فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی آذربایجان غربی
پیاپی 33 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/11/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بهرام مرشدی، مسعود مرشدی صفحات 1-20

    از زمانهای بسیار قدیم جرم از مهمترین مشکلات اجتماعی بشر بوده و برای پیشگیری از آن تلاش می کرده اند. در دوره های گذشته روش های پیشگیری از جرم ها محدود بوده و مجازاتها تنها ابزار موثر بشر برای مقابله و برخورد با بزه بوده است. شواهد تاریخی نشان می دهد که برخورد بشر با جرم از زمانهای گذشته دور تا اواخر قرن بیستم بسیار بیرحمانه بوده و شدت مجازات تناسب نداشتن جرم با مجازات و وحشیانه بودن اجرای آن از خصوصیات بارز آن بوده است و در نگرش کلی می توان ادعا کرد که سیاستهای کیفری بر کنترل و پیشگیری از جرم ها حکومت می کرده است. اما تحقیقات و پژوهشهای انجام شده در این خصوص نشان می دهند که این شیوه ها بر پیشگیری از جرم ها اثر کمتری داشته و توانایی ریشه کن کردن جرم ها و عوامل تکوین آن نداشته است.دانشمندان از دیر باز تلاش می کردند انگیزه های وقوع جرم ها را کشف نمایند و برای پیشگیری از آن چاره جویی نمایند تا افراد جامعه را در برابر خطرهای جرم ها واکسینه کنند. لذا در این رهگذر مکاتب و عقاید مختلفی ابراز شد. این عقاید و مکاتب هر قدر جلوتر می رفت پیچیدگی های بیشتری می یابد و نگرش های جدید و چند بعدی در خصوص پیشگیری از جرم ها ابراز شده و به طور مراتب گسترش می یافت. اما لازم به ذکر است که در عصر کنونی اهمیت پیشگیری و ترس از جرم به مراتب نسبت به گذشته بالاتر رفته است دانشمندان جرم شناس این اعتقاد قدیمی را که پلیس تنها از طریق گشت زنی و ایست و بازرسی قادر است که از ارتکاب جرم ها جلوگیری کند. به چالش گشانیده اند. زیرا انگیزه های ارتکاب جرم ها بسیار گسترده است و پلیس نمی تواند درک محدودی از منشا و روش های پیشگیری از جرم ها داشته باشد. لذا اعتقاد دارند که فعالیتهای مردمی و اثرهای نیروی اجتماعی بایستی نقش محوری و اساسی در پیشگیری از جرم ها را ایفا کنند و در نتیجه امروزه تعامل پلیس و مردم گسترده تر شده و دیدگاه های جدیدی از قبیل پلیس محله-پیشگیری اجتماعی و وضعی مطرح شده است . در عصر حاضر بنا به دلایل بالا سیاستمداران - دانشگاهیان- جرم شناسان بیش از هر زمان دیگر به پیشگیری از جرم ها توجه خاص نشان می دهند و بحث های پیشگیری از جرم را به حوزه های فراتر از حوزه نیروی انتظامی کشانیده اند . آنها اعتقاد دارند که مهمترین معضل جهان امروزی جرم و بزهکاری است و باید برای مهار و کنترل آن چاره جویی کرد لذا شهروندان کشورهای جهان با نفوذ اندیشه های نوع خواهان تغییرات عمیق در روش های پلیسی هستند و توقع دارند که مدیران پلیس واقع گرا بوده و تحولات عمیقی در راستای پیشگیری از جرم به وجود آورند آنها اعتقاد دارند که پلیس دیگر منتظر خبر وقوع جرم نباشد تا واکنش سریع نشان دهد . بلکه ضروری است خود به استقبال راه های پیشگیری از جرم ها رفته و اوامل تکوین جرم را از بین ببرد. سرقت موتور به لحاظ راهتی سرقت آن از شایع ترین نوع سرقت ها است و به لحاظ اینکه سارقان موتور را خطر کمتری تحدید می کند رو به افزایش است . سارق موتور به سهولت می تواند بدون اینکه در ترافیک گرفتار بیاید از کوچه های تنگ و باریک عبور کرده از محل سرقت دور شود به طور معمول در فرار محل سرقت کمتر با مانع روبرو می شود.لذا در این تحقیق تلاش گردیده است محقق با استفاده از روش ها و شیوه های نوین پیشگیری از جرم راهکارهای موثری را در جهت کاهش وقوع سرقت موتورسیکلت ارایه نماید

    کلیدواژگان: پیشگیری (Prevention)، پیشگیری وضعی (Legislative Prevention)
  • ابراهیم قربانی، مهدی احدزاده، مهدی مهتدی نیا، مهدی ایمانی فر، میرسعید موسوی صفحات 21-41

    در شرایط کنونی، توجه به دانش نیروی کار و نگرش سرمایه‌ای به آن، نقطه عطفی در تغییرات سازمانی و عملکرد کارکنان، علی‌الخصوص در سازمان‌های انتظامی محسوب شده و سبب بروز دیدگاهی بر پایه توسعه"مدیریت دانش" شده است. هدف از این تحقیق بررسی و تحلیل ارتباط بین مدیریت دانش و عملکرد کارکنان پلیس مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان غربی و همچنین رتبه‌بندی ابعاد مختلف مدیریت دانش در این تحقیق می‌باشد. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی و از نوع تحقیقات کاربردی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شاغل در پلیس مبارزه با مواد مخدر و به تعداد132 نفر بوده که برابر جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 96 نفر به عضویت در نمونه آماری درآمده و پرسشنامه‌های استاندارد مدیریت دانش و عملکرد را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS و آزمون‌های آماری‌ همبستگی اسپیرمن و آزمون رتبه‌بندی فریدمن استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها و ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که مدیریت دانش با عملکرد کارکنان در سطح معناداری 05/0P < معنادار بوده است. بنابراین با اطمینان 95 درصد می‌توان گفت بین ابعاد مختلف مدیریت دانش و عملکرد کارکنان ارتباط وجود دارد. همچنین نتایج آزمون رتبه‌بندی نشان داد که بعد انتقال دانش و کاربرد دانش به ترتیب بیشترین و کمترین تاثیر را بر عملکرد کارکنان پلیس دارد. یافته‌ها نشان داد هرچه سطح مدیریت دانش و تقویت ابعاد مربوط به آن در بین کارکنان پلیس مبارزه با مواد مخدر بیشتر باشد میزان عملکرد کارکنان نیز افزایش خواهد یافت.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، عملکرد کارکنان، پلیس مبارزه با مواد مخدر، خلق دانش، تسهیم دانش
  • رضا مدرسی صفحات 43-61
    زمینه و هدف

    در دنیای امروزی رسانه های جمعی در صف اول عوامل شکل دهنده افکار عمومی و تغییر دهنده نگرشهای افراد هستند. از میان این رسانه ها تلویزیون و برنامه های تلویزیونی به دلیل خصوصیات و ویژگیهای خاصی که دارند تاثیر گذاری بیشتری از سایر رسانه ها ایفا می نمایند و ناجا با استفاده از توان این رسانه ها می تواند با جلب مشارکتهای مردمی به اصلی ترین هدف خود که همانا استقرار نظم و امنیت در جامعه است دست یابد.

    روش

    نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی، پیمایشی می باشد. ابزار گرد آوری پرسش نامه ی محقق ساخته می باشد و روش گردآوری اطلاعات به صورت مطالعه کتابخانه ای جهت جمع آوری پیشینه و مبانی نظری و سپس پر کردن پرسش نامه از افراد نمونه بوده است. در پرسشنامه ها ابتدا بر اساس طیف لیکرت داده های موجود کد گذاری و سپس داده های حاصل از پرسش نامه با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل از آزمون های مختلف نظیر آزمون فریدمن، ویلکاکسون و کای اسکوار یک طرفه استفاده شده است. برای بدست آوردن پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. جامعه آماری 40 نفر از فرماندهان و روسای انتظامی شهرستان ارومیه و کلانتری های شهرستان مرکز استان و روسای پلیس های تخصصی انتظامی استان و مدیران لایه دوم انتظامی استان می باشد چرا که آنان می توانستند بدون دخالت احساسات و استنباط های غلط ، بگویند با استفاده از رسانه های پلیسی شاهد تسهیل در اجرای ماموریت ها، پیشگیری از وقوقع جرایم و ناهنجاری ها و همچنین بهبود در روند وقوع و کشف بوده ایم؟ و آیا این بهبود در اثر مشارکت اجتماعی بوده است یا خیر؟

    یافته ها

    یافته ها نشانگر این است که رسانه های پلیسی به ترتیب بر مشارکت ذهنی، باور مشارکتی و رفتار مشارکتی تاثیر می گذارند ولی در تاثیر گذاری بر مشارکت اجتماعی بیشترین تاثیر را باور مشارکتی و سپس رفتار مشارکتی و مشارکت ذهنی دارند.

    نتیجه گیری

    نتایج به دست آمده از این تحقیق نشانگر تایید فرضیه اصلی و فرضیات فرعی و مطابقت آنها با مبانی نظری مطرح شده می باشد. میزان تاثیر گذاری زیاد می باشد. با توجه به یافته های تحقیق و اینکه باور مشارکتی بیشترین تاثیر را بر میزان مشارکت اجتماعی می گذارد لذا معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در استفاده از رسانه های پلیسی ضمن آموزش نحوه مشارکت باید سعی نماید بر باور مشارکتی بینندگان تاثیر بیشتری بگذارد.

    کلیدواژگان: پلیس، مشارکت اجتماعی، مشارکت ذهنی، باور مشارکتی، رفتار مشارکتی و رسانه های پلیسی
  • فریدون فرهمند امین، جلال شیرزاده صفحات 63-81

    تشخیص هویت افراد از زمانهای قدیم مورد توجه بشر بوده است. در عصر حاضر فعالیتها و برخوردهای افراد، با پیشرفت تکنولوژی، توسعه بسیاری یافته است؛ بر این اساس، تشخیص هویت افراد به صورت سریع و با اطمینان کامل و دقیق، نیازی مبرم و حیاتی است. برای مشخص کردن اینکه کدام مشخصه بیومتریک برای تمام جمعیتها، تکنولوژیها و سیاستهای اجرایی بهترین مشخصه است، شناسایی سریع فرد بر اساس کدام مولفه بیومتریک صورت میگیرد و همچنین کدام مولفه هزینه کمی دارد، بررسی مشخصه های بیومتریک از طریق نظرات کارشناسی و اولویت-بندی آنها لازم است. هدف این تحقیق شناسایی و اولویت بندی متدهای مختلف بیومتریک در تشخیص هویت اشخاص است. برای رسیدن به این هدف 10 نفر از کارشناسان و خبرگان در این زمینه به عنوان جامعه آماری انتخاب گردیدند و تمام جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق، روش گردآوری اطلاعات پرسشنامه مقایسه زوجی مرتبط با مدل AHP است. متدهای مختلف بیومتریک به وسیله مطالعات کتابخانه ای شناسایی شدند و تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده، با بهرهگیری از مدلهای مورد استفاده و نرمافزارهای مبتنی بر رویکرد سیستمهای تصمیمگیری چند معیاره صورت گرفت. نوع تحقیق حاضر توسعهای- کاربردی و روش بررسی آن، توصیفی- تحلیلی است. نتایج تحقیق نشان داد که متدهای اثر انگشت، عنبیه چشم و امضا، بیشترین اهمیت و کاربرد، و متدهای ناخن و ساختار ظاهری پوست، کمترین اهمیت و کاربرد را در بین متدهای مختلف بیومتریک دارند.

    کلیدواژگان: بیومتریک، سیستم بیومتریک، مدل AHP
  • احمد آفتاب، مجتبی مفرح بناب، علی مجنونی * صفحات 82-102

    ظرفیت های اجتماعی یک جامعه بیان کننده بخشی از پتانسیل های انسانی آن جامعه اعم از شهر، روستا یا عشایر است که برای برنامه ریزی توسعه بایستی این شناسایی گردد. جامعه عشایری نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی کشور ایران از ظرفیت های اجتماعی بالایی برای برقراری نظم و امنیت به خصوص در مناطق مرزی برخوردار هستند. از این روی مقاله حاضر بر آن است تا با استفاده از روش های آماری اقدام به بررسی نقش ظرفیت های اجتماعی عشایر استان آذربایجان غربی در برقراری امنیت مرزهای این استان نماید. روش جمع آوری داده ها در این مقاله به صورت پرسشنامه بوده است. جامعه مورد مطالعه 30676 خانواده های عشایری ساکن در استان می باشد که از این تعداد 380 خانواده عشایری و به روش تصادفی ساده به عنوان حجم نمونه انتخاب جمع آوری گردید. روایی صوری پرسشنامه با کسب نظرات صاحب نظران و پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمد. نتایج پژوهش بیانگر این نکته است که به دلیل وجود ظرفیت های اجتماعی مناسب در بین جامعه عشایر استان آذربایجان غربی بین تمامی متغیرهای موجود در زمینه ظرفیت های اجتماعی عشایر و برقراری امنیت مرزها رابطه مثبت و معناداری وجود داشته و 10 متغیر ورودی در مدل رگرسیون خطی توانایی تبیین 13/89 درصد از تغییرات واریانس را دارند. در نهایت پیشنهادات کاربردی برای رفع نواقص و بهره مندی استفاده موثر از این ظرفیت ها ارایه گردیده است

    کلیدواژگان: ظرفیت اجتماعی، عشایر، آذربایجان غربی، امنیت، توسعه، مرز
  • محمد پورمعروف، مجید محبعلی، فاروق الهی، سید کاظم جلالی صفحات 103-115

    امروزه جرم و جنایت مساله ای اساسی و به عنوان یکی از آسیب های روانی - اجتماعی در نظر گرفته می شود. لذا تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین سبک های مقابله ای با صفات شخصیتی و سبک های تنظیم هیجان شناختی در بین مجرمین پرداخته است.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مجرمین زندانیان شهرستان ارومیه می باشند. روش نمونه گیری به روش نمونه در دسترس انتخاب شده اند.حجم نمونه در این پژوهش، حجم نمونه برابر 220 نفر از زندانیان زندان مرکزی شهرستان ارومیه می باشند.ابزارهای پژوهش استفاده شده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه های سبک های مقابله ای کسیدی لانگ (1996)،سبک های تنظیم شناختی هیجان گرانسکی (1998)، صفات شخصیتی نیو استفاده شد. نهایتا داده های مورد نیاز استخراج و به واسطه نرم افزارSPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.برای تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و نمودارهای توصیفی استفاده شده از سویی جهت تحلیل داده های مربوط به فرضیه های پژوهشی از روش ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون استفاده گردید.نتایج نشان داد که بین سبک های مقابله ای با سبک های تنظیم شناختی هیجان،بین سبک های مقابله ای با صفات شخصیتی و بین سبک های تنظیم شناختی هیجان با صفات شخصیتی ارتباط وجود دارد (P<0/001).

    کلیدواژگان: سبک های مقابله ای، صفات شخصیتی، سبک های تنظیم هیجان شناختی، مجرمین
|
  • Ebrahil Ghorbani Pages 21-41

    In the current situation, according to the knowledge work force and attitude to its capital, a turning point in organizational change and employee performance, especially in law enforcement organizations and causes vision in based on the development of knowledge management. The aim of this study was to analyze the relationship between knowledge management and employee performance anti-narcotic police in West Azarbayjan and also ranking different aspects of knowledge management in this research.

    Keywords: qknowledge management, employee performance, anti-drug police, Knowledge Creation, Knowledge Sharing
  • reza modarresi Pages 43-61

    The aim of the present research is to review the effect of televised detective series between the years 1392 through 1394 (2013 through 2016) on the community participation rate in the city of Urmia. The population is 40 people from commanders and police head officers of Urmia and police stations in the capital city of the province, chief officers of specialized police of the province and second-rank security managers of the province, since they could state, without the interference of emotions and false inferences, if any facilitation in the operation of the missions, harshness and crime prevention, and improvement in the process of crime incidence and detection had been observed or not, and if this improvement was a result of community participation or not. The instrument for collecting data was a questionnaire and the method of collecting data was a library study to compile the literature and the theoretical principles and then filling out the questionnaire by the sample subjects. This is a practical surveystudy with a descriptive method. In the questionnaires the data were first encrypted based on Likert scale and then the data obtained from these questionnaires were analyzed using the SPSS software program. Several tests such as Friedman, Wilcoxon, and one-way Chi-square tests have been used to analyze the data. Cronbach’s Alpha Coefficient was used to obtain reliability. The results have shown that detective series affect mentalparticipation, cooperative belief and cooperative behavior, respectively. Yet, cooperative belief and then cooperative behavior and mental participation have the most effect on community participation. Since they have the greatest contribution in realization of community participation, the social assistance members of the security police organization have to make efforts to influence the cooperative belief of the audience in production of the television series as well as teaching the audience through these series how to participate.

    Keywords: police, community involvement, intellectual contributions, believe collaborative, cooperative behavior of the police, the media
  • Pages 63-81

    Authentication has been an issue of interest for human beings since ancient times. In the present era, activities and interactions of individuals have been developed considerably with technology advancements. Accordingly, the rapid authentication of individuals with complete and accurate reliably, is a critical need. To determine which biometric characteristic is the best feature for the all nations, technologies and administrative policies, which biometric component, the rapid authentication of an individual is based on and also which component is cost efficient, studying the biometric characteristic through expert opinions and their prioritization is necessary. The purpose of this research is to identify and prioritize different biometric methods in authenticating the individuals. To achieve this goal, 10 experts of this field were selected as population and the whole statistical population was selected as examples. Pair comparison questionnaire associated with AHP model was used to collect data this study. Various biometric methods through identified library studies and collected data were analyzed, by softwares based on decision-making multi-criteria systems. The type of current research is applied- developing and the method of study is descriptive – analytical. The results indicated that the methods of fingerprint, iris and signature have the utmost importance and application, and the methods of nails and appearance structure of skin have the least importance and application among various biometric methods.

    Keywords: Biometrics, biometric system, AHP model
  • ahmad aftab, Mojtaba Mofareh, Ali majnoony Pages 82-102

    Social capacities of any community express a part of humanistic potentials such as town, village or nomads that must be identified for making developmental plans. Nomadic society as one of the main pillars of Iran country, have high social capacity to restore order and security especially in border areas. Thus, the aim of this paper is to investigate the role of social capacities of western Azerbaijan province nomads in maintaining security in borders using statistical methods. Data collection has been done using questionnaire. The studied population are 30676 of nomadic families of the province and 380 families have been chosen as the sample size using simple random sampling method. Face validity of the questionnaire is confirmed by a panel of experts and the reliability of the questionnaire obtained 0.89 using Cronbach's alpha formula. The results shows that due to the appropriate social capacities of the nomadic communities of West Azerbaijan Province, there is a significant relationship among all the variables in the field of social capacities of nomads and maintaining security in borders, and ten input variables in the linear regression model analyze 89.13% of the variance changes. Finally, practical proposals are provided for resolving defects and making effective use of these capacities

    Keywords: social capacity, nomads, west Azerbaijan, Security, develop Border
  • Mohammad Pour Mrvvf Pages 103-115

    Today, crime is a major problem and as a psychological trauma - considered to be social. ), cognitive emotion regulation styles Gransky (1998), NEO personality traits were used. between coping with cognitive emotion regulation styles, coping styles and personality traits and cognitive emotion regulation styles and personality traits there

    Keywords: Coping styles, Personality Traits, cognitive emotion regulation styles, criminals