایتمندی مشتری یعنی تامین نیازها و خواسته های مشتری درست در همان زمان و با همان روشی که او می خواهد. به طور کلی، همه نظریه پردازان اتفاق نظر دارند که رضایتمندی حاصل قضاوت مشتری بعد از دریافت کالا و خدمات از سازمان است. هدف ما در تحقیق حاضر مروری بر مفهوم و نگرش های رضایت مشتری بوده است. و این مقاله به دنبال آن است تا  ابتدا مقدمه ای از موضوع ارایه کند، سپس به تجزیه و تحلیل رضایت مشتری و نظریاتی در این راستا پرداخته می شود.
     

    کلیدواژگان: رضایت مشتری، پارادایم های رضایت مشتری، نگرش های رضایت مشتری
  • مریم حسینی بیدختی، محمدرضا بهرام زاده، نگار سنگ سفیدی، الهام بهپور صفحات 494-508

    پست مدرنیسم تحولات زیادی را در عرصه فرهنگ، فناوری، اقتصاد، هنر و دیگر حوزه ها به ارمغان آورده است . حوزه مدیریت نیز به عنوان یکی از علوم میان رشته ای دچار تحولات شگرف شده است . یکی ازمینه های به شدت پویای این حوزه فعالیت های بازاریابی است که به دلیل ارتباط با افراد و جامعه متاثر ازتحولات فرهنگی و نگرشی است که پست مدرنیسم جلوه ای نو ازآن قلمداد می گردد. بسیاری بر این باورند که باظهور پست مدرنیسم دوران طلایی بازاریابی مدرن به پایان رسیده است و تیوری های بازاریابی نیاز به بازنگری جدی و اساسی دارند.هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین بازاریابی فرانوگرا برنگرش ورفتار مصرف‌کننده در بین مشتریان برند‌های لوکس پوشاک(ال سی واکی کی، جین‌وست و سالیان) است.  یافته ها حاکی از تاثیر معنادارابعاد فرانوگرایی بر رفتار ونگرش مصرف کننده در بین مشتریان برندهای لوکس پوشاک(ال سی واکی کی،جین وست وسالیان) دارد.

    کلیدواژگان: فرانوگرایی، نگرش مصرف کننده، رفتار مصرف کننده، برند لوکس
  • مژده ربانی، ابوذر حیدریانی زاده*، مجید قاضی صفحات 509-519

    رقابت بالا خدمات بانکی در جهان از طریق شبکه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه بانک‌ها و موسسات مالی مجازی و نیمه مجازی و حضور نظام بانکداری خصوصی در کشور، اهمیت مفهوم سازمان کارآفرین الکترونیک را به عنوان مهم ترین راهبرد سازمان ها به منظور رفع مشکلات ناشی از تغییرات ناگهانی و شدید محیط متلاطم عصر حاضر  دانست هدف از این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهبود سازمان کارآفرین الکترونیک است که بدین منظورحجم نمونه از 108 صاحبنظر شعب استان یزد از طریق جدول مورگان و فرمول کوکران تقریبا برابر 80 نفر بدست آمد .پس از بررسی ادبیات تحقیق و مستندات لازم شناسای عواملی  تاثیر گذار بر بهبود سازمان کارآفرین الکترونیک اثر می گذارند، شناسایی و سپس با انجام مصاحبه با خبرگان عوامل نهایی تفسیر و دسته بندی گردید و بر اساس عوامل نهایی تدوین‌شده، پرسشنامه ارزیابی و اولویت بندی این عوامل طراحی و داده های موردنیاز گردآوری گردید که به منظورر بینش کامل و بیشتر از چگونگی عوامل موثر بر بهبود سازمان کارآفرینی الکترونیک در مطالعات تحقیقی از رویکرد معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS  استفاده شد که عوامل تاثیر گذار بر سازمان کارآفرین الکترونیک، خلاقیت  نوآوری زیر ساخت خودباوری فناوری انگیزه های مالی سودآوری  شناسایی که از این عوامل ریسک پذیری بیشترین تاثیر را دارد.

    کلیدواژگان: کارآفرینی الکترونیکی، سازمان کارآفرین، بانک صادرات
  • زهرا بهرامی صفحات 520-533

    این مقاله به بررسی ارتباط هزینه سرمایه و شفافیت سود در بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. در تحقیق حاضر جامعه آماری شامل بانک های پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران می باشند. کیفیت اطلاعات و سهولت دسترسی به اطلاعات صورت های مالی و سایر اطلاعات از جمله دلایل انتخاب جامعه آماری می باشد. در این تحقیق چون مطالعه موردی بوده لذا بانک ها و موسسات مالی به عنوان نمونه برای این تحقیق انتخاب می شوند. با توجه به ماهیت این تحقیق، جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز از روش کتابخانه ای استفاده شده است. داده‌های مورد نیاز از طریق مراجعه به صورت‌های مالی، یادداشت‌های توضیحی، گزارش‌های هفتگی و ماهنامه بورس اوراق بهادار و با استفاده از آخرین ویرایش های نرم افزارهای ره آورد نوین جمع آوری شده است. در پایان از آزمون های آماری توصیفی (میانگین، میانه، ماکزیمم، مینیمم، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی) و استنباطی (آزمون جارک- برا، ضریب تعیین، آزمون فیشر، دوربین واتسون و آزمون رگرسیون) با استفاده از نرم افزارهای Spss21 وEviews8  استفاده شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد، بین هزینه سرمایه و شفافیت سود در بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار رابطه معنی داری وجود ندارد.

    کلیدواژگان: هزینه سرمایه، شفافیت سود، بانک، بورس اوراق بهادار تهران
  • مریم مهدی دخت صفحات 534-546

    این تحقیق با هدف بررسی ارتباط بین سواد مالی و رفاه مالی کارکنان شهرداری منطقه 1 شهرستان خرم آباد انجام شده است. روش تحقیق بصورت توصیفی– همبستگی بوده، جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان شهرداری منطقه 1 شهرستان خرم آباد درسال 1400 تعداد آنها 137 نفر می باشد. که با روش نمونه گیری جدول مورگان تعداد 101 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد شامل پرسشنامه سواد مالی معین الدین 1390 با پایایی810/0 و پرسشنامه رفاه مالی محقق ساخته 1400 با پایایی 715/0 استفاده و به روش تصادفی ساده توزیع شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار Spss 26 انجام گرفته و از آماره های توصیفی و استنباطی استفاده می گردد. این پژوهش با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی، (آزمون کلموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون هبستگی اسپیرمن). نتایج تحقیق نشان داد که بین سواد مالی کارکنان و رفاه مالی مالی کارکنان شهرداری منطقه 1 شهرستان خرم آباد رابطه مستقیم و معنی داری دارد. همچنین بین کسب درآمد، پس انداز و سرمایه گذاری بر رفاه مالی کارکنان شهرداری منطقه 1 شهرستان خرم آباد، رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد و بین بیمه و بازنشستگی بر رفاه مالی کارکنان شهرداری منطقه 1 شهرستان خرم آباد، رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد اما بین خرج و استقراض بر رفاه مالی کارکنان شهرداری منطقه 1 شهرستان خرم آباد، رابطه معنی داری یافت نشد.

    کلیدواژگان: واد مالی، رفاه مالی، دیگر مداری، شهرداری، کارکنان
  • آرزو بهمن پور خانی آبادی * صفحات 547-559

    هر نظام مالیاتی در جهان امروز وظایف متعددی را به عهده دارد که تامین هزینه‌‌های دولت، تنها یکی از وظایف آن محسوب می‌شود. از مهم ترین وظایف نظام‌‌های مالیاتی، هدایت اقتصاد در مسیر درست آن است. در این راستا هدف کلی تحقیق تعیین تاثیر اجرای قوانین تشویق مالیاتی بر افزایش درآمد مالیاتی دولت می باشد. تحقیق حاضر از نوع توصیفی می‌ باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه مودیان مالیاتی اداره مالیات استان خوزستان می‌باشد که بر اساس اطلاعات اخذ شده از واحد مربوطه تعداد آن‌ها برابر 26521 نفر می‌ باشد. بر اساس‌ فرمول‌ تعیین‌ حجم‌ نمونه‌ کوکران‌ حجم‌ نمونه‌ آماری‌ این‌ پژوهش‌ به‌ تعداد 363 نفر انتخاب گردید. جهت آزمون فرضیه ها از آزمون‌‌‌‌‌های آماری رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد، یافته های تحقیق نشان می دهد: قوانین تشویق مالیاتی در توسعه فرهنگ مالیاتی مودیان موثر نیست - اجرای قوانین تشویق مالیاتی در افزایش انگیزه برای مشارکت اجتماعی پرداخت مالیات موثر است- نگرش مثبت مودیان نسبت به قوانین تشویق مالیاتی عامل موثری در افزایش فرهنگ مالیاتی محسوب می شود.

    کلیدواژگان: قوانین، تشویق، مالیات، افزایش درآمد
  • میترا نصیرپور، غلامرضا داودی صفحات 560-576

    هدف این مقاله بررسی امنیت روانی در بستر فناوری اطلاعات بر تعاملات انسانی و همچنین شبکه های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای می باشد. با گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات هر روز ابزار جدیدی در اختیار کارشناسان عملیات روانی قرار می گیرد.شبکه های اجتماعی نسل جدیدی از پایگاه هایی هستند که این روزها در کانون توجه کاربران شبکه‌های جهانی اینترنت قرار گرفته اند. اینگونه پایگاه ها بر مبنای تشکیلات آنلاین فعالیت می کنند و هر دسته از کاربران اینترنتی با ویژگی خاص را گرد هم می آورد شبکه‌های اجتماعی را گونه‌ای از رسانه‌های اجتماعی می‌دانند که امکان دستیابی به شکل جدیدی از برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری محتوا در اینترنت را فراهم آورده ا ند.فناوری اطلاعات اگرچه در دهه های اخیر وارد زندگی بشر شده است اما به سرعت رشد نموده و تاثیر زیادی بر ابعاد مختلف زندگی داشته است این توسعه رو به رشد فناوری اطلاعات و اینترنت تحولات گسترده تر زمان ابعاد بشری از جمله سیاسی اقتصادی اجتماعی دفاعی و امنیتی به وجود آورده است که در حال حاضر فناوری اطلاعات می تواند نقش بسیار مهمی در مسایل امنیت روانی ایفا کند. موضوعات فرهنگی اجتماعی و تعاملات انسانی مطرح در فضای فناوری اطلاعات روان و سلامت روانی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. با گسترش فناوری اطلاعات نوظهور بازی‌های رایانه‌ای به علت خصوصیات ویژه خود به ابزار نوین عملیات روانی تبدیل شده اند ولی متاسفانه تاکنون به این محصول فرهنگی توجه جدی نشده است.در این مقاله سعی بر این است که هدفهای زیر را مورد بررسی قرار داد.بررسی تاثیر اجتماعی شبکه های اجتماعی و پیامدهای اینترنت بر تعاملات انسانی ,بررسی اثرات مثبت و منفی بازیها و سرگرمی های کامپیوتری بر رفتار انسان همچنین در هر مورد بیان می شود چگونه میتوان تعاملی ایجاد کرد که امنیت روانی فرد مورد توجه قرار گرفته و بستری مناسب و قابل اعتماد ایجاد شود.

    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، امنیت روانی، تعاملات انسانی، شبکه های اجتماعی، بازیهای رایانه ای
  • محمد جواد شرفی صفحات 577-589

    پژوهش حاضرکه به پژوهش حاضر با هدف بررسی رهبری امنیت مدار بر سلامت روان و کاهش رفتارهای انحرافی کارکنان در دادگستری استان فارس انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری اطلاعات توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش کارکنان دادگستری استان فارس می باشد که تعداد آنها 2500 نفر می باشد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 365 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. به منظور تحلیل تصیفی و استنباطی داده های جمع آوری شده از نرم افزار Smart PLS 2 و روش حداقل مربعات جزیی استفاده شده است.

    کلیدواژگان: رهبری امنیت مدار، سلامت روان، شاد کامی، رفتار انحرافی