فهرست مطالب

نخبگان علوم و مهندسی - سال ششم شماره 4 (مهر 1400)

نشریه نخبگان علوم و مهندسی
سال ششم شماره 4 (مهر 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/07/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • نفیسه چرستانی صفحات 16-42

    خانواده را موسسه یا نهاد اجتماعی معرفی کرده اند که ناشی از پیوند زناشویی زن و مرد است. از جمله مظاهر زندگی اجتماعی انسان، وجود تعامل سالم و سازنده میان انسان ها، عشق ورزیدن به همنوع و ابراز صمیمیت و همدلی به یکدیگر است. اساس و رکن اصلی خانواده به عنوان زیربنای جامعه، ازدواج است. ازدواج یکی از مهم ترین رویدادهای زندگی انسان به شمار می رود. ازدواج مهم ترین و بنیادیترین رابطه انسانی است؛ زیرا ساختار ایجاد روابط خانوادگی و تربیت نسل آینده را فراهم می آورد. هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی ابعاد گفتگوی موثر زوجین با استفاده از تکنیک دلفی فازی، وزن دهی واولویت بندی هریک با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی خاکستری است. بدین منظور ابتدا با مرور مبانی نظری و پیشینه پژوهش ابعاد گفتگوی موثر زوجین شناسایی شد، سپس با استفاده از نظر اساتید دانشگاهی و 50 نفر از زوج ها به طور تصادفی با تکنیک دلفی فازی و پرسش نامه در پنج بعد شناسایی شدند. نتایج پژوهش نشان می دهد بعد مهارت های ارتباطی رتبه اول و ابعاد گفتگوی آگاهانه، برنامه ریزی برای گفتگو، گفتگوی پرمحتوا، خوش بینی نسبت به نتایج گفتگو رتبه دوم تا پنجم را کسب نمودند. نتایج پژوهش حاضر می تواند دید جامعی را به مشاوران و زوجین در خصوص شناخت ابعاد گفتگوی پایدار ارایه نماید.

    کلیدواژگان: گفتگوی پایدار، زوجین، خانواده های ایرانی، دلفی فازی، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی خاکستری
  • امیرحسین مسعودی راد، رسول بهنام، مائده مسعودی راد صفحات 56-64

    تشویق و تنبیه دو روش تربیتی و از اجزا جدانشدنی فرایند تعلیم و تربیت بوده و استفاده از آن هم در تعلیم و تربیت رسمی و مدرسه و هم در تعلیم و تربیت غیر رسمی و خانواده رایج بوده است. تشویق و تنبیه در ابعاد مختلف زندگی انسان به ویژه آموزش نقش پر رنگی دارد که در بعد دینی، اسلام و قرآن هم مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مطالعه بررسی چگونگی نقش تشویق و تنبیه در تعلیم و تربیت است و کدام یک اولویت بیشتری دارد. داده ها با روش کتابخانه ای و سندکاوی گردآوری شده است و یافته ها نشان می دهد که تنبیه، اغلب اوقات نه تنها تاثیری در جنبه ی تربیتی ندارد بلکه آثار مخربی هم در پی دارد. تشویق کردن به مراتب تاثیر تربیتی بیشتر و بهتری دارد و مقدم بر تنبیه است و تشویق مناسب و سنجیده باعث عمق بخشیدن به یادگیری شده و چون جنبه ی بازدارندگی دارد، از انجام کارهای ناپسند در نوجوانان می کاهد.

    کلیدواژگان: تشویق، تنبیه، تعلیم و تربیت
  • محمد براتی*، حسین حمزه لویی صفحات 65-78

    کنترل کننده های (PID) شناخته شده در حال حاظر بیشترین استفاده را در صنایع فرآیندی دارند. با این حال، سیستم های واقعی غالبا غیرخطی هستند و حاوی پویایی مرتبه بالا و زمان تلف شده هستند که همگی عملکرد این کنترل کننده ها را کاهش می دهد، لذا طراحی یک کنترل آبشاری با استفاده از منطق فازی پیشنهاد شده است که مجموعه ی جدیدی از قوانین منطق فازی به یک کنترل کننده منطق فازی (FLC) معمولی اضافه می شود تا کنترل کننده فازی را با متغیر میانی ​​(FCIV) بسازد. در این ساختار، کنترل کننده با فرض منطق فازی و به کارگیری دو فیدبک فازی که مشابه کنترل کننده آبشاری (Cascade) هست که تواسنته حداقل اورشوت و سریع ترین همبستگی را ایجاد کند. طرح پیشنهادی که پاسخ انواع کنترل کننده ها به ازای آن فرض شده است یک فرآیند شیمیایی غیر خطی آزمایش می شود و عملکرد و نتایج آن با سایر کنترل کننده ها مقایسه می شود. هدف از مقایسه انواع کنترل کننده ها به ازای یک فرایند غیر خطی نمایش عدم پاسخ مناسب در زمان های متفاوت ورودی هست.

    کلیدواژگان: کنترل کننده PID، کنترل کننده فازی، FLC، FCIV
  • سید علیرضا موسوی شیرازی صفحات 79-88

    بهینه سازی تولید انرژی در نیروگاه های قدرت و در نظرگرفتن آلودگی محیطی از مهمترین دغدغه ها در حوزه انرژی به شمار می روند. در این تحقیق، هدف آنست که با توجه به هدررفت گرمای عظیم ناشی از برجهای خنک کننده نیروگاه های قدرت، با یک راهکار مفهومی، این گرمای خروجی تا حد امکان اتلاف نگردد و بتواند دوباره در سیکل پیشگرم استفاده شود. همچنین از این روش در سیکل بازیافت نیروگاه نیز می توان برای گرم کردن سیال ورودی به بویلر استفاده نمود. از آنجایی که در سیکل پیشگرم نیروگاه، بخار پس از عبور از توربین فشار بالا مجددا وارد بویلر شده و سپس در آن گرم و به توربین فشار پایین منتقل می شود می توان گرمای خارج شده از برج خنک کننده را قبل از انتقال بخار از بویلر به توربین فشار بالا ابتدا به بخار خروجی بویلر منتقل نمود که در عین استفاده بهینه از گرمای خروجی برج خنک کننده، باعث انتقال حرارت به بخار و خشک شدن هرچه بهتر آن و درنتیجه افزایش راندمان نیروگاه و نیز عدم رسوب گذاری و خوردگی پره های توربین شود. این راهکار می تواند منجر به عدم اتلاف بیهوده انرژی، کاهش هزینه های سوخت و نیز حفاظت از محیط زیست گردد.

    کلیدواژگان: برج خنک کننده، راندمان، سیکل پیشگرم، گرما، نیروگاه قدرت
  • سید اسماعیل محمدی مهر صفحات 89-96

    در مطالعه حاضر، تاثیر میدان الکترومغناطیسی روی انتقال نمک و آب و کاهش رسوب کربنات در حین نمک زدایی با اسمز معکوس بررسی شد. میدان الکترومغناطیسی توسط جریان AC از طریق یک سیم پیچ سولنویید اطراف ماژول جداسازی غشایی تولید شد. شدت و فرکانس جریان به ترتیب 25 آمپر و 50 هرتز بود. آزمایشات با استفاده از محلول CaCO3 با غلظت 5/5 میلی مول بر لیتر انجام شدند. برای مقایسه، نمک زدایی توسط غشا در حضور و فقدان میدان الکترومغناطیسی انجام شد. اگرچه دمای فرآیند نمک زدایی ثابت نگهداشته شد، دمای محصول به هنگام اعمال میدان الکترومغناطیسی کمتر از 2 درجه سانتی گراد افزایش یافت. سیستم زمانی که در معرض میدان الکترومغناطیسی قرار گرفت به صورت پایدار عمل کرد. در طول آزمایشات، دفع نمک، سرعت جریان نفوذی (تصفیه شده)، و افت فشار غشایی در حضور و در غیاب میدان الکترومغناطیسی مقایسه شدند. علاوه بر این، میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) برای بررسی مورفولوژی رسوبات استفاده شد. مشخص شد که دفع نمک و سرعت جریان نفوذی به هنگام اعمال میدان الکترومغناطیسی افزایش می یابد. علاوه بر این، آنالیز SEM ثابت کرد که رسوبات CaCO3 تشکیل شده در حضور میدان الکترومغناطیسی به شکل پودری هستند و چگالی کمتر از رسوبات تشکیل شده در موارد عدم استفاده از میدان الکترومغناطیسی دارند.

    کلیدواژگان: ممبران، میدان الکترومغناطیسی، اسمز معکوس، رسوب
  • فاطمه شازده احمدی، عمار فیضی، حسین وسمقی صفحات 97-113

    ارزیابی تامین‌کننده یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اقدامات در مدیریت خرید در یک زنجیره تامین می‌باشد و دلیل آن تاثیر کلیدی تامین کننده بر روی هزینه، کیفیت، به موقع رسیدن کالا و سطح خدمت ارایه شده در هنگام دریافت کالا می‌باشد. بنابراین ضرورت‌های رقابتی مرتبط با کارایی هزینه‌ها لزوم بهره‌گیری مشترک از قابلیت جمعی را روشن‌تر کرده تا از این طریق خلق ارزش‌های جدید برای مشتریان میسر شود. هدف تحقیق حاضر اولویت‌بندی شاخص های تامین کنندگان قطعات صنعت خودروسازی می‌باشد. شاخص‌های قیمت، کیفیت قطعات، تحویل به موقع، رضایت مشتری وخدمات پس از فروش جهت رتبه‌بندی پس از مصاحبه با کارشناسان صنعت خودروسازی شناسایی شدند. جامعه آماری مورد بررسی 25 نفر از کارشناسان ارشد شرکت ساپکو می‌باشند که به دلیل محدود بودن کارشناسان از تمامی جامعه آماری استفاده شده است. تکنیک مورد استفاده جهت وزن دهی به شاخص‌ها و رتبه‌بندی با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه‌ای فازی است. نتایج تحقیق حاضر می‌تواند به تدوین الگوی کاربردی، با شناسایی شاخص‌های تاثیرگذار در انتخاب تامین کنندگان شرکت ایران خودرو در محیط رقابتی موجود، در اختیار کارشناسان و خبرگان قرار گیرد و آن‌ها را در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری هر چه بهتر یاری رساند.

    کلیدواژگان: استراتژی، شبکه تامین، منطق فازی، دیمتل فازی، فرآیند تحلیل شبکه ای فازی
  • منا فولادی، آریا نوری صفحات 114-132

    از مشکلات امروز جهان آلودگی منابع آب های زیرزمینی به واسطه آلاینده هایی است که از صنایع مختلف به ویژه پالایشگاه ها و شرکت های نفتی وارد می شوند. این ذرات مضر با روش های متفاوتی وارد آب می شوند و استفاده از آن را برای ما غیرممکن می سازند. حجم پساب های تولیدی رو به افزایش است و مواد نفتی بسیاری در این پساب ها وجود دارند. با توجه به این که این هیدروکربن ها به سختی به صورت بیوشیمیایی[1] تجزیه می شود و باعث زیان و تخریب زیادی به محیط زیست می شوند، باید قبل از تخلیه در محیط زیست تصفیه شوند . بنابراین پساب های نفتی، به دلیل خطرات زیان باری که برای سلامتی انسان، محیط زیست، گیاهان و موجودات آبزی ایجاد می کنند، تصفیه آن ها به شدت مورد توجه قرار گرفته است.علاوه براین با توجه به حجم زیاد پساب های نفتی، روشی که به راحتی قابل انجام و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد و بتواند آلودگی های نفتی را با بازده بالایی جداسازی کند، بسیار مهم است در این مقاله مروری تلاش شده است که روش های موثر حذف آلاینده های روغنی از منابع آبی مورد بررسی قرار بگیرد.

    کلیدواژگان: جداسازی روغن از آب، پساب های نفتی، آلودگی منابع آبی
  • شیما جلال نژاد خراسانی، آرش رزمخواه صفحات 133-149

    به دلیل محدودیت معیارهای قدیمی در توصیف ویژگی های لرزه ای ساختگاه های مختلف، در این مقاله سه رویکرد جدید برای دسته بندی ساختگاه ها بیان شده است. اولین روش، تغییرات شتاب شبه طیف افقی زلزله های مختلف در حالت تشدید بر حسب فاصله ساختگاه تا منبع زلزله را مورد بررسی قرار می دهد. در رویکرد دوم، منحنی های نسبت طیفی افقی به قایم در حالت تشدید بر حسب دوره تناوب رسم می شود. در سومین تکنیک، بر اساس داده های شتاب نگاشت در حالت تشدید، منحنی های مربوط به پارامترهای آستانه طیفی شامل تغییرمکان آستانه طیفی و شتاب آستانه طیفی بر حسب دوره تناوب سازه تهیه می شوند. بسته به فرایند تحلیلی مورد استفاده در هر رویکرد، پس از مقایسه نتایج بر اساس منحنی های برازش داده شده از میان داده ها، طبقه بندی لرزه ای ساختگاه های مختلف انجام می شود.

    کلیدواژگان: طبقه بندی ساختگاه، تشدید، نسبت طیفی، سرعت موج برشی، تغییرمکان آستانه
  • سبحان سلیمانی گلسفیدی صفحات 150-160

    سیم پلاستیکی ضایعاتی در حین تولید محصولات سیم برس مانند مسواک، برس مو، برس رنگ و غیره تولید می شود. نحوه بازیافت و استفاده مجدد از سیم پلاستیکی ضایعاتی یک مساله جدید می باشد. این تحقیق به بررسی رفتار سیم پلاستیکی ضایعاتی بر روی مخلوط های آسفالت ماستیک درشت دانه(SMA) با استفاده از روش طراحی مارشال می پردازد. نمونه ها با استفاده از چندین روش آزمایشگاهی از قبیل آزمایش پایداری مارشال، آزمایش شیارشدگی، آزمایش خمش سه نقطه ای و آزمایش حساسیت رطوبتی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که سیم پلاستیکی ضایعاتی به طور موثری می تواند مقاومت دمای بالا، مقاومت ترک خوردگی دمای پایین و حساسیت رطوبتی مخلوط آسفالت ماستیک درشت دانه را بهبود بخشد. همچنین جذب روغن، چسبندگی و اثر تاخیری در انتشار ترک مخلوط آسفالتی به مکانیزم تقویت کننده سیم پلاستیکی ضایعاتی نسبت داده می شود. نتیجه این پژوهش می تواند پشتیبانی فنی از سیم پلاستیکی ضایعاتی مورد استفاده در مصالح ساخت روسازی را ارایه دهد.

    کلیدواژگان: آسفالت ماستیک درشت دانه، سیم پلاستیکی ضایعاتی، مقاومت ترک خوردگی، انتشار ترک، حساسیت رطوبتی
  • مهدی اصلی نژاد، فرصاد حیدری، زهرا رحیمی صفحات 161-169

    هر در این مقاله یک حسگر زیستی کریستال فوتونی مبتنی بر یک نانوحلقه تشدیدگر دایره ای طراحی شده است. این حسگر دارای یک نانو حلقه دایره‌ای است که سبب می‌شود تزویج بین موج‌بر و نانو حلقه تشدیدگر صورت گیرد. همچنین جهت تزویج بهتر نور از یک ردیف میله بین موج بر ورودی و نانو حلقه تشدیدگر استفاد شده است. ساختار شامل میله های عایق در هوا است. این ساختار دارای ابعاد کوچک بوده و بیشتر ساختار دارای اندازه یکسان است که طراحی و ساخت آن را آسان می کند. در این مقاله از یک ساختار بلور فوتونی با ساختار شش وجهی استفاده شده است. حسگر شامل یک نانوحلقه تشدیدگر دایره ای مابین دو موج بر ورود و خروج است. موج بر سمت چپ به عنوان موج بر ورودی و موج بر سمت راست به عنوان خروجی در نظر گرفته شده است. به دلیل چینش دایره ای نانوحلقه تشدیدگر حسگر مورد نظر دارای ضریب کیفیت بالای 5166 و حساسیت خوبی است.

    کلیدواژگان: حسگر زیستی، کریستال فوتونی، کوکائین، نانو حلقه تشدیدگر
|
  • Milad Mahdavipour Pages 1-15

    Nowadays, the importance of communication and relationship with other countries is undeniable. Language plays a crucial role in the dissemination of science, awareness, knowledge and technology in a world where there are diverse languages, cultures and nationalities, but the need to learn a language has become essential due to the conceptual differences of languages. French has always been considered by teachers as a widespread and effective language in the world, but structural difficulties, especially in the field of grammar, have created challenges in the process of teaching French. This study seeks to decipher the reasons behind the difficulty of teaching French grammar, especially adverbs, to non-French language learners (here, English and Persian).The present research study is based on a structural comparison of the three languages (French, English and Persian). In this study, the obvious differences between these three languages, especially Persian compared to the other two languages will be analyzed in the following sections of this study. In fact, these are conceptual differences that make it difficult to study a foreign language course, and the teaching course will be enjoyable by carefully examining these differences that are rooted in the culture of each country. In other words, the depth of language differences determines the severity of the difficulty of teaching French to non-French speakers

    Keywords: Grammar Teaching, Adverb, FLE (French as a Foreign Language), Non-French Language Learners
  • Nafiseh Charestani Pages 16-42

    The family is identified as an institution or social institution resulting from the marriage between men and women. One of the manifestations of human social life is the existence of a healthy and constructive interaction between human beings, love for one's kind and expression of communion and empathy for each other. The main pillar of family as the foundation of society is marriage. Marriage is one of the most important events in human life. Marriage is the most important and fundamental human relationship because it provides the structure for the creation of family relationships and the upbringing of the next generation. The aim of this study was to identify the dimensions of effective dialogue between couples using fuzzy Delphi technique, weighting and prioritization of each using gray analytic hierarchy process technique. For this purpose, first, by reviewing the theoretical foundations and background of the research, the dimensions of effective dialogue between couples were identified, then using the viewpoints of academic professors and 50 couples, they were randomly identified by fuzzy Delphi technique and questionnaire in five dimensions. The results of this study showed that communication skills dimension ranked first and dimensions of informed dialogue, planning for dialogue, talk, and optimism about the results of dialogue ranked second to fifth. The results of the present study can provide a comprehensive view to counselors and couples about recognizing the dimensions of sustainable conversation.

    Keywords: Stable Conversation, Couples, Iranian Families, Fuzzy Delphi, Gray Analysis Hierarchical Process (GAHP)
  • Milad Mahdavipour Pages 43-55

    The world is evolving every day, every hour. It does not stop for a moment, and the people of the world owe this rapid progress to communication. The main source of this communication and its important tool is language. French has always been considered by teachers as a widespread and effective language in the world, but structural difficulties, especially in the field of grammar, have created challenges in the process of teaching French. This study seeks to decipher the reasons behind the difficulty of teaching French grammar, especially adverbs, to non-French language learners (here, English and Persian).The present research study is based on a structural comparison of the three languages (French, English and Persian). In this study, the obvious differences between these three languages, especially Persian compared to the other two languages will be analyzed in the following sections of this study. In fact, these are conceptual differences that make it difficult to study a foreign language course, and the teaching course will be enjoyable by carefully examining these differences that are rooted in the culture of each country. In other words, the depth of language differences determines the severity of the difficulty of teaching French to non-French speakers.

    Keywords: Grammar Teaching, Adverb, FLE (French as a Foreign Language), Non-French Language Learners
  • Seyed Alireza Mousavi Shirazi Pages 79-88

    Optimization of energy generation in power plants and also taking into consideration the environmental pollutions are the most significant concerns in the field of energy. In this research, the main aim is that due to wasting a massive heat out of cooling towers of power plants, through a conceptual approach, this heat shall not be wasted as far as possible, and can get reused in the reheat cycle. As well, this approach might get used in the regenerative cycle of power plants to warm up the inlet fluid. Since in the reheat cycle of a power plant, vapor enters the boiler to be warmed up and then gets transferred to the low-pressure turbine (after passing through the high- pressure turbine), the heat poured out of the cooling tower can be transferred to the vapor before the high-pressure turbine. It causes the optimized usage of the heat poured out of the cooling tower, and makes the vapor temperature to rise, and causes its better drying and subsequently improvement of power plant efficiency and also stop making sediment and corrosion of turbine blades. Besides, applying this approach causes the energy not to be lost, and cuts the fuel costs, and environmental protection.

    Keywords: ooling tower, Efficiency, Reheat cycle, Heat, Power plant
  • Sayed Esmaeil Mohammadimehr Pages 89-96

    In the present study, the effect of electromagnetic field on the salt and water transport and reduction of carbonate deposit during reverse osmosis desalination was investigated. The electromagnetic field was generated by AC current through a solenoid wound around the membrane separation module. The current intensity and frequency was 25 A and 50 Hz, respectively. Experiments were conducted using CaCO3 solution at the concentration of 5.5 mmol/L. For comparison purposes, desalination by the membrane, in the presence and absence of an electromagnetic field was conducted. While the desalination process temperature was kept constant, the product temperature increased by less than 2 °C when the electromagnetic field was applied. The system performed sustainably when it was exposed to the electromagnetic field. During the experiments, salt rejection, permeate flow rate and membrane pressure drop were compared in the presence and absence of an electromagnetic field. Moreover, scanning electron microscopy (SEM) was used to investigate the morphology of the precipitates. It was found that the salt rejection and permeate flow rate increased when the electromagnetic field was applied. Furthermore, SEM analysis proved that CaCO3 precipitations formed in the presence of an electromagnetic field were in a powdery form with a lower density than the precipitation formed in case of not using electromagnetic field.

    Keywords: Membrane, Electromagnetic field, Reverse osmosis, fouling
  • Fatemeh Shazdehahmadi, Ammar Feyzi *, Hosein Vasmaghi Pages 97-113

    Supplier evaluation is one of the most important and fundamental measures in purchasing management in a supply chain and the reason is the key impact of the supplier on the cost, quality, timely arrival of the goods and the level of service provided when receiving the goods. Therefore, the competitive necessities related to cost efficiency make it clearer the necessity of joint utilization of collective capability in order to create new values for customers. The aim of this study was to prioritize the indicators of automotive parts suppliers. Price, quality of parts, timely delivery, Customer Satisfaction and after-sales service were identified for ranking after interview with automotive industry experts. The statistical population of the study is 25 senior experts of SAPCO Company that due to limited experts, the entire statistical population has been used. The technique used for weighting indicators and ranking using Fuzzy Analysis Network Process (FANP).The results of this study can be presented to experts and experts by identifying the effective indicators in selecting Iran Khodro suppliers in the existing competitive environment and help them to make decisions and make better decisions.

    Keywords: Strategy, Supply Network, Fuzzy Logic, Fuzzy DEMATEL, Fuzzy Analysis Network Process (FANP)