فهرست مطالب

نشریه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت
سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 42، تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/06/01
  • تعداد عناوین: 11
|
  • رقیه کشوریان ازاد، اکبر اعتباریان خوراسگانی*، مهربان هادی پیکانی، مجتبی شاهنوشی صفحات 1-29
    هدف

    قوه قضاییه نقش قابل توجهی در فرآیند اجرای خط مشی ایفا می کند، با توجه به رسالت دستگاه قضا و شرایط حاکم بر کشور، اجرای خط مشی ها در این قوه اهمیت ویژه ای دارد. هدف این تحقیق، ارایه الگوی بومی اجرای خط مشی های قضایی: با استفاده از کاربست تحلیل مضمون و تکنیک دلفی فازی است.

    روش پژوهش

    در این پژوهش، در بخش کیفی پژوهش با استفاده ازمصاحبه های نیمه ساختار یافته عمیق با خبرگان قوه قضاییه اطلاعات لازم جمع آوری و با هدف استخراج عناصر و اجزای مدل، این اطلاعات بر اساس روش تحلیل مضمون در سه سطح پایه، سازمان دهنده و فراگیر کد گذاری شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان مسلط بر اجرای خط مشی شامل 26 نفر می شود. نمونه گیری به صورت هدفمند و برای غربالگری و اعتباریابی شبکه مضامین ازسه دور تکنیک دلفی فازی استفاده شده است.

    یافته ها

    تحلیل داده ها در نهایت به احصای153 مضمون پایه، 36 مضمون سازمان دهنده، 8 مضمون فراگیر و شکل گیری الگوی نظری انجامید.

    نتایج

    نتایج نشان می دهد حکمرانی شبکه ای قضایی، سیاست های اجرا، شهروندان، ویژگی شخصی قضات، ساختار اجرا، بازیگران اجرا، توانمند سازی کارکنان و مبانی فرهنگی و دینی عوامل موثر در الگویی بومی اجرای خط مشی های قضایی در دستگاه قضا هستند.

    کلیدواژگان: اجرا، خط مشی، خط مشی های قضایی، قوه قضاییه، مضمون، دلفی فازی
  • پریا پرباران، حمیده رشادت جو*، کامران محمدخانی، عادل فاطمی صفحات 31-45
    زمینه

    بهسازی دانشجو، روشی است که یک دانشجو رشد و پیشرفت می کند و یا قابلیت های رشد و تکامل خود را به عنوان نتیجه ثبت نام در یک موسسه آموزش عالی افزایش می دهد.هدف پژوهش حاضر ارایه مدلی جهت بهسازی دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی- واحد سنندج بود.

    روش تحقیق

    این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و روش اجرای این پژوهش در ابتدا استفاده از روش پژوهش کیفی و بعد کمی یا روش آمیخته و ازنظر نحوه اجرا «توصیفی- پیمایشی» بود. در بخش کیفی جامعه موردمطالعه، صاحب نظران در زمینه بهسازی دانشجو با روش نمونه گیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری (14) نفر و در بخش کمی جامعه موردنظر شامل، کلیه دانشجویان سال آخر مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد سنندج به تعداد 1500 نفر در نیمسال اول سال تحصیلی 98-97 بود.

    یافته ها

    نتایج آزمون نشان داد از دیدگاه پاسخ دهندگان، توجه به ابعاد آموزشی، فردی، اجتماعی، پژوهشی، ایجاد اشتغال پایدار برای خود و دیگران در دانشگاه آزاد اسلامی- واحد سنندج در حد متوسط به سمت ضعیف است و تفاوت آماری معناداری بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب وجود دارد.

    نتیجه گیری

     این پژوهش به ارایه پیشنهادهای کاربردی پرداخته است و درجه تناسب مدل مفهومی نیز با توجه به فلسفه، اهداف، مبانی نظری، ابعاد و مولفه ها، سازوکار اجرایی، فرآیند اجرایی، نظام بازخورد و ارزیابی در سطح 95% اطمینان مورد تایید قرار گرفت.

    کلیدواژگان: بهسازی دانشجو، بهسازی آموزشی، بهسازی فردی، بهسازی اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی
  • سید حسام وقفی*، کبری زرگر صفحات 47-66
    زمینه

    ریسک سقوط سهام همواره یکی از نگرانی های سرمایه گذاران و سهامداران می باشد و به همین دلیل پژوهش حاضر به بررسی تاثیر اثربخشی مدیریت ریسک بر ریسک سقوط قیمت سهام با تاکید بر نقش مدیریت عمومی شرکت پرداخته است. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روش شناسی همبستگی از نوع علی (پس رویدادی) بوده است.

    هدف پژوهش

    هدف پژوهش بررسی اثربخشی مدیریت ریسک با نقش تعدیل کننده مدیریت عمومی بر ریسک سقوط قیمت سهام در شرکت های پدیرفته شده ی بورس اوراق بهادار تهران است.

    روش پژوهش

     جامعه آماری پژوهش کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده که به اعمال محدودیت ها و روش نمونه گیری حذف سیستماتیک و با توجه به اینکه یکی از معیارهای اثربخشی مدیریتی ریسک حق الزحمه حسابرسی می باشد و برخی از شرکت ها میزان حق الزحمه را افشا نکرده اند بنابراین تعداد 86 شرکت به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شدند و در دوره زمانی 1390 تا 1398 موردتحقیق قرار گرفتند. روش مورداستفاده جهت جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای بوده و داده های مربوط برای اندازه گیری متغیرها از سایت کدال و صورت های مالی شرکت ها جمع آوری شده و در نرم افزار اکسل محاسبات اولیه صورت گرفت سپس فرضیه های پژوهش با استفاده از روش رگرسیون چندگانه و آماره تی و با نرم افزار ایویوز  مورد آزمون قرار گرفتند.

    یافته ها

    با توجه به نتایج حاصل از تخمین نهایی فرضیه اول پژوهش بیان شد که با افزایش اثربخشی مدیریت ریسک، ریسک سقوط قیمت سهام شرکت کاهش یافته و احتمال سقوط ناگهانی قیمت سهام کنترل می گردد و با توجه به نتایج حاصل از فرضیه دوم پژوهش بیان شد که مدیریت عمومی بررابطه اثربخشی مدیریت ریسک و کاهش سقوط قیمت سهام  تاثیر معناداری دارد.

    نتیجه گیری

     با توجه به تایید نقش مدیریت ریسک و مدیریت عمومی بر ریسک سقوط قیمت سهام می توان بیان کرد که سرمایه گذاران جهت کاهش ضررهای احتمالی در انتخاب سبد سرمایه گذاری خود کمیته مدیریت ریسک شرکت ها و مالکیت عمومی آن ها را مد نظر قرار دهند.

    کلیدواژگان: اثربخشی مدیریت ریسک، ریسک سقوط قیمت سهام، مدیریت عمومی شرکت
  • رضا زینی وندمقدم، محمدرضا باقرزاده*، یوسف قلی پور کنعانی، مهرداد متانی، محسن عارف نژاد صفحات 67-84
    زمینه

    امروزه همه اندیشمندان و صاحبنظران به ضرورت وجودی سازمان های تربیتی و اولویت آموزش و پرورش نسبت به دیگر فعالیت های اجتماعی رسیده اند. از آنجایی که خط مشی ها نقشه راه و الگوی عمل حاکمیت وسازمان های تابعه محسوب می شوند، لذا اجرای درست خط مشی های آموزش و پرورش برای دست یابی به اهداف تعیین شده از اهمیت بسزایی برخوردار است.

    هدف

    پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل اجرای خط مشی های وزارت آموزش و پرورش با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری انجام پذیرفت.

    روش ها

    این پژوهش از نظر روش آمیخته، بر مبنای پژوهش های کیفی و کمی و از نوع پژوهش های قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان وزارت آموزش و پرورش هستند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 36 نفر از آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بود داده های پژوهش با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری تحلیل شد.

    یافته ها

    مهمترین یافته های پژوهش عبارتند از: تدوین خط مشی های پایدارمنطبق بر واقعیات ومتناسب زمان؛ تدوین خط مشی های انگیزه ساز و اهتمام به مشارکت ذینفع گرا؛ سنجش وارزیابی مدام؛ کفایت منابع و مشارکت عملی همه ی بخش های تخصصی و عمومی

    نتیجه گیری

    لزوم تدوین خط مشی های پایدارمنطبق برواقعیات، متناسب زمان وذینفع گرا با بهره گیری ازتکنولوژی را می توان مهمترین عامل اجرای بهینه خط مشی های وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفت.

    کلیدواژگان: سیاست گذاری، خط مشی گذاری، آسیب شناسی، وزارت آموزش و پرورش، مدل سازی ساختاری تفسیری
  • داریوش هادی مقدم، منصور حقیقتیان*، رضا اسماعیلی صفحات 85-94
    زمینه

    تامین اجتماعی یکی از مهم ترین شاخص های توسعه اجتماعی واقتصادی یک کشوروامنیت ملی در گرو پایداری وصیانت از منابع این صندوق است.تخلفات بیمه ای از مهمترین تهدیدات این سازمان به حساب می آیدوآن را به یک مساله اجتماعی بدل کرده است.

    هدف

    بررسی تاثیر سرمایه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر گرایش کارفرمایان به تخلفات بیمه ای در حوزه کار و شغل استان اصفهان.

    روش

    از لحاط هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی-پیماشی، ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته، براساس پرسش های پنج گزینه ای بود. جامعه آماری کلیه کارفرمایان استان اصفهان (n=105777) و براساس فرمول کوکران در سطح خطای 5 درصد و جامعه نمونه382 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده بدون جایگزین برآورد شد، برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنف و برای آزمون فرضیه ها، مدل های رگوسیونی با استفاده از نرم افزار Amos 24، انجام شد.

    یافته ها

     بر اساس نتایج تحقیق، 33 ٪ واریانس متغیر وابسته (گرایش به تخلفات بیمه ای) توسط متغیر مستقل (سرمایه اجتماعی)، 18٪ توسط متغیر مستقل (سرمایه فرهنگی) و 2٪ توسط متغیر مستقل (سرمایه اقتصادی) تبیین شده است.

    نتیجه گیری

    سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی بر گرایش به تخلفات بیمه ای کارفرمایان موثر ولی سرمایه اقتصادی موثر نیست.

    کلیدواژگان: تاثیر سرمایه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، تخلفات بیمه ای، کارفرمایان استان اصفهان
  • مصطفی طاهری*، عبدالخالق غلامی صفحات 95-111
    زمینه و هدف

    هدف تحقیق تبیین الگوی شکل گیری سیستم ها با عملکرد بالا با رویکرد کاهش بطالت اجتماعی در سازمان های دولتی است که به احیای موضوع بطالت اجتماعی در نظام اداری کشور پرداخته است.

    روش ها

    روش پژوهش ترکیبی متوالی- اکتشافی است. یعنی ابتدا رهیافت کیفی و سپس رهیافت کمی استفاده شده است. روش بخش کیفی تحلیل مضمون و جامعه آماری آن خبرگان علمی آشنا به موضوع که شامل اساتید و پژوهشگران حوزه مدیریت دولتی می باشد و برای نمونه گیری از روش نمونه گیری هدفمند و جهت تعیین کفایت نمونه گیری از معیار اشباع نظری استفاده شده است. در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده و جامعه آماری آن شامل خبرگان اجرایی یا تجربی (مدیران و کارکنان سازمان های دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد) می باشد. روش نمونه گیری خوشه ای بوده وبافرمول کوکران تعداد نمونه تعیین شد.

    یافته ها

    نتایج تحقیق نشان داد که الگوی سیستم های کاری با عملکرد بالا در سازمان های دولتی ایران دارای چهار تم اصلی رویه های کاری با عملکرد بالا، نتایج، شرایط واسطه ای و بستر مطالعه است.

    نتیجه گیری

    نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه های تحقیق نشان دادند که زمینه و بافت شکل گیری عملکرد بالا با رویکرد کاهش بطالت اجتماعی شامل رویه های کاری با عملکرد بالا ، شرایط بستر و شرایط واسطه ای است.

    کلیدواژگان: عملکرد بالا، بطالت اجتماعی، سازمان های دولتی، تحلیل مضمون
  • مهدی مطهری، ایرج سلطانی*، حمید دوازده امامی صفحات 113-132
    زمینه
    مدیریت عملکرد در سازمان های دولتی می تواند اساس برنامه ریزی نظام اداری کشور بوده و چارچوب اجتماعی در این حوزه می تواند رسالت ارایه کیفیت خدمات و سرآمدی پاسخگویی را در این حوزه بیش از پیش پویا نماید.
    هدف
    ارایه الگوی مدیریت عملکرد با خط و مشی رویکرد اجتماعی بوده است.
    روش
    پژوهش از نظر هدف، توسعه ای و از نظر روش آمیخته (کیفی و کمی) از نوع تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی بود. در بخش کیفی نمونه گیری نظری از متون مرتبط با حوزه های اجتماعی سازمان بهره گرفته شد. روش گرد آوری اطلاعات در بخش کیفی از روش پیمایشی با رویکرد کدگذاری باز، محوری و گزینشی بهره و با استفاده از روش کمی تم بندی متون انجام گردید. در بخش کمی به روش پیمایشی با رویکرد توزیع پرسشنامه بود. در فاز کیفی تعیین روایی از مدل لاوشه بهره گرفته شد،
    یافته ها
    در فاز کمی تعیین روایی صوری پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و اساتید انجام شد. جهت تعیین پایایی ازضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 22 و smart- PLS صورت گرفت.
    نتیجه گیری
    الگوی مدیریت عملکرد اجتماعی سازمان های دولتی در 10بعد ، 39 مولفه و 136 شاخص ارایه گردید.
    کلیدواژگان: الگوی مدیریت، مدیریت عملکرد، عملکرد اجتماعی، سازمان های دولتی
  • زمانه اباذری، علی محمد مزیدی شرف آبادی*، شهناز هاشمی صفحات 133-143
    زمینه و هدف

    پارادایم فناوری اطلاعات را می توان چشم اندازی دانست که در آن فن آوری های نوین اطلاعات وارتباطات و جنبش های اجتماعی به صورت پیوست هایی بر یکدیگر تاثیر می گذارند و از یکدیگر نیز تاثیر می پذیرند که این موضوع می تواند منجر به تغییر فرهنگ شهروندی گردد. هدف از این مطالعه ارایه مدل خط مشی گذاری مدیریت شبکه های اجتماعی با تاکید بر فرهنگ شهروندی است.

    روش تحقیق

    این تحقیق از جمله تحقیقات بنیادی است و از روش آمیخته استفاده شده است؛ که در راستای اجرای بخش کیفی از مقالات و در راستای بخش کمی از پرسشنامه بهره برده شده است.در بخش کیفی از طریق تکنیک داده بنیان و بررسی مقالات فارسی و انگلیسی بعد از سالهای 1393 و 2015 تا 2020 در راستای مولفه های تحقیق مدل نظری استخراج گردید و از طریق استفاده از نرم افزار MAXQDA به دسته بندی نظرات و کدگذاری داده ها پرداخته شد در بخش کمی هم با استفاده از روش های آماراستنباطی و توزیع پرسشنامه به ارزیابی و ارایه مدل نهایی پرداخته شد.

    یافته ها

    مولفه های اصول استفاده از شبکه های اجتماعی، ویژگی های فردی، ارتباطات، مزایای به کارگیری شبکه های اجتماعی و نهایتا ویژگی های شبکه های اجتماعی در رابطه با متغیر شبکه های اجتماعی به دست آمده است و در رابطه با فرهنگ شهروندی مولفه های رفتارهای شهروندی، ابعاد قانونی شهروندی، ابعاد فرهنگ شهروندی و توسعه فرهنگ شهروندی به دست آمده است و بر همین مبنا و کدهای به دست آمده فرضیه های تحقیق تعیین شده و نهایتا پرسشنامه مربوطه تنظیم و در بخش کمی، بین شهروندان شهر تهران به تعداد 384 نفر توزیع گردید و با استفاده از روش رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است.

    نتیجه گیری

    نتایج نشان دادند که ویژگی های افراد مبتنی بر تجربیات پیشین، سطح تحصیلات و آگاهی، ویژگی های شخصیتی و خانوادگی و هم چنین فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی تاثیر بسزایی بر فرهنگ شهروندی داشته و سایر ابعاد شبکه های اجتماعی نیز بر فرهنگ شهروندی تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، شبکه های اجتماعی، فرهنگ شهروندی
  • نسرین جمشیدی، مسعود احمدی*، علی فرهادی محلی صفحات 145-161
    زمینه و هدف

    هدف از این تحقیق ارایه مدل ارتقاء بهره وری خدمات در سازمان های عمومی با رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری، است.

    روش تحقیق

    تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ روش استنتاج، توصیفی- پیمایشی و به لحاظ ماهیت داده ها، کیفی و کمی است. داد ها از پرسشنامه و مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 16 نفر از خبرگان حوزه بهره وری در دانشگاه و مدیران سازمان های دولتی استان تهران، به روش نمونه گیری نظری انجام شد. با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا و با کمک نرم افزار NVivo، در طی کدگذاری باز حدود 143 مورد در قالب 31 مقوله و 11 شاخص اصلی، دسته بندی شد. در ادامه، به منظور طراحی مدل ساختاری-تفسیری از روش ISM، استفاده گردید.

    یافته ها

    نتایج نشان می دهد که مدل ارتقاء بهره وری خدمات در سازمان های عمومی، دارای پنج سطح است. کیفیت خدمات و قابلیت اطمینان سطح پنجم مدل را تشکیل داده و همانند سنگ زیربنای مدل عمل می نمایند. علاوه بر این، با توجه به تحلیل میک مک، کیفیت خدمات و قابلیت اطمینان به عنوان متغیرهای کلیدی (محرک) نیز شناخته شدند که بیشترین تاثیرگذاری و کمترین تاثیرپذیری بر سایر عوامل را دارا هستند.

    نتیجه گیری

    با توجه به الگوی طراحی شده و به جهت ارتقاء بهره وری خدمات، می توان فعالیت های سازمان دهی نشده و غیرضروری را به سمت سوی فعالیت های صحیح و کارآمد، هدایت نمود.

    کلیدواژگان: بهره وری، بهره وری خدمات، مدلسازی ساختاری- تفسیری
  • هما سروری لاله، سید سیامک موسوی* صفحات 163-173
    زمینه

    هوش سیاسی یکی از متغییرهایی است که می تواند به میزان بسیاری در روابط مدیران با اعضای سازمان و حل تعارضات نقش ایفا کند. 

    هدف

    بررسی تاثیر هوش سیاسی در انتخاب سبکهای مدیریت تعارض توسط مدیران شرکتهای خدمات مسافرت هوایی و گردشگری شهر تبریز بود. 

    روش

    از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از روش سرشماری بود. در بخش کیفی جامعه مورد مطالعه، صاحبنظران در این حوزه و در بخش کمی جامعه موردنظر شامل، کلیه مدیران شرکتهای خدمات مسافرت هوایی و گردشگری شهر تبریز به تعداد 220 نفر که داده های جمع آوری شده با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری و از طریق آزمون های آماری کولموگروف - اسمیرنوف و پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

     یافته ها

    نتایج نشان داد بین هوش سیاسی مدیران آژانس ها و مدیریت تعارض آنها رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. همچنین بین هوش سیاسی مدیران آژانس ها با مولفه های همکاری، رقابت، مصالحه و سازش رابطه مثبت معنی داری وجود دارد، ولی بین هوش سیاسی مدیران آژانس ها با مولفه اجتناب رابطه معنی داری وجود ندارد و بین مولفه های بازی های سیاسی، پویایی های قدرت، شخصیت سیاسی، صداقت آشکار و تسخیر احساسات با مدیریت تعارض رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. 

    نتیجه گیری

    در این میان، قوی ترین رابطه را سبک رقابت با هوش سیاسی نشان داده و بدان معناست که مدیران از سبک زورمدارانه در مدیریت تعارض استفاده و این کار اثر منفی بر جای خواهد گذاشت.

    کلیدواژگان: هوش سیاسی، مدیریت تعارض، مدیران، سبکهای مدیریت تعارض
  • هادی ابوالفتحی، مسعود پورکیانی*، مژگان درخشان، نوید فاتحی راد صفحات 175-192
    زمینه و هدف

    با توجه به تغییرات شگرف امروزی سازمان ها نیز، ارایه راهبردهایی برای پیاده سازی الگوی طراحی شده الزامی است به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی دولت کارآفرین و حکمرانی خوب و ارایه راهبردهای پیاده سازی آن در دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

    روش

    این پژوهش از نظر هدف، کاربردی از نظر داده ، اکتشافی و از نظر ماهیت، داده بنیاد خود ظهور است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از همه خبرگان حوزه با مدرک تحصیلی دکتری تخصصی رشته مدیریت دولتی- تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی به تعداد 33 نفر می باشد، که با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند. ابزار سنجش پژوهش را فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته (پژوهشگر ساخته) که بر اساس کدگذاری باز و محوری بدست آمده، تشکیل می دهد که فرم مزبور برای خبرگان ارسال و به مدد مصاحبه فن دلفی و بارش مغزی، خبرگان به اشباع نظری رسیدند.

    یافته ها

     ابتدا با نظر خبرگان تعداد 2 بعد، 23 مولفه و 145 شاخص برای طراحی الگوی دولت کارآفرین و حکمرانی خوب نهایی شد و پس از مشخص نمودن ترتیب و اولویت قرار گرفتن آن ها، الگوی مورد نظر تحقیق طراحی شد. سپس مصاحبه با خبرگان برای ارایه راهبردهای پیاده سازی آن در دولت مجددا انجام شد تا با دستیابی به اشباع نظری، راهبردهای مورد نیاز تعیین و ارایه شوند.

    نتیجه گیری

    در راستای پیاده سازی الگوی طراحی شده در دولت جمهوری اسلامی ایران، تعداد 23 راهبرد برای 11 مولفه در 2 بعد تعیین گردید که مهمترین راهبرد برای دستیابی به مقصود این پژوهش، تشویق کارآفرینی به صورت همه جانبه، کل نگر و پایدار و کم اهمیت ترین راهبرد، بازتوزیع یکسان فرصت ها و ظرفیت ها در میان اقشار مختلف جامعه مشخص شدند.

    کلیدواژگان: حکمرانی خوب، دولت کارآفرین، پاسخگویی، مشارکت، تمرکززدایی و راهبرد
|
  • Roghaye Keshvarianazad, Akbar Etebarian *, Mehraban Hadi Paykani, Mojtaba Shahnoushi Pages 1-29

    The judiciary roles a significant role in the policy implementation process, According to the mission of the judiciary and the conditions prevailing in the country, the implementation of policies in this judiciary is of particular importance. The purpose of this study is to present a Native pattern of judicial policy implementation: using the application of of Theme analysis and fuzzy Delphi approach. Therefore, first in the qualitative part of the research, using in-depth semi-structured interviews with experts in the judiciary, the necessary information was collected and with the aim of extracting elements and components of the model, this information was based on Theme analysis method at three levels: basic, organizer and comprehensive Was coded. The Statistical Society of the study includes 26 experts in the field of policy implementation. Purposeful sampling has been used to screen and validate the network of themes using three rounds of fuzzy Delphi technique.

    Keywords: Implementation, policy, judicial policies, Judiciary, Thematic, Fuzzy Delphi
  • Pariya Porbaran, Hamideh Reshadatjoo *, Kamran Mohammad Khani, Adel Fatemi Pages 31-45

    In terms of applied purpose and method of this research, this research was initially using qualitative research method and quantitative dimension or mixed method and in terms of implementation method was "descriptive-survey". In the qualitative part of the study population, experts in the field of student improvement by purposeful sampling method until the theoretical saturation (14) people and in the quantitative part of the study population, all final year undergraduate, graduate and doctoral students of Islamic Azad University - Sanandaj unit had 1500 people in the first semester of the 98-97 academic year. findings The test results showed that from the respondents' point of view, attention to educational, personal, social, research dimensions, creating sustainable employment for themselves and others in Islamic Azad University - Sanandaj Branch is moderate to weak and there is a statistically significant difference between the current situation and the situation. There is desirable. This research has provided practical suggestions and the degree of appropriateness of the conceptual model was confirmed according to the philosophy, objectives, theoretical foundations, dimensions and components, executive mechanism, executive process, feedback system and evaluation at the level of 95% confidence.

    Keywords: Student Improvement, Educational Improvement, Individual Improvement, Social Improvement, Islamic Azad University
  • Seyed Hesam Vagfi *, Kobra Zargar Pages 47-66

    The present study investigates the effect of risk management on stock price fall risk with emphasis on the role of general management of the company. This research is applied in terms of purpose and is causal (post-event) correlation methodology. The statistical population of the study was listed companies in Tehran Stock Exchange and using systematic elimination sampling method, 86 companies were selected as the research sample during the 9-year period between 2011 to 2019. The method used for data collection is library and data were collected from kodal site and financial statements of companies to measure variables and in Excel, initial calculations were performed and then stata software was used to test the research hypotheses. The results of this study show that the effectiveness of risk management has a significant and inverse effect on stock price fall rate. Also, general management has a significant and inverse effect on the effectiveness of risk management and stock price crash rate.

    Keywords: Effectiveness of risk management, risk of falling stock price, general management of the company
  • Reza Zeinivandmoghadam, Mohammadreza Bagherzadeh *, Yousef Gholami Kanani, Mehrdad Matani, Mohsen Aref Nejad Pages 67-84

    The aim of this study was to design a model for implementing the policies of the Ministry of Education using interpretive structural modeling. This research is a mixed method, based on qualitative and quantitative research and inductive deductive research.The statistical population of the study is the experts of the Ministry of Education who were selected as sample members using purposive sampling method based on the principle of theoretical adequacy. Data collection tools were in the qualitative part of the interview and in the quantitative part of the questionnaire, whose validity and reliability were confirmed using the CVR index and Kappa Cohen test and content validity and reliability of the retest, respectively. Research data were analyzed using interpretive structural modeling. The results of the research include identifying the factors affecting the implementation of the policies of the Ministry of Education and developing a research model. The most important of these include the formulation of Stable policies and time; formulation of incentive policies and dedication to interest - oriented partnerships; sensing of continuous resources; competence of resources and practical participation of all specialized and public sectors.

    Keywords: Policy-making, Pathology, Ministry of Education, Interpretive Structural Modeling
  • Daryoush Hadimoghaddam, Mansour Haghighatian *, Reza Esmaili Pages 85-94

    This research is a survey and descriptive. The data collection tool was a researcher-made questionnaire based on five-choice questions. The statistical population was all non-governmental and non-affiliated employers active in the field of work and occupation in Isfahan province.(105777 employers) and based on Cochran's formula, at a level of error of 5% of the sample population, 382 people were identified, and due to the possibility of refusal of some employers, 430 questionnaires were prepared and distributed. The sampling method in this study was simple random sampling without alternatives. After confirming the validity of the measurement tool and measuring the internal coherence of the items, data analysis was performed using Cronbach's alpha test. In the descriptive part, dispersion and central statistics such as mean and standard deviation were used using SPSS software version 25. Inferential statistics including Kolmogorov, Smranoff test, and Regression models with hidden variables were used to test the research hypotheses using Amos software version 24. The results of the hypotheses showed that social capital and cultural capital are effective on the tendency of employers' insurance violations, but economic capital is not effective.

    Keywords: Social Capital, cultural capital, economic capital, insurance violations
  • Mostafa Taheri *, Abdokhalegh Gholami Pages 95-111
    Aim

    The purpose of this study is to explain the pattern of formation of high performance systems with the approach of reducing social void in government organizations that has revived the issue of social void in the administrative system of the country

    Methods

    The research method is a sequential-exploratory combination. That is, first the qualitative approach and then the quantitative approach have been used. The method of qualitative part of thematic analysis and its statistical population are scientific experts familiar with the subject, which includes professors and researchers in the field of public administration. Structural equation modeling is used in a small part and its statistical population includes executive or experimental experts (managers and employees of government organizations in k-b provinces). The sampling method was cluster and the number of samples was determined according to Cochran's formula.

    Results

    The results showed that the model of high performance work systems has four main themes of high performance work procedures, results, intermediary conditions and study context.

    Conclusion

    the analysis of research interviews showed that the context and context of the formation of high performance with the approach of reducing social idleness includes high performance work procedures, bed conditions and intermediate conditions.

    Keywords: high performance, social futility, government agencies, Content analysis
  • Mehdi Motahari, Iraj Soltani *, Hamid Davazdahemami Pages 113-132
    Background
    Performance management in government organizations can be the basis for planning the administrative system of the country and the social framework in this area can make the mission of providing quality services and excellence in this field more dynamic.
    Objective
    To provide a performance management model with a social approach policy
    Method
    In terms of purpose, it was developmental and in terms of mixed method, it was exploratory and confirmatory factor analysis. In the qualitative part of sampling, texts related to the social field of the organization were used. Data collection method In the qualitative part, the survey method was used with open, axial and selective coding approach and was done using quantitative thematic method. In a small part, it was a survey method with a questionnaire distribution approach. In the qualitative phase of determining validity, the Lavache model was used.
    Results
    In the quantitative phase, the face validity of the questionnaire was determined based on the opinion of experts. Reliability of Cronbach's alpha coefficient was used and statistical analysis was performed using SPSS 22 and smart-PLS software.
    Conclusion
    The social performance management model of government organizations was presented in 10 dimensions, 39 components and 136 indicators
    Keywords: management model, performance management, Social performance, Government Organizations
  • Zamaneh Abazari, Ali Mohamad Mazidi Sharaf Abadi *, Shahnaz Hashemi Pages 133-143

    Given the above, the question arises that what is the policy model of social network management with emphasis on citizenship culture? In this research, a combined method (qualitative and quantitative) has been used. The statistical population consists of two parts; In the qualitative section, all new articles after 1394 and 2014 were selected and reviewed and the components of the principles of using social networks, personal characteristics, communication, benefits of using social networks and finally the characteristics of social networks in relation to The social network variable has been obtained and in relation to the culture of citizenship, the components of citizenship behaviors, legal dimensions of citizenship, dimensions of citizenship culture and development of citizenship culture have been obtained. The relevant questionnaire was prepared and distributed in a quantitative part among the citizens of Tehran to 384 people and was analyzed using linear regression method and the results showed that the research hypotheses were confirmed.

    Keywords: Modeling, Social Networks, citizenship culture
  • Nasrin Jamshidi, Masoud Aahmadi *, Ali Farhadi Mahalli Pages 145-161

    The purpose of this study is to present a model for improving service productivity in public organizations with a structural-interpretive modeling approach. The research is applied in terms of purpose, descriptive-survey in terms of inference method and qualitative and quantitative in terms of the nature of the data. Data were obtained from questionnaires and semi-structured interviews with 16 experts in the field of productivity at the university and managers of government organizations in Tehran province, using theoretical sampling. Then, in order to design a structural-interpretive model, the ISM method was used. The results show that the model of improving service productivity in public organizations has five levels. Service quality and reliability form the fifth level of the model and act as the cornerstone of the model. In addition, according to Micmac analysis, service quality and reliability were also identified as key variables that have the most impact and the least impact on other factors. According to the designed model and in order to improve service productivity, unorganized and unnecessary activities can be directed towards correct and efficient activities.

    Keywords: Productivity, services productivity, structural-interpretive modeling
  • Homa Sarvari Laleh, Seyd Siamak Mousavi * Pages 163-173

     The statistical population consists of all managers of air travel and tourism services companies in Tabriz, 220 people. In this research, census method has been used. , the questionnaires were given to several professors in this field and under their supervision, amendments were made to the original. In addition, to assess the reliability of the research tool, questionnaires were distributed among 20 sample subjects in an experimental implementation and the results were analyzed by Cronbach's alpha test. This value was estimated 0.81 for the first questionnaire and 0.80 for the second questionnaire. The results of Pearson correlation test show that there is a significant positive relationship between political intelligence of agency managers and their conflict management. There is a significant positive relationship between the political intelligence of agency managers and the components of cooperation, competition, compromise and compromise. But there is no significant relationship between the political intelligence of agency managers and the avoidance component and there is a significant positive relationship between the components of political games, power dynamics, political personality, overt honesty and emotion conquest with conflict management.

    Keywords: Political Intelligence, Conflict Management, Managers, Conflict Management Styles
  • Hadi Abolfathi, Masoud Pourkiani *, Mozhgan Derakhshan, Navid Fathi Rad Pages 175-192

    Todays, the governments have to design a model to attract and develop human and nonhuman capitals and self-sufficiency in employment and earning money, in addition to identify entrepreneurial government and good governance, to be able in efficient and effective enterpreneurship. it is necessary to provide the strategies to implement the model designed.accordingly, the aim of this study is to present a hybrid model for entrepreneurial government and good governance and provide implementation strategies in the body of the government of Islamic Republic of Iran. The method of this research is objectively applied and in terms of data, it is an exploratory mixed one, and a self-emerging and data driven in terms of the nature and type of study. The statistical population contains all PhD experts including 30 managers in Islamic Azad University. Measurement tool is a semi-structured interview form based on open and axial encoding sent to the experts. At first, 2 dimensions, 23 components and 145 indicators are held to provide the research pattern and then interviewing with the government experts to collect more data, achieve theoretical saturation. At last, after collecting the data by Content Analysis method, 23 strategies, 11 components and 2 dimension are determined

    Keywords: Good Governor, Entrepreneurial state, Accountability, Corruption Control, and Strategy