فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی سمنان
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 17، پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/08/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سعید شیخ، سهیل ذوالفقاری صفحات 9-29

    ارتقای امنیت اجتماعی و ایجاد نظم و آرامش در مراودات اجتماعی، از جمله آرمان های والا و ارزشمند حکومت ها بوده که در زمینه ی نیل بدین مقصود، برنامه ریزی های مختلفی صورت پذیرفته است. از جمله ی این برنامه ها، اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی است که از اردیبهشت سال 1386 با دستور فرمانده ی نیروی انتظامی تهران بزرگ آغاز گردید. طرح مذکور حاوی اصول و قواعد مختلفی است که در برخورد با مجرمین سابقه دار باید به بهترین نحو ممکن اعمال شوند. در این نوشتار، اصول و موازین عملکرد نیروی انتظامی در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی را در پرتو اسناد و کنوانسیون های مربوط به حقوق بشر و دادرسی عادلانه مورد بررسی، تجزیه و تحلیل قرار می دهیم. لزوم رعایت اصول و موازین بشردوستانه و دادرسی عادلانه، الزاماتی را برای مسیولین و سازمان های مجری این طرح در راستای حراست و پاسداری از حقوق و آزادی های مردم جامعه به وجود آورده است. با توجه به آن که مامورین و ضابطین نیروی انتظامی، در اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی به طور مداوم و مستمر با شهروندان در ارتباط و تعامل هستند، لزوم رعایت قواعد دادرسی عادلانه و موازین حقوق بشری از سوی این نهاد، با حساسیت و ریزبینی بیش تری دنبال می گردد. طرح ارتقای امنیت اجتماعی، در راستای افزایش ضریب اعتماد، آرامش و ایجاد بستر زندگی شاد و ایمن برای شهروندان به اجرا درآمده است. بر این اساس الزامات برخاسته از زندگی جمعی و شهرنشینی، لازمه ی آن است تا علاوه بر تدوین راه کارهای لازم برای نیل به مقاصد مذکور، زمینه های لازم به منظور پدیداری بسترهای مورد نیاز برای اجرایی نمودن این برنامه ها در پرتو قواعد دادرسی عادلانه و محاکمه ی منصفانه فراهم آید.

    کلیدواژگان: طرح ارتقای امنیت اجتماعی، نیروی انتظامی، دادرسی عادلانه، آزادی های اجتماعی
  • علیرضا حسنی، مهشید قطبی راوندی صفحات 30-43

    حقوق همواره درکنار اقتصاد بوده و در اصل هم عرض با اقتصاد به حیات خود در زندگی بشر ادامه داده است. بسیاری از مفاهیم حقوقی با نگرش های اقتصادی شکل گرفته است. در همین راستا شاخه ای نوین در علم حقوق تحت عنوان تحلیل اقتصادی حقوق یا نگرش اقتصادی به حقوق ایجاد شده است. حقوق در رابطه با تجارت و اقتصاد هم نقش ایفا می کند. تجارت و اقتصاد گاها در یک مفهوم قرار داده می شوند؛ پس از تاثیر قوانین تجاری بر روی اقتصاد (بالعکس) به سادگی نمی توان گذشت. به طورکلی، امروزه جامعه بین الملل به سوی متحدالشکل کردن مقررات حقوقی با بهره گیری از نگرش اقتصادی می رود. اما نگرش اقتصادی صرف به حقوق با درنظر نگرفتن تاثیرات آن می تواند مشکلاتی را در آینده در پیش رو داشته باشد. در این مقاله درباره رابطه حقوق و اقتصاد، تاثیر نگرش اقتصادی به حقوق، اشاره ای مختصر به اهمیت تجارت و قوانین تجاری در اقتصاد و درآخر نیاز اقتصاد به یکسان سازی مقررات حقوقی در جهت رسیدن به توسعه اقتصادی واقتصاد جهانی بیان کرده است.

    کلیدواژگان: حقوق، اقتصاد، نگرش اقتصادی، یکسان سازی مقررات حقوقی، تجارت
  • محمد نجارزاده، مهدیه سلطانی نژاد، سحر سامانی قطب آبادی صفحات 44-68

    صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت جذاب، پویا، درآمدزا واثربخش در جهان مطرح شده است. یکی از عواملی که سبب توسعه پایدار این صنعت شده، امنیت و احساس آن در نزد گردشگران می باشد. هدف از مقاله حاضر؛ بررسی امنیت در توسعه گردشگری ایران و تاثیر آن بر ورود گردشگران به کشور می باشد. با توجه به ماهیت موضوع مورد پژوهش، رویکرد حاکم بر این پژوهش، توصیفی- تحلیلی می باشد که با مطالعات کتابخانه ای و الکترونیکی مجموعه ای از داده ها و اطلاعات در مورد امنیت و گردشگری و با تاکید بر لزوم توسعه آن در ایران جمع آوری گردیده است.در این تحقیق بر این موضوع تاکید شده است که امنیت شاخصترین عامل گسترش گردشگری است، وبازنگری در ارتباط ارگانیک صنعت توریسم و امنیت ملی یک ضرورت است و احساس امنیت حق هر گردشگر است. پس از این جهت برقراری امنیت و احساس امنیت باید بخش های مربوطه را ترغیب به انجام وظایف و رسیدگی هرچه تمام تر کرد. لذا، می توان با یک برنامه استراتژیک و جامع و با بهره گیری از نیروی انسانی آگاه و یاری بخش خصوصی و دولتی موانع اصلی را که باعث مخدوش شدن چهره ایران و انزوای ایران در سطح بین المللی گردیده را شناخت وراه حلی مناسب را فراگرفت.

    کلیدواژگان: امنیت، ایران، توسعه گردشگری، گردشگری و امنیت
  • محمدمهدی عبدالله پور، علی آجودانی صفحات 69-88

    نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سازمان پلیس عهده دار وظایف متعدد، متنوع، سخت و مسیولیت آور است. اجرای صحیح وظایف و مقررات توسط کارکنان پلیس مورد تاکید قانون گذار و خواست جامعه بوده است.که بخش مهمی از وظایف قانونی مربوط به برقراری نظم و امنیت، پیشگیری از جرم، تعقیب و دستگیری مجرمین، اجرای دستورات مقام قضایی، اجرای احکام مدنی و کیفری، در ابعاد مختلف آن و همچنین بخش عمده ای از خدمات انتظامی و غیرانتظامی از قبیل صدور گواهی نامه، گذرنامه، امور وظیفه عمومی، پلیس بین الملل و امور ضابطین بر عهده سازمان پلیس قرار داده شده است و در کمتر قانونی می توان رد پا و جلوه ای از ماموریت های سازمان پلیس را مشاهده ننمود.گستردگی و تنوع ماموریت ها تا حدی است که بیش از هر نهاد، سازمان یا ارگان دیگری ماموریت پلیس را با زندگی اشخاص (حقیقی و حقوقی) مرتبط می سازد، ضرورت قانونی بودن اقدامات و رسیدگی ها، سازمان و کارکنان پلیس را مکلف می سازد تا در چارچوب قوانین به انجام آن مبادرت ورزند. گاهی ممکن است انجام وظایف محوله، موجبات وقوع حوادث زیان بار و ایراد خسارت به اشخاصی حقیقی و حقوقی و در نتیجه سبب تحقق مسیولیت کیفری یا مدنی برای کارکنان و یا سازمان پلیس را فراهم آورده که آشنایی کارکنان پلیس با مصادیق مسیولیت مدنی پلیس و لزوم جبران خسارت و زیان وارده اعم از مادی و معنوی در اثر اقدامات آنان و تقلیل حوادث افعال زیان بار و در نتیجه دقت بیشتر آنان در انجام ماموریت ها و آشنایی زیان دیدگان با موارد مسیولیت و موارد معافیت کارکنان و سازمان پلیس و ارایه ی راهکار های مناسب در جهت کاهش مسیولیت مدنی پلیس پیشنهاد گردیده و با گذری اجمالی بر قواعد، مبانی و منابع عام و خاص مسیولیت مدنی پلیس مورد توجه قرار گرفته است و مصادیق قانونی مسیولیت مدنی پلیس با بررسی مواد مرتبط در قانون اساسی، مجازات اسلامی، مسیولیت مدنی، شیوه های جبران خسارت، قانون بکارگیری سلاح و قانون مدنی، مورد بحث و بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: سازمان پلیس، کارکنان پلیس، مسئولیت مدنی، جبران خسارت
  • داود داداش نژاد، میثم چوپانی صفحات 89-113

    در این مقاله از میان مصادیق گوناگون قاچاق کالا، قاچاق مشروبات الکلی که یکی از مهمترین و خطرناک ترین کالاهای قاچاق ورودی به کشور بوده و از طرف دشمنان به عنوان حربه ای امنیتی و اجتماعی به کار می رود مورد بررسی قرار می گیرد. در بررسی پدیده قاچاق مشروبات الکلی عوامل و زمینه های متعددی دخالت دارند که در تبیین و بکارگیری یک سیاست جنایی موثر، مطالعه و شناسایی تمام این عوامل می تواند راهگشا باشد. در واقع نه تنها در مرحله سیاست گذاری نیاز به یک رویکرد چندوجهی با تمرکز بر تمام ابعاد موضوع وجود دارد بلکه در مرحله اجرایی نیز رویکرد چند نهادی به پیشگیری از جرم با بکارگیری تمام ابزارهای موجود راهکاری موثر قلمداد می گردد.  در خصوص قاچاق کالا به مفهوم عام و قاچاق مشروبات الکلی در مفهوم خاص باید توجه داشت که اگر چه تصویب قوانین مشدد می تواند یکی از عوامل بازدارندگی در ارتکاب جرایم به شمار آید، ولی همچنان که امروزه در علم جرم شناسی به اثبات رسیده نادیده گرفتن عوامل بسترساز ارتکاب جرم و پررنگ نشان دادن افزایش هزینه های ریسک در قالب قوانین به تنهایی نمی تواند نقش خود را در بازدارندگی ایفا نماید.

    کلیدواژگان: سیاست جنایی، قاچاق، مشروبات الکلی، پیشگیری
  • مرتضی رنگریز صفحات 130-140

    قاچاق بین المللی مواد مخدر، دیر زمانی است که در کشورهای مختلف ازجمله کشورهای تولیدکننده آن با اهداف اقتصادی- سیاسی و غیره. چه به صورت سنتی (کشت خشخاش) و چه صنعتی (در لابراتوارهای شیمیایی) فعال و رو به افزایش می باشد. همچنین مصرف گسترده مواد مخدر و معضلات مربوط به آن اکثر نقاط جهان را تحت تاثیر قرار داده و در برخی مناطق خاص رو به افزایش است، لذا ازاین رو، در چنین دهکده ای به تهدیدهای ناشی از سازمان های بین المللی قاچاق مواد مخدر، باید پاسخی معقول و درخور آن داده شود. پاسخی که جامع سیاست ها و راه کارهایی باشد که هم زمان به کلیه ابعاد معضل مواد مخدر پرداخته و در مرحله اجرا، مشارکت و مساعدت فعال همه نهادهای ذی ربط را جلب و جذب نماید. قاچاق مواد مخدر از مهم ترین جرایم سازمان یافته فراملی بوده چراکه ارتکاب جنایات سازمان یافته بین المللی بزرگ ترین معضلی است که در قرن بیست و یکم جامعه جهانی و کل بشریت را تهدید می کند و ضرورت همکاری و عزم جهانی برای پیشگیری، مقابله و مبارزه با آن را تبیین می کنند لذا از این منظر، تشکیل و فعالیت سازمان بین المللی پلیس جنایی (اینترپل) از برجسته ترین گام های جامعه بین المللی در اوایل قرن بیستم در راستای مبارزه هماهنگ و همه جانبه با جرایم سازمان یافته بین المللی ازجمله قاچاق مواد مخدر که مادر و مولد دیگر جرایم می باشد بوده است. اهداف و وظایف اینترپل باتوجه به ساختار و جایگاه آن در عرصه های مختلف ازجمله نظام حقوقی بین المللی و راه کارهای اجرایی آن در مبارزه با جرایم سازمان یافته بین المللی به ویژه قاچاق مواد مخدر، اهتمام و توجهی ویژه را می طلبد.

    کلیدواژگان: اینترپل، پلیس بین الملل، جرائم سازمان یافته بین المللی، قاچاق مواد مخدر، مواد افیونی، داروهای مواد مخدر
|
  • Pages 9-29

    Promote security and social order and social peace in neighbors including ideals and otherwise valuable government of different that in the field the Nile so different purpose planning has been done. Including these programs social security plan will be of Ordibehesht 1386 ordered by the commander of the police great Tehran. The aforementioned project contains the principles and rules of various in dealing with criminals a history should be the best possible way of actions. But necessity of observation of humanitarian principles and standards and get a fair hearing some necessities for the authorities and organizations of the host of the project in line with protecting and safeguarding the rights and freedom of the people to society. With regard to the fact that officials and we conjure up of the police in the social security and constantly with continuous interaction and relationship in citizens are, the necessity of rules and fair trial standards human rights by this institution with more sensitivity and meticulously follow. Based on this research in principles and standards of the police in the performance of social security in the light of documents and the convention related to human rights and fair trial are examined and analyzed and we.

    Keywords: The plan social security, the police fair trial, freedom of social security
  • Pages 30-43

    Law has been always beside economy and indeed continued in its existence in human’s life parallel to economy. In this sense, a new branch has been developed entitling Economical analysis of law or economic outlook. Law also plays a role in business and economy. Sometimes they get the same concept; hence, we cannot pass the influence of business laws on economy (and vice versa) easily. Generally, today’s society is going toward merging forms of legal rules using economic outlook. On the other hand, economic outlook limited to just legal aspects without considering its consequences can make troubles in future. In this study, it has discussed about the relationship between law and economy, influence of economic outlook on law, a brief hint to significance of business and business rules in economy, and finally the need of economy to merging legal rules in order to achieve economical development and the global economy.

    Keywords: law, economics, economic outlook, law rules, business
  • Pages 44-68

    The most important principles which needs attention and analysis in tourism planning is security (general/political) in accommodations and recreational facilities. According to the past history or Iran and modern Iranian life It’s always obvious that in our country, a large number of people from different races and different religions are living in harmony close to each other. This matter speaks to the social security in this country, and the people hospitality and the suitable, convenient environment for tourists from every group and race from all over the world. The aim of this article is to consider different dimensions of security and also pay attention to security in Iran, the direct relationship between tourism and security, and to explain it’s influence on the entrance of tourists to Iran. Thus whether security in Iran has had an influence on the number of tourists entering this country or not?

    Keywords: Security, Iran, Tourism development, Tourism, Security
  • Pages 69-88

    Iran's Law Enforcement Police Department as an organization is responsible of various, different, and hard duties. Performing tasks and regulations in a proper way by the police staff has been insisted by the legislator and society. A main part of legal tasks relating restore order and security, crime prevention, prosecution and arrest of offenders, run the judiciary, civil and criminal enforcement – in its different aspects – and also a main part of law and non-law enforcement services including issuing certificate, passport, military affairs, international police and enforcement matters is on police organization’s responsibilities, and you can hardly find a law which is not involved in police organization. Wide and variety scope of missions is such that it relates police missions to people’s lives before any other organization or institution. Necessity of legality of actions and proceedings forces the police organization and its staff to perform them in legal frameworks. Sometimes it may happen that performing a demanded task lead to the occurrence of adverse events and damage to natural and legal persons and hence, result in the realization of civil or criminal liability of police and the necessity of compensation of damage and losses happened –whether financial or spiritual - by that action. The police organization and its staff also have to take more care in performing actions and notice victims with responsibilities and exemption of police staffs in order to reduce civil liability of police. By a brief look at rules, the general and specific principles and resources of civil liability of police has gained interest and legal cases of police civil liability has been discussing and analyzing by investigating related cases in constitution, penal, civil liability, compensation practices, the use of weapons and civil law.

    Keywords: Police, police staffs, civil liability, Compensation
  • Pages 89-113

    In this paper through various tantamount to smuggling, trafficking alcohol that one of the most important and most dangerous smuggled goods entering the country, and as a weapon of the enemies of the social security and reviewed. in the smuggling of alcohol and factors involved in several fields that explanation and applying a criminal policy , the study and identify all these factors could be a long way . Actually, not only in the stage of policy , there is a need for a multi - faceted approach , with the focus on all aspects of the issue , but also in implementation stage approach to prevent crime by using all available tools as effective . research purposes 1 familiarity with garlic audience in connection with the smuggling of alcohol ; 2 expression binding law in this case, and also for the tribunal Saleh 's handling of the crime . Research Methodology in this library method modus operandi is to achieve findings with reference to the numerous books and articles related to the topic of the criminal law and Fish exploitation of them necessary information gathering and will be presented . The findings regarding smuggling into the concept of alcohol and drug trafficking in specific concept should be noted that although legislation could be one of the factors in the inhibition of crimes , but as in forensic science today proved to be ignoring elements of the crime and strong showing increasing risk costs in the form of rules alone cannot play their role in deterrence .

    Keywords: Criminal Policy, Trafficking, Alcohol, prevention
  • Pages 130-140

    International drug trafficking, which is a long time in various countries, including producing countries with political and economic objectives and so on. What traditionally (poppy) and industrial (in lab chemicals) is active and growing. to be given. The answer is comprehensive policies and strategies in all aspects of the drug problem at the same time and in the implementation phase, active participation and assistance of all relevant institutions to attract and absorb. , the International criminal police organization and Activity (Interpol), the salient steps the international community in the early twentieth century in harmony and immersive combat international organized crime, including drug trafficking is the mother and other crimes have been productive.

    Keywords: Interpol, International police, international organized crime, drug trafficking, narcotics, narcotic drugs