فهرست مطالب

نامه الهیات
سال دوازدهم شماره 46 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/03/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • آلی لا عطار، عبدالرضا مظاهری*، محمدرضا عدلی صفحه 1

    تناکح اسماء در نظام فکری ابن عربی در کنار تقابل اسماء تعریف شده است که چگونگی فیض هستی از واحد به کثیر را به تصویر می کشد. وی با بیان تناکح به چگونگی کثرت اسماء و بی نهایت بودن جهان هستی پرداخته و راز خلقت را در حرکت حبی که منجر به تناکح می شود دانسته و اشاره دارد که تناکح ساری در جمیع ذراری صورت می پذیرد. منتها با توجه به گستره بحث و همچنین وضوح بخشی به آن موضوع نوشتار حاضر به جزء نخستین پرداخته و جهت مدخل بحث لازم میداند ابتدا به بیان معنای اسم از دیدگاه حکما و عرفا پرداخت و سپس با توضیح تکثر اسماء از ذات باری به روش سازی ضمیر مخاطب جهت فهم موثر نکاح اسماء و رویش خلقت کثیر  از واحد بپردازد. به همین خاطر در این مقاله ابتدا به معانی تناکح در عالم انسانی و اسماء الهی پرداخته شده و رمز و سنبل بودن آن نیز از دیدگاه ابن عربی مورد نظر قرار گرفته است و آنگاه به بحث اسماء الهی و تقابل و تناکح اسماء پرداخته شده و تقسیمات مختلفی که از اسماء و امهات اسماء صورت پذیرفته روشن شده، و این که حب الهی باعث آفرینش از طریق اسماء شده، مورد بررسی قرار گرفته و فاعل و قابل بودن در امر الهی و نظام طبیعی که علت ایجاد آفرینش و پذیرش این امر الهی از طرف عالم طبیعت مورد بررسی قرار گرفته و به همین دلیل به بحث زوجیت و قابلیت در اسماء و عوالم مختلف و در نهایت عالم انسانی پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: تناکح اسماء، تکثر اسماء، حرکت حبی، ابن عربی
  • محمد قاسمی* صفحه 2

    رجالیان فریقین برای تحصیل اطمینان از صحت حدیث در باره شخصیت راویان، آنها را داوری و بعضی را جرح کرده اند. ایشان برای راوی صفاتی را لازم شمرده اند که «عدالت و ضبط» مهم ترین آنهاست. بررسی و تحلیل رفتار و گفتار رجالیان و محدثان برجسته که با عقل و نقل هم سازگارتر است نشان می دهد که بیشتر ایشان، روایت اهل مذهب دیگر را هم در صورت احراز وثاقت پذیرفته اند. واردساختن عنصر مذهب در جرح، در امر زمامداری امت و اختلاف دیدگاه ها در این باره ریشه دارد. درحالی که رجالیان شیعه به سبب پیشامد انحراف در زمامداری و سوءاستفاده زمامداران از جریان حدیث، به مذهب راوی توجه کرده اند، رجالیان اهل سنت به دلیل عناصری مانند تقیه و یا پدیده ای چون غلو و غالیان، به مذهب راوی اهتمام نموده اند. در این نوشتار تحلیلی- استدلالی، معلوم شده است واردساختن بی دلیل عنصر مذهب سبب محرومیت از بخشی از میراث نبوی و افتادن فاصله میان اتباع مذاهب اسلامی شده است.

    کلیدواژگان: رجال، حدیث، صفات راوی، مذهب راوی، جرح راوی
  • مرضیه دشتی قره تپه*، یونس واحد یاریجان، فهیمه ملک زاده صفحه 3

    معامله فضولی در حقوق ایران به پیروی از حقوق اسلام، معامله ای غیر نافذ است که با اجازه مالک تنفیذ می شود. یعنی این اجازه مالک است که به عقد فضولی، نفوذ حقوقی می بخشد. اگر اجازه ناقل باشد، فسخ اصیل پیش از اجازه، بیع فضولی را باطل می سازد ولی اگر اجازه کاشف باشد، فسخ اصیل بیع فضولی را باطل نمی سازد. بنابر نظریه کشف حقیقی و کشف حکمی، بیع فضولی از طرف اصیل تمام نیست زیرا عقد بیع پیش از تحقق ارکان و شرایط آن که رضایت و اجازه مالک یکی از آنها می باشد، تحقق پیدا نمی کند و در نتیجه مشمول دلیل وجوب وفاء به عقد نمی گردد. خلاصه آن که بنابر نظریه کشف حقیقی، اصیل می تواند پس از بیع فضولی و پیش از اجازه مالک، عقد خود را فسخ نماید. اما بر اساس نظریه های کشف محض، رضایت تقدیری و وصف تعقب اجازه، بیع فضولی از طرف اصیل تمام و کامل است و در نتیجه مشمول دلیل وجوب وفاء به عقد می گردد و اصیل نمی تواند عقد فضولی را فسخ نماید. بیع فضولی همچنین یکی از اقسام بیع و معاملات فضولی است که در آن تمام شرایط عقد برقرار است جز اینکه در آن فروشنده مالک کالا نیست و اجازه فروش آن را هم ندارد. قانون مدنی ایران بر اساس فقه اسلامی، مشتری جاهل به فضولی را مستحق اصل ثمن به انضمام غرامات شناخته است.

    کلیدواژگان: معامله فضولی، بیع فضولی، فقه امامیه- قانون مدنی ایران، اجازه - کشف
  • مریم سادات آقامیری*، کتایون مزداپور صفحه 4

    بعد از شورش ابومسلم قیام دیگری بر ضد تازیان خروشید که به جنبش سپید جامگان معروف شد. جنبش سپیدجامگان را یکی از جنبش های مذهبی، سیاسی و اجتماعی ایرانیان در قرن دوم هجری قمری دانسته اند. با وجود منابع و ماخذ بسیاری که درباره ی این جنبش در دست است اما هنوز نادانسته های زیادی وجود دارند؛ زیرا بیشتر منابع با خشم، کینه و دشمنی درباره ی آنان صحبت کرده اند. بنابراین بیشتر آگاهی ما مربوط به حرکت جنبش سپیدجامگان و زندگی ظاهری رهبر آن هاست و درباره ی افکار و عقاید آنان اطلاعات زیادی در دست نداریم. هم چنین با وجود تضادهایی که در منابع دیده می شود درک عقاید آنان دشوار می گردد. اما می توان حدس زد که عقاید آن ها مخلوطی از عقاید مانویان، مزدکیان و حتی غلات شیعه است.

    کلیدواژگان: آیین مزدک، سپیدجامگان، مقنع، خرم دینان، غلات شیعه، حلول، اباحه
  • مریم ابن تراب* صفحه 5

    موضوع اقتصاد و کسب درآمد از مباحث بسیار مهم در جهان کنونی است به گونه ای که یکی از قدرتمند ترین سلاح ها در جنگ سرد به شمار می رود. داد و ستد گرچه از ایام قدیم بین انسان ها رواج داشته است، لیکن در هر زمانی بر اساس چگونگی روابط بین افراد جامعه و پیشرفت در زمینه های مختلف علمی، چهره جدیدی به خود گرفته است. به عنوان مثال تجارت الکترونیک گونه جدیدی از آن در جامعه کنونی است. یکی از مسایل مطرح در جوامع اسلامی تطبیق اعمال تجاری روز با احکام شرع مقدس اسلام است، و پاسخ به این پرسش که: آیا کسب درآمد به روش های نوپیدا مشروع است؟ پژوهش پیش رو به هدف بیان ویژگی های تجارت مشروع صورت گرفته است، تا تمایز کسب های مشروع از غیر آن مشخص گردد. با بررسی کتب فقهی و قانونی این نتایج حاصل شد: نخست آن که بر اساس قاعده تسلیط اسلام مالکیت خصوصی را محترم می شمارد، و هر مالکی حق هرگونه تصرف در اموال خویش را دارد مگر مواردی که به دلیلی ممنوع اعلام شده باشد. دیگر آن که هدف آموزه های حقوقی دین مبین اسلام در مورد تجارت بیان نوع خاصی از تجارت و کسب درآمد میان مسلمین نیست، بلکه شاخصه های مشروعیت به عنوان شروطی برای طرفین قرارداد و مورد قرارداد ذکر شده است، تا از اختلافات و زیان های احتمالی در جامعه اسلامی پیشگیری شود، از این رو عقود غیرمعین نیز مورد پذیرش قرار گرفته اند. هم چنین شروط جایزی که مورد نظر طرفین عقد است. از سوی دیگر پای بندی به تعهدات و قراردادها اصلی مسلم از حقوق اسلامی است، و قراردادها تنها در شرایط ویژه و بر مبنای خواست طرفین و یا بنا بر حفظ مصالح فردی و اجتماعی قابل فسخ هستند.

    کلیدواژگان: اقتصاد اسلامی، تجارت، شروط قرارداد، نفی سبیل، غرر، لاضرر، لزوم معاملات
  • حشمت السادات باقرنژاد*، طیبه اکبری راد صفحه 6

    واژه ابلیس یازده بار در قرآن کریم به کار رفته است. واژه مقابل ابلیس، «ملک» می باشد که به صورت جمع "ملایکه" به کار رفته است. تقابل بین ابلیس و ملک در خلقت و در عملکرد است. علت رانده شدن ابلیس از درگاه الهی سرپیچی از فرمان خداوند است که در لباس استکبار و حسد ظاهر شده است. قرآن کریم نافرمانی ابلیس را، سجده نکردن به آدم علیه السلام مطرح می کند. واژه جانشین ابلیس، شیطان است. حوزه معنایی ابلیس محدود به یک معنا است و اسم خاص برای موجود پلیدی است که به آدم علیه السلام سجده نکرد. لفظ شیطان وجوه معنایی متفاوتی دارد که عبارت است از: ابلیس، جن، جنود انسی و جنی ابلیس، نام عام برای هر موجود شر، سران منافقان، مارها، طاغوت و عامل بیماری. وجه معنایی ابلیس برای لفظ شیطان، بیشترین آیات را به خود اختصاص داده است و شیطان به دلیل غلبه استعمال، بیشتر به ابلیس اطلاق می گردد. غرور و وسواس خناس، واژگان جانشین شیطان در قرآن کریم می باشند. عصیانگر، خوار کننده انسان، دعوت کننده به آتش دوزخ، دشمن آشکار، عاری از خیر و... از ویژگی های شیطان است. نپذیرفتن ولایت شیطان، پرهیز از غذای حرام، استعاذه، ایمان و توکل واقعی، اخلاص، یاد خدا ، فضل و رحمت الهی، موانع نفوذ و تسلط شیطان بر انسان می باشند.

    کلیدواژگان: ابلیس، شیطان، قرآن، معناشناسی، وسواس خناس
  • شیوا نیرومند*، زهرا حسینی حمید صفحه 7

    آدمی از دیرباز پیوندی ناگسستنی با آسمان داشته و با دنبال کردن حرکات کواکب در آسمان، و همزمانی یک سری وقایع سعد و شوم در روی زمین، متوجه ارتباط بین زمین و آسمان، یا انسان و کواکب شده است. گویی جابه جایی ستارگان و کواکب در آسمان به نوعی تقدیر وی را رقم می زنند و متعاقب آن، متفکران و پیام آوران در طی هزاره ها به الگوهایی دست یافتند که می توانست بشر را از سیطره نیروهای آسمانی رهایی بخشد. مهمترین نظریه ها و دیدگاه ها را در این باره، در دو مکتب و حکمت بزرگ: هرمسی و اشراقی می توان دید. این حکمتها معتقدند که کواکب و بروج سازوکاری برای کنترل آدمی ست، ولی در عین حال، معتقد بر اراده آزاد آدمی هستند که می تواند بر این حاکمیت که ضرورت آفرینش است، پیروز گردد و خود را از این سلطه و اسارت رها بنماید. نجوم باطنی در ازمنه گذشته، بخشی از معرفت اندیشمندان و عرفا بوده است. این تحقیق شاید کمکی باشد به یافتن دانشی کهن که به ورطه فراموشی سپرده شده تا رهگشا برای انسان امروزی مدرن گردد.

    کلیدواژگان: سرنوشت، تقدیر، انسان، ستارگان، هرمسی، اشراقی
|
  • Alila Attar, Abd AlReza Mazaheri *, MuhammadReza Adli Page 1

    Abstract The diversity of names is defined in Ibn Arabi's system of thought along with the contrast of names, which depicts how the grace of existence from one to many. By expressing repentance, he deals with the multiplicity of names and the infinity of the universe, and considers the secret of creation in the movement of love that leads to repentance, and points out that the resurrection of Sari takes place in all particles. However, considering the scope of the discussion and also clarifying it, the present article deals with the first part and considers it necessary to enter the discussion first by expressing the meaning of the name from the point of view of scholars and mystics and then by explaining the multiplicity of names from the essence. To effectively understand the marriage of names and the creation of multiple creations from one unit. Therefore, in this article, first, the meanings of tawakah in the human world and divine names are discussed, and its mystery and lavender are also considered from Ibn Arabi's point of view, and then the discussion of divine names and the contrast and reincarnation of names are discussed and different divisions are discussed. It has been clarified from the names and names of the names, and that the divine love has caused creation through the names, has been examined and is active and capable in the divine matter and the natural system, which is the reason for the creation and acceptance of this divine matter by The natural world has been studied and for this reason, marriage and ability in different names and worlds and finally the human world have been discussed.

    Keywords: : Marriage of names, plurality of names, movement of love, Ibn Arabi
  • Muhammad Qasemi * Page 2

    The rijals of the sects have judged the narrators and injured some of them in order to ensure the authenticity of the hadith about the character of the narrators. For the narrator, he has considered the necessary attributes, the most important of which is "justice and recording". A study and analysis of the behavior and speech of prominent scholars and narrators, which is more compatible with reason and narration, shows that most of them have accepted the narrations of other religious people if they are authentic. The inclusion of the element of religion in the wound is rooted in the rule of the ummah and the differences of opinion in this regard. While the Shiite rijals have paid attention to the religion of the narrator due to the occurrence of deviation in the rule and the abuse of the rulers by the stream of hadith, the Sunni rijals have turned their attention to the religion of the narrator due to elements such as taqiya or phenomena such as exaggeration. In this analytical-argumentative article, it has been revealed that the unreasonable inclusion of the element of religion has caused the deprivation of a part of the prophetic heritage and the closing of the gap between the citizens of Islamic religions.

    Keywords: rijal, Hadith, narrator attributes, narrator religion, narrator croticism
  • Maryam Sadat Aqamiri *, Katayun Mazdapour Page 4

    After the revolt of Abu Muslim, another uprising against the Tazians broke out, which became known as the Sepid Jamgan movement. The Sepidjamgan movement is considered one of the religious, political and social movements of the Iranians in the second century AH. Despite the many sources available about this movement, there is still a lot of ignorance; Because most sources have spoken of them with anger, resentment and enmity. Therefore, most of our knowledge is related to the movement of the Sepidjamgan movement and the apparent life of its leader, and we do not have much information about their thoughts and ideas. Also, despite the contradictions seen in the sources, it is difficult to understand their opinions. But one can assume that their beliefs are a mixture of Manichaean, Mazdakian and even Shiite grains.

    Keywords: Mazdak religion, Sepidjamgan, Muqna, Khorramdinans, Shiite grains, Halul, Abaha
  • Maryam Ebn Torab * Page 5

    The issue of economics and earning money is one of the most important issues in the world today, as it is one of the most powerful weapons in the Cold War. Although trade has been common among human beings since ancient times, but at any time, based on how the relations between people in society and progress in various scientific fields, has taken on a new face. For example, e-commerce is a new form of it in today's society. One of the issues in Islamic societies is the adaptation of day-to-day business practices to the rules of the holy sharia of Islam, and the answer to the question: Is it lawful to earn money in emerging ways? The present study aims to express the characteristics of legitimate business, in order to distinguish legitimate businesses from others. Examining the jurisprudential and legal books, these results were obtained: First, it respects private property according to the rule of Islamic domination, and every owner has the right to seize his property, except in cases where it has been prohibited for a reason. Another is that the purpose of the legal teachings of Islam about trade is not to express a specific type of trade and income among Muslims, but the characteristics of legitimacy are mentioned as conditions for the parties to the contract and the contract, to avoid possible differences and losses. The Islamic community should be prevented, so indefinite contracts have also been accepted. Also, the permissible conditions that the parties to the contract want. On the other hand, adherence to obligations and contracts is an inalienable principle of Islamic law, and contracts can be terminated only in special circumstances and based on the wishes of the parties or based on the protection of individual and social interests.

    Keywords: Islamic Economics, trade, contract conditions, mustache denial, murmur, no harm, necessity of transactions
  • Heshmat Al Sadat Baqir Nejad *, Tayyibah Akbari Rad Page 6

    The word Iblis has been used eleven times in the Holy Quran. The word opposite to the devil is "king", which is used in the plural of "angels". The opposition between the devil and the realm is in creation and in action. The reason for the expulsion of the devil from the divine door is disobedience to God's command, which appears in the guise of arrogance and jealousy. The Holy Qur'an describes the disobedience of the devil, not prostrating to Adam (peace be upon him). The word for the devil is the devil. The semantic domain of Iblis is limited to one meaning and it is a special name for an evil creature who did not prostrate to Adam (peace be upon him). The word devil has different meanings, which are: devil, jinn, human soldiers and jinn devil, the common name for every evil being, the heads of hypocrites, snakes, idols and the cause of disease. The semantic aspect of Iblis for the word Satan has the most verses, and Satan is more referred to as Iblis due to the predominance of usage. Pride and obsession are the substitute words of Satan in the Holy Quran. Rebel, humiliator of man, inviter to the fire of hell, obvious enemy, devoid of goodness, etc. are the characteristics of the devil. Rejection of Satan's guardianship, abstinence from forbidden food, supplication, true faith and trust, sincerity, remembrance of God, divine grace and mercy, are obstacles to Satan's influence and domination over man.

    Keywords: Iblis, Satan, Quran, semantics, Khanas obsession
  • Shiva Nirumand *, Zahra Husayni Hamid Page 7

    Man has long had an inseparable connection with the sky, and by following the movements of the stars in the sky, and the coincidence of a series of ominous events on earth, he has realized the connection between the earth and the sky, or man and the stars. It is as if the movement of stars and stars in the sky somehow determines his destiny, and consequently, thinkers and messengers over the millennia have achieved patterns that could free mankind from the control of celestial forces. The most important theories and views in this regard can be found in two great schools and wisdom: Hermes and Enlightenment. These wisdoms believe that the constellations are a mechanism for controlling man, but at the same time, they believe in the free will of man who can overcome this rule which is a necessity of creation and free himself from this domination and captivity. Esoteric astronomy has been a part of the knowledge of thinkers and mystics in the past. This research may help to find ancient knowledge that has been thrown into the abyss of oblivion in order to pave the way for modern man.