فهرست مطالب
نشریه پژوهش های تطبیقی زبان و ادبیات ملل
پیاپی 2 (زمستان 1394)
- بهای روی جلد: 50,000ريال
- تاریخ انتشار: 1394/12/20
- تعداد عناوین: 8
-
صفحات 11-29
نمونههای اولیهای در زندگی واقعی هر نویسنده وجود دارد که به نوعی ذهن نویسنده را برای آفرینش یک یا چند شخصیت برمیانگیزد. نویسنده با استفاده از این ابزارها و مواد خام و نیز با نیروی تخیل خود دست به خلق شخصیتهای داستانی میزند. در برخی موارد، یک شخصیت پروتوتایپهای گوناگونی دارد. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به مقایسه تطبیقی رمان «چراغها را من خاموش میکنم» اثر زویا پیرزاد و «دفترچه ممنوع» از آلبا دسسپدس میپردازد و بدین نتیجه دست یافته است که پیرزاد در شیوه فضاسازی، روایت، شخصیتپردازی و انتخاب موضوع، از رمان دسسپدس بهره برده است. بدین منظور، سعی شده است تا این تاثیرها با تکیه بر آرای ژرار ژنت بررسی گردد. همچنین به نظر میرسد که پروتوتایپ ادبی داستان پیرزاد برای آفریدن شخصیت «کلاریس»، شخصیت «والریا» در اثر دسسپدس باشد. شایان ذکر است که برای مقایسه تطبیقی این دو شخصیت، از نظریه «پروتوتایپ ادبی» استفاده شده است.
کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی، پروتوتایپ، رمان، روایت، نظریه ژرار ژنت -
صفحات 31-48
تی. اس. الیوت نامی آشنا در ادبیات معاصر انگلیسی است که آثار ادبی آمیخته به نگاه فلسفی او، تاثیر ژرفی بر ادبیات معاصر عربی گذاشته است. صلاح عبدالصبور، شاعر و نمایشنامهنویس معاصر مصری، از جمله ادیبانی است که از اندیشههای او متاثر شده است. این پژوهش با روش تحلیلیتوصیفی دو اثر «سرزمین هرز» از الیوت و «سوگنامه حلاج» از عبدالصبور را بررسی کرده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد که اندیشههای فلسفی انتقادی الیوت بر دیدگاههای اجتماعی عبدالصبور، بهشدت تاثیر گذاشته است و این دو اثر با وجود چشماندازهای متفاوتی که دارند، در بیان انتقادی از وضعیت موجود، در یک قلمرو قرار میگیرند، بهگونهای که میتوان گفت «سوگنامه حلاج» نسخه شرقی و بومیشده «سرزمین هرز» است. در یکی نویسنده از فقر مادی و بیعدالتی مینالد و در دیگری، فقر معنوی و شیءوارگی انسان است که فریاد و فغان نویسنده را برانگیخته است. هر دو اثر، انتقاد به دنیای امروز است که یکی رنگی بیشتر فلسفی و دیگری، صبغهای کاملا اجتماعی به خود گرفته است. این پژوهش درصدد پاسخگویی به این پرسش است که وجوه افتراق و اشتراک این دو اثر ادبی انتقادی چیست؟
کلیدواژگان: ادب معاصر عربی، نقد فلسفی، نقد اجتماعی، الیوت، صلاح عبدالصبور، سرزمین هرز، سوگنامه حلاج -
صفحات 49-63
ناظم حکمت از بزرگترین شاعران معاصر ترکیه است که شهرتی جهانی یافته است. در این نوشتار، تلاش کردهایم تا تاثیر ادبیات فارسی و شاعران بزرگ ایرانی، خیام و مولوی را در شعر وی بکاویم. اگرچه شعر فارسی تاثیر چندان گستردهای در ذهن و زبان ناظم نداشته، به آن شکلی که در شعر شاعران پیش از او و ادبیات دیوانی دیده میشود، ولی باز بارقههایی از تاثیر ادب فارسی را در شعر او میتوان یافت. ناظم شیفته رباعیات خیام است و فکر و اندیشهای که در شعر خیام تبلیغ میشود، او را مسحور خویش کرده است، بهویژه او اندیشههای فلسفی خیام را میپسندد و رباعیاتی از او که به ترکی سروده شده، بازنویسی رباعیات خیام است. مولوی از دیگر شاعرانی ایرانی تاثیرگذار در شعر ناظم است و ناظم بهخصوص در دورههای آغازین شعری، از او تاثیر پذیرفته است و خود را مرید مولانا میداند. او البته نقدی نیز به اندیشههای ایدهآلیستی مولوی وارد کرده است که در متن به صورت مبسوط به آن پرداخته شده است و تفاوت نگاه مولوی و ایدهآلیستها مشخص شده است. این تاثیرپذیریها به بهترین وجه نشان از عشق و علاقه ناظم حکمت به این دو شاعر بزرگ ایرانی است.
کلیدواژگان: ناظم حکمت، شعر ایرانی، خیام، مولوی، رباعی -
صفحات 65-83
«رمان مکاتبهای» گونهای از تقسیمبندی ساختاری رمان است و مبنای آن نامههایی است که میان دو یا چند شخصیت اثر، رد و بدل میشود. امروزه به منظور شناخت بهتر آثار ادبی از دو تحلیل ساختاری و مضمونی استفاده میشود. در این مقاله، رمانهای مکاتبهای با محوریت چهار اثر «نامههای ایرانی»، «رنجهای ورتر جوان»، «نامههای عاشقانه یک پیامبر» و «مجنون لیلی» بر اساس تحلیل مضمونی مورد بررسی و تطبیق قرار گرفتهاند. حاصل پژوهش حاضر نشان میدهد که رمانهای مذکور برخلاف ساختار مکاتبهای، به دلیل بیان دیدگاه شخصیتهای داستان در خلال نامهنگاری از لحاظ مضمونی، اشتراکهایی با یکدیگر دارند. برای بررسی این موضوع، ابتدا توضیحی درباره مضمون یا درونمایه آمده است. سپس درونمایه هر یک از رمانها مورد بررسی قرار گرفته است. درونمایه مشترک که همان عشق است و به نظر میرسد دلیل آن، دغدغهها و دیدگاههای مشترک نویسندگان این چهار رمان است، از این آثار استخراج شده، سپس این درونمایه با برخی مولفهها مورد بررسی و تطبیق قرار گرفتهاند.
کلیدواژگان: رمان مکاتبه ای، تحلیل مضمونی، مضمون مشترک، عشق، ادبیات داستانی -
صفحات 85-109
شاید بتوان ورود مضامین اجتماعی به شعر و ادبیات فارسی و عربی را یکی از مهمترین ویژگیهای شعر معاصر فارسی و عربی دانست. هرچند این امر بهصورت بسیار کمرنگ در ادب قدیم فارسی و عربی نیز نمود دارد، ولی باید گفت که یکی از ویژگیهای اساسی شعر مشروطه در ایران و عصر نهضت در عراق، توجه به مردم و مسایل روز جامعه است. در این دوره، شعر هم از نظر مفهوم و هم از لحاظ زبان و فرم به صورتی درآمد که بازگوکننده پیام شاعر به مردم است. آشنایی ادیبان معاصر هر دو کشور با جریانهای ادبی و اجتماعی حاکم بر جامعه، سبب شد تا نیازها و محرومیتهای توده مردم جامعه در پرتو نقد سیاسی و اجتماعی این شاعران قرار گیرد. پژوهش حاضر بر آن است تا به روش توصیفی تحلیلی و شیوه انجام کار کتابخانهای، با بررسی و واکاوی تطبیقی و تحلیلی اشعار معروفترین شاعران معاصر عصر مشروطه و عصر نهضت، به مهمترین مضامین اجتماعی مشترک در شعر آنها اشاره کند. روش تحقیق در این مقاله بر اساس زمینههای اجتماعی مشترک و بر پایه ادبیات تطبیقی اروپای شرقی (مکتب سلافیه) است و از مهمترین نتایج به دست آمده میتوان به توجه مشترک شاعران معاصر ایران و عراق به محرومیتهای جامعه، علت عقبماندگی مردم، بالا بردن سطح آگاهی مردم و... و نیز بازتاب این مسایل اجتماعی در شعر این شاعران اشاره کرد.
کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی، مضامین اجتماعی، عصر مشروطه، عصر نهضت، ادب معاصر فارسی و عربی -
صفحات 111-119
رویکرد اجتماعی به مفاهیم مهم هستی در آثار ادبی، گویای رسالت برجسته نویسندگان در مواجهه با جامعه است. صادق هدایت (12811330 ه.ش.) و مصطفی لطفی المنفلوطی (12931343ه.ق.) به ترتیب از جمله نویسندگان جامعهمحور ایرانی و عرب هستند که «فقر»، «عشق» و «مرگ» از جمله موضوعهای محوری داستاننویسی آنهاست که در ادبیات داستانی فارسی و عربی نیز چندان مورد مداقه قرار نگرفتهاند. در نوشته حاضر، با رویکرد دو مکتب روسی و آمریکایی ادبیات سنجشی که بر همانندیها و ناهمانندیهای متون ادبی میپردازند، این مفاهیم را در دو داستان «زنی که مردش را گم کرد» و «الجزاء» از دو نویسنده برجسته و نامبرده ایران و عرب بررسی کردهایم و بدین نتیجه رسیدهایم که هدایت و منفلوطی با دو رویکرد متفاوت ریالیست انتقادی و رمانتیستی، شخصیتهای داستانی خود را از فقر به عشق پناه دادهاند و در نهایت، به سوی مرگ سوق میدهند.
کلیدواژگان: صادق هدایت، مصطفی المنفلوطی، داستان معاصر، فقر، عشق، مرگ -
صفحات 121-133
رابطه زبان، تفکر و فرهنگ از مسایل مورد توجه زبانشناسان از قرن نوزده تاکنون بوده است. با اثبات ارتباط تنگاتنگ و متقابل این حوزهها در دهه پایانی قرن بیستم علم جدیدی بر پایه ادغام زبانشناسی و فرهنگشناسی به نام زبانشناسی فرهنگی به وجود آمد که موضوع آن بررسی ارتباط متقابل زبان و فرهنگ و تفسیر این ارتباط است. امروزه نمیتوان در حوزه زبانشناسی کار کرد و وانمود کرد زبانشناسی فرهنگی وجود ندارد. تجلی فرهنگ در واحدهای زبانی باعث میشود نشانههای زبانی به عنوان کدهای فرهنگی عمل کنند و آیینه تمامنمای طرز فکر ملی فرهنگی گویشوران زبانی باشند. نویسنده در این مقاله با اشاره به اهمیت بررسی پایدارهای مقایسهای به عنوان واحدهای زبانی نشاندار شده فرهنگی، اهمیت توجه به آن در آموزش زبان و ارتباط بینفرهنگی را نشان میدهد. این مقاله در حوزه زبانشناسی فرهنگی مقابلهای است و روش کار تطبیقی توصیفی میباشد.
کلیدواژگان: زبان، فرهنگ، زبانشناسی فرهنگی، نماد، تصویر زبانی جهان، پایدار مقایسه ای. کامل -
صفحات 135-149
در باورهای عامیانه مازندران و گیلان، «سیاهگالش» خدای وحش، چوپانان، طبیعت، کوهستانهای وحشی، شکارگری و زندگی روستاییان است. سیاهگالش موجودی نیمهانسان نیمه حیوان، مظهر ارواح حیوانی و جنگلی میباشد که میتواند به آدمی برای رسیدن یا نرسیدن به آرزوهایش یاری رساند. ارایه پاسخ دقیق و روشن در باب ماهیت شکلگیری این اسطوره، کاری بسیار سخت و دشوار است، اما میتوان رد پای آن را در بینالنهرین ادبیات کهن و ایران باستان جستجو نمود که یکی در قلمرو ایران و دیگری در خاورمیانه پرورش یافتهاند. با آنکه این دو در دو حوزه و زمان متفاوت میزیستهاند، اما کارکردهای مشابهای داشتهاند. این مقاله سعی دارد تا به روش تحلیلی، این فرضیه را مورد مداقه قرار دهد.
کلیدواژگان: بین النهرین، ادبیات عامه، اسطوره، سیاه گالش، گیل گمش
-
Pages 11-29
here are some primary models in real life of each author, which in some levels motivates her or his mind to create an artwork. By using these primary models and his imaginative mind, the author creates its special story characters. This project, tries to compare Zoya Pirzad’s “I will turn off the lights” and Alba Deces Peds’s “Forbidden Notebook”. In representing atmosphere, narration, personi fication and subject selection, Pirzad is in fluenced by ‘Alba Deces Pedes’ and this was the reason of selecting “Gérard Genette” for this study. Moreover, it seems that Pirzad’s Prototype in creating Celarice in “I will turn off the lights” is ‘Valeria’ in DecesPedes story. To compare these two stories the ‘Literary prototype’ theory is selected.
Keywords: Comparative study, Prototype, Narrative, Women novels, Italianwriters -
Pages 31-48
Elliott, a literary celebrity in English literature. His literary works have been mixed with philosophical perspective, a profound in fluence on contemporary Arabic scholar has. Sabur Salah, an Egyptian contemporary poet and playwright, including Adybany that has in fluenced his thoughts. This analysis method - cross between the «Waste Land» Eliot and «Svgnamh Hallaj ‹Abd review has Alsbvr. The results of this study show that philosophical ideas - a critical perspective on the social Elliott Abdul Alsbvr, is severely affected. The two work together despite their differences, but expressed criticism of the status quo, are in a domain, So that we can say «Svgnamh Hallaj» East and localized version of «Waste Land» is. Of material poverty and spiritual poverty, injustice and other Nald. Both of criticism in today›s world is one color and the other philosophical, social color. This study attempts to answer these questions and share the difference between these two literary - critical is?
Keywords: Modern Arabic literature, Criticism, Philosophy, Social criticism, Eliot, Salah Abdul Saboor, Waste Land, Hallaj Svgnamh -
Pages 49-63
Nazim Hikmet is one of the greatest contemporary poets in Turkey who is famous world. In this article, we have tried to explore the in fluence of Persian literature and the great Iranian poet, Khayyam and Rumi in Nazim Hikmet›s poetry. Although, Persian poetry had little impact wide in mind and language of Nazim Hikmet, as it is seen in the poetry of Poets before him and bureaucratic literature, but we can see sparks of the influence of Persian literature in his poetry. Nazim Hikmet is fascinated by Rubaiyat and thought and ideas in the poetry of Omar Khayyam have mesmerized him, especially he likes philosophical Khayyam and, in fact, his quatrains written in Turkish, is rewrittening of Rubaiyat. Rumi is another in fluential Iranian poet in the poetry of Nazim Hikmet and Nazim Hikmet is influenced by him especially in the early stages of his poetry and considers himself a disciple of Rumi. Of course, He has criticized Rumi idealistic ideas that we have discussed in detail in this article and we›ve specified differences in Rumi›s views with views of the idealists. These influences are a sign of love and interesting of Nazim Hikmet to the two great Iranian poets.
Keywords: Nazim Hikmet, the Persian poem, Omar Khayyam, Rumi, Quatrain -
Pages 65-83
«Novel correspondence» is a kind of division of novel structure and it is based on the letters that is exchanged between two or more of the personality. Today, it is used both structure and content analysis in order to better understand the literary works. In this article, Correspondence novels have been studied and implemented Based on content analysis with a focus on four «Persian Letters,» «the sufferings of young Werther», «romantic letters of A Prophet» and ‹›Insane of Leili». The research findings show that Mentioned novels unlike the novels of correspondence, have common features during the writing in terms of content, because of expression of Character’s Point of views in story. In order to investigation of this issue, an explanation is given about the theme or themes at first and then it has been investigated each themes of novels. The common theme or love is extracted from the mentioned works that it seems that its reason is common concerns and views of the authors in the four novels. Then this theme have been studied and implemented with some componentsy.
Keywords: Novel correspondence, Content analysis, Comparative Literature, Love, Fiction literature -
Pages 85-109
Entry the social implications of the most important features of contemporary Arabic literature and contemporary Persian literature. With that, these contents we see in the literature since the earliest days through the Arab and old Persian literature, but we can say that poets Search on this subject in particular to the social implications of the modern era. This is one of the most important characteristics of contemporary Arabic poetry and contemporary Iranian poetry. Yet known poets Iranian and Iraqi political and social conditions governing their country, they saw it upon themselves to try in order to address the political and social diseases in their community. This article tries to shed light on the most important poets in the poetry conditional era and the Renaissance and to study how to deal with social conditions poets in their poetry. This article examines the analytical and descriptive manner looking for the social implications involved in the hair based on these poets in of fice Slavic comparative literature. Common vision of social diseases in Iran, Iraq and the quest for access to methods of treating these problems in the poetry of these poets, is one of the most important developments of the results of this article.
Keywords: Comparative Literature, Social implications, Conditional era, theRenaissance, the Contemporary Persian, contemporary Arabic literature -
Pages 111-119
Elliott, a literary celebrity in English literature. His literary works have been mixed with philosophical perspective, a profound in fluence on contemporary Arabic scholar has. Sabur Salah, an Egyptian contemporary poet and playwright, including Adybany that has in fluenced his thoughts. This analysis method - cross between the «Waste Land» Eliot and «Svgnamh Hallaj ‹Abd review has Alsbvr. The results of this study show that philosophical ideas - a critical perspective on the social Elliott Abdul Alsbvr, is severely affected. The two work together despite their differences, but expressed criticism of the status quo, are in a domain, So that we can say «Svgnamh Hallaj» East and localized version of «Waste Land» is. Of material poverty and spiritual poverty, injustice and other Nald. Both of criticism in today›s world is one color and the other philosophical, social color. This study attempts to answer these questions and share the difference between these two literary - critical is?
Keywords: Modern Arabic literature, Criticism, Philosophy, Social criticism, Eliot, Salah Abdul Saboor, Waste Land, Hallaj Svgnamh -
Pages 121-133
The relationship between language, thought and culture has attracted the attention of linguists Until the nineteenth century. By demonstrating the interdependence of these cases in the last decade of the twentieth century was created a new science based on the combination of linguistic and cultural studies, which is called Cultural Linguistics .It›s subject is the study of relationship between language and culture and interpretation of this relationship . Today, we can›t work in linguistics without paying attention to cultural linguistics. Expression of the culture in the component of Language makes linguistics› signs acts as cultural codes and reflects the national- cultural mentality of speakers. The author in this article referring to the importance of stable comparisons as a component of language with cultural labels shows the difference in language›s picture of the world of speakers of Russian and Farsi and the importance of attention to it in language learning process and intercultural communication. This article is in the field of comparative cultural linguistics and the method of analysis is comparative – descriptive .
Keywords: Language, Culture, Cultural linguistics, Linguistic signs, Language›spicture of the world, Stable comparisons -
Pages 135-149
‘‘Siah Gallesh ’’ in Mazandaran's amd Gillan's Folktales is the god of the wild, shepherds an folk, nature, of mountain wilds, hunting and rustic life. The Sia Gallesh iis a halfhuman- half animal manifestation of forest and animal spirits. Which would help or hinder humans at whim. Anserwing questions about the nature forming is a very dif ficult thing. But you can follow it's foot-print's in Beynonnahreyn's (Mesopotamia) and Iran's literature. One is lived in Iranian territory and the other who lived in the middle-East. Although these mythis lived in two different eras they have had similar functions. This article tries to study theory.
Keywords: Mesopotamian mythology, Popular literature, Myth, Siah Gallesh.Gilgamesh