فهرست مطالب

نشریه نخبگان علوم و مهندسی
سال هشتم شماره 6 (بهمن 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/17
  • تعداد عناوین: 13
|
  • مهدی دادرس پور، بهمن خسروی پور صفحات 21-28

    هدف آموزش عالی کشاورزی، تربیت کارشناسانی است که بتوانند آغازگر خدمت، کارآفرینی، تولید و توسعه ی همه جانبه و پایدار باشند. از پیش نیازهای دستیابی به این امر، نگرشی نو نسبت به آموزش های عملی و توجه به یادگیری تجربی به منظور کاربرد مهارت و فناوری های نوین در آموزش عالی کشاورزی با تاکید بر برنامه ریزی و هدف گذاری آینده مدار است. بررسی مطالعات انجام گرفته نشان داده بیکاری پرشمار دانش آموختگان گرایش های مختلف کشاورزی تا حدی گویای آن است که این گروه در دوران دانشجویی نتوانسته اند مهارت های لازم برای ورود به بخش کشاورزی و انجام فعالیت های تولیدی، تبدیلی و یا توزیعی را کسب کنند. در نتیجه، یکی از راهکارهای عملی، چیرگی بر این چالش، توجه بیشتر به برنامه های درسی عملی آموزش عالی کشاورزی، به ویژه کسب مهارت های تجربی است. این مقاله که به روش مروری و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی تهیه شده تلاش دارد ضمن بیان مفهوم و ویژگیهای یادگیری تجربی، کاربرد آن در آموزش کشاورزی را بررسی و راهکارهای لازم را ارایه نماید.

    کلیدواژگان: یادگیری، یادگیری تجربی، آموزش کشاورزی
  • سید رحیم بهارآور، امین محمودی مقدم، احمد جاهد صفحات 29-38

    استفاده مداوم از مصالح طبیعی به خصوص منابع تجدید ناپذیر در فرآیند ساخت، هر ساله به عنوان یکی از موضوعات روز جهان شناخته می شود. بتن به دلیل هزینه پایین ساخت، هزینه کم نگه داری و تطبیق پذیری زیاد، یکی از پرمصرف ترین مواد ساختمانی است و برای تولید آن به منابع اولیه بسیاری نیاز است.در سال های گذشته به علت مصرف بیش از حد این منابع اولیه، نگرانی های زیادی در مورد محیط زیست جهانی بوجود آمده است. همچنین به دلیل افزایش زباله های صنعتی در محل های دفع زباله و مشکلاتی که این زباله ها برای محیط زیست ایجاد می کنند و از طرفی عدم استفاده مجدد از این زباله ها، توجه عده زیادی به این سمت نیزجلب شده است. صنعت سنگ یکی از صنایع پرکاربرد در کارهای عمرانی است که در کنار حجم بالای تولید، ضایعات زیادی را نیز تولید می کند.یکی از پرکاربردترین انواع سنگ، سنگ گرانیت است که در صورت استفاده بهینه از ضایعات آن در ساخت بتن، این ضایعات به موادی ارزشمند تبدیل خواهد شد و از طرفی باعث کاهش مشکلات زیست محیطی ناشی از آنها می شود لذا هدف از این مقاله: · بررسی درصد بهینه آهک در ساخت بتن های سازه ای · بررسی مقاومت فشاری بتن سازه ای حاوی آهک و پودر سنگ گرانیت · بررسی مقاومت کششی بتن سازه ای حاوی آهک و پودر سنگ گرانیت · بررسی درصدهای مختلف آهک و پودر سنگ گرانیت همراه با بتن های سازه ای در مقاومت فشاری · بررسی درصدهای مختلف آهک و پودر سنگ گرانیت همراه با بتن های سازه ای در مقاومت کششی

    کلیدواژگان: پودرسنگ آهک، پودرسنگ گرانیت، کربناته شدن بتن
  • امید رهایی، امیرحسین شیردل، مهسا مالکی گندمانی صفحات 39-48

    خانه اولین جایگاه رویارویی زندگی انسان با محیط اطراف خود است ،که طراحی و سازماندهی آن با فرهنگ همخوانی دارد .در طراحی خانه های سنتی ایران عواملی مانند فرهنگ ،اقلیم، دین و غیره تاثیر گذار بوده است.تقسیم بندی فضاها و تزیینات و به طور کلی معماری آن ریشه در باور ها ،اعتقادات وهویت اصیل ایرانی – اسلامی داشته است.امروزه متاسفانه توجه معماران به مبحثی به عنوان هویت ،کاهش پیدا کرده ،و نیاز به بررسی ونگاهی دقیق و موشکافانه در ریشه های معماری نیاکان را آشکار می کند.یکی از نکات مهم در طراحی خانه های ایرانی آن است که تلاش شده، طراحی فضا ها به گونه ای شود که پاسخگوی نیازهای متعدد انسان ازجمله نیاز های مادی ومعنوی باشد، لذا پژوهش حاضر که از نوع کیفی و روش بکار رفته در آن توصیفی -تحلیلی می باشد ،در پی آن است که ابتدا مفهوم کلی هویت را بررسی و سپس خانه های ایرانی که به عنوان کانون رشد وتعالی انسان است را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد و به مهم ترین عناصر هویت بخش معماری خانه های ایرانی بپردازد.

    کلیدواژگان: هویت، معماری سنتی، خانه ایرانی، فرهنگ
  • یوسف آقائی پور، داریوش شفیع زاده، حمیدرضا حسن پور، ابوالفضل قهرمانی صفحات 49-59

    مدیران راهبردی که تفکر استراتژیک دارند مکان یابی تسهیلات هاب را که ساختار آنها مبتنی بر افزایش جریان وکاهش هزینه از دست رفته است دارند امری مهم در تصمیمات راهبردی سازمان می دانند. زیرا حل این مسایل کاربردهای گسترده ایی در سیستمهای خدمت رسانی همچون توزیع، حمل و نقل، دفع زباله، خدمات درمانی، خدمات اضطراری و ارتباطات راه دور دارد. از این رو چالش می شود، تا مکان تسهیلات ارایه دهنده خدمت طوری تعیین گردند که در راستای کاهش هزینه ها و ایجاد شرایط مناسب در شبکه خدمت دهی گام برداشته شود، زیرا هزینه های درگیر با آن بسیار گسترده و متنوع بوده و تصمیم گیری های مدیران را دست خوش تغییرات فراوانی می نماید. بنابراین با مطالعه در این بخش دیده شد که کارهای گذشته تنها توجه به یک هدف داشته اند اما تحقیق حاضر یک مسیله جدید در حوزه مکانیابی هاب با رویکرد قابلیت اطمینان پیشگیرانه برای انتقال جریان قبل از خرابی هاب ها معرفی میکند که جریان با قابلیت اطمینان بالایی ارسال شود. همچنین از هاب پشتیبان برای عبور صحیح جریان برای بعد از خرابی هاب ها استفاده میشود تا از هدر رفتن جریان ناشی از خرابی هاب ها جلوگیری کنند. طراحی یک مدل ریاضی برای شبکه حمل و نقل کشور که از هدر رفتن جریان جلوگیری کند امری حیاتی است. به همین منظور یک مدل برنامه ریزی عدد صحیح مختلط چند هدفه برای این مسیله پیشنهاد شده است و برای حل آن نیز از روش مجموع وزنی استفاده می شود.

    کلیدواژگان: مکانیابی هاب، قابلیت اطمینان، هاب پشتیبان، خرابی هاب، اقتصاد مقاومتی
  • هومن شکروی، بهنام تقوی، امیر زینالی صفحات 60-70

    جهت اجرایی و عملیاتی نمودن طیف مختلفی از فعالیتها در صنایع مختلف ، سالانه پروژه های زیادی تعریف می گردند. بر اساس سلسله مراتب در پروژه های بزرگ ،ساختار کارفرما ، مشاور، پیمانکار اصلی و . . . تعریف می گردد. پیمانکاران اصلی برای تقسیم مسیولیت ها و کاهش ریسک ناشی از ابعاد و کاهش درگیری مستقیم در مباحث تخصصی و تکنولوژی پروژه ها به پیمانکاری جزء متوسل می گردند. عدم انتخاب صحیح، تعامل نامناسب و ناهماهنگی در این برون سپاری های ثانویه ممکن است به جای تعالی و بهبود عملکرد پروژه، نتایج فاجعه باری را برای پروژه به همراه داشته باشد. در این مطالعه با مورد توجه قراردادن این امر که ارتباط خوب و موثر پیمانکار اصلی و پیمانکار فرعی از عوامل موثر در دستیابی به اهداف تعریف پروژه می باشد، نسبت به بررسی توزیع مسیولیت ها و علل عمده بروز مشکلات بین پیمانکار اصلی و پیمانکاران فرعی پرداخته می گردد.

    کلیدواژگان: پیمانکاران اصلی، پیمانکاران جزء، پیمانکاران دست دوم، پروژه فرآوری معدنی
  • جلیل هادی*، محمدکشاورز بخشایش صفحات 71-76

    همه ساله در اثر وقوع زلزله، خسارتهای فراوانی بر اثر لغزش شیروانی ها و گسیختگی آنها بوجود می آید. در شرایط طبیعی همواره زمین و خاک های تشکیل دهنده آن در حال تحمل و انتقال تنش های موجود می باشند و هر عملی مانند خاکبرداری و آزاد سازی ترانشه یا اعمال بار دینامیکی می تواند باعث برهم خوردن تعادل تنش ها شود و پایداری شیروانی را به مخاطره بیاندازد. در این مقاله رفتار یکی گودبرداری عمیق مربوط به سازه ای عظیم در شرق تهران که توسط سیستم ترکیبی میخکوبی و انکر پایدارسازی موقت شده، موردبررسی و مطالعه موردی قرار گرفته است و پس از اعمال بار دینامیکی هارمونیک به روش تفاضل محدود و با استفاده از نرم افزار Plaxisمیزان حداکثرجابجایی گود تحت اثر فرکانس های متفاوت بار دینامیکی ارزیابی شده است و با استفاده از نتایج حاصله ضمن تعیین فرکانس تشدید المان سازه ای، میزان تاثیر نیروی کشش در انکر و میزان تاثیر تغییرات دامنه بار دینامیکی، تحت فرکانس های متفاوت موردارزیابی و تحلیل قرار گرفته است. با افزایش نیروی پس کشیدگی در انکرها می توان میزان حداکثر جابجایی ها را کاهش داد شایان ذکر است در فرکانس های بارگذاری کمتر از فرکانس تشدید، تغییر میزان نیروی پس کشیدگی انکرها تاثیر قابل ملاحظه ای درتغییرجابجایی تاج گود نخواهدداشت. با افزایش دامنه بار دینامیکی اعمالی حداکثرجابجایی افزایش می یابد البته در فرکانس های بالا تغییر دامنه تاثیری در جابجایی نخواهد داشت.

    کلیدواژگان: بار دینامیکی هارمونیک، پایدار سازی گود، میخکوبی، انکر، روش تفاضل محدود
  • رسول نوده فراهانی، امین اسلامی، مهرداد قدسی باغستان صفحات 77-83

    وال مش توسط لایه های پلاستر بر روی دیوار قرار گرفته و پس از سخت شدن پلاستر جزوی از دیوار به حساب می آید. با وجودی که توری وال مش شبیه یک پارچه ضخیم قابل انعطاف است، اما استحکام فوق العاده بالایی در مقابل کشیده شدن دارد. حال اگر دیوار در اثر هر گونه نیروی خارجی بخواهد در جهت خارج صفحه جابه جایی زیادی داشته باشد لازم است که توری وال مش قرار گرفته بر روی دیوار کشیده شود. اما توری وال مش به واسطه استحکام بالای خود این اجازه را نمی دهد و دامنه جابه جایی دیوار را محدود می کند. درحالی که دیوار می تواند در اثر نیروهای خارجی در محل خود ارتعاش کند و جابه جایی اندکی داشته باشد؛ اما به واسطه وجود وال مش نمی تواند آن قدر تغییر مکان دهد که منجر به فروریختن آن شود. خصوصیت توری وال مش این ویژگی فوق العاده را ایجاد می کند که بدون به وجودآوردن سختی بیش از اندازه برای دیوار به آن امکان تا حدودی انعطاف پذیربودن را می دهد. ضمنا استفاده از این ساختار توری وال مش باعث می شود که وزن و بار دیوار در زمان تکان های حاصل از زلزله یا نیروهای جانبی مشابه به صورت مستقیم به سازه اصلی منتقل نشود و وال مش تا حدودی مانند یک فنر یک ارتباط کشسان بین سازه و دیوار ایجاد کند. این مسیله به آسیب کمتر هم دیوار و هم سازه منجر می شود. همچنین به دلیل افزایش سرعت اجرا و کیفیت فرآیند اجرای دیوار و نیز سازگاری آن با مصالح مختلف کاربرد خوبی در صنعت ساختمان خصوصا انبوه سازی خواهد داشت.

    کلیدواژگان: کنترل کیفیت، وال پست، پلاستر، مهارجانبی دیوار، انبوه سازی مسکن
  • محمدرضا رئیسی آهوان*، محمدجعفرهمتی صفحات 84-90

    در سرزمین خشکی مانند ایران مدیریت آب و رطوبت خاک در اراضی کشاورزی یکی از ضروریات این حوزه به شمار می رود. اندازه گیری رطوبت خاک معمولا فرآیندی هزینه بر و زمان بر می باشد. با ورود حسگرهای مختلف اندازه گیری رطوبت، اندازه گیری راحت تر و سریعتر رطوبت، زمینه افزایش تولید و صرفه جویی در هزینه ها به ویژه در بخش کشاورزی فراهم گردید. یکی از حسگرهای مورد استفاده در بخش کشاورزی، حسگر اندازه گیری رطوبت خاک می باشد که در مکانیزه شدن آبیاری، صرفه جویی در میزان آب مورد نیاز و کاهش هزینه ها بسیار موثر بوده است. در این مقاله یک حسگر رطوبت خاک الکتریکی جدید با دقت بالا و میزان خطای کم معرفی می شود. حسگر طراحی شده شامل یک نوسان گر موج مربعی از نوع مولتی ویبراتور آستابل است که فرکانس خروجی آن وابسته به ظرفیت خازنی سر حسگر است که در خاک قرار می گیرد. به این صورت که با تغییرات رطوبت خاک ظرفیت خازنی سر حسگر تغییر کرده و به دنبال آن، فرکانس نوسان گر تغییر می کند. بر اساس تغییرات فرکانس نوسان گر، میزان رطوبت خاک گزارش می شود. به عبارت دیگر، سر حسگر که یک خازن با دی الکتریک آب است، تغییرات رطوبت خاک را به یک کمیت الکتریکی از نوع خازنی تبدیل کرده و این نیز فرکانس خروجی مولتی ویبراتور را تعیین می کند.حسگر طراحی شده می تواند با دقت بالا و در خاک های با بافت های متفاوت و در اعماق مختلف میزان رطوبت را بسنجد. به طوری که رطوبت اندازه گیری شده توسط حسگر و روش وزنی دارای همبستگی99% می باشد.

    کلیدواژگان: حسگر رطوبت خاک، نوسان گر، خازن، مولتی ویبراتور استابل، دی الکتریک
  • سید محمد فرنام، محمد کریمی، اکبر ویسانی صفحات 91-102

    مسیولیت به معنای عام پاسخ گویی در زندگی شخصی و اجتماعی در عرصه حرفه ای به معنای موظف بودن به انجام کار و جوابگو بودن است.فرهنگ معین، مسیول را شخصی بیان می کند که فرضیه ای به ذمه دارد که اگر به آن عمل نکند باز خواست می شود. در اصطلاح حقوقی، مسیولیت عبارت است از فعل (کارهایی که قانون برعهده شخص می گذارد)،که اگر درست انجام نشود یا کلا امجام نشود (ترک فعل)که سبب بروز خسارت به دیگری (شخص ثالث)گردد. به تشخیص قاضی شخص یا اشخاصی که مکلف می شوند این خسارات را جبران نمایند،مسبب یا مقصر می گویند. بنابراین مسیولیت از منظر حقوقی یک معنا بیشتر ندارد و آن جبران خسارات است. مسیولیت مدنی مهندسین معمار شامل مفهوم عام مسیولیت مدنی میباشد، زیرا هم مسیولیت قهری را در بر می گیرد و هم مسیولیت قراردادی را. اگرچه مسیولیت مهندس ناظرمعمار در مقابل مالک اغلب بر اساس مسیولیت قراردادی می باشد اما از آنجا که جز مالک عوامل مختلفی در ساخت یک سازه دخالت دارند و یک ساختمان در طول حیات خویش ممکن است به کرات مورد معامله واقع شده و به ملکیت افرادی درآید که طرف قراردادتعهد نظارت نبوده اند بنابر این، مسیولیت مهندسی ناظرمعماری در مقابل این افراد از نوع قهری خواهد بود. بر اساس بیمه نامه مسیولیت حرفه ای مهندسین، مسیولیت حرفه ای اشخاص یاد شده در رابطه با طراحی، محاسبه و نظارت ساختمانی مطابق قوانین بیمه و مسیولیت، قانون نظام مهندسی ساختمان و قانون شهرداری و آیین نامه های اجرایی مربوطه در برابر مالکین ساختمان ها، اشخاص ثالث (شامل همسایگان، عابرین و...) و کارکنان اجرایی پروژه ساختمانی تحت پوشش بیمه ای قرار می گیرد. تعهدات بیمه ای برای خسارت بدنی تا مبلغ دیه قانونی برای هر نفر و برای خسارت مالی مطابق تقاضای مهندس طراح، محاسب و ناظر خواهد بود. در این تحقیق با بررسی دقیق و عمقی مسیولیت مدنی معماران در امر ساخت و تعهدات منعقده آن ها با کارگران در حین انجام وظایف محوله در نظام معماری و حقوقی کنونی کشور به تحقیق و پژوهش خواهیم پرداخت.

    کلیدواژگان: معمار و مهندس، مسئولیت مدنی، اتلاف، ضمان قهری، جبران خسارت
  • محمدمهدی صادقی*، حمید توپچی نژاد صفحات 103-112

    تحلیل های خطی در شرایط مناسب می توانند تقریب قابل قبولی از ویژگی ها و رفتار حقیقی سازه ها ارایه دهند که انواع مختلف آن ها شامل تحلیل های استاتیکی معادل مود اول، دینامیکی طیفی مودال و تاریخچه زمانی می باشد. در این مقاله با انجام تحلیل های خطی استاتیکی، دینامیکی مودال طیفی و تاریخچه زمانی با 7 رکورد مختلف بر روی یک ساختمان 8 طبقه قاب خمشی بتن آرمه با نامنظمی در ارتفاع و پلان، مقادیر برش و دریفت طبقات و لنگر های واژگونی در قالب نمودار باهم مقایسه شد. روش مودال طیفی در حالت های مجموعه کامل مودها و مجموعه جزیی از مود ها با 90 درصد جرم موثر بررسی شد که اختلاف در نتایج آن ها بسیار جزیی بود. در نتیجه پژوهش متغییر های برش، دریفت و لنگر واژگونی طبقات به ترتیب در روش های تاریخچه زمانی، استاتیکی معادل مود اول و مودال طیفی دارای بیشترین مقدار بودند.

    کلیدواژگان: تحلیل خطی، استاتیکی معادل، دینامیکی طیفی مودال، تاریخچه زمانی، مجموعه کامل و جزیی مودها
  • امیرحسین برزیگر، سروش یوسفی، محمدرضا پورفرخ صفحات 113-127

    در این پژوهش ابتدا به بررسی روش های حل جریان آشفته پرداخته و معادلات حاکم در این روش ها تعریف می گردند. سپس با استفاده از مدل k-w SST معادلات حاکم بر سیال عبوری در جریان های داخلی و خارجی بررسی می شود. با استفاده از نرم افزار فلوینت پارامترهای جریان توربولانسی تعریف گردیده و به شبیه سازی جریان های داخلی و خارجی پرداخته می شود. جریان خارجی بر روی صفحه تخت با حل بلازیوس صحت سنجی می گردد. در نهایت با استفاده از تعریف پارامتر بدون بعد عدد بیجان به بررسی نحوه ایجاد آنتروپی ناشی از فشار و دما پرداخته و دو جریان با یکدیگر مقایسه می شوند. نتایج نشان می دهد که با افزایش سرعت ورودی سیال در جریان داخلی و خارجی، میزان تولید آنتروپی کل و عدد بیجان به ترتیب افزایش و کاهش می یابند. به عبارتی دیگر سرعت سیال با میزان تولید آنتروپی نسبت مستقیم و با عدد بیجان نسبت عکس دارد. با 50% افزایش سرعت ورودی در جریان داخلی و خارجی، میزان تولید آنتروپی کل به ترتیب 79.86% و 54.34% افزایش می یابد. از آنجایی که عدد بیجان با تولید آنتروپی ناشی از حرارت نسبت مستقیم و با تولید آنتروپی کل نسبت عکس دارد، لذا میزان افت عدد بیجان نسبت به سرعت ورودی در جریان خارجی کمتر از جریان داخلی خواهد بود. همچنین با 50% افزایش سرعت ورودی در جریان داخلی و خارجی، مقدار عدد بیجان به ترتیب 70.15% و 17.10% کاهش می یابد.

    کلیدواژگان: عدد بیجان، تولید آنتروپی، صفحه تخت، تونل باد، جریان توربولانس
|
  • Maryam Bilooie* Pages 1-11

    Neuroscience, also known as Neural Science, is the study of how the nervous system develops, its structure, and what it does. Neuroscientists focus on the brain and its impact on behavior and cognitive functions. We first show how our eye-tracking setup has been optimized for recording high-quality eye-tracking data. Second, we show that eye-tracking data quality can be operator-dependent even after a thorough training protocol. Finally, we report distributions of eye-tracking data quality measures for four age groups (5 months, 10 months, 3 years, and 9 years). In other words, as children age the proportion of time that only one eye can be tracked is reduced and the amount of data loss that occurs at all. Verbal stimuli work better than pictorial stimuli. In the case of verbal stimuli, gender and level of neuroticism are found to be important variables that influence unconscious perceptual decision-making processes. Specifically, a female with a high level of neuroticism shows greater permeability in its unconscious perceptual processes. To test these processes, a set of ANOVA models and logistic regressions were run where the dependent variable is whether the people perceived the stimuli or not and the independent variables were gender, the form of the stimuli (pictorial or verbal), and the personality traits extroversion, introversion, and neuroticism. Neuroscience studies the effectiveness of social advertising in the context of promoting a healthy lifestyle. The respondents' reactions (emotions, remembering, and interest) to individual fragments of the advertisement are analyzed and we can see their direct effect on each other.

    Keywords: Neuroscience, Nervous System, Cognitive Functions, Cognitive Neuroscience, Neuroscience Revolution, Decision-Making Processes
  • Zahra Aminfalah *, Sima Asadollahi, Hossein Ghasemi, Shadi Hajizamani Pages 12-20

    Electroencephalography (EEG) is a non-invasive technique that measures the electrical activity of the brain. EEG has been used to study the changes in brain function and connectivity in various types of dementia, such as Alzheimer's disease (AD), vascular dementia (VaD), and mild cognitive impairment (MCI). This review aims to summarize the main findings of EEG analysis in these conditions, focusing on the spectral, temporal, spatial, and network features of EEG signals. We also discuss the potential applications of EEG as a diagnostic and prognostic tool, as well as the limitations and challenges of EEG research in dementia. EEG Can be accurate of 83.9%–96.8% for MCI and 71.9%–96.9% for AD and 87.9%–90.9% for VaD be effective in early diagnosis. We conclude that EEG is a valuable method to explore the neurophysiological mechanisms of cognitive decline and impairment, and to identify biomarkers and predictors of dementia progression. However, further studies are needed to improve the standardization, reliability, and validity of EEG methods and results, and to integrate EEG with other modalities of brain imaging and assessment.

    Keywords: Electroencephalography (EEG), Alzheimer's disease, Vascular Dementia, Brain, Dementia, Mild Cognitive Impairment