فهرست مطالب

نشریه آفاق علوم انسانی
سال پنجم شماره 52 (امرداد 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/11/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • نرگس رشنو، پژمان محمدی، سید محمدحسن ملائکه پور شوشتری صفحات 1-30

    اختلاف در قانون داخلی کشورها در خصوص اسناد تجاری موجب بروز تعارض قوانین در این خصوص گردیدهاست. تعیین قانون حاکم براعتبار اسناد تجاری واینکه چه ضابطهای در تعیین قانون حاکم بر شرایط موثردر اعتبار منظور شرایط ماهوی است چراکه شرایط شکلی اسناد تجاری مطابق یک قاعده قدیمی که مورد پذیرش اکثر کشورهای جهان است تابع قانون محل تنظیم خود هستند  این اسناد به کار برود یکی از مهمترین مسایلی است که با آن روبرو هستیم. در این مقاله سعی شده که دو نظریه حاکمیت اراده و قانون مناسب که به نظر ایرادات کمتری نسبت به دیگر نظریه های مطرح شده بر آنها وارد است پرداخته تا نقیصه قواعد حل تعارض در خصوص قانون حاکم اعتبار اسناد تجاری رفع شود قانونگذار ایرانی به پذیرش اصل حاکمیت اراده در تعیین قانون حاکم گرایش دارد و بیانه الجزایر که یک معاهدهی بینالمللی محسوب و در حکم قانون است، در ماده5راجع به قانون حاکم بر قرارداد از مندرجات قرارداد نام میبرد. یکی دیگر از قویترین نشانه های گرایش قانونگذار داخلی به نظریه حاکمیت اراده و پذیرش آن را میتوان در قانون داوری تجاری بینالمللی مشاهده کرد.

    کلیدواژگان: اسناد تجاری، تعارض قوانین، قانون حاکم، اعتبار اسناد تجاری
  • پرنیا رضی پور صفحات 31-47

    ابن خلدون یکی از اندیشمندان و نظریه پردازان معروف مسلمان استکه نظریات مختلفی در حوزه سیاست، جامعه و اقتصاد دارد. یکی از نظریات در خور توجه ابن خلدون نظریه افول دولت هاست.از همین روی پژوهش حاضر بررسی نظریه افول دولتها از منظر ابن خلدون می پردازدو تلاش میکند به این سوالات پاسخ دهد:ابن خلدون چه نظری در مورد افول دولت ها دارد؟ آیا این نظریه قابلیت تحلیل تغییرات اجتماعی معاصر را داراست؟برای پاسخ به این سوالات با بهره گیری روش اسنادی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که در نظر ابن خلدونمولفه های نظیر: ستم و خودکامگی ،عدم مشارکت مردم، فاصله میان پادشاه و مردم، فقدان عصبیت و روحیه عدم یادگیری، تجمل گرایی، عدم اتحاد قبایل منجر به افول و تزلزل یک دولت می گردد. از منظر دیگر بررسی نظریه افول دولت های ابن خلدون گواهی این مدعاست نظریات ابن خلدون نه تنها توجیه گر مسایل زمان اوست بلکه می توان با استناد به تفکرات او بسیاری از مسایل امروزی و حتی سقوط دولت ها را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

    کلیدواژگان: ابن خلدون، افول دولت ها، عصبیت، مسائل اجتماعی
  • ناصر ده دست صفحات 49-69

    پژوهش حاضر، باهدف شناسایی مولفه های تکریم ارباب رجوعو نقش پیام رسانها در این امر صورت پذیرفته است.مطالعه حاضر از نوع کمی بوده وازروش (میدانی، کتابخانه ای) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه،مصاحبه،فیشبرداری وغیره) استفاده شده است.معیار ورود پژوهش ها مرتبط بودن با هدف پژوهش دردهه اخیر (6449-6464) بوده است.برای فراهم آوردن اطلاعات موردنیاز،از روش کتابخانه ای و پرسشنامه وجهت تحلیل داده هاازروش تی تست و آزمون معناداری در نرم افزار spss,excel استفاده شده است.876 نفر از بازنشستگان محترم شهرداری تهران در این تحقیق شرکت داشته اند . یافته ها نشان دادمهم ترین مولفه ها طبق پژوهش صورت گرفته شامل : 1-ملموسات،2-اعتبار،3-اسخگویی،4- اطمینان،5-همدلی،6-کیفیت خدمات قابل تفکیک است.

    کلیدواژگان: پیام رسان، تکریم ارباب رجوع، شهرداری تهران
  • ملیحه قارائی صفحات 71-84
    مقدمه

    شبکه های اجتماعی بربستر شبکه جهانی اینترنت قرار دارند.که با اتصال مردم و گروه ها به یک دیگر سبب به اشتراگ گذاری اطلاعات می شوند.کاربران در این فضابعد ازایجادپروفایل و مراحل عضویت،با مشارکت و با کمک قابلیت های چند رسانه ای از قبیل گذاشتن عکس،متن،محتوا و یا لینک به محتواحای بیرونی،ارتباطات و اطلاعاتخود را توسعه می دهند.در حال حاضر صدها سایت شبکه ی اجتماعی و پیام رسان با قابلیت های مختلف وجودومیلیون ها کاربر دارند.

    هدف

    شناسایی تاثیر شبکه های اجتماعی بر سازمانها و یافتن ابعاد مختلف این تاثیر بر کارکنان و روابط آن ها می باشد.

    روش

    روش تحقیق به صورت توصیفی و تحلیلی انجام پذیرفته و همچنین با شیوهسنتز پژوهی و استدلالی، به منابع و متون معتبر کتابخانه ای، استنادی و شبکه جهانی اینترنت نیز ارجاع شده است.

    نتیجه گیری

    نتیجه حاصل از این تحقیق که به عقیدهمحققان و صاحب نظران این حوزه می باشد بر این است که: استفاده از شبکه های اجتماعی باعث1-افزایش آگاهی ،2-باعث پرکردن اوقات فراغت و سرگرمی،3-یادگیری مسایل آموزشی،4-کاهش تعاملات میان فردی،5-افزایش اضطراب کارکنان،6-بدبینی ناشی از انباشت اخبار منفی،7-کاهش توجه افراد به زندگی واقعی ،8-به خطر انداختن حریم خصوصی ،9-آسیب به بینایی در دراز مدت ،10-باعث اعتیاد افراد به استفاده از آن میگردد. ایشان پیشنهاد می کنند استفاده از شبکه های اجتماعی می بایست تحت کنترل بیشتری قرار گیرد.

    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی، سازمان، آسیب شناسی
  • سید قائم موسوی، وحید مولایی، سید حجت الله موسوی صفحات 111-127

    منطق فازی اگر ریشه یابی شود قابل ردیابی در زمانهای به نسبت دیر است اما بصورت یک رویکرد منسجم و عملیاتی عمر چندانی ندارد. بنیانگذار آن فردی ایرانی الاصل بنام لطفی زاده است.برخلاف منطق کلاسیک که منطق منازعه است،منطق فازی؛منطق تعامل و مدارا است.منطق پذیرش اختلاف و تکثرگرایی است.منطق ارسطویی، منطق دو ارزشی است. برای هر سوالی به دو پاسخ آری یا خیر اکتفا میکند. حقیقت یا صفر است یا یک. یا سفید یا سیاه. در جهان واقعی اما واقعیت اینگونه نیست، حقیقت میتواند صفر یا یک یا در بازهای میان ایندو قرار داشته باشد.این پژوهش تلاشکردتا کارکرد این منطق را در تحلیل سیاست خارجی ایران به بحث و بررسی بگذارد.روش جمع آوری اطلاعات بصورت کتابخانه ای است. سیاست خارجی ایران در سه مقطع سلسله قاجاریه، حکومت پهلوی و جمهوری اسلامی با اتکاء به کاربست نظریه فازی تحلیل شده است.نتیجه پژوهش حاکی از این است که سیاست خارجی ایران در مقاطع مختلف در میان منطق کلاسیک و فازی در نوسان بوده است. در غالب اوقات تلاش شده است تا با اتکاء به منطق فازی منافع ملی ایران حفظ و در وضعیت بیشینهسازی قرار بگیرد.

    کلیدواژگان: منطق فازی، منطق کلاسیک، سیاست خارجی، ایران