فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی آذربایجان غربی
پیاپی 48 (پاییز 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/11/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حمید محمدی، اسدالله مالکی صفحات 1-24

    در صده‌ی گذشته و به ویژه طی نیم قرن اخیر فرایند فقر نسبی و خشونت خانوادگی دچار تحول اساسی شده است که در عصر حاضر خشونت خانوادگی از جمله ابزارهای اساسی است که انسان متناسب با موقعیت‌های گوناگون با انتخاب نوع مصرف و به کارگیری خشونت روایتی معین از هویت شخصی خود بروز می‌دهد و با استفاده از قدرت خشونت خواهش ها و دیدگاه های خویش را بر دیگر اعضای خانواده تحمیل می نماید.این پژوهش رابطه بین ابعاد فقر و خشونت خانوادگی را بررسی می‌نماید. در بخش نظری، با استفاده از آرای اندیشمندان مختلف در حوزه‌های فقر نسبی و خشونت خانوادگی چارچوبی مفهومی تنظیم شده است. برای بررسی خشونت خانوادگی، مولفه‌های اساسی آن (مالی، جسمانی، عاطفی، جنسی، فرهنگی اجتماعی و مذهبی) و برای بررسی فقر نسبی مولفه‌های اساسی آن (پایگاه اقتصادی اجتماعی، فرهنگی، شهروندی و دینی) را انتخاب و بررسی شده و بر این اساس هشت فرضیه به آزمون گذاشته شدند. روش‌تحقیق از نوع همبستگی است و داده‌ها با استفاده از روش کمی (پیمایش) از طریق پرسشنامه گرداوری شده‌اند و به این منظور از بین 63996 خانوار شهرستان خوی با استفاده از فرمول کوکران 382 خانوار به روش نمونه‌گیری خوشه بندی چندمرحله ای متناسب با حجم انتخاب شده‌اند. اعتبار محتوایی پرسشنامه، صوری است و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ73درصد به‌دست آمده است. به منظور تشخیص همبستگی بین متغیرها از تحلیل‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی و آزمون آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شده است. یافته‌های به دست آمده بدین شرح می‌باشند: با توجه به اینکه آزمون معنی‌داری متغیرها کمتر از 05/0 بوده (05/0>‌sig)، می‌توان نتیجه گرفت فرضیات مربوط به آن‌ها تایید شده و بین این متغیرها با خشونت خانوادگی ارتباط معنی‌داری وجود دارد. و متغیر پایگاه اقتصادی – اجتماعی وگروه های سنی که دارای رابطه منفی با خشونت خانوادگی می‌باشد به ترتیب متغیرهای فقر نسبی و فقر فرهنگی و فقر شهروندی و فقر دینی با قدرت تبیین خالص (3/76 درصد) از واریانس خشونت خانوادگی را تبیین می‌کنند.

    کلیدواژگان: خشونت خانوادگی، فقر نسبی، خشونت، دیدگاه، قدرت، خوی
  • حسن حسن زاده، میلاد جعفرپور رضایی، حسین حسن زاده صفحات 26-43

    قلدری  سایبری به عنوان نوعی خشنونت در مدارس به شمار می آید که اخیر مورد توجه پژوهشگران و روانشناسان قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر، مدل یابی روابط ساختاری طرحواره های ناسازگار اولیه، حمایت اجتماعی و بد تنظیمی هیجانی با قلدری سایبری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهرستان ارومیه بود.330 دانش آموز در این پژوهش شرکت کردند. شرکت کنندگان ابزار سنجش قلدری سایبری پاتچین و هیندوجا (2011) ، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر (2004) و پرسشنامه طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ (2005) و پرسشنامه حمایت اجتماعی واکس و همکاران (1986)  را تکمیل کردند. تحلیل داده ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. هم چنین برای طبقه بندی، پردازش و تحلیل داده ها و بررسی فرضیه های پژوهشی از نرم افزارهای آماری23 SPSS و لیزرل 5/85 استفاده شد. یافته ها نشان از برازندگی مناسب مدل فرضی داشت. با تکیه بر این یافته ها می توان بیان داشت که، بدتنظیمی هیجانی می تواند نقش واسطه ای قابل توجهی بین طرحواره های ناسازگار اولیه، حمایت اجتماعی و قلدری سایبری ایفا کند. یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر می تواند در جهت پیشگیری از رفتارهای مرتبط با قلدری مورد استفاده روانشناسان و متخصصان امر قرار گیرد.

    کلیدواژگان: طرحواره های ناسازگار اولیه، حمایت اجتماعی، بد تنظیمی هیجان، قلدری سایبر
  • احمد شیخ احمدی صفحات 43-59

    امروزه موضوع بافت های فرسوده از موضوعات اصلی شهرسازی به حساب می آید.بازآفرینی شهری رویکردی است که در تلاش استبا بهره گیری از ویژگی ها و برتری های فرهنگی اجتماعی هر منطقه، به ساخت دوباره شهر و محله پرداخته و فضای کالبدی اجتماعی متمایزی بر اساس فرهنگ محلی ساکنین و خصوصیات ویژه آن محل خلق نماید. این رویکرد تاثیری مثبت بر اقتصاد و ایجاد اشتغال در شهرها دارد و می تواند موجب افزایش پیوستگی اجتماعی و صنعت گردشگری در شهر شده و میزان جرم و جنایت را کاهش دهد. پژوهش حاضر به مطالعه بافت تاریخی ارومیه می پردازد که با استخراج معیارهای مربوط به بازآفرینی و امنیت سعی در شناسایی نقاط قوت و ضعف بافت تاریخی ارومیه و رفع نواقص و ارتقا منزلت مکانی آن دارد. روش این تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و بر مطالعات اسنادی و میدانی استوار می باشد. در بخش کمی این پژوهش با تدوین پرسشنامه و تکمیل آنها توسط ساکنین و متخصصین، با تحلیل نتایج داده های پرسشنامه و استفاده از آزمونهای فریدمن و همبستگی،یافته های پژوهش نشان می دهد شاخص فرهنگی رتبه نخست را بدست آورده است. وجود پتانسیل بالقوه فرهنگی (میراث ملموس و ناملموس) نوید خوبی برای بازآفرینی فرهنگ مبنا می باشد. در میان شاخص ها شاخص زیست محیطی رتبه ی آخر را کسب نموده است. شرایط آب و هوایی ارومیه و همچنین علاقه ی شهروندان به طبیعت و کشاورزی دو عنصری هستند که با همت بیشتر طراحان و مسیولین می توان این شاخص را ارتقا داد.

    کلیدواژگان: بازآفرینی شهری، بازآفرینی فرهنگ مبنا، تئوری زمینهای، طراحیشهری، بافت تاریخی ارومیه
  • امید شیخکانلوی میلان صفحات 59-81

    قاچاق حقیقتی است که در تمامی جوامع در سراسر کره ی زمین وجود دارد و ماهیتا فعالیت هایی را دربرمی گیرد که با نادیده گرفتن قوانین از طریق حمل کالا در داخل یا بین دو کشور درآمد کسب می کنند و کشور ایران به ویژه مناطق مرزی آن از جمله شهرستان خوی به دلیل همسایگی با کشورهای همسایه (ترکیه) یکی از مناطقی می باشد که همواره در آن تجارت غیر قانونی در ابعاد مختلف انجام می پذیرد که در این تحقیق که یک تحقیق توصیفی-تحلیلی می باشد، مهمترین هدف تحلیل و بررسی عوامل موثر بر قاچاق کالا در شهرستان مرزی خوی است، که جهت دستیابی به این امر مهم اقدام به طراحی پرسشنامه و توزیع آن بین 310 نفر از شهروندان مرزی شهرستان خوی در قالب پرسشنامه لیکرت مبادرت و سپس نتایج گردآوری شده وارد نرم افزارSPSS  شده و پس از آن اطلاعات مربوطه وارد نرم افزار لیزرل شده و سپس نتایج حاصل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. که نتایج به دست آمده حاکی از این می باشد که؛که از بین 7 قاچاق عمده به ترتیب؛ تجارت غیر قانونی سلاح و مهمات (95/0)؛ تجارت غیر قانونی مواد مخدر و مشروبات الکلی (86/0)؛ تجارت غیر قانونی ارز (80/0)، تجارت غیر قانونی سوخت (73/0)؛ تجارت غیر قانونی عتیقه و آثار ملی (72/0)، تجارت غیر قانونی انسان (63/0)؛ تجارت غیر قانونی کالا (53/0) دارای بیشترین نوع قاچاق صورت پذیرفته می باشد.

    کلیدواژگان: قاچاق، قاچاق کالا، مناطق مرزی، شهرستان خوی
  • میرسعید موسوی، رامین بشیر خداپرستی، محمدرضا ترابی پور، قاسم سلیمانی صفحات 81-103

    در این پژوهش به طراحی مدل تعالی منابع انسانی در پلیس با جامعه آماری فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی پرداخته شده است. منظور از تعالی بررسی میزان کیفی سازی اقدامات انجام شده برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده سازمان است. به طورکلی، در یک سازمان، محاسبه کیفیت چندان ساده نیست و یکی از روش های ارزیابی سازمانی، طراحی مدل تعالی منابع انسانی می باشد در این مدل10 معیار بر اساسa نظرات نخبگان ، مدل های موجود ، وضعیت های استراتژیک و ژیوپولیتیک استان و سایر عوامل سازمانی ؛ در نظر گرفته شد. روش طراحی مدل با استفاده از ماتریس تاثیرگذاری و مدل ساختارتفسیری مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران ارشد (لایه اول) فرماندهی انتظامی استان است. نتایج این مولفه ها منجر به طراحی مدل تعالی منابع انسانی در پنج سطح گردید و همچنین با عنایت به مزیت روش تحقیق نسبت به تهیه جدول وابستگی و نفوذ در نهادینه سازی مدل برای هریک از مولفه ها ترسیم گردید.

    کلیدواژگان: تعالی، مدل منابع انسانی، پلیس، فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی
  • ناصر عزیزی صفحات 103-130

    تحقیق مورد نظر یک تحقیق توصیفی- تحلیلی می باشد که مهمترین هدف آن  اولویت بندی عوامل موثر بر همگرایی قومی در شهر ارومیه است، که جهت دستیابی به این امر مهم پرسشنامه هایی بین 110 نفر از شهرونداندر 5 منطقه شهری ارومیه در قالب پرسشنامه لیکرت طراحی و توزیع شد و سپس نتایج گردآوری شده وارد نرم افزار SPSS شد و پس از آن اطلاعات مربوطه وارد نرم افزار لیزرل شده است که نتایج حاصل از آن به این امر می باشد که؛ به طور کلی؛ مولفه های اقتصادی و مولفه های سیاسی  با میزان امتیاز (94/0صدم درصد) مهم ترین عوامل تاثیر گذار و مولفه های اجتماعی با میزان امتیاز (91/0صدم درصد)، مولفه های فرهنگی با میزان امتیاز (89/0 صدم درصد) و مولفه های مذهبی با میزان امتیاز (68/0صدم درصد) در مراحل بعدی به لحاظ تاثیر گذاری در همگرایی قومی شهر ارومیه قرار دارند.  

    کلیدواژگان: قومیت، همگرایی قومی، شهر ارومیه
|
  • hamid mohamadi, asad maleki Pages 1-24

    The process of relative poverty and family violence have been faced with fundamental evolution in century and particularly during last half-century that family violence is one of the basic tools(implements) in current century that human blurts definite narrative of own personal identity with selection of consumption type and application of violence proportionate with different situations and impose own wishes (requests) and opinions on other members of family with using from violence power this research investigates relation between poverty and family violence aspects (dimension). In theatrical section، it is regulated conceptual frame work in domains of relative poverty and family violence with using of different scholars، ideas. The basic components of family violence such as financial physical،emotional،sexual،cultural-social،and religious components are selected for consecration of family violence and the basic components of relative poverty such as economical –social،cultural، national and religious base are selected for consideration of relative poverty and 8 hypotheses are selected for tasting based on them. The research method is a kind of correlation and data is gathered with quantity method by questionnaire and for this reason ، 982 person are selected by several stage clustering and sampling method through kokran formulation among 39336 family of khoy township ، according to content (volume) . the content validity of questionnaire is nominal and its reliability is obtained 39% .with alpha kronbakh method it is used from different statistical analysis such as Pierson correlation coefficient and T-Test and one- sided variance analysis test for recognition of correlation among variables .the obtained findings are as follows: As variable meaning test was less than 0% (sigh<0%)و it can be conclude that hypothesis related to than is emphasized and there is meaning full relation between these variables and family violence and variable of economical – social base that have negation relation with family violence explain variables of relative poverty and cultural poverty and national poverty and religious with power (9/36 %) respectively from family violence variance .

    Keywords: family violence, Relative Poverty, Violence, Opinion, Power, Khoy
  • omid shekhkanloye milan Pages 59-81
  • mirsaeed mosavi Pages 81-103

    police personnel in the province. Therefore, the importance, position and mission of the police are not hidden to protect the protection of the lives and property of the people. Therefore, by institutionalizing the culture of self-restraint in the staff, each individual has a full-blown controller and power within himself, so that he It is constantly guided to do the right thing and in this way it prevents the involvement of employees in spyware trapping. This research, using elites and research in this field, identifies 8 components for the pattern Self-defense in the prevention of espionage of the matrix staff (questionnaire) was prepared and distributed, which was examined by the method of interpretive structure and its output implies the design of the model at three levels for; First level: awareness of the consequences of espionage, awareness of spyware, belief and Faith in the goals of the organization's heart and awareness of the rules and spying crimes; the second level: the power of not saying and self-confidence; the third level: the administrative health, the ethical orientation and belief in the values ​​of the Islamic Republic of Iran. After drawing the model, the employees were compared to extracting the permeability table (impulsivity) of the employees, and in line with the present research, the priorities for self-protection of the employees were: administrative health, oratory ethics, belief in the values ​​of the Islamic Republic of Iran, awareness of the consequences of the espionage, Awareness of spyware, awareness of laws and spying crimes, power of not telling and self-confidence, and belief and belief in the heart's goals of the organization; Key words</strong>: self-control, self-protection, anti-spy, police

    Keywords: self-control, self-protection, anti-spy, police
  • naser azizi Pages 103-130