فهرست مطالب

کلام اسلامی - پیاپی 124 (زمستان 1401)

نشریه کلام اسلامی
پیاپی 124 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/05
  • تعداد عناوین: 5
|
  • علی ربانی گلپایگانی صفحات 9-37

    دیدگاه مشهور میان عالمان اسلامی این است که عموم پیامبران الهی از مردان بوده‏اند و خداوند هیچ زنی را به پیامبری برنگزیده است. مستند این دیدگاه آیات قرآن و روایات اسلامی است. برخی با استناد به بعضی آیات و روایات برای تعدادی از زنان مقام نبوت قایل شده‎اند، ولی آنچه از آن ادله به دست می‎آید، نبوت انبایی است نه نبوت تشریعی که مقصود در باب نبوت به عنوان مساله‏ای کلامی و اعتقادی است. بر دیدگاه مشهور، شبهه ناسازگاری با عدالت خداوند مطرح شده و با استناد به آن اساسا خاستگاه الهی داشتنن نبوت انکار شده است. در این نوشتار با بهره‏گیری از روش گزارش و تحلیل (نقل و عقل)، ادله دیدگاه مشهور بیان گردیده و با تبیین فلسفه اختصاص نبوت به مردان، به شبهه مزبور پاسخ داده شده است.

    کلیدواژگان: نبوت تشریعی، نبوت انبائی، پیامبری مردان، پیامبری زنان، خاستگاه الهی پیامبر، عدل الهی
  • سینا علوی تبار*، غللم عباس نقوی صفحات 39-59
    جمع بین توحید افعالی و اختیار انسان ها و وساطت واسطه های فیض در عالم هستی، دو مشکل مهم در بحث توحید افعالی محسوب می شود که نحوه نگاه ما به این دو مشکل مستقیما در نگرش ما به عالم هستی و حتی اعمال ما تاثیر می گذارد. در این میان جمع توحید افعالی با وساطت واسطه های فیض کمتر مورد بحث قرار گرفته و برخی از مخالفان شیعه به کلی آن را ناممکن دانسته اند. مقاله حاضر به روش توصیفی- تحلیلی ابتدا به اصطیاد ادله شش گانه توحید افعالی پرداخته و روشن ساخته است که این ادله به هیچ وجه نافی وساطت حقیقی اولیای الهی نیستند و ولی الهی در طول فاعلیت حضرت حق و به اذن او حقیقتا نقش آفرینی می کند؛ سپس با تحلیل معانی چهارگانه تفویض، تفویض مقبول را از اقسام مردود آن جدا کرده است. البته در این میان به اشکالات متعددی همچون اشکالات فاعلیت طولی نیز پاسخ می دهد.
    کلیدواژگان: ادله توحید افعالی، تفویض، واسطه گری اولیای الهی، مجرای اراده الهی، فاعلیت طولی
  • حمیدرضا شاکرین صفحات 61-84

    از مسایل مهم مطرح شده در کیهان شناسی جدید، تنظیم ظریف کیهانی، اصل انسان پروری، آنتروپی و نسبت آنها با نگره توحیدی در باب آفرینش است. شماری از اندیشمندان انگاره چندجهانی را به مثابه جایگزین تبیین توحیدی پیشنهاد داده اند. تحقیق پیش رو بر آن است تا انگاره اخیر را به روش تحلیلی عقلی بررسی و ارزیابی کند. ماحصل تحقیق این است که نگره چندجهانی، به مثابه رقیبی برای تبیین توحیدی تنظیم ظریف، از جهات مختلفی قابل نقد و اشکال است. این گمانه از سویی فاقد برخی استانداردهای علمی از قبیل وضوح، پشتوانه تجربی، ابطال-پذیری، سادگی و قدرت پیش‎بینی بوده و مشتمل بر پاره‎ای ابهام ها و مفروضات اضافی است. از طرف دیگر حاوی یکسری مغالطات، به طور ویژه مشتمل بر عکس مغالطه قمارباز و پارادوکس مغز بالتسمن است. از دیگر سو، نگره چندجهانی نه تنها رقیب و نافی اصل تنظیم ظریفانه نیست، که در تلایم کامل با آن است. ضمن آنکه تبیین توحیدی جهان، چه در قالب تک جهانی و چه به صورت چندجهانی، از جهات مختلفی مانند سادگی، مدلل بودن و گستره تبیینی ارجح، بلکه اجتناب ناپذیر بوده و چندجهان‎انگاری بر فرض صحت، همان‎گونه وابسته و نیازمند تبیین توحیدی است که نگره تک جهانی.

    کلیدواژگان: خدا، کیهان شناسی، تنظیم ظریف، اصل انسان پروری، چندجهانی
  • محبوبه قنادیان*، خداخواست عرب صالحی صفحات 107-162

    قایلین به تاریخمندی قرآن، شرایط و موقعیت های تاریخی، انسانی و زمانی-مکانی عصر نزول را در شکل گیری قرآن موثر دانسته و طبق مبانی متعددی به بیان این دیدگاه پرداخته اند. اعتقاد به محدودیت های انسان و فهم او حتی اگر پیامبر اکرم باشد، و نقش محوری ایشان در تولید قرآن کریم، مبنای انسان شناسی تاریخمندی قرآن است. این مقاله بعد از بیان لوازم قرآن شناختی این مبنا که بشری شدن قرآن و ورود خطا و اشتباه در آن را به همراه دارد و منجر به عدم اعتبار جامعیت و تردیدپذیری مرجعیت قرآن می شود، به نقد برون دینی و درون دینی این لوازم پرداخته است. به مقتضای ادله، قرآن کریم کتابی آسمانی است که جهت هدایت انسان ها در طول تاریخ، نازل شده است و پیامبر اسلام با اتصال به ملکوت اعلی، بدون هیچ خطایی، وحی الهی را دریافت و ابلاغ نمودند. بنابراین با توجه به مبدا فاعلی و قابلی قرآن کریم، جاودانگی و جهانی بودن قرآن کریم، جامعیت و مرجعیت آن اثبات می گردد. از رهگذر این مطالب، معرفت فرازمانی و فرامکانی پیامبر(ص) اثبات می شود و اشراف و احاطه وجودی ایشان بر عالم امکان تبیین می گردد. لذا هرگونه تاثیرپذیری ایشان از شرایط محیطی، فرهنگی و تاریخی منتفی می شود.

    کلیدواژگان: تاریخمندی، انسان شناسی، لوازم قرآن شناختی، مبدا فاعلی
  • رسول علیزمانی صفحات 131-162

    محمد باقر بن محمد تقی- مشهور به علامه مجلسی- فقیه، محدث و از متکلمان بزرگ مدرسه اصفهان در قرن یازدهم هجری بود که در علوم گوناگون عقلی و نقلی صاحب نظر و دارای آثار است. علم کلام از جمله علومی است که علامه مجلسی در آن تخصص داشته و متناسب با نیازهای عصر خود به تحقیق و تالیف در مسایل آن پرداخته است و آثار متعددی در این دانش پدید آورده و به جامعه عصر خود عرضه کرده است. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که علامه مجلسی در زمره متکلمانی است که رویکرد عقلی- نقلی دارد. ایشان به تناسب مسایل، به علوم دیگری چون منطق، فلسفه، معرفت شناسی، قرآن و حدیث، تاریخ، تفسیر و اصول فقه توجه داشته و در مباحث کلامی خود، مورد استفاده قرار داده است. از دیگر ویژگی های بارز در روش کلامی علامه مجلسی، نقل نظرات و دیدگاه های سایر فرقه های کلامی- بخصوص اشاعره و معتزله- و همچنین نقل دیدگاه صاحب نظران از فلاسفه، متکلمان، مفسران و مورخان است.

    کلیدواژگان: علامه مجلسی، روش شناسی، روش کلامی، روش عقلی- نقلی، روش تلفیقی
|
  • Ali Rabbani Pages 9-37

    The popular opinion among Islamic scholars is that most of God's prophets were men and God did not choose any woman to be a prophet. The proof of this point of view is the Quranic verses and Islamic traditions. Some have claimed the position of prophethood for a number of women by citing some verses and traditions, but what is obtained from those evidences is prophetic prophecy, not legislative prophecy, which is intended as a theological and religious issu. According to the famous view, the suspicion of incompatibility with God's justice has been raised and based on it, the divine origin of prophethood has been denied. In this article, by using the method of reporting and analysis (narrative and reason), the evidence of the famous point of view has been expressed and the doubt has been answered by explaining the philosophy of assigning prophecy to men.

    Keywords: legislative prophecy, prophetic prophecy, men's prophethood, women's prophethood, divine origin of the prophet, Divine justice
  • Sina Alavitabar *, Golam Abbas Nagavi Pages 39-59
    The combination of effective monotheism on the one hand and the free will of human beings and the mediation of the means of flow in the universe on the other hand, are two important problems in the issue of practical monotheism, and the way we look at these two problems and questions directly affects our attitude towards the universe and even our actions. Meanwhile, the combination of effective monotheism and the mediation of the Fayd media was less analyzed and investigated, and was considered completely impossible by some Shiite opponents. This article, using the descriptive analytical method, first explained the six proofs of verbal monotheism, and explained that this evidence in no way denies the true mediation of God’s guardians, and that the guardian truly plays a role during God’s activity and with His permission. Then, by analyzing the four meanings of delegation, separating acceptable delegation from its unacceptable types. Of course, in the meantime many problems have been answered, such as those related to the longitudinal theory of effectiveness.
    Keywords: evidence of monotheistic actions, Authorization, The mediation of divine guardians, Channel of Divine Will, Longitudinal efficacy
  • Hamidreza Shakerin Pages 61-84

    An important problem in modern cosmology is the universe's fine tuning, anthropic principle and their relations with explanation of the world. A plenty of thinkers and physicists agree with the theistic explanation and a few of them, suggest the multiverse theory as an alternative one. The present issue is to study and evaluate this suggestion through a rational analytical method. The result is that the multiverse, as an alternative explanation of the world, is affected by several objections. It lacks scientific standards such as clarity, experimental verification, falsifiability, simplicity, predictability; as consisting of some ambiguities and additional presuppositions. The mentioned idea, on the other hand, is objected to by several fallacies like the inverse gambler's fallacy and Boltzmann brain paradox. In addition, not only is not the multiverse an alternative of Divine explanation of the world, but is completely concordant with it. The theistic explanation of the world is prefered by several aspects, such as simplicity, rational justification and inclusive horizon of explanation. Besides, it is inevitable, for the multiverse, like the universe theory of the world.

    Keywords: God, cosmology, Fine Tuning, Anthropic Principle, Multiverse
  • Mahboobeh Ghanadian *, Mohammad Arab Salehi Pages 107-162

    Those who believe in the historicity of the Qur'an consider the historical, human and time-spatial conditions and situations of the age of revelation to be effective in the formation of the Qur'an and express this view according to several bases. Belief in the limitations of man and his understanding, even if he is the Holy Prophet, and his central role in the production of the Holy Qur'an, is the basis of the anthropology of the historicity of the Qur'an. This article, after stating the Qur'an-cognitive tools of this base, which humanizes the Qur'an and introduces errors and mistakes in it, and leads to the invalidity of the comprehensiveness and dubiousness of the Qur'an's authority, has dealt with extra-religious and intra-religious criticism of these tools. According to the evidence, the Holy Quran is a heavenly book that was revealed to guide people throughout history, and the Prophet of Islam received and communicated the divine revelation by connecting to the Supreme Kingdom without any mistakes. Therefore, according to the principle of effectiveness and ability of the Holy Qur'an, the immortality and universality of the Holy Qur'an, its comprehensiveness and authority are proved. Through these materials, the transcendental and transcendental knowledge of the Prophet (PBUH) is proven, and his nobleness and existence surrounding the world of possibility is explained. Therefore, any influence of their environmental, cultural and historical conditions is ruled out.

    Keywords: Historicity, Anthropology, Qur'anic tools, subject origin
  • Rasul Alizamani Pages 131-162

    Muhammad Baqir bin Muhammad Taqi - known as Allameh Majlisi - was a jurist, hadith, and one of the great theologians of Isfahan School in the 11th century of Hijri, who has opinions and works in various intellectual and narrative sciences. Theology is one of the sciences in which Allameh Majlesi has specialized and has researched and authored its issues according to the needs of his age, and has created numerous works on this knowledge and presented it to the society of his age. The findings of this research indicate that Allameh Majlisi is among the theologians who have a rational-narrative approach. He paid attention to other sciences such as logic, philosophy, epistemology, Quran and hadith, history, interpretation and principles of jurisprudence and used them in his theological debates. Among the other prominent features of Allameh Majlesi's theological method is quoting the opinions and viewpoints of other theological sects - especially Ash'ari and Mu'tazila - as well as quoting the opinions of philosophers, theologians, commentators and historians.

    Keywords: Allameh Majlesi, methodology, verbal method, rational-narrative method, combined method