فهرست مطالب

هنرنامه - پیاپی 11 (تابستان 1380)

فصلنامه هنرنامه
پیاپی 11 (تابستان 1380)

  • 145 صفحه، بهای روی جلد: 9,500ريال
  • تاریخ انتشار: 1380/02/16
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مباحث نظری
  • وجوه افتراق هنر معنوی و هنر مادی
    نقی زاده، امین زاده صفحه 4

    از آنجایی که حیات انسان متشکل از ساحتهای وجودی متفاوتی است که هر کدام ویژگی های خاص خود را داشته و در پی تامین نیازهای مختص خویش هستند، هنر نیز به عنوان پدیده ای انسانی می تواند در هر قلمروی از حیات هم جلوه ویژه خود را داشته باشد، و هم اینکه به خواسته های اختصاصی آن قلمروهای پاسخگو باشد...

  • هنر های تجسمی
  • گردهارد ریشتر و سنت فیگوراتیو
    مهدی حسینی صفحه 20
    گرهارد ریشتر از هنرمندان محوری آلمان پس از جنگ جهانی دوم است که اغلب آثارش بر اساس عکس هایی که از موضوع روزمره عکاسی کرده یا از تصاویر مجلات و روزنامه انتخاب کرده است، شکل گرفته و به اجرا در آمده است؛...
  • بررسی نقاشی ها ویلیام بلیک با موضوعات برگرفته از عهد عتیق
    مریم فرزاد صفحه 28
    هدف از این تحقیق، بررسی و تحلیل نقاشی هایی از ویلیام بلیک شاعر و نقاش انگلیسی است که موضوع آنها برداشتی از عهد کتاب مقدس است منظور از بررسی نقاشی ها تحلیل تصاویر از نظر فکری و یافتن ارتباط آنها با نظام فلسفی و فکری خود بلیک و تحلیل بصری و تصویری کارهاست. روش که برای این تحقیق به کار گرفته شده روش کتابخانه ای است.
  • نقاشی های تاریک مارک روتکو
    مینو ایران پور صفحه 50
    مارک روتکو نقاش متولد روسیه (1970-1930) یکی زا سردمدران جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی به شمار می آید. او از مشهورترین چهره های مدرسه ی هنری نیویورک و نیز یکی از موجدین سبک نقاشی میدان رنگ است...
  • هنر های کاربردی
  • راهکارهایی در شیوه پژوهش و نمایش آثار کاغذی تاریخی
    ذکرگو صفحه 68
    مقاله حاضر روش های پژوهش روی آثار خطی و کاغذی قدیمی را به همراه مراحل گام به گام ارائه این آثار در قالب نمایشگاه مورد بررسی قرار داده است.
    مطالب مندرج در این نوشتار که بر اساس تجربیات ملموس در پژوهش و نمایش عقدنامه های ازدواج عهد قاجار استوار شده، به دو بخش اصلی تقسیم می شود:...
  • مبانی و سوابق کاربرد ترکیب طلا و لاجورد در هنرهای ایرانی
    محسن مراثی صفحه 88
    مشاهده ی آثار هنری مربوط به تمدن های باستانی و هنچنین آثار تاریخی ایران اسلامی موراد متعددی کاربرد ترکیب طلا و لاجورد را به صورت زوج مکمل نشان می دهد. در این تحقیق کوشش می شود تا سوابق استفاده از این دو ماده مورد توجه قرار گرفته و به طور مختصر مبانی نظری آن بررسی شود. تا سوابق چگونگی گسترش کاربرد ترکیب این مواد در آثار هنری پس از اسلام مورد مطالعه اجمالی قرار گیرد...
  • هنر های نمایشی
  • درام رستگاری در فیلم شین اثر جرج استیونس
    بنی اردلان صفحه 104
    تقریبا همگان منفق القول هستند که فیلم شین به راستی یکی از بزرگترین آثار وسترن است وبه نظر من یکی از بهترین و به یاد ماندنی ترین آنها به شمار می آید. بخشی از محبوبیت فیلم به دلیل خلاقیت و ابتکار سینمایی و بخشی از آن به واسطه ی خلوص و شفافیت بینش اسطوره یی اش بود...
  • سینمای پاستورال: رویکردی دوگانه
    سودابه مجاوری صفحه 116
    پاستورال در لغت به معنای چوپانی، شبانی و روستایی، گونه ای روستاپرستی و روستازدگی را نیز بیان می کند. این واژه در معنای مفهومی اما کمال مطلوب پنداشتن طبیعت است و اشاره به طریقی از زندگی هم آهنگ و سازگار با طبیعت...
  • مقدمه ای بر نظریه فیلم داستانی
    محمد نقاش زاده صفحه 130
    جاذبه اصلی فیلم ها در درجه ی اول به چیزهایی که می بینیم بستگی دارد و فقط بعد از آن به شیوه ی دیدن آنها. البته برای دیدن درست و دقیق آنچه که قرار است ببینیم، به یک نظام دقیق بصری که بر اساس ضرورت های موضوع سازمان یافته است، نیازمند هستیم. بنابراین کارکرد اصلی تصویر و ساختمان بصری قاب فیلم آن است که بگذارد ما کنش و ماجرا یا هر چیزی دیگری را که در دنیای ورای این قاب می گذرد و اهمیت دارد، ببینیم...
  • موسیقی
  • موسیقی فیلم
    احمد ضابطی جهرمی صفحه 138
    خلق هنری جدید که نتیجه ی تطبیق بنیادی و سنجیده ی همه ی هنرها به طور یک جا باشد. برای نخستین بار توسط ریچارد واگنر آهنگساز بزرگ آلمانی در تاریخ هنر مطرح شده است.
    همراهی موسیقی باتصاویر فیلم احتمالا همان ترکیب هنری یگانه ای بود که واگنر آرزو داشت...