فهرست مطالب

نشریه امنیت انتظامی دریایی
پیاپی 24 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/02/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اسماعیل عبدالهی، سونیا جلالی صفحات 1-19

    زمینه و هدف فروش و توزیع مواد مخدر و داروهای ممنوعه یکی از پدیده های پیچیده است که جوامع متعددی را گرفتار ساخته است. در این راستا آغاز سوءمصرف مواد و تغییرات در سنین جوانی بیشتر از هر سنی می باشد. مصرف مواد مخدر علاوه بر اینکه در سنین جوانی شروع می شود، در هیچ گروه جمعیتی به این مقدار سرعت انتشار مصرف مواد مخدر و سیگار وجود ندارد. فروش، توزیع و مصرف مواد میان جوانان و تغییرات مصرف مواد و عوارض شناخته شده و ناشناخته این مواد یکی از مهم ترین مشکلات بهداشت جامعه به خصوص در زمینه بهداشت جوانان می باشد که انجام مراقبت مصرف مواد را ضروری ساخته است. تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر فروش و توزیع مواد مخدر سنتی و صنعتی در شهرستان بوشهر صورت گرفته است. روش تحقیق و جمع آوری داده ها، توصیفی - پیمایشی است و از تکنیک پرسشنامه همراه یک جدول آماری که از طریق سازمان بهزیستی،دادگستری و اداره زندان ها تهیه و استفاده شده است. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های خی دو، فی و وی کرامر مورد و همچنین با استفاده از نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج و یافته های تحقیق نشان داد مهم ترین عوامل در فروش و توزیع مواد مخدر عبارت اند از: بیکاری، اعتیاد به فروش و توزیع، حرص و طمع، سود دهی بالا، دوستان ناباب، فقر و مشکلات مالی. همچنین نتایج تحقیق حاکی از آن از است که بیشترین مواد مصرفی در شهر بوشهر به ترتیب حشیش، هرویین، شیشه، تریاک می باشد. اولین تجربه مصرف مواد به ترتیب هرویین، تریاک، حشیش بوده است.

    کلیدواژگان: فروش و توزیع، مواد مخدر، صنعتی، سنتی، اعتیاد، شهرستان بوشهر
  • کیاست سپهری، احمد خواجه، لاله هژبریان، داود منصوری صفحات 20-38
    زمینه و هدف

    جرم در فضای فیزیکی به صورت فیزیکی و توسط خود انسان صورت می گیرد و عمل فردی، ملاک جرم محسوب می شود و تمام علایم و حرکات فیزیکی و معمولی است در حالی که در فضای مجازی، شکل جدیدی از حرکات و سکنات مورد نظر است و آن هم مجازی است.جرایم فضای مجازی در ایران نیز به موازات سایر کشورها در حال شکل گیری، رشد و گسترش بوده و روز به روز بر کثرت و پیچیدگی آن ها افزوده می شود که آمار اعلام شده توسط پلیس آگاهی ناجا نشان دهنده آن است. فضای مجازی با برخورداری از ویژگی های منحصر به فردی چون بدون مرز بودن، امکان هنجارشکنی را به تمامی نقاط دنیا گسترش داده است. همچنین با گمنام سازی کاربرهای سایبری، امکان شناسایی هویت هنجارشکنان، تعقیب و پیگرد آن ها را با مشکلات جدی مواجه کرده است لذا ما در این تحقیق بنا داریم تا به بررسی رابطه بین گمنامی و تاثیر آن بر وقوع جرایم فضای مجازی در استان بوشهر بپردازیم.

    روش

    روش تحقیق توصیفی کمی و پیمایشی«پرسشنامه و مصاحبه» با گردآوری اطلاعات با استفاده از اسناد و مدارک موجود، و توزیع پرسشنامه در میان کاربران فضای مجازی می باشد. نمونه های مورد بررسی به صورت تصادفی انتخاب گردید.

    نتایج و یافته ها

     نشان می دهد که گمنامی در فضای مجازی و جرایم فضای مجازی رابطه وجود دارد. کاربران در فضای مجازی از خاصیت گمنامی برای بیان و شرح بخش های جستجو نشده و محقق نشده خودهایشان و ساخت خودی که جعلی است، استفاده می کنند.

    کلیدواژگان: فضای مجازی، گمنامی در فضای مجازی، اینترنت، نظریه هیرشی، نظریه گافمن
  • نعیما مقاتلی، ناصر امینی، محسن جامه بزرگ صفحات 39-57
    زمینه و هدف

    امروزه، مقوله اعتیاد به عنوان تهدیدی علیه امنیت فردی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، خانوادگی و... تلقی می شود و انسان معاصر با چنین پدیده هولناکی دست وپنجه نرم می کند. یکی از این نوع اعتیادها، مصرف مواد مخدر صنعتی است که در بین جوانان فراگیر می باشد بدین لحاظ وجود اختلال شخصیتی یکی از نشانه های افراد معتاد است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر عوامل شخصیتی بر مصرف مواد مخدر صنعتی در بین مردان 18- 50 ساله شهر بوشهر می باشد.

    روش

    جامعه آماری این پژوهش کلیه مردان 18 تا50 سال استان بوشهر می باشد که در این تحقیق 700 نفر انتخاب گردید که از آن میان با توجه به ضریب آلفا، توان آماری و ضریب تاثیر به طور کلی تعداد 106 نفر معتاد مواد مخدر صنعتی انتخاب به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. نوع تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها، توصیفی- تحلیلی بوده است و با به کارگیری شیوه ها و ابزارهای مختلف، به ویژه اطلاعات کتابخانه ای و میدانی از قبیل پرسش نامه و مصاحبه موضوع را مطالعه و تبیین و تحلیل شده است. جهت تحلیل موضوع از آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده شده است.

    یافته ها و نتایج

     تحقیق نشان داد: در بعد عوامل شخصیتی، عامل روانی-زندگی و عامل اجتماعی-فرهنگی مهم ترین عوامل گرایش به مصرف مواد در معتادان می باشد. با توجه به نتایج طراحی و اجرای برنامه های پیشگیری سطح اول، نظارت و اجرای راهکارهایی برای در دسترس نبودن مواد مخدر از طرف نیروی انتظامی استان و مبارزه جدی با قاچاقچیان مواد مخدر ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: عوامل شخصیتی، عوامل روانی-خانوادگی، عوامل اجتماعی- فرهنگی، مواد مخدر صنعتی، بوشهر
  • اسماعیل عبدالهی، ارسلان کوشا، صمد میرفردی صفحات 58-76
    زمینه و هدف

    در جوامع هر چه تعداد ماموران پلیس بیشتر باشد، جرایم کمتر خواهد شد. در حالی که شهروندان و مقامات عمومی اغلب از این دیدگاه حمایت می کنند، دیگران ادعا می کنند که پلیس در حضور نهادهای اجتماعی بسیار قدرتمندتر، مانند خانواده و بازار کار، مشارکتی محدود در زمینه پیشگیری از وقوع جرم دارد. به نظر می رسد حقیقت در حد وسط این نظریه واقع شده است. لذا هدف این تحقیق بررسی نقش راهبردی پلیس در کاهش میزان بزهکاری در استان بوشهر می باشد.

    روش

    انجام این تحقیق روش توصیفی و پیمایشی می باشد. و با ابزار پرسشنامه داده ها گرداوری گردید.

    یافته ها و نتایج تحقیق

    نشان داد: بیشتر شدن تعداد ماموران از وقوع جرم پیشگیری می کند یا خیر، وابسته به آن است که آن ها تا چه اندازه می توانند بر اهداف، وظایف، اماکن، زمانها و مردم خاص متمرکز گردند. مهمتر از همه، این مسیله به آن بستگی دارد که پلیس اماکنی باشند که جرایم جدی در آن ها بیشتر رخ می دهد و نیز در زمانهایی که احتمال وقوع جرم بیش از هر زمان دیگر است. از این حالت با عنوان امور پلیسی مبتنی بر عوامل خطرزا یاد می شود. ارزش امور پلیسی که بر عوامل خطرزا متمرکز است، مهم ترین نتیجه حاصله پس از سه دهه تحقیق است. صرفا به کارگیری پلیس بیشتر، مانع از وقوع جرایم جدی نمی شود، امور پلیسی جامعه گرا، برون تمرکز بر عوامل خطر جرم، هیچ تاثیری بر جرم ندارد. اما عواملی همچون گشت های هدایت شده پلیس، بازداشت های پیشگیرانه و حل مشکلات در نقاط جرم خیز، باعث پیشگیری از وقوع جرم شده است.

    کلیدواژگان: نقش راهبردی پلیس، جرم، کاهش میزان بزهکاری، استان بوشهر
  • علی اکبر قاسمی، نعیما مقاتلی، احمد ناظریان صفحات 77-98

    هدف این پژوهش بررسی رابطه نوع بررسی رابطه بین انگیزه شغلی و میزان خلاقیت در بین فراگیران دوره آموزشی مجتمع انصار المهدی فرماندهی انتظامی استان بوشهر بوده است. جامعه آماری این پژوهش 480 نفر از فراگیران دوره آموزشی مجتمع انصار المهدی فرماندهی انتظامی استان بوشهر بود که از میان آن ها بر اساس جدول مورگان و کرجسی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 214 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. نوع تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها، همبستگی بوده است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد پرسشنامه انگیزه شغلی هرزبرگ (1992) و خلاقیت سازمانی رندسیپ (1979) استفاده گردید. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین انگیزه شغلی و میزان خلاقیت فراگیران دوره آموزشی مجتمع انصار المهدی فرماندهی انتظامی استان بوشهر وجود دارد به این معنا که هر چقدر انگیزه شغلی فراگیران قوی تر باشد، خلاقیت آنان نیز بیشتر می شود. بین انگیزه درونی و میزان خلاقیت فراگیران دوره آموزشی مجتمع انصار المهدی فرماندهی انتظامی استان بوشهر رابطه قوی و مستقیمی وجود دارد. بین انگیزه بیرونی و میزان خلاقیت فراگیران دوره آموزشی مجتمع انصار المهدی فرماندهی انتظامی استان بوشهر رابطه ی مستقیم و معناداری می باشد. ابعاد انگیزه شغلی بر خلاقیت فراگیران دوره آموزشی مجتمع انصار المهدی فرماندهی انتظامی استان بوشهر تاثیر معناداری دارند. بین متغیرهای انگیزه شغلی و میزان خلاقیت فراگیران مرد و زن تفاوت معناداری وجود ندارد. بین فراگیران از نظر انگیزه شغلی و میزان خلاقیت بر حسب سطح تحصیلات آنان تفاوت معنی داری وجود ندارد.

    کلیدواژگان: انگیزه شغلی، خلاقیت
  • فریده السادات حسینی، مولود کیخسروانی، جعفر ربیعی صفحات 99-131

    هدف از این تحقیق بررسی و تحلیل تاثیر خانواده در بزهکاری و بهنجاری کودکان در شهرستان بوشهر است نقش و جایگاه خانواده در تربیت کودکان، بزهکاری و عدم بزهکاری آنان بر هیچ کس پوشیده نیست بر همین مبنا نگارنده سعی دارد تا با نگاهی تازه به واکاوی ابعاد موثر خانواده در بزهکاری و بهنجاری کودکان در شهرستان بوشهر بپردازد. تحقیق حاضر از نظر ماهیت و هدف کاربردی است و از نظر روش توصیفی از نوع زمینه یابی (پیمایشی) است. جامعه آماری تحقیق حاضر جامعه آماری آن شامل تعداد 47 خانواده کودکانی که تحت عنوان بزهکار نام گرفته بودند (26 دختر و 21 پسر) و 46 خانواده کودکان بهنجار از همین مناطق به صورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه (23 نفر دانش آموز پسر و 23 نفر دانش آموز دختر) انتخاب شدند جهت تحلیل داده ها از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری استفاده روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق روش کتابخانه ای و میدانی است و ابزارهای گردآوری آن را مصاحبه و پرسش نامه محقق ساخته تشکیل می دهد. یافته ها و نتایج تحقیق نشان داد: بین ابعاد مختلف بیانگری، تضاد و تعارض، گرایش سرگرمی و تفریحی، تاکیدات مذهبی، سازماندهی، منبع کنترل بیرونی ، گسستگی، سبک خانواده بی قید و بند، سبک خانواده مستبد، در خانواده های کودکان بزهکار و خانواده های کودکان عادی تفاوت معنی داری وجود دارد و همچنین بین سن والدین، میزان تحصیلات، سطح اجتماعی خانواده و وضعیت اقتصادی خانواده با بزهکاری و عدم بزهکاری ارتباط معنادار دارد.

    کلیدواژگان: خانواده، بزهکاری، کودکان بوشهری، بهنجاری کودکان
|
  • Esmail Abdollahi, Sonia Jalali Pages 1-19

    Background sale and distribution of drugs and banned drugs is a complex phenomenon that has plagued several communities. Incidence of drug abuse and changes in age is more young people of every age. Drug use starts at a young age in addition to being, in any population group in the amount of drug release rate and no smoking. the sale and distribution of drugs have been traditional industrial city of Bushehr. Methodology and data collection, cross-survey and questionnaire method with a statistical table of the Welfare Organization, the judiciary and the prison administration is prepared and used. Data analyzed using chi-square tests, Phi and Cramer about as well as with SPSS software using descriptive and inferential statistics were analyzed. Results and findings showed that the most important factors in the sale and distribution of drugs are: unemployment, addiction to sales and distribution, greed, high profitability, bad friends, poverty and financial problems. The results also show that most waste in the city of Bushehr respectively, hashish, heroin, glass, is opium. The first drug experience as heroin, opium, hashish, respectively.

    Keywords: Sale, distribution of drugs, industrial, traditional, Addiction, City of Bushehr
  • Kiyasat Sepehri, Ahmad Khaje, Laleh Hozhabrian, Davoud Mansouri Pages 20-38
    Background

    crime in the physical space for the physical and the human self and individual action, the criterion is a crime and all symptoms and physical movements and ordinary While in cyberspace, a new form of movement and Sknat is desired and it is permitted. Cybercrime in Iran, along with other emerging countries, growth was And the day on which the multiplicity and complexity is added by the polices' statistics indicate.With unique features such as virtual space without borders, the possibility of oppositional has expanded to all over the world. The anonymity of cyber users with the ability to identify oppositional identity, prosecution has them face serious problems So we have the research to examine the relationship between anonymity and its impact on crime in cyberspace look at Bushehr.

    Materials and Methods

    A descriptive quantitative survey "questionnaire" by gathering data from existing documents, and distributing questionnaires among users is cyberspace. Samples were randomly selected.

    Results

    The results show that there is anonymity in cyberspace and cyber crimes. Anonymity in cyberspace users of property for explanation of unexplored and unrealized egos and making his own fake, as well.

    Keywords: Cyberspace, the anonymity of cyberspace, Internet, Hirschi's theory, theory of Goffman
  • Naeima moghateli, Nasser Amini, Mohsen Jamebozorg Pages 39-57

    Today, the concept of addiction as a threat to personal security, social, economic, cultural, and family and is considered a modern man's struggle with such a dreadful phenomenon. One of this kind of addiction, drug abuse among young people is widespread in the industry today. Personality disorder is one of the hallmarks of addicts. The aim of this study was to evaluate the effect of personality on the use of synthetic drugs among 18 to 50-year-old men in Bushehr. The target population included all men aged 18 to 50 years Bushehr, which in this study, 700 patients were selected, of which according to alpha, statistical power and impact factor of the overall number of 106 drug addicts industrial chosen as samples were selected. Type of research is applied and the method of collecting data, and by using descriptive analytic methods and tools, especially information and library field such as questionnaires and interviews to study the issue and are explained and analyzed. Multi-regression analysis was used to analyze the issue. The results of this study indicate that it is in the personality factors, psychological factors-life and socio-cultural factors, the most important factors is the tendency to drug addicts.

    Keywords: personality factors, psychological factors-family, socio-cultural factors, synthetic drugs, Bushehr
  • Esmaeil Abdollahi, Arsalan Koosha, Samad Mirfardi Pages 58-76

    The greater the number of police officers, will be less crime. While citizens and public officials often have the view, others claim that the police in the presence of powerful social institutions, such as family and labor market, a limited partnership in the field of crime prevention. It seems the truth in the middle of that. Increasing the number of officers to prevent crime or not, is that they are dependent on to what extent can the goals, tasks, places, times and people are specifically focused. This mode is referred to as policing based on risk factors. The value of policing that focuses on risk factors, the most important result is obtained after three decades of research. Simply using more police, does not prevent the occurrence of serious crimes, communitarian policing, out focus on risk factors of crime, there is no effect on crime. But factors such as guided tours of police, preventive arrests and solving problems in areas of high crime, crime prevention has been made.

    Keywords: Strategic role of police, Crime, Reduce crime, Bushehr
  • AliAkbar Ghasemi, Naeima Moghateli, Ahmad Nazerian Pages 77-98

    The aim of this study was to investigate the relationship of the relationship between motivation and creativity among students integrated training course Ansar al-Mahdi commander of Bushehr province's police. Type of research is applied and in terms of data collection, correlation, respectively. Data was collected using standard questionnaires Herzberg's motivation questionnaire (1992) and organizational creativity Randsip (1979) was used. Between intrinsic motivation and creativity of learners training complex in Bushehr province police chief Ansar al-Mahdi strong and there is a direct relationship. Between extrinsic motivation and creativity students Ansar al-Mahdi training complex in Bushehr province police chief relationship is significant. Ansar al-Mahdi motivation on creativity of learners' training complex in Bushehr province police chief have a significant impact. Relationship between motivation and creativity of learners male and female, there is no significant difference. Between learners in terms of motivation and creativity in terms of their level of education there is no significant difference.

    Keywords: Job Motivation, Creativity, learning Ansar al-Mahdi plant in Bushehr province police chief
  • Farideh sadat hosseini, moloud Keykhosravani, Jafar Rabiee Pages 99-131

    The aim of this study was to investigate and analyze the impact of the crime family and normal children in the city of Bushehr Is the role of the family in the upbringing of children, crime and delinquency, their absence is not what the author is trying to take a fresh look on the same basis to investigate the effect of family in delinquency and normal children in the city of Bushehr. Study the nature and purpose and the method applied descriptive survey is. The population of the study population included 47 children whose families were named as offenders (26 girls and 21 boys) and 46 normal children of the same family cluster sampling areas for boys and girls of primary school (23 students males and 23 females) were selected to analyze the data using multivariate analysis of variance in the data collection and research library and collection tools made it to the interview and questionnaire form. The findings suggest the different dimensions expressive conflict, the tendency of entertainment, religious emphasis, organization, external locus of control, separation unfettered family style, family-style authoritarian, normal children in families with delinquent children and families there are significant differences between parental age, education, family and social level and economic situation of families with delinquency and crime are correlated.

    Keywords: families, Delinquency, children in Bushehr