فهرست مطالب

شاخص کارآفرینی - پیاپی 4 (تابستان 1396)

نشریه شاخص کارآفرینی
پیاپی 4 (تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/05/17
  • تعداد عناوین: 9
|
  • امیر محمودزاده صفحه 8
  • محمدمهدی رشیدی صفحه 9
  • غلامرضا نبی بیدهندی، سعید گیوه چی، احمد عارفی * صفحات 11-41

    این پژوهش با هدف شناسایی عوامل کلیدی اثر گذار بر نوآوری در مدیریت آمادگی بیمارستانی برای مواجهه با بلایای طبیعی انجام گرفته است. در این راستا، نخست همه عوامل موثر بر نوآوری سازمانی که در پژوهش های مختلف داخلی و خارجی به آن ها اشاره شده است استخراج و پس از حذف عوامل مشترک و ادغام عوامل متشابه، عامل در قالب سه دسته سنجه های ارزیابی ایمنی عملکردی ، سنجه ارزیابی ایمنی غیرسازه ای و سنجه ارزیابی ایمنی سازه ای به عنوان عوامل نهایی انتخاب شدند. این عوامل پس از مصاحبه با خبرگان و با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، رتبه بندی شده و در نهایت نیز، سه عا مل برتر در هریک از گروه ها انتخاب و به صورت مدلی نهایی ارایه گردید. برای آزمون مدل، پرسشنامه ای طراحی و بین 750 نفر از سرپرستان و پرستاران سه بیمارستان تهران توزیع گردید. نتایج حاصل از تحلیل داده ها، نشان داد که سنجه های ارزیابی ایمنی عملکردی بیشترین رابطه را با نوآوری دارند. درمرحله بعدی سنجه ارزیابی ایمنی غیرسازه ای و سنجه ارزیابی ایمنی سازه ای بیشترین میزان همبستگی را با رفتار نوآورانه داشته اند. در پایان مدل محقق ساخته در این حوزه ارایه و جزییات آن تشریح شد.

    کلیدواژگان: نوآوری، مدیریت، آمادگی بیمارستانی، بلایای طبیعی
  • سجاد معین فارسانی*، محمدمهدی رشیدی، اسماعیل کاوسی صفحات 42-59

    تحقیق حاضر باهدف ارزیابی عوامل کارآفرینانه موثر بر اثربخشی عملکرد کارکنان شرکت آب و فاضلاب شهرستان تهران انجام گرفت. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کارکنان شرکت آب و فاضلاب شهر تهران به میزان 10000 نفر بودند. حجم نمونه باتوجه به محاسبات انجام شده 384 نفر (با نمونه گیری تصادفی ساده) برآورد گردید. ابزار اندازه گیری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته با 10 مولفه و 95 سوال واستفاده از طیف 5 درجه ای بوده و پس از تایید روایی محتوا توسط خبرگان میزان روایی سازه محاسبه و ارتباط سوالات و مولفه ها تایید گردید. همچنین برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار آن برای بعد عوامل کارآفرینانه 911/0 محاسبه شد. در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد، درصد تجمعی، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون t و معادالت ساختاری استفاده گردید. با توجه به اینکه فرضیه اصلی این بودکه میزان تاثیر مولفه های عوامل کارآفرینانه در اثربخشی عملکرد کارکنان در شرکت آب و فاضلاب شهرستان تهران چه مقدار و قابلیت ارزیابی وتحلیل آن چگونه خواهد بود، نتایج به دست آمده مشخص نمود که با اطمینان 95 %بین میانگین محاسبه شده و حد متوسط پرسشنامه تفاوت معنی داری وجود دارد. با توجه به مقدار مثبت آماره t می توان گفت وضعیت موجود شاخص های مورد بحث مثبت است و یا به عبارتی اندازه وضع موجود موضوع مورد بررسی درحد مطلوبی است وارتباط معنادار و مستقیمی دراین خصوص وجوددارد. در پایان مقاله پیشنهاداتی کاربردی ارایه گردید.

    کلیدواژگان: عوامل کارآفرینانه، اثربخشی، عملکرد، شرکت آب و فاضلاب شهر تهران
  • نرگس قاسمی نژاد * صفحات 60-77

    تاثیر تکنولوژی اطلاعات بر توانمند سازی خوشه های صنعتی تقریبا در تمام محافل علمی و نیزدر تصمیم گیری برنامه های توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته است.این تحقیق کاربردی در رابطه با تاثیرفن آوری اطلاعات برتوانمندسازی خوشه های بانکی در بانک پارسیان شهر تهران به اجرا در امده است . جامعه آماری این تحقیق 439 پرسنل از 40 شعبه بانک پارسیان بودند که بر طبق فرمول کوکران 205 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از 205 نمونه آماری ، توسط پرسشنامه های اعتبار سنجی شده فن آوری اطلاعات براساس مدل نیجیا و توانمند سازی راسل و استیون، ، نظر سنجی شد . داده های حاصله با استفاده از نرم افزار spss و amos نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر تاثیر تکنولوژی اطلاعات برتوانمندسازی خوشه های بانک پارسیان شهر تهران با ضریب تعیین 55.0 مورد تایید قرار گرفت. همچنین ، نتایج حاکی از تاثیر مثبت تکنولوژی اطلاعات بر ساختار پویا با ضریب تعیین 39.0وکنترل تصمیمات با ضریب تعیین 34.0 در خوشه های بانک پارسیان شهر تهران بود. این در حالی است که تکنولوژی اطلاعات ، تاثیر ضعیفی بر تسهیم اطلاعات با ضریب تعیین 17.0 در خوشه های بانک پارسیان شهر تهران داشت.

    کلیدواژگان: توانمندسازی، تکنولوژی اطلاعات، خوشه های بانکی، بانک پارسیان
  • مهری کیوان منش*، محمدحسین مشرف جوادی، اکبر اعتباریان صفحات 78-104

    خانواده ها در عصرحاضر با تحولات و تهدیدات گسترده ای در حوزه سلامت عمومی،از قبیل ابتالی به مواد مخدر روبرو هستند. تضمین و تداوم حیات و بقاء خانواده ها نیازمند راه حلها و روش های جدید مقابله با مشکلات است که به نوآوری و ابداع . فرآیندها و پرورش ویژگیهای کارآفرینانه بستگی دارد . در واقع توسعه ویژگیهای کارآفرینی در افراد (مانند یافتن راهکارهای خالقانه و نوآوانه و..) می تواند به کاهش تاثیرات هولناک مواد مخدر و ارتقاء سلامت عمومی کمک کند. اعتیاد به مواد مخدر در حال حاضر یکی از معضلات جوامع بشری است که روز به روز در حال افزایش است و باعث از کار افتادگی و مرگ و میر بسیاری از جوانان که سرمایه هر مملکتی به شمار می روند، می گردد. در این مقاله محقق در صدد پاسخ به این سوال بوده که شاخص های کارآفرینانه موثر بر کاهش اعتیاد به مواد مخدر و ارتقاء سلامت عمومی چیست؟ این تحقیق بر اساس نحوه گردآوری و ماهیت داده ها، تحقیق اکتشافی- توصیفی (پس رویدادی) است. روش گردآوری داده ها در بخش کیفی روش تکنیک دلفی فازی بوده است. بر اساس داده های کیفی استخراج شده از روش دلفی، پرسش نامه ای تنظیم و در میان 30نفر ازمدیران ارشد، کارشناسان خبره، محققان، دانش پژوهان و اساتید توزیع گردید تا مدل اولیه تحقیق مورد آزمون قرار گیرد. نتایج تحقیق علل گرایش به مواد مخدر و سپس شاخص های کارآفرینانه موثر بر کاهش آن را نشان داد، زیرا در صورت شناسایی این عوامل از طریق این شاخص ها فرد قادر خواهد بود خود را در مقابل اعتیاد به مواد مخدر ایمن سازد و سلامت عمومی خود،خانواده و جامعه را ارتقاء دهد و به نوعی پیشگیری قبل از درمان را محقق سازد. در صورت توسعه این ویژگی ها سلامت عمومی رشد خواهد نمود که نتیجه آن توسعه پایدار است که موجب کاهش گرایش به مواد مخدر میگردد. پس شاخص های کارآفرینی شکاف بین سلامت عمومی و توسعه پایدار را بهبود خواهد بخشید.

    کلیدواژگان: شاخص های کارآفرینانه، کاهش اعتیاد به مواد مخدر، ارتقاء سلامت عمومی
  • عالمی محمودی*، جمشید تقسیمی صفحات 105-133

    منابع انسانی مهمترین زیر ساخت هر مجموعه یا سازمان و کشور است، چون اساس حرکت به سوی توسعه وتعالی است. نوآوری و تطابق با محیط از طریق طراحی مدلی برای مدیریت منابع انسانی نیز از مهم ترین علایم مشخصه ی یک نظام سالم است. این پژوهش که در سازمان تامین اجتماعی مازندران صورت گرفته است از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش گردآوری داده ها، در بخش کیفی از روش مصاحبه عمیق و در بخش کمی از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شده است. تعداد کل جامعه آماری این پژوهش تعداد 213نفر از خبرگان شاغل در سازمان تامین اجتماعی استان مازندران بوده اند و تعداد 132 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیده اند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس 5 گزینه ای لیکرت بوده است. جهت آزمون مدل از ابزار پرسشنامه بسته استفاده شده است. از آزمونهای آماری شامل آلفای کرونباخ، آزمون نرمالیته کولموگروف-اسمیرنوف و آزمون تی تک نمونه ای و رگرسیون به کمک نرم افزار -SPSS 22 و از Lisrel جهت تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. نتایج نشان داد که عواملی چون کارمندیابی (گزینش)، جذب (بکارگیری)، آموزش، بهسازی ، جبران خدمات و ارزیابی عملکرد در این مدل نوآورانه مدیریت منابع انسانی وجود داشته و از شاخص های مهم آن به حساب می آید. در بین عوامل، مهمترین عامل ، گزینش یا همان بکارگیری بوده و عامل انگیزش از اهمیت کمتری نسبت به دیگر عوامل در ارتقاء کیفی مدیریت منابع انسانی برخوردار بوده است.در پایان پیشنهاداتی کاربردی ارایه گردید.

    کلیدواژگان: سازمان تامین اجتماعی، مدل نوآورانه، ارتقای مدیریت منابع انسانی
  • پروین همتیان*، بهاره غلامی صفحات 134-141

    کارآفرینی موتور تحول و توسعه اقتصاد فرهنگ و جامعه است،رشد فراگیر این پدیده می تواند به تحول و دگرگونی اساسی در اقتصاد ملی منجر می شود. هدف این پژوهش بررسی رابطه زیر ساخت های مدیریت دانش با توسعه فرهنگ کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 95- 94 می باشد. با توجه به ماهیت پژوهش، روش بررسی توصیفی از نوع همبستگی بود.جامعه آماری به تفکیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان بودند که از طریق نمونه گیری به شیوه سرشماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسش نامه ی زیر ساخت های مدیریت دانش و توسعه فرهنگ کارآفرینی بود و داده های حاصل از مورد تحلیل قرار SPSS آن ها با استفاده از آزمون های توصیفی و استنباطی و نرم افزار گرفت. بدین ترتیب مشخص شد که بین زیر ساخت های مدیریت دانش و توسعه فرهنگ کارآفرینی رابطه وجوددارد و سامانه های یکپارچه مدیریت دانش برای کارآفرینی سازمانی و خدمات و ابزارهای مدیریت دانش به عنوان موضوعی برای کارآفرینی محورهایی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند . ضمنا دانشگاه ها (به عنوان سازمانهایی که میتوانند کارآفرین تربیت کنند) و سازمانهای حاکمیتی (که میتوانند تاثیر زیادی بر محیط کسب و کار و تامین زیرساختهای کارآفرینی داشته باشند) از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و کارآفرینی سازمانی در آنها ضرورت دارد.

    کلیدواژگان: زیرساخت های مدیریت دانش، توسعه فرهنگ کارآفرینی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • ترجمه: مریم حکیم زاده شرق صفحات 142-146

    کارافرینی والدین یک فاکتور تعیین کننده قوی و احتمالا قویترین نوع از خود کارآفرینی است. ما در این مقاله به کشف ریشه های ارتباط بین نسلی در کارآفرینی وبه طور خاص، به شناسایی اثرات جداگانه از عوامل قبل و بعد از تولد (طبیعت و تربیت) با استفاده از یک مجموعه داده منحصر به فرد از فرزند خوانده ها سویدی میپردازیم. مشخصه بی نظیراین مقاله این است که نه تنها شامل اطلاعات در مورد وضعیت شغلی فرزندخوانده ها و والدینشان است بلکه درباره پدر و مادر واقعی خودشان نیز میباشد. بعلاوه، ما در این مقاله از مقایسه داده ها بر روی کارآفرینی درمورد نمونه بزرگی به عنوان نماینده از جمعیت مردم سوید استفاده میکنیم . بر اساس نمونه دومی، و مطابق با یافته های قبلی، والدین کارآفرین احتمال کارآفرینی کودکان را در حدود 60 ٪افزایش می دهد. ما همچنین دراین مقاله نشان می دهیم که درمورد فرزندخوانده، چه والدین واقعی و چه والدین غیرواقعی سهم مهم و قابل توجهی دارند. اگر چه این اثرات در اندازه کاملا متفاوت هستند. اثر فاکتورهای پس از تولد (درمورد والدین خوانده) تقریبا دو برابر بیشتر از فاکتورهای قبل از تولد (درمورد والدین واقعی) است. مجموع این دو اثر(عوامل قبل و بعد از تولد) در مورد فرزندخوانده ها تقریبا با انتقال بین نسلی کارافرینی درمورد فرزندان واقعی برا بر است. ما دراین مقاله به کشف توضیحات کاندیداهای متعدد در زمینه اثر فاکتور مهم پس از تولد و شواهد مطرح فعلی به نفع نقش مدل سازی میپردازیم.

    کلیدواژگان: فرزندخواندگی، کارآفرینی، خود اشتغالی، پویایی بین نسلی، انتخاب شغلی، الگو
|
  • Gholamreza Nbi Bidhendi, Saeed Givehchi, Ahmad Arefi* Pages 11-41

    The aim of this study was to identify the key factors influencing innovation in hospital preparedness management for dealing with natural disasters. In this regard, first of all, the factors affecting organizational innovation, which are mentioned in various internal and external researches, are extracted and after deletion of joint factors and integration of similar factors, the factor is classified into three categories of functional safety assessment measures, evaluation criteria Non-sanitary safety and structural safety assessment criteria were selected as final factors. These factors were ranked after interviewing the experts and using the hierarchical analysis process, and eventually, the top three were selected in each group and presented as the final model. To test the model, a questionnaire was designed and distributed among 750 supervisors and nurses in three hospitals in Tehran. The results of data analysis showed that functional safety assessment measures have the most relationship with innovation. In the next step, non-occupational safety assessment and structural safety assessment criteria had the highest correlation with innovative behavior. At the end of the model, a researcher made in this area is presented and its details are described.

    Keywords: Innovation, Management, Hospital Preparedness, NaturalDisasters
  • Sajad Moeen Farsani*, Mohammad Mehdi Rashidi, Ismail Kawasi Pages 42-59

    The purpose of this study was to evaluate the entrepreneurial factors affecting the effectiveness of employees' performance of the water and wastewater company in Tehran. The research method was descriptive survey and the statistical population included 10,000 employees of Tehran Water and Wastewater Company. The sample size was calculated using 384 random sampling methods (with simple random sampling). The instrument for measuring the data was a researcher-made questionnaire with 10 components and 95 questions using the 5-degree spectrum. After confirming the content validity by the experts, the construct validity was calculated and the relationship between the questions and the components was confirmed. Cronbach's alpha coefficient was used to measure reliability and its value was calculated to be 0.911 for entrepreneurial factors. At the level of descriptive statistics, frequency, percentage, cumulative percentage, mean and standard deviation were used and inferential statistics, t-test and structural equations were used. Considering the main hypothesis was how much the impact of the factors of entrepreneurial factors on the effectiveness of employees' performance in the water and wastewater company of Tehran would be, how would it be evaluated and analyzed? The results showed that there was a significant and direct relationship in this regard. . At the end of the article, practical suggestions were made.

    Keywords: Entrepreneurial factors, Effectiveness, Performance, Tehran Waterand Wastewater Company
  • Narges Ghaseminejad* Pages 60-77

    The effect of information technology on empowerment of industrial clusters has been appealed to in almost all scientific areas as well as in decision making on the country’s development plans. This applied research has been conducted in regard to the effect of information technology on empowerment of bank clusters in the branches of Parsian Bank in Tehran. The research population included 439 employees from 40 branches of Parsian Bank, 205 of whom were selected based on Cochran's formula with the simple random sampling method. The 205 subjects were polled using validated questionnaires in information technology based on Nijia’s model and Russell and Steven’s empowerment. The obtained results were analyzed using SPSS and AMOS version 23. The major research hypothesis, suggesting the effect of information technology on empowerment of the clusters of Parsian Bank in Tehran, was confirmed with a coefficient of determination of 0.55. The results also suggested the positive effect of information technology on dynamic structures with a coefficient of determination of 0.39 and on decision control with a coefficient of determination of 0.34 in the clusters of Parsian Bank in Tehran. On the other hand, information technology had a slight effect on information sharing with a coefficient of determination of 0.17 in the clusters of Parsian Bank in Tehran.

    Keywords: Empowerment, Information Technology, Industrial Clusters, Parsian Bank
  • Mehri Keivanmanesh*, Mohammad Hosein Moshref Javadi, Akbar Etebarian Pages 78-104

    Families are at high risk of widespread health threats, such as drug trafficking addiction. Guaranteeing and maintaining the life and survival of the babies families requires solutions and new methods to deal with problems that depend on innovation, innovation, processes and the development of entrepreneurial characteristics. In this paper, the researcher is seeking to answer the question of what are the effective entrepreneurial indices in reducing drug addiction and promoting general health? This research is based on the collection method and the nature of the data, exploratory-descriptive (post-event) research. The method of data collection was in the qualitative part of the method of fuzzy Delphi technique. Based on the qualitative data extracted from the Delphi method, a questionnaire arranged and distributed among 30 senior executives, experts, researchers, scholars, and professors to test the original model of the research. The results of the study indicated that the causes of drug tendencies and then the effective entrepreneurial indicators on reducing it, because if these factors are identified through these indicators, one will be able to protect himself from drug addiction and his general health, Family and. Promote the community and provide some form of pre-treatment prevention Promotes his/her general health, family and community society,and somehow will provide prevention before treatment . If these features develop, public health will grow, resulting in sustainable development that reduces drug tendency. Therefore, entrepreneurial indicators will improve the gap between public health and sustainable development.

    Keywords: Entrepreneurial Indicators, Reducing Drug Addiction, PromotingGeneral Health
  • Azizollah Mahmoudi Alemi *, Jamshid Taghsimi Pages 105-133

    Human Resource Management is designed to maximize employee performance in service of an employer's strategic objectives .This research is applied in terms of the purpose, and in terms of data collection method, the qualitative section of the interview method is deep and in the quantitative part of the descriptivesurvey method has been used. The total number of statistical population was 213 experts working in social security organization of Mazandaran province 132 individuals were selected as a sample. a closed-ended questionnaire was used to test the model and Lisrel software for verifiable factor analysis. We conclude that factors such as "selection ,absorption ,training, service compensation , Performance evaluation " can be important factors in HRM and effective factors on improving the quality of resource management To be human. We also conclude that all factors in the HRM model. Among the factors, the most important factor was selection. It was also found that the factor of motivation among other factors is less important than other factors in improving the quality of human resources management.

    Keywords: social security organization of Mazandaran province, Quality, Improvement, Human Resource Management
  • Maryam Hakimzadehshargh Pages 142-146

    Parental entrepreneurship is a strong, probably the strongest, determinant of own entrepreneurship. We explore the origins of this intergenerational association in entrepreneurship. In particular, we identify the separate effects of pre- and postbirth factors (nature and nurture), by using a unique dataset of Swedish adoptees. Its unique characteristic is that it not only includes data on occupational status for the adoptees and their adoptive parents, but also for their biological parents.Moreover, we use comparable data on entrepreneurship for a large, representative sample of the Swedish population. Based on the latter sample, and consistent with previous findings, we show that parental entrepreneurship increases the probability of children’s entrepreneurship by about 60%. We further show that for adoptees, both biological and adoptive parents make significant contributions. These effects, however, are quite different in size. The effect of post –birth factors (adoptive parents) is approximately twice as large as the effect of pre- birth factors (biological parents).The sum of these two effects for adopted chil dren is almost identical to the intergenerational transmission of entrepreneurship for own- birth children. We explore several candidate explanations for this important post-birth effect and present suggestive evidence in favor of role modeling.

    Keywords: Adoption, Entrepreneurship, Self-Employment, IntergenerationalMobility, Occupational Choice, Role Model