فهرست مطالب

پژوهشهای ریاضی - سال هفتم شماره 3 (پیاپی 18، پاییز 1400)

نشریه پژوهشهای ریاضی
سال هفتم شماره 3 (پیاپی 18، پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/10/28
  • تعداد عناوین: 17
|
  • محسن اسماعیل بیگی*، امید چترآبگون، مریم شفا صفحات 413-442

    روش توابع پایه ای شعاعی یک روش بدون شبکه برای حل معادلات دیفرانسیل جزیی تصادفی  بوده و به دلیل خاصیت شعاعی، به کارگیری آن در ابعاد بالا با دشواری های کمتری همراه است و دقت طیفی برای انواع معینی از آن ها دست یافتنی است. به علاوه بر روی دامنه های نامنظم به خوبی قابل استفاده است. اما بسیاری از توابع پایه ای شعاعی پرکاربرد دارای محمل سراسری هستند و لذا ماتریس ضرایب در روش های بدون شبکه مبتنی بر این دسته از توابع پایه ای شعاعی چگال خواهد بود، که این امر هزینه محاسباتی و ناپایداری های عددی را افزایش می دهد. این چالش در زمینه حل عددی معادلات دیفرانسیل تصادفی که با شبیه سازی های متعددی سر و کار خواهیم داشت به صورت جدی تر مطرح می باشد. در این مقاله، روش پارتیشن بندی واحد توابع پایه شعاعی مبتنی بر تفاضلات متناهی را برای رفع این چالش ارایه خواهیم کرد و آن را بر روی معادلات دیفراسیل با مشتقات جزیی تصادفی سهموی پیاده سازی خواهیم نمود. با به کارگیری چنین طرحی، یک مسئله بزرگ به تعداد زیادی مسئله کوچک تجزیه می شود. همچنین، خاصیت همگرایی طیفی توابع پایه شعاعی در تقریب های موضعی به سرتاسر روش پارتیشن بندی واحد مبتنی بر توابع پایه شعاعی منتقل می شود. به منظور ارزیابی عملکرد روش با استفاده از 1000 شبیه سازی انجام شده، معیارهای آماری نظیر میانگین، انحراف معیار و کران های بالا و پایین جواب ها  ارایه شده است. نتایج شبیه سازی های عددی نشان می دهد، این روش به طور قابل ملاحظه ای بدوضعی روش سراسری مبتنی بر توابع پایه ای شعاعی را کاهش می دهد.  به علاوه، این روش با تولید دستگاه معادلات تنک به طور قابل توجهی باعث کاهش حجم محاسباتی می گردد. همچنین، روش پیشنهادی را بر روی دامنه های نامنظم به کار خواهیم برد تا مزیت استفاده آسان از توابع پایه شعاعی برای چنین نواحی را نشان دهیم.

    کلیدواژگان: معادلات دیفرانسیل تصادفی، توابع پایه شعاعی، روش پارتیشن بندی واحد، روش تفاضلات متناهی
  • سهراب بزم*، علیرضا حسینی صفحات 443-466

    در این مقاله، چندجمله ای های لژاندر جایگزین (ALPs) برای تقریب جواب معادلات انتگرال ولترا-فردهلم غیرخطی نوع اول (VFIEs) استفاده شده اند. ابتدا مساله به یک معادله انتگرال ولترا-فردهلم نوع دوم تبدیل می شود و سپس، با استفاده از ماتریس های عملیاتی انتگرال گیری و حاصل ضرب ALP، حل مساله ثانوی به حل یک دستگاه از معادلات جبری غیرخطی، که مجهولات آن ضرایب ALP جواب دقیق مساله هستند، کاهش می یابد. یک تحلیل خطا برای روش ارایه شده انجام شده است و نتایج مثال های عددی نشان می دهند که این روش،  حتی در صورت استفاده از تعداد کمی ازALPs  دقت خوبی ارایه می دهد.

    کلیدواژگان: معادلات انتگرال غیرخطی نوع اول، معادلات انتگرال ولترا-فردهلم، چندجمله ای های لژاندر جایگزین، ماتریس عملیاتی
  • اسماعیل پیغان*، فرشاد فیروزی صفحات 467-484

    در ابتدا، کلاف کروی مماس بر یک منیفلد ریمانی  به عنوان یک منیفلد با بعد  در نظر گرفته می شود و در پی آن، ما این کلاف کروی را به یک متریک طبیعی به انضمام یک ساختار تقریبا ب-مرتبط تجهیز خواهیم نمود. در گام بعدی، مولفه های تانسور ساختاری متناظر با این کلاف کروی را محاسبه می کنیم. آن گاه، با توجه به کلاسه بندی ساختارهای تقریبا ب-مرتبط (که ما آن را به ایجاز، کلاسه بندی هم بسته می نامیم)، به کلاسه بندی کلاف کروی مماس مجهز به ساختار تقریبا ب-مرتبط طبیعی اهتمام می ورزیم و کلاس هایی را که کلاف کروی مماس با ساختار یادشده به آن ها تعلق دارد، به دست می آوریم. هم چنین، ما روابطی بر حسب تانسورهای انحنا به دست می دهیم که با برقراری آن ها، کلاف کروی با ساختار مذکور می تواند به هر یک از این کلاس های یازده گانه تعلق داشته باشد
     


    کلیدواژگان: ساختار تقریبا مرتبط، کلاف کروی، متریک طبیعی
  • رامین جوادی*، میثم میرعلایی صفحات 485-494

    گراف F که با نماد {r}(F,r) نشان داده می شود، برابر است با کوچکترین عدد صحیح m به طوری که یک گراف G با m یال وجود داشته باشد که در هر رنگ آمیزی از یال های گراف G با r رنگ، یک کپی تک رنگ از گراف F وجود داشته باشد. کریولویچ و به طور جداگانه دودک و پرالات برای مسیرهای P_n نشان داده اند که برای n به اندازه کافی بزرگ، hat{r}(P_n, r) leq 600 r^2(ln r) n. در این مقاله ما با اثباتی کاملا متفاوت این کران را بهبود داده و ثابت می کنیم hat{r}(P_n, r) leq 18(1+o_r(1)) r^2(ln r) n. لازم به تذکر است که کران بالای به دست آمده تقریبا بهینه است، زیرا می دانیم که hat{r}(P_n, r) = Omega(r^2n) .


    * فرمول ها به درستی نمایش داده نمی شوند.

    کلیدواژگان: عدد رمزی، عدد رمزی یالی، مسیر
  • مهدیه حدادی*، سید مجتبی ناصر شیخ الاسلامی صفحات 495-512

    در این مقاله قصد داریم مانند آنچه را که لمبک در مورد تعمیم مفهوم زیرمدول های خالص با استفاده از یک رادیکال در رسته  R-مدول ها انجام داده است، برای رسته ی S-کنش ها انجام دهیم. به این منظور، ما نوع خاصی از زیرکنش های خالص، یعنی زیرکنش های dli-خالص، که مرتبط با مفهوم رادیکال هونکه است، را در این رسته معرفی می کنیم. همچنین نشان می دهیم که برای هر رادیکال هونکه S ،r-کنش های به طور مطلق dli-خالص همان S-کنش های r-انژکتیو ضعیف هستند. سپس به وسیله ی هر ایده آل چپ r-چگال، عملگر بستاری را معرفی می کنیم  که ارتباط نزدیکی با مفهوم S-کنش های dli-خالص دارد. سپس این ارتباط را به طور مفصل مورد بررسی قرار می دهیم.

    کلیدواژگان: S-کنش، رادیکال، ایده آل r-چگال، زیرکنش dli-خالص
  • حمزه حرف شنو، عبدالعلی بصیری*، سجاد رحمانی صفحات 513-526

    پایه ی گربنر نسبت به چند ترتیب برای یک مدول تفاضلی، مهمترین ابزار برای یافتن چندجمله ای بعد دستگاه های دیفرانسیلی و تفاضلی است. در این مقاله، الگوریتمی برای محاسبه ی این پایه ی گربنر، ارایه شده است. برای این منظور، ابتدا برای هر عضو از یک مدول تفاضلی نوعی نمایش، موسوم به نمایش نسبت به چند ترتیب، معرفی می کنیم. سپس با استفاده از این نمایش، اثباتی برای تعمیم قضیه ی بوخبرگر در مدول های تفاضلی متناهی مولد، ارایه می دهیم. همچنین شرط لازم و کافی برای وجود پایه ی گربنر نسبت به چند ترتیب را برای یک مدول تفاضلی بیان می کنیم. در ادامه، الگوریتمی برای محاسبه ی پایه ی گربنر یک زیر مدول تفاضلی متناهی مولد نسبت به چند ترتیب، ارایه می شود.


    کلیدواژگان: حلقه ی تفاضلی، مدول تفاضلی، پایه ی گربنر، الگوریتم بوخبرگر
  • عین الله دیری* صفحات 527-544

    هان (2004) برای اولین بار، تعریف جدیدی از برآوردگرهای بیزی را با نام "برآوردگرهای بیزی مورد انتظار " مطرح کرد . این رویکرد جدید، تعمیم روش "بیز سلسله مراتبی" بود که لیندلی و اسمیت (1972) مطرح کردند از این رو، هدف اصلی ما در این تحقیق، بررسی و مقایسه برآوردگر بیزی مورد انتظار و برآوردگر بیزی سلسله مراتبی برای پارامتر یک سیستم قابلیت اطمینان حاصل از توزیع احتمال رایلی تحت داده های سانسور  فزاینده نوع دوم می باشد. به همین منظور، ویژگیهای برآوردگر بیزی مورد انتظار و برآوردگر بیزی سلسله مراتبی را در غالب سه قضیه بیان می کنیم، در این قضایا نشان می دهیم که مقادیر برآوردگرهای بیزی مورد انتظار و برآوردگر بیزی سلسله مراتبی تحت توزیع های پیشین مختلف به سمت صفر همگرا هستند.

    کلیدواژگان: برآوردگر بیزی مورد انتظار، توزیع رایلی، توزیع پیشین، توزیع سلسله مراتبی
  • اشکان شباک*، تابان باغ فلکی صفحات 545-572

    دشواری روزافزون گردآوری اطلاعات به روش های سنتی به دلیل پیچیدگی های امروزی جوامع آماری، نیاز به مطالعه برای دگرگونی یا بهنگام سازی روش های آمارگیری را ضروری کرده است. استفاده از دیگر منابع داده ها و مدل سازی، از روش هایی هستند که می توانند به عنوان جایگزین روش های آمارگیری به کار رفته یا به افزایش دقت برآورد ها و استنباط های ناشی از آمارگیری های سنتی یاری رسانند. منابع اطلاعاتی ناشی از داده های پیشین (مانند آمارگیری های گذشته یا داده های ثبت شده) همواره یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی برای این منظور هستند. بنابراین در این مقاله برای اولین بار در ایران با به کارگیری روش های استنباط و مدل سازی بیزی، به پیشگویی نرخ بیکاری ایران می پردازیم. داده های مورد استفاده در این مقاله، داده های برگرفته شده از نتایج آمارگیری سال های 1384 الی 1395 مرکز آمار ایران است و با توجه به طولی بودن این داده ها از روش بیزی برای داده های طولی در پیش گویی استفاده شده است. استفاده از روش های بیزی در داده های آمار رسمی در ایران بی سابقه و در جهان کم سابقه است. بنابراین در این مقاله تلاش شده که کاربرد این روش ها برای تحلیل داده های مربوط به آمار رسمی، امکان سنجی شوند که با توجه به مهم بودن موضوع اشتغال و بیکاری در عرصه اجتماعی و اقتصادی کشور و تاثیر پذیرفتن بسیاری از تصمیم ها و سیاست های کشور از این مقوله، در این مقاله، پیش گویی نرخ بیکاری، به عنوان اولین مطالعه عملی در دستور کار قرار گرفت. نتایج به دست آمده از محاسبات این مقاله، در مقایسه با مقادیر مشاهده شده از نتایج آمکارگیری مزبور از دقت قابل قبولی برخوردار هستند که امکان استفاده از مدل های پیش گویی بیزی را در دیگر آمارگیری ها به شدت مطرح می سازد. این کار موجب تحولی در تحلیل نتایج این گونه آمارگیری ها، کاهش هزینه و افزایش دقت و ابزار راست آزمایی نتایج خواهد بود.

    کلیدواژگان: داده های طولی، نرخ بیکاری، مدل بندی بیزی، پیشگویی
  • سمانه سادات صابرعلی*، بهمن رضایی صفحات 573-584

    مترهای راندرز یک کلاس مهم از مترهای فینسلری هستند که توسط یک متر ریمانی الفا و یک فرم بتا به صورت مجموع این دو تعریف می شود. در این مقاله به بررسی تبدیلات حافظ دایره ژیودزیکی در فضای فینسلری پرداخته شده و مترهای راندرز همدیس مرتبط اینشتینی ضعیف مورد بررسی قرار گرفته است.همچنین این شرط برای یک متر راندرز با انحنای پرچمی ایزوتروپیک ضعیف و متر راندرز با انحنای بروالد میانگین ضعیف بررسی شده است.

    کلیدواژگان: تبدیل حافظ دایره ژئودزیکی، متر فینسلر، انحنای پرچمی ایزوتروپیک، انحنای بروالد میانگین
  • شروین صاحبی* صفحات 585-590

    در این مقاله حلقه های نیم- آرمنداریز (نیم- مک کوی) که زیر کلاسی از حلقه های J- آرمنداریز (J- مک کوی) می باشند را معرفی و ویژگی های آنرا بررسی می کنیم. حلقه ، نیم- آرمنداریز (نیم- مک کوی) می نامیم اگر  آرمنداریز (مک کوی) باشد. در این راستا ثابت می کنیم که حلقه های نیم- آرمنداریز (نیم- مک کوی) بطور اکید بین کلاس حلقه های شبه دوگان یکطرفه و کلاس حلقه های J- آرمنداریز (J- مک کوی) قرار می گیرند. همچنین نشان می دهیم که حلقه   ، نیم- آرمنداریز (نیم- مک کوی) است اگر و فقط اگر   حلقه   نیم- آرمنداریز (نیم- مک کوی) باشد اگر و فقط اگر برای هر عضو خودتوان ، حلقه  ، نیم- آرمنداریز (نیم- مک کوی) باشد اگر و فقط اگر حلقه   ماتریس های بالا مثلثی، نیم- آرمنداریز (نیم- مک کوی) باشد. اما برای هر حلقه R و n>1 با ذکر مثالی نشان می دهیم که  حلقه   ، نیم- آرمنداریز (نیم- مک کوی راست) نمی باشد و این بدان معنی است که خاصیت نیم- آرمنداریز (نیم- مک کوی راست) از حلقه ها موریتا ثابت نیست. در انتها ثابت می کنیم که اگر  یک خودریختی روی حلقه R باشد، آنگاه R  حلقه نیم- آرمنداریز (نیم- مک کوی راست) است اگر و فقط اگر  ساختار جردن حلقه ( ) حلقه نیم- آرمنداریز (نیم- مک کوی راست) باشد و در این راستا رادیکال جیکوبسن ساختار جردن حلقه را شناسایی می کنیم.

    کلیدواژگان: حلقه J-آرمنداریز، حلقه J-مک کوی، حلقه شبه دوگان یکطرفه، رادیکال جیکوبسن
  • سعید صفائیان*، ثریا برزگر صفحات 591-606

    در این مقاله گراف پوچ‎ساز  (گروه‎های آبلی) بررسی خواهند شد. گراف پوچ‎ساز یک گروه آبلی مانند M  را با نماد G(M) نمایش می‎دهیم. در این راستا نشان خواهیم داد، گراف پوچساز M تهی است اگر و تنها اگر M≌ Z یا M یک گروه آبلی ساده باشد. علاوه بر این تمام گروه‎های آبلی متناهی- تولید شده که گراف پوچ‎ساز آن‎ها کامل، دوبخشی یا دوبخشی کامل هستند، مشخص خواهند شد. در مرجع [14] نویسندگان گراف مقسوم ‎علیه صفرگروه‎های آبلی را مطرح و مورد بررسی قرار دادند. در این مقاله ما الگوریتمی بر اساس نرم‎افزار میپل ارایه خواهیم داد که گراف مقسوم‎علیه صفر و گراف پوچ‎ساز یک گروه آبلی دوری را هم زمان رسم می‎کند.

    کلیدواژگان: مدول، گراف، زیر مدول پوچ‎ساز، گراف‎های کامل، گراف‎های کامل دوبخشی
  • سید محمد طباطبایی، محمد فزونی * صفحات 607-616

    در این مقاله برای یک گروه موضعا فشرده و عدد ثابت ، شرایطی کافی برای این‌که در فضاپذیر باشد را بیان می‌کنیم. هم‌چنین با استفاده از برخی جبرهای سگال که اخیرا معرفی شده‌اند، زیرمجموعه‌هایی فضاپذیر از جبر فوریه را به‌دست می‌آوریم. در پایان شرایط لازم و کافی برای این‌که گروه موضعا فشرده ، فشرده یا گسسته باشد را بیان می‌کنیم.

    کلیدواژگان: فضاپذیری، فضای لبگ، جبر فوریه، جبر لبگ-فوریه، گروه موضعا فشرده
  • علی علاء، ابوالفضل بهزادی *، مهدی رفیعی راد صفحات 617-630
  • شیرین فولادی* صفحات 631-638

    در این مقاله  p-گروهای متناهی  که گروه خودریختی های آن یک گروه فرادوری  می باشد  را برای   p های فرد رده بندی  می کنیم و به طور خاص ثابت می کنیم شر ط لازم و کافی برای اینکه گروه خودریختی های یک  p- گروه متناهی مانند G فرادوری شود آن است که  G یک گروه دوری از مرتبه ی p^n باشد.

    * فرمول ها به درستی نمایش داده نمی شوند.

    کلیدواژگان: گروه خودریختی، گروه فرادوری و p -گروه متناهی
  • رضا مختاری*، رحمان اکبری، محمدتقی جهاندیده صفحات 639-654

    در این مقاله یک مدل نمایی حاصل از تغییر معادله دیفیوژنی انتگرالی بلک-شولز که همراه با پرش است را با استفاده از مدل جدیدی مبتنی بر ترکیب توابع پایه ای شعاعی (RBF) و تفاضلات متناهی فشرده مرتبه چهار(CFD4) حل کرده و سپس ارزش اختیار معاملات اروپایی و آمریکایی را با استفاده از آن تقریب می زنیم. در ضمن آنالیز پایداری این مدل را در مختصات قطبی مورد بررسی ‏قرار خواهیم داد و در انتها جواب های عددی حاصل از روش را برای ارزش اختیار معاملات اروپایی و آمریکایی با روش های دیگر مقایسه خواهیم کرد.

    کلیدواژگان: معادله بلک شولز نمایی با پرش، اختیار معامله اروپایی و آمریکایی، توابع پایه ای شعاعی، تفاضلات متناهی فشرده
  • علیمردان شاهرضایی*، طاهره ملائی صفحات 655-674

    این مقاله به محاسبه منبع و شار گرمایی در ، در مساله هدایت گرمایی معکوس می پردازد. بدین منظور، ابتدا با یک تبدیل مناسب، مساله معکوس به یک مساله مستقیم تقلیل می یابد، سپس جواب های بنیادی معادلات گرما و توابع پایه ای شعاعی برای بدست آوردن جواب عددی به کار می رود. از آن جا که ماتریس ضرایب بد وضع می باشد، روش منظم سازی تیخانف برای حل دستگاه معادلات خطی حاصل استفاده می شود. برای انتخاب پارامتر منظم سازی، از معیار GCV استفاده شده است. دقت و کارایی روش با چند مثال عددی بیان می گردد.

    کلیدواژگان: مساله ی هدایت گرمایی معکوس، روش جواب های بنیادی و توابع پایه ای شعاعی، منظم سازی تیخانف، معیار GCV
  • علیرضا نظری* صفحات 675-681

    فرض کنید R یک حلقه ی جابه جایی یک دار نوتری و a عضوی از R باشد. در این مقاله، به بررسی و مطالعه ی شرایطی روی حلقه ی R و ایده آل اصلی Ra می پردازیم که تحت آن داشته باشیم:   0≠(R/Ra,R)Ext1R .


    * فرمول ها به درستی نمایش داده نمی شوند.

    کلیدواژگان: حلقه های نوتری، Ext-مدول ها، ایده آل های اصلی
|
  • Mohsen Esmaeilbeigi*, Omid Chatrabgoun, Maryam Shafa Pages 413-442

    Meshfree methods based on radial basis functions (RBFs) are popular tools for the numerical solution of parabolic stochastic partial differential equations (PSPDEs). However, the RBF collocation methods in the global view have some disadvantages for the numerical solution of PSPDEs. Condition number in the resulting dense linear systems indicates that the meshless method using global RBFs may be unstable at each realization to solve PSPDEs. In order to avoid numerical instabilities in the global view, we are interested in the use of RBF methods in the local view for the numerical solution of PSPDEs. In this paper, the RBF partition of unity collocation method based on a finite difference scheme for the Gaussian random field (RBF-PU-FD) as a localized RBF approximation presented to deal with these issues. For this purpose, we simulate the Gaussian field with a spatial covariance structure at a finite collection of collocation points. The matrices formed during the RBF-PU-FD method will be sparse and, hence, will not suffer from ill-conditioning and high computational cost. For the test problems, we perform 1000 realizations and statistical criterions such as mean, standard deviation, lower bound and upper bound of prediction are evaluated using the Monte-Carlo method.

    Keywords: stochastic partial differential equations, meshless methods, RBF collocation, partition of unity method
  • Sohrab Bazm*, Alireza Hosseini Pages 443-466

    Alternative Legendre polynomials (ALPs) are used for approximating the solution of nonlinear Volterra-Fredholm integral equations (VFIEs) of the rst kind. The problem is rst transformed into a second kind VFIE and then, using the ALP operational matrices of integration and the product, the solution of the later problem is reduced to the one of solving a system of nonlinear algebraic equations with unknown ALP coecients of the exact solution. An error analysis of the method is given. Results of numerical examples are presented, which illustrate that the proposed method achieve good accuracy even using a small number of ALPs.

    Keywords: Nonlinear integral equations of the first kind, Volterra-Fredholm integral equations, Alternative Legendre polynomials, Operational matrix
  • Esmaeil Peyghan*, Farshad Firuzi Pages 467-484

    One of the classical fundamental motifs in differential geometry of manifolds is the notion of the almost contact structure. As a counterpart of the almost contact metric structure, the notion of the almost contact B-metric structure has been an interesting research field for many mathematicians in differential geometry of manifolds, and the geometry of such structures has been studied frequently. There is a classification for the almost contact B-metric structures, named the relevant classification, with respect to the covariant derivative of the fundamental tensor of type (1, 1). In this paper, we basically use this classification to achieve our goals. On the other hand, many of mathematicians have widely considered the concept of lifted metric on the tangent bundle and tangent sphere bundle of a Riemannian manifold (M, g). The idea of constructing a lifted metric on the tangent bundle was a strong inspiration for many of mathematicians and finally, the notion of g-natural metric as the most general type of lifted metrics on tangent bundle TM of a Riemannian manifold (M, g) was introduced in 2005. In this paper, we consider a pair of associated g-natural metrics on the unit tangent sphere bundle T1M with B-metric, and we classify this structure with respect to the relevant classification of almost contact manifold with B-metric.

    Keywords: almost contact structure, sphere bundle, natural metric
  • Ramin Javadi*, Meysam Miralaei Pages 485-494

    The size-Ramsey number of a graph  denoted by  is the smallest integer  such that there is a graph with  edges with this property that for any coloring of the edges of  with colors,  contains a monochromatic copy of. The investigation of the size-Ramsey numbers of graphs was initiated by Erdős‚ Faudree‚ Rousseau and Schelp in 1978. Since then, Size-Ramsey numbers have been studied with particular focus on the case of trees and bounded degree graphs. Addressing a question posed by Erdős‚ Beck [2] proved that the size-Ramsey number of the path  is linear in  by means of a probabilistic construction. In fact, Beck’s proof implies that  and this upper bound was improved several times. Currently‚ the best known upper bound is due to Dudek and Prałat [4] which proved that . On the other hand‚ the first nontrivial lower bound for  was provided by Beck and his result was subsequently improved by Dudek and Prałat [3] who showed that. The strongest known lower bound was proved recently by Bal and DeBiasio .

    Keywords: Ramsey number, Size Ramsey number, path
  • Mahdieh Haddadi*, Seyed Mojtaba Naser Sheykholislami Pages 495-512

    In this paper, similar to the Lembek's idea concerning a generalization of the notion of purity associated with a radical in the category of R-modules, we give the notion of purity related to a Hoehnke radical, d.l.i.pure, in the category of S-acts and investigate this notion. We also show that absolutely d.l.i.pure S-acts are exactly the r-weakly injective S-acts, for every Hoehnke radical r, and we give several characterization of d.l.ipure S-acts. We then present a closure operator induced by an r-dense left ideal which is closely related to the notion of d.l.i.purity and give a characterization of d.l.i.pure  S-acts by this closure operator.

    Keywords: $S$-act, radical, $r$-dense, d.l.i.pure
  • Hamzeh Harfsheno, Abdolali Basiri*, Sajjad Rahmany Pages 513-526

    Grobner basis with respect to several orderings is a powerful tool to compute multivariate difference dimension polynomials. In this paper, an algorithm for computing a Grobner basis of a difference module over a ground difference field with respect to several term orderings is presented. In this direction, a representation of an element of a difference module with respect to several term orderings is introduced. Based on such representation, we generalize the Buchberger theorem to the case of free modules over difference rings with several term orderings associated with a partition of the set of variables. Furthermore, the necessary and sufficient condition is given for the existence of a Grobner basis with respect to several term orderings. In the sequel, we present our implementation of the algorithm on Maple.

    Keywords: Difference ring, Difference module, Groebner basis, Buchberger algorithm
  • Einolah Deiri* Pages 527-544

    Han (2004) first proposed a new definition of Bayesian estimators called "Expected Bayesian Estimators". This new approach was the generalization of the "hierarchical" approach proposed by Lindley and Smith (1972). Therefore, our main goal in this study is to examine and compare the expected Bayesian estimator and the hierarchical Bayesian estimator for the parameter of a reliability system the result of the Rayleigh probability distribution is the progressive  Type-II censored data. To this end, we describe the expected Bayesian estimator and the hierarchical Bayesian estimator in most of the three theorems, in which we show that the expectations of Bayesian estimators and the hierarchical Bayesian estimator converge to zero in various previous distributions.


    Keywords: Expected Bayesian Estimator, Rayleigh Distribution, Prior Distribution, Hierarchical Distribution
  • Taban Baghfalaki*, Ashkan Shabak Pages 545-572

    The increasing difficulty of collecting data in traditional ways, due to the complexity of today's societies, necessitates the need to study to change or update statistical methods. Using other data sources and model-based techniques are some of the methods that can be used as alternatives to increase the accuracy of statistical estimates and inferences. Information sources from previous data (such as past censuses or recorded data) are always one of the most important sources for this purpose. Therefore, in this article for the first time in Iran's Statistical System, we predict the unemployment rate by using Bayesian inference and methods. Unemployment rate, as one of the most important socio-economic indicators of a country, has a great importance rule for micro and macroeconomic programing and policy making in national level.


    Keywords: Longitudinal data, unemployment rate, Bayesian modeling, prediction
  • Samaneh Sadat Saberali*, Bahman Rezaei Pages 573-584

    Randers metrics are the most important class of Finsler metrics which is defined by a Riemannian metric  and a 1-form  as    . In this paper, the concept of geodesic circle preserve transformations in  Finslerian space is studied and the weak Einstein  Randers metrics have been investigated. Further we prove this condition for Randers metric of weak isotropic flag curvature and weak isotropic Berwald curvature.
     

    Keywords: Concircular transformation, Finsler metric, Isotropic flag curvature, mean Berwarld curvature
  • Shervin Sahebi* Pages 585-590

    We introduce the notion of Semi-Armendariz (resp. Semi-McCoy) rings, which are a subclass of J-Armendariz (resp. J-McCoy rings) and investigate their properties. A ring R is called Semi-Armendariz (Semi-McCoy) if  is Armendariz (McCoy). As special case, we show that the class of Semi-Armendariz (resp. Semi-McCoy) rings lies properly between the class of one-sided quasi-duo rings and the class of J-Armendariz (resp. J-McCoy) rings. We show that a ring R is Semi-Armendariz (resp. Semi-McCoy) iff R[[x]] is Semi-Armendariz (resp. Semi-McCoy) iff for any idempotent , eRe is Semi-Armendariz (resp. Semi-McCoy) iff the n-by-n upper triangular matrix ring Tn(R)  is Semi-Armendariz (resp. Semi-McCoy). But, by an example we show that for a ring R and n>1,  is not necessarily Semi-Armendariz (Semi-McCoy) and so R is not Morita invariant. At last, we prove that for an automorphism  a ring R is Semi-Armendariz (resp. Semi-McCoy) iff the Jordan structure of R ( is Semi-Armendariz (resp. Semi-McCoy) and so we identify the Jacobson radical of A.

    Keywords: : J-Armendariz ring, J-McCoy ring, Quasi duo-ring, Jacobson radical
  • Saeed Safaeeyan*, Soraya Barzegar Pages 591-606

    In [18], the author associated a graph to an R -module M which is precisely a generalization of annihilating ideal graph of a commutative ring, see [15] and [16]. Inasmuch as Abelian groups are precisely Z-modules, in this paper we relate an annihilating graph to an Abelian group , denoted by G(M) , and study this graph. We show that  G(M) is an empty graph if and only if either M≅Z or M is a simple Abelian group. Moreover, we show that G(M) is a finite graph if and only if M is a finite Abelian group. Among other things, we characterize Abelian groups for which their annihilating graphs are complete, bipartite or complete bipartite  graphs.

    Keywords: Modules, Abelian Groups, Annihilating graph, Graph
  • Seyyed Mohammad Tabatabaei, Mohammad Fozouni * Pages 607-616

    In this paper, for a locally compact group and a fixed number , we give some sufficient conditions for the set to be spaceable in . Also, by some special Segal algebras which recently have been introduced, we find spaceable subsets of the Fourier algebra . Finally, we give some necessary and sufficient conditions for a locally compact group to be compact or discrete.

    Keywords: Spaceability, Lebesgue space, Fourier algebra, Lebesgue-Fourier algebra, Locally compact group
  • Shirin Fouladi* Pages 631-638

    In this paper we classify finite p-groups (p>2 )  with metacyclic automorphism  group.  Particularly we prove that the automorphism group of group G is metacyclic if and only if  G is cyclic of order  p^n.

    Keywords: Automorphism group, Metacyclic group, Finite p-group