فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی آذربایجان شرقی
پیاپی 38 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/09/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بررسی میزان رضایت کارکنان ناجا از کیفیت خدمات معیشتی- رفاهی نیروی انتظامی و زمینه اجتماعی مرتبط با آن
    حسین کسب کار صفحات 1-44

    انسان موجودی است اجتماعی از آن جهت که تامین نیازهای مختلف مادی و روحی و روانی، وی را به زندگی با همنوعانش واداشته است؛ بنابراین، بقای نوع انسان در گروه بقای جامعه ای است که در آن زندگی می کند. این پژوهش با هدف بررسی میزان رضایت کارکنان ناجا از خدمات معیشتی- رفاهی سازمان ناجا در استان آذربایجان شرقی به انجام رسیده است؛ این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بود. روش تحقیق پیمایشی و ابزار اندازه گیری مورد استفاده نیز پرسشنامه و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان ناجا بودند که از این تعداد 459 نفر بر اساس فرمول کوکران و به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گشته اند. نتایج پژوهش حاکی از این است که میانگین رضایت کارکنان از خدمات رفاهی- معیشتی در حد متوسط به پایین می باشد؛ میانگین متغیر میزان رضایت از خدمات رفاهی- معیشتی بر حسب متغیرهای درجه شغلی، وضعیت تاهل و سطح تحصیلات متفاوت و معنادار می باشد؛ میزان همبستگی پیرسون محاسبه شده بین دو متغیر سابقه خدمت و میزان رضایت از خدمات معیشتی- رفاهی (275/0) می باشد. بین دو متغیر رابطه ضعیف و مثبت وجود دارد. به عبارت دیگر هر چه میزان سابقه خدمت پاسخگویان افزایش پیدا می کند، میزان رضایت از خدمات معیشتی- رفاهی در بین پاسخگویان نیز افزایش پیدا می کند.

  • بررسی عوامل مرتبط با عدم پایبندی کارکنان به تعهدات سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان ناجا استان آذربایجان شرقی)
    فاطمه صفری صفحات 45-103

    این پژوهش با هدف بررسی عوامل مرتبط با عدم پایبندی کارکنان ناجا به تعهدات سازمانی در استان آذربایجان شرقی به انجام رسیده است؛ رویکرد تحقیق بیشتر اکتشافی است تا علل عدم پایبندی کارکنان ناجا به تعهدات سازمانی در استان آذربایجان شرقی، آشکار گردد. روش پژوهش کیفی، تکنیک جمع آوری داده ها مصاحبه می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ناجا می باشد مشارکت کنندگان این پژوهش 30 نفر از کارکنان شاغل در بخش های مختلف سازمان ناجا می باشند؛ این مطالعه با نمونه گیری هدفمند شروع شد و براساس نمونه گیری نظری تا اشباع داده ها ادامه یافت. نتایج پژوهش حاکی از این است که در یک دسته بندی کلی و طبق نتایج مصاحبه با پاسخگویان علل موثر در عدم پایبندی کارکنان ناجا به تعهدات سازمانی را در سه گروه می توان تقسیم بندی کرد؛ عوامل فردی، سازمانی و خانوادگی؛ در بررسی عوامل فردی موثر در عدم پایبندی کارکنان ناجا به تعهدات سازمانی می توان به پایین بودن سطح بهزیستی روانشناختی کارکنان، پایین بودن سطح مسیولیت پذیری، عدم علاقه به شغل را مطرح کرد؛ در گروه عوامل سازمانی موثر نیز از دید پاسخگویان بی عدالتی سازمانی، کمبود تسهیلات رفاهی- معیشتی سازمان ناجا نسبت به سایر سازمانها، بی انضباطی سازمانی و عدم مدیریت صحیح استعداد در سازمان مطرح بوده است. در نهایت در بررسی عوامل خانوادگی، پاسخگویان به تعارض کار- خانواده و عدم حمایت خانواده از کارکنان اشاره داشته اند.

  • آیت الله فتحی، ابوالفضل محمدزاده، غزل موسوی ثانی، وحید سلطانی صفحات 104-130

    هدف اصلی مقاله حاضر بررسی مقایسه ای الگوهای ارتباطی در خانواده در نوجوانان بزهکار و همتایان عادی می باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و از نظر ماهیت توصیفی از نوع علی - مقایسه ای و از روش جمع آوری داده ها از نوع میدانی است. جامعه مورد مطالعه در پژوهش حاضر کلیه نوجوانان بزهکار دستگیر شده توسط کلانترهای شهرستان مرند است که تعداد این گروه 60 نفر می باشد از این تعداد نمونه گیری شده است و مطابق جدول مورگان 50 نفر بعنوان نمونه انتخاب شده است و افراد انتخاب شده با 50 نفر از نوحوانان همتای خود مقایسه شده اند. روش نمونه گیری در دسترس است و ابزار مورد استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه می باشد. این پژوهش از پرسشنامه استاندارد الگوی ارتباطی خانواده کویرنر و فیتزپاتریک(2000) بهره گرفته شد. داده ها در دو بخش آمارتوصیفی (اطلاعات دموگرافیکی،جداول ونمودار)وآماراستنباطی(آزمون کواریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج بدست آمده نشان داد که الگوهای ارتباطی در خانواده در نوجوانان بزهکارو همتایان عادی متفاوت است. یافته های پژوهش نشان داد که عملکرد خانواده و الگوهای ارتباطی تاثیر بسزایی در بزهکاری نوجوانان داد.

    کلیدواژگان: دانش و نگرش، اعتیاد، معتاد، دانش آموزان
  • صمد عدلی پور، سیمین افشار صفحات 131-159

    هویت سیاسی در زندگی فردی و اجتماعی انسان نقش مهمی دارد و در عصر حاضر، به دلایلی چون گسترش ارتباطات جهانی به ویژه از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی، مخاطراتی آنرا تهدید می کند؛ به همین دلیل، به یکی از موضوعات پژوهش علوم اجتماعی و سیاسی تبدیل شده است. بدین لحاظ پژوهش حاضر، رابطه حضور و تعامل در شبکه اجتماعی فیس بوک را با هویت سیاسی جوانان مورد مطالعه قرار می دهد. از این رو در صدد پاسخگویی به این سوال هستیم که استفاده از فیس بوک چه تاثیری بر هویت سیاسی کاربران دارد؟ نوشتار حاضر، به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با حجم نمونه 424 نفر در بین جوانان 18 تا 33 سال شهر تبریز در سال 1398 انجام شده است. روش نمونه گیری، نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده، میزان مشارکت و فعالیت کاربران و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب ارایه شده در فیس بوک از سوی کاربران و هویت سیاسی رابطه معنادار معکوسی وجود دارد. یعنی هر چه مدت زمان عضویت، میزان استفاده، میزان مشارکت و فعالیت و واقعی تلقی کردن محتوای مطالب فیس بوک از سوی کاربران افزایش پیدا می کند، هویت سیاسی کاربران تضعیف می شود. همچنین این متغیرها توانسته اند 25 درصد از تغییرات هویت سیاسی کاربران را تبیین نمایند.

    کلیدواژگان: هویت، هویت سیاسی، شبکه های اجتماعی مجازی، فیس بوک
  • یعقوب عبدالله زاده، مجید جودی بیرق، وحید دولتخواه صفحات 160-181

    در سالهای اخیر مصرف مواد مخدر در کشور دچار تحول نگران کننده ای شده است .با ظهور مواد روانگردان جدید مانند داروهای محرک ،داروهای توهم زا و... که روحیه هیجان طلب و پرشور نوجوانان و جوانان و کنجکاوی آنان را تحریک می کنند، مصرف مواد در نوجوانان و جوانان افزایش بیشتری یافته است. از اینرو این پژوهش با هدف بررسی رابطه میزان دانش ونگرش نسبت به موادمخدر ومحرک باگرایش به اعتیاد دردانش آموزان راهنمایی ناحیه 1 و 2 شهرتبریز انجام شده است. روش پژوهش پیمایشی - توصیفی بوده و بصورت کتابخانه ای و میدانی مدارس ناحیه 1 و 2 شهر تبریز انجام شده است. جامعه آماری آن دانش آموزان دوره دوم متوسطه این مدارس بوده که نمونه ای 350 نفری از آنها برای بررسی انتخاب گردید و پرسشنامه های دانش اعتیاد برایان وهمکاران(2000)، نگرش به اعتیاد کریمی و همکاران(1391) و گرایش به اعتیاد فرچاد و همکاران(1385) در بین آنها تکمیل گردید. و بعد از گردآوری داده ها ، داده ها بوسیله نرم افزار SPSS با استفاده از آزمون های همبستگی پیرسون، آزمون تی و تحلیل رگرسیون خطی ساده تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان داد که بین دانش اعتیاد و نگرش به اعتیاد با گرایش به اعتیاد رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج رگرسیون چند متغیره نیز حاکی هر دو متغیر دانش اعتیاد و نگرش به اعتیاد توانایی پیش بینی گرایش به اعتیاد را دارند.

    کلیدواژگان: دانش و نگرش، اعتیاد، معتاد، دانش آموزان
  • نیر محمدپور، نسترن بناساز نوروزی صفحات 182-199

    کارکنان نیروی انتظامی به دلیل گستردگی ماموریت ها و تنوع شغلی ممکن است که در معرض مشکلاتی همچون فرسودگی شغلی قرار بگیرند. بنابر اهمیت موضوع، هدف تحقیق حاضر نمایاندن تصویری روشن از عوامل موثر بر میزان فرسودگی شغلی در میان کارکنان نیروی انتظامی می باشد. این مطالعه از نوع مطالعات ثانویه بوده و با توجه به روش اجرا ، مرور سیستماتیک تلقی می گردد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه ی تحقیقاتی است که از 1390 تا 1400 در زمینه فرسودگی شغلی کارکنان ناجا انجام گرفته است. بعد از جستجو و غربالگری و ارزیابی کیفی مقالات، در پایان 14 مقاله از میان 52 مقاله شناسایی شده در سایت های علمی که در زمینه ی فرسودگی شغلی در بازه زمانی مورد نظر انجام گرفته بود، انتخاب شدند. جامعه آماری تحقیق در کل شامل 5185 نفر از کارکنان نیروی انتظامی می باشند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که فرسودگی شغلی متاثر از متغیرهایی همچون شایستگی مدیران و سبک رهبری سلامت محور، کیفیت زندگی که هوش هیجانی، میزان رضایت شغلی و اضطراب می باشد. شناسایی عوامل زمینه ساز وقوع فرسودگی شغلی می تواند تضمین سلامت روانی کارکنان ناجا را در سطح خرد و بالا بردن ضریب امنیت جامعه را در سطح کلان به همراه داشته باشد.

    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، کارکنان ناجا، مرور سیتیتماتیک، کیفیت زندگی، تحلیل رفتگی
|
  • Ayatallh Fathi Pages 104-130

    The main purpose of this article is to compare the communication patterns in the family in juvenile delinquents and normal peers. This research is applied in terms of purpose and in terms of descriptive nature is causal-comparative and data collection method is field type. The study population in the present study is all juvenile delinquents arrested by the police of Marand city, the number of this group is 60 people. Their counterparts have been compared. Sampling method is available and the tool used in this research is a questionnaire. This study used the standard questionnaire of the Koerner and Fitzpatrick (2000) family communication model. Data were analyzed in two parts: descriptive statistics (demographic information, tables and graphs) and inferential statistics (covariance test). The results showed that family communication patterns in delinquent adolescents and normal counterparts are different. Findings showed that family functioning and communication patterns had a significant effect on juvenile delinquency.

    Keywords: knowledge attitude, addiction, addicted, students
  • Pages 160-181

    In recent years, drug use in the country has undergone a worrying change. With the advent of new psychotropic substances such as stimulants, hallucinogenic drugs, etc., which stimulate the excitement and enthusiasm of adolescents and young people and their curiosity, drug use It has increased more in adolescents and young people. Therefore, this study was conducted to investigate the relationship between knowledge and attitudes toward drugs and stimulants with a tendency to addiction in middle school students in districts 1 and 2 of Tabriz. The research method is descriptive-survey and has been done as a library and field school in the 1st and 2nd districts of Tabriz. The statistical population was the high school students of these schools, a sample of 350 of whom were selected for the study and the questionnaires of addiction knowledge of Brian et al. Completed between them. After data collection, the data were analyzed by SPSS software using Pearson correlation test, t-test and simple linear regression analysis. The results showed that there is a significant relationship between knowledge of addiction and attitude to addiction with tendency to addiction. The results of multivariate regression also indicate that both variables of addiction knowledge and attitude towards addiction have the ability to predict the tendency to addiction.

    Keywords: knowledge attitude, addiction, addicted, students
  • Nayyer Mohammadpour, Nastaran Banasaz Nourozi Pages 182-199