فهرست مطالب

خط مشی گذاری عمومی در مدیریت - سال یکم شماره 3 (پیاپی -3، زمستان 1389)

نشریه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت
سال یکم شماره 3 (پیاپی -3، زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/10/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ماندان مومنی*، صغرا پرگاری صفحات 1-23

    پاسخگویی دستگاه بوروکراسی و نحوه کنترل و نظارت نظام سیاسی بر آن همواره یکی از مسایل مهم و چالش برانگیز مدیریت دولتی بوده است. در این راستا در پژوهش حاضر الگوی پاسخگویی و نظارت بر بوروکراسی در حکومت امام علی (ع) در چارچوب رابطه بوروکراسی و دموکراسی مورد بررسی قرار گرفته است. بدین ترتیب متغیرهای اصلی مورد بررسی شامل نظام پاسخگویی، کنترل و نظارت در حکومت علوی می باشد. برای انجام این مهم از روش تحقیق کیفی (تحلیل محتوا) بهره گرفته شده بدین معنی که پس از مطالعه ادبیات موضوع و استخراج چارچوب نظری، محتوای کتاب شریف نهج البلاغه که شامل خطبه ها، نامه ها و حکمت های امام علی (ع) خصوصا در زمان زمامداری ایشان است مورد مداقه و تحلیل قرار گرفته است. ضمن آنکه بررسی تطبیقی بین زمینه ها و روش های نظری و عملی پاسخگویی و نظارت علوی با نمونه های معاصر غربی نیز به اختصار صورت گرفت. نتایج این بررسی نشان داد که امام در دوران زعامت خود از نظامی جامع و چندوجهی برای توسعه پاسخگویی و نظارت بر دستگاه بوروکراسی استفاده کرده اند که ابعاد اصلی آن کنترل سیاسی، خودکنترلی بر مبنای ارزش های بوروکراتیک و نظارت همگانی بوده است.

    کلیدواژگان: امام علی (ع)، پاسخگویی، کنترل و نظارت، بوروکراسی، دموکراسی، کنترل سیاسی، ارزش های بوروکراتیک، نظارت همگانی
  • غلامرضا معمارزاده*، علی فرهادی محلی، مهرزاد سرفرازی صفحات 25-59

    این مقاله نتیجه یک مطالعه ی مدون کتابخانه ای است که ضمن معرفی، تعریف، تاریخچه و پیشینه دو رویکرد مهندسی ارزش(VE) و اصول ناب(LP)، به کارکرد ترکیبی آنها و تاثیرات این دو رویکرد بر یکدیگر و همچنین به تحقیقات انجام شده و در نهایت چگونگی بکارگیری تلفیقی(LVE)این دو رویکرد با نگرشی جدید و نوآورانه به تشریح ارتباط وتلفیق ابزارها و تکنیکهای آنان جهت خلق و توسعه  ارزش در سازمان پرداخته است.

    کلیدواژگان: مهندسی ارزش، اصول ناب، مهندسی ارزش ناب
  • خدابخش داشگرزاده*، سعیده صارمی راد صفحات 60-82

    هدف این مقاله، بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی کارکنان و تعهدسازمانی وارایه راهکارهای مناسب جهت ارتقا توانمندسازی و تعهدسازمانی کارکنان می باشد. این مطالعه توصیفی ازنوع همبستگی می باشد که در آن رابطه توانمندسازی با تعهدسازمانی مورد مطالعه قرارگرفته است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش 140 نفر از کارکنان رسمی و قراردادی شرکت ارتباطات سیار (اداره امورمشترکین مرکزی) می باشند. برای سنجش توانمندسازی از پرسشنامه توانمندسازی برگرفته از تست توانمندسازی اسپریتزر و برای سنجش تعهدسازمانی از پرسشنامه استاندارد می یروآلن استفاده شده است. با توجه به نوع و روش پژوهش از آزمون اسپیرمن وفریدمن برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. هر4 فرضیه فرعی و فرضیه اصلی پژوهش در سطح اطمینان 99 درصد مورد تایید قرار گرفتند، ولی احساس شایستگی در شغل با مقدار 0.426 بیشترین نقش را در ارتباط با متغیرتعهد سازمانی کارکنان شرکت ارتباطات سیار ایفا می کند و احساس معنی داربودن در شغل با ضریب همبستگی 0.321 در اولویت دوم قرار دارد و متغیرهای احساس داشتن حق انتخاب و احساس موثر بودن در شغل به دلیل بیشتر بودن بودن مقدارسطح معنی داری آزمون از 0.50 در مدل رگرسیونی معنی دار نیستند.

    کلیدواژگان: : توانمندسازی روانشناختی، احساس شایستگی، احساس موثربودن، تعهدسازمانی، شرکت ارتباطات سیار
  • مهدی تقوی*، هاشم نیکومرام، صدیقه طوطیان صفحات 83-114

    هدف این پژوهش، شناسایی نحوه ارتباط فساد اداری با رشداقتصادی کشورهای عضو اکو وکشورهای عضوسازمان همکاری اقتصادی و توسعه  است که به روش پژوهش علی و روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و با ابزار گردآوری به صورت سری زمانی و شامل ارقام و داده های کلان اقتصادی و فساد اداری به انجام رسیده است.تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش داده های تلفیقی است. که در آن الگوهای برازش شده را مورد بررسی قرار داده ومیزان دخالت و تعیین کنندگی هر یک از متغیرها برآورده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد: فساد اداری کشورهای عضو اکو ارتباط معکوس و معنی داری با نرخ رشد اقتصادی آنها دارد؛ فساد اداری کشورهای عضوOECD ارتباط معکوس و معنی داری با نرخ رشد اقتصادی آنها دارد.

    کلیدواژگان: فساد اداری، رشد اقتصادی، اکو
  • سید علی اکبر افجه*، هانا قادرپور صفحات 115-142
    نوشتار حاضر، به بررسی این موضوع که چگونه می توان با مدیریت سرمایه فکری به  عملکرد  مالی بهینه دست یافت، می پردازد. در واقع پاسخهایی که سازمانها به محیط امروزی کسب و کار نشان داده اند، نشان می دهد که آنها باید بر منابع نامشهودی تکیه داشته باشندکه قبلا کمتر مورد توجه بوده اند. این پژوهش در گروه صنعتی «سدید» انجام شده است و میزان مدیریت سرمایه فکری با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد مورد سنجش قرار گرفته است. عملکرد مالی سازمان نیز به وسیله سودآوری توصیف شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین مدیریت سرمایه فکری وعملکرد مالی سازمان همبستگی مثبتی وجود  دارد؛ به صورت جزیی تر می توان گفت که وفاداری و تعهد، رضایت کارمندان و همسویی ارزشهای کارمندان با سازمان، مدیریت دانش، فرهنگ بالای سازمانی و رضایت مشتری از عوامل نامشهودی هستند که سبب عملکرد مالی بهینه سازمان می شوند.
    کلیدواژگان: سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه ارتباطی، عملکرد مالی
  • کرم الله دانش فرد*، مجتبی کیایی صفحات 143-163

    در این مقاله مشارکت عمومی و تاثیرات آن در خط مشی گذاری های عمومی بررسی می شود. در این راستا ضمن بررسی برخی تعاریف از خط مشی گذاری عمومی و مشارکت عمومی، هدف از مشارکت عمومی، انواع مشارکت عمومی و در نهایت مزایا و معایب آن عنوان می گردد. نتیجه نشانگر آن است که هر چند مشارکت شهروندان در خط مشی گذاری های عمومی امری ضروری است، میزان و شیوه مشارکت باید متناسب با شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هر کشور تعیین گردد.

    کلیدواژگان: خط مشی گذاری عمومی، مشارکت عمومی، مشارکت رسمی و غیر رسمی، شهروندان وظیفه مدار، شهروندان مشارکت جو
  • مرتضی موسی خانی*، دباس گرامی، مرتضی حضرتی صفحات 164-190
    برنامه ریزی های استراتژیک بلندمدت همراه با آموزش می تواند محیطی آرام، مطمین و پر نشاط برای کارکنان و در نهایت پر بازده برای سازمان ایجاد نماید. در این مقاله ابتدا مفاهیم و ویژگی های برنامه ریزی و مدیریت منابع انسانی همراه با اهمیت و جایگاه آن در توسعه دانایی محور بیان شده است. آنگاه عوامل شکست کسب و کار و نیز راهکارهای بهره وری منابع انسانی مطرح و در آن میان نقش خلاقیت و نوآوری مورد تاکید قرار گرفت. سپس طراحی محیط کار مناسب تشریح و به مبحث ارگونومی و افزایش بهره وری پرداخته شد. در پایان راه های ارتقای سلامت و بهبود کیفیت زندگی کاری در راستای برتری، تعالی و توسعه پایدار ارایه گردید
    کلیدواژگان: توانمند سازی، ارگونومی، بهره وری نیروی انسانی، خلاقیت، کیفیت زندگی کاری
  • بررسی ارتباط سلامت سازمانی با عملکرد مدیران آموزش و پرورش شهرستان ساوه
    زین العابدین امینی سابق*، زهرا ولایی صفحات 191-213

    در این پژوهش به بررسی ارتباط  سلامت سازمانی با عملکرد (فنی، انسانی، ادراکی) مدیران آموزش و پرورش شهرستان ساوه در سال 1388-1389  پرداخته شده است که جامعه آماری  تمامی معلمان مقطع متوسطه شهرستان ساوه  در سال 89-88 می باشند و نمونه ای به حجم  120 نفر با استفاده از فرمول  حجم نمونه کوکران به طور تصادفی و به روش خوشه ای چند مرحله ای  به عنوان نمونه تعیین شدند. روش  پژوهش از نوع همبستگی می باشد و داده ها توسط دو پرسشنامه گردآوری شدند که اعتبار آنها از روش اعتباریابی آلفای کرونباخ برآورد گردید. نتایج زیر در ارتباط با  فرضیه های پژوهش  حاصل شد که با سطح 99 درصد اطمینان بین سلامت سازمانی و عملکرد (فنی، انسانی و ادراکی) مدیران ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. یعنی هرچه سلامت سازمانی  افزایش یابد، عملکرد مدیران نیز افزایش خواهد یافت.

    کلیدواژگان: : سازمان، سلامت سازمانی، عملکردفنی، عملکرد انسانی، عملکرد ادراکی