فهرست مطالب

کلام اسلامی - پیاپی 115 (پاییز 1399)

نشریه کلام اسلامی
پیاپی 115 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/09/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی ربانی گلپایگانی صفحات 9-40

    اجتهاد در علم کلام با اجتهاد در علم فقه و سایر علوم دینی و بشری، تفاوت ماهوی ندارد. حقیقت اجتهاد کلامی در معنای فنی و مصطلح اجتهاد، عبارت است از توانمندی بر استنباط و اثبات عقاید دینی و دفاع از آنها با بهره‎گیری از منابع و ادله عقلی و نقلی. این معنای اجتهاد کلامی واجب کفایی است، اما معنای ساده آن که عبارت است از تفکر عقلی ساده درباره اصول اعتقادات دینی که در توان عموم مکلفان است، واجب عینی است. موضوع بحث در این پژوهه، معنای فنی و اصطلاحی اجتهاد کلامی است که پس از بیان حقیقت و حکم شرعی آن، با بهره‏گیری از روش نقلی - تحلیلی، کارکردهای آن در منابع وحیانی و نمونه‎هایی از استنباط‎های کلامی بر اساس قواعد اصولی تبیین شده است.

    کلیدواژگان: اجتهاد، اجتهاد کلامی، اعتقادات دینی، منابع وحیانی، قواعد اصولی
  • فرح رامین* صفحات 41-62

    برهان نظم در ادبیات فلسفی ایمانویل کانت، برهان طبیعی- کلامی نامیده می‎شود. کانت نگاهی دوسویه به این برهان دارد. قبل از دوره فلسفه نقادی، وی با استناد به علل غایی، وجود خداوند را می پذیرد و این برهان را از بهترین ادله اثبات وجود خدا می‎داند؛ اما در دوره دیالکتیک استعلایی اش به این اعتقاد وفادار نمی ماند. در این پژوهش، با روشی تحلیلی- انتقادی، برآن شدیم به این پرسش پاسخ دهیم: آیا می‎توان از برهان طبیعی- کلامی در برابر انتقادهای سخت این فیلسوف آلمانی دفاع نمود؟ کانت معتقد است این استدلال با تمسک به احساس، سعی در ساکت کردن عقل دارد؛ اما ساختار آن فاقد ضرورت منطقی درونی است. وی با ذهنی دانستن وصف نظم، و اینکه تنها خدای معمار را اثبات می کند ونه خدای ادیان، این استدلال را تام نمی داند. یافته های پژوهش نشان می دهد که برخی انتقادها نشات گرفته از معرفت شناسی ایده آلیستی کانت است و این استدلال می‎تواند از طریق جعل بسیط، خدای خالق ادیان را بدون تکیه بر سایر براهین اثبات کند و رسالتی که بر عهده دارد، به سرانجام رساند.

    کلیدواژگان: برهان طبیعی-کلامی، ایمانوئل کانت، جعل بسیط، خدای خالق، نظم ذهنی، نومن
  • حسین سرداری*، احسان ترکاشوند صفحات 63-84

    در فلسفه و کلام اسلامی و مسیحی در پاسخ به مساله شر و عدل الهی روش‎ها و دیدگاه‎های مختلفی مطرح شده است. در این پژوهش دیدگاه های دو فیلسوف و متکلم اسلامی و مسیحی، آقای الوین پلنتینگا و آیت الله مصباح یزدی مورد بحث قرار گرفته است. این دو شخصیت با دو رویکرد متفاوت اما عقلی و گاهی درون دینی، به تحقیق درباره مساله شر پرداخته و پاسخ شبهه ناسازگاری وجود شرور طبیعی و اخلاقی با وجود خدای کامل مطلق را داده اند. پلنتینگا با ابتنای بر معرفت شناسی اصلاح شده، طرح جهان های ممکن و دفاع مبتنی بر اختیار، اثبات کرد که ادعای وجود تناقض بین مساله منطقی شر و وجود خدا درست نیست. آیت الله مصباح، ضمن پذیرش راه حل های فلاسفه مسلمان، این پاسخ ها را کافی ندانسته و بر راهکار غایت انگاری یا همان کمال و سعادت محور بودن همه افعال انسان، تاکید خاصی کرده است. دو متفکر، در اصل اعتقاد به خدای کامل مطلق و تاکید بر اختیار انسان به عنوان یک خیر حداکثری، اشتراک نظر داشته، و در روش و نوع مواجهه با نظریه عدل و حکمت الهی اختلاف نظر دارند.

    کلیدواژگان: مساله شر، اختیار، الوین پلنتینگا، مصباح یزدی
  • امرالله قلی زاده* صفحات 85-108

    ریچارد داوکینز - زیست شناس- به عنوان بزرگترین مبلغ الحاد جدید در صدد است تا کارکردهایی که برای دین برشمرده اند را با رویکرد الحادی و علمی نفی کند. زایتگایست اخلاقی، فرضیه مم، مفهوم باور به باور و بدیل هایی برای تسلی بخشی دین، از جمله مفاهیمی است که وی در این راستا بهره می جوید. در مقابل، آلیستر مک گراث - زیست شناس و الهی دان مسیحی - از کارکردهای اخلاقی و روانی دین دفاع می کند. عدم وفاداری به متدولوژی علمی که داوکینز مدعی پیروی از آن است، از جمله مهم ترین نقدهای مک گراث به داوکینز است. به نظر مک گراث تحقیقات علمی از رابطه ای معنادار میان التزام به دین و کارکردهای مثبت دین، حکایت می کند که البته داوکینز مغرضانه به چنین تحقیقاتی توجه نمی کند. مساله نوشتار حاضر آن است که تقابل این دو دیدگاه را نشان داده و به بوته نقد گذارد. در ارزیابی این تحقیق، به لحاظ گردآوری از روش کتابخانه ای و به لحاظ مقام داوری از روش تحلیلی سود جسته ایم. یافته پژوهش حاضر آن است که اغلب نقدهای مک گراث به داوکینز مفید و اثر بخش بوده اما در مواردی اشکالاتی بدان وارد است.

    کلیدواژگان: داوکینز، مک گراث، کارکردهای دین، کارکرد اخلاقی دین، کارکرد روانی دین
  • سید مرتضی موسوی*، احمد شجاعی صفحات 109-125

    به آیات هدایت ویژه پیامبران(علیهم السلام)  بر عصمت آنان استدلال شده است. این آیات دو دسته‎ اند؛ دسته اول مربوط به هدایت همه یا تعدادی از پیامبران(علیهم السلام)  است، مانند آیات 84- 90 سوره انعام، 58 - 59 سوره مریم و 20- 21 سوره یس. دسته دوم مربوط به پیامبری خاص می باشد، مانند آیات 120- 121 سوره نحل، 114 و 118 سوره صافات و آیه دوم سوره فتح. در این نوشتار با بهره ‏گیری از روش تبیین و تحلیل، چگونگی دلالت آیات بر عصمت پیامبران و قلمرو دلالت آنها بررسی شده و به اشکالاتی که در این باره مطرح گردیده، پاسخ داده شده است.

    کلیدواژگان: عصمت پیامبران، هدایت ویژه، هدایت ایصالی، هدایت ارائه طریق
  • محمد زاهدی*، عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی صفحات 127-159
    ملا رجبعلی تبریزی، حکیم و متکلم برجسته شیعی قرن یازدهم هجری قمری است که در مدرسه شیخ لطف الله اصفهان به تدریس علوم عقلی اشتغال داشت. روش کلامی او عقلی فلسفی است، ولی در مباحث فلسفی و کلامی از آیات و روایات نیز بسیار بهره برده است. در این نوشتار با رجوع به آثار فلسفی و کلامی وی، جایگاه عقل و نقل را در روش کلامی ایشان بررسی می کنیم.
    کلیدواژگان: ملا رجبعلی تبریزی، روش شناسی، عقل گرایی، تاویل، نفی صفات
|
  • Ali Rabbani Golpayegani * Pages 9-40

    Ijtihad in theology is not fundamentally different from ijtihad in jurisprudence and other religious and human sciences. The truth of theological ijtihad in the technical and terminal sense of ijtihad is the ability to deduce and prove religious beliefs and defend them using sources and rational and narrative arguments. This meaning of theological ijtihad is the sufficient duty, but its simple meaning, that is, simple rational thinking about the principles of religious beliefs that are within the power of the general public, is objectively obligatory. The subject of discussion in this study is the technical and idiomatic meaning of theological ijtihad, which after stating the truth and its religious ruling, using the narrative-analytical method, its functions of verbal ijtihad in revelatory sources and examples of verbal inferences are explained based on principled rules.

    Keywords: Ijtihad, Theological Ijtihad, religious beliefs, Revelation Sources, Principled Rules
  • Farah Ramin * Pages 41-62

    Undoubtedly, one of the most common origins of theism that theologians have long considered is the argument of order. This argument, which in Immanuel Kant's philosophical literature takes the name of physico-theological argument, is based on analogical interpretations in classical interpretations. Kant has a two-pronged view of this argument. Before the period of critical philosophy, he accepted the existence of God by citing the ultimate causes and considered this argument as one of the best proofs of the existence of God; But in the dialectical period of transcendence he does not remain faithful to this belief. In this research, with an analytical-critical method, we tried to answer the question: can the natural-verbal argument be defended against the harsh criticisms of this German philosopher? Although Kant believes that this argument seeks to silence reason by relying on emotion, it has succeeded in persuading man; However, its structure lacks an internal logical necessity. By knowing the description of order mentally, proving the god of the architect and not the god of religions, he does not fully understand this argument. Research findings show that some criticisms stem from Kant's idealist epistemology. And this argument can prove, through simple forgery, the God who created religions without relying on other arguments, and fulfilling its mission.

    Keywords: Physico- Theological Argument, Immanuel Kant, Simple Forgery, Creator God, Mental design, Nomen
  • Hossein Sardari *, Ehsan Torkashvand Pages 63-84

    In Islamic and Christian philosophy and theology, different methods and views have been proposed in response to the issue of evil and divine justice. In this research, the views of two Islamic and Christian philosophers and theologians, Mr. Alvin Plantinga and Ayatollah Mesbah Yazdi, are discussed. These two personalities, with two different but rational and sometimes intra-religious approaches, have researched the problem of evil and answered the suspicion of the incompatibility of the existence of natural and moral evil with the existence of an absolute perfect God. Based on refined epistemology, the design of possible worlds, and arbitrary defense, Plantinga proved that the claim of a contradiction between the logical question of evil and the existence of God is incorrect. Ayatollah Mesbah, while accepting the solutions of Muslim philosophers, did not consider these answers sufficient and emphasized the solution of teleology or the perfection and happiness of all human actions. The two thinkers, in principle, believe in the absolute perfect God and emphasize the authority of man as a maximum good, and disagree on the method and type of confrontation with the theory of justice and divine wisdom.

    Keywords: The Problem of Evil, Authority, Alvin Plantinga, Mesbah Yazdi
  • Amrollah Gholizadeh * Pages 85-108

    Biologist Richard Dawkins, as the greatest preacher of modern atheism, seeks to disprove the functions enumerated for religion with an atheistic and scientific approach. Moral zeitgeist, meme hypothesis, the concept of belief in belief and alternatives for the reconciliation of religion, are among the concepts he uses in this regard. In contrast, Alisterr McGrath, a Christian biologist and theologian, defends the moral and psychological functions of religion. Lack of loyalty to the scientific methodology that Dawkins claims to follow is one of the most important criticisms of McGrath to Dawkins. According to McGrath, scientific research suggests a significant relationship between adherence to religion and the positive functions of religion, although Dawkins does not pay biased attention to such research. The purpose of the present article is to show the opposition of these two views and to criticize the plant. In evaluating this research, we have used the library method in terms of collection and the analytical method in terms of judging status. The finding of the present study is that most of McGrath's critiques of Dawkins have been useful and effective, but in some cases there are drawbacks

    Keywords: Dawkins, McGrath, Functions of Religion, Moral Function of Religion, Psychological Function of Religion
  • Seyed Morteza Mousavi *, Ahmad Shojaei Pages 109-125

    The verses of special guidance of the prophets (PBUH) on their infallibility have been argued. These verses are of two categories; The first category is related to the guidance of all or some of the prophets (PBUH), such as verses 84-90 of Surah An'am, 58-59 of Surah Maryam and 20-20 of Surah Yasin. And the second category is related to a special prophet, such as verses 120-121 of Surah An-Nahl, 114 and 118 of Surah Safat and the second verse of Surah Fatah. In this article, using the method of explanation and analysis, how the verses imply the infallibility of the prophets and the realm of their meaning have been studied and the problems that have been raised in this regard have been answered.

    Keywords: Infallibility, prophets, Special Guidance, Delivery Guidance, Show the way
  • Mohmmad Zahedi *, Abdorrahim Soleimani Behbahani Pages 127-159
    Muhazzab Al-Din Basri was one of the well-known thinkers of Imami theology in the 11th century AH and has left several works in the field of doctrinal and theological issues. He has used a non-philosophical rational method in explaining and strengthening doctrinal issues. His use of the different functions of intellect in post-revelatory beliefs, and the belief in the necessity of interpreting God's narrated attributes, indicate his rational method, and the lack of use of specific philosophical concepts and issues and the critique of some philosophers' opinions confirm his non-philosophical rational method. The orientation of studies, his special method of compilation and his mastery of the beliefs of other Islamic sects, along with his exclusive style of organizing and presenting topics, has given a unique look to his theological works.
    Keywords: Muhazzab Al-Din Basri, theological methodology, Non-Philosophical rational method, Hermeneuticism, Functions of Intellect