فهرست مطالب

علوم آبزی پروری پیشرفته - سال یکم شماره 3 (زمستان 1396)

نشریه علوم آبزی پروری پیشرفته
سال یکم شماره 3 (زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/10/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمود محسنی* صفحات 1-12

    امروزه به منظور کاهش هزینه تولید استفاده از منابع پروتئینی گیاهی متعارف و غیرمتعارف به عنوان جایگزین آرد ماهی در جیره‏های آبزیان بسیار متداول می‏باشد، جیره‏های به دست آمده به طور معمول بسیار کمتر برای گونه های پرورشی مطبوع می‏باشند. از این رو است که برای غلبه بر این مشکلات (حداقل از لحاظ دلپذیری) این جیره ها با جاذبهای تغذیه‏ای از جمله بتایین غنی می‏گردند. در این راستا به منظور تاثیر بتایین در افزایش روند رشد، کاهش تلفات و بهبود سیستم ایمنی در تغذیه  بچه فیلماهی پرورشی (Huso huso) تعداد 150 قطعه ماهی با وزن متوسط 61/0± 6/4 گرم در 15 تانک فایبرگلاس 500 لیتری در هر تیمار با یکی از 5 جیره آزمایشی محتوی سطوح مختلف مکمل بتایین (5/0، 1، 5/1، 2 و 5/2 درصد) در حد سیرایی به مدت 12 هفته تغذیه شدند. وزن نهایی، وزن کسب شده، شاخص رشد ویژه و ضریب تبدیل غذایی ماهیان تغذیه شده از جیره محتوی 5/1 تا 2 درصد بتایین در انتهای دوره پرورش، بطور معنی‎داری (05/0 P≤) از ماهیان تغذیه شده از جیره حاوی 5/0 درصد بتایین مناسبتر بود. با افزودن بتایین به جیره غذایی ماهیان، میزان پروتئین لاشه به طور معنی‏داری افزایش افزایش یافت. همچنین اضافه کردن 5/1 تا 5/2 درصد بتایین، منجر به کاهش معنی‎دار در مقادیر متوسط فعالیت آنزیم‎های کبدی (آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز(AST)، آلکالین فسفاتاز (ALP) و لاکتات دهیدروژناز (LDH) نسبت به تیمار حاوی 5/0 درصد بتایین گردید. در صورتیکه بیشترین مقادیر لایزوزیم و ایمونوگلوبولین کل (IgM) در ماهیان تغذیه شده از تیمار حاوی 2 درصد بتایین ثبت گردید (05/0P<). نتایج مطالعه حاضر نشان داد، اضافه نمودن بتایین به ترتیب در سطوح 5/1 و 2 درصد موجب افزایش شاخص های رشد و بهبود پاسخهای ایمنی در ماهی می گردد.

    کلیدواژگان: بتائین، رشد، کارایی غذا، فراسنجه‏های خون‏شناسی و بیوشیمیایی، فیلماهی
  • بهمن محمدی تبار*، محمدصادق اللهیاری، شهرام بهمنش، تورج سهرابی، مهدی مومنی توتکله صفحات 13-24

    این تحقیق با هدف شناسایی موانع توسعه اقتصادی واجتماعی پرورش ماهیان گرمابی شهرستان رشت در سال 1394 اجرا گردید. تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل1022 نفر از آبزی پروران ماهیان گرمابی منطقه رشت و سنگر بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران تعیین شد (175n=) که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه  و برای تعیین روایی آن از نظرات متخصصان و محققان علوم شیلاتی استفاده گردید. برای به دست آوردن پایایی ابزار تحقیق، 20 پرسشنامه در خارج از نمونه آماری تحقیق تکمیل و مقدار ضریب آلفای کرونباخ 86/0 به دست آمد. مشکلات در قالب دو حیطه اقتصادی و اجتماعی دسته بندی گردید. مهم ترین مشکلات اقتصادی پیش روی پرورش ماهیان گرمابی بالابودن سود تسهیلات بانکی، گرانی نهاده های تولید ماهی (غذا، کود، سموم شیمیایی، بچه ماهی، سوخت،و انرژی) و بالابودن آب بهاء بود که به ترتیب در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند.  مهم ترین مشکلات اجتماعی، پایین بودن مصرف سرانه ماهیان پرورشی و ضعف عملکرد اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی بودند. بازنگری سیاست های حمایتی و رفع موانع تولید و برگزاری دوره های آموزشی کاربردی برای ارتقاء سطح  مهارت های فنی پرورش دهندگان و اعطای وام های کم بهره، حل مشکلات مربوط به گرانی نهاده ها، تامین آب به موقع و ترویج فرهنگ مصرف ماهی و ایجاد زیرساخت های لازم برای فرآوری و نگهداری ماهیان پرورشی از پیشنهادات این مطالعه کاربردی بوده است.

    کلیدواژگان: پرورش ماهیان گرم آبی، ضریب کرونباخ، موانع اقتصادی
  • فاطمه لواجو، علی اصغر خانی پور*، نرگس امراللهی بیوکی، علیرضا میرزاجانی، آرش اکبرزاده صفحات 25-33

    در سال های اخیر، گونه غیربومی M. nipponense (میگوی آب شیرین) در تالاب انزلی سازگاری زیادی یافته و تهدیدی برای تالاب محسوب شده است. مطالعه حاضر ارزش تغذیه ای و ترکیبات اسید چرب اینگونه مهاجم را جهت استراتژی مدیریتی مورد بررسی قرار داد. نمونه برداری از سه زیستگاه غرب، مرکز و شرق تالاب انزلی به طور فصلی انجام شد. نمونه برداری با استفاده از ابزار الکتروشوکر انجام گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که تفاوت معنی داری بین اسیدهای چرب کل و اسیدهای چرب اشباع تک پیوندی در سه زیستگاه وجود ندارد(p>0/05).  اما بین مقادیر اسیدهای چرب اشباع چند پیوندی در سه زیستگاه تفاوت معنی داری مشاهده شد(p<0/05). در مقایسه با مقادیر اسیدهای چرب اشباع چند پیوندی در سه زیستگاه شرق، غرب و مرکز تفاوت معنی داری بین داده های بدست آمده از نظر مقادیر اسیدهای چرب آراشیدونیک اسید (C20:4n6)، ایکوزاپنتونیک اسید(C20:5n3) و دکوزاپنتانوییک اسید(C22:4n6) وجود دارد. شاخص های AI و  TI مقادیری بین 4/1 تا 02/2 و 42/0 تا 50/0 در سه زیستگاه طی فصول را نشان دادند. داده های بدست آمده از نسبت  n-3/n-6 وEPA/DHA   حاصله از آنالیز اسیدچرب بافت عضله میگو M.nipponense در تالاب انزلی نشان دادند که،  مقادیر این داده ها پایین تر از بیشترین مقدار ی است که بر اساس دپارتمان بهداشت U.K گزارش شده است، بنابراین می توان بیان داشت که این گونه از میگو ، برای مصارف انسانی غذایی سالم است و همچنین صید و برداشت از این گونه آبزی جهت مصارف انسانی از هر سه زیستگاه غرب، مرکز و شرق تالاب از دیدگاه کنترلی و پیشگیری از آسیب ناشی از افزایش جمعیت این گونه بر اکوسیستم تالاب انزلی، و هم مصارف انسانی به عنوان منبع پروتئین در سفره غذایی گامی موثر خواهد بود به طوری که در بهبود ارتزاق معیشت مردم  و افزایش درآمد منطقه تاثیر گذار است.

    کلیدواژگان: اسیدچرب، استراتژی مدیریتی، ارزش تغذیه ای، تالاب انزلی، میگو Macrobrachium nipponense
  • مهدی مومنی توتکله*، علیرضا ولی پور، سید عباس موسوی، بهمن محمدی تبار صفحات 35-49

    پروژه مولدسازی شاه میگوی آب شیرین(Cray fish) با هدف دستیابی به زی فن تولید مولد شاه میگو در محیط اسارت و امکان امکان تکثیر و تولید مینیاتور انجام شد. برای این کار شاه میگو ها با میانگین وزن 15 گرم در قالب سه تیمار با تراکم 5،3 و7 پیش مولد در مترمربع  و با نسبت جنسی 1:1 هر یک با سه تکرار، جمعا" در 9 استخر 150 متر مربعی رها سازی و با استفاده از جیره غذایی متناسب با نیازمندی های مولد سازی شاه میگو تغذیه شدند. نتایج بدست آمده نشان داد که بیش از 50 درصد از مولدین پرورش داده شده طی دو سال دارای گامت های جنسی رسیده بوده و توانایی تکثیر و تولید مینیاتور را داشتند. بطوریکه بیشینه مولدین حامل تخم (چسبیده به پاهای شنا) در شاه میگوهای دو ساله با 91/58 درصد مربوط به تیمار اول(3 قطعه در متر مربع) و کمینه آن با 47/53 درصد در تیمار سوم(7 قطعه در متر مربع) مشاهده گردید. میانگین نرخ    باز ماندگی شاه میگوها در مولدین دو ساله برابر با 87/86 درصد بر آورد گردید. بیشینه تولید مینیاتور در طی دو سال تحقیق مربوط به تیمار سوم با 05/18 درصد بود. بیشینه وزن مولدین 35±206 و کمینه برابر با 15±37 گرم بوده که میانگین وزن مولدین48±90 گرم و با طول متوسط 7/13 سانتیمتر در انتهای پروژه بدست آمد.

    کلیدواژگان: زی فن، شاه میگو، مولد سازی، مینیاتور، مولدین
  • محمود حافظیه* صفحات 51-57

    ماهیان خاویاری با ارزش ترین گونه ماهیان موجود در جهان می باشند که نه تنها بدلیل تولید خاویار بلکه از منظر تنوع زیستی بسیار مورد توجه می باشند، به منظور بهبود روند تولید کمی و کیفی لارو در مراکز تکثیر ماهیان  خاویاری و بررسی امکان رها سازی مستقیم  آنها در آب دریا طی فرآیند بازسازی ذخایر، ناپلیوس آرتمیا به عنوان غذای زنده با امولسیون  تجاری ICES30/4  و روغن  تخمدان ماهی خاویاری به همراه  ویتامین ث با درصد های مختلف 10، 20  و 30  درصد طی دو مرحله  زمانی 12 ساعت و 24 ساعت غنی  و طی 20  روز به  لارو تاسماهی ایرانی خورانده شدند.  نتایج  نشان داد که امولسیو ن تجاری، با 20  درصد  ویتامین ث طی 24 ساعت بهترین نتیجه را از جهت کمی و  کیفی بر بهبود لارو تاسماهی ایرانی با وزن تر حدود 700 میلی گرم داشته، مقاومت به تنش شوری 12 گرم در لیتر طی 120  ساعت مواجهه را نشان داد.

    کلیدواژگان: تاسماهی ایرانی، غنی سازی، غذای زنده، آرتمیا ارومیانا، کمی و کیفی
  • رودابه روفچائی*، زهرا صادقی، افشین امیری سندسی، مریم حسنی مقدم صفحات 59-73

    فایتو بیوتیک ها، مشتقات گیاهی هستندکه از برگ، ریشه، غده یا میوه گیاهان بدست می آیند و  بصورت جامد، خشک و یا به عنوان اسانس (روغن های اسانسی) جهت بهبود تغذیه مورد استفاده در پرورش دام و طیور قرار می گیرند. این مشتقات گیاهی در آبزی پروری کاربرد گسترده ای دارند، مانند؛ تحریک مصرف خوراک، افزایش رشد، افزایش ترشحات داخلی لوله گوارش، افزایش ایمنی، فعالیت ضد کوکسیدیوزی و انگلی. مواد موثره موجود ازگروه های مواد فعال زیستی شیمیایی همچون؛ آلکالویید ها، فنلها، فلاونویید ها، ترپن ها و پلی ساکارید ها هستند. جهت استحصال این مواد موثره روش های مختلفی مورد بهره برداری قرار می گیرد. انتخاب این روش ها حسب گونه گیاهی، نوع حلال، استفاده یا عدم استفاده از حرارت، تکنیک های مختلفی را طلب می کند که در این مقاله ضمن مروری بر کاربرد فایتوبیوتیک ها در آبزی پروری به معرفی تکنیک های کلاسیک و مدرن در این راستا پرداخته می شود. بررسی ها حاکی از آنست که روش های مدرن بدلیل کاهش مصرف مواد شیمیایی آلی و سنتزی و توجه به ایمنی محیط زیست، صرفه جویی در زمان، کارایی و کیفیت بهتر ماده موثره استخراجی، مورد توجه محققین قرار دارد. با توجه به الزام بهره گیری از این مواد موثره ارزشمند زیستی جهت رسیدن به آبزی پروری پایدار، آشنایی با این تکنیک ها راه گشاست.

    کلیدواژگان: آبزی پروری، فایتوبیوتیک، عصاره، متابولیت ثانویه، ترکیبات فعال زیستی، ماده موثره
  • بهرام فلاحتکار*، نغمه جعفری صفحات 75-94
    غذا بخش اعظم هزینه های پرورشی را تشکیل می دهد و این امر اهمیت مدیریت تغذیه در آبزی پروری را پررنگ تر می نماید. هدف مطالعه حاضر مروری بر اثر راه کارهای محرومیت و محدودیت غذایی بر عملکرد رشد و سوخت های فیزیولوژیک تاسماهیان است. طی دوره هایی که دسترسی به غذا محدود می شود، سازماندهی فرآیندهای متابولیک، راه کار مهمی در استفاده موثر از ذخایر انرژی محسوب می شود. کاهش توده بدنی یکی از پاسخ های معمول طی دوره های محرومیت و محدودیت غذایی است که در نتیجه کاهش نرخ متابولیک روی می دهد. جهت تامین انرژی برای حفظ سوخت و ساز پایه، کبد نسبت به امعاء و احشاء و عضلات نقش مهم تری را نشان. ذخایر بدنی در تاسماهیان به ترتیب از گلیکوژن، چربی و در انتها از پروتئین برای تامین انرژی بسیج می شوند. گلیکوژن کبد منبع اولیه انرژی در تاسماهیان محسوب می شود و از این طریق، گلوکز مورد نیاز برای بافت ها و سلول ها را تامین می کند. با توجه به نقش حیاتی گلوکز در بدن، گلیکوژنولیز و همچنین گلوکونیوژنز از پیش سازهای غیر کربوهیدراته سطح گلوکز پلاسما را کنترل می کنند. فیزیولوژی گونه، اندازه، شدت و طول محرومیت و محدودیت غذایی سطوح این منابع انرژی را دچار نوسان می کنند. قدمت طولانی تاسماهیان این امکان را فراهم کرده که مقاومت بالاتری نسبت به شرایط نامطلوب نشان دهند و قادر به تنظیم متابولیک طی دوره های کوتاه مدت و بلند مدت گرسنگی باشند. به دلیل دوره های بلند مدت پرورش، هزینه های بالای غذا و همچنین رسیدگی نهایی تاسماهیان به ویژه در زمستان لازم است تا برنامه های زمان بندی غذایی مناسبی بر اساس گونه، وضعیت ماهیان، دمای آب و شرایط پرورشی تعیین شود. این راه کار ها در دستیابی به رشد حداکثری بدون اثرات منفی روی عملکرد فیزیولوژیک تاسماهیان موثر بوده و به موجب آن می توانند در هزینه های غذا صرفه جویی کرده و تحت شرایط کنترل شده به بهبود کیفیت آب کمک شایانی نمایند.
    کلیدواژگان: بقا، سوخت های فیزیولوژیک، غذادهی محدود، گرسنگی، مدیریت تغذیه
  • سید عبدالحمید حسینی*، رقیه محمودی، ابوالحسن راستیان نسب، محمدسعید گنجور صفحات 95-108

    با توجه به توسعه فعالیت مراکز تکثیر و پرورش قزل آلای رنگین کمان(Oncorhynchus mykiss) در کشور و برای دستیابی به تولید بیشتر در واحد سطح، رسیدگی به امور بهداشتی، امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد، بنابراین می توان گفت مدیریت صحیح بهداشتی رکن اصلی تولید اقتصادی ماهی قزل آلا می باشد و این مهم بدست نخواهد آمد، مگر آنکه ملاحظات بهداشتی و سیاست های پیشگیری با دقت تمام به اجرا درآید. یکی از مهمترین ارکان مدیریت بهداشتی در تفریخگاه های تخم ماهیان قزل آلا، ضدعفونی تخم ها برای رسیدن به درصد بازماندگی بالاتر می باشد. تخم ماهیان در طی انکوباسیون جهت به حداقل رساندن امکان آلودگی بوسیله انواع قارچها، باکتریها، انگلها و ویروسها تا حد قابل قبول، بصورت گسترده تحت ضدعفونی بوسیله انواع مختلف مواد ضدعفونی کننده قرار می گیرند. بنابراین آشنایی با انواع مواد ضدعفونی کننده وکاربرد آنها در زمان انکوباسیون تخم ماهیان قزل آلا ضرورت دارد. در مقاله حاضر انواع ضدعفونی کننده های شیمیایی رایج در تفریخگاه های تخم ماهی قزل آلا با ذکر مشخصات و میزان دوزهای مورد استفاده شرح داده شده که در نهایت پرورش دهندگان بتوانند با توجه به شرایط موجود بهترین ماده جهت ضدعفونی مناسب تخم ها را در مراکز تکثیر به کار گیرند.

    کلیدواژگان: تفریخگاه، تخم ماهی، قزل آلای رنگین کمان، ضدعفونی کننده، پیشگیری
  • صغری کمالی*، علی اصغر خانی پور، قربان زارع گشتی، فاطمه نوغانی صفحات 109-117

    کنسانتره پروتئین ماهی کپور نقره ای (Hypophthalmichthys molitrix) از گوشت ماهی کپور نقره ای ، طی سه مرحله استفاده از حلال (ایزوپروپانول) ، پرس و  خشک کردن با استفاده از دستگاه فور در دمای (60 درجه سلسیوس) بدست آمد و این کنسانتره در ماده خشک دارای 93 درصد پروتئین بوده ، که با توجه به منابع پروتئینی و اسید های آمینه ضروری آبزیان از ارزش تغذیه ای بالای برخوردار میباشد و برای غنی سازی سایر فرآورده های غذایی میتوان استفاده کرد . در این تحقیق با توجه به اینکه ماکارونی های فعلی دارای کربوهیدارت بوده و از نظر اسید آمینه های لیزین و تریونین دچار کمبود است،این امر فرصتی ایجاد میکند تا برای غنی سازی و افزایش کیفیت تغذیه ای از کنسانتره پروتئین ماهی استفاده شود . در این تحقیق از نسبتهای 5 و 15درصد از کنسانتره پروتئین ماهی برای غنی سازی ماکارونی استفاده و تیمارها در سه تکرار تهیه و در دمای محیط به مدت 3 ماه نگهداری و آزمایشات مربوط به ارزیابی حسی انجام و با  تیمار شاهد (بدون) کنسانتره پروتئین ماهی مقایسه گردید .در نهایت آنالیز آماری داده ها با استفاده از Spss ورژن 17 و جهت مقایسه داده های تیمارها از آزمایش Dunkan استفاده گردید با توجه به نتایج آزمایشات حسی و پس از انجام آزمون آماری داده ها مشخص گردید ،از نظر ذایقه پسندی و مدت ماندگاری تیمار غنی سازی شده با  5 ٪ کنسانتره پروتئین ماهی از ارزیابی بالایی برخوردار بوده . در ارزیابی کلی تیمار غنی سازی شده با کنسانتره پروتئین ماهی با 5 ٪ بهتر از سایر تیمارها بوده و دارای تفاوت معنی داری بوده است  (P<0.05) .

    کلیدواژگان: کپور نقره ای، غنی سازی، ماکارونی، ارزیابی حسی، کنسانتره پروتئین ماهی(FPC)
  • شهرام بهمنش*، باقر امیری مجازی، ابوالقاسم کمالی، عبدالمجید حاجی مرادلو، محدثه احمدنژاد صفحات 119-127
    ماهی اسبله از خانواده Siluridae  و از راسته گربه ماهی شکلان می باشند،که گونه  Silurus  glanis  درشمال ایران زیست می نماید. تعداد 196  قطعه جنس نر این گونه در اندازه های مختلف به وسیله تله از تالاب بین المللی انزلی به صورت ماهانه صید گردید، پس از انتقال نمونه ها به ساحل ، طول کلی (Total length) ، طول استاندارد، با دقت 1میلی متر، وزن بدن (Total weight)با دقت 1گرم ،وزن غدد جنسی (Gonad weight) ،وزن کبد (liver weight) با دقت 01/ 0 گرم اندازه گیری شد. در این مطالعه ، چرخه تولیدمثلی، و همچنین محدوده دمای اسپرم ریزی آن با استفاده ازشاخص های وزنی گناد Gonado-Somatic Iindex، شاخص وزنی کبد Hepato-Somatic Index و شاخص فربهیCondition Factor مورد بررسی قرارگرفت. حداکثر میانگینمقدارشاخص وزنی غدد جنسی((GSI، در ماه خرداد به 04/3 ± 82/7  درصد رسیده و سپس با پایان اسپرم ریزی ماهیان نر در تیر ماه  سیر نزولی آن تا ماه شهریور ادامه می یابد.میزان GSI از مرحله 2 رسیدگی جنسی در ماهیان مورد بررسی بصورت معنی داری رو به افزایش نهاده و در مرحله 5 رسیدگی جنسی به حداکثر مقدار خود می رسد. این مقدار در مرحله 6 رسیدگی جنسی مجددا کاهش می یابد. بررسی ها در این مطالعه موید این موضوع است که به نحوی تکامل غدد جنسی در اردیبهشت و خرداد به حداکثر می رسد و در این دوره میزان دمای آب بین  ºС73/22- 33/19 بوده است.تغییرات مقادیر ((GSI نشان از داشتن چرخه تولید مثل سالانه می باشد که از نیمه شهریور ماه شروع و در اوایل تیرماه سال آینده خاتمه می یابد. مقادیرشاخص وزنی کبد (HSI)در طول مدت نمونه برداری نوساناتی داشته است.حداکثر میزان آن در ماه آبان % 22/0±95/1و حداقل آن در ماه تیر % 12/0±79/0مشاهده گردیده است. شاخص فربهی (CF) نیز در طول دوره نمونه برداری دارای نوسان بوده است. بالاترین میزان آن در ماه شهریور % 18/0± 7/0 بوده و پایینترین میزان آن در مرداد ماه محاسبه شد. به طور کلی باتوجه به بررسی هایفوق و همچنین وجود مراحل 4 و 5 رسیدگی غدد جنسی این ماهی در ماه های اسفند تا خرداد اسپرم ریزی می کند.
    کلیدواژگان: ماهی اسبله، تالاب انزلی، تولید مثل، شاخص فربهی، شاخص وزنی غدد جنسی، شاخص وزنی گناد
|
  • Mahmoud Mohseni * Pages 1-12

    A feeding trial was conducted to examine the effects of dietary supplementation of betaine (0.5, 1, 1.5, 2 & 2.5 % Betaine kg-1 diet) on growth, nutrient utilization, carcass compositions and haematological- biochemical parameters in beluga, Huso huso. 300 fish with average weight of 4.6 ± 0.61 g were fed to triplicate groups of experimental diets for 12wk. Significant higher weight gain, specific growth rate, protein efficiency ratio, condition factor and feed efficiency ratio were observed in fish fed diet supplemented with optimum levels of Betaine than that of fish of control dietary group. The best growth performance and nutrient utilization was observed in fish fed diets containing 1.5 -2 % Betaine kg-1 diet (p<0.05). liver enzymes (Alanine aminotransferase and Aspartate aminotransferase) in fish fed diet containing 1.5 and 2 % Betaine kg-1 diet were significantly higher than those of fish fed basal diet. Based on the results of this study, could say that increased levels of Betaine in the diets of juvenile beluga up to 1.5-2 % kg-1 diet, improved growth performance, feed utilization and haematological- biochemical parameters.

    Keywords: betaine, Growth, Nutrient utilization, Blood parameters, Beluga, Huso huso
  • Bahman Mohammaditabar *, Mohammadsadgh Allayahyari, Shram Behmanesh, Tooraj Sohrabi, Mahdy Momeni Totkalh Pages 13-24

    This study was conducted in 2015 to identifying problem and limitations of sustainable development of warm‐water fish farming in Rasht. The method of descriptive research was survey research. The Statistical population of fish farmers was 1022 around the Rasht and Sangar basin. The samples were determined by using of Bartlett minimum sample size table (n=175) Which were conducted with random sampling. The comments of fisheries scientist were gathered by questionnaire forms. For looking for research tool's steady state,20 questionnaire forms were completed out of the samples, and the Coronbach's alpha coefficient were obtained ( 0.86).The problems were categorized by for section  of Economic, Social, management and  Education-promotion. The most important of economic problems of Warm water fish farming were high bank profits, the high cost of ingredient for aquaculture (food, fertilizer, fingerling, fuel, energy, high water charges ,…) which ranked first to third ,respectively. The low consumption per capita of farmed fish and poor operation of warm water fish farming union were the most important social problems. The lack of farmed fish expert, lack of communication between research centers and fish farms and low rate of production per unit area were the most important management and policy issue . The insufficient training courses, unavailability of the internet and scientific journal for fish farmers and low education levels of fish farmers were the most important technical problems of education and promoting. In this study revision protectionist policy, removing barriers of production, practical training course to improve the technical skills of fish farmers, low-interest loans, to solve problems related to the high cost of factors, promoting of fish consumption and to create necessary infrastructures for processing and storage of fish were proposed

    Keywords: warm water aquaculture, Rash City, Economic problems, management problems
  • Fatemeh Lavajoo, Aliasghar Khanipour *, Narges Amrollahi Biuki, Alireza Mirzajani, Arash Akbarzadeh Pages 25-33

    In the last years, an invasive species, the oriental river prawn (Macrobrachium nipponense), has adapted in Anzali wetland (Iran), and it is a treated for this wetland. Current study demonstrated the preventive strategy for capture of the M. nipponense shrimp as a valuable nutrition and fatty acids components. Samplings were done with electroshock instrument seasonally at three habitats of Anzali wetland. Results showed that there was not significant different between total fatty acids and MUFA fatty acids at three habitats (p<0.05). But there was significant different between C20:4n6, C20:5n3 and C22:4n6. The range of AI and TI indexes was between 1.4 to 2.02 and 0.42 to 0.50 respectively at three habitats. The amounts of current data, n-3/n-6 and EPA/DHA ratios were lower than the maximum amount of reported data by U.K health department. So we can suggest that this species is as a health food for human.According to the preventive strategy for control of M. nipponense population, the fishery of this species is useful as a nutritional food, economic and rural development.

    Keywords: Fatty acid, Management strategy, Nutrition value, Anzali Wetland, Machrobrachium nipponense
  • Mahdy Momeni Totkalh *, Alireza Valipour, Seid Abbas Mosavi, Bahman Mohammaditabar Pages 35-49

    This project implemented in Aquaculture institute to goal of brood stock making bio-normative determination of crayfish (Astacus leptodactylus) in captivity condition in 2007-2009. For this purpose, 500 wild brooders caught from Aras Dam Lake and handled to Sefidroud Fisheries Research Station. After hatching of eggs, juveniles of crayfish reared in two earthen ponds. The juveniles reached to more than 15 g weight in the end of first year. Then young crayfish in three treatments inclusive 3, 5 and 7 animals per m2  with 1:1 sex ratio introduced to 9 ponds 150 m3 and fed with especial diet (35 % protein,  13 % fat and 4000 kcal/kg energy). Every treatment had 3 replicates. In period of rearing conducted biometry, physical-chemical factors measurement and gonadal histology. The end of second year, more than 50 percent of crayfish reached to maturation stage. The results showed that mean survival of animals was 86.87 and 90.44 percent in the end of second and third rearing year, respectively. The highest and lowest brooders number with pelepod eggs resulted in first treatment (58.91 percent) and third treatment (53.47 percent), respectively. Maximum juvenile crayfish produced in third treatment with 18.5 percent. Also, eggs and pelepod juveniles produced 58.73 and 15.56 percent in first and 54.35 and 14.52 percent in second year, respectively. Finally, average size of crayfish measured 90.48 g in weight as maximum and  minimum size was 206 and 48 g. Mean length of animals was 13.7 cm the end of the trial.

    Keywords: zefan, CRAYFISH, Brood Stock Making, Menyator, brooders
  • Mahmoud Hafezieh * Pages 51-57

    Sturgeon fishes are the most important species in the world base on caviar production and biodiversity. In order to promoting quantity and quality production of Acipenser persicus larvae in proliferation and propagation centers of sturgeon fishes and to survey possibility release larvae to the Caspian Sea directly at stock enhancement procedure, artemia naupli as live food enriched with an commercial emulsion ICES30/4 and ovarian sturgeon oil accomplish with 10, 20 and 30 percent of vitamin C during 12 and 24 h enrichment period and fed to sturgeon larvae for 20 days. Results showed the best quantity and quality 700 mg WW larvae  were obtain when they fed with ICES30/4, 20 % vitamin C during 24h enrichment and this treatment implemented the best survival rate when they exposed to salinity stress 120 ppt during 120 h.

    Keywords: Iranian sturgeon fish, Enrichment, LIVE FOOD, Artemia urmiana, quantity, quality
  • Rudabeh Rufchaie *, Zahra Sadeghi, Afshin Amiri Sendesi, Maryam Hassani Moghadam Pages 59-73

    Phytobiotics are plant derivatives derived from leaves, roots, tubers or fruit plants, solid, dry or essential oils to improve nutrition for livestock and poultry farming. These plant derivatives are well-practiced in aquaculture, such as: stimulating food intake, increasing growth, increasing digestive tract discharges, increasing immunity, anti-coccidiosis and parasitic activity. Existing materials are from bioactive chemical groups such as alkaloids, phenols, flavonoids, terpenes and polysaccharides. Various methods are used to extract these effective ingredients. The choice of these methods in terms of plant species, solvent type, use or non-use of heat requires different techniques. In this paper, while reviewing the use of phytobiotics in aquaculture, the introduction of classical and modern techniques in this regard has been considered. Reports indicate that methods Modern due to the reduction of organic and synthetic chemicals and, saving time, efficiency and better quality of the extractive material are of interest to researchers. And given the need to take advantage of these valuable biomass in aquaculture, familiarity with these techniques in the future will be the key to achieving sustainable aquaculture.

    Keywords: Aquaculture, Phytobiotic, Extract, secondary metabolite, Bioactive compounds, Active ingredient
  • Bahram Falahatkar *, Naghmeh Jafari Pages 75-94
    Majority of rearing costs are created by food and this topic indicated the importance of feeding management in aquaculture. The aim of the present study was to review the feed deprivation and feed restriction on growth performance and physiologic fuels of sturgeons. Reorganization of metabolic operation is an important strategy to consume energy reserves when food availability is limited. Decreasing in metabolic rate resulted in body mass reduced that is common response to feed deprivation and feed restriction periods. Liver plays an important role compared to viscera and muscles for supplying energy in maintaining basic metabolism. Body reserves of sturgeons mobilized glycogen, lipid and protein, respectively for providing energy. Liver glycogen constitutes first energy reserves in sturgeons and this way supplied the requirement glucose for tissues and cells. As respects glucose have a vital role in body, plasma glucose level controlled by glycogenolysis and gluconeogenesis of non-carbohydrate precursor. Energy reserves levels were fluctuated with species physiology, size, intensity and duration of feed deprivation and feed restriction. Long history of sturgeons led to more resistance against unfavorable conditions and these indicated metabolic adjustment ability during short or long-term starvation. It is required to determine appropriate feeding schedule according to species, fish status, water temperature and rearing condition due to prolonged rearing period, high costs of food and final maturation of sturgeon particular at winter season. The purpose of these strategies are to accesses maximize growth without negative impacts on physiological performance of sturgeons, economizes food costs and helps to improve water quality in controlled conditions.
    Keywords: survival, Physiological fuels, Restricted feeding, Starvation, Feeding management
  • Seyed Abdolhamid Hosseini *, Roghaye Mahmodi, Abolhasan Rastian Nasab, Mohamadsaeed Ganjor Pages 95-108

    Hygienic care is essential to regarding the development of activity of rainbow trout reproduction centers in our country and in order to achieve more production . Therefore, hygiene management can be considered as the main pillar of rainbow trout economic production. So it is necessary that considerations of health and prevention policies to be implemented very carefully. Egg disinfection to achieve survival rates in trout hatchery is one of the most important pillars of hygiene management. During egg incubation in order to minimize of Fungal, bacteria, parasites and viruses contamination are widely disinfected by various types of disinfectants. Considering the growing importance of this industry in our country and the need to understand the types of used disinfectants , This article describes the common types of chemical disinfectants in rainbow trout hatchery and makes it easy for the former to use the best disinfectant material in the reproduction center, according to the conditions.

    Keywords: Hatchery, fish egg, Rainbow trout, disinfectant, prevention
  • Soghra Kamali *, Aliasghar Khanipuor, Ghorban Zare Gashti, Fatemeh Noghani Pages 109-117

    Fish protein concentrate production of silver carp meat was obtained by drying (60 ° C) in three steps using solvent(Isopropyl alcohol) and the concentrate have 93% protein, which according to aquatic protein sources have a high nutritional value and are used to enrich other food products. The present study, given that the current noodle production is from the source of carbohydrates and is lacking in terms of lysine and threonine amino acids, this gives the opportunity to be used to enrich and enhance its nutritional quality. In this research, 5-15% of fish protein concentrate ratios were used for enriched nodal, and samples were prepared in 3 replicates and stored at ambient temperature for 3 months and matured sensory evaluation were performed and compared with control (without) concentrate. Finally, statistical analysis of data using Spss version 17 was used to compare the data of the treatments with Duncan test. According to the results of sensory tests, after the statistical tests, the data were determined. In terms of taste and shelf-life of the treatment, Created with 5% protein concentrate, is better evaluated than other treatments, in the first assessment, in the overall assessment of fish protein concentrate enriched treatment with 5% better than other samples, there was a significant difference (P<0.05)

    Keywords: Silver carp, Enrichment, noodle, Sensory evaluation, fish protein concentrate
  • Shahram Behmanesh *, Bagher Amiri Majazi, Abolghasem Kamali, Abolmajid Haji Moradlo, Mohadese Ahmad Nejad Pages 119-127
    European catfish Silurus glanis L.,1758, belonging to family Siluridae andorder Siluriformes, which are found in water bodies of north of Iran and one of their distribution points is Anzali lagoon. Totally 196 specimens from Oct. to Sep. were study for age, body size, Testis weight, liver weight in Anzali lagoon. In this study reproduction cycle, type, season and optimum temperature of spawning period was studied by Gonado-Somatic Index (GSI), Hepato-Somatic Index (HSI)and Condition Factor (CF). The maximum mean of Gonado-Somatic Index (GSI) reach to 7.82 ± 3.04 (%) in May and June, then GSI value started to decrease from July to September in the end of spawning period. From second stages of maturation GSI Value significantly increased and showed maximum amount in the 5th stages of maturity, then decreased in the 6th stages. Result of this study shows that development of sexual maturity of testis reached maximum values in April and May and in this period water temperature was 19.33 - 22.73 ºС. Variations in GSI values show that reproduction has annual cycle which begins in September and ends in June of next year. The rate of HSI had fluctuation, during the study period .The maximum value (1.95±0.22%) of it’s was in November and the minimum HSI (0.79 ± 0.12%) in July. The Condition Factor also changed during reproduction cycle and it was maximum in September (0.7±0.18%) and minimum in June. Concerning these investigation Silurus glanis is has a Prolonged Reproduction period extending from the April to half of June.
    Keywords: SILURUS GLANIS, Anzali lagoon, Reproduction, KF, GSI, HSI