فهرست مطالب

جامعه، فرهنگ، رسانه - پیاپی 38 (بهار 1400)

فصلنامه جامعه، فرهنگ، رسانه
پیاپی 38 (بهار 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/08/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیروان عبدی، هادی خانیکی *، اکبر نصرالهی، بیتا شاه منصوری صفحات 11-29

    ارتباطات سلامت یک حوزه میان رشته‌ای است که پیوند دهنده دو حوزه مجزای رسانه و سلامت به شمار می‌آید. ارتباط این دو حوزه دو سویه است و امروز بیش از گذشته رسانه‌ها، موضوع سلامت را پوشش می‌دهند. تلویزیون نیز به عنوان گسترده‌ترین رسانه ارتباط جمعی می‌تواند نقشمهمیدر ارتقای سلامت عموم ایفاء کند؛ چرا که به باور محققان تلویزیون از جمله معتبرترین منابع اطلاعات سلامت به شمار می‌آید و تماشای برنامه‌های مختلف آن می‌توان با ارتقای سلامت در ارتباط باشد. بنابراین در تحقیق حاضر تلاش می‌کنیم نسبت تلویزیون و سلامت را بررسی کنیم. بدین منظور، از روش فراتحلیل بهره می‌گیریم و تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی را که در حوزه ارتباطات سلامت انجام گرفته‌اند مروری نظام‌مند کرده‌ایم. این تحقیقات از پایگاه داده های ایرانی و خارجی و با استفاده از جستجوی کلمات کلیدی استخراج شده اند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تلویزیون بعد جدیدی به آموزش سلامت افزوده است و منبع قابل اعتمادی برای کسب اطلاعات سلامت و بیماری به شمار می‌آید.

    کلیدواژگان: تلویزیون، ارتباطات سلامت، فراتحلیل، اطلاعات سلامت
  • نگار حسینی بافقی*، مرتضی منادی صفحات 31-51

    هدف پژوهش حاضر، آگاهی از هیجان ها، اندیشه ها، گفتمان و دنیای نوجوانان در شبکه های اجتماعی مجازی است. جامعه هدف این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر در مقطع دبیرستان در منطقه 2 شهرستان یزد است که از بین آن ها، 15 دانش آموز با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. روش جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل مصاحبه و نمونه ای از عکس های گرفته شده از گفتگوهای نوجوانان نمونه ی پژوهش است. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا کیفی استفاده شد و نتایج نشان داد که اندیشه، گفتمان و دنیای نوجوانان را می توان از طریق ده مقوله که شامل گفتگو، سپری کردن اوقات فراغت، آگاهی از هنجارهای به روز دنیا، تاثیر همسالان، افزایش ناهنجاری های فردی، کاربرد شبکه اجتماعی مجازی در زندگی رومزه، افزایش ناهنجاری های اجتماعی، رشد شخصی و چگونگی ادبیات دانش آموزان در این شبکه ها مورد بررسی قرار داد. در مجموع می توان گفت دانش آموزان بنا به دلایل متفاوتی جذب این شبکه های اجتماعی مجازی شده اند و این شبکه ها علاوه بر تسهیل برقراری ارتباط و دسترسی به اطلاعات، جامعه ی امروزی را دستخوش چالش ها و نگرانی هایی از جمله چگونگی شکل گیری هویت نوجوانان، اندیشه ها و موضوع های گفتگوی آنان و نوآوری های زبانی در بین نوجوانان که موجب دوری از ملی گرایی آنان شده است، نموده است. بدین ترتیب، نهادهای سیاسی - اجتماعی جامعه با حفظ الگو و درونی کردن ارزش ها از طریق سیاستگذاری های درست و عملکرد منطقی نهادهای خانواده، همسالان، آموزش و پرورش و رسانه می توانند از بروز رفتارهای نابهنجار ، بیگانه گرایی و کجروی های اجتماعی - روان شناختی جلوگیری کنند و تمام توان خود را در جهت رسیدن به این اهداف به کار گیرند.

    کلیدواژگان: بیگانه گرایی، دنیای نوجوانان، شبکه های اجتماعی مجازی، گفتمان
  • امید مهنی*، سارا حسینی، عبدالله پارسا صفحات 53-69

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش مدیران و معلمان مدارس در خصوص جایگاه موزه به عنوان یک رسانه آموزشی و فرهنگی در آموزش و پرورش انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و معلمان دبستان های دولتی شهر شیراز بود. جهت انتخاب نمونه آماری از روش سرشماری استفاده و مدیران و معلمان 10 مدرسه که دانش آموزان آن ها به صورت مرتب از موزه ها بازدید داشته یا نداشته بودند به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. نتایج بیانگر این بود که میزان ارزش آموزشی و فرهنگی موزه ها از دید مدیران و معلمان دبستان های شهر شیراز بالاتر از سطح متوسط می باشد. نتایج دیگر نشان داد که بین دیدگاه مدیران و معلمان مدارسی که از موزه ها بازدید داشته اند و مدیران مدارسی که از موزه ها بازدید نداشته اند، در مورد ارزش آموزشی و فرهنگی موزه ها تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج نشان داد که بین دیدگاه مدیران و معلمان مدارسی که به موزه ها مراجعه کرده اند و مدیران و معلمان مدارسی که به موزه ها مراجعه نکرده اند، درباره ی عوامل درونی موثر بر بازدید از موزه ها تفاوت معناداری وجود دارد. اما بین دیدگاه مدیران و معلمان درباره عوامل برون سازمانی موثر موثر بر بازدید از موزه ها تفاوت معناداری وجود ندارد.

    کلیدواژگان: موزه، مدرسه، رسانه‏ آموزشی، دانش آموزان، آموزش و پرورش ابتدایی
  • عرفان اقبالی، محسن الوندی*، مهیار شاه پوری ارانی صفحات 71-90

    در این تحقیق سعی شده است تا عواملی که بر انگیزه های خرید درون برنامه برای کاربران با تجربه و کاربران بالقوه تاثیر گذار است شناسایی شود. هدف از این مقاله بررسی تاثیرات اجتماعی و ارزش درک شده بر تمایل به خرید درون برنامه ای و مدت استفاده از برنامه موبایل می باشد، در این راستا برنامه کاربردی کرفس در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی پیمایشی می باشد و جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردیده که پایایی پرسش نامه با استفاده از دو روش آلفای کرونباخ و پایایی مرکب و روایی آن با استفاده از میانگین واریانس و آزمون چن مورد تایید و داده های گردآوری شده توسط نرم افزار معادلات ساختاری PLS مورد بررسی قرار گرفته است. بر خلاف پژوهش های صورت گرفته و باورهای موجود، نتایج بررسی مسیر در این مقاله نشان دهنده ی رابطه معناداری بین تاثیرات اجتماعی و ارزش درک شده بر تمایل به خرید درون برنامه ای از نظر استفاده کنندگان برنامه کرفس نمی باشد.

    کلیدواژگان: ارزش درک شده، تمایل به خرید درون برنامه ای، مدت استفاده از برنامه، معادلات ساختاری PLS
  • بابک پورقهرمانی*، مقصود زوار صفحات 91-112

    امروزه تاثیر صنعت تبلیغات تجاری در عرصه های اقتصادی و اجتماعی غیرقابل انکار است. با توجه به این نقش آفرینی، امکان سوءاستفاده از این صنعت همواره برای متخلفان وجود دارد. لذا ضروری به نظر می رسد سازوکارهای پیش گیری به ویژه پیش گیری وضعی از وقوع این جرایم به عمل آید. نوشتار حاضر که باهدف بررسی سازوکارهای پیش گیری وضعی از وقوع جرایم در امور تبلیغات تجاری و به شیوه کتاب خانه ای و تحلیلی و توصیفی نگاشته شده است به این نتیجه رسیده که اهمیت تبلیغات در نظام حقوقی ایران برای مقنن به نحو مطلوب نهادینه نشده است و به دلیل فقدان قانون جامع ومانع در این زمینه، سیاست جنایی پیش گیرانه لازم و کافی از جرایم در امور تجاری تدوین و سیاست گذاری نشده است درحالی که می توان با سازوکارهای پیش گیری وضعی از قبیل نظارت و بازرسی بر عمل کرد آژانس های تبلیغاتی، ساماندهی دستگاه های سیاست گذار، تبلیغات صریح، مشخص نمودن بنگاه های ذینفع بر روی کالاها، ارتقاء سواد رسانه ای و... بدون توسل به سیاست سرکوب گرایانه از وقوع جرایم در امور تبلیغات تجاری پیش گیری کرد.

    کلیدواژگان: پیش گیری، تبلیغات، تبلیغات تجاری، جرم تبلیغاتی، پیش گیری وضعی
  • زهره علیخانی* صفحات 113-136

    پوشش زنان در ایران بعد از انقالب اسلامی یکی از موضوعات تبلیغات تصویری بوده است. در این مقاله برای درک فرضهای مبنایی این تبلیغات و کشف تناقضات درونی آنها از روش واسازی دریدایی با هدف ساختشکنی تبلیغات تصویری حجاب در ایران استفاده شده است. با استفاده از راهبرد تایسن، درباره هر تصویر در سه مرحله تحلیل ارایه شده است. در بند اول به استخراج تقابل موجود در تصویر پرداخته شده است. در بند دوم عناصر بصری که در تصویر وجود دارد و این ترکیببندی و تقابل و سلسلهمراتب میان دو جزء را زیر سوال میبرد ارایه شده است. دربند آخر به طور مفهومی نیز آن تقابل مورد مداقه واسازانه قرار گرفته است. به این منظور از میان بیلبوردهای تبلیغی و نیز پوسترهای محیطی و پوسترهایی که در فضای مجازی موجودند تعداد 110نمونه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و پنج تقابل عمده در این تصاویر استخراج شده است. پس از تحلیل و وارسی پوسترها و بیلبوردهای نمونه تحقیق، تقابلهای پنجگانه ای شامل تقابل امر کالایی و امر معنوی، تقابل کارکرد و عدم کارکرد، تقابل امر جنسی و امر زناشویی، تقابل چادر و بی حجابی، و در آخر تقابل زن و مرد که در سطحی کلی تر در همه این تصاویر وجود دارد در این تصاویر استخراج شده است. با اینحال تصاویر واجد مولفه های فروریزنده این تقابلها نیز بوده است.

    کلیدواژگان: ساخت شکنی، دریدا، تبلیغات، حجاب
  • جعفر مرادحاصلی* صفحات 137-161

    چکیده این مقاله رویکردهای مختلف به حوزه ی تحلیل انتقادی گفتمان، مبانی نظری، روش ها و مفاهیم اصلی مورد استفاده ی آن ها را مورد بررسی قرار می دهد. این رویکردهای عضو جنبش تحلیل انتقادی گفتمان با پدیده های مورد مطالعه، پیش فرض های نظری و روش های به کار گرفته از یکدیگر جدا می شوند. رویکردها به تحلیل انتقادی گفتمان در سطح نظری ابعاد گوناگون نظریه ی جامعه شناختی و نظریه ی اجتماعی-روان شناختی از نظریه های کلان یا نظریه های اجتماعی عام گرفته تا نظریه های میان برد و نظریه های خرد اجتماعی و حتی نظریه های زبانی و گفتمان را به نحو التقاطی به کار می گیرند. به لحاظ روش شناختی نیز تحلیل انتقادی گفتمان در رویکردهای متعدد آن روش شناسی خود را بیشتر در سنت نظریه ی هرمنوتیک قرار می دهد. نویسنده به علایق اساسی پژوهش در تحلیل انتقادی گفتمان، که عمدتا شامل مسایلی از قبیل قدرت، طرد و انقیاد و نابرابری و بی عدالتی اجتماعی می شود، می پردازد. این علایق منجر به نزدیکی تحلیل انتقادی گفتمان به تحلیل سیاسی می شود. واژگان کلیدی: تحلیل انتقادی گفتمان، نظریه، روش، پژوهش اجتماعی.

    کلیدواژگان: واژگان کلیدی: تحلیل انتقادی گفتمان، نظریه، روش، پژوهش اجتماعی
|
  • sirwan abdi, hadi khaniki *, akbar nasrollahi, bita shamansouri Pages 11-29

    Health communication is an interdisciplinary area which connects two different areas of media and healthcare. The relationship between these two areas are mutual and today the media cover the healthcare more than before. Television, as a widespread mass media, has an important role in promoting public health, because researchers believe that television is one of the most reliable resources of health information. it is documented that watching television is related with health promotion. Therefore, this research tries to analyze the relationship between television and healthcare. So that, meta-analysis is applied as methodology and the foreign and Iranian researches in health communication are systematically reviewed. these researches are extracted from iranian and foreign data base through searching key words.The findings suggest that Television addds a new dimension to health education and is a reliable resource for obtaining health and disease information, but there are some shortages in considering these topics that should be resolved.

    Keywords: Television, health communication, meta-analysis, health information
  • Negar Hosseini Bafghi *, Morteza Monadi Pages 31-51

    The purpose of the present study was to explore adolescents' emotions, thoughts, discourse, and world in virtual social networks. The target population of this study included all female high school students in Yazd District 2, out of which 15 students were selected by purposeful sampling. The method of collecting information in the present study consisted of interviews and sample photographs taken from sample interviews of adolescents.Qualitative content analysis was used to analyze the data, and the results showed that adolescent thought, discourse, and world can be addressed through ten categories including conversation, leisure time, awareness of up-to-date norms, peer influence, increased anomalies, the use of virtual social networking in usual life, the increase in social anomalies, personal development, and how students' literature was used in these networks. In sum, students have been attracted to these virtual social networks for a variety of reasons, and in addition to facilitating communication and access to information, today's society faces challenges and concerns, including how to shape adolescents' identities, ideas and the themes of their conversations and language innovations among adolescents have led them away from nationalism. Thus, the social-political institutions of society by maintaining the model and internalizing values through the proper policing and reasonable functioning of family, peer, education, and media institutions, can decrease abnormal behaviors and social-psychological distress and use all their abilities to achieve these goals.

    Keywords: alienation, adolescent world, virtual social networks, Discourse
  • Omid Mehni *, Sara Hosseini, Abdullah Parsa Pages 53-69

    The present was conducted to examine the school principals' and teachers’ attitudes toward the position of the museum as an educational and cultural medium in Children's Education. The statistical population of the study included all principals and teachers of public primary schools in Shiraz. Principals and teachers of 10 schools, whose students regularly visited the museums, were selected as the statistical sample by using the census method. A researcher-made questionnaire is used to collect information. The results showed that principals and teachers of primary schools in Shiraz believed that the level of the educational and cultural value of museums is higher than the average level. Other results showed that there was no significant difference between the attitudes of school principals and teachers who visited museums and those of school principals who did not visit museums in terms of the educational and cultural value of museums. On the other hand, there is a significant difference between the attitudes of school principals and teachers who have visited museums and those of principals and teachers who have not visited museums in terms of the internal factors influencing the visits to museums; however, there is no significant difference between the attitudes of principals and teachers in terms of the external factors affecting their visits to the museums.

    Keywords: Museum, schools, Educational Media, Students, Elementary Education
  • Erfan Eghbali, Mohsen Alvandi *, Mahyar Shahpouri Arani Pages 71-90

    In this study, we have tried to identify the factors that affect the incentive to buy in-app for experienced users and potential users. The purpose of this presented paper is to investigate the social effects and perceived value on the desire to buy in-app and the duration of using the mobile app, in this regard, celery application in Iran has been studied. The research method used is a descriptive survey and to collect information, a researcher-made questionnaire was used to confirm the reliability of the questionnaire using two methods of Cronbach's alpha and compound reliability and its validity using mean-variance and Chen test. The collected data have been studied by PLS structural equation software. Contrary to existing research and beliefs, the results of the study in this paper do not indicate a significant relationship between social effects and perceived value on the desire to buy in-app by Karafs application users.

    Keywords: Percieved Value, Desire in, app Buy, application using duration, Structural equation PLS
  • Babak Pourghahramani *, Maghsoud Zavvar Pages 91-112

    Today, the impact of the commercial advertising industry on the economic and social areas is undeniable. Given this role, the possibility of abusing this industry, is always available to the offenders. Therefore, it seems necessary to create prevention mechanisms, especially situational prevention mechanisms, for these crimes. The present article, which aims to study the mechanisms of situational prevention of crime in commercial affairs, and is written in a library, analytical, and descriptive manner, has come to this conclusion that the importance of advertising in the legal system of Iran has not been properly institutionalized for legislator. And because of the lack of comprehensive and constitutional law in this regard, a sufficient and enough precautionary criminal policy has not been formulated for crime in business affairs. While, with the situational prevention mechanisms,such as monitoring and inspecting the operation of advertising agencies, organizing policy makers, explicit advertisements, identifying interested enterprises on commodities, promoting media literacy etc. Without resorting to oppressive politics, we can prevent the occurrence of crimes in commercial affairs.

    Keywords: Prevention, advertising, Commercial advertising, advertising crime, Situational prevention
  • Jafar Moradhaseli * Pages 137-161